اخبــــار


آیت‌الله رئیسی اولویت بودجه 1402 را تشریح کرد
بهبود وضع معیشت مردم با رویکرد تقویت قدرت خرید جامعه

 دوازدهمین جلسه فوق‌العاده هیأت دولت برای بررسی تبصره‌های بودجه سال آینده کل کشور، روز گذشته به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله رئیسی در این جلسه، توجه به بهبود وضع معیشت مردم را با رویکرد حفظ و تقویت قدرت خرید جامعه، از اولویت‌های بودجه سال آینده برشمرد و تأکید کرد: نگاه دولتمردان به ترمیم حقوق و دستمزد باید بر مبنای دو اصل بهره‌وری و تقویت قدرت خرید مردم متمرکز باشد تا بتوان نظام عادلانه را در پرداخت‌ها رعایت کرد. رئیس‌جمهور اظهار کرد: بودجه باید بر مبنای درآمدها و منابع و همچنین مصارف و هزینه‌ها تعریف شود تا دولت و مجلس شورای اسلامی، بودجه‌ای شفاف و منطقی را تدوین و تصویب کنند و در طول سال با کسری بودجه مواجه نشویم.
تدوین بودجه متوازن
آیت‌الله رئیسی در جلسه عصر یکشنبه دولت نیز بر توجه به اولویت‌ها و ضرورت‌های کشور در تدوین بودجه سال ۱۴۰۲ تأکید کرد. وی با بیان اینکه دولت باید در تدوین بودجه توازن و تعادل در رشد را مورد توجه قرار دهد، بر توجه به ظرفیت‌های مردمی در پیشبرد برنامه‌های دولت تأکید کرد و گفت: بودجه باید با نگاه به مشارکت‌های مردمی تدوین شود تا دولت بتواند از همکاری مردم در تحقق اهداف بودجه در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بهره ببرد. آیت‌الله رئیسی در همین راستا از متولیان تدوین بودجه خواست در تنظیم بودجه سال آینده به منظور تأمین درآمدهای مورد نیاز دستگاه‌ها، به ظرفیت‌های اقتصادی مختلف همچون اقتصاد دریا، اقتصاد دیجیتال، اقتصاد گردشگری و سایرحوزه‌ها توجه ویژه داشته باشند. رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت «توجه به اقدامات اساسی و زیربنایی و زیرساخت‌ها» در تدوین لایحه بودجه، دستور داد که بسته مستقلی برای پیگیری جدی این اقدامات و افزایش سرعت پیشرفت کشور تدوین شود. آیت‌الله رئیسی در بخش پایانی سخنانش از وزرا و مسئولان دستگاه‌ها خواست در ماه‌های منتهی به پایان سال برای انجام اقدامات امیدآفرینی که تأثیر محسوسی در بهبود زندگی مردم داشته باشد، برنامه‌ریزی کنند.

انتصاب دهقانی فیروزآبادی 
به ریاست بنیاد ملی نخبگان

رئیس جمهور در حکمی روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور را با حفظ سمت و برای مدت یکسال به عنوان رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور منصوب کرد. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در حکم انتصاب دهقانی فیرزآبادی به عنوان رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور اظهار امیدواری کرده است که وی با اتکال به خداوند متعال و اهتمام به «عدالت محوری»، «روحیه انقلابی»، «مردمداری»، «پاکدستی و فسادستیزی»، «قانونمداری» و «مفاد عهدنامه مدیران دولت مردمی»، ضمن بهره گیری از کلیه ظرفیت‌های موجود، با برنامه‌ریزی مناسب و نظارت دقیق بر حسن اجرای امور محوله، در راهبری و پیشبرد اهداف عالیه آن بنیاد مجدانه تلاش کند.

تحریم ایران علیه شماری از اشخاص و نهادهای اروپایی و بریتانیایی

موج تحریم‌های اروپایی علیه ایران که از چندی پیش در حمایت این کشورها از اغتشاشات اخیر ایران آغاز شده است، روز گذشته با تحریم‌های متقابل جمهوری اسلامی پاسخ گرفت. پس از آنکه ناصر کنعانی، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری روز گذشته خود از لیست تحریم‌های جدید ایران علیه برخی نهادها و چهره‌های اروپایی سخن گفت، وزارت خارجه در بیانیه‌ای تحریم‌های جدیدی را علیه تعدادی از اشخاص و نهادهای اتحادیه اروپا اعلام کرد. در تحریم‌های ایران علیه اروپا 5 نهاد و 10 چهره از جمله رادیو فردا و رادیو زمانه، نشریه شارلی ابدو و فرمانده نیروهای آلمانی در عراق و همچنین در تحریم جداگانه علیه انگلیس نیز ۱۳ مقام و ۴ نهاد انگلیسی نیز در لیست تحریم قرار گرفتند. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بریتانیا، رئیس زندان دورهام، پایگاه نظامی منویث هیل و کمیته پارلمانی برای ایران آزاد در این فهرست قرار دارند. ساعتی پس از اعلام این تحریم‌ها «جیمز کلورلی»، وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد اتحادیه اروپا تحریم‌هایی علیه ایران به دلیل ارائه پهپاد به روسیه و سرکوب اعتراضات اعمال کرده است. وزیر خارجه آلمان نیز در نشست روز گذشته وزرای خارجه اتحادیه اروپا مدعی شد که بسته تحریمی ضد ایرانی جدید این اتحادیه سپاه پاسداران را هدف قرار خواهد داد.


در بیانیه ضدایرانی شورای اروپا مطرح شد
حمایت دوباره غرب از تروریسم در ایران

شورای اروپا پس از نشست وزرای خارجه این اتحادیه بیانیه‌ای ضدایرانی صادر کرد. در این بیانیه ضمن حمایت از جریان ناامنی و آشوب در ایران، اتهاماتی همچون مداخله در جنگ اوکراین نیز مطرح شده است. به گزارش ایسنا، شورای اروپا روز دوشنبه در پایان نشست وزرای خارجه این اتحادیه در بیانیه‌ای با حمایت از آنچه «حقوق اساسی ملت ایران» خواند، مدعی شد که «سرکوب گسترده و وحشیانه» از سوی دولت ایران محکوم است. توقف «دستگیری‌های خودسرانه معترضین و مجازات اعدام» و همچنین «آزادی زندانیان دوتابعیتی» از جمله محورهای این بیانیه بوده است.  این ادعا پس از آن مطرح شده است که عوامل ناامنی‌های اخیر در مناطق شمال‌غرب ایران که وابسته به گروهک‌های تروریستی مسلح کرد بوده‌اند، طی عملیات‌های اطلاعاتی دستگیر شده‌اند.وزرای خارجه اتحادیه اروپا همچنین با سانسور اقدامات سران عضو برجام و امریکا در قبال عدم اجرای تعهدات خود در قبال ایران، در ادامه این بیانیه تعهد خود نسبت به جلوگیری از «دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» را ابراز کردند. این شورا همچنین با تکرار ادعای بدون سند ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین، خواستار توقف ارسال این پهپادها به روسیه شده است. شورای اروپا همچنین از ایران خواست تا از آنچه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و همچنین به خطر انداختن آزادی کشتیرانی می‌خواند، خودداری کند. گفتنی است در ماه گذشته یکی از شناورهای جاسوسی امریکایی از سوی نیروهای نظامی کشورمان در آب‌های خلیج فارس توقیف و پس از طی مراحل لازم، آزادسازی شد.

اقدام عراق برای حل مشکل مرزهای مشترک با ایران و ترکیه

«حسین علاوی» مشاور امنیتی نخست‌وزیر عراق در سخنانی به توضیح طرح جدید و سازکار استقرار نیروهای عراقی در مرزهای مشترک با ایران و ترکیه پرداخت. وی عنوان کرد: هماهنگی‌های لازم جهت استقرار نیروهای ارتش عراق میان فرماندهی عملیات مشترک و دولت اقلیم کردستان انجام شده و با تسلط بر این مرزها، مشکلی برای کشورهای همسایه ایجاد نخواهد شد. وی خاطرنشان کرد: وزارت فدرال کشور اکنون از طریق نیروهای مرزبانی در تلاش برای ساخت پاسگاه‌های جدید و بازسازی پاسگاه‌های قدیمی در طول خط صفر مرزی با ایران و ترکیه است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8077/2/636586/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها