فضای مجازی


ادبیات جهان
یکم ژانویه مصادف با تولد مردی است که ثابت کرد از قلب کارگاه‌های داستان‌نویسی هم می‌توان قدم به دنیای نویسندگی گذاشت و حتی به چهره‌ای مشهور در عرصه جهانی ادبیات تبدیل شد؛ یکصد و چهارمین سالروز زادروز «جروم دیوید سَلینجر» نویسنده‌ای که با نام «جی. دی. سلینجر» از او یاد می‌شود. رمان‌های پرطرفدار وی، مانند «ناتور دشت» در نقد جامعه مدرن غرب و بویژه امریکا نوشته شده‌اند. اطلاعات چندانی درباره زندگی سلینجر در دسترس نیست، او همواره شخصیتی گوشه‌گیر داشت و تلاش می‌کرد دیگران را به حریم زندگی‌اش راه ندهد. جنبه مهم زندگی سلینجر، مبهم‌بودنش برای منتقدان و هواداران کتاب‌های وی بود، به همین دلیل، اطلاعات زیادی در مورد زندگی روزمره و عادی‌اش موجود نیست. سلینجر سال ۲۰۱۰ و به مرگ طبیعی در شهر کوچک در امریکا و در سن 91 سالگی با زندگی وداع گفت.
تجلیل دو هنرمند «بازی مرکب»
نشان شایستگی فرهنگی کره جنوبی برای نقشی که «هوانگ دونگ هیوک» کارگردان «بازی مرکب» و «لی جونگ جائه» بازیگر اصلی این سریال در صنعت فیلم ملی کره ایفا کردند، به آنها اهدا شد.«یون سوک یئول» رئیس‌جمهور کره جنوبی با اهدای نشان لیاقت فرهنگی درجه یک کشور به این ۲ هنرمند از نقش آنها در صنعت فیلم ملی تجلیل کرد. پیش‌تر گفته شده فیلمبرداری فصل دوم «بازی مرکب» که از محبوب‌ترین سریال‌های نتفلیکس است، اوایل سال ۲۰۲۳ آغاز خواهد شد و پایان سال ۲۰۲۴ برای پخش آن در نظر گرفته شده است. لی جونگ جائه نقش خود را در قسمت بعدی هم تکرار می‌کند و همچنان نقطه اصلی تمرکز است. سریال «بازی مرکب» در سپتامبر ۲۰۲۱، توسط نتفلیکس در سطح جهانی منتشر و در هفته اول نمایش، به یکی از پربیننده‌ترین مجموعه‌های نتفلیکس در ۹۰ کشور تبدیل شد و ۲۸ روز پس از انتشار با بیش از ۱۱۱ میلیون بیننده، رکورد «بریجرتون» را شکست و به پربیننده‌ترین مجموعه این شبکه بدل شد. داستان سریال درباره گروهی ۴۵۶ نفره است که برای بردن جایزه ۴۵/۶ میلیارد وونی (۳۵/۳ میلیون دلاری) به شرکت در مجموعه‌ای از بازی‌های کودکانه با عواقبی ناگوار دعوت می‌شوند.
رکوردی تازه برای آواتار
«آواتار: راه آب» ساخته جیمز کامرون هر چه جلوتر می‌رود سرعت فروشش هم بیشتر می‌شود و آمار حکایت از این دارد که تا ساعت‌های پایانی روز گذشته (شنبه) فروش این فیلم به بیش از ۱.۳ میلیارد دلار رسیده باشد. این در حالی است که فیلم تا پایان سه‌شنبه از مرز یک میلیارد دلار عبور کرده بود. این فیلم تنها در روز پنجشنبه ۴۸ میلیون دلار در بازارهای بین‌المللی فروخت تا آمار فروشش را به بیش از ۸۱۰ میلیون دلار برساند تا از «تاپ گان: ماوریک» که تاکنون پرفروش‌ترین فیلم بازار بین‌المللی سال ۲۰۲۲ بود فراتر برود. این فیلم پرسرعت‌ترین فروش را در فرانسه و ایتالیا پس از پاندمی به نام خود کرده و پرفروش‌ترین فیلم فرانسه، ایتالیا، آلمان و اسپانیا در سال ۲۰۲۲ هم شده است. تنها در روز جمعه در چین فروش این فیلم ۵.۴ میلیون دلار بوده و مجموع فروشش در این سرزمین به ۱۲۲.۵ میلیون دلار رسیده و انتظار می‌رود بتواند تا نزدیک ۲۰۰ میلیون دلار در این کشور بفروشد. این فیلم روز جمعه در کره هم ۳.۴ میلیون دلار فروخت و مجموع فروشش را به ۶۶.۶ میلیون دلار رساند. این فیلم اکنون در امریکا در ۴۲۰۲ پرده سینما در حال اکران است و انتظار می‌رود ظرف ۱۵ روز در امریکا ۳۸۰ میلیون دلار و تا دوشنبه ۴۲۲ میلیون دلار فروش کند. جیمز کامرون پیشتر گفته بود در حالی که فروش فیلم از ۲ میلیارد دلار عبور کند می‌توان گفت موفق بوده است.
اکران مستندی تازه
دومین برنامه «پاتوق مستند» که توسط سازمان سینمایی سوره در راستای هم‌اندیشی و هم‌افزایی میان مستندسازان و علاقه‌مندان به سینمای مستند، راه‌اندازی شده است و به‌صورت فصلی برگزار می‌شود، روز دوشنبه ۱۲ دی‌ماه در پردیس سینمایی آزادی میزبان مخاطبان خود خواهد بود. دومین جلسه این برنامه با عنوان «روایتی از نجات انسان‌هایی که هیچ‌کس منتظرشان نیست» به اکران و نقد و بررسی مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محسن اسلام‌زاده اختصاص دارد که از ۲۸ آذرماه اکران خود را توسط دفتر پخش «رویش» از شهر مشهد آغاز کرد و قرار است در سینماهای منتخب سراسر کشور  روی پرده برود. مستند سینمایی «هیچ‌کس منتظرت نیست»، محصول مرکز مستند سوره، از دیروز در پردیس سینمایی بهمن تهران نیز اکران خود را آغاز کرده و بزودی میزبان مخاطبان خود در شهر کرمانشاه نیز می شود. این مستند اجتماعی که اکران‌های منطقه‌ای و رویدادمحور برای آن در نظر گرفته شده است، به قصه‌هایی از زنان کارتن‌خواب و ترک‌کرده‌های اعتیاد و معرفی الگوهای درست در توانبخشی این افراد می‌پردازد. پخش مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» توسط دفتر پخش «رویش» مؤسسه بهمن‌سبز انجام می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8092/24/638680/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها