پس‌اندازهای غیرمولد، کارا شدند

5 هزار صندوق خرد محلی در صف دریافت تسهیلات


گروه اقتصادی: صندوق‌های اعتبار خرد محلی و روستایی یکی از منابع تأمین سرمایه و اعتبار مورد نیاز برای روستاییان و تولیدکنندگان روستایی به شمار می‌رود. یکی از رویکردهای صندوق کارآفرینی امید در سال‌های اخیر، بازارمحور بودن تولیدات بوده و با تمرکز بر آن تلاش کرده ضمن اتصال تولیدکنندگان کوچک و اعضای صندوق‌های خرد به بازارهای متوسط و بزرگ، آنها را در عرضه محصولات بازار پسند حمایت و بستر فروش و عرضه تولیدات آنها را فراهم کند. مهم‌ترین خصوصیت صندوق‌های خرد محلی، ارائه محصولات مورد نیاز بازار است به نحوی که در استان‌ها و مناطقی که صندوق‌های خرد محلی با حمایت صندوق کارآفرینی امید ایجاد شده، هزاران محصول تولید و به بازارهای روستایی و شهری و مراکز استان‌ها عرضه شده است.
بهره‌مندی  بیش از ۳۴ هزار طرح اشتغالزا از تسهیلات
نعمت‌الله رضایی  مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید از حمایت مالی برای تشکیل صندوق‌های خرد محلی خبر داده و می‌گوید: تاکنون از محل منابع صندوق کارآفرینی امید به 5 هزار و 200 صندوق خرد محلی تسهیلات پرداخت شده و انتظار می‌رود که تعداد صندوق‌ها تا پایان سال به ۱۰ هزار صندوق برسد. البته برای تحقق این دیدگاه با دستگاه‌های همکار از جمله وزارت جهاد کشاورزی، بسیج سازندگی، بنیاد برکت و سازمان بهزیستی فعالیت‌های خوبی را شروع کردیم و این کار در حال دنبال شدن است.
به گفته رضایی، همه طرح‌ها در این زمینه شناسایی و اقداماتش انجام شده و تنها مرحله پرداخت تسهیلات مانده که اگر سرعت بگیرد به تحقق اهداف این طرح منجر خواهد شد.  مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید پیشتر سقف حمایت مالی صندوق‌ها را ۲۵۰ میلیون تومان ذکر کرد و گفت: صندوق‌های خرد محلی عمدتاً در مناطق محروم و روستایی مستقر هستند که بین ۱۵۰ میلیون تومان تا ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت می‌کنند و حدود ۱۵ نفر از کسانی که در زنجیره ارزش فعالیت می‌کنند نیز عضو این صندوق‌ها هستند.
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید  با اشاره به اینکه در راستای حمایت از طرح‌های اشتغال، تاکنون بیش از ۹۵ درصد تسهیلات صندوق کارآفرینی امید به طرح‌های اشتغالزا پرداخت شده که در قالب ۳۴ هزار و ۵۰۰ طرح بوده است، افزود: درخصوص پرداخت تسهیلات، به دلیل اینکه برخی از منابعی که قرار بود تخصیص یابد با کندی صورت گرفته، طرح‌ها به طور کامل اجرا نشده و چنانچه این منابع عملیاتی شود، اهداف ما تا پایان سال محقق خواهد شد.
رضایی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ بنا داریم حدود 5 هزار صندوق خرد محلی را مورد حمایت قرار بدهیم که همه طرح‌ها شناسایی و اقداماتش انجام شده و فقط مرحله پرداخت تسهیلات مانده است.به گفته وی، اگرچه تاکنون بیش از ۵۰۰ طرح شناسایی شده و توانمندسازی‌ها صورت گرفته است، اما تنها بحث پرداخت تسهیلات است که با تخصیص آن طرح‌ها عملیاتی خواهد شد.
راه‌اندازی ۱۰ هزار صندوق خرد محلی
بر اساس این گزارش، موضوع راه‌اندازی 6 هزار صندوق خرد محلی در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده بود که در این خصوص طی چند سال گذشته تعداد صندوق‌های خرد محلی افزایش داشته است.همچنین  به دنبال امضای تفاهمنامه مشترک میان معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و سازمان بسیج سازندگی، راه‌اندازی ۱۰ هزار صندوق خرد محلی در روستاها و حاشیه شهرها در دستور کار قرار گرفت و در این راستا ظرفیت مشارکت و همکاری وزارت جهاد کشاورزی،‌ بنیاد برکت و سازمان بهزیستی نیز به کار گرفته شد.به اعتقاد کارشناسان، راه‌اندازی صندوق‌های خرد محلی زمینه توانمندسازی و افزایش دسترسی زنان به تسهیلات اعتباری، تجمیع پس اندازهای غیر مولد روستاییان، بهبود سطح معیشت و درآمد خانوارهای روستایی و افزایش سطح مهارت و اشتغال را فراهم می‌کند. طرح ایجاد صندوق‌های خرد اعتباری از جمله سیاست‌های دولت در راستای کاهش بیکاری، رفع فقر، تولید ثروت و تقویت اقتصاد محلی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8092/7/638671/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها