اراضی زراعی زنجان به سامانه‌های جدید آبیاری مجهز می‌شوند  

کاهش وابستگی کشاورزان زنجانی به آب‌های زیر زمینی 


ایران واشقانی 
خبرنگار

چشم‌انداز کشاورزی در ایران بیش از هر زمان دیگری وابسته به منابع آبی و تأمین آب پایدار شده است. کاهش شدید سفره‌های آب زیرزمینی و همچنین نوسان در بارش‌ها و کاهش ذخیره‌سازی آب‌های جاری، این ضرورت را ایجاد کرده که پر مصرف‌ترین بخش اقتصادی کشوری الگوی تولید خود را با میزان آب قابل استحصال در سال آبی جاری هماهنگ کند. استان زنجان از مناطقی در کشور است که برای اجرای طرح‌های کشاورزی پایدار و تغییر الگوی کشت با محوریت بهینه‌سازی سیستم آبیاری و کشت کم آب بر پیشگام شده است. کشاورزی در زنجان بیش از ۳۲ درصد سهم اشتغال را در این استان به خود اختصاص داده است. بخش کشاورزی در استان زنجان بیش از ۹۰ هزار بهره‌بردار دارد که به تولید انواع محصولات زراعی و باغی اشتغال دارند.
این استان با داشتن ۸۴۵ هزار هکتار عرصه‌های مناسب کشاورزی، دارای پنج درصد از اراضی کشاورزی کشور است. در سفر رئیس‌جمهور به زنجان، ۱۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز اراضی کشاورزی زنجان اعتبار در نظر گرفته شد که تاکنون ۵۰ درصد آن تخصیص یافته و عملیات اجرایی سامانه‌های نوین آبیاری در هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی در دست اجراست.
 به گفته روح‌الله حسنی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در حال  حاضر بالغ بر ۵۰ درصد از زمین‌های مستعد کشاورزی در این استان مجهز به سامانه‌های آبیاری نوین شده است. چشم‌انداز جهاد کشاورزی زنجان این است که هیچ آب جدیدی برای زراعت و باغبانی از منابع آبی زیرزمینی استان برداشت نشود و با توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از منابع آبی استفاده بهینه‌ای شود. ۱۸۶ هزار هکتار از اراضی استان زنجان آبی است و ۱۲۴هزار هکتار از این زمین‌ها قابلیت تجهیز سامانه‌های نوین آبیاری را دارند و تاکنون بیش از ۶۲ هزار هکتار از این اراضی مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار شده است.
در سفر رئیس‌جمهور به استان زنجان حدود ۹۰ توافق برای اجرای طرح‌ها در استان به انجام رسیده است که برای اجرای این طرح‌ها، اعتباری بالغ بر چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. علاوه بر این پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیز برای پیشبرد طرح‌های سرمایه‌گذاری استان به تصویب رسیده است که طرح‌های سرمایه‌گذاری طی ۲ سال آینده با بهره‌گیری از این تسهیلات توسعه یافته و به پایان خواهد رسید، طرح‌هایی که سهم زیادی در تحقق کشاورزی پایدار دارد.
وزیر جهاد کشاورزی معتقد است اگر در استان زنجان به مرکزیت شهر زنجان دایره ۳۵۰ کیلومتری ترسیم شود، ۴۵ درصد جمعیت ایران در این شعاع قرار می‌گیرند که از نظر پدافند غیرعامل، مرکزی برای تأمین کالاهای اساسی برای این میزان از جمعیت کشور و تدارکات تأمین مواد غذایی و نهاده‌های دامی است.
احداث 10 سد معیشتی در زنجان 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌و‌گو با «ایران»، کشاورزی پایدار را یک روش متناسب با محیط زیست، یک مسئولیت اجتماعی و روشی سودمند برای کشاورزان دانست که برای به‌دست آوردن بهترین خروجی از جنگل‌ها، پایداری منابع، حقوق بشر و تمامی جانداران تلاش می‌کند.
روح‌الله حسنی افزود: کشاورزی پایدار این امکان را فراهم می‎ کند تا بتوانیم غذاهای سالم تولید کنیم بدون آنکه توانایی نسل‌های آینده را برای تولید غذا به خطر بیندازیم. کلید کشاورزی پایدار، یافتن تعادل صحیح بین نیاز به تولید غذا و حفظ اکوسیستم‌های محیطی است.
وی احداث سدها و بندهای معیشتی، طرح های مقابله با آفات و بیماری‌های گیاهی، افزایش اعتبار صندوق اعتبار توسعه کشاورزی و توسعه سامانه‌های نوین آبیاری را از مواردی برشمرد که در سفر رئیس‌جمهور به استان زنجان مورد بررسی قرار گرفت. 
حسنی با بیان اینکه در این سفر مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث ۱۰ سد معیشتی در استان مصوب شده است، گفت: همچنین۱۰۰ میلیارد تومان نیز در حوزه کشاورزی برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در استان اختصاص داده شد و سعی خواهیم کرد تا سال آینده بخشی از این طرح‌ها را عملیاتی و بهره‌برداری کنیم. در سفر رئیس‌جمهوری به استان زنجان قرار شد برای توسعه پروژه‌های کشت گلخانه‌ای، تسهیلات مناسب اختصاص داده شود تا سرمایه‌گذاران به ایجاد گلخانه‌ها هدایت شوند. استان زنجان فقط۳۰ هکتار گلخانه دارد در حالی که سطح گلخانه‌ها باید در استان به ۶۰۰ هکتار برسد. 
۲۵۰۰ هکتار به اراضی دارای سامانه نوین آبیاری زنجان اضافه خواهد شد
مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به افزایش شمار متقاضیان برای تجهیز زمین‌های کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری گفت: درخواست کافی در این حوزه داریم. هم‌اکنون در برخی مناطق استان مانند شهرستان خدابنده بالای ۸۰ درصد از اراضی دارای قابلیت، به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز هستند.
وی با بیان اینکه برای خرید ماشین‌های آبیاری نیز ۳۵ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به کشاورزان پرداخت می‌شود، اظهار کرد: در صورت تخصیص کامل اعتبار مصوب سفر رئیس‌جمهور به استان، عملیات اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی انجام خواهد شد. برای اراضی شیبدار یا زمین‌های آبی برخوردار از آب‌های سطحی که تجهیز آنها به سامانه‌های نوین آبیاری با مشکلاتی در آنها مواجه است، تدابیر دیگری در دستور کار است که صدور پروانه مصرف معقول آب یکی از این گزینه‌ها می‌تواند باشد.
حسین طاهری تأکید کرد: فواید بهره‌مندی از سیستم‌های نوین آبیاری به حدی است که کشاورزان حتی بدون معطل ماندن برای دریافت کمک‌های دولتی، با هزینه‌های شخصی خود اقدام به راه‌اندازی این سیستم‌ها در مزارع می‌کنند. چون هم استفاده بهینه از آب و هم تسهیل عملیات آبیاری را به دنبال دارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8092/16/638695/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها