«ایران» از تأثیر اعلام سیاست‌های جدید ارزی در بازار گزارش می‌دهد

تداوم ریزش قیمت ارز و طلا



​​​​​​​گروه اقتصادی / سیگنال تغییر مدیریت و سیاست‌های بانک مرکزی با واکنش مثبت بازار مواجه شده است. از روز پنجشنبه هفته گذشته و همزمان با انتشار خبر رأی اعتماد هیأت دولت به محمد رضا فرزین به‌عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی، قیمت‌ها در بازار ارز و به‌دنبال آن طلا عقب‌نشینی کرد و دیروز هم این روند ادامه یافت. 
بدین‌ترتیب قیمت دلار در بازار آزاد که تا پیش از این به کانال 44 هزار تومان رسیده بود، روز گذشته با کاهش حدود چهار هزار تومانی به کانال 39 هزار تومان بازگشت. کارشناسان اعتقاد دارند با رخدادهای روزهای اخیر در مدیریت بانک مرکزی و همچنین حذف دامنه نوسان در بازار متشکل ارزی انتظار می‌رود که به‌تدریج نرخ بازار آزاد به بازار رسمی نزدیک شود. این اتفاق باعث می‌شود تا رانت فعلی که از فاصله بالای قیمت دو بازار ایجاد شده و دلالان و مردم عادی را به این بازار کشانده از بین برود و دوباره آرامش به بازار بازگردد.
ریزش دسته‌جمعی قیمت‌ها در بازار ارز و طلا
پس از کاهش قیمت‌ها در آخرین روز کاری هفته گذشته (پنجشنبه) که به‌دنبال تغییر مدیریتی در بانک مرکزی و واکنش مثبت به سیاست‌های جدید این بانک رقم خورد، دیروز هم روند نزولی قیمت‌ها در بازار ارز و طلا ادامه یافت به‌طوری که قیمت اکثر ارزهای خارجی دراین روز افت داشت. در بازار طلا نیز در کنار انواع سکه طلا نیز کاهشی بود.
قیمت دلار در بازار متشکل، دیروز به 37 هزار تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، بدون تغییر است. در بازار آزاد دیروز یورو نسبت به ۲ روز پیش، با ۸۲۹ تومان کاهش، 43 هزار و 295 تومان نرخ‌گذاری شد. همچنین درهم امارات (حواله) با کاهش ۵.۶۷ درصدی نسبت به ۲ روز پیش، 11 هزار و 450 تومان معامله شد .لیر ترکیه در بازار داخلی هم 2 هزار و 210 تومان قیمت خورد. دلار در بازار توافقی با ریزش سنگین نسبت به هفته قبل به قیمت 38 هزار تومان رسید، دلار در بازار هرات به قیمت ۴۰ هزار و ۷۰ تومان معامله شده و در بازار سلیمانیه نیز با افت قیمت جدی به 41 هزار و 350 تومان رسید. قیمت دلار در سامانه نیما به قیمت 28 هزار و 500 تومان رسیده و در سامانه سنا نیز به 29 هزار و 138 تومان رسید.قیمت یورو نیز در سامانه نیما به قیمت 30 هزار و 470 تومان رسیده و در سامانه سنا به قیمت 30 هزار و 940 تومان معامله شد. 
روز پنجشنبه هشتم دی با حذف دامنه نوسان در بازار متشکل ارزی از سوی بانک مرکزی، قیمت دلار توافقی به دلار آزاد نزدیک شد تا توجیه نرخ‌سازی توسط دلالان از بین برود. ورود نرخ ارز به کانال 39 هزار تومانی می‌‌تواند موجب نزدیک شدن این نرخ به نرخ بازار آزاد شود و تقاضای سوداگری ارز را بشدت کاهش دهد. بررسی‌ها از بازار سبزه‌میدان و میدان فردوسی پایتخت حاکی از آن است که با کاهش فاصله قیمتی ارز آزاد و ارز صرافی، تعداد دلالان ارزی و سفته‌بازی ارز کاهش یافته است.
بازگشت سکه به کانال 19 میلیون تومان
همچنین در بازار طلا، قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید روز گذشته با ۸۰۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به‌ روز پنجشنبه، هشتم دی‌ماه 19 میلیون و 800 هزار تومان معامله شد. هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید بر اساس نرخ اعلامی اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران در ساعت 30 و 13 دقیقه دیروز ۲۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان داد و ستد شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به‌ پنجشنبه گذشته 19 میلیون تومان خرید و فروش شد. همچنین دیروز نیم‌سکه ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه هشت میلیون و 400 هزار تومان و سکه یک گرمی چهار میلیون و ۹۸۰ هزار تومان قیمت خورد.
علاوه بر این، در بازار طلا نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۱۱۰ هزار تومان کاهش یک میلیون و ۸۳۷ هزار تومان و قیمت هر مثقال طلا هفت میلیون و ۹۶۰ هزار تومان شد. بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی یک‌هزار و ۸۲۴ دلار است.
عرضه ارز افزایش پیدا می‌کند
درهمین راستا رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه عرضه ارز افزایش می‌یابد، گفت: اکنون در سامانه نیما میانگین نرخ ارز ۲۹ هزار تومان است و از روز شنبه (امروز) ارز با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه خواهد شد.
به گزارش ایرنا، محمدرضا فرزین در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیما با تشریح برنامه‌های بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز، اظهار کرد: ارزنیمایی به کالاهای اساسی، تجهیزات و مواد اولیه کارخانجات تعلق می‌گیرد. بخش زیادی از عرضه ارز در نیما مربوط به نفت و محصولات پتروشیمی است.
وی با بیان اینکه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار ارز در سامانه نیما معامله می‌شود، افزود: در هفته آتی عرضه افزایش پیدا خواهد کرد و تلاش می‌کنیم تمامی نیازها را در این سامانه تأمین کنیم.
رئیس بانک مرکزی با اعلام اینکه نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان نرخ تعادلی در سامانه نیما است، گفت: یکی از مشکلات سامانه نیما عدم هماهنگی بین نقشه تجاری و ارزی است که باعث می‌شود گاهی نوع ارز لازم در اختیار تاجر نباشد. نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه و تقاضای این سامانه را به تعادل می‌رساند و باعث می‌شود تأمین کنندگان ارز در این بازار و بنگاه‌ها و عرضه‌کنندگان هم آسیب نبینند که این مشکل را بزودی مرتفع می‌کنیم.
فرزین با اعلام اینکه بازار مبادله ارزی را برای کلیه ارزهای غیرتجاری راه‌اندازی خواهیم کرد، اظهار داشت: بازار مبادله ارزی کل ارزهای غیرتجاری متشکل از ۴۰ نوع نیاز را تأمین خواهد کرد که براساس عرضه و تقاضا خواهد بود و نرخ این بازار نوسان خواهد داشت و تثبیت نمی‌شود که بزودی راه‌اندازی می‌شود.
مقام عالی بانک مرکزی در مورد این سؤال که دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی چه تفاوتی با دلار ۴۲۰۰ تومانی دارد؟ پاسخ داد: ارز ۴۲۰۰ تومان قرار بود تمام نیازها را تأمین کند، اما ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به کالاهای اساسی، تجهیزات و مواد اولیه و ماشین‌آلات تعلق می‌گیرد.
 مشکلی در تأمین ارز نداریم
وی گفت: اگر عوامل بنیادی اقتصاد را در نظر بگیریم قیمت ارز، قیمت‌های فعلی نباید باشد زیرا در ۹ ماه گذشته صادرات غیر نفتی حدود ۳۶ میلیارد دلار و واردات ۴۲ میلیارد دلار بوده که نشان می‌دهد صادرات غیر نفتی بخش عمده‌ای از واردات کل کشور را پاسخگو است و مشکلی در تأمین ارز نداریم، بنابراین از نظر بنیادی نرخ ارز نباید عدد فعلی باشد.
رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه نرخ ارز در کشور ۴۴ هزار تومان نیست و ما نمی‌پذیریم، ادامه داد: این نرخ تحریفی است که علامت‌دهی غلط به بازار کالا می‌دهد. حتماً با مداخله مناسب آن را مدیریت می‌کنیم تا نرخ ارز در بازار آزاد کاهش یابد.
فرزین با تأکید بر اینکه اکثر نیازهای بازار آزاد را سعی می‌کنیم در بازار مبادله‌ای تأمین کنیم، تصریح کرد: وقتی نرخ ارز را تعین و تبیین می‌کنیم باید به دوگانه رفاه و اشتغال توجه شود؛ چرا که اگر نرخ ارز زیاد افزایش یابد، رفاه آسیب خواهد دید و اگر کم افزایش یابد نیز اشتغال خسارت می‌بیند، بنابراین باید این دوگانه را به توازن برسانیم.
وی با بیان اینکه نرخ ارز باید توازن داشته باشد، تأکید کرد: نرخ ارز در بازار آزاد به دلایل انتظاری بشدت افزایش پیدا کرده و علامت غلط به بازار کالا می‌دهد؛ اگر بخواهیم قیمت را در بازار کالا بر اساس این نرخ دنبال کنیم، دیگر کالایی در بازار قیمت نخواهد داشت، چون نرخ در بازار آزاد به دلایل انتظاری افزایش پیدا کرده است.
رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: ما قصد قطع رابطه بین بازار کالا و نرخ ارز در بازار آزاد را داریم؛ بنابراین ما در این بازار برای حرکت نرخ به سمت پایین دخالت خواهیم کرد. تلاش می‌کنیم تا نیازهای موجود در بازار آزاد به جز قاچاق را در بازار مبادله ارزی تأمین کنیم. به دو گانه رفاه و تولید توجه خواهیم داشت ‌و نرخی را نخواهیم گذاشت که تولید کننده قادر به فروش آن نباشد.
نرخ ارز نیمایی تا یک‌سال ۲۸ هزار و۵۰۰ تومان خواهد بود
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سؤال که ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای واردات کالاهای اساسی و ماشین‌آلات و تجهیزات در سامانه نیما تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، پاسخ داد: این نرخ را برای یک دوره یکساله ادامه خواهیم داد تا اینکه به بازار کالا پیام ثبات بدهیم.
فرزین گفت: هدف از ثابت نگه داشتن نرخ ارز برای واردات کالاها در سامانه نیما ثبات در بازار کالا و کنترل تورم است، البته سخت است اما برای اینکه این ثبات را ایجاد کنیم، حتماً این کار را خواهیم کرد.
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: حتماً تلاش می‌کنیم از سیاست پولی بیشتر استفاده کنیم و سیاست‌های جدید پولی بزودی اعلام خواهد شد. فرزین در خصوص این سؤال که نرخ سود بانکی چیست، گفت: شورای پول و اعتبار برای نرخ سود بانکی مصوبه داشته و اخیراً اجرای انتشار اوراق گواهی سپرده با نرخ ۲۳ درصد برای بانک‌ها آغاز شده است. حتماً از ابزار نرخ سود برای پیشبرد سیاست پولی استفاده خواهیم کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8092/1/638749/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها