سحرگاه روز گذشته قاتل دو بسیجی مدافع امنیت به دار مجازات آویخته شد

اعدام جلاد مشهد


گروه سیاسی/ مجیدرضا رهنورد پایین‌ده فرزند محمدجواد که طی اقدامی تروریستی دو نیروی حافظ امنیت را به شهادت رساند و ۴ نفر دیگر را مجروح کرد، صبح دیروز در مشهد و در ملأ عام به دار مجازات آویخته شد. ۲۶ آبان‌ ماه ۱۴۰۱ که رهنورد در خیابان حرّ عاملی شهر مشهد با سلاح سرد به نیروهای حافظ امنیت حمله کرد و دو دانشجوی بسیجی با نام‌های «حسین زینال‌زاده» و «دانیال رضازاده» را به ترتیب با چندین ضربه متوالی چاقو به سر و گردن و بدن، و همچنین ضربه چاقو به گردن به شهادت رساند.این فرد که پس از مضروب ساختن چهار رهگذر در محل حادثه، متواری شده بود، دو روز بعد در حالی که قصد فرار از کشور را داشت توسط نیروهای امنیتی دستگیر و روند رسیدگی به اتهاماتش آغاز شد؛ در نهایت با برگزاری جلسات دادگاه، ارائه مستندات، اظهارات شکات و شاهدین و همچنین اقرار متهم به قتل و ارعاب، وی به اتهام محاربه به اعدام محکوم و سحرگاه دوشنبه ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۱ حد محاربه بر وی جاری شد. 
رهنورد در دادگاه چه خواسته بود؟
در جلسه هشتم آذر دادگاه رسیدگی به اتهامات رهنورد، نماینده دادستان به تفصیل، به شرح واقعه و نحوه ارتکاب جرم توسط متهم پرداخت. در این دادگاه همچنین مشخص شد که ابزار جنایت، چاقویی 30 سانتی‌متری بوده و متهم در پرونده دیگری به دلیل ضرب و جرح عمدی محکوم و دارای سابقه کیفری بوده است. مجید رهنورد در جلسه دادگاه خود عنوان کرد: «اتهامات خود را قبول دارم. راهم را اشتباه رفتم، قبول دارم اشتباه کردم و حس نفرت عمومی از این کارم را درک می‌کنم... نفهمیدم چه اتفاقی افتاد و الان منتظرم هر چه زودتر مجازات شوم.» وی همچنین اظهار کرده بود: «از هم‌سن‌های خود می‌خواهم که در زندگی به دنبال هدف درستی باشند و هر چیزی را که شنیدند باور نکنند. من آزادی و جوانی خود را تباه کردم. من خانواده‌های زیادی را داغدار کردم. می‌دانم برادر کشی کردم.» وی همچنین در آخرین دفاع خود گفت: «اتهامات خود را قبول دارم و ازخانواده شهدا می‌خواهم حلالم کنند.» اینها اظهارات مجید رهنورد در جلسه رسیدگی به جنایت مشهد بود که ضمن حلالیت‌طلبی از خانواده‌های داغدار به گناه خود معترف بود. اما این در حالی است که روز گذشته پس از انتشار خبر مجازات وی، رسانه‌های ضدانقلاب از او به عنوان «معترض» یاد کردند.
 واکنش‌ بیگانگان به اجرای عدالت
رسانه‌های فارسی‌زبان وابسته به دولت‌های غربی نظیر BBC انگلیس، دویچه‌وله آلمان و صدای امریکا بدون اشاره به اقدام تروریستی متهم و قتل دو نیروی حافظ امنیت با سلاح سرد،‌ او را دومین «معترضی» خواندند که در جریان آشوب‌های اخیر اعدام شده است. بی‌بی‌سی این مجرم را «شهید میهن» خواند و طی نقل قولی، اعدام این قاتل را «اقدام ظالمانه» برشمرد. همچنین تشت این رسوایی حامیان ناامنی از بوم مقامات برخی کشورهای اروپایی نیز افتاد. 
وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای مداخله‌جویانه ضمن معترض نامیدن عناصر آشوب در ایران، اعدام مجید رهنورد قاتل دو نیروی امنیتی کشورمان را محکوم کرد و آن را نقض شدید آزادی‌های اساسی در ایران خواند.
وزیر خارجه آلمان در اقدامی مداخله‌جویانه و در حمایت از تروریسم، مجازات عامل قتل دو نیروی حافظ امنیت ایران را محکوم کرد. همچنین نماینده آلمانی پارلمان اروپا نیز مجازات این قاتل مسلح را «بی‌رحمی» خواند. یورونیوز فارسی ارگان رسانه‌ای وابسته به اتحادیه اروپا نیز رهنورد را «یکی از افراد حاضر در تجمعات اعتراضی» معرفی کرد.
در اظهارنظری دیگر، مود پتی، نماینده پارلمان فرانسه (مجمع ملی) در توئیتی در واکنش به اعدام مجیدرضا رهنورد گفت که نباید در مقابل بی‌عدالتی و اقدامات ضد انسانی سکوت کرد. وی همچنین مدعی شد که رهنورد بدون محاکمه عادلانه اعدام شده است. وزیر خارجه اتریش نیز مدعی شد که ایران با اعدام یک نفر دیگر به مسیر تشدید تنش ادامه می‌دهد. همچنین توئیتر وابسته به شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز با انتقاد از اجرای عدالت درخصوص قاتل شهیدان زینال‌زاده و رضازاده، ابراز کرد: «وحشت‌زده شدیم». 
ناراحتی از مجازات یک تروریست
اما در داخل کشور نیز سه نفر از بازیگران از جمله امیر آقایی، از اعدام قاتل دو نیروی حافظ امنیت انتقاد کردند. بهرام رادان، بازیگر سینما با «جوان رعنا» خواندن قاتل، در اینستاگرام نوشت: «چوبه‌های دار، جوان‌های رعنایی که یک به یک پرپر می‌شوند و آینده سرزمینی که هر روز سیاه‌تر می‌شود.» کمند امیرسلیمانی بازیگر سینما نیز در اینستاگرام نوشت: «کاش تمام شود زیستن در روزهایی که صبح‌هایش با خبر اعدام آغاز می‌شود.»در دانشگاه شریف نیز برخی عوامل آشوب که طی دو ماه اخیر با حمل سلاح سرد در محیط دانشگاه اقدام به اخلال در نظم و هنجارشکنی‌های گسترده کرده بودند، با روشن کردن شمع و چسباندن تصاویر دو محاربی که اخیراً به مجازات رسیدند، از جریان ناامنی و تروریسم در کشور حمایت کردند.
رهنورد دومین آشوبگری است که به اتهام محاربه در جریان اغتشاشات اخیر کشور مجازات شد. پیش از او نیز محسن شکاری متهم دیگری که با ایجاد ‌راه‌بندان و ارعاب در خیابان ستارخان تهران، یک نیروی حافظ امنیت را با سلاح سرد مضروب کرده بود، اعدام شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8077/5/636598/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها