آزادکاران نایب‌قهرمان جام جهانی شدند

«باروز» بالاخره به ایرانی‌ها باخت


پریسا غفاری/ تیم ملی کشتی آزاد ایران به مقام نایب‌قهرمانی جام جهانی 2022 امریکا دست یافت. زمانی که صحبت از کشتی آزاد در سطح بالا به میان می‌آید، آنهم بخصوص وقتی نام تیم‌های ایران و امریکا مطرح می‌شود همان اندازه هیجان‌انگیز است. چه برسد به اینکه این مسابقه فینال هم باشد.
دیدار پایانی جام جهانی کشتی آزاد ساعت 3:30 بامداد دیروز بین دو تیم ایران و امریکا برگزار شد. گفتنی است تیم کشورمان با غلبه بر ژاپن و منتخب جهان فینالیست شد و امریکایی‌ها هم با شکست مغولستان و گرجستان به دیدار پایانی راه یافتند. بعد از شکست قابل پیش‌بینی نمایندگان ایران مقابل حریفان امریکایی در دو وزن اول که رضا مؤمنی و ابراهیم الهی بودند، رحمان عموزاد بار دیگر در وزن 65 کیلوگرم و یک مسابقه تکراری به مصاف قهرمان جهان جان دیاکومیالیس رفت و به برتری نزدیک 5- 4 دست یافت. پس از این پیروزی اتحادیه جهانی کشتی در تمجید از نماینده ایران نوشت: «عموزاد کسی است که در مهم‌ترین لحظات می‌درخشد.»
در جایی که وضعیت تیم اعزامی ایران در اوزان بالا بهتر به‌نظر می‌رسید اما امیرمحمد یزدانی، علیرضا کریمی و امیرحسین فیروزپور شکست‌های غیرمنتظره‌ای مقابل حریفان داشتند تا شرایط برای قهرمانی امریکایی‌ها در خانه مهیا شود؛ البته نکته مهم اینکه بالاخره در این مسابقات طلسم شکست‌ناپذیری جردن باروز مقابل کشتی‌گیران ایرانی توسط علی سوادکوهی شکست. برد سوادکوهی مقابل حریف نامدار امریکایی موضوعی نبود که از چشم اتحادیه جهانی کشتی دور بماند. در حالی‌که تا پیش از این هیچ آزادکار ایرانی در میادین رسمی و غیررسمی مقابل جردن باروز به پیروزی نرسیده بود و همه در انتظار شکست این کشتی‌گیر مقابل ایرانی‌ها بودند سرانجام این اتفاق در ایالت آیووا و در خانه امریکایی‌ها افتاد، جایی که کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد و در رأس آن پژمان درستکار این بار تصمیم گرفت به‌جای محمد نخودی که در فینال مسابقات جهانی 2021 و 2022 مغلوب جردن باروز شده بود، فرصت رویارویی با قهرمان وزن 79 کیلوگرم جهان را به علی سوادکوهی بدهد. این تصمیم فرجام خوشی داشت و سوادکوهی با ارائه یک کشتی خوب و هوشمندانه‌، موفق شد حریف امریکایی را شکست دهد. باروز پیش از این 14 بار با کشتی‌گیران ایرانی روبه‌رو و هر بار پیروز از میدان خارج شده بود اما در پانزدهمین رویارویی بالاخره باخت به این کشتی‌گیر عنوان‌دار امریکایی تحمیل شد. صفحه رسمی اتحادیه جهانی کشتی این برد را بازتاب داد و نوشت: «علی سوادکوهی اولین کشتی‌گیر ایرانی بود که جردن باروز را مغلوب کرد.»
سوادکوهی پس از شکست باروز هم گفت: «می‌دانستم که عقب افتاده‌ام اما باز به حرکت رو به جلو و هجومی فکر می‌کردم. یک فرصت عالی را برای گرفتن امتیاز از دست دادم. اما از همان دقیقه اول می‌دانستم که او اشتباه خواهد کرد. خوشحالم که اولین ایرانی هستم که باروز را شکست دادم و مهمتر از آن در کشورش پیروز شدم. خوشحالم که مورد حمایت مردم ایران و مربیان هستم. مربیان بویژه پژمان درستکار انرژی بیشتری در من گذاشتند و معتقد بودند که برنده خواهم شد.» البته سوادکوهی بعد از این مبارزه دست جردن باروز را به عنوان فرد پیروز بالا برد. امیررضا معصومی قهرمان نوجوانان، جوانان و امیدهای جهان هم در مصاف با هایدن زیلمر در 125 کیلوگرم، برتری خود نسبت به حریف را به رخ کشید و با نتیجه 6-1 این کشتی را به‌سود خود تمام کرد. در نهایت تیم امریکا با نتیجه 6‌ـ‌4 فینال جام جهانی 2022 را برد و قهرمان شد. البته ایران پرافتخارترین تیم جام جهانی کشتی آزاد ۱۰ دوره اخیر با ۶ قهرمانی و ۳ نایب‌قهرمانی محسوب می‌شود. گفتنی است در پایان مسابقات کشتی‌گیران ایرانی و امریکا با جام‌هایشان کنار یکدیگر عکس یادگاری گرفتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8077/1/636611/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها