احزاب مخالف دولت به‌اتفاق آرا، دولت موقت مخالفان را منحل و خوان گوایدو را برکنار کردند

سقوط دولت امریکایی اپوزیسیون ونزوئلا


زهره صفاری/ احزاب اپوزیسیون مجمع ملی ونزوئلا به‌اتفاق آرا دولت موقت مخالفان را منحل و خوان گوایدو را برکنار کردند تا با تدارک ائتلافی بتوانند شانس پیروزی خود در انتخابات 2024 را افزایش دهند.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، این انحلال به رغم مخالفت خوان گوایدو و حزب متبوعش «اراده عمومی» با 72 رأی موافق، 29 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع با تلاش سه حزب از 4 حزب اپوزیسیون این کشور به انجام رسید و اپوزیسیون تصمیم به تشکیل کمیسیونی 5 نفره برای مدیریت سرمایه‌گذاری خارجی بویژه در حوزه نفت با امریکا گرفت.
لوییز سیلوا یکی از اعضای حزب اقدام دموکراتیک که در این رأی‌گیری مشارکت داشت، گفت: «اتخاذ این تصمیم واقعاً دشوار بود. ما نمی‌توانستیم به اجماع برسیم و اکنون نیازمند استراتژی جدیدی هستیم.»این اظهارنظر در حالی است که موافقان انحلال دولت موقت معتقدند با این تصمیم نه‌تنها سرمایه‌گذاری خارجی به مخاطره نمی‌افتد بلکه برای ایجاد اتحاد در آستانه انتخابات نیز ضروری است. این تصمیم همچنین پس از افزایش همکاری‌های غربی با دولت ونزوئلا به منظور دستیابی به منابع جدید نفتی و گازی با توجه به کمبود این کالاها بعد از جنگ اوکراین انجام شده است.
نادیده گرفته شدن نظر گوایدو
سه حزب بزرگ اپوزیسیون که موقعیت خود را در خطر می‌دیدند، در شرایطی این تصمیم را گرفتند که پیش از آن خوان گوایدو به آنان پیشنهاد داده بود، به جای انحلال دولت موقت جانشینی برای او تعیین کنند اما آنها بدون توجه به این پیشنهاد تصمیم نهایی خود را برای انحلال اعلام کردند. گوایدو در واکنش به این اقدام گفت: «با این انحلال ما به عمق فاجعه رفتیم و این می‌تواند هر چه داشتیم را نابود کند. حالا چه کسی قرار است جایگاه خالی قدرت را پرکند؟ چه کسی مسئولیت را خواهد پذیرفت؟»
فردی گوئوارا، نماینده حزب اراده عمومی نیز از دیگر مخالفان انحلال دولت موقت و برکناری گوایدو بود. او نیز با انتقاد از این اقدام، تأکید کرد اپوزیسیون با دست خودش جایگاه مادورو را تقویت کرده است: «این شرم آور بود. در واقع نمی‌توانم درک کنم که چطور ما این خودکشی را مرتکب شدیم.»
خوان گوایدو که دیروز از ریاست دولت موقت کنار گذاشته شد، از سال 2019 و در پی حمایت‌های امریکا و دیگر کشورها از او در برابر نیکلاس مادورو، رئیس جمهور منتخب در انتخابات 2018 ونزوئلا، به‌عنوان مهمترین چهره اپوزیسیون این کشور مطرح شد و در همان ایام موضوع ریاست‌جمهوری موقت را نیز مطرح کرد. این در حالی بود که مادورو در عمل نه تنها کنترل همه مؤسسات کشورش بلکه مدیریت سرمایه‌ها و سفارتخانه‌های خارجی را نیز در دست داشت.
حمایت پایین از چهره اپوزیسیون
اپوزیسیون‌های ونزوئلا امیدوارند واشنگتن همچنان از مجوز سیتگو حمایت کرده و مانع از توقیف طلب 60 میلیارد دلاری این کشور شود. 
در همین ارتباط سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا گفت: «واشنگتن همچنان به حمایت‌های خود از اپوزیسیون، مجمع ملی و دولت موقت فارغ از اعضای آن ادامه می‌دهد.» اعلام حمایت واشنگتن از اپوزیسیون ونزوئلا در شرایطی است که واشنگتن و متحدانش از ناکامی در کنار زدن نیکلاس مادورو از قدرت خشمگین هستند. ضمن اینکه نظرسنجی اخیر دانشگاه آندرس بلو کاتولیک در کاراکاس نشان داده است به‌رغم تورم صعودی، کمبود غذا و بحران مهاجرت از این کشور، تنها 6 درصد ونزوئلایی‌ها حاضر به انتخاب خوان گوایدو به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی ونزوئلا هستند.
مادورو که با انحلال دولت موقت، دست‌کم تا زمان انتخابات قدرت بلامنازع ونزوئلا به‌شمار می‌رود، برای حل بحران اقتصادی کشورش، مجوز بهره‌گیری از برخی سرمایه‌های آزاد شده خارجی را داده است. در عین حال رهبران اپوزیسیون با تحت فشار قرار دادن او خواهان برگزاری انتخاباتی به شیوه‌ای که آنها می‌خواهند برای انتخاب رئیس‌جمهور در سال 2024 هستند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8092/1/638752/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها