ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
آسیب شناسی کارکردی رسانه ملی از لنز اقتصاد
بودجه غیرشفاف از جیب مردم
سپیده پیری
خبرنگار
از هر ۱۰ ایرانی، ۳ نفر معتقد هستند رسانه ملی واقعیت جامعه را منعکس میکند(مرکز افکارسنجی ایسپا- خرداد99) دادهای که یکی از بزرگترین شکافهای این سازمان را با مردم و مخاطبانش آشکار میکند. سازمانی که عمومیترین و ملیترین رسانه کشور نام گرفته، سختترین دوران حیات خود را پشت سر میگذارد. از یک سو بودجهها و افزایش حقوقها و درآمدها کفاف هزینههایش را نمیدهد و همچنان زیانده است و از سوی دیگر ضریب نفوذش در میان مخاطبان به محاق رفته است. حالا دیگر نه انحصارش قدرت آفرین است و نه گستردگی سازمان و تعداد نیروهای انسانی. اینها که گفتیم گزارههایی برای توصیف وضعیت کنونی یک رسانه نیست، پرسشهایست که اذهان عامه مردم بهدنبال پاسخش هستند. مرتضی کاظمی دانش آموخته اقتصاد و مدیریت در این رابطه میگوید:«بودجه این سازمان غیرشفاف است و درگام نخست باید به مردم گزارش عملکرد و صورت حساب ارائه کند.» به تعبیر کاظمی، فراوانی مخاطبان و میزان رضایت و استقبال مردم از برنامههای این رسانه ضرورت تخصیص بودجه از جیب عموم مردم را از حیز انتفاع ساقط میکند. علاوه بر این، این سازمان باید بابت ساختمانها و تجهیزاتی که از بودجه عمومی تأمین شده در قبال تولیداتی که مخاطب و مصرف عام ندارد به ملت ایران اجاره پرداخت کند و در نهایت هم با ایجاد یک ساز و کار عملیاتی بهصورت خودگردان اداره شود. مشروح این مصاحبه فاصله معناداری با وضعیت کنونی و چشمانداز پر چالش رسانه ملی دارد و ما آنچه شرط بلاغ بود گفتیم.
٭ ٭ ٭
بهنظر شما حسابرسی اقتصادی از سازمانهایی مانند صدا وسیما چه ضرورت و اهمیتی دارد؟
مهم است که در مورد بودجه و همه اجزای آن حساسیت داشته باشیم. در سال 1399 آنچه در سند بودجه عمومی اعلام شده، نشان میدهد در سالجاری رقمی در حدود 600 هزار میلیارد تومان در کشور هزینه میشود. عددی که بسیار بزرگتر از ظرفیتهای اقتصادی کشور است. در حال حاضر بزرگترین معضل اقتصاد کشور تورم است که به یک مسأله سیاسی، امنیتی و اجتماعی تبدیل شده است. درادبیات علمی تورم در علم اقتصاد آنچه که بهعنوان متهم ردیف اول در بحث تورم مورد توجه قرار میگیرد، کسری بودجه دولت است به مثابه ریشه افزایش نابسامان حجم نقدینگی کسری بودجه دولت است.افزایش نرخ تورم روزانه نتیجه کسری بودجه دولت است و منبع تأمین هزینه نهادهای عمومی و دولتی مانند صداوسیما مالیات و پولی است که از مردم گرفته میشود. در یک زمان خاص فروش نفت بودجه کشور را تأمین میکرد که آنهم گفته میشد در مالکیت مردم است. بههر حال هر هزینهای از جیب مردم تأمین میشود و مردم هم باید حساس باشند که این پول کجا میرود و به چه صورت هزینه میشود.
با این حال اولین نکتهای که درباره بودجه صدا وسیما باید مطرح شود، غیرشفاف بودن است.مثلاً هر شهروندی انتظار دارد زمانی که وارد سایت صداوسیما میشود بخشی وجود داشته باشد که مشاهده ریزهزینهها و درآمد صدا وسیما ممکن باشد. مثلاً بدانیم درآمدهای این سازمان از چه طرقی حاصل شده و در چه مسیری هزینه شده است و این همان ایجاد شفافیت در حسابرسی مالی صدا وسیماست. در این حد که تاکنون انتظار ما برآورده نشده است اما خواسته و انتظار دیگری که وجود دارد این است که اسناد مالی و صورتحسابهای صداوسیما باید بهصورت شفاف منتشر شود و در اختیار همگان قرار بگیرد. این بحث فقط منحصر به سازمان صداوسیما نیست بلکه تمام سازمانهای حاکمیتی و دولتی که از بودجه عمومی استفاده میکنند باید این کار را انجام دهند. قانون هم برای این موضوع وضع شده است اما منطقی است که سازمانها قبل از وضع قوانین و ابلاغیهها باید نسبت به شفافیت اقدام کنند. در بررسی سویه دیگر موضوع باید به این نکته اشاره کرد که در سال 1399 حدود هزار و 900 میلیارد تومان در سند بودجه عمومی کشور به صدا وسیما اختصاص داده شده و البته گفته میشود که 150 میلیون یورو هم از منبع صندوق توسعه ملی به این بودجه اضافه شده است که اگر این بودجه را با درآمدهای صدا وسیما در طول سال که ما از آن اطلاع نداریم اما برآورد میشود حدود چند هزار میلیارد تومان باشد جمع کنیم، بودجه سالانه صداوسیما به حدود 10 هزار میلیارد تومان میرسد.
چرا این سازمان با این بودجه کلان ودرآمد هنگفت جزو 10 نهاد زیانده کشور است؟
اگر بپذیریم که این سازمان یک بنگاه اقتصادی است یعنی هزینهها و درآمدهایی دارد بدون شک میتوان گفت صداوسیما یک نهاد اقتصادی زیان ده است که زیان دهی بسیار سنگینی هم دارد. 2 هزار میلیارد تومان به اضافه 150 میلیون یورو از پول مردم به سازمان صداوسیما در سالجاری اختصاص داده شده است. ضرورت دارد که هزینهها در این سازمان مورد نقد قرار بگیرد و پاسخ این سؤال داده شود که چرا باید چنین پولی را از جیب مردم به سازمان صداوسیما بدهند.
با توجه به کارکرد صداوسیما بویژه در سالهای اخیر و عدم توان رقابت با شبکههای اجتماعی و رسانههای اینترنتی آیا همچنان باید این نوع از بودجهریزی و تخصیص ادامه داشته باشد؟
بهنظر من در هیچ برههای از زمان ضرورت نداشته از جیب مردم برای این سازمان هزینه شود. اگر اعداد بودجهای امسال با 50 سال گذشته را جمع کنیم عدد بزرگی میشود که از پول ملت صرف صداوسیما شده است. علاوه بر این سرمایهگذاریهای انجام شده را هم در نظر بگیرید.مثل داراییها و زمینهای صداوسیما و امکاناتی که این نهاد در جای جای کشور دارد.بهترین نقاط شهر تهران با متراژ بزرگی از زمینها و ساختمانهای خوب در اختیار صداوسیماست. هزینه فرصت این موضوع را در نظر بگیرید عدد بسیار بزرگی میشود که هیچگاه ضرورت نداشته است.
متأسفانه این روند غلط تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در صداوسیما وجود داشته و بعد از انقلاب هم این روند نادرست ادامه پیدا کرد. پس از دههها هنوز اجازه داده نشده یک رقیب جدی برای این سازمان ایجاد شود در حالی که بخش زیادی از سرمایهگذاری انجام شده در این سازمان از جیب مردم است.بسیاری از برنامههای سازمان صدا وسیما که مبالغ سنگینی برای تولید آن هزینه میشود به اندازه یک صفحه اینستاگرامی مخاطب ندارد.
با تمام این تفاسیر و با توجه به جمعیت محدودی که از خدمات این سازمان استفاده میکنند، چه باید کرد؟
ابتدا بهتر است 2هزار میلیارد تومان کمک دولت به صداوسیما حذف شود. از طرفی مشخص نیست 150 میلیون یورو بودجه از صندوق توسعه ملی چطور به سازمان صدا وسیما اختصاص پیدا کرده است؟کجا و توسط چه کسانی تصویب شده است. در واقع باید شفافیت مالی در صدا وسیما انجام شود و کارمندان این سازمان خود را با شرایط تطبیق دهند که بتوانند سازمان را بهصورت خودگردان اداره کنند. در مرحله بعد باید به سازمان صداوسیما تکلیف شود که اجاره ساختمانهایی را که درآن مستقر است پرداخت کند. اگر ساختمانهای صداوسیما به بخش خصوصی داده شود سالانه هزاران میلیارد تومان ارزش اقتصادی در این فضای بزرگ ایجاد خواهد شد.
بارها نقل شده که نیروهای انسانی مازادی جذب شده و کارآیی و بهرهوری لازم را هم ندارند. در شرایطی که بیشتر هزینههای صدا وسیما مربوط به پرداخت حقوق کارکنان و هزینههای جاری است، برای کاهش این میزان بودجه راهکاری وجود دارد؟
اگر بخواهیم ساده و منطقی به موضوع نگاه کنیم در هر سازمانی که از بودجه عمومی و دولتی استفاده میکند فردی که در آن سازمان بلا استفاده است منطقی است که از آن سازمان اخراج شود و یک شغل شرافتمندانه دیگری انتخاب کند. ولی اگر بخواهیم موضوع را پیچیده کنیم و بگوییم چانه زنی وجود دارد و ما مجبوریم در این چانه زنی کوتاه بیاییم، میپذیریم که این افراد برای سالها از بودجه عمومی و دولت حقوق مختصری دریافت کنند تا زمانی که مستقل شوند و برای خودشان کسب و کار راهاندازی کنند. تصوری که من از سازمان صداوسیمای ایدهآل دارم این است که یک ساختمان 10 طبقه داشته باشد که هر طبقه 10 اتاق دارد و در مجموع 200 نفر در این ساختمان کار میکنند. این میزان از جمعیت و مساحت فیزیکی برای این سازمان کفایت میکند. در نهایت هم اگر کمکی قرار است به این سازمان بشود کمک اداری- سازمانی باشد و شامل تخصیص بودجه نباشد. از طرف دیگر سازمان صداوسیما باید از طریق درآمدهای معمولی که دارد پرداختکننده به دولت باشد نه اینکه یک سازمان ضررده محسوب شود. چگونه است که یک روزنامه میتواند درآمد زا باشد اما سازمانی با این وسعت نمیتواند درآمد زایی کند و زیان ده است.
الان سازمان صداوسیما ظرفیت مستقل شدن دارد و خود سازمان میتواند درآمدزا باشد و مدیریت اقتصادی را برعهده بگیرد یا باید این ظرفیت را بهوجود بیاوریم؟
نمونههای متعددی در دنیا داریم. رادیو و تلویزیونهای خصوصی در دنیا بههمین صورت اداره میشوند. چگونه است که جوانی در منطقه دورافتادهای از کشور یک پادکست تولید میکند و در حد درآمد یک کارخانه میتواند از پادکست درآمد زایی کند. الان پادکستهایی در کشور تولید میشود که مخاطب آن از برنامههای سازمان صداوسیما بیشتر است. یوتیوب درآمدهای سنگین دارد و مبالغ بسیار هنگفت و خوبی در سراسر دنیا به افرادی که تولید محتوا میکنند پرداخت میکند که چندین برابر سازمان صداوسیما مخاطب دارد. در اپلیکیشن اینستاگرام در ایران افرادی هستند که با ایجاد یک صفحه ساده درآمدهای قابل توجهی بهدست میآورند و البته خوشبختانه تلویزیونهای اینترنتی هم مجوز گرفتند و فعالیت میکنند که بهنظر من هر فردی که ابتکاری دارد نیاز نیست مجوز دریافت کند و در ادامه راه بزودی مخاطبان زیادی پیدا میکنند و درآمد خوبی خواهند داشت البته اگر انحصار سازمان صداوسیما اجازه دهد. متأسفانه سازمان صداوسیما چندین نقش مخرب دارد؛ یکی این که هزار میلیارد تومان پول ملت را میگیرد و ما نمیدانیم چه بلایی سر این پول بیتالمال میآید و نقش دیگر این است که از طریق ایجاد انحصار مانع خلاقیت، رشد و ابتکار برای سایر گزینههای جایگزین خواهد شد. من امیدوارم به مرور این انحصار برطرف شود تا شرایط مناسب تری را شاهد باشیم.
راهکار شما برای دولت به منظور خروج از این معضل چیست؟
این سؤال یک سؤال سیاسی است و راهکارش سیاسی است و جواب این سؤال باید توسط سیاستمداران داده شود یعنی کسانی که فضای سیاسی ایران را خوب بشناسند. موضوعی که ما از فضای سیاسی در ایران متوجه میشویم این است که فراتر از قدرت دولت و مجلس قدرتهایی در کشور وجود دارد چنین مسائلی توسط آن قدرتها باید بررسی شود و راهکار برایش ارائه شود.
یک شهروند ایرانی چطور باید مطالبهگر باشد تا پولی که از جیب اش صرف ساخت برنامهای در صداوسیما میشود و آن شهروند برنامه را تماشا نمیکند، پیگیری کند؟
من یک محاسبه ساده انجام دادم که در طول سال به چه مقدار دولت ایران از من پول مالیات میگیرد و حساس هستم به اینکه پولی که از من گرفته میشود کجا هزینه خواهد شد. با توجه به تخصصم که اقتصاد است ریز بودجه سالانه کشور را استخراج کردم و متوجه شدم پولی که از من گرفته میشود بیش از 80 درصد آن به خطا هزینه خواهد شد. نکته بعدی این است که هر پولی که در این مملکت توسط دولت هزینه خواهد شد یا از طریق مالیات یا از طریق تورم تأمین میشود. حکومتی که بودجه امسال اش 600 هزار میلیارد تومان است، از این میزان حدود 200 هزار میلیارد تومان آن را دولت مالیات گرفته و بخشی از آن که حدود 100 هزار میلیارد تومان است ، دولت دارایی و اموال فروخته است. حدود 250 هزار میلیارد تومان از 600 هزار میلیارد تومان بودجه دولت کسری دارد که منابع آن از طریق ایجاد تورم و پرداخت از جیب مردم انجام خواهد شد. در حقیقت دولت دستش را در جیب مردم میکند و بخشی از کسری بودجه خود را از مردم تأمین میکند. بنابراین هر فردی باید نسبت به این اعداد حساس باشد و براحتی از کنارش نگذرد البته بعضی نهادها و افراد هم هستند که اصلاً مالیات نمی دهند و حساسیتی هم ندارند.
نکته
اولین نکتهای که باید درباره بودجه صدا وسیما مطرح شود، غیرشفاف بودن است. مثلاً هر شهروندی انتظار دارد زمانی که وارد سایت صداوسیما میشود بخشی وجود داشته باشد که مشاهده ریزهزینهها و درآمد صداوسیما را ببیند. علاوه بر این اسناد مالی و صورتحسابهای صداوسیما باید بهصورت شفاف منتشر شود و در اختیار همگان قرار بگیرد.
در سال 1399 حدود هزار و 900 میلیارد تومان در سند بودجه عمومی کشور به صداوسیما اختصاص داده شده و البته گفته میشود که 150 میلیون یورو هم از منبع صندوق توسعه ملی به این بودجه اضافه شده است که اگر این بودجه را با درآمدهای صداوسیما در طول سال که ما از آن اطلاع نداریم اما برآورد میشود حدود چند هزار میلیارد تومان باشد، جمع کنیم، بودجه سالانه صداوسیما به حدود 10 هزار میلیارد تومان میرسد.
به نظر من در هیچ برههای از زمان ضرورت نداشته از جیب مردم برای صداوسیما هزینه شود. علاوه بر آن داراییها و زمینهای صداوسیما و امکاناتی که این نهاد در جای جای کشور دارد، بهترین نقاط شهر تهران با متراژ بزرگی از زمینها و ساختمانهای خوب در اختیار صداوسیماست. هزینه فرصت این موضوع را در نظر بگیرید عدد بسیار بزرگی میشود که هیچگاه ضرورت نداشته است.
سازمان صداوسیما باید از طریق درآمدهای معمولی که دارد پرداختکننده به دولت باشد نه اینکه یک سازمان ضررده محسوب شود. چگونه است که یک روزنامه میتواند درآمد زا باشد اما سازمانی با این وسعت نمیتواند درآمد زایی کند و زیانده است.
آمار بانک مرکزی از بازار مسکن شهر تهران در مهرماه نشان میدهد
ادامه رشد ماهانه قیمت مسکن
گروه اقتصادی | متوسط قیمت یک متر آپارتمان در ماه نخست فصل پاییز، در شهر تهران به 26 میلیون و 700 هزار تومان رسید. این قیمت 10 درصد بیشتر از شهریورماه و 110 درصد بیشتر از مهرماه سال 98 است. بانک مرکزی، آمار ماهانه بازار مسکن، مربوط به مهرماه را منتشر کرد. گزارش بانک مرکزی نشان میدهد متوسط قیمت مسکن از 24 میلیون تومان در شهریور به 26 میلیون و 700 هزار تومان در مهرماه رسیده است. بیشترین رشد قیمت مسکن در 7 ماه نخست امسال مربوط به ماههای خرداد و اریبهشت است که در این دو ماه قیمت مسکن نسبت به ماه قبل افزایش 11 درصدی داشت.
تعداد معاملات انجام شده هم در مهر ماه نسبت به ماه قبل رشد 2.3درصدی را نشان میدهد، این رشد نسبت به مهرماه 98 معادل 154.5درصد است.در مهرماه، تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران به 8.7هزار واحد رسید.
با توجه به اینکه قیمت مسکن تحت تأثیر قیمت در بازارهای دیگر تغییر میکند تحلیلگران اقتصادی افزایش دوباره یا ثبات و احتمالاً کاهش قیمت مسکن را در ماههای پیشرو متأثر از تحولات سیاسی و تأثیر آن بر نرخ ارز، طلا و سکه میدانند. رشد مداوم ماهانه قیمت مسکن، باعث کم ارزش شدن وام خرید و در نتیجه پس کشیدن متقاضیان واقعی از این بازار شده است. افزایش فروش واحدهایی با سن بالا، بهخوبی نشان میدهد توان مردم برای خرید واحدهای نوساز تحلیل رفته و آمارها نشان میهد سهم فروش واحدهای11 تا 20 سال نسبت به سال قبل در حال افزایش است. در عوض سهم معاملات واحدهای تا 5 سال ساخت در مهرامسال نسبت به مهر سال قبل 4.9 درصد افت دارد. براساس این گزارش بیشترین تعداد واحدهای معامله شده در تهران به تفکیک عمر بنا به واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۷ درصد از کل معاملات مسکن مهر ماه اختصاص داشت. واحدهای ۱۶ تا ۲۰ سال ساخت با ۱۹ درصد کل معاملات در رتبه بعدی قرار داشتند.
در این ماه، توزیع معاملات به گونهای بوده است که 53.8درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران (26.7 میلیون تومان) معامله شدهاند.
مناطق پرفروش
همچنین از نظر توزیع معاملات در مناطق 22 گانه پایتخت منطقه ۵ با 14.7درصد از کل معاملات بیشترین تعداد قراردادهای خرید و فروش مسکن در ماه گذشته را به خود اختصاص داد. در رتبههای بعدی مناطق 10 و 2 با اختصاص سهمهای به ترتیب 9.4درصد و 8.4 درصد قرار داشتند. در معاملات مسکن شهر تهران در ماه مهر، 10 منطقه بیشترین فروش را دارد که از میان مناطق 10 گانه آمار فروش در منطقه5 بالاتر از مناطق دیگر است. مناطق 1، 2، 4، 5، 7، 8، 11، 10، 14 و 15 مناطق پرمعاملهتری نسبت به مناطق دیگر هستند.
کمترین قیمت
متوسط کمترین قیمت فروش آپارتمان در شهر تهران مربوط به منطقه 18 و با قیمت هر متر 12 میلیون و 400 هزار تومان است. به این معنی که در حال حاضر ارزانترین مسکن در شهر تهران به طور متوسط متری بیش از 12 میلیون قیمت دارد. گرانترین منطقه تهران از نظر متوسط قیمت یک متر آپارتمان هم منطقه یک است. قیمت یک متر آپارتمان در این منطقه بهطور متوسط 56 میلیون و 800 هزار تومان است. همچنین در مهرماه امسال مانند ماههای قبل، بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای 50 تا 60 متر با سهم 14.7 درصدی اختصاص داشته است.
تحولات 7 ماهه
بانک مرکزی علاوه بر آمار بازار مسکن در مهرماه، آمار این بازار در 7 ماهه امسال را نیز منتشر کرده است. بر اساس این گزارش تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران در هفت ماهه نخست سال 1399 به حدود63.6هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 77.6درصد افزایش نشان میدهد. در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای مسکونی معامله شده در شهر تهران 20 میلیون و 800 هزار تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 64.3درصد افزایش را نشان میدهد.
رشد اجاره بها
همچنین بررسی شاخص کرایه مسکن اجارهای در شهر تهران و در کل مناطق شهری در مهرماه امسال نشاندهنده رشد به ترتیب 26.8 و 29.8 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است.
اخبار
ترمز افت بورس کشیده شد
شاخص بورس در پایان معاملات چهارشنبه ۷ آبانماه با افت ۱۳ هزار و ۸۳۵ واحدی به یک میلیون و ۲۸۸ هزار و ۱۹۳ واحد رسیده است.
نماد «خودرو» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشته و نهادهای شپنا، شتران، تاپیکو، پارسان، شبندر و اخابر بیشترین تأثیر منفی را بر بورس داشتهاند./مهر
توسعه همکاریهای ایران و بلاروس در ۳بخش سرمایهگذاری، صنعتی و تجاری
رئیس کل سازمان توسعه تجارت با وزیر صنایع بلاروس در یک کنفرانس ویدئویی بر افزایش همکاریها در حوزههای سرمایهگذاری، صنعتی و تجاری تأکید کردند. رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و معاون وزیر صنایع بلاروس بهعنوان مسئولان کمیسیون مشترک دوکشور، طی نشستی از طریق ویدئو کنفرانس مذاکره و گفتوگو کردند.
در این نشست، حمید زادبوم و دیمیتری خاریتونچیک، در خصوص موضوعات مربوط به پیگیری توافقهای انجامشده در چهاردهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در سال ۹۶ و فراهم کردن مقدمات برگزاری پانزدهمین کمیسیون مشترک دو کشور در آینده نزدیک بحث و تبادل نظر کردند. در ادامه، طرفین بر توسعه همکاریها در حوزه سرمایهگذاری، تجاری و صنعتی تأکید و از برگزاری نشست تجاری بین بازرگانان دو کشور استقبال کردند. همچنین، طرف بلاروسی مراتب حمایت خود از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و مذاکرات تکمیلی پیش رو را در خصوص موافقتنامه تجارت ترجیحی با این اتحادیه اعلام کرد. در این نشست مقرر شد طرفین با استفاده از مسیرهای ممکن برای انجام مذاکرات، ضمن در نظر گرفتن وضعیت شیوع ویروس کرونا، روابط دو کشور را توسعه داده و با فراهم کردن شرایط، در نزدیکترین زمان ممکن نسبت به برگزاری پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور اقدام کنند./مهر
معدنیهای دولتی ۷۰۰۰میلیارد تومان سهام در مهرماه خریدند
قائم مقام ایمیدرو اعلام کرد: این سازمان در مهرماه با حمایت خود بالغ بر ۷۰۰۰ میلیارد تومان سهم از بازار سرمایه جمعآوری کرده است.
عباس نعیمی، دراین باره اظهار داشت: ایمیدرو چون یک سازمان دولتی است نمیتواند مستقیماً خرید و فروشی در بازار سرمایه داشته باشد، اما همه شرکتهای مرتبط با ایمیدرو از جمله ملی مس، فولاد مبارکه، گل گهر، چادرملو، فولاد خوزستان، گهر زمین، فولاد خراسان، فولاد هرمزگان و… ملزم به ایجاد صندوق بازارگردانی شدهاند و این صندوقهای بازارگردانی ایجاد هم شدهاند و برآیند فعالیت این صندوقهای بازارگردانی به ثبت ۷۰۰۰ میلیارد تومان خرید سهام در مهر ماه منتج شده است. وی با بیان اینکه حجم فروش سهام در این روزهای بازار بورس بسیار غیر عادی است، تأکید کرد: در گزارش ۶ ماه شرکتها دیدید که همه شرکتها عملکرد مثبت و چشمگیری را از خود به نمایش گذاشتند، اما بهدلیل عدم اعتماد سهامدار، همچنان ذائقه فروش بر ذائقه خرید سهم در بازار غلبه میکند و در نهایت این رفتار هیجانی سرمایهگذاران سبب شده، بعد از هر خریدی فروشنده جدیدی در نمادهای مورد حمایت پیدا شود و دلیل عدم تعادل در این نمادها بیشتر به میزان اعتقاد سرمایهگذار به کلیت بازار بستگی دارد و نه حمایتهایی که صورت گرفته و میگیرد. این مقام اجرایی به سرمایهگذاران بازار سرمایه توصیه کرد: دنباله روی شایعات نباشند و هنگام تصمیمگیری در خصوص سهام خود، به میزان سوددهی و وضعیت بنیادی این شرکتها توجه کنند./مهر
فاصله تورمی دهکها در مهرماه به 8.1درصد رسید
مرکز آمار اعلام کرد: فاصله تورمی دهکها در مهرماه به 8.1درصد رسید که نسبت به ماه قبل (6.5درصد) 1.6واحد درصد افزایش داشته است. مرکز آمار ایران، شاخص قیمت مصرفکننده کل کشور براساس دهکهای هزینهای را در مهر ماه ١٣٩٩ منتشر کرد. بر اساس این گزارش، محدوده تغییرات تورم 12 ماهه در گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» بین 21.1 درصد برای دهک دهم تا 23.5درصد برای دهک دوم است. نرخ تورم کل کشور در مهر ماه ١٣٩٩ برابر 27.2درصد است که در دهکهای مختلف هزینهای در بازه 24.4 درصد برای دهک اول تا 32.5 درصد برای دهک دهم نوسان دارد. همچنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین 25.5 درصد برای دهک اول تا 35.5درصد برای دهک دهم است./مهر
عرضه دام زنده در بورس کالای کشاورزی
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور، گفت: با همکاری سازمان مرکزی تعاون روستایی و موافقت سازمان بورس مراحل اداری عرضه دام زنده و گوشت در بورس کالا در حال انجام است. افشین صدر دادرس، گفت: در حال حاضر این اتحادیه دارای ۳۵ عضو در ۱۴ استان است. از ابتدای سال تاکنون مجوز تشکیل ۱۰ شرکت تعاونی دام سبک در استانهای کشور و از جمله ۵ استان جدید توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی صادر شد. وی بیان داشت: تعداد دام سبک تحت پوشش این اتحادیه حدود ۷میلیون رأس است که از این ۷میلیون رأس، ۲۵ درصد بهعنوان دام قابل عرضه وارد بازار میشود که میتواند در متعادلسازی بازار نقش مؤثری داشته باشد./مهر
پتروشیمی شهید تندگویان اعلام کرد
ایران به جمع تولیدکنندگان محصول کمیاب پتروشیمی جهان میپیوندد
در سال جهش تولید، شرکت پتروشیمی شهید تندگویان، تولید نیمه صنعتی محصول مهم، کاربردی و استراتژیک پلیمری مورد نیاز تولید ماسک پزشکی، لباس یکبار مصرف بیمارستانی، پارچه یکبار مصرف حملونقل و پوشک نوزاد را آغاز کرد. به گزارش پترونیوز و به نقل از روابط عمومی وامور بینالملل پتروشیمی شهید تندگویان، همزمان با ابلاغ سیاستهای کلان شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به منظور متنوعسازی سبد محصولات شرکتهای پتروشیمی با هدف افزایش تاب آوری، متنوعسازی بازارهای فروش، کاهش واردات و کمک برای تکمیل بیشتر زنجیرههای ارزش، شرکت پتروشیمی شهید تندگویان تولید نیمه صنعتی یک محصول مهم، کاربردی و استراتژیک پلیمری را آغاز کرد. بر این اساس، برای نخستین بار در صنعت پتروشیمی کشور، در سال جهش تولید، به همت کارشناسان و متخصصان واحد پژوهش و توسعه پتروشیمی شهید تندگویان تولید نیمه صنعتی محصول مهم واستراتژیک
(LOW MELT-PET) آغاز شده است. محصول پلیاتیلن ترفتالات با نقطه ذوب پایین (LOW MELT-PET) درحالی بهصورت نیمه صنعتی با موفقیت تولید شده است که نتایج تولید نیمه صنعت این محصول پلیمری نشان میدهد که از نظر کیفیت قابل رقابت با نمونههای مشابه خارجی و وارداتی است. این محصول پلیمری که دارای چهار گرید بوده دارای کاربردهای متنوعی از جمله تولید ماسک پزشکی، لباسهای یکبار مصرف بیمارستانی، پارچههای یکبار مصرف در سیستمهای حملونقل و پوشک نوزاد است.
(LOW MELT-PET) آغاز شده است. محصول پلیاتیلن ترفتالات با نقطه ذوب پایین (LOW MELT-PET) درحالی بهصورت نیمه صنعتی با موفقیت تولید شده است که نتایج تولید نیمه صنعت این محصول پلیمری نشان میدهد که از نظر کیفیت قابل رقابت با نمونههای مشابه خارجی و وارداتی است. این محصول پلیمری که دارای چهار گرید بوده دارای کاربردهای متنوعی از جمله تولید ماسک پزشکی، لباسهای یکبار مصرف بیمارستانی، پارچههای یکبار مصرف در سیستمهای حملونقل و پوشک نوزاد است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
بودجه غیرشفاف از جیب مردم
-
ادامه رشد ماهانه قیمت مسکن
-
اخبار
-
ایران به جمع تولیدکنندگان محصول کمیاب پتروشیمی جهان میپیوندد
اخبارایران آنلاین