
ارشیر صالحپور، ایرج راد و حمیدرضا نعیمی در گفتوگو با «ایران» از روزهای کرونا و پسا کرونا میگویند
نگذاریم زندگی هنرمندان مختل شود
محسن بوالحسنی
خبرنگار
چیزی به پایان سال 98 نمانده بود که ناگهان طوفانی همهگیر به نام کرونا، بهعنوان ابرمشکل، روی سر بسیاری از تماشاخانهها و سالنهای تئاتر ایران و جهان سایه انداخت. با همهگیر شدن شیوع این ویروس، تماشاخانههای تئاتر هم مثل بسیاری از مراکز فرهنگی و هنری تعطیل شدند و این تعطیلی، خسارتهای مادی و معنوی بسیاری به تئاتر و هنرمندانش وارد کرد و آنها را چنان خانه نشین کرد که وقتی با اکثر آنها برای نوشتن این گزارش حرف میزدم از عبارت «شوکهشدن» استفاده میکردند و اینکه نمیدانند بعد از این روزها و پس از کرونا چه باید کرد. اکثر نمایشهایی که تقویم اجرایشان را برای اسفندماه و فروردین و اردیبهشت تنظیم کرده بودند، لغو و این تعطیلی اجباری باعث شد تا علاوه بر هدر رفتن وقت و انرژی و زیان مالی، بسیاری از گروهها نتوانند برنامهریزی مجددی برای ادامه اجرایشان داشته باشند و گوششان به اخبار و آمار اوج و فرودهای کرونا بود و از یک طرف هم بسیاری از هنرمندان، نگاهی به تهحساب بانکیشان داشتند. حالا از کارگردان و تهیهکننده تا بازیگر و... نگاهشان به روزهای پایانی کروناست و مساعد شدن اوضاع. با اینهمه دولتمردان و مدیران فرهنگی، اخیراً قول مساعد دادهاند تا از هیچ کمک و حمایتی دریغ نکنند. بهعنوان مثال سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۱ فروردینماه ضمن تأکید بر لزوم حمایت از هنرمندان عرصه تئاتر به واسطه تعطیلی فعالیت حرفهای آنها از ابتدای اسفندماه مانند دیگر عرصههای فرهنگی وهنری در حساب شخصی خود در رشته توئیتی نوشت: «موضوع خسارات اصحاب فرهنگ، نشر، هنر، سینما، رسانه، آموزشگاه ها، چاپ، مؤسسات، کانونها و ... مورد پیگیری جدی است. از صنوف دهگانه مصوب هستند که قرار شد مورد حمایت قرار گیرند.» عضو کابینه دولت دوازدهم درادامه تأکید کرد: «قریب دو ماه تعطیلی غالب این صنوف و نمایشگاه کتاب تهران و... ضربه سختی است.» اگر چه در حوزههایی مثل سینما، موسیقی، اکران و کنسرت آنلاین، به محک تجربه گذاشته شد اما بحث و حوزه نمایش، کمی متفاوتتر از سینما و موسیقی است و به قول خود تئاتریها نفسش به تماشاگر بسته است باید با توجه به ظرفیتها و باید و نبایدهایش با آن روبهرو شد و به گفته ایرج راد نمیتوان یکشبه تصمیم گرفت که کاری انجام داد تا فقط کاری شتابزده و بینتیجه انجام داده باشیم.
جای خالی تلهتئاتر
مدیر عامل خانه تئاتر که از قدیمیهای این حوزه است با تأکید بر ذات تئاتر میگوید: «تئاتر بیش و پیش از هر هنر دیگری به حضور و نفس تماشاگر احتیاج دارد و این جزو ملزومات هنر صحنه است. امکاناتی که برای سینما و مجموعه کارهای تصویری وجود دارد، این امکان را برای آنها بهوجود میآورد که در شرایط سخت راههایی برای حضور داشته باشند و اکران و... اما خصلت زنده بودن تئاتر را اگر از تئاتر بگیریم در واقع آن را از ذات و اصلش دور کردهایم. بحث تلهتئاتر با تئاتر به معنا و مفهوم زندهاش فرق دارد و البته متأسفانه همان را هم دیگر نداریم.» ایرج راد درباره شرایط ضبط و پخش تله تئاتر یا نمایشهای ضبط شده میگوید: «این اتفاق در دورهای خاص در رسانه ملی افتاد و مدتی این تلهتئاترها پخش شدند و اتفاقاً از آنها استقبال هم شد اما همان هم متأسفانه متوقف شد. واقعاً جای افسوس دارد که اگر آن روند ادامه پیدا میکرد و رسانه ملی، آثار فاخر و باارزش را با کیفیتی خوب و کارگردانی مناسب، ضبط میکرد امروز ما آرشیوی بسیار درجه یک از هنر نمایش در کشورمان داشتیم که برای این روزها و روزگاری که در آن زندگی میکنیم، به دردمان میخورد. ما چندین و چندبار سعی کردیم باب این گفتوگو را باز کنیم و تلاش کردیم چنین اتفاقی بیفتد اما هرگز نتیجه مطلوبی نداشت و بهجایی نرسید.» ایرج راد به دغدغه هنرمندان و روزهای بعد از کرونا هم اشاره میکند و میگوید: «مسأله و دغدغه مهم بعد از کروناست. امروز سالنهای دولتی 20درصد از فروش را برای خودشان برمیدارند و 9درصد هم از ارزش افزوده از مبلغ بلیت برمیدارند و نزدیک 17 درصد هم از جایی دیگر کم میشود و هیچ تبلیغ و اطلاعرسانی و حمایتی هم در کار نیست. حالا حداقل دوستان ما بیایند و برای روزهای بعد از کرونا این درصدها را بردارند تا گوشهای از دغدغه و مشغله فکری این جامعه سامان بگیرد. این کمکها و حمایتها از تئاتر، فقط مختص ایران نیست. همهجای دنیا، حتی به کمپانیها و سرمایهگذارها کمک میشود که موانعی که سر راهشان هست را بردارند چون آنها میدانند حتی پرفروشترین آثار نمایشی هم از پس هزینههایشان برنمیآیند و خرج و دخلشان با هم جور در نمیآید. البته «شو»های پر ستاره و پر زرق و برق را که بلیتهایی با قیمت آنچنانی دارند نباید با تئاتری که مد نظر است اشتباه گرفت. تمامی اهل تئاتر میدانند بسیاری از کارهای باارزشی که روی صحنه میآید از اطلاعرسانی و تبلیغ و هرگونه حمایتی محروم هستند و مردم خودشان متوجه شدهاند که کار خوبی روی صحنه است.»
نگذاریم زندگی هنرمندان مختل شود
اردشیر صالحپور پژوهشگر و استاد دانشگاه هم در گفتوگو با «ایران» درباره نقش و جایگاه دولت در حمایت از هنرمندان در دورههای سخت و اینچنینی، این نقش را بسیار پر رنگ و ضروری و وظیفه هر دولتی میداند. صالحپور میگوید: «شرایطی پیش آمده و باعث شده هنرمندان حوزه تئاتر با مشکلاتی جدی روبهرو شوند و نتوانند مثل گذشته با همه مشکلات و موانع و... روی صحنه اجرای زنده داشته باشند. در چنین شرایطی دولت موظف است حقوق اهالی تئاتر را تا زمانی که این مشکل مرتفع شود تأمین کند. زندگی و هنر از هم جداناشدنی هستند و اگر متولیان هنر، در این شرایط نتوانند یا نخواهند به هنرمندان کمک کنند شأن حضور خود را از دست میدهند چون خاصیت و دلیل حضور و وجود سازمانها و وزارتخانه و مدیران فرهنگی همین است که در روزگار سخت حامی هنرمند و هنر باشند.» او اضافه میکند: «دولت، همانطور که وظیفه دارد معیشت کارگران را فراهم کند، وظیفه دارد هنرمندان را هم تأمین کند و زمانی که شرایط به این شکل شده، تا زمانی که به حال و شرایط عادی برگردیم باید بیمه بیکاری، حقوق و بستههایی حمایتی در نظر گرفته شود تا هنرمند بتواند زندگی خودش را اداره کند.» صالحپور در پایان صحبتهای خود به این نکته تأکید میکند که نباید اجازه بدهیم زندگی هنرمندان مختل شود.
علاج واقعه قبل از وقوع
حمیدرضا نعیمی کارگردان تئاتر هم که مثل بسیاری دیگر از تئاتریها خانهنشین شده، بسترهای مناسبی برای جایگزینی فضا و شکل و شرایط آنلاین نمیبیند و از طرفی آن را یک تصمیم یکشبه میداند که کاری از پیش نخواهد برد. او به خبرنگار «ایران» میگوید: «همه مراکز بزرگ تئاتر جهان، اجراهایشان را با کیفیت استاندارد و عالی، فیلمبرداری کردهاند و طی شرایط و توافق حرفهای با صاحبان اثر، آرشیو کرده و در چنین شرایطی آنها را پخش میکنند و مردم میتوانند با ورود به صفحات آنلاین، با خرید بلیت آنها را تماشا کنند. اما این نکته را در نظر بگیریم وقتی سرعت اینترنت ما، برای چند دقیقه تماس تصویری، کفاف نمیدهد چطور میتوان نشست و بیآنکه از سرعت نت عصبی بشویم یک تلهتئاتر تماشا کرد. به نظر میرسد اول باید این بسترها را فراهم کرد و آنچه در کشورهای پیشرفته اتفاق افتاده را مطالعه کنیم و بعد بیاییم ببینیم چقدر در کشور ما قابلیتهایی از این دست وجود دارد.» نعیمی که مدرس حوزه تئاتر هم هست در پاسخ به سؤالی در بحث آموزش آنلاین هم میگوید: «نکته اینجاست که تئاتر و زیرمجموعههایش با هنرهای دیگر متفاوت است. من چطور میتوانم کلاس و کارگاه بازیگری آنلاین برگزار کنم و با این سرعت اینترنت و از فاصله دور تمام حرکتهای هنرجو را زیرنظر داشته باشم و مثلاً به او بگویم این حرکتی که انجام داده خوب یا بد بوده است؟ چنین چیزی بعیداست و من خیلی به آن اعتماد ندارم و فکر میکنم عرصه تئاتر عرصه حضور است و ما اگر میخواهیم فکر چنین بزنگاههایی باشیم باید از قبل دربارهاش تأمل کنیم اما متأسفانه در کشور ما اصولاً اول مشکلی به وجود میآید بعد به این فکر میکنیم که باید دربارهاش چه کار کنیم. به هر صورت این تجربه به ما نشان داد که اتفاق، خبر نمیکند و ما نباید در هر بحران و هر شرایطی، از ماجرا عقب بمانیم و تازه در زمان بحران به بحران فکر کنیم. امروز هم نمیتوانیم بگوییم سریع و یکشبه تئاتر آنلاین برگزار کنیم و فقط به فکر این باشیم که بگوییم ما چنان کردیم و چنین. امیدوارم این روزها بگذرد و بعد از این روزها، کمی با دقت و تأمل بیشتر به آنچه ممکن است همیشه پیش بیاید فکر کنیم و به روزهای در بحران بیندیشیم.»

تأکید وزرای فرهنگ ۱۳۰ کشور بر بررسی تأثیر کرونا بر فرهنگ
مقاومت جمعی از طریق فرهنگ شکل میگیرد
بهدنبال توقف بخش عمدهای از فعالیتهای فرهنگی- هنری جهان در پی نگرانی از گسترش بیماری کرونا، نشست وزرای فرهنگ 130 کشور جهان در حالی بهشکل مجازی برگزار شد که نماینده وزیر فرهنگ کشورمان با تشریح اقدامات فرهنگی و هنری ایران برای مقابله با بیماری کرونا گفت: «با توسعه مبادلات فرهنگی، هنری و پرورش ارزشهای بشردوستانه، تهدید کرونا به فرصت تبدیل میشود.» محمد رضا بهمنی که بهعنوان نماینده ایران در این نشست آنلاین حضور داشته در گفتوگو با ایرنا ضمن تشریح اقدامات فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران در مقابله با ویروس کرونا، گفت: «کنترل رفتوآمد یا اقدامات بازدارنده از سوی بسیاری از کشورها برای کنترل بیماری همهگیر، دسترسی به فرهنگ را محدود ساخته و منجر به تضعیف اکوسیستم فرهنگ شده است.» به گفته بهمنی «از طریق فرهنگ است که مقاومت جمعی بهوجود میآوریم. بیماری همهگیر کووید۱۹ به ما یادآور میشود که فرهنگ، بهعنوان یک کالای اساسی، دربردارنده مقاومت، توسعه انسانی، اجتماعی و اقتصادی است و مستندسازی لحظهبهلحظه تلاشهای صورت گرفته از سوی کشورها و اقدامات ویژهای که در این خصوص انجام دادهاند، امکان شناسایی بهتر نیازها و روشن شدن واکنشهای خط مشی عمومی را در کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت برای کشورهایی که در سطوح مختلف درگیری با این بیماری هستند فراهم میکند.» رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «ماهیت بیسابقه این بحران مجامع جهانی را بر آن داشته که بهمنظور هماهنگ ساختن تلاشهای کشورهای مختلف و استفاده از تجارب یکدیگر گرد هم آیند و پیامدهای بحران را در بخش فرهنگی بررسی کنند. بههمین منظور یونسکو به گردآوری اطلاعات گسترده کشورهای عضو و تجزیه و تحلیل آنها اقدام نموده تا تأثیر بحران سلامتی در بخش فرهنگی و حمایت از توسعه اقدامات حمایتی برای دولتها را برآورد نماید. از همین رو یونسکو با دعوت از وزرای فرهنگ کشورهای مختلف از آنان میخواهد در گفتوگویی مجازی اظهارات خود درباره تأثیر بحران سلامت بر بخش فرهنگ را بیان کنند. این نشست ۲۲آوریل (سوم اردیبهشت) برگزار شد که در نهایت وزرای فرهنگ و نمایندگان 130 کشور در آن شرکت کردند. بهگفته بهمنی، بسیاری از کشورهای حاضر در نشست بر این باور بودند که همه سازمانهای فرهنگی و هنری ملی و بینالمللی باید تأثیرات احتمالی شیوع ویروس در بخش فرهنگی را در اولویت خود داشته باشند و سناریوی آینده در شرایطی مانند امروز در زمینه توسعه بینالمللی، همکاری فرهنگی دیجیتال است. ضرورت اتخاذ تدابیر مناسب برای دوره پساکرونا جهت تسهیل در بازسازی پتانسیلهای فرهنگ و هنر از موضوعات مطرح شده در این نشست بوده است. همچنین اقدامات و پیشنهادات خلاقانهای نظیر تورهای مجازی ویژه، ایجاد پلتفرمی برای عرضه آثار هنرمندان از سراسر جهان، اجرای کنسرت و تئاتر مجازی توسط نوازندگان توانمند، در دسترس قرار دادن موزههای بزرگ ملی و منطقهای از طریق فضای مجازی، همافزایی تلویزیون و فضای مجازی و ایجاد پلتفرم مشترکی برای تبادل اطلاعات نیز در این نشست از سوی کشورهای مختلف مطرح شد. از سوی جمهوری اسلامی ایران، بهمنی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست شرکت کرده و با تأکید بر جنبه فرهنگ عمومی مردم در مواجهه با کرونا، به فعالیتهای حوزه فرهنگ و هنر کشور و تمایزات مناسکی کشور اشاره میکند.
کمپانی «mk2» فرانسه که حق پخش و نمایش بیشتر آثار ساخته شده توسط عباس کیارستمی را در اختیار دارد طی قرارداد جدیدی حق نمایش نسخه ترمیم شده آثار کیارستمی و چند کارگردان بزرگ دیگر را در اختیار کمپانی نتفلیکس قرار میدهد. هنوز فهرست دقیق آثاری که سرویس اینترنتی نتفلیکس تحت این قرارداد به نمایش خواهد گذاشت مشخص نیست.
مراسم اهدای جایزه ملی اولین دوره دوسالانه علمی دکتر صادق آیینهوند بهدلیل محدودیتهای ناشی از شیوع بیماری کرونا به زمان دیگری موکول شد. این مراسم قرار بود همزمان با مراسم پنجمین سالگرد درگذشت دکتر صادق آیینهوند در هفته اول اردیبهشت برگزار شود. این جایزه علمی قرار است بهصورت دوسالانه برگزار و در آن بهترین رساله دکتری در رشته تاریخ برگزیده شود.
داستان سریال «نون خ» ادامهدار است. فصل اول سریال نیز داستان تمام نشد تا ادامه داستان در فصل دوم روایت شود. مهدی فرجی تهیهکننده این سریال درباره کم شدن تعداد قسمتهای فصل دوم این سریال، گفت: «برای اینکه شبکه در ابتدای ماه مبارک رمضان سریال جدیدش را آغاز کند، زمان هر قسمت را مقداری بالا بردیم تا در ۱۵ قسمت و یک شب پیش از آغاز ماه مبارک به اتمام برسد.»
آیا شما چیزی درباره امید میدانید؟» جدیدترین پروژه سینمایی کیوان کریمی جزو ۱۰ پروژه برتر جهان در بخش «سینمای جهان در کن» در هفتاد و سومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کن در سال ۲۰۲۰ انتخاب شد. «سینمای جهان در کن» بخشی از سازمان سینمایی فرانسه CNC به شمار میرود که از پروژههایی حمایت میکند که در خارج از اروپا تولید میشوند.
بروس آلپرس، بازیگری که در فیلم سینمایی «ارباب حلقه ها: دو برج» و «پیانو» نقش آفرینی کرده بود در سن ۸۹ سالگی درگذشت. در اعلامیهای که خانواده او منتشر کردهاند مرگ او در زادگاهش یعنی نیوزیلند تأیید شده و دلیل مرگ او نیز بیماریهای مربوط به مغز عنوان شده و به کووید ۱۹ ارتباطی نداشته است.
در برنامه «ساتردی نایت لایو» که با حضور برد پیت از خانه انجام شد، این بازیگر در نقش یک پزشک دستورالعملهای غلط ترامپ درباره کرونا را دست انداخت. پیت در نقش شخصیت دکتر آنتونی فاوچی درباره ویروس کرونا صحبت کرد و در پاسخ به اظهارات ترامپ درباره تزریق مواد ضدعفونیکننده برای از بین بردن ویروس تنها از چهرهاش و نگاهی کاملاً گنگ استفاده کرد تا نشان دهد این حرف چقدر بیمعنی بوده است.
فیضالله صفدرزاده حقیقی، هنرمند پیشکسوت در عرصه هنر فرش دستبافت دیروز بر اثر ایست قلبی درگذشت. او متولد سال ۱۳۲۱ و فارغالتحصیل از هنرستان هنرهای زیبای اصفهان بود. از سوابق این هنرمند فقید میتوان به همکاری در سازمان میراث فرهنگی و مرمت و ترمیم نقاشیهای برخی از بناهای تاریخی اشاره کرد.
تام هنکس و همسرش ریتا ویلسون، خونشان را برای تحقیقات لازم در راه ساخته شدن واکسن اهدا کردند. او از طریق مصاحبهای پادکستی با انپیار گفت: «سؤالهای زیادی هست، که خوب حالا چی؟ باید چه کار کنیم؟ آیا میتوانیم کاری بکنیم؟ و در واقع، ما فهمیدیم که حامل آنتیبادی در خونمان هستیم و خودمان داوطلب شدیم تا خون بدهیم. پرسیدیم میتوانیم پلاسما بدهیم؟ و حال امیدواریم چیزی که شاید بشود آن را «هنک-سن» (اشاره به واکسن) خواند، تولید شود.»

تشریح فعالیت جامعه هنری در روزهای کرونا توسط معاون هنری وزیر فرهنگ
هنرمندان مردم را تنها نگذاشتند
حمایت از جامعه هنری در روزهای شیوع کرونا از اولویتهای معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. معاون هنری وزیر فرهنگ با بیان این مسأله مهمترین فعالیتهای جامعه هنری ایران را در ایام شیوع کرونا در کشور تشریح کرد.
سید مجتبی حسینی با اشاره به نقش هنرمندان در شرایطی که کشور درگیر شیوع ویروس کروناست، گفت: «هنرمندان و فعالان هنری در این دوره فعالانه و دلسوزانه به شیوههای مختلف با مردم همراهی کردند. برخی از هنرمندان با تولید و انتشار آثار یا اجرای آنلاین و هنرمندانی هم با تولید ماسک و تهیه اقلام بهداشتی و مایحتاج برای مردم سعی کردند دشواری این روزها را برای هموطنان کم کنند. موسیقی در این ۲ ماه حضور پررنگی در فضای مجازی داشت و هنرمندان آثاری را تولید و منتشر کردند. کنسرتهای آنلاین در این شرایط بیشتر مورد توجه و تأمل قرار گرفت و ملزومات و مقتضیات آن روشنتر شد.»
حسینی به پویش «مشاهنر» اشاره کرد که با مشارکت هنرمندان رشتههای مختلف شکل گرفت و اعلام کرد مجموعه معاونت امور هنری سعی کرده زمینه تسهیل اجرای برنامههایی را فراهم کند و ادارات کل و بخشهای مختلف این معاونت هم فعالیتهایی را برنامهریزی و
اجرا کردند.
او از کنسرتهای آنلاین نوروزخانه که با مجوز و همکاری دفتر موسیقی برگزار شد، کنسرتهای آنلاین بنیاد رودکی در تالار وحدت و اجرای نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران که در خانه قطعاتی را نواختند نام برد و گفت: «اجرای خانگی ارکستر ملی ایران که قطعه سبکبال زنده یاد استاد حسین دهلوی را نواختند با استقبال مواجه شد و در خارج از کشور نیز بازتابهای مناسبی داشت.»
معاون هنری وزیر فرهنگ درباره فعالیتهای انجمنهای موسیقی استانها در این ایام گفت: «این انجمنها هم برنامههایی را در فضای مجازی برگزار کردند. کنسرتهای آنلاین در آذربایجان شرقی، بوشهر، قشم، کرمان، کرمانشاه، هرمزگان و یزد برگزار شد. جشنوارههای مجازی موسیقی در استانهای خوزستان، گلستان، کرمانشاه، کردستان و بوشهر متناسب با ظرفیتهای هر استان برگزار شد و انجمنهای موسیقی استانهای اردبیل، بوشهر، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، زنجان هم برای روزهای آینده جشنوارههای مجازی را برنامهریزی کردهاند و مسابقهها و نشستهای مجازی موسیقی نیز در چند استان برگزار شد.»
حسینی به فعالیتهای حوزه هنرهای تجسمی هم اشاره کرد و گفت: «هنرمندان تجسمی نیز آثاری را تولید و منتشر کردند که بخشی از این آثار با موضوع کرونا و متأثر از وضعیت امروز جهان و کشورمان است. دفتر هنرهای تجسمی نیز در این مدت فعالیتهای متعددی داشت. انتشار و معرفی آثار خارجی و ایرانی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در فضای مجازی، تولید انیمیشن هفت خوان کرونایی از جمله این برنامههاست.»
برگزاری جشنواره بینالمللی کاریکاتور «ما کرونا را شکست میدهیم» با همکاری دفتر هنرهای تجسمی و نهادهای فرهنگی و هنری با مشارکت کاریکاتوریستهای ۸۲ کشور در فضای مجازی یکی از این برنامهها بود و بازنمایش نمایشگاه طراحی ۸۰ پرتره از بزرگان فرهنگ، ادب و هنر ایران در فضای مجازی بعد از ۴۲ سال هم از دیگر برنامههای حوزه تجسمی بود که در فرهنگسرای نیاوران بهصورت مجازی برگزار شد و حسینی به آن اشاره کرد.
تئاتریها هم در این ایام فعالیت داشتند و معاون هنری وزیر فرهنگ جشنواره مجازی تئاتر خانوادگی با همکاری دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی و شهرداری منطقه ۱۱ تهران را بهعنوان بخشی از این فعالیتها عنوان کرد. جشنوارههای مجازی نوروزخانه در استان گلستان و جشنواره مجازی نوروز در ایران و آذربایجان در آذربایجان شرقی نیز به گفته حسینی توسط انجمنهای هنرهای نمایشی این استانها طراحی شد.
او از یک برنامه ویژه کارگروه ساماندهی مد و لباس هم خبر داد. حسینی گفت: «این کارگروه مسابقه طراحی ماسک بهداشتی را برگزار میکند. تعدادی از برندهای لباس نیز در این مدت به تولید ماسک، گان و شیلد برای هموطنان پرداختند. گروهی از هنرمندان تئاتر نیز با همکاری بنیاد رودکی کارگاه تولید ماسک را در تالار حافظ فعال کردند.»
حسینی اعلام کرد مجموعه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ تلاش میکند منابعی را تأمین کند که بتوانند با آن از جامعه هنری
حمایت کنند.