ارتقای ایمنی راه‌های کشور در دستور کار دولت قرار گرفت

رفع 257 نقطه پرحادثه در جاده‌های کشور


ایمنی سفر همزمان با آغاز سفر‌های تابستانی و همچنین شروع فصل زمستان و بارش‌ها به موضوع مهمی در بخش حمل و نقل تبدیل می‌شود. بنابراین گزارش، ایمنی سفر موضوعی است که متولیان آن معتقدند، علاوه بر اقدامات زیرساختی در حوزه راه، نیازمند ارتقای فرهنگ رانندگی و ایمنی خودروهاست. به گفته کارشناسان بخش حمل و نقل براساس ۵ رکن ایمن‌سازی می‌توانیم ایمنی را‌ه‌ها را افزایش بدهیم،البته ایمنی ارزان نیست و اگر بخواهیم ایمنی را افزایش بدهیم باید هزینه کنیم.
طبق آمار سازمان راهداری، عمده تصادفات منجر به فوت و جرح، در نقاط حادثه خیز و پرخطر روی می‌دهد که رفع آنها منجر به کاهش خطرات جاده‌ای می‌شود. رفع این نقاط البته از توان بودجه یک دستگاه خارج است و عزمی ملی را طلب می‌کند.
مدیرکل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری، از شناسایی هزار و ۵۸۵ نقطه پرتصادف و هزار و ۸۰۷ نقطه دارای تصادف در سطح جاده‌های برون شهری خبر داد. به گفته مجید صباغ زاده تاکنون بیش از ۶۰۰ نقطه پرتصادف اصلاح شده است. وی افزود: براساس دستورالعملی که در کمیسیون ایمنی راه‌ها در سال ۹۵ مصوب شد، نقاط پرتصادف نقاطی هستند که شاخص تصادفات‌شان از میانگین کشوری بالاتر بوده است.
وی با اشاره به اعتبار مورد نیاز جهت رفع و اصلاح نقاط پرتصادف گفت: به‌طور متوسط بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در همین راستا مکاتبات لازم با سازمان برنامه و بودجه انجام شده ولی تاکنون منتج به نتیجه قطعی نشده است.
صباغ‌زاده درخصوص معیار اولویت‌بندی نقاط حادثه‌خیز تصریح کرد: این معیار در دستورالعمل جدید با اولویت نقاطی است که دارای ایرادات زیرساختی و مهندسی بوده و اولویت اصلاح بر مبنای روش منفعت- هزینه است. به گفته مدیرکل دفتر علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، رفع یک نقطه پرتصادف زمانی در آمارهای این سازمان قرار می‌گیرد که به امضای مشترک مدیرکل راهداری و فرمانده پلیس راه استان برسد.
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز گفت: مصوب شد که ۵ هزار میلیارد تومان در اختیار سازمان راهداری قرار بگیرد. داریوش امانی افزود: برای حل مشکل نقاط پرحادثه باید اعتبار ویژه‌ای در اختیار سازمان راهداری قرار گیرد.
به گفته رئیس سازمان راهداری، رفع نقاط حادثه خیز در تفاهم با پلیس انجام شده است. برای رفع هر نقطه حادثه خیز 5 میلیارد تومان پول نیاز است. یعنی برای رفع 500 نقطه حادثه خیز دارای اولویت 5 هزار میلیارد تومان نیاز است که با وجود دستور رئیس جمهور برای تأمین این منابع، هنوز اقدامی درباره آن صورت نگرفته است.
بر اساس آمار پلیس راه ۳۴ درصد تصادفات در راه‌های اصلی اتفاق می‌افتد؛ این در حالی است که ایمن سازی محور‌ها و آشکارسازی نقاط پرحادثه، نقش مهمی در کاهش این تلفات دارد.
سردار‌ سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور گفت: در سال ۱۴۰۰، ۱۰ هزار و ۲۵۲ نفر جان خود را در تصادفات جاده‌ای از دست دادند و در ۷ ماه گذشته، ۱۱ هزار و ۷۳۴ نفر؛ که این آمار حکایت از افزایش ۱۴ درصدی آمار کشته‌های تصادف دارد. در سال ۸۳، پنج هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه خیز داشتیم که در سال ۹۸ هم همین مقدار بود. یعنی در بیش از یک دهه اقدامی برای رفع نقاط حاثه خیز انجام نگرفته است. افراد در این نقاط هر روز کشته می‌شوند.
از اولین مصوبه قانونی پیاده‌سازی و استقرار سامانه اطلاعات جامع حوادث و سوانح حمل و نقل کشور در قانون برنامه پنجم توسعه کشور سال 1389 تا راه‌اندازی زیرساخت‌های اولیه این سامانه در سال 1393 و تدوین شیوه‌نامه اجرایی آن در سال 1399 بیش از 10 سال گذشت اما اهداف تعریف‌شده در قانون برای این سامانه محقق نشد. عدم تصویب شیوه نامه اجرایی و تکمیل سامانه پس از گذشت نزدیک به یک دهه از اولین قانون مرتبط، نشان از عدم توجه لازم در دستگاه‌های ذیربط جهت عمل به این حکم مهم قانونی دارد. شناسایی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز و پرتصادف از جمله نکات مهمی است که در کاهش تصادفات جاده‌ای تأثیر بسزایی دارد، از این رو باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
جاده‌های ایمن و مناسب و شبکه‌های حمل و نقل مطلوب از شاخص‌های توسعه یافتگی است و استفاده از تجربیات دیگر کشور‌ها در بهره‌برداری از جاده‌ها می‌تواند نقش مهمی را در کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای ایفا کند.
بر اساس این گزارش در ماه‌های اخیر  257 نقطه پرحادثه در جاده‌های کشور رفع شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8092/11/638657/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها