
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

«کرونا پلاس» از استارتاپ ها حمایت می کند
سوسن صادقی
خبرنگار
بعد از شیوع کرونا در کشور دولت عزم خود را جزم کرده که در حد توانش نه تنها با انجام کارهای پیشگیرانه و ارائه تسهیلات به کسب و کارهای مجازی آسیب دیده از کرونا کمک کند، بلکه از اسفندماه سال گذشته تلاش کرده کسب و کارهای آنلاینی را که میتوانند به مردم خدمات مجازی و آنلاین ارائه دهند از طریق پویش «کرونا پلاس» شناسایی و تقویت کند تا آنها بتوانند کماکان مردم را به خانه ماندن تشویق کنند. درباره اقدامهای دولت با «مهدی محمدی» دبیرستاد توسعه فناوریهای اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفتوگو کردهایم که میخوانید.
مهمترین اقدامهایی که ستاد در شرایط کرونایی برای حمایت از استارتاپها انجام داده، چه مواردی است؟
این ستاد با شیوع بیماری کرونا چند اقدام مهم را در دستورکار خود قرار داده است. در فاز اول اطلاعرسانی را در دستور کار خود قرار دادیم بهطوری که در اسفندماه سال گذشته مجموعهای از محتواهای اطلاعاتی را در حوزههای کسب وکارهای آنلاین تولید و به مردم معرفی کردیم تا در دوران قرنطینه و بعد از آن از این کسب و کارها استفاده کنند. در فاز دوم که از ابتدای سال جدید با نام «کرونا پلاس» آغاز کردیم، از استارتاپهای 10 حوزه (آموزش مجازی (آنلاین)، حملونقل مجازی، سلامت مجازی، ورزش آنلاین، سرگرمی و گردشگری مجازی، تولید محتوای مجازی، نوآوری اجتماعی، فروشگاههای مجازی (آنلاین) و ایده و ابتکارات) خواستیم تا راه حلهای خود را برای دوران قرنطینه و بعد از آن برای رفع نیازهای مردم ارائه دهند در همین راستا از آنها درخواست کردیم سرویسها و ایدهها و محصولات خود را برای ارزیابی و دریافت حمایتها به ما معرفی کنند. با اعلام این فراخوان در عرض یک هفته بیش از ۳۴۰ شرکت دانش بنیان و حوزه استارتاپی ثبتنام کردند که بعد از ارزیابی در ۴ بخش از آنها حمایت میکنیم.
این حمایتها، چه مواردی را شامل میشود؟
یک بخش از حمایتها، حمایتهای مالی بهصورت ارائه تسهیلات و وامهای کم بهره است.بخش دوم از حمایتها حقوقی و قانونی و کسب مجوزها است به این صورت که به شرکتهای دانش بنیان و استارتاپها کمک میکنیم تا مشکلات و موانعی که در زمینه کسب مجوز و... دارند را هر چه سریعتر رفع و مجوز فعالیت خود را به سرعت دریافت کنند تا بتوانند به مردم خدمات ارائه دهند. سومین بخش از حمایتها، حمایتهای تبلیغاتی در فضای آنلاین و در رادیو و تلویزیون است که البته تنها کسب و کارهایی که برند نبوده و نوپا هستند شامل این بخش از حمایتهای تبلیغاتی در تلویزیون میشوند. دسته چهارم حمایتها در حوزه زیرساختی شامل دیتاسنترها، سرورها، فضای ابری و... است چون برخی از کسب و کارهای مجازی برای ارائه خدمت باکیفیتتر به مشتریان خود به زیرساختهای بیشتری از این دست نیاز دارند. در این راستا ما با ارائه دهندگان خدمات زیرساختی تفاهمنامه امضا کردیم تا تخفیفهای خوبی را به برگزیدگان «کرونا پلاس» در زمینه فضای ابری، دیتاسنتر، سرور و... ارائه دهند. از سوی دیگر اگر کسب و کارهای برگزیده نیاز به فضای فیزیکی هم داشته باشند در مراکز شتابدهی و نوآوری فضای کار برای آنها فراهم میکنیم.
چه تعداد از شرکتهای دانش بنیان و استارتاپهایی که در فراخوان کرونا پلاس ثبتنام کردهاند، ارزیابی و انتخاب شدند؟
از میان 340 استارتاپی که در این فراخوان ثبتنام کردهاند تاکنون بیش از ۱۰۰ شرکت و استارتاپ ارزیابی شدهاند که حدود ۵۰ تا از این تعداد، امتیاز خوبی را در ارزیابیها کسب کردهاند و حمایتها از آنها بیش از ۱۰ روز است که آغاز شده. ۲۵ استارتاپ نیز تاکنون حمایت مالی شدهاند و یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان تسهیلات به آنها تخصیص داده شده است.
ستاد چه فاکتورهایی را برای ارزیابی استارتاپها جهت دریافت حمایتها ملاک قرار میدهد؟
مهمترین فاکتور ارزیابی استارتاپها برای دریافت این حمایتها حیاتی بودن آن خدمات در شرایط شیوع کرونا است و اینکه در شرایط کنونی چقدر میتوانند نیازهای مردم را برآورده کنند. بهعبارتی باید مردم بتوانند با در خانه ماندن از این دسته از خدمات استفاده کنند. بنابراین هرچقدر این استارتاپها بتوانند نیازهای حیاتیتر مردم را رفع کنند در اولویت دریافت حمایتهای اعلام شده، قرار میگیرند. شاخص بعدی ارزیابیها نیز توانمندی و قابلیتهای شرکتهای دانش بنیان و استارتاپها در زمینه داشتن زیرساخت مناسب، تیم قوی خوب و سایت و اپلیکیشن مناسب است.
۲۵ استارتاپ برتر و برگزیدهای که تاکنون حمایت دریافت کردهاند بیشتر در چه حوزههایی فعال هستند؟
۵۰ درصد شرکتهای دانش بنیان و استارتاپی که در کرونا پلاس شرکت کردهاند در حوزه سلامت آنلاین و سلامت دیجیتال هستند و این بخش بیشترین تسهیلات را دریافت کردهاند و ۵۰ درصد باقی مانده در ۸ حوزه بعدی مانند حوزههای آموزش آنلاین، ورزش و... هستند.
مهمترین هدف و خروجیای که ستاد از این اقدامها، پیگیری میکند چیست؟
دغدغه ما این است حال که بر خانه ماندن مردم و رعایت فاصلهگذاری اجتماعی تأکید میشود، بتوانیم با استفاده از فضای دیجیتالی به مردم خدمات آنلاین ارائه دهیم تا بتوانند برای مهار بیماری کرونا همچنان در خانه بمانند. اگر خدمات آنلاین بیشتر و باکیفیتی ارائه شود و مردم بتوانند از این طریق یعنی فضای مجازی، نیازهای خود مانند سلامت، خرید، آموزش و... را برطرف کنند بهتر میتوان بیماری را کنترل کرد. از سوی دیگر میدانیم که کرونا به این زودیها از بین نخواهد رفت بنابراین دغدغه دیگر ما این است که بتوانیم کسب و کارهایی که دارای پتانسیل خوبی در ارائه خدمات آنلاین به مردم هستند، شناسایی کنیم تا با حمایت، این کسب و کارها تقویت شوند.
با شیوع کرونا بسیاری از استارتاپها نیز آسیب دیدهاند، ستاد چه حمایتهایی را از این کسب و کارها انجام داده است؟
معاونت علمی و فناوری با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی در فراخوانی اعلام کرد که به آن دسته از استارتاپهایی که با شیوع این بیماری آسیب دیده و درآمد آنها نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است، بسته حمایتی و تسهیلاتی ارائه میدهد. این بسته تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان و با بهره کم و تنفس ۶ ماهه برای بازپرداخت است بنابراین کسب و کارهای مجازی میتوانند برای دریافت تسهیلات به سایت صندوق نوآوری و شکوفایی مراجعه و درخواست دریافت کمکهای حمایتی را بدهند.
چه نهادهای دیگری بجز دولت، میتوانند در شرایط کنونی به کمک کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا بیایند.
همه اذعان دارند که دولت تمام قد سعی کرد تا تبعات منفی ناشی از شیوع بیماری کرونا در حوزههای اقتصاد، سلامت و... را کاهش دهد اما از منظر اقتصادی و اختیار و مسئولیتهایی که دارد، به تنهایی قادر نیست همه این بار را به دوش بکشد بنابراین باید مانند دیگر کشورها، نیروهای مسلح، نهادهای حاکمیتی و سازمانهای مردم نهاد به کمک دولت بیایند. نهادهای قدرتمند مانند ستاد اجرایی امام(ره)، بنیاد مستضعفان و... که قدرت اقتصادی بالایی نیز دارند میتوانند ضمن کمک در زمینههای دیگر درحوزه توسعه دیجیتالی هم ورود کنند و به کمک کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا بیایند.
برای دیجیتالی شدن کشور و توسعه کسب و کارهای مجازی باید چه اقدامهای مهمی صورت بگیرد؟
باید زیرساختها و دسترسیها توسعه یابد. در این زمینه وزارت ارتباطات اقدامهای خوبی مانند افزایش پهنای باند و دسترسی در نقاط دور افتاده و... انجام داده است ولی برای افزایش دسترسیها به ابزارهایی مانند تلفن همراه هوشمند، تبلت و... نیاز است تا مردم بتوانند از کسب و کارهای مجازی استفاده کنند اما متأسفانه افزایش قیمت این ابزارها موجب شده دسترسیها کاهش یابد هرچند وزارت ارتباطات برنامهای برای تولید تلفن همراه ارزان قیمت در داخل کشور دارد تا دسترسیها برای استفاده بیشتر از کسب و کارهای مجازی افزایش یابد. از سوی دیگر باید کمک کنیم تا کسب و کارهای سنتی و فیزیکی نیز به سمت استفاده از فضای مجازی بروند. در «کرونا پلاس»، لاین فروشگاه سازها وجود دارد و کسب و کارهای سنتی میتوانند در آنجا با قیمت پایین تری فروشگاه مجازی ایجاد کرده و در کنار کسب و کار سنتی خود کالاهایشان را آنلاین هم بفروشند. اضافه کنم که در شرایط کنونی عرضهکنندگان به سمت فروش آنلاین هم رغبت نشان دادهاند اما برای اینکه در سطح گسترده شاهد چنین اتفاقهایی باشیم باید سواد دیجیتالی مردم نیز بالا رود.

لمس سطوح در واقعیت مجازی امکان پذیر شد
میترا جلیلی
خبرنگار
واقعیت مجازی(VR) یک تکنولوژی منحصربه فرد در دنیای فناوری امروز بهشمار میرود که طرفداران پروپاقرصی دارد. شاید پیش از این هرگز کسی نمیتوانست غرق شدن کاربران در صوت و تصویر واقعیت مجازی را حتی تصور کند ولی بتدریج این موضوع برای کاربران جا افتاد و حالا همه بهدنبال استفاده از سایر حواس برای لذت بردن بیشتر از این تکنولوژی هستند. این فناوری روبه رشد تاکنون در بخشهای مختلف ازجمله آموزش پزشکی، صنعت گیم و... مورد استفاده قرار گرفته است ولی همیشه یک موضوع ذهن دانشمندان را درگیر کرده بود چرا که تاکنون امکان لمس سطح اشیای مجازی وجود نداشت و همین موضوع گاه بازیها را چندان دلچسب نمیکرد و همه منتظر یک اتفاق ویژه برای افزوده شدن حس لامسه به فناوری واقعیت مجازی بودند.
بعضیها تنها راهکار شبیهسازی توانایی احساس و لمس در واقعیت مجازی را تحریک مستقیم سیستم عصبی مغز میدانند که کاری بسیار پیچیده است ومحققان سیستمهای عصبی نیز این آزمایشها را در اولویت خود قرار نمیدهند.اما این مشکل حالا با کمک محققان حل شده است چراکه نمونه آزمایشی و اولیه سیستم Wireality عملاً به کاربران اجازه میدهد تا سطح اشیای مجازی مختلف حتی پیچیدهترین آنها را در دنیای واقعیت مجازی لمس کنند.
دانشمندان این سیستم خاص را درقالب یک دستکش ویژه طراحی کردهاند تا کاربر بتواند با انگشتان خود همه ابعاد مختلف سطح مجازی را لمس کند. البته این دستکش شباهتی به نمونههای معمولی ندارد و نحوه کنترل آن هم درست مشابه عروسکهای نخی است به گونهای که هنگام لمس سطح مجازی، انگشتان کاربر در فضا ثابت میمانند تا بتواند ابعاد مختلف سطح را لمس کند. برای این کار درواقع یک سیستم ردیابی دست واقعیت مجازی روی شانه کاربر نصب میشود که این وسیله ازطریق سیمهای فنری سبک و قابل جمع شدن به پدهای موجود روی کف دست، مچ و هریک از انگشتان دست کاربر اتصال دارد.
هرگاه هریک از این ۷ پد در مقابل یک جسم مجازی قرار بگیرند، سیستم ردیابی دست واقعیت مجازی به سیمها فرمان میدهد تا قفل شوند. دراین حالت، انگشتان دست و مچ، کشش بالایی را تجربه کرده و ثابت میمانند و میتوانند کاملاً سطح مجازی را لمس کنند. به محض اینکه دست از مقابل شیئ مجازی کنار برود، قفل سیمها باز میشود و دست میتواند حرکت کند. علاوه بر این، دستکشها، جلیقهها و چکمههای لمسی(haptic) نیز در حال توسعه هستند که گفته میشود این موارد، به طبیعیتر شدن فناوری واقعیت مجازی کمک شایان توجهی خواهد کرد البته برخی معتقدند محققان باید به فکر هرچه کوچکتر کردن سیستم Wireality بروند درغیراین صورت، این سیستم چندان مورد استقبال قرار نمیگیرد. چراکه درحال حاضر بیشتر افراد با عینکهای واقعیت مجازی هم مشکل دارند و آنها را دست وپاگیر میدانند بنابراین علاقهای به نصب یک دستگاه نسبتاً پیچیده روی شانه و دست و پنجه نرم کردن با تعدادی سیم هم ندارند.

چگونه کسب و کار مجازی را در دوران کرونا و پسا کرونا تثبیت کنیم؟
فرزاد ابراهیمی
دکترای مدیریت کسب و کار از دانشگاه تهران و کارآفرین بینالمللی در حوزه فناوریهای نوظهور
بحرانهایی نظیر شیوع ویروس کرونا که در هر قرن حداقل یک بار در تاریخ بشری به وقوع میپیوندند، خیلی از الگووارههای (پارادایمهای) جامعه بشری را متحول کرده و الگوها و چارچوبهای فکری و فرهنگی جدیدی را بهدنبال خود شکل میدهند. در دو ماه اخیر پیشبینیهای مختلفی در خصوص زمانبندی دوران کرونا و پساکرونا در عرصه بینالمللی مطرح است: یکی دوران کرونا در حالت خوش بینانه است که تا مهر 1399 طول میکشد و روی بدبینانه آن تا پایان سال 1399 ادامه مییابد.
و دوران پساکرونا نیز در حالت خوشبینانه از آبان 1399 تا پایان سال 1399 و بدبینانه آن از ابتدای سال 1400 تا شهریور 1400 خواهد بود. زمانی دوران پساکرونا آغاز میشود که کرونا بهطول کامل کنترل و واکسن کرونا تولید تجاری انبوه شده و در دسترس تمام مردم دنیا قرار گرفته باشد.
در دوران کرونا الگووارههای کسب و کار مجازی بسرعت در حال تغییر است و کسانی موفق خواهند بود که بتوانند الگووارههای جدیدی متناسب با نیازهای دوران کرونا و پسا کرونا ایجاد کنند یا با الگووارههایی که شکل میگیرند سریع کسب و کار خود را وفق دهند.
اصولی که کسب و کارها در دوران کرونا باید مد نظر قرار دهند:
1. ضمن رعایت کامل موازین بهداشتی، توجه جدی به شرایط روحی و سلامت کارکنان خود داشته باشند.
2. باید تعصب و اصرار بر انجام فعالیتها به شیوههای قبل از دوران کرونا نداشته باشند.
3. انعطافپذیری مناسب برای ورود به حوزههای مکمل یا جدید داشته باشند.
4. باید مدیران کسب و کارهای مجازی و آنلاین در مواجهه با بحران کرونا و عزم جدی آنها برای یافتن راهحلهای خروج از بحران روحیه بالایی داشته باشند.
5.جلسات همفکری آنلاین با پرسنل بهصورت مجزا در هر واحد و تبادل نظر به منظور یافتن راهکارهای خلاقانه جدید جایگزین برگزار کنند.
6.در تصمیمگیری و تغییر رویکردها سرعت عمل داشته باشند.
7. باید بپذیرند که اگر رویکردشان را تغییر ندهند ممکن است در دوران پسا کرونا وجود نداشته باشند.
اما دوران کرونا و پساکرونا چه فرصتهایی را برای کشور ایران و کسب و کارهای ایرانی تقویت کرده است؟
1. سفارشیسازی و برندسازی مجدد محصولات و خدمات ایرانی که بواسطه تحریمهای ایران توسط کسب و کارهای ایرانی توسعه داده شدهاند و صادرات آنها به بازارهای بینالمللی بویژه بازارهای اروپایی. بهعنوان مثال سرویسهای فناوری اطلاعات نظیر جلسات آنلاین، دورکاری و... که اکنون دغدغه کشورهای اروپایی برای بومیسازی و عدم وابستگی به شرکتهای امریکایی ارائه دهنده این خدمات است (فرصت توسعه بازار برای کسب و کارهای مجازی ایرانی)
2. سرمایهگذاری مشترک (Joint Venture) با شرکتهای بینالمللی یا گرفتن نمایندگی آنها یا انجام خدمات پشتیبانی به جای آنها در کشورهای همسایه ایران بهدلیل افزایش هزینه حضور آن شرکتها از منظرهای مختلف در این کشورها در مقایسه با ایران (فرصت ورود به بازارهای جدید برای کسب و کارهای ایرانی در کشورهای همسایه)
3. صادرات خدمات فنی و مهندسی و بویژه مغزافزاری توسط کسب و کارهای ایرانی بهدلیل بالارفتن نیازهای کشورهای غربی بویژه اروپایی به طراحی و ساخت سرویسهای جدید در زمان کوتاه در بحران کرونا از طریق انجام پروژههای آنها با نیروهای متخصص ایرانی
الزامات عبور از دوران کرونا به پسا کرونا برای کسب و کارها:
1. صاحبان کسب و کارها باید دارای روحیه امیدوارانه و انگیزه جدی برای مواجهه و عبور از بحران کرونا باشند، چرا که عدم روحیه بالای ایشان نه تنها فرآیند یافتن راهکارهای مناسب برای کسب و کار در خروج از بحران را کند یا مختل میکند، بلکه باعث میشود که پرسنل آنها هم دچار یأس و بیانگیزگی شوند و در نهایت بهصورت مضاعف باعث نابودی کسب و کار یا لطمه جدی به آنها خواهد شد.
2. بپذیریم که بحران کرونا بهعنوان یک بحران جهانی، تحولی شگرف در شیوه کسب و کارها ایجاد خواهد کرد و منجر به از بین رفتن یا لطمه جدی به بسیاری از کسب و کارهای مجازی خواهد شد و از طرف دیگر کسب و کارهای مکمل جدیدی را نیز به وجود خواهد آورد. شرکتهای بزرگی در این تحول، ورشکسته و از عرصه کسب و کار جهانی حذف خواهند شد و شرکتهای کوچک و متوسطی که استراتژی درست را اتخاذ و با سرعت عمل بالا پیادهسازی کرده باشند، در آیندهای نه چندان دور در دوران پساکرونا جای کسب و کارهای بزرگ از بین رفته را خواهند گرفت.
امااقدامات حمایتی دولت و بخشهای وابسته برای کسب و کارها چگونه باید باشد؟
1. فرهنگسازی و آگاهیرسانی به کسب و کارها در خصوص روشهای مناسب رویارویی و مواجهه با این بحران از طریق برگزاری جلسات هماندیشی مختلف با دعوت از بهترین متخصصین اقتصادی، اجتماعی، کسب و کار، فناوری اطلاعات و ارتباطات، سلامت، روان شناسی و... در سطوح ملی و بینالمللی و تحلیل فضای کسب و کار داخل کشور و گرفتن نظرات کسب و کارها جهت اعمال در شیوه نامهها و دستورالعملهای ستاد ملی مبارزه با کرونا.
دولت و بخشهای مختلف دولتی و خصوصی در کشور از منظر اطلاعرسانی عمومی به شهروندان بهعنوان اشخاص حقیقی قدمهای ارزشمندی را برداشتهاند ولی در حوزه اشخاص حقوقی هنوز جای کار جدی وجود دارد.
2. در کنار مساعدتهای حوزه بیمه، مالیات، ارزش افزوده و...، حمایت واقعی از کسب و کارهای دارای ایده و محصول. در شرایط فعلی در کنار تهدید کرونا فرصتهای خوبی هم برای کشور در عرصه بینالمللی با توضیحات فوق به وجود آمده است که نیازمند حمایت سریع دولت از کسب و کارها برای پیادهسازی ایدهها یا توسعه محصول هایشان در زمان کوتاه باز بودن پنجره فرصت است. این نوع حمایتها در کشور توسط زیربخشهای دولت آغاز شده است ولی برخوردهای سلیقهای مخصوصاً در زمانهای کوتاه تصمیمگیری منجر به آن میشود که تعدادی از ایدهها و محصول های مناسب درست غربالگری و انتخاب نشوند و با فرض انتخاب مناسب هم بهدلیل عدم تطبیق ضوابط بانکی با شرایط این دوران خاص، کسب و کارها موفق به دریافت تسهیلات تخصیصی بهدلیل عدم امکان ارائه تضامین لازم نشوند و عملاً انرژی صاحبان کسب و کار و مدیران ایشان به مدت 2 تا 3 ماه بدون حصول نتیجه صرف تکمیل اسناد درخواستی و شرکت در پروسه ارزیابیهای لازم از طرف بانکها و صندوقهای عامل شود. موضوع بازنگری تضامین تسهیلات در شرایط بحران نظیر کرونا موضوع بسیار مهمی است که باید بازنگری شود تا نتیجه مناسب حاصل شود.

خــــــــبر
از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات راهاندازی شد
عزاداری آنلاین بر بستر شبکه ملی اطلاعات
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از راهاندازی زیرساخت برای برگزاری زنده ده هزار هیأت مذهبی همزمان در شبکه ملی اطلاعات خبر داد. بهگزارش «ایران» حمید فتاحی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در پستی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: ماه رمضان بدون محافل مذهبی بیصفا میشه، فضای مجازی این امکان را بهوجود آورده که این محافل رو بشه تو این شرایط هم برگزار کرد. فتاحی در ادامه این پست نوشت: هیأتهای کوچک و با صفای خانگی تا هیأتهای چند هزار نفری همه دعوتند. سایت محافل به آدرس Mahafel.ir در دسترس هیأتهای مذهبی قرار دارد.
تغییر مدل خدمات ارزش افزوده از 15 اردیبهشت
معاون وزیر ارتباطات از اجرای مصوبه جدید خدمات ارزش افزوده از ۱۵ اردیبهشت ماه توسط اپراتورهای موبایل خبر داد و گفت: از این پس دریافت پیامک ارزش افزوده نیازمند خرید اعتبار از سوی مشترک است.
بهگزارش مهر حسین فلاح جوشقاتی در خصوص مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مبنی بر شرایط جدید استفاده از خدمات ارزش افزوده پیامکی که با هدف حمایت از حقوق مشترکان تلفن همراه و الزام مصوبه شورای عالی مجازی تصویب شد، توضیح داد. وی با بیان اینکه طبق این مصوبه، شاهد اجرای مدل جدیدی از ارائه خدمات ارزش افزوده از ۱۵ اردیبهشت ماه جاری خواهیم بود، گفت: مطابق این مصوبه، اپراتورها دیگر امکان ارسال پیامک ارزش افزوده را بدون اجازه مشترک نخواهند داشت. به این معنی که ابتدا مشترک باید برای استفاده از این سرویس، اعتبار خریداری کند و پس از آن اپراتور، حق ارسال پیامک ارزش افزوده را برای مشترک خواهد داشت.
معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: بر این اساس درصورتی که خط مشترک، اعتبار مبتنی بر ارزش افزوده نداشته باشد، این سرویس برای وی فعال نبوده و اپراتور نمیتواند خدمات VAS به مشترک ارائه دهد. رئیس سازمان رگولاتوری گفت: مطابق با مقررات جدید خدمات پیامک ارزش افزوده، تنها درخواست سرویس VAS دیگر ناخواسته اتفاق نمیافتد و اپراتور تنها به مشترکی سرویس میدهد که خود خواهان فعال سازی آن باشد. وی افزود: مطابق این مصوبه صورتحساب VAS نیز از سرویس پایه موبایل مشترک جدا خواهد بود و قبض جداگانهای برای آن صادر میشود. به این ترتیب در صورتی که مشترکی نسبت به هزینه سرویس ارزش افزوده خود اعتراض داشته باشد و نخواهد این هزینه را پرداخت کند، اپراتور حق ندارد، خط مشترک را قطع کند. چرا که این سرویس از خدمات پایه جدا بوده و در یک قبض دیده نمیشود. فلاح جوشقانی با تأکید بر اینکه از ابتدا نیز موضوع «پایان وس» که مطرح شد به معنای پایان ارائه این خدمات نبود، اضافه کرد: منظور این بود که کلاهبرداریهای مرتبط با این خدمات باید پایان یابد. چرا که ما مخالف ارائه خدمات قانونی، شفاف و با رضایت مردم نیستیم و در صورتی که خدماتی این ویژگیها را داشته باشد، دلیلی بر توقف آن وجود ندارد.
بنا بر اعلام سازمان رگولاتوری
بیش از 75 میلیون ایرانی از اینترنت استفاده می کنند
بر اساس آخرین آمار سازمان تنظیمات مقررات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعداد ایرانیهای برخوردار از اینترنت بیش از 75 میلیون نفر است که بیش از 80 درصد از اینترنت سیار استفاده میکنند.
بهگزارش ایلنا؛ سازمان تنظیمات مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) در گزارش آخر خود تعداد مشترکین اینترنت پهن باند را بیش از 75 میلیون و 223 هزار نفر اعلام کرده است. از این تعداد، مشترکین اینترنت پهن باند ثابت بیش از 8 میلیون و 689 هزار نفر و مشترکین اینترنت پهن باند سیار بیش از 66 میلیون و 533 هزار نفر هستند. بهعبارت دیگر درصد نفوذ اینترنت پهن باند ثابت بیش از 10.46 درصد و درصد نفوذ اینترنت پهن باند سیار 80.09 درصد است. به این ترتیب نفوذ اینترنت پهن باند در کشور ما به بیش از 90.55 درصد رسیده است.
همچنین در این گزارش به مقایسه فناوریهای دسترسی به اینترنت پهن باند پرداخته شده است که بر طبق آن دسترسی به اینترنت پهن باند با فناوری 3G و 4G، 88.45 درصد، دسترسی به اینترنت پهن باند با فناوری FTTx، صفر درصد، دسترسی به اینترنت پهن باند با فناوری TD-LTE، 1.50 درصد و WiFi، 0.42 درصد است.
ویدئو کنفرانس تلگرام در راه است
به نظر میرسد که اپلیکیشن پیام رسان تلگرام نیز قصد دارد تا پیش از پایان سالجاری میلادی یک سرویس مخصوص تماسهای ویدئویی گروهی منتشر و ارائه کند. به گزارش ایسنا، پیام رسان تلگرام که چند روز پیش اعلام کرد تعداد کاربران فعال در ماه این اپلیکیشن به ۴۰۰ میلیون کاربر رسیده است و رکورد جدیدی را برای خود به ثبت رساند، حالا بهنظر میرسد که قصد دارد وارد رقابت با سایر اپلیکیشنهای ویدئو محور همچون زوم و گوگل و مایکروسافت اسکایپ شود و بدین ترتیب نظر و توجه خیل عظیمی از کاربران را در سراسر جهان بهسمت و سوی خود جلب کند. تلگرام در این خصوص مدعی شده است که تقریباً تمامی سرویسهای کنونی مخصوص تماسهای ویدئویی گروهی و برگزاری جلسات ویدئو کنفرانس با مشکلات متعددی از قبیل مسائل امنیتی و رابط کاربری روبهرو هستند و همانطور که در اخبار منتشر شده در رسانههای خبری بهگوش رسیده این اپلیکیشن و سرویسها با رسواییهای امنیتی مختلفی در ماههای گذشته مواجه شدهاند. با توجه به شیوع گسترده ویروس خطرناک و مرگبار کرونا، اعلام قرنطینه و محدودیتهای جدی و سختگیرانه برای تعداد شهروندان در کشورهای مختلف جهان که همگی به خانه نشینی بالغ بر نصف جمعیت جهان منجر شده است، تعداد کاربران اپلیکیشنهای ویدئو محور همچون زوم (zoom) به میزان قابل توجهی و بهطور ناگهانی افزایش پیدا کرد.
این اپلیکیشنها بهکاربران امکان برقراری تماس تصویری و ویدئویی را میدهند که سرعت و کیفیت آن از بسیاری دیگر از اپلیکیشنهای موجود بالاتر بهنظر میرسد. اما کمتر از یک ماه پیش بود که اخباری مبنی بر افشای هزاران فایل از تماسهای ویدئویی کاربران اپلیکیشن زوم و دسترسی اشخاص ثالث در محیط وب به مکالمات جلسات و کنفرانسهای ویدئویی برگزار شده روی این پلتفرم منتشر شد که به عقیده بسیاری از کارشناسان فعال در حوزه امنیت سایبری نشان دهنده ضعف امنیتی و عدم حفظ حریم خصوصی کاربران بود.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
«کرونا پلاس» از استارتاپ ها حمایت می کند
-
لمس سطوح در واقعیت مجازی امکان پذیر شد
-
چگونه کسب و کار مجازی را در دوران کرونا و پسا کرونا تثبیت کنیم؟
-
خــــــــبر

اخبارایران آنلاین