15 استان کشور در وضعیت کم بارشی شدید قرار دارند 

بارش‌ها 30 درصد کمتر از میانگین 30 ساله 


زهره افشار 
خبرنگار

بر اساس ارزیابی‌های مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، 15 استان کشور در وضعیت پرمخاطره کم آبی شدید قرار گرفته‌اند و بارش‌ها نیز از میانگین 30 ساله 30درصد کمتر است.
«احد وظیفه» رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با «ایران» تصریح کرد: همان گونه که قبلاً هم پیش‌بینی شده بود بارش در فصل پاییز کمتر از پیش‌بینی بود و کاهش بارش‌ها در برخی استان‌ها هشداردهنده است .
به گفته وی، تاکنون در کل کشور به طور میانگین 43 میلیمتر بارش آمده و این در حالی‌ است که براساس میانگین 30ساله تا این بازه زمانی می‌بایست 63‌میلیمتر بارش می‌بارید. در واقع در حال حاضر 20‌میلیمتر کمتر از میانگین 30‌ساله بارش آمده یعنی 32درصد کمتر بارش داشته‌ایم.
وی تأکید کرد: هر چند از شروع سال آبی تاکنون در استان‌های بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری و برخی استان‌های زاگرسی بارش‌ها خوب بوده اما در استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، کردستان، استان‌های حاشیه دریای خزر، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، همدان، تهران، قزوین، سمنان، کرمانشاه و زنجان بارش‌ها بشدت زیر نرمال بوده است.
وظیفه تصریح کرد: بارش‌ها در استان تهران در پاییز و تا قبل از شروع زمستان 71درصد کمتر از میانگین بارش 30‌ساله بوده است. تهران در پاییز باید 73‌میلیمتر دریافت می‌کرد در صورتی که 21‌میلیمتر دریافت کرد .
در استان البرز نیز 67 میلیمتر بارش داشته‌ایم درصورتی که در مقایسه با میانگین 30 ساله باید 108میلیمتر بارش می‌آمد این عدد یعنی اینکه البرز 41 میلیمتر نسبت به نرمال کمتر بارش دریافت کرده و میزان بارش آن 38 درصد کمتر از حد نرمال است که واقعاً عدد درشتی است .
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی خاطرنشان کرد: آمار بارش‌های تهران و البرز به نوعی هشداردهنده است و هر چند برای تأمین آب شرب تهران از منابع آب زیرزمینی در کنار سدها هم استفاده می‌شود اما از دو سال قبل ما با بی‌هنجاری‌های منفی بارش مواجه بودیم که قطعاً اثرات خود را در منابع آبی بالادست کوهستان گذاشته است .
مخازن سدهای تهران و البرز با کاهش قابل ملاحظه روبه‌رو هستند و متأسفانه خشکسالی ما وارد چرخه هیدرولوژی شده است و خشکسالی اثرات منطقه‌ای، استانی و کشوری برجای گذاشته است .
وی درخصوص پیش‌بینی بارش‌ها در فصل زمستان نیز گفت: پیش‌بینی می‌شود در فصل زمستان در خوش‌بینانه‌ترین حالت به سختی بتوانیم کمبود فعلی بارش‌ها را جبران کنیم البته این احتمال و جود دارد بارش‌های ما در زمستان و بهار پیش‌رو بسیار بهتر از زمستان قبلی که هوای گرمی داشتیم و بهار سال گذشته باشد.
پایداری آلودگی هوا تا چهارشنبه 
این در حالی است که روز گذشته 4 کلانشهر کشور در وضعیت قرمز آلودگی هوا قرار داشت، سازمان هواشناسی اعلام کرد تا روز چهارشنبه خبری از بارش نیست و با پایداری هوا، شاخص آلودگی هوای این چهار کلانشهر همچنان بالا خواهد بود .
میانگین کیفیت آلودگی هوای تهران در ۲۴ ساعت جمعه تا شنبه روی شاخص ۱۵۴ واحد بود. همچنین شاخص آلودگی هوای شهر‌های اصفهان، اهواز و قزوین به ترتیب ۱۵۹، ۱۵۶ و ۱۵۴ واحد گزارش شده بود که نشان دهنده ناسالم بودن هوا برای همه گروه‌های سنی و وضعیت قرمز بود.
روز گذشته همچنین شهر‌های اراک و کرج با شاخص ۱۳۱ و ۱۲۲ واحد در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشتند .
«صادق ضیاییان» مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی به «ایران» گفت: حداقل تا روز سه‌شنبه جوی پایدار حاکم است و نباید منتظر بارش باشیم به همین جهت غلظت آلاینده‌های جوی در شهر‌های صنعتی افزایش می‌یابد.
وی افزود: از روز چهارشنبه سامانه بارشی از جنوب غرب به کشور وارد می‌شود و این منطقه از کشور را درگیر بارش برف و باران می‌کند .
به گفته وی، دما نیز تغییر محسوسی نخواهد داشت و ماندگاری هوای سرد را خواهیم داشت .
در همین حال بررسی میزان بارش‌ها در پاییزی که پشت سر گذاشتیم نشان می‌دهد بارش‌ها در سومین فصل سال کمتر از نرمال بود .

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8092/1/638755/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها