رادیو رادیو اِرِس یک نام مطمئن در صنایع الکترونیک
اپطالیدن ساندوز ، محصول سوئیس. مسکن دردها مخصوصاً در سرماخوردگی و زکام. درموقع خرید به علامت مثلث ساندوز روی قرصها توجه فرمایید

فیلمفارسی....
«علی بیغم» و «گنج قارون»
فرزانه قبادی/ روز 26 آبان 1344 فیلمی بر پرده سینماهای تهران رفت که معادلات بسیاری را در سینمای آن مقطع زمانی به هم زد. کارشناسان اداره بازبینی و نظارت وزارت فرهنگ و هنر آن را فیلمی بسیار ضعیف تشخیص دادند و با اکران آن موافق نبودند ولی پروانه نمایش به دستور کسانی دیگر صادر و فیلم در سینماهای سیلوانا، ایران، آستارا، میامی و اونیورسال روی پرده رفت. «گنج قارون» را سیامک یاسمی کارگردانی کرده بود. محمدعلی فردین بازیگر نقش اول این فیلم (علی بیغم) در خاطرهای که از یاسمی در مرحله پیش تولید فیلم نقل میکند، آرزوی او را در مورد گنج قارون اینطور روایت میکند: «یک روز سوار اتومبیل سیامک بودیم و از خیابان سعدی رد میشدیم. در سینما سعدی«سنگام» در حال نمایش بود. صف بلند سه ردیفه چند صد متری فیلم آه از نهاد سیامک بلند کرد و گفت: چه میشد فیلمهای ما هم همچین صفی پیدا کند.» مدتی بعد فیلمی از سیامک یاسمی روی پرده رفت، که رکورد سنگام را شکست، هر چند طرفداران سینمای اصیل، همچنان آن را فیلمی سطح پایین میدانستند.«علی بیغم» گنج قارون میگوید: هفتههای نخست اکران آنقدر وضعیت فروش بد بود که میخواستند فیلم را از روی پرده بردارند، اما به یک باره و با تبلیغات گسترده، فروش فیلم اوج گرفت. در آگهیهای تبلیغاتی فیلمی که دو سوم جمعیت تهران آن را در سینما تماشا کردند، با کنایهای به شکستن رکورد فیلمهای خارجی آمده: «بن هورها، ده فرمانها، سنگامها در مقابل گنج قارون، این اثر جاودان سینمای ایران به زانو درآمدند.» هر چند هیچ منتقدی در جراید آن سالها درباره گنج قارون قلم به دست نگرفت، اما برخی همذات پنداری مردم با علی بیغم و دیالوگهای او را دلیل موفقیت چشمگیر فیلم میدانند. او در جملاتی شاید شعاری، فقر را فضیلتی میداند و ثروت را عامل دردسر، جملاتی که به مذاق قشر متوسط و فقیر جامعه خوش میآید: «ما کم میخوریم و گرد میخوابیم، از همه پولدارا هم آقاتریم»، «من یکی زندگی فقیرانه مو به تمام گنج قارون نمیدم»، «گنج قارون نمیخوام، مال فراوون نمیخوام»، «یکی از زور سیری داره میمیره، یکی پاورچین پاورچین میره گشنهش نشه.» گنج قارون با هزینهای حدود 300 هزار تومان تولید شد و بر اساس آمار رسمی سه میلیون و هشتصد هزار تومان فروش داشت. فیلمی که در سینمای ایران از سوی بسیاری از منتقدان به فیلم آبگوشتی (به خاطر صحنهای از فیلم که آبگوشت خوردن شخصیتهای اصلی را نشان میدهد) مشهور شد و بهعنوان سمبل «فیلمفارسی» شناخته میشود. مفهوم فیلمفارسی را هوشنگ کاووسی که آن سالها علاوه بر اینکه در مجله فردوسی نقد فیلم مینوشت، بلکه رئیس اداره نظارت و بازبینی وزارت فرهنگ و هنر هم بود، وارد دایره لغات سینمای ایران کرد. کاووسی که با نگاهی نقادانه این تعبیر را برای معرفی فیلمهای سطح پایین که ساختار و چارچوب درستی نداشتند ابداع کرده است، در توضیح این مفهوم گفته: «مرکبنویسی همیشه معنای ثالثی را بهوجود میآورد. مثلاً وقتی میگوییم گلاب، این کلمه هم «گل» است و هم «آب» اما جدا نمینویسیم چون میشود«گل آب» پس این ترکیب یک معنای ثالث است که هم گل است و هم آب ولی در عین حال نه گل است و نه آب. «فیلمفارسی» هم چنین ترکیبی است: فیلمفارسی هم فیلم است و هم فارسی اما در عین حال نه فیلم است و نه فارسی. این فیلمها نه فرم دارند، نه ساختار و نه قصه.» کاووسی اما به ابداع این واژه در نوشتههای خود اکتفا نکرد و همواره مردم را از تماشای فیلمهای سطح پایین در سینما برحذر میداشت، او معتقد بود: «یک دکاندار میخواهد از نزدیکترین و غیرمعقولانهترین راه به منافع بیشتری دست پیدا کند. در حالی که یک تاجر دوراندیشی بیشتری دارد و تلاش میکند از راههایی معقولانه و سالم به هدف برسد.» البته جریان فیلمفارسی با وجود تلاشهایی که برای تغییر ذائقه مردم در سینما به کار گرفته شد، همواره یکی از پرطرفدارترین جریانها در سینمای ایران بوده و هست.

تأسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
یکی بود یکی نبود
گسترش فرهنگ کتابخوانی و توجه به آموزش از دوران کودکی، موضوعی بود که پس از جدایی وزارت آموزش و پرورش از وزارت فرهنگ، بین مسئولان دولتی وگروههای روشنفکری ایران مورد توجه قرار گرفت، بخصوص شکلگیری سپاه دانش نشان داد کودکان ایرانی در شهرهای کوچک دورافتاده و مناطق محروم به آموزش مناسب دسترسی ندارند و بسیاری از آنها در زندگی خود اصلاً کتاب ندیدهاند. با توجه به این وضعیت در دی ماه سال 1344 با حمایت شرکت ملی نفت ایران و وزارت آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان راهاندازی و مدیریت آن به لیلی امیرارجمند واگذار شد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران کار خود را با راهاندازی کتابخانه ویژه کودکان در پارک لاله (جلالیه) شروع کرد و مدتی بعد با تأسیس چند کتابخانه کوچک در مدارس تهران و چند شهردیگر ادامه داد. همچنین یکی از اولین اقدامات کانون برای گسترش فرهنگ کتابخوانی در شهرهای کوچک و مناطق دورافتاده، راهاندازی کتابخانههای سیار و بعد راهاندازی کتابخانه های روستایی بود؛ اتفاقی که باعث شد کتاب در بین کودکان روستایی، عشایر و... توزیع شود. همچنین بعد از یکی دوسال از راهاندازی کانون و افزایش تعداد کتابخانهها، توجه به اوقات فراغت کودکان و نوجوانان و راهاندازی کلاسهای آموزشی هم در دستور کار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار گرفت که از آن جمله میتوان به کلاسهای داستان سرایی و قصهگویی، موسیقی، نقاشی و... اشاره کرد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران از یک سو باتوجه به فکر نو و خلاقیتی که در شکلگیری آن وجود داشت و از سوی دیگر باتوجه به اینکه برای بخش مهمی از کودکان جامعه محصولات فرهنگی مناسبی وجود نداشت؛ خیلی زود مورد توجه قرار گرفت و از همین رو مدیران این مجموعه به فکر توسعه آن افتادند و در اواخر دهه 40 و اوایل دهه 50 زیرمجموعههای بسیار مهمی به کانون اضافه شد که خود به شکلگیری موج مهم تولید محصولات فرهنگی در کشور منجر شد. راهاندازی انتشارات کانون و چاپ کتاب مخصوص گروههای سنی کودکان و نوجوانان از سال 1345، تأسیس مرکز سینمایی کانون در سال 1349، افتتاح مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون و مرکز موسیقی کانون در سال ۱۳۵۰ از زیرمجموعههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که تأثیر بسیار زیادی بر موج نو سینما، موسیقی، هنرهای نمایشی و ادبیات ایران داشته است. تنها کافی است به کارنامه تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بخصوص در سالهای ابتدایی شکلگیری مراکز سینمایی، موسیقی و تئاتر این مجموعه اشاره داشته باشیم تا بخوبی متوجه این اثرگذاری شویم. مدیران کانون برای تولید محصولات خلاقانه و به روز با بهترین هنرمندان آن دوران همکاری داشتند. عباس کیارستمی که یکی از کارمندان کانون پرورش فکری بود در سال 1349 فیلم نان و کلوچه، در سال 1351 فیلم زنگ تفریح و در سال 1353 فیلم مسافر را در این مجموعه ساخت و بهرام بیضایی هم تجربه همکاری در ساخت فیلمهای عمو سیبیلو، سفر، رگبار، غریبه و مه و کلاغ را با این مجموعه داشت. همچنین امیرنادری کارگردان مشهور ایرانی اثر ماندگار خود «سازدهنی» را در سال 1352 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید کرد و ناصر تقوایی هم به خاطر ساخت فیلم رهایی در مجموعه کانون جایزه جشنواره ونیز را دریافت کرد. علاوه بر این فرشید مثقالی نقاش برجسته و نورالدین زرین کلک (پدر انیمیشنسازی در ایران) هم از سالهای ابتدایی به کانون پیوستند. در موسیقی و ضبط کاستهای داستانی و شعر هم هنرمندانی همچون پری زنگنه و احمد شاملو با کانون همکاری داشتند. برای مثال یکی از این کاستها به شعرهای باباطاهر اختصاص داشت که با موسیقی شیدا قرچهداغی و صدای پری زنگنه برای کودکان تولید شد. با پیروزی انقلاب اسلامی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش درآمد و همچنان در این مجموعه فعالیت میکند.
تهیه و تنظیم:حسن مجیدی
تأسیس ذوب آهن اصفهان
بعد از ظهر دیروز [سهشنبه 13 مرداد 1344] موافقتنامه ایران و شوروی درباره تأسیس کارخانه ذوب آهن و کارخانجات ماشینسازی و لوله کشی گاز و صادرات گاز نفت ایران به شوروی در حضور آقای امیر عباس هویدا نخست وزیر و بوسیله رؤسای هیأتهای نمایندگی دو کشوردکتر علینقی عالیخانی وزیر اقتصاد و رئیس هیأت نمایندگی ایران - کولیوف رئیس هیأت نمایندگی شوروی به امضاء رسید. [قرارداد نهایی ذوبآهن ایران روز ۲۲ دی ماه ۱۳۴۴ در مسکو امضاء شد و طبق آن مقررگردید روسیه دو کارخانه ذوب آهن اصفهان و ماشینسازی اراک را در ایران و در قبال دریافت گاز ایجاد کند.]
تأسیس کارخانه ذوب آهن، ایجاد کارخانجات ماشینسازی و لوله کشی گاز از نواحی مرکزی ایران به شوروی در متن موافقتنامهای به نام موافقتنامه همکاریهای فنی و اقتصادی ایران و شوروی گنجانیده شده است.... با تأسیس ذوب آهن سالانه قریب یک میلیارد و نیم تومان، ارز خرید ماشینآلات و لوازم فلزی صرفهجویی میشود.
مشخصات کارخانه ذوب آهن
ظرفیت: مرحله اول 6۰0 هزار تن در سال
ظرفیت پس از توسعه یک میلیون تا یک میلیون و دویست هزارتن
محل نصب: اصفهان
مدت احداث: سه سال
بهرهبرداری مرحله اول ۲ سال
نوع کوره: کوره مرتفع
سوخت: ذغال سنگ
تعداد کارگر: 6۰۰۰ نفر
ارزش کارخانه: دو میلیارد ونیم تومان
روزنامه اطلاعات - چهارشنبه 14 مهر 1344
«بیتلها» از مدارس تهران اخراج میشوند
اداره آموزش و پرورش استان تهران به مسئولین بخشهای فرهنگی دستور داد که آن عده از دانشآموزان دوره دوم متوسطه که موهای خود را به شکل موی «بیتلها» و بعضی از آرتیستهای سینمایی آراستهاند مجبور نمایند که موهای خود را کوتاه کنند. در بازدیدی که چند روز پیش مقامات عالیرتبه آموزش و پرورش از مدارس پسرانه تهران کردند متوجه شدند که بعضی از دانشآموزان سیکل دوم متوسطه موهای خود را به شکلهای نامناسبی که شایسته مقام محصل نیست در آوردهاند و توجه زیادی به وضع موی خود دارند و همین توجه بیمورد موجب میشود که از درس و تحصیل عقب بمانند و ضمناً به دنبال مزاحمت دختران دانشآموز باشند. به مدیران مدارس دستور داده خواهد شد که بشدت از ورود این قبیل دانشآموزان به داخل مدرسه جلوگیری شود.
روزنامه اطلاعات - یکشنبه 9 آبان 1344
احداث پالایشگاه تهران
آقای دکتر منوچهراقبال رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت طی مراسمی کلنگ ساختمان پالایشگاه تهران را در زمینهای جنب انبار شرکت ملی نفت در شهر ری برزمین زد. قرارداد ساختمانی با پیمانکار پالایشگاه که مرکب از یک گروه آلمانی و یک شرکت امریکایی است به امضا رسیده است. این شرکتها عبارتند از: شرکت فونیکس راینرو یر، شرکت مانسمن، شرکت اشتال یونیون و شرکت امریکایی مؤسسه فلوئور که از معروفیت جهانی برخوردارند. ظرفیت پالایشگاه تهران ۸5 هزار بشکه در روز با بیش از چهار میلیون تن نفت خام در سال خواهد بود که از منابع جنوب تأمین و بوسیله یک خط لوله سرتاسری به تهران آورده خواهد شد.
روزنامه اطلاعات- یکشنبه 2 آبان 1344
کشف و دستگیری اعضای حزب ملل اسلامی
تیمسار سرتیپ ضیاءالدین فرسیو معاون دادستانی ارتش اعلام کرد یک حزب مخفی و زیرزمینی که هدف آن قیام مسلحانه و ایجاد آشوب و اغتشاش در کشور بود کشف و 55 نفر از اعضای آن را دستگیر کردند.ساعت ۳ بعداز نیمه شب بیست و سوم مهر ماه گذشته با دستگیری فردی به نام محمد باقر صنوبری و بازرسی محتویات کیف شخص مزبور مقداری روزنامه به نام روزنامه «خلق»[ماهنامه خلق، ارگان حزب] و نشریات مضره دیگر بهدست میآید که با بررسی مدارک پرده از روی تشکیلاتی بهنام «حزب ملل اسلامی» برداشته میشود. با ادامه تحقیقات از شخص دستگیر شده عدهای دیگر از اعضاء این جمعیت دستگیر و قرارگاه کمیته مرکزی این جمعیت به همراه مدارک و وسایل و تجهیزات قابل ملاحظه دیگری کشف و با بهرهبرداری از دفاتر حزبی که نام کلیه اعضاء بهطور رمز در آن ثبت شده بود، تمامی اعضاء این جمعیت دستگیر میشوند.پرونده امر از اداره اطلاعات شهربانی کل کشور به دادرسی ارتش ارسال شد و بازپرس مربوطه پس از انجام تحقیقات قرار نهایی خود را مبنی بر مجرمیت ۵۵ نفر از متهمین صادر و درباره ۱۴ نفر دیگر تقاضای منع پیگرد نموده که با موافقت دادستان ارتش ۱۴ نفر اخیرالذکر از زندان آزاد شدند.
سن متوسط دستگیرشدگان ۲۱ سال است و رهبر حزب که محمد کاظم موسوی بجنوردی نام دارد ۲۴ ساله میباشد. دادگاه عادی شماره یک دادرسی ارتش به ریاست تیمسار سرتیپ تاج الدینی از ۱۰ روز دیگر کار خود را آغاز خواهد کرد و دادستان در کیفرخواست برای هشت نفر از متهمان برابر ماده ۳۱۷ ناظر به مواد ۳۱۹ و ۳۲۰ و ماده یک مقدمین علیه امنیت و ماده ۸۱ قانون مجازات عمومی درخواست اعدام کرده است. این هشت نفر عبارتند از محمد کاظم موسوی بجنوردی، حسن حامد عزیزی، سید محمد میر محمودی قمی، محمد پیران، عباسعلی مظاهر عمرانی، ابوالقاسم سرحدیزاده، علی نورصادقی و محمد میرمحمد صادقی.
روزنامه اطلاعات - پنجشنبه 30 دی 1344
اولین تاکسیمتر روی تاکسی نصب شد
دستور نصب تاکسیمتر روی یک سری از تاکسیهای تهران صادر گردید. اولین تاکسیمتر امروز، روی یک تاکسی بنز متعلق به آقای خلیل ایرانی رئیس اتحادیه دارندگان تاکسی نصب شد.دیروز مهندس کارخانه سازنده تاکسیمتر از کشور آلمان به تهران آمد و امروز در کارخانهای واقع در جاده کرج مشغول تهیه مقدمات نصب تاکسی متر شد.تاکسیهایی که قرار است روی آنها تاکسیمتر نصب شود از طرف کمیسیون مأمور بررسی وضع تاکسیرانی بهکارخانه معرفی شده است.بهتاکسیها کارت مخصوصی دادهاند که با ارائه این کارتها، کارخانه روی آنها تاکسیمتر نصب میکند. نصب تاکسیمتر روی تاکسیها ادامه دارد و قرار است پساز مجهز شدن تعداد زیادی تاکسی به تاکسیمتر، طی تشریفاتی آغاز بهکار تاکسیهای تاکسیمتردار را رسماً اعلام کنند.تاکسیهایی که فعلاً دارای تاکسیمتر شدهاند، بدون استفاده از دستگاه تاکسیمتر در شهر کار میکنند و تا زمان اعلام رسمی آغاز بهرهبرداری از تاکسیمتر با نرخ فعلی مسافر خواهند برد.
روزنامه اطلاعات - چهارشنبه 13 بهمن 1344