در نخستین نشست مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری مطرح شد

کیفرخواست پرونده ترور شهید سلیمانی در مرحله نهایی است


گروه سیاسی/ رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور و شهادت سردار قاسم سلیمانی از کیفرخواست پیگیری این پرونده در مرحله نهایی خبر داد. این موضوع را عباسعلی کدخدایی روز گذشته در نخستین نشست از سلسله نشست‌های مطالعاتی پیرامون تبیین فعالیت‌های سردار سلیمانی و مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری در منطقه غرب آسیا مطرح کرد. فرمانده نیروی قدس ایران و «ابومهدی المهندس»، معاون نیروی مردمی عراق و همراهان‌شان سحرگاه ۱۳ دی‌ ماه 1398 در پی حمله تروریستی ایالات متحده و با دستور مستقیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور به شهادت رسیدند. این اقدام جنایتکارانه در حالی صورت گرفت که شهید سلیمانی بنا به دعوت نخست وزیر عراق به طور رسمی به این کشور سفر کرده بود اما هدف حمله‌ای قرار گرفت که امریکا در پی نقض آشکار حاکمیت ملی عراق به عنوان یک کشور مستقل صورت داده بود.
 یک جنایت بین‌المللی
این جنایت سازماندهی شده فارغ از نقطه نظر سیاسی و نظامی از منظر حقوق بین‌الملل مورد توجه ناظران بین‌المللی قرار گرفت. فرمانده نیروی قدس ایران در چهارچوب همکاری دوجانبه نظامی تهران و بغداد برای مبارزه با تروریسم به عراق تردد داشت و از این جهت حضور نظامی وی در خاک کشور عراق با هماهنگی و رضایت دولت بغداد بوده است. 
همین امر فرمانده ارشد ایرانی را در جریان مأموریت‌های خارجی از مصونیت‌های شناخته شده بین‌المللی بهره‌مند می‌کرد. 
از این رو تردیدی وجود ندارد وقتی این مقام عالی رتبه نظامی کشورمان که در یک مأموریت رسمی بین‌المللی به دعوت یک کشور دوست و همسایه به کشور دیگری سفر کرده است و توسط یک کشور ثالث هدف حمله تروریستی قرار می‌گیرد، اصول مصرحه‌ای همچون حاکمیت ملی ایران، تمامیت ارضی کشورها و حقوق بین‌الملل عرفی و قواعد آمره بین‌الملل و حقوق بشر مورد نقض فاحش قرار گرفته است که در مغایرت آشکار با منشور سازمان ملل متحد بویژه بند ۲ ماده ۴ مبتنی بر منع هرگونه توسل به‌زور علیه حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی کشورها به شمار می آید. 
بنابراین حمله پهپادی امریکا با فرمان مستقیم ترامپ به فرمانده نیروی قدس سپاه در خاک عراق، تجاوز آشکاری به خاک این کشور ارزیابی می‌شود که بغداد می‌تواند با رجوع به حق دفاع مشروع جمعی ذیل ماده ۵۱ منشور ملل متحد، به صورت جداگانه یا با کمک کشورهای منطقه از جمله ایران به دفاع مشروع علیه امریکا برخیزد.
تلاش امریکا برای کند کردن پیگیری حقوقی
جمهوری اسلامی در واکنش اولیه به این اقدام تروریستی در گام نخست با هدف قرار دادن پایگاه نظامی «عین الاسد» از منظر نظامی پاسخ داد. به این ترتیب از آنجایی که امریکا آغازگر یک عمل تجاوزکارانه بود، کشورمان مطابق ماده ۵۱ سازمان ملل، می‌توانست دفاع مشروع از خود نشان دهد که از آن نیز استفاده کرد.
واکنش دیگری که مقام‌های جمهوری اسلامی از مجاری بین‌المللی در دستور کار قرار دادند، پیگیری رویه‌های حقوقی است که مسئولان ذیربط از وجوه متعددی آن را مورد توجه قرار داده‌اند. کدخدایی، رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی این پرونده در نشست روز گذشته با اشاره به پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی از سوی قوه قضائیه و وزارت امور خارجه در تشریح روند این پرونده گفت: «کیفرخواست مربوط به این پرونده به مراحل نهایی خود نزدیک شده و امیدواریم به نتایج خوبی برسد.» 
او با بیان اینکه همچنین اقدامات مقدماتی برای پیگیری این پرونده در عرصه بین‌المللی انجام شده است، تصریح کرد: «در مسیر پیگیری این پرونده باید این نکته را در نظر داشت که نفوذ امریکا بر مجامع و محاکم بین‌المللی پیشبرد این قضیه را با کندی مواجه می‌کند اما جمهوری اسلامی پیگیری‌های خود را برای به نتیجه رسیدن آن به صورت مستمر انجام می‌دهد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8092/5/638743/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها