هنرمندان در فضای مجازی


چهره‌ها
جواد عزتی بازیگر سرشناس ایرانی طی مراسمی که در منزل سفیر استرالیا در ایران برگزار ‌شد، جایزه بهترین بازیگر مرد دهمین جشنواره فیلم‌های ایرانی استرالیا را برای بازی در فیلم «خورشید» از آن خود کرد. عزتی که این جایزه را از دست سحر دولتشاهی گرفت چند دقیقه‌ای هم پشت میکروفن رفت و کوتاه از این جایزه و بازی‌ در فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی گفت. «خورشید»، فیلمی در ژانر خانوادگی-درام به نویسندگی «مجید مجیدی» و «نیما جاویدی» و محصول سال 1398 سینمای ایران است. این فیلم همچنین به‌عنوان نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی شیر طلایی هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز انتخاب شد و توانست برنده جایزه «فانوس جادویی» این جشنواره شود.
نادر برهانی‌مرند کارگردان تئاتر، شعری از خودش نوشته که به نظر می‌رسد شعر ارتباط مستقیمی دارد با تولد این کارگردان. او نوشته است: «بهار دیگری گذشت و حالا پنجاه و دو پاییز است که من دلم می‌ریزد، اما‌ هم دمای تب تابستان می‌تپد. زمستان نرم‌ نرمک حروف سالخورده را با گیسوان سپیدشان در دفتر شعرهایم به خواب می‌برد انگار. با این همه برف! این همه لرز، این همه باران! این همه اشک، این همه رقص! این همه دلشوره، بازشکوفیدنم آرزوست.»

محمد حمزه‌ای فیلمساز با انتشار عکس‌ها و ویدیوهایی از کنسرت «سی‌صد» چند خطی درباره این کنسرت و گفت‌وگویش با تهمورس پورناظری به‌عنوان آهنگساز این کنسرت‌ نمایش منتشر کرده و نوشته: در روایت سی‌صد، نیشابور نماد تمدن، شاهنامه نماد اندیشه و زبان و شهروندان نیشابوری نماد جامعه و مغول نماد دشمنان ایران است. نیشابوری که به قول استاد محمدرضا شفیعی کدکنی؛ فشرده‌ای است از ایران بزرگ. شهری در میان ابرهای اسطوره و نیز در روشنای تاریخ، با صبحدمی که شهره آفاق است. نیشابور (ابرشهر) یکی از ساتراپ‌های ایران در دوران پیش از اسلام و یکی از هفت نظامیه (دانشگاه) مطرح آن عصر در کنار نظامیه‌های بغداد، قاهره، بلخ و هرات بوده  و در زمان حمله مغول «دوصدهزار» کتاب خطی و مرجع در کتابخانه‌های نیشابور وجود داشته است. مغول نیشابور را به خاک و خون کشید. 
از جمجمه مردان و زنان و کودکان هرم‌ها ساخت و به دستور چنگیز حتی به سگ‌ها و گربه‌های نیشابور نیز رحم نکرد.مغول فهمیده بود برای نابودی کامل یک تمدن باید فرهنگ و زبان آن را از بین برد و یکی از بزرگترین کتاب‌سوزی‌های تاریخ را در نیشابور مرتکب شد. در پایان کنسرت نمایش سی‌صد، سیصد کودک و نوجوان نیشابوری برای حفظ شاهنامه از کتاب‌سوزی، شاهنامه را می‌خوانند و به خاطر می‌سپارند. 


اهل کلمه
میرجلال‌الدین کزازی شاهنامه‌پژوه و استاد دانشگاه در اینستاگرام خود متنی درباره اهمیت «کلمه» نوشت. در بخشی از این متن آمده است: «اگر می‌خواهیم واژگان، به گونه‌ای بیهوده و خام، در دام خاموشی و فراموشی درنیفتند و سرانجامی ناستوده و مرگ‌اندود نیابند، می‌باید به یاریشان بشتابیم و به هیچ روی، روا نداریم و برنتابیم که آنها در این دام بیفتند و رشته پیوند‌شان را با ما بگسلند و جان ما را، در دریغ نبودشان، با خار غمان بیازارند و بخلند و زاروارمان، بر جای فروگذارند و بهلند. آنچه ما در پاسداشت واژه از نابودی می‌توانیم کرد، آن است که آن را در گفتار به کار گیریم و از گفتار به نوشتار بیاوریم. سپس پیشینه و سرگذشت آن را دانشورانه بکاویم و بررسیم و آشکار بداریم که آن واژه چگونه ما را با فراسوی هزاره‌های تاریخ و فرهنگ نیاکانی‌مان پیوند و آشنایی می‌دهد.»
صفحه منسوب به استاد محمدرضا شفیعی کدکنی تک‌بیتی از مولانا به تصحیح و توضیح این استاد پرآوازه را منتشر کرد و نوشت: «کیست مولا آنکه آزادت کنَد/ بندِ رقیت زِ پایت بر کنَد... ستایشی که مولانا از حضرت مولی‌المَوالی امام علی بن ابی طالب در مثنوی شریف دارد، علی‌التَّحقیق بالاترین نمونه مدیح آن حضرت در تاریخِ ادبیات جهان اسلام است. ما غالباً نمی‌اندیشیم که حجم نود و نُه درصد مدایح آن حضرت مقداری وصف چشم و ابروی معشوق خیالی و موهوم است یا اغراق‌های آزاردهنده. مدیح حضرت، بدان زیبایی و ژرفی که مولانا از آن سخن می‌گوید نه در فارسی و نه در عربی، در هیچ‌‌جا، دیده نشده است.»
محمدرضا شمس نویسنده و پژوهشگر ایرانی در اینستاگرام خود خبر از برگزاری سومین دوره کارگاه داستان‌نویسی: فانتزی مقدماتی خبر داد و توضیحاتی در جزئیات این کارگاه 10 ‌جلسه‌ای ارائه کرد. شمس سال 2020 از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نامزد جایزه آستریدلیندگرن شد و جوایز متعددی از جمله نشان کلاغ سفید از کتابخانه مونیخ و نویسنده برتر چهل سال اخیر از سوی گروه کتاب‌های تصویری مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز را در کارنامه خود دارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7962/24/620624/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها