تصویب پنجمین قطعنامه ضد اسرائیلی در مجمع عمومی



حسین فاطمی/  سازمان ملل درخواست فلسطین برای صدور حکمی قانونی از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره ماهیت حقوقی اشغالگری اسرائیل در سرزمین فلسطین را تصویب کرد. این پنجمین قطعنامه‌ای است که در یک ماه گذشته در سازمان ملل علیه رژیم صهیونیستی به تصویب می‌رسد.
به گزارش خبرگزاری «معا» فلسطین، ۸۷ کشور عضو به این پیش‌نویس رأی موافق داده و در مقابل 26 عضو با آن مخالفت کرده و ۵۳ کشور نیز در رأی‌گیری شرکت نکردند. در پی تصویب این قطعنامه، ریاض منصور، نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل از هیأت‌هایی که از این پیش‌نویس حمایت کرده و به آن رأی موافق دادند، تشکر کرد و گفت: «سازمان ملل با این رأی‌گیری خواستار صدور حکمی از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره نقض حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت و نیز اشغالگری، شهرک‌سازی و الحاق اراضی فلسطینی به اراضی اشغالی است.»واکنش‌ها به این مصوبه در سرزمین‌های اشغالی قابل توجه بود. نبیل ابوردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین با استقبال از این مصوبه، در بیانیه‌ای تأکید کرد: «زمان آن رسیده رژیم صهیونیستی یک دولت تحت قانون باشد و بابت جنایات مستمرش در حق مردم ما محاکمه شود. جهان باید مسئولیت خود را در این زمینه بپذیرد و قطعنامه‌های بین‌المللی را اجرا کرده و از سیاست یک بام و دو هوا دست بردارد.» جنبش مقاومت اسلامی حماس نیز  تأکید کرد: «مادامی که امریکا شریک جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین باشد و از این رژیم حمایت کند، این قطعنامه‌ها اجرایی نشده و راه به جایی نخواهد برد.»
 سلسله قطعنامه‌ها
پیش از اقدام سازمان ملل برای تصویب درخواست فلسطین به منظور صدور حکمی قانونی از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره ماهیت حقوقی اشغالگری اسرائیل در سرزمین فلسطین، کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل، ماه نوامبر بنا به پیشنهاد فلسطین با صدور حکمی، از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست استفساریه خود را درباره «ماهیت حقوقی اشغالگری استعماری اسرائیل» در سرزمین فلسطین از جمله قدس اشغالی اعلام کند. البته 7 دسامبر 2022 (16 آذر) هم مجمع عمومی سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای از رژیم صهیونیستی خواسته تا از تسلیحات هسته‌ای دست بردارد. لازم به ذکر است که مجمع عمومی سازمان ملل در ماه پایانی سال گذشته میلادی (2022) پنج قطعنامه درباره فلسطین را تصویب کرد. مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش از این، قطعنامه‌ای را با موافقت اکثریت اعضا تصویب کرد که بر حاکمیت همیشگی مردم فلسطین بر منابع طبیعی این کشور تأکید می‌کند. این قطعنامه تنها یک ماه پس از قطعنامه پیشین سازمان ملل متحد به نفع فلسطین به تصویب رسیده که 98 کشور حاضر در نشست کمیته مسائل ویژه سیاسی و پایان دادن به استعمار در هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آن رأی موافق داده و 17 کشور با آن مخالفت و 52 کشور از تصویب آن امتناع ورزیدند. 
رژیم صهیونیستی تنها عضو سازمان ملل است که این تعداد قطعنامه را علیه خود در مجمع عمومی دریافت کرده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد که دولت تندرو نتانیاهو به معنای واقعی کلمه در ابعاد مختلف سیاسی، دیپلماتیک، حقوق بشری و حتی امنیتی، خود را در چالشی عمیق با جامعه جهانی خواهد دید. هر چند که صهیونیست‌ها به واسطه حمایت سیاسی امریکا تاکنون توجهی به این قطعنامه‌ها نداشته‌اند، اما روی کار آمدن یک دولت رادیکال سبب می‌شود که حمایت دائمی از آنها در مجامع بین‌المللی برای واشنگتن هم هزینه بسیاری را به دنبال داشته باشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8092/4/638689/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها