ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رهبر معظم انقلاب در سالگرد ارتحال امام(ره) تأکید کردند
تحول خواهی استمرار یابد، انقلاب دچار ارتجاع نشود
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح چهارشنبه در سخنرانی زنده تلویزیونی به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی، «تحولخواهی، تحولانگیزی و تحولآفرینی» را از مهمترین خصوصیات امام راحل عظیمالشأن خواندند و تأکید کردند: برای زندهماندن انقلاب باید با درسآموزی از این ویژگی نرمافزاری و عملیاتی امام، رویکرد تحولی و گرایش پرشتاب به «بهتر شدن و حرکت جهشی» را، در همه زمینهها بخصوص در زمینههایی که بیتحرکی یا عقبگرد داشتهایم با جدیت دنبال کنیم.
بهگزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به روحیه تحولخواهی امام از دوران جوانی، افزودند: امام به روش پیامبران سرشت نهفته و غرایز معنوی انسانها را بیدار میکرد که این ویژگی دهها سال قبل از آغاز نهضت اسلامی نیز در درس اخلاق منقلبکننده ایشان در حوزه علمیه قم مشهود بود.
ایشان، امام خمینی را «امام تحول» نامیدند و افزودند: امام از دوران مبارزات تا پایان حیات مبارکشان در میدان عمل نیز در نقش یک فرمانده بینظیر، روند تحولخواهی را رهبری و اقیانوس عظیم ملت ایران را در مسیر تحقق اهداف طوفانی ومتلاطم میکرد.
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین تحولات ایجاد شده در پرتو روحیه تحولآفرینی امام، به «تبدیل روحیه خمودگی و تسلیم ملت ایران به روحیهای مطالبهگر» اشاره کردند و افزودند: امام عظیمالشأن، ملت ایران را از ملتی بیتحرک که فقط به فکر زندگی شخصی خود بود، به ملتی مطالبهگر وحاضر در میدان تغییر داد که این ویژگی از آغاز نهضت در سال ۴۱ و پس از آن ۱۵ خرداد ۴۲ تا مبارزات منتهی به پیروزی انقلاب و سالهای بعد از آن، نمایان و مشهود است.
ایجاد تحول در نگاه حقارتپندارانه ملت در برابر «قدرتهای خارجی و حتی مسئولان دونپایه رژیم پهلوی به ملتی دارای اعتماد به نفس و عزت ملی و مؤثر در سرنوشت کشور» دومین نکتهای بود که رهبر انقلاب در تبیین نتایج روحیه تحولخواهی امام خمینی به آن پرداختند.
حضرت آیتالله خامنهای «تحول در مطالبات اساسی مردم از خواستههای بسیار محدود به مطالباتی همچون استقلال و آزادی» و «تحول در نگاه مردم به دین از یک چارچوب عادی و فردی به یک مکتب نظامساز وتمدنساز» را از دیگر آثار تعیینکننده نگاه تحولخواه رهبر کبیر انقلاب اسلامی برشمردند.
ایشان در بیان نکتهای دیگردر همین زمینه افزودند: در شروع نهضت اسلامی هیچ افقی از آینده در ذهن ملت نبود اما امام این نگاه بیافق را به نگاه کنونی ملت یعنی تشکیل امت اسلامی و ایجاد تمدن نوین اسلامی در افق آینده متحول کرد.
رهبر انقلاب «ایجاد تحول در مبانی معرفتی کاربردی و وارد کردن فقه در عرصه نظامسازی و اداره کشور» و نیز «پافشاری بر تعبد و معنویت در عین نگاه نوگرایانه به مسائل» را دو نتیجه بارز نگاه تحولانگیز امام راحل برشمردند.
حضرت آیتالله خامنهای «تحول اساسی در نگاه به جوانان و نسل جوان» را از دیگر آثار مبارک و عمیق رویکرد تحولی امام خمینی خواندند و افزودند: سپردن کارهای بزرگ به جوانان و استفاده از آنان بهعنوان ثروت و ذخیره ملی، روش روشن امام بود البته آن بزرگوار در عین حال به افراد غیرجوان نیز بهعنوان ثروت ملی اعتماد میکردند که این واقعیت نیز در انتصابات ایشان مشهود است و اکنون نیز همچنان که گفتهایم باید همین نگاه و روش مد نظر باشد.
ایشان در تبیین دیگر نتایج بسیار مهم نگاه تحولخواه امام، ایستادگی و تحقیر ابرقدرتها را مورد توجه قرار دادند و افزودند: زمانی کسی حتی تصور نمیکرد بشود روی حرف امریکا حرف زد اما امام خمینی با ایجاد تحول در نگاه به ابرقدرتها، آنها را تحقیر و ثابت کرد که زورگویان جهانی ضربهپذیرند که این حقیقت در فروپاشی شوروی سابق و اوضاع امروز امریکا مشهود است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه امام، «امامِ تحول» بود افزودند: مهمترین نکته این است که امام که عامل اصلی این تحولات بود، بدرستی همه آنها را از خدا میدانست.
ایشان نکته مهم دیگر در روحیه تحول انگیز امام را نگاه ایشان به اهمیت تحول روحی و اعتقادی در جوانان دانستند و در جمعبندی این بخش از سخنانشان افزودند: درسی که ما از روحیه و حرکت تحولی امام میگیریم این است که باید حرکت تحول آفرین در همه بخش ها ادامه داشته باشد، اگرچه کشور و انقلاب در سی سال گذشته از رویکرد تحولی امام فاصله نگرفته است. حضرت آیتالله خامنهای، «پیشرفتها و حرکت علمی کشور»، «توانمندیهای دفاعی و رسیدن به نزدیکی مرز بازدارندگی» و «چهره قدرتمند جمهوری اسلامی در عرصه سیاسی» را نمونههایی از پیشرفت و حرکت تحولی در دوران بعد از امام برشمردند و خاطرنشان کردند: در این ۳۰ سال با وجود پیشرفت و تحول در عرصههای گوناگون، در برخی موارد در زیر ساخت ها تحول بهوجود آمد اما به فعلیت نرسید و در برخی موارد هم عقبگرد و پسرفت داشتیم که تأسفبار و غیر قابل قبول است.
ایشان، نقطه مقابل انقلاب را که طبیعت آن «نوآوری، تحول، پیشرفت و جهش» است، «ارتجاع» خواندند و افزودند: پیشرفت یا پسرفت انقلاب ها بستگی به اراده انسانها دارد زیرا اگر انسان ها در مسیر درست حرکت نکنند، خداوند نعمت خود را از آنها خواهد گرفت، بنابراین باید بهشدت مراقب بود که دچار چنین وضعیتی نشویم.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه «ما قادر هستیم در بخشهای مختلف تمدنی کشور و نظام، تحول ایجاد کنیم و از بنده، جوانان، نخبگان و مردم انتظار است به فکر ایجاد تحول در بخش های مختلف باشیم»، به برخی الزامات ایجاد تحول اشاره کردند. «قانع نبودن به داشتهها و داشتن روحیه تحول خواهی و پیشرفت مستمر و افزودن بر داشتهها» اولین نکتهای بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند و گفتند: تحول خواهی لزوماً به معنای اعتراض نیست یا نباید حتماً بعد از شکست به فکر تحول افتاد بلکه تحول یعنی میل مستمر به شتاب و سرعت گرفتن در حرکت و اجتناب از تحجر و پافشاری بر مشهورات غلط.
حضرت آیتالله خامنهای، تحول صحیح را نیازمند پشتوانه فکری دانستند و با تأکید بر لزوم تحول در مقوله «عدالت» افزودند: تحول باید مبتنی بر یک اندیشه متقن و شکلیافته باشد همچنانکه هر حرکت تحولی امام، مبتنی بر مبانی معرفتی اسلام بود زیرا اگر چنین پشتوانه فکری وجود نداشته باشد، تحول غلط خواهد بود و ثبات قدم وجود نخواهد داشت.
ایشان در همین خصوص به برخی افراد انقلابی و علاقهمند در اوایل انقلاب اشاره کردند و گفتند: این افراد چون پایههای فکری و ایمانی مستحکم و متین و پشتوانههای عقلانی محکم نداشتند، بعد از گذر از دوران جوانی و مراحل مختلف زندگی، به همان فسیلهایی تبدیل شدند که انقلاب برای مقابله با آن فسیلهای کج رو به وجود آمده بود.
ایشان با تأکید بر اینکه تحول را نباید با «استحاله فکری» اشتباه گرفت، افزودند: تحول باید رو به جلو باشد در حالی که مسائلی همچون تجدد و غربگرایی که در دوران پهلوی مطرح شد، سلب هویت دینی و ملی و تاریخی ملت ایران و به عبارتی «مرگ تمدنی» بود. رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: در تحول، سرعت مهم است اما این سرعت با شتابزدگی و کارهای عجولانه سطحی متفاوت است ضمن آنکه در تحول باید یک دست هدایتگر مطمئن وجود داشته باشد. حضرت آیتالله خامنهای در ادامه به چند نمونه از مواردی که در کشور نیازمند تحول است، اشاره کردند و افزودند: در مسائل اقتصادی «قطع وابستگی اقتصاد از نفت و بودجهبندی عملیاتی»، در مسائل آموزشی «فایده محور و عمقی و کاربردی شدن دروس در مراکز آموزشی»، در مسائل اجتماعی «تأمین عدالت» و در مسائل خانواده و موضوع ریشهکنی اعتیاد و همچنین جلوگیری از پیر شدن کشور، نیازمند حرکتهای تحولی هستیم.
حضرت آیتالله خامنهای شرط ایجاد تحول را «نترسیدن از دشمن و دشمنیها» برشمردند و افزودند: در مقابل هر اقدام مثبت و کار مهم، مخالفانی وجود دارد، مثلاً در فضای مجازی غالباً نوع مخالفتها تیز و آزاردهنده است یا جبهه وسیعی از دشمن خارجی وجود دارد که با هر حرکت به صلاح کشور، مقابله میکند و امپراطوری تبلیغاتی وابسته به صهیونیستها نیز آن را میکوبد ولی در انجام یک کار حسابشده، نباید ملاحظه این مخالفت ها و دشمنیها را کرد.
ایشان راه غلبه بر ترس از دشمنیها را حضور نیروهای جوان، نترس و بدون ملاحظه در صحنه دانستند و گفتند: حضور نیروهای جوان یعنی استفاده از فکر، روحیه، جسارت و اقدام جوانان.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنانشان، آشفتگی جبهه دشمنان جمهوری اسلامی را نتیجه اعتماد ملت ایران به پروردگار خواندند و خاطرنشان کردند: یک بخش از جبهه دشمنان ایران، شوروی بود که با آن وضع فروپاشید و بخش دیگر آن امریکا است که امروز وضع آشفته آن را همه میبینند.
حضرت آیتالله خامنهای حوادث جاری این روزهای امریکا را بروز واقعیات پنهان نگهداشتهشده امریکا دانستند و گفتند: زانو زدن پلیس روی گردن یک سیاهپوست و فشار دادن آن تا جان باختن شخص و تماشای این صحنه از طرف چند پلیس دیگر، چیز جدیدی نیست بلکه همان اخلاق و طبیعت حکومت امریکا است که قبلاً نیز با بسیاری از کشورهای دنیا مثل افغانستان، عراق، سوریه و قبل از آن در ویتنام، همین کارها را کردهاند.
ایشان شعار امروز مردم امریکا یعنی «نمیتوانیم نفس بکشیم» را حرف دل همه ملت های تحت ظلم دانستند و افزودند: البته امریکاییها با رفتارهایشان در دنیا رسوا شدهاند. آن از مدیریت ضعیفشان در کرونا که به علت فساد موجود در هیأت حاکمه امریکا، تلفات و مبتلایان به بیماری در امریکا چندین برابر کشورهای دیگر است و این هم از برخورد وقیحانهشان با مردم که آشکارا جنایت میکنند، عذرخواهی هم نمیکنند و بعد هم میگویند حقوق بشر، انگار آن مرد سیاهی که کشته شد، بشر نبود و حقوقی نداشت.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به احساس خجالت و سرافکندگی بجای ملت امریکا از حکومتهای خود و حکومت فعلیشان افزودند: با این وضع پیشآمده، برخی از ایرانیهای داخل یا خارج از کشور هم که شغلشان حمایت از امریکا و بزک آن بود، دیگر نمیتوانند سر بلند کنند. رهبر انقلاب اسلامی در پایان ابراز امیدواری کردند که خداوند حوادث عالم را به نفع ملت ایران و اقتدار روزافزون جمهوری اسلامی پیش ببرد و روح امام بزرگوار و شهید عزیز سلیمانی را با اولیاء خود محشور فرماید.
روایت
روایتی منتشر نشده از جلسه مهم برای انتخاب جانشین امام(ره)
حضرت امام خمینی رحمتالله در مهرماه ۶۷، یعنی قریب به شش ماه مانده به رویدادهای فروردین ۶۸ که به عزل آیتالله منتظری از رهبری آینده نظام و انقلاب انجامید، در جلسهای با سران قوا (آقایان خامنهای، هاشمی، موسوی، موسوی اردبیلی) و حاج سید احمد خمینی، ضمن تأکید مجدد بر کنار گذاشتن آقای منتظری، رهبری آیتالله خامنهای را پیشنهاد داده بودند. پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR برای نخستین بار روایت رهبر انقلاب از این جلسه را در نماهنگ «شما رهبر بشوید...» منتشر کرد. در این روایت به نقل از رهبر معظم انقلاب آمده است: در یک جلسه باز ایشان [عدم صلاحیت آیتالله منتظری برای رهبری آینده]را مطرح کردند. من به ایشان گفتم: «آقا! ما در این مجموعه دوستان کس دیگری غیر از ایشان نداریم.»؛ ایشان گفتند: «نه، اینجور نیست! شما رهبر بشوید.»؛ همینجور؛ «شما رهبر بشوید.»؛ من اصلاً این حرف را جدّی نگرفتم؛ واقعاً جدی نگرفتم، هیچ؛ سکوت کردم. جلسه هم سکوت شد، چند لحظهای گذشت. من روبهروی امام نشسته بودم، حاج احمد آقا اینطرف من نشسته بود. ایشان [خطاب به من]گفت: «بله، چطور شما میگویید کسی نیست؟ شما هستید، آقای موسوی اردبیلی هست.»؛ دوباره امام گفت: «نخیر، ایشان رهبر بشوند.»؛ شاید هم اسم آوردند و مشخص کردند آقای خامنهای. در جلسه حالت خاصی هم تاحدودی پیش آمد، ولی من این را که ممکن است این در ذهن امام باشد واقعاً جدی نگرفتم. [با خود]گفتم حالا بهعنوان مثال گفتند شما رهبر باشید. اصلاً یادم نماند. بعد از چند روز بنا بود همه رفقا در دفتر من جمع بشوند. آقای هاشمی چند دقیقهای زودتر آمده بود. به من گفت: «فلانی! نظر شما راجع به آن مطلبی که امام گفتند چیست؟»؛ من اصلاً یادم نیامد که ایشان چه می گوید. گفتم: «کدام مطلب؟»؛ گفت: «اینکه گفتند شما رهبر باشید.»؛ گفتم: «هیچی!»؛ گفت: «نه، امام بیفکر قبلی این حرف را نمیزند. این حرف همینطوری از دهان امام نپرید. این را با فکر قبلی میگوید.»؛ گفتم: «من نمی دانم. من نمیدانم.»
چند ماه بعد در اتاق آقای هاشمی جلسهای با ایشان داشتیم. باز همین صحبت پیش آمد. گفتم: «آقای هاشمی! بدان اگر چنین چیزی برای من پیش بیاید قطعاً و یقیناً آن را قبول نخواهم کرد. این را مطمئن باشید.»؛ واقعاً هم بنایم بر همین بود و اصلاً احتمال هم نمیدادم که قضیه به این شکل مطرح بشود. البته اندکی قبل از فوت امام -همان روز و شب- صحبت شورای رهبری جدی شد. افرادی هم که جمع شده بودند، اسم من را بهعنوان یک فرد میآوردند، اما به این شکلی که بعداً پیش آمد اصلاً به ذهن ما خطور نمیکرد.»
آقای هاشمی میگوید ما میتوانستیم فرمایش امام در رابطه با آیتالله خامنهای را حمل بر این کنیم که هدف ایشان این بوده که ما را قانع کنند و بگویند در بنبست نیستید. این بود که تصمیم میگیرد درباره همین مسأله یک بار دیگر خصوصی خدمت امام (قدسسره) رفته و دراینباره با ایشان صحبت کند. در این دیدار حضرت امام (قدسسره) مجدداً میفرمایند: «که شما وقتی مثل آقای خامنهای را دارید، چرا تردید دارید؟ چرا مشکل دارید؟»
پیشنهاد نماینده سمنان در اهواز بحث برانگیز شد
استاندار خوزستان: مراقب باشیم در مسیر اهداف گروه های تجزیه طلب گام برنداریم
گروه سیاسی/ سفر 12 نماینده مجلس به اهواز در روز 14 خرداد جهت رسیدگی به مسائل مناطق حاشیهای این شهر و از جمله کم آبی غیزانیه در رسانهها و فضای مجازی بازتابهای فراوانی داشت.
از میان سخنان نمایندگان در جلسه ای با حضور مسئولان محلی، بخشی از سخنان عباس گلرو، نماینده سمنان بیشتر برجسته شد که گفته است: «من اگر جای استاندار بودم، در اینجا را به روی دولت تخته میکردم و نمیگذاشتم منافع اینجا به جاهای دیگر برسد. به تهران برسد.»
او همچنین گفته بود که «ثروت دارد از زیر پای مردم اینجا کش میرود و به تهران میرسد.»
استاندار خوزستان اما در واکنش به این سخنان یادآور شد که مراقب باشیم در مسیر اهداف گروه های تجزیه طلب گام برنداریم.
غلامرضا شریعتی با بیان اینکه برخی اظهارنظرها در مورد استان شاید از سر دلسوزی باشد، اما نباید به شکلی بیان شود که مورد سوءاستفاده قرار گیرد، گفت: باید توجه داشت که دشمن میخواهد کشور را در خوزستان زمینگیر کند و اینکه گفته شده نباید اجازه داد منافع بهرهبرداری از نفت خوزستان به کشور برسد، صحبت درستی نیست.
به گزارش ایرنا، شریعتی در جمع نمایندگان مجلس دیگر استانهای کشور که برای بررسی مشکلات خوزستان به این استان سفر کردند، اظهار داشت: همراهی و ابراز تأسفی که نمایندگان از شرایط استان داشتهاند جای تشکر دارد اما امیدواریم تصمیمات اتخاذ شده و همچنین اقدامات در حال انجام باعث شود خوزستان با رعایت انصاف در آینده مدنظر قرار گیرد.
وی با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر اینکه در چاههای نفت باید بسته شود تا منافع آن به مملکت نرسد، گفت: بیان چنین اظهاراتی درست نیست زیرا امنیت و تمامیت ارضی کشور را تحت تأثیر قرار میدهد. همه ما ملت ایران در یک کشور زندگی میکنیم، بنا نیست اینچنین در مورد امنیت کشور تصمیمگیری و سخن بگوییم زیرا تبعات بعدی را درپی دارد. شریعتی گفت: صحبتهای عنوان شده در مورد وضعیت استان به خاطر رنجی است که از نزدیک مشاهده شده، اما باید مراقب باشیم در مسیر اهداف گروههای تجزیهطلب گام برنداریم. وی با تأکید بر اینکه من در قبال امنیت این منطقه مسئولیت دارم، افزود: زمین دعوای کشورهای منطقه و عربستان که با ما سر جنگ دارند، خوزستان است و دشمن میخواهد کشور را در این استان زمینگیر کند.استاندار خوزستان بیان کرد: عربستان که نمیتواند در استان یزد و سمنان یارگیری کند در خوزستان این کار را میکند و به همین دلیل باید مراقب باشیم تا اجازه سوءاستفاده به بدخواهان کشور ندهیم.
استاندار خوزستان همچنین با اشاره به موضوع آبرسانی به غیزانیه و برخی اظهارات صورت گرفته مبنی بر اینکه چرا باید حتماً موضوعات در خوزستان امنیتی شوند تا مورد رسیدگی قرار گیرند، گفت: موضوع آب غیزانیه پیش از اینها آغاز و در جریان بوده است و قبل از اینکه امنیتی شود عملیات اجرایی آن شروع شده است. شریعتی با بیان اینکه بخش غیزانیه محرومیتهای دیگری به واسطه داشتن کلاسهای درس کانکسی، بیبرقی و نبود شبکه گاز هم داشته است، گفت: امروز هیچ کلاس کانکسی در این منطقه وجود ندارد و همزمان با پیگیری موضوع آب مشکلات دیگر غیزانیه نیز رسیدگی شد.
استاندار خوزستان به تجمعات و ناامنیهای سال ۹۷ به بهانه شوری آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر اشاره کرد و گفت: در آن دوره نیز عدهای خارجنشین که همواره قصد دارند خدمات شیرین نظام را برای مردم تلخ کنند، مشکل کیفیت آب شرب آبادان و خرمشهر را دو هفته قبل از بهرهبرداری از پروژه آبرسانی به یک موضوع امنیتی تبدیل کردند. وی افزود: در مورد مشکل آب غیزانیه نیز همان اتفاقات در حال تکرار است و با وجود اینکه طرح آبرسانی آن در حال اجرا است اما عدهای از تأخیر پیش آمده، سوءاستفاده کردند.
استاندار خوزستان همچنین با اشاره به مصوبات پنجگانه دولت در سال ۹۵ مربوط به رفع مشکلات استان خوزستان، گفت: این مصوبات مربوط به حوزههای مختلف آب، برق، کشاورزی و ریزگردها است که برای اجرا ابلاغ شدهاند. وی با بیان اینکه منابع مالی دولت با محدودیتهایی همراه است، گفت: با وجود این اراده دولت بر اجرایی شدن این مصوبات است اما بعضاً در روند تحقق آنها موانعی پدید آمده که با همکاری مجلس، قابل رفع هستند.
شریعتی با بیان اینکه وزارت نفت ۱۳۰ هزار میلیارد ریال بابت حق آلایندگی به استان خوزستان باید پرداخت کند، گفت: حتی اگر جرایم هم داده نشود، اصل پولی که باید به خوزستان پرداخت شود ۶۰ هزار میلیارد ریال است. استاندار خوزستان گفت: برای اینکه بتوانیم در این خصوص به نتیجه برسیم، حدود دو سال به صورت مستمر تلاش صورت گرفت و در هیأتهای مختلف قانونی پیگیر بودیم تا در نهایت به صورت قطعی رأی به نفع خوزستان صادر شد.
شریعتی همچنین در بخش دیگری از این نشست به برخی صحبتها مبنی بر اینکه تعامل استاندار خوزستان با گروههای جهادی پایین است واکنش نشان داد و گفت: فرمانده سپاه خوزستان به عنوان یکی از اعضای شورای تأمین استان و متولی اصلی این گروهها، میتواند شهادت دهد که تعامل و همکاری بسیار خوبی در خوزستان صورت گرفته است.
گزارشی درباره هزینهکرد سود حسابهای سپرده دستگاه قضا در سال 98
430 میلیارد تومان کجا هزینه شده است
گروه سیاسی/ در پی وعده رئیس قوه قضائیه در نخستین ماههای انتصاب وی مبنی بر ارائه گزارش صریح و شفاف در خصوص حسابهای قوه قضائیه که پیش از این بحث برانگیز شده بود، گزارش جامع این قوه در خصوص نحوه هزینه کرد سود حسابهای سپرده دستگاه قضایی منتشر شد.بر اساس این گزارش کل سود متعلقه به این حسابها در سال ۱۳۹۸، مبلغ ۴۳۰ میلیارد تومان بوده که از این میزان حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
بهگزارش میزان در این گزارش و در تشریح منشأ حساب سپرده قوه قضائیه آمده است: بر خلاف برخی ادعاها و اظهار نظرها، تمامی وجوهی که مردم به هر دلیلی بههریک از حسابهای قوه قضائیه پرداخت میکنند، به حساب خزانه دولت جمهوری اسلامی ایران واریز میشود و براساس ضوابط قانونی، امکان برداشت از آن برای قوه قضائیه مطلقاً وجود ندارد. این وجوه که شامل مواردی همچون هزینه دادرسی (ابطال تمبر دعاوی) خسارت احتمالی، وجوه توقیفی و... میشود، در مواردی (همچون هزینه دادرسی) غیر قابل برگشت است، اما در مواردی (همچون خسارت احتمالی یا وجوه توقیفی) که قابل برگشت است، در هرماه درصدی از این وجوه از ناحیه خزانه جهت استرداد وجوه سپرده بهصورت تنخواه در اختیار قوه قضائیه قرار میگیرد و ذیحساب مربوطه به استناد حکم قاضی، مجوز استرداد را صادر میکند و اینگونه نیست که دستگاه قضایی مستقیماً و رأساً به برداشت از آن وجوه و استرداد آن به شخص ذینفع مبادرت کند.بر اساس این گزارش از آنجا که بودجه مصوب، تکافوی هزینههای ضروری و نیازهای روزافزون مردم به خدمات متنوع دستگاه قضایی را نمیدهد راهکاری اتخاذ شد که استفاده از سود حسابهای سپرده است. بر اساس این راهکار و پس از استیذان از رهبر معظم انقلاب و طی مراحل قانونی و اداری، مبلغ معینی از خزانه جمهوری اسلامی ایران بهصورت «غیر قابل برداشت» و صرفاً بلوکه شده در حساب (یا حساب هایی) متمرکز نزد بانک دولتی «ملی» سپرده شده و صرفاً از محل سود آن، برخی حوائج و ضروریات دستگاه قضایی برطرف شود.
در توضیح سود حسابهای سپرده قوه قضائیه هم آمده است: کل سود متعلقه به این حسابها (بر اساس محاسبات سیستم بانکی) در سال ۱۳۹۸، مبلغ ۴۳۰ میلیارد تومان (معادل حدود ۳.۳ درصد کل اعتبارات قوه قضائیه در سال ۹۸) بوده است که از این میزان در سال ۹۸ حدود ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است. حدود ۱۳۰ میلیارد تومان از این مبلغ، مستقیماً به دادگستری استانها و به میزان حدود ۲۷۰ میلیارد تومان نیز به سازمانهای وابسته و واحدهای ستادی اداری تخصیص یافته که اکثر این مبالغ نیز با واسطه در استانها هزینه شده است.
در ادامه این گزارش آمده است: از مجموع حدود ۱۳۰ میلیارد تومان منابع پرداختی به استان ها، ۶۱.۲۹ درصد در حوزه عمرانی، ۲۰.۲۱ درصد در حوزه رسیدگی ویژه به پروندههای معطله و تسهیل امور جاری دادگستری و ۱۸.۵۰ درصد نیز بهعنوان مصوبات سفرهای استانی هزینه شده است. همچنین از مجموع حدود ۲۷۰ میلیارد تومان منابع پرداختی به سازمانهای تابعه و واحدهای اداری، ۷۷.۲۷ درصد در امور عمرانی و زیربنایی، ۶.۱۵ درصد در حوزه توسعه زیرساخت فناوریهای نوین عدالت الکترونیک، ۶.۰۱ درصد در حوزه رسیدگی به پروندهها و پیگیری گزارشها و شکایات مردمی، ۵.۶۹ درصد در حوزه آموزش قضات و کارآموزان قضایی، ۳.۸۴ درصد در حوزه توسعه نظارت و ارتقای سلامت درون قوه قضائیه و ۱.۰۳ درصد در حوزه پژوهش و بهبود روندها و برنامههای تحولی هزینه شده است.
بهنوشته قوه قضائیه مهمترین حوزههایی که استانها، سود حسابهای مذکور را در آن هزینه کردهاند در حوزههای زیر بوده است؛ حوزه عمرانی و تملک دارایی، رسیدگی به پروندهها و تسهیل امور جاری و اجرای مصوبات سفرهای استانی رئیس قوه قضائیه.
خودمراقبتی در بهارستان
12 نفر از نمایندگان مجلس روز 14 خرداد به دعوت نماینده اهواز راهی این شهرستان شدند تا از نزدیک با مسائل و مشکلات مردم خوزستان و بخصوص ماجرای آب منطقه غیزانیه آشنا شوند. این اقدام را باید به فال نیک گرفت و به حساب دغدغههای ملی نمایندگان مجلس یازدهم گذاشت که مشکلات و گرفتاری عیان بخشی از مردم حوزه انتخابیه دیگر را به مسائل حوزه انتخابیه خود اولویت داده و برای چارهاندیشی درست قبل از متوسل شدن به هر طرح یا نطقهای نمادین اقدامی میدانی انجام داده تا از نزدیک و در دیدار با مسئولان مرتبط با جنس مشکلات آشنا شوند. انتظار میرود از دل چنین ابتکاراتی و مشورت و همفکری با مسئولان محلی طرحها و تصمیمسازیهای مناسبی نیز حاصل آید.
در این میان البته اظهار نظر نماینده سمنان در مجلس اما گویی آن ابتکار مناسب را تحتالشعاع خود قرار داده است. عباس گلرو خطاب به استاندار خوزستان گفته است: «من اگر به جای استاندار خوزستان بودم، درِ اینجا را به روی دولت تخته میکردم و اجازه نمیدادم که منافع اینجا به جای دیگری برود.» این الگوی پیشنهادی مدیریتی را بدبینانه هم که نگاه نکنیم و آن را از سر دغدغهمندی نماینده محترم مجلس بدانیم، حتی از الگوهای مدیریتی فدرالی هم بسیار فاصله دارد و لذا چیزی از غیر کارشناسی بودن آن نمیکاهد و فارغ از یادآوری مکانیسمهای قانونگذاری و هزینهکردهای درآمدی کشور که اتفاقاً از کانال خود مجلس میگذرد، آنچه محل تأمل است، برجسته و پررنگ شدن این قبیل اظهار نظرها است بخصوص که اگر بخواهد خود را در قالب تهیه طرح برای قانونگذاری در کشور نشان دهد.
تردیدی در این نیست که یکی از ضعفهای این سالهای مجلس شورای اسلامی، ضعف بنیه کارشناسی آن بوده و اتفاقاً منتخبان جدید هم نسبت به رفع آن در مقام بیان اهتمام داشتهاند. اگر چه هنوز زود است که چنین اظهار نظرهایی را به پای مجلس گذاشت اما به نظر میرسد هم مجموعه سیاسی حامی اکثریت مجلس و هم ژنرالها و با تجربههای حاضر در بهارستان باید در برابر این قبیل پیشنهادها مراقبت و اظهارات بیشتری داشته باشند. بعد از پیروزی اصلاحطلبان و اعتدالیون در مجلس دهم سعید حجاریان در گفتوگویی با روزنامه ایران تأکید داشت که جریان تشکیلاتی برندگان انتخابات در بیرون از بهارستان باید ارتباط تنگاتنگی با نمایندگان خود در مجلس داشته باشند تا در تهیه طرحها بنیه کارشناسی آنها تقویت شود. عباس سلیمی نمین از چهرههای اصولگرا هم اخیراً نبود چنین ارتباطی را بین اصلاحطلبان و نمایندگان آنها در مجلس یکی از ضعفهای مجلس دهم دانسته بود. حالا بر اساس همین توصیه و نقد ناصحانه به نظر میرسد مجلس تازه کار یازدهم نیز نیازمند مراقبتهای بیرونی و درونی است تا به بهانه وجود برخی مشکلات غیر قابل انکار به وادی شعار و در نهایت طرحهای پوپولیستی غیر عملیاتی نیفتد. در مجلس دهم تعداد 438 طرح از سوی نمایندگان تهیه شده بود که تنها حدود 70 مورد آنها تصویب و تبدیل به قانون شده است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
تحول خواهی استمرار یابد، انقلاب دچار ارتجاع نشود
-
استاندار خوزستان: مراقب باشیم در مسیر اهداف گروه های تجزیه طلب گام برنداریم
-
430 میلیارد تومان کجا هزینه شده است
-
خودمراقبتی در بهارستان
اخبارایران آنلاین