فضای مجازی

یادی از زنده‌یاد عبدالوهاب شهیدی به‌ مناسبت ثبت‌ جهانی ساز عود، بهبود وضعیت جسمی نصرالله مدقالچی، دوبلور مطرح کشورمان، انتشار قطعه‌ای به یاد شهدای حرم شاهچراغ و همچنین اجرای نمایشی برای کودکان کار از جمله مطالبی هستند که در مجازی امروز می‌خوانید.

یاد
چندی پیش ساز عود به نام ایران و سوریه در فهرست یونسکو ثبت جهانی شد؛‌ سازی که اصالتی ایرانی دارد منتهی سال‌ها در ایران مسکوت مانده بود تا اینکه زنده‌یاد عبدالوهاب شهیدی که دستِ بر قضا ساز سنتور هم می‌نواخت، با این ساز آشنا شد و باری دیگر عود را در ایران زنده کرد و از همین بابت هم شهیدی هنرمندی است که برای همیشه نامش با عود گره خورده است. او چنان به عود علاقه داشت که حتی در ۹۶ سالگی هم وقتی عودش را به او نشان می‌دادند، دست‌های رنجورش ساز را در آغوش می‌گرفت، آن را ارزیابی می‌کرد و از سازنده آن سخن می‌گفت! توان نواختن نداشت اما زخمه‌های کوچکی هم بر پیکره ساز می‌زد. وقتی هم عود نواخته می‌شد با جان و دل به آن گوش می‌سپارد. از جمله آلبوم‌های او می‌توان به «در مدح علی»، «راز عود» و «بی‌تو به سر نمی‌شود» اشاره کرد. این چهره اثرگذار و ماندگار موسیقی کشورمان که سال‌ها در زمینه‌های مختلف عرصه موسیقی همچون آهنگسازی، خوانندگی و تدریس آواز فعالیت کرده بود بیستم اردیبهشت ماه سال 1400 در سن 99 سالگی بر اثرکهولت سن زندگی را بدرود داشت.
بهبود وضعیت دوبلور مطرح
نصرالله مدقالچی، دوبلور مطرح کشورمان که بیش از یک ماه قبل تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته بود در تازه‌ترین اظهارنظر خود درباره روند بهبودی‌اش ابراز امیدواری کرده است. این هنرمند پیشکسوت به ایسنا گفته: «حدود ۴۰ روز از عمل جراحی قلبم می‌گذرد و الحمدلله نسبت به گذشته خیلی بهترم. این روزها بیشتر در منزل کتاب می‌خوانم. گاهی اوقات هم برخی دوستان لطف می‌کنند و به دیدنم می‌آیند اما به دلیل اینکه ممنوع الملاقات هستم همه دوستان نمی‌توانند به دیدنم بیایند اما واقعاً به من محبت دارند و من از همه تشکر می‌کنم.اگر به آن درجه از بهبودی برسم که بتوانم کار کنم، حتماً به دوبله بازخواهم گشت. به امید و یاری خداوند این روزها سپری می‌شود.» مدقالچی از قدیمی‌ترین گویندگان کشورمان در حوزه دوبله متولد ۷ مهر ماه ۱۳۲۳ تبریز است. از جمله آثار شاخص او می‌توان به گویندگی به جای مایکل آنکارا در نقش ابوسفیان در فیلم «محمد رسول الله» و دکلمه به یاد ماندنی کارتون «آن شرلی» اشاره کرد. «عیسی مسیح»، «بینوایان»، «روزی روزگاری در غرب»، «پدرخوانده»، «هیچکاک»، «گربه‌های اشرافی»، «نابخشوده» و... از دیگر آثار مطرح نصرالله مدقالچی در عرصه گویندگی است.
به یاد شهدای شاهچراغ
«داغ آبرومند» عنوان قطعه‌ای است که به یاد شهدای حرم شاهچراغ و از سوی دفتر سرود معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است. کار ساخت این قطعه موسیقایی را گروه سرود طاها لارستان برعهده داشته، شعر آن را فاطمه قمری گفته، ملودی و تنظیم اثر را هم سپهر جامی به عهده داشته است. غروب چهارشنبه، چهارم آبان ماه گذشته، فردی مسلح با حمله به حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع) در شهر شیراز، زائران این حرم را به رگبار بست. این حمله تروریستی، ۱۳ شهید و ۳۰ مجروح در پی داشته است.
نمایشی برای کودکان کار
خانه فرهنگ میعاد با مشارکت مرکز کودکان کار«پرتو»، ویژه برنامه تئاتر در روستا را با حضور ۱۰۰ کودک کار در جنوب پایتخت برگزار می‌کند، بر این اساس نمایش کودکانه «ننه سرما» با هدف گرامیداشت آیین و سنت‌های کهن ایرانی برای کودکان کار تحت پوشش این مرکز برگزار می‌شود. این برنامه که از ساعت ۱۰ تا ۱۲ امروز، سه‌شنبه ۲۲ آذر ماه جاری برگزار می‌شود، کودکان کار علاوه بر تماشای این نمایش و حضور در مسابقه فرهنگی همراه با اهدای جایزه ویژه شب یلدا، در کنار هم لحظاتی به یاد ماندنی و شیرین با طعم انار و یکرنگی را تجربه خواهند کرد.
مستندی تازه در راه اکران
مستند سینمایی «هیچ‌کس منتظرت نیست» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده با موضوع توجه به زنان آسیب‌دیده از هفته آینده اکران خود را آغاز می‌کند.این مستند روایتی از زندگی زنان کارتن‌خواب و آسیب‌دیده از اعتیاد است که روز گذشته از جدیدترین پوستر آن با طراحی محمد تقی‌پور رونمایی شد. در خلاصه داستان این مستند آمده: «سپیده علیزاده چند سالی است که مسئول مرکز نگهداری زنان کارتن‌خواب در میدان شوش تهران است. زنانی که به این مرکز مراجعه می‌کنند اکثراً دچار آسیب‌های اجتماعی، از قبیل اعتیاد و روسپیگری شده‌اند و خانواده آنها را طرد کرده است؛ مونا یکی از همین زن‌هاست که پس از آشنایی با سپیده علیزاده و ترک اعتیاد، معاون او در مرکز نگهداری زنان می‌شود. حال، اما مونا دچار چالش شده است....»
گشتی حوالی سینمای جهان
فیلم «تار» ساخته «تاد فیلد» که پیش از این از سوی انجمن منتقدان فیلم نیویورک عنوان فیلم سال را دریافت کرده بود، به انتخاب انجمن منتقدان لس‌آنجلس هم به صورت مشترک با فیلم «همه چیز همه جا به یکباره» به کارگردانی «دانیل کوان» و «انیل شاینرت»، برترین فیلم سال انتخاب شد. «تاد فیلد» برای فیلم «تار» جایزه بهترین کارگردانی و فیلمنامه را از آن  خود کرد و «کیت بلانشت» هم برای ایفای نقش اصلی در این فیلم به صورت مشترک با «بیل نای» برای فیلم «زندگی کردن» بهترین بازیگر نقش اصلی نام گرفت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8077/24/636578/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها