ایستگاه آخر جشنواره سیزدهم
ندا سیجانی
خبرنگار
سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران شب گذشته در شهر کرمان به پایان رسید، در جشنواره امسال شرایط حاکم در کشور به لحاظ گسترش بیماری کرونا موجب شده این جشنواره مانند دیگر برنامههای فرهنگی و هنری، بهصورت آنلاین و متفاوتتر از سالهای گذشته برگزار شود. محور این دوره از جشنواره «دوبیتی خوانی» بود که در روزهای دوم، سوم و چهارم (روز آخر) هنرمندانی از نواحی کرمان، گلستان، بوشهر، زنجان، مازندران، سیستان، خراسان شمالی، کرمانشاه، لرستان، فارس و ساوه با سازو آواز به اجرای دوبیتیخوانی پرداختند. رضا دیوسالار نوازنده دوتار و خواننده مازندرانی که در روز سوم جشنواره موسیقی نواحی ایران به اجرا پرداخت، در رابطه با رپرتوار اجرای خود به «ایران» گفت: «من در این جشنواره در کنار دیگر قطعات آواز حقانی را هم اجرا کردم، در واقع این آواز با اشعار حکیمانه و مذهبی خوانده میشود.» به گفته دیوسالار که از روستای کردمحله، شهرستان نور، استان مازندران شرکت کننده این جشنواره بوده «در مازندران لفظی به اسم مقام وجود ندارد و به آن «مقوم» گفته میشود و این لفظ قبل از نظام دستگاهی موسیقی ایرانی باب بوده است. آوازهایی که من خواندم مربوط به شب 13 آبان ماه بود. در مازندران به این شب «تیرماه سیزده شو» میگویند. در واقع این شب یادمان تیر انداختن آرش کمانگیر است که مرز ایران و توران را مشخص کرد. ما از قدیم این شب را جشن میگرفتیم و هنوز هم جشن میگیریم. در این شب آیینهای مختلفی مانند لال شو و امیریخوانی را داریم.»
این هنرمند برگزاری این جشنواره را مفید دانسته و معقتد است: «بسیاری از هنرمندان مانند من به این موضوع زنده هستند که با آنها تماس گرفته شود و روی صحنه بیایند. اگر روی صحنه نیایند، دور از جان دوستان، اینها میمیرند و موسیقی رو به نابودی میرود.» از نظر دیوسالار محدودیت اجرای موسیقی باعث پخش اجراهای جشنواره از رسانههای اجتماعی شده است؛ او موضوع را بسیار مهم ارزیابی میکند: «بینندههای بسیار زیادی از ایران و جهان به تماشای اجراها مینشینند. به نظرم این نکته بسیار حائز اهمیت سیزدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران بود.»
سمبل هنری جشنواره موسیقی نواحی چیست؟
اما نکته قابل توجه در جشنواره موسیقی نواحی ایران غیررقابتی بودن آن است، در واقع تنوع موسیقایی و گونههای مختلف آن موجب شده این نگاه رقابتی بودن در جشنواره حذف شود اما نکته دیگر ضرورت یک تندیس یا سمبل هنری در این جشنواره بزرگ است که تا به امروز مورد توجه مسئولان و برگزار کنندگان آن نبوده است. احمد صدری، دبیر سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، انتخاب یک تندیس یا جایزه در این ژانر از موسیقی را توجه بیشتر به موسیقی اقوام عنوان کرد و در این باره به «ایران» گفت: کشور ایران با توجه به گستردگی و تنوع اقلیمی و زیست اقوام گوناگون با گویشهای متفاوت، دارای تنوع فراوان موسیقایی است، لذا موسیقی هر قوم با توجه به خواست تاریخی خود دارای خصائص و ویژگیهای خاص و منحصر به فردی برای خود است که الحان آن توسط هنرمندان صاحب ذوق و خلاق به منصه ظهور رسیده است. بنابراین انتخاب یک جایزه با نام یک هنرمند بزرگ در بخش موسیقی اقوام و برتری دادن قومی به قوم دیگر مشکل یا غیرممکن است اما در بخش موسیقی ردیف دستگاهی این امکان وجود دارد.
صدری که چهار دوره دبیری جشنواره موسیقی نواحی را برعهده داشته بر این نظر است: «در بخش موسیقی نواحی ایران بزرگانی بودند که توانستند به لحاظ تاریخی، فرهنگی و یا اجتماعی در جشنوارههای جهانی بدرخشند و نامدارتر شدند مانند حاج قربان سلیمانی، خلیفه میرزا آغه غوثی یا شاه میرزا مرادی و یا دیگر عزیزان بزرگ موسیقی اقوام ایران، اما با این حساب باز هم تأکید میکنم به نظر میرسد اگر بخواهیم بزرگواری را در دوره معاصر به عنوان سمبل و نماینده انتخاب کنیم کار بسیار پیچیده و سختی است مگر آنکه این نتیجهگیری حاصل شود تا در بخش موسیقی اقوام ایران هنرمند بزرگی چون صفیالدین ارموی را به عنوان سمبل موسیقی اقوام ایران تعریف کنند و این جایزه یا تندیس را به این شخص اختصاص بدهند یا در حالت بهتر هر قوم در هر منطقه به نام یکی از بزرگان خود این جایزه و یا سمبل را تعریف کند. ناگفته نماند انجام چنین کارهایی نیاز به برنامهریزیهای اصولی دارد چرا که تعریف چنین جوایزی نیاز به تفکر و اندیشه دارد در غیر این صورت منجر به قطع شدن و یا بعد یک یا دو دوره متوقف میگردد.
گمانهزنیها درباره نماینده سینمای ایران برای معرفی اسکار ادامه دارد
آنچه دلمان میخواهد آنچه شانس موفقیت دارد
نرگس عاشوری
خبرنگار
حدود یک ماه تا پایان مهلت معرفی نماینده سینمایی کشورها برای اسکار باقی مانده اما بازار گمانهزنیهای رسانهای داغ است. شیوع کرونا مهلت انتخاب نماینده کشورها را دو ماه به تأخیر انداخته و تمام کشورها تا اول دسامبر (یازدهم آذر) فرصت دارند تا گزینه نهاییشان را برای اسکار معرفی کنند. در رسانههای ایران اما طبق روال هر ساله از شهریورماه زمزمهها درباره شانس و اقبال فیلمها برای حضور در این رویداد مهم سینمایی بالا گرفته است. صاحبان فیلمها هم هرکدام به نوعی در حال خبرسازی برای قرارگرفتن در میان گزینههای معرفی به اسکار هستند. شرط اول برای حضور در این رویداد مهم سینمایی، اکران حداقل یک هفتهای فیلم در فاصله زمانی اول اکتبر ۲۰۱۹ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ (۹ مهر ۱۳۹۸ تا ۱۱ دی ۱۳۹۹) است. در میان گزینههای مطرح شده «خورشید» مجید مجیدی، «جنایت بیدقت» شهرام مکری، «درخت گردو» محمدحسین مهدویان و «شنای پروانه» محمدکارت از جمله فیلمهایی است که نامشان به شکل جدی و به تکرار شنیده میشود. تنها فیلم اکران شده در میان این فیلمها، «شنای پروانه» است. اگر چه «درخت گردو» هم به صورت محدود و یک هفتهای در کردستان اکران شده و سازندگان فیلم «خورشید» در تلاش برای اکران یک هفتهای فیلمشان هستند.
انتخاب نماینده اسکار از سوی اعضای خانه سینما
در حالی که انتظار میرود با توجه به فرصت باقی مانده، هیأت معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار این روزها در تب و تاب انتخاب نماینده سینمای ایران باشند، هنوز به طور رسمی اسامی تیم هیأت انتخاب معرفی نشده است. بنیاد سینمایی فارابی اگرچه وظیفه انتخاب و معرفی نماینده ایران به اسکار را بر عهده دارد اما این انتخاب با حضور 8 نفر از اعضای صنوف خانه سینما به دبیری معاون بینالملل فارابی انجام میگیرد. آنطور که رائد فریدزاده معاون امور بینالملل بنیاد سینمایی فارابی و سخنگوی این هیأت به «ایران» میگوید نامهنگاریها با خانه سینما برای معرفی اعضای پیشنهادی و معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی برای دریافت لیست فیلمهایی که واجد شرط اول هستند (فیلم های اکران شده از ۹ مهر ۱۳۹۸ تا ۱۱ دی ۱۳۹۹) انجام شده است. فریدزاده در پاسخ به این سؤال که با توجه به شرایط غیرقابل پیشبینی وضعیت کرونا، اگر نماینده ایران تا آن زمان مجال و امکان اکران عمومی نیافت چه خواهد شد، میگوید: «مبنای ما برای ارزیابی فیلمها لیست اعلام شده از سوی معاونت نظارت و ارزشیابی است. نماینده سینمای ایران از میان فیلمهایی که تا آن زمان اکران شده یا در لیست اکران قرار گرفتهاند انتخاب خواهد شد. با توجه به وضعیت غیرقابل پیشبینی کرونا در مواجهه با وضعیت استثنایی مرجع نهایی تصمیمگیرنده آکادمی اسکار خواهد بود.» فریدزاده درباره ملاکهای کمیته انتخاب نماینده ایران هم توضیح میدهد: «نمایندگانی که از طرف خانه سینما میآیند کلیت صنوف متعدد سینمایی را در بر میگیرند. معیارها هم مشخص و فراگیر است؛ بالطبع فیلمی که در عرصه بینالمللی دیده شده و جوایزی کسب کرده باشد شانس خوبی دارد. داشتن پخشکننده قَدَر بینالمللی و اکران جهانی بویژه در امریکا و انتشار نقدهای معتبر برای فیلم در نشریات بینالمللی معیارهایی است که مورد لحاظ قرار میگیرد.»
«خورشید» از شرق طلوع نکرد
اکران آنلاین یکی از راهکارهای سازندگان فیلمها برای حضور در لیست گزینههای نماینده ایران برای اسکار است. طبق آییننامه امسال اسکار، در صورتی تعطیلی سالنهای سینما و عدم امکان اکران تجاری، اکران آنلاین هم لحاظ خواهد شد. نبود امنیت در اکران آنلاین و قاچاق فیلمها اما این امکان را از سینماگران ایرانی گرفته و صاحبان فیلمها ترجیح میدهند برای حضور در اسکار راه کمخطرتر یعنی اکران محدود و یک هفتهای فیلمهایشان را امتحان کنند. بعد از اکران «درخت گردو» در کردستان، چهارشنبه هفته گذشته (11 آبانماه) هم خبر نمایش یک هفتهای «خورشید» مجید مجیدی در مشهد از سوی مرتضی شایسته، سخنگوی شورای صنفی نمایش اعلام شد. به فاصله کوتاهی از انتشار این خبر اما محمدرضا محمدی معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفتوگو با ایسنا اعلام کرد که با توجه به محدودیتهای ناشی از شیوع کرونا امکان برگزاری این رویداد وجود ندارد. امیر بنان تهیهکننده فیلم «خورشید» در گفتوگو با «ایران» از تلاش برای اکران یک هفتهای این فیلم در مناطق کمخطر خبر میدهد. او میگوید اگر چه خواسته قلبی سازندگان فیلم این بوده که اولین اکران فیلم در مشهد باشد اما به خاطر مهیا نبودن شرایط، اصراری به اکران در این شهر ندارد. او میگوید با ارزیابی مناطق کمخطر در کشور و با تأکید بر رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی این فیلم بزودی در شهری دیگر اکران خواهد شد.
آنچه دلمان میخواهد و آنچه شانس موفقیت دارد
اینکه چه فیلمهایی شرایط معرفی به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار را دارند و چه فیلمهایی شانس موفقیت و اقبالی بهتر برای قرار گرفتن در لیست 10 فیلم برگزیده از سوی آکادمی اسکار و پس از آن در میان ۵ نامزد دریافت جایزه بخش بینالملل، بحثی دیگر است. اگر چه گزاره دوم به شکل جدی باید در صدر تصمیمگیری کمیته انتخاب ایرانی قرار بگیرد. محمد حقیقت، منتقد و کارشناس سینما در فرانسه میگوید: «از بین فیلمهای ایرانی که امسال دیدهام برای معرفی به آکادمی اسکار میتوان از دو زاویه به این موضوع نگاه کرد. زاویه اول آن دسته از فیلمهایی است که ما دلمان میخواهد کاندیدا شود و دسته دوم، صحیحتر آن است که با توجه به شانسی که آن فیلم با درنظر گرفتن مجموعه شرایط مثل (اعتبار بین المللی که در جشنوارههای مهم اروپایی - امریکایی بهدست آورده، همچنین داشتن یک پخش کننده خوب در امریکا، وشناختن سلیقه کمیته اسکار) دارد، فیلمی را درنظر گرفته و بررسی کرد.»
او که تجربه پخش فیلمهای سینمایی در فرانسه را هم دارد، معتقد است: «از زاویه دوم به نظر من فیلمهای «یلدا» ساخته مسعود بخشی و «خورشید» ساخته مجید مجیدی، گزینههای درستتری هستند. و از زاویه اول، «دشت خاموش» اثر احمد بهرامی، «جنایت بیدقت» از شهرام مکری، و «یلدا» مسعود بخشی حائز اهمیت هستند.»
محمد حقیقت در ادامه میافزاید: «این را هم باید واقعبینانه در نظر گرفت که با توجه به بهدست آوردن 2 اسکار برای ایران توسط آقای اصغر فرهادی، درسالهای اخیر، از یکسو و فیلمهای مطرح از دیگر کشورها از سوی دیگر، شانس ایران ممکن است تا مرحله شورت لیست 10 فیلم پیش برود، اما مرحله بعدی، مسأله دیگری است.»
نخستین جلسه مجازی کلاس سهشنبههای استاد شفیعی کدکنی برگزار شد
آغاز دور جدید با «سبک شناسی نظم»
مریم شهبازی
خبرنگار
برپایی مجازی سهشنبههای مشهور دانشکده ادبیات دانشگاه تهران با حضور محمدرضا شفیعی کدکنی اتفاق کمی نیست؛ آنهم در شرایطی که تا قبل از تعطیلیهای ناشی از شیوع کرونا، امکان حضور در این کلاس برای همگان ممکن نبود. البته نه اینکه در پذیرش علاقهمندان گزینشی در کار باشد اما بههرحال بحث تنها یک کلاس با فضایی محدود و مشخص در میان بود؛ آنچنان که حتی با در نظر گرفتن اینکه حاضران از نشستن بر کف کلاس، پای تخته و حتی ایستادن در راهرو هم نمیگذشتند بازهم برای تعداد کمی امکان بهرهمندی از گفتههای این استاد پیشکسوت فراهم میشد.
متفاوت از دیگر کلاسهای دانشگاهی
کمی دور از تصور است که کسی علاقهمند به شعر و ادبیات فارسی باشد اما در وصف کلاس استاد شفیعی کدکنی و سهشنبههای دوستداشتنیاش نشنیده باشد. کلاسی که محدودیتهای معمول دانشگاهی در رفتوآمد دانشجویان چندان شامل حال آن نمیشود و اغلب حاضران در آن را علاقهمندانی تشکیل میدهند که از دانشگاههای دیگر و حتی رشتههای غیر مرتبط آمدهاند. حالا بماند که گاهی از فارغالتحصیلی برخی از آنان حتی سالها میگذرد؛ بااینحال شرححال این سهشنبهها متفاوت از دیگر کلاسهای این روزهای دانشگاههاست که اغلب بهانهای هستند برای گرفتن مدرکی دانشگاهی و مشغول شدن به حرفهای مرتبط. بازگردیم به چند سطر ابتدایی، همان بحث برپایی مجازی این سهشنبهها که چند روزی است به یکی از خبرهای مهم میان علاقهمندان فرهنگ و ادب تبدیل شده و شاهد بازنشر مداوم آن در فضای وب و شبکههای اجتماعی هستیم. شیوع کرونا در کنار همه محدودیتهایی که طی ماههای اخیر سبب شده و از سویی آسیبهایی که شرایط نشأت گرفته از آن به بخشهای مختلف جوامع زده منجر به بروز تغییراتی گاه مثبت هم شده است. از مصداقهای خوشایند این موضوع میتوان بههمین کلاس سهشنبههای استاد شفیعی کدکنی اشاره کرد؛ اگر تا پیش ازاین تعداد محدودی، بنابر ظرفیت کلاس از آن بهرهمند میشدند حالا به لطف برپاییاش در فضای مجازی بدون هیچ محدودیتی، علاقهمندانی از سراسر کشور میتوانند مخاطب گفتههای این استاد پیشکسوت دانشگاه تهران شوند. اگر هنوز فرصتی برای چک کردن شبکههای مجازی و رسانهها پیدا نکردهاید بد نیست بدانید طی روزهای گذشته خبری از طریق صفحه منتسب به شفیعی کدکنی و همچنین کانال تلگرامی او منتشر شد، مبنی بر اینکه از سیزدهم آبان ماه(روز گذشته)، کلاس سهشنبهها به روال سابق، منتهی در فضای مجازی برگزار میشود. به علاقهمندان هم وعده داده شد که صدای ضبط شده این کلاس غیرحضوری از دو طریق یاد شده منتشر میشود.
بهرغم درخواست برخی دنبالکنندگان صفحه اینستاگرام و کانال تلگرامی مذکور برای پخش آنلاین کلاس، گویا چنین امکانی فراهم نیست و فعلاً بهتر است بههمین صدای ضبط شده اکتفا کنیم که البته همین هم بهتنهایی اتفاق کمی نیست. با اینحال در ادامه اطلاعرسانیها که گویا از سوی برخی شاگردان استاد شفیعی کدکنی منتشر میشوند ازآنجایی که پیشتر بخشی از کلاس سهشنبهها در قالب پرسش و پاسخ برپا میشد در آینده درباره چگونگی طرح پرسش از سوی دانشجویان و دنبالکنندگان این کلاس اعلام میشود.
کلاس سهشنبهها پیشتر، هر سهشنبه رأس ساعت 10 صبح برگزار میشد؛ در اطلاعرسانیها وعده داده شده بود که صدای ضبط شده کلاس رأس همین ساعت در کانال تلگرامی و صفحه اینستاگرام بارگذاری شود که دیروز، همزمان با برگزاری نخستین جلسه این گفته محقق شد. دوره برگزاری مجدد کلاس سهشنبهها که در پی محدودیتهای کرونا همچون دیگر فعالیتهای آموزشی و حتی فرهنگی- هنری با تعطیلی مواجه شده بود با «سبکشناسی نظم» آغازشده که در گزارش امروز نگاهی هم به آن خواهیم داشت؛ البته ازآنجایی که دسترسی به آن بدون هیچ پیششرط و محدودیتی برای همه فراهم هست به اشاره مختصری اکتفا میکنیم.
آغاز دور جدید کلاس سهشنبهها با کتاب «حیاتالنفوس»
نخستین جلسه برپایی مجازی این کلاس با گفتههای استاد شفیعی کدکنی درباره چاپ تازهای از «حیاتالنفوس» (فلسفه اشراق به زبان فارسی)، نوشته اسماعیلبنمحمد ریزی آغاز شد که به کوشش «محمدتقی دانشپژوه» منتشر شده و در اختیار علاقهمندان قرارگرفته است. هر چند که شفیعی کدکنی تأکید کرد هنوز چاپ تازه این کتاب را نخوانده و مبنای سخنان خود را بر چاپ قدیمی آن گذاشت.
آنطور که در توضیح بیشتر عنوان کتاب آمده، این نوشته درباره فلسفه اشراق است؛ هر چند که شفیعی کدکنی ضمن اشاره به گفتوگویی که سالها قبل درباره چاپ پیشین کتاب با زنده یاد «عبدالحسین زرین کوب» داشته تأکید کرد که هر دو آنها معتقد بودند که «حیاتالنفوس» ارتباطی به حکمت اشراق ندارد.
این ادیب، پژوهشگر و شاعر در ادامه سخنانش از دلایلی گفت که در اثبات گفتهاش دارد؛ به گفته شفیعی کدکنی آنچه شیخ اشراق را از فخر رازی یا دیگر حکمای مشاء جدا میکند دو مسأله خاص است؛ نخست داستانهای الیگوریک و تمثیلی است که مشخصهای از ویژگیهای شیخ اشراق و حکمت او به شمار میآیند؛ شاخصهای که به گفته او در این کتاب کوچکترین حضوری ندارد. اما بخش دیگری از مشخصه فلسفه شیخ اشراق را خلق پارادایمهایی از جمله «اﻣﺸﺎﺳﭙﻨﺪان» و«انوار اسپهبدی» دانست.
پارادایمهایی که به گفته شفیعی کدکنی معلوم نیست شیخ اشراق آنها را از کجا آورده! هرچند که گفت شاید بتوان آنها را برآمده از ذهن ایرانگرا و ملیگرای شیخ اشراق در برابر حکمت یونان و معاصر یونانیان دانست. در ادامه این جلسه او به حکمت فهلویون پرداخت و اینکه اصطلاح مذکور بعد از شیخ اشراق باب میشود و تا حاج ملاهادی سبزواری نیز ادامه پیدا میکند. افزون بر این شفیعی کدکنی از چرایی صحبت درباره این کتاب و مرتبط ندانستن آن به حکمت اشراق گفت و حتی تأکید کرد چرا این نگاه را هم نوعی سبکشناسی و مرتبط با عنوان دور جدی کلاسهای سهشنبه میداند.
این شاعر و استاد ادبیات بعد از اتمام بحث کتاب مذکور، خطاب به شنوندگان کلاس خود از این گفت که قصد دارد از الفبا به سراغ سبکشناسی برود و ادامه کلاس را هم با این مبحث همراه کرد که در سبکشناسی باید به سراغ چه مسائلی رفت. از آنجایی که فایل صوتی کامل جلسه نخست «سبکشناسی نظم» به شکل رایگان در دسترس همگان قرار دارد از ذکر بیشتر گفتههای استاد شفیعی کدکنی اجتناب میکنیم و طبق اطلاع رسانیها نوید ادامه آن را طی هفتههای آینده میدهیم.
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگو با برنامه «ایران امروز» شبکه رادیو ایران در آستانه روز فرهنگ عمومی با بیان اینکه تمدن جدید جهانی در قرن ۲۱ روی فرهنگ عمومی تأثیر گذاشته است، گفت: «در همین راستا دولت دوازدهم در حوزه فرهنگ عمومی نقشه راهی در ۱۵ محور برای شورای فرهنگ عمومی و استانها تنظیم کرده است.»
فیلم سینمایی «خورشید» ساخته مجید مجیدی از امروز به مدت یک هفته در تفرش اکران میشود. جدیدترین فیلم مجیدی از شانسهای نمایندگی اسکار ایران است و این اکران یک هفتهای به همین دلیل انجام میشود؛ دلیل انتخاب شهر تفرش از سوی سازندگان سفید بودن این شهر از ویروس کروناست./ مهر
اداره کل هنرهای تجسمی با همکاری مؤسسه هنرهای تجسمی معاصر و موزه هنرهای معاصر، به مناسبت هفته وحدت، نمایشگاهی از ۸۲ اثر از هنرمندان عرصه هنرهای تجسمی با عنوان «نام احمد» را برگزار میکند. آثار این نمایشگاه از مجموعه گنجینه مؤسسه هنرهای تجسمی معاصر و موزه هنرهای معاصر در رشته های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، تصویرسازی، عکس، مجسمه سفال و سرامیک و گرافیک است که در صفحات مجازی @tajasomi و سایت civa. ir در معرض دید علاقهمندان قرار میگیرد./ ایرنا
انجمن بینالمللی فیلم پالم اسپرینگز اعلام کرد که این رویداد سینمایی در سال آینده میلادی به دلیل همهگیری ویروس کرونا برگزار نخواهد شد. با این حال مراسم اعطای جوایز این جشنواره روز ۲۵ فوریه (۷ اسفند) برگزار خواهد شد./ ایسنا
نگار جواهریان کتاب پرفـــــروش «راهنمای مردن با گیاهان دارویی» نوشته عطیه عطارزاده را صوتـــــــی کرد. این نسخه صوتی در رادیو گوشه عرضه میشود./ خبرآنلاین
9 فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن ایرانی به یازدهمین جشنواره جهانی فیلم «MikroFAF» صربستان راه یافت. فیلمهای امروز جمعه است (محمد آهنگر)، رحمت توری (بهزاد علوی)، ملکوت (فرنوش عابدی)، خولانهوه (هژیر اسعدی)، حرکت (روزبه کاظمی)، ناطق (مهرشاد رنجبر)، رأی (سپیده برنجی)، گلولههای تعمید (زیور حجتی) و پرستیژ (زهرا آهویی) به نمایندگی از ایران در این رویداد رقابت میکنند./ ایسنا
هیأت داوران جایزه فرانسوی «فمینا» برندگان شاخههای مختلف این جایزه ادبی را معرفی کرد و جایزه «فمینا» در بخش بهترین رمان فرانسوی به «طبیعت انسان» به قلم «سرج جانکور» رسید. جایزه بهترین رمان خارجی «فمینا» نیز به «بهای زندگی کردن و آنچه نمیخواهم بدانم» به قلم «دبورا لوی» نویسنده بریتانیایی اهدا شد.جایزه «فمینا» همچنین در بخش آثار غیرداستانی به «کریستوف گرنجر» برای نگارش «جوزف کابریس و احتمالات زندگی» تعلق گرفت./ مهر
نشستهای تخصصی سی وهفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران ازدیشب آغاز شد. احمد الستی، داریوش خنجی، بهنام بهزادی، شادمهر راستین، کیوان علیمحمدی، رامتین شهبازی، سعید رحمانی، کاظم ملایی، وحید گلستان و تیام یابنده استادان حاضر در این نشستها هستند. این نشستها با اجرای رامتین شهبازی، منتقد و نویسنده سینما از اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران به صورت ارتباط زنده پخش میشود./ ایرنا
برگزیدگان هفدهمین مهرواره شعر و داستان سوره معرفی شدند. در بخش داستان، «عروس روز برفی» نوشته فاطمه املائی از اصفهان، به عنوان اثر برگزیده داستان کوتاه انتخاب شد و سمانه قربان زاده از آذربایجان شرقی با اثر «رسیدن به کجا» برنده جایزه بخش داستانک شد. در بخش شعر، اثر «سایه» از صدرا کاوه از قم به عنوان برگزیده بخش ترانه انتخاب شد، فاطمه فرزانه فراز فارس با اثر «چراغ راهنما» برگزیده شعر نو (نیمایی- آزاد) شد، در بخش شعر سنتی نیز آرزو سبزوار قهفرخی از چهارمحال و بختیاری با اثر «ماه پیشانی سپید» و محمدعلی انصاری از تهران با اثر «آداب انتظار» برگزیده شدند./ ایرنا
استاد جلالالدین معیریان طراح گریم سینما و تلویزیون کشور که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان کسری بستری شده بود، با بهبودی نسبی شامگاه ۱۲ آبانماه به بخش عمومی منتقل شد./ ایرنا