وزیر علوم در گفت وگو با «ایران» خبر داد
پیگیری ترمیم حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه ها
هدی هاشمی
خبرنگار
تا همین چند سال پیش اگر از دانشآموزى میپرسیدید که میخواهد چه کاره شود؟ احتمالاً درکنار دکتر و یا مهندس شدن، گزینه استاد دانشگاه شدن را هم میشنیدید. گرچه استاد شدن کار چندان سادهای نیست و دردسرهای خاص خود را دارد. استاد دانشگاه شدن یعنی بیش از ٢٣ سال تمام درس خواندن، پژوهش و مقاله نوشتن. استاد شدن آنهم در دانشگاه دولتی یعنی نوشتن کتاب و مقالات در معتبرترین مجلات دنیا، یعنی گذشتن از تفریح و جوانی و سالهای سال کتاب خواندن و به روز شدن. سختی استاد شدن باعث شد خیلیها قید هدفی را که داشتند بزنند؛ همانهایی که بعد از گرفتن مدرک کارشناسی یا ارشد راهی بازار کار شدند اما در این میان بودند اندک دانشجویانی که تمام سختیها را به جان خریدند. فقط درس خواندند تا بلکه بتوانندبه رتبه ای علمی برای تدریس در دانشگاه دست یابند. واقعیت این است که حالا همان دانشجویان دیروز که اعضای هیأت علمی جوان دانشگاههای امروز شدهاند به خاطر حقوق و مزایایشان، دلسرد و تا حدودی بیانگیزه شدهاند. این موضوع را بارها رؤسای دانشگاهها هم اعلام کردهاند که حقوق دریافتی اعضای هیأت علمی درشأن آنها نیست و چه بسا شرایط به گونهای پیش برود که تعدادی از آنها به پیشنهاد دانشگاههای خارجی فکر و به آن پاسخ مثبت دهند.
حتی چندی پیش قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور هم گفت که میزان حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاهها بسیار کم است و قابل بیان نیست همین موضوعات موجب شد تا وزیر علوم برای اصلاح و ترمیم حقوق اعضای هیأت علمی اقدامات قانونی را انجام دهد. گرچه این اقدامات با مخالفت مجلس روبهرو شد اما منصور غلامی به «ایران»اعلام کرد: «ترمیم و افزایش حقوق استادان بویژه استادان جوانتر را پیگیری میکنیم ما باید استادان را در داخل کشور نگه داریم متأسفانه برخی از استادان جوان و برخی از استادانی که چندین سال در دانشگاههای ما کار کردهاند به دلایل مختلف از جمله مباحث مالی و رفاهی دانشگاهها را ترک میکنند. این خسارت زیادی است. این موضوع جدی شده است و امیدواریم بتوانیم حداقل نگرانی معیشتی استادان را برطرف کنیم.»
پیگیر افزایش حقوق استادان هستم
وزیر علوم موضوع افزایش و ترمیم حقوق اعضای هیأت علمی را در دستور کار خود قرار داد. مسئولان وزارت علوم بر این باورند که چندین سال است که حقوق دریافتی اعضای هیأت علمی دانشگاه افزایش ناچیزی داشته است. همین موضوع مشکلات بسیاری را برای اعضای هیأت علمی جوانتر و البته ٨٧ هزار عضو هیأت علمی دیگر بهوجود آورده است. علاوه بر این موضوع اصلی گلایههای استادان دانشگاههای وزارت علوم تبعیض حقوق و دریافتیهایشان با استادان وزارت بهداشت است. آنها خواهان برابری و همسانسازی حقوق خود هستند. همین اعتراض موجب شد تا وزیر علوم موضوع همسانسازی حقوق شاغلان وزارت بهداشت و وزارت علوم را مطرح کند. موضوع البته با مخالفت کمیسیون تلفیق مجلس مواجه شد. در این باره البته وزیر علوم کوتاه نیامد و در نامهای به رئیس سازمان برنامه و بودجه خواستار اعلام موافقت این سازمان با اجرای طرح همسانسازی حقوق شاغلان دو وزارت علوم، تحقیقات و بهداشت، در سال آینده به میزان ۳۵۰۰ میلیارد تومان شد. در کنار این موضوع دولت همچنین پیگیر افزایش حقوق استادان دانشگاهها است. منصور غلامی به خبرنگار «ایران» میگوید: «در دورههای مختلف به حقوق اعضای هیأت علمی توجه شده است اما این افزایش برخی وقتها قابل توجه و برخی زمانها هم کم بود. البته در سالهای اخیر این نگاه خیلی بهتر شده است. یعنی در اقدام متقابل هم دانشگاهها و مراکز علمی توانستند کارهای بسیار خوبی را در حوزه رفع مسائل و مشکلات جامعه پیش ببرند. البته در این مدت محدودیتها، تحریمها و مسائل و مشکلات اقتصادی نیز به جامعه تحمیل شده است و این موضوعات برای جامعه دانشگاهی هم مشکلاتی بهوجود آورده است. این موضوع را نمیگویم که بخواهم بگویم دانشگاهیان مجموعهای جدا از جامعه هستند. اما باید بگویم جایی که برای ما ارزش بیشتری به لحاظ حل مشکلات دارد دانشگاه است و انتظار میرود توجه بیشتری به استادان شود. برای همین ما در یکی دو سال گذشته برای ترمیم حقوق اعضای هیأت علمی تلاش کردیم البته چند سالی هم حقوق آنها بیشتر نشده بود. با این همه افزایش حقوق را سال گذشته پیگیری کردیم. که بهصورت محدودی انجام شد امسال هم توقع داریم که این اتفاق رخ دهد. خوشبختانه در دانشگاههای علوم پزشکی به این موضوع توجه بهتری شده است و ما هم انتظار داریم در دانشگاه وزارت علوم حداقل همسانسازی اتفاق افتد. از مجلس هم خواهش کردیم به این نکته توجه کند چرا که به هر ترتیبی که شده باید استادانمان را در داخل کشور نگه داریم.» غلامی، درباره صحت خبر منتفی شدن افزایش حقوق برای اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی تأکید میکند: موضوع مربوط به اعمال افزایش حقوق برای اعضای هیأت علمی از طریق کمیسیون تلفیق در مجلس شورای اسلامی بود که با برگشت لایحه به دولت دیگر در کمیسیون موضوعیت ندارد.با وجود این وزارت علوم همچنان پیگیر تأمین منابع لازم برای افزایش حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی از طریق سازمان برنامه و بودجه است. با قولی که رئیس سازمان برنامه دادهاند، در اصلاح لایحه رقم مورد نیاز که قبلاً مشخص شده است، به سرجمع اعتبارات وزارت علوم اضافه خواهد شد.
مجلس نگاه ویژهای داشته باشد
بحث ترمیم حقوق استادان حالا جزو مطالبه رؤسای دانشگاهها هم شده است به طوری که آنها از مجلس شورای اسلامی میخواهند که به وضعیت معیشت اعضای هیأت علمی بویژه جوانترها نگاه ویژه و خاصی داشته باشند. آنطور که برخی از رؤسای دانشگاهها اعلام کردهاند حقوق و دستمزد پایین اعضای هیأت علمی جوانتر موجب بیانگیزه شدن آنها در دانشگاه شده است.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف در این باره میگوید: مهمترین سرمایه دانشگاهها استادان و اعضای هیأت علمی هستند که در حال حاضر وضعیت حقوقی خوبی ندارند این وضعیت برای جوانترها مشکلات بسیاری ایجاد کرده است. هم اکنون حقوق اعضای هیأت علمی جوان در تهران بهگونهای است که توان پرداخت کرایه خانه را ندارند. یک عضو هیأت علمی جوان از بهترین دانشگاههای خارج یا داخل فارغالتحصیل شده است وقتی با این حقوق مواجه میشود اولین و مهمترین اتفاقی که برایش میافتد این است که به مهاجرت فکر میکند. دولت در یک دورهای تلاشهای خوبی داشت و برخی از فارغالتحصیلان به کشور برگشتند در دانشگاه شریف از سال٩٤ تا٩٨ بیش از ١٠٠ نفر به هیأت علمی جذب شدند که ٦٥ درصد این اعضا فارغالتحصیلان دانشگاههای مطرح دنیا هستند.
او تأکید میکند: اگر یکی از اعضای هیأت علمی نتواند بهدلیل معیشتی در کشور دوام بیاورد و به کشوری دیگر مهاجرت کند این موضوع دو مسأله بزرگ برای ما ایجاد میکند اول اینکه ما نتوانستیم عضو هیأت علمی خودمان را نگه داریم و دوم اینکه آنها این پیام را به فارغالتحصیلان دیگر کشورها میدهند که شرایط اعضای هیأت علمی در ایران خوب نیست.
رئیس دانشگاه امیرکبیر هم این صحبتها را تأیید میکند و میگوید: استاد جوانی که ٦ میلیون تومان در ماه دریافتی دارد چطور میتواند به فکر تحول علمی و پژوهشی کشور باشد. اگر مجلس به افزایش حقوق اعضای هیأت علمی بویژه جوانترها بیتوجه باشد آنها مهاجرت میکنند. من یک سؤال را مطرح میکنم عضو هیأت علمی که در دانشگاه امیرکبیر تدریس میکند چه فرقی با استادان دانشگاه علوم پزشکی دارد. این تبعیض است و باید نسبت به همسانسازی حقوق مجلس ورود کند. معتمدی با تأکید بر دریافتی حقوق اعضای هیأت علمی میگوید: میزان حقوق اعضای هیأت علمی بسته به رتبههای مختلف اعم از قراردادی، پیمانی، استادیار و دانشیار متفاوت است. یک استاد در ٣٠ تا ٣٥ سالگی شروع بهکار میکند. او تا آن سن فقط هزینه کرده است و هیچ پساندازی ندارد. البته همین فرد حق کار کردن در مرکز علمی دیگر را هم ندارد و فقط حقوق دانشگاه را میگیرد. این استاد موظف است ٤٠ ساعت در هفته در دانشگاه حضور داشته باشد. تدریس انجام دهد. کتاب و مقاله پژوهشی بنویسد، تحقیقات علمی و صنعتی انجام دهد و استاد راهنمای دانشجویان در دوره پایان نامه باشد استادان جوانتر باید ٥ سال این چنین فعالیت کنند تا پیمانی دانشگاه شوند. با این همه فعالیت باید توجه بیشتری به این افراد داشته باشیم. مجلس باید نگاه ویژهتری داشته باشد.
رئیس جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:
واکسیناسیون براساس اولویتهای تعیین شده، این هفته آغاز میشود
اگر بتوانیم این پنج - شش هفته را بهخوبی رعایت کنیم مانع موج چهارم می شویم
در حالی که با ورود نخستین محموله واکسن روسی کرونا به کشور، امیدها برای آغاز واکسیناسیون در کشور دوچندان شده است، اما همزمان خبرها از خیز ملایم کرونا در 8 استان کشور حکایت دارد بهطوری که هشدار افزایش آمار ابتلا به ویروس کرونا و پیک چهارم این بیماری داده شده و تأکید میشود؛ چنانچه مانع خیز چهارم ویروس نشویم، از نوروز آرام هم خبری نخواهد بود. این هشدارها در حالی از زبان اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا بیان میشود که در دو هفته اخیر رعایت پروتکلهای بهداشتی از 81 درصد به 75 درصد رسیده و تعداد شهرهای نارنجی نیز به دو برابر رقم قبلی منتهی به یکونیم ماه گذشته افزایش یافته است. همچنین در ادامه هشدارها و نگرانیها از بالا رفتن احتمال خطر خیز عدد و رقمهای ویروس در کشور، واکسنهای وارداتی که بنا بود براساس برنامهریزیها در اختیار گروههای هدف قرار بگیرد طی روزهای آتی به پرسنل آیسییو که خط اول مقابله با کرونا هستند، تزریق میشود. بنا به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، براساس اولویتبندی که در سند ملی واکسیناسیون کشور (مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا) مصوب شده، تزریق را شروع میکنیم. اولویت اول تزریق واکسن کرونای روسی با افرادی است که در آیسییوها کار میکنند و در بخش مراقبت ویژه که مستقیماً با بیمار ارتباط دارند. بنا به این گزارش، رئیس جمهوری دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که با ورود اولین محموله واکسن، همه دستگاهها خودشان را برای واکسیناسیون عمومی آماده کردند و واکسیناسیون از همین هفته، مصادف با دهه مبارک فجر و جشن ملی ملت ایران با اولویت کادر درمان آغاز میشود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت، حسن روحانی گفت: همه دستگاهها برای پیشبرد طرح واکسیناسیون در کشور آمادهاند و در این چارچوب، کادر درمان، سالمندان و افراد دارای بیماریهای زمینهای، در اولویت دریافت واکسن هستند. رئیس جمهوری اظهار داشت: با ورود بخشهای دیگری از واکسنهای خریداری شده، تا قبل از عید بهطور قابل ملاحظهای در کشور واکسیناسیون انجام میگیرد. دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کرونا پیر و جوان نمیشناسد، رعایت دقیقتر و گستردهتر دستورالعملهای بهداشتی را ضروری خواند و گفت: در این ایام شاهد بودیم آقایان میناوند و انصاریان؛ از ورزشکاران و فوتبالیستهای معروف کشورمان، در اثر این پاندمی به رحمت خدا رفتند و این هشداری برای همه مردم است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه کاهش ترددها، تجمعها و رعایت دقیق دستورالعملهای بهداشتی ضروری است، عنوان کرد: آمار رعایتکنندگان دستورالعملهای بهداشتی از ۸۱ درصد به ۷۵ درصد کاهش یافته و هرچه میزان رعایت پروتکلها کاهش پیدا کند، باید انتظار داشت که در هفتههای بعد از آن، شاهد افزایش آمار ابتلا و فوتیها باشیم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه سه موضوع مهم درباره پاندمی کرونا وجود دارد، افزود: مسأله اول پیشگیری است، موضوع دوم درمان بیماری است که تاکنون درمان قطعی و مؤثری برای این بیماری به دست نیامده و مسأله سوم واکسیناسیون و ایجاد ایمنی جمعی از طریق آن است که سازمان جهانی بهداشت بهخاطر شرایط خاص پاندمی کرونا مجوزی اضطراری برای استفاده از تعدادی واکسن را صادر کرده، اما با این حال تا رسیدن به سطح قابل قبولی از واکسیناسیون مسیری طولانی باقی مانده است. رئیس جمهوری تصریح کرد: حتی اگر همه امکانات فراهم باشد و تعداد کافی واکسن تولید شده باشد باز هم دو مرحله واکسیناسیون نزدیک به ۸ میلیارد نفر جمعیت جهان یا حداقل واکسیناسیون ۶۰ درصد از این جمعیت زمان زیادی را میطلبد.
رئیس جمهوری با اظهار امیدواری نسبت به اینکه واکسنهای در حال ساخت داخلی (پاستور، رازی و برکت) نیز تا قبل از پایان فصل بهار سال بعد به مرحله استفاده برسند، گفت: حتی اگر تعداد کافی واکسن در دسترس باشد، باید بدانیم که واکسیناسیون گسترده زمان زیادی را میطلبد و حتی پس از واکسیناسیون عمومی نیز از آنجا که اثربخشی هیچکدام از واکسنها صددرصد نیست، ضرورت دارد پروتکلهای بهداشتی با دقت کامل اجرا شوند و از همه رسانهها میخواهم که همچنان مردم را به رعایت دقیق دستورالعملهای بهداشتی توصیه کنند.
موج ملایم کرونا در برخی از استان ها
همچنین سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از واردات محمولههای بعدی واکسن کرونا در هفتههای آینده خبر داد و گفت: مقالهای که در مجله پزشکی معتبر لنست چاپ شد، تأیید کرد که این واکسن ۹۱.۶ درصد اثربخشی دارد که این میزان نشان میدهد که یکی از واکسنهای با بالاترین اثربخشی است که در دنیا وجود دارد. از ویژگی های دیگر این واکسن این است که برای تمامی گروههای سنی اولویتدار قابل استفاده است. برخی واکسنها در برخی سنهای خاص منع مصرف دارد، اما این واکسن ایمن و خوب است و به همین دلیل اکثر کشورهای اروپایی متقاضی شدند که این واکسن را در اختیار بگیرند. علیرضا رئیسی با هشدار نسبت به خیز ملایم کرونا در برخی استانها، از دو برابر شدن شهرهای نارنجی در کشور خبر داد و گفت: به استانهای هرمزگان، خوزستان، یزد، استانهای شمالی گیلان، مازندران و گلستان، آذربایجان غربی و لرستان هشدار میدهیم که باید به دقت مراقب و مواظب باشیم.
وی ادامه داد: هنوز شهر قرمز نداریم، اما شهرهای نارنجی از ۱۸ تا به ۳۶ رسیده و دوبرابر شده که این یک هشدار است. رئیسی در ادامه از مردم خواست هوشیار باشند و پروتکلها را رعایت کنند. وی گفت: امید داریم که اگر خوب بتوانیم این پنج - شش هفته را بهخوبی رعایت کنیم و مانع خیز چهارم شویم،یک شب عید آرام داشته و برخی فعالیتها را بتوانیم انجام دهیم.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره آخرین وضعیت کشور، گفت: هنوز شهر قرمز نداریم، اما شهرهای نارنجی از ۱۸ تا به ۳۶ رسیده و دوبرابر شده که این یک هشدار است. شهرهای زرد از ۱۳۰ به ۱۷۸ رسیده و شهرهای آبی از ۳۰۶ به ۲۳۴ شهر کاهش یافته است.
تزریق ۱۱۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس به ناوگان شهری
۱۱۰ دستگاه اتوبوس و مینیبوس جدید دیروز به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران اضافه شد.
به گزارش ایسنا، پیروز حناچی با اشاره به برنامه جامع کاهش آلودگی گفت: پیش از کرونا روزانه دو میلیون و ۲۰۰ نفر از طریق مترو و دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از طریق اتوبوسرانی مدیریت سفر آنها کنترل میشد؛ لذا موضوعی که روزانه پنج میلیون نفر با آن درگیر هستند موضوعی حاکمیتی است و باید با منابع عمومی حداکثر امکان برای آن فراهم شود. البته نمودار ۱۰ ساله تهران حاکی از کاهش آلودگی است. حناچی تأکید کرد: ما در بودجه شهرداری در سال ۹۰، ۷.۷ میلیارد دلار معادل ۹ هزار و ۲۹۴ میلیارد تومان در نظر گرفتهایم برای سال ۹۹ این رقم به ۱.۵ میلیارد دلار یعنی معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید.
آینده نزدیک آموزش و استلزامات آن
محمد بطحائی
وزیر سابق آموزش و پرورش
بحران کرونا، با صبر و تحمل مردم و تلاش دستاندرکاران بویژه پرستاران و پزشکان عزیز رو به افول است.
در کنار همه صدماتی که این بیماری مهلک به جامعه بشری تحمیل و آثار جبرانناپذیری را در بخشهای مختلف وارد کرد، فرصتهای جدید و ظرفیتهای پنهانی را نیزنمایان ساخت. شاید بیشترین مصداق واژه «دوران پساکرونا» را باید در حوزه آموزش و پرورش سراغ گرفت در حالی که بسیاری ازروشها، تکنیکها و ابزارهای مرسوم و فعلی آموزش و پرورش در کنارچالش جدی اهداف و حتی فلسفه آموزش و پرورش بشدت مورد تردید قرار گرفته است.
آموزش و پرورش فردای کشور چه مختصات و شمایلی خواهد داشت؟ آیا مدارس و کلاسها و برنامههای درسی به شکلی که در یکصد سال گذشته تاکنون البته با اندکی تغییرات، جاری و ساری بوده است استمرار مییابد؟ کودکان و نوجوانان با تسلطی که بر حضور و بهرهبرداری از فضای مجازی پیدا کردهاند و با انبوهی از اطلاعات و دادهها که در این دنیای جدید یافتهاند حاضر به حضور مؤثر و با انگیزه در مدارس و کلاسهای سنتی خواهند بود؟
این سؤالات و دهها سؤال مشابه تلنگری جدی برای سیاستگذاران آموزشی است تا فرصت را غنیمت شمرده و مختصات مطلوب مدرسه در دنیای آینده را ترسیم کنند.
ما معلمان و سیاستگذاران آموزشی باید باور کنیم دانشآموزان فردا خود به صورت مستقل به یادگیری خواهند پرداخت و نقش ما در بهترین حالت صرفاً به عنوان راهبراین فرآیند خواهد بود.
اگر تا دیروز نگرانی جامعه، مدرسهای با تجهیزات گرمایشی استاندارد، وجود میز و نیمکت و معلمانی مسلط به روشهای تدریس در این مدارس بود، نگرانی فردا نبود تجهیزات کافی برای ارتباطات در فضای مجازی و ضعف دانشآموزان برای تسلط به این فضا و بویژه ضعف معلمان- شما بخوانید راهبران آموزشی و تربیتی - در مدیریت مطلوب و شایسته فرآیند یاددهی و یادگیری خواهد بود. در آیندهای نزدیک، آنچه عدالت آموزشی را با مخاطره جدی مواجه خواهد ساخت، نبود فضای آموزشی نیست بلکه نبود تجهیزات ارتباطی و ضعف دسترسی به شبکههای امن ارتباطی و اطلاعاتی و گسترش زیرساختهای فنی آن خواهد بود.
در آیندهای نزدیک، مدرسه و کلاس باید به عنوان مرکز راهبری آموزشهای دانشآموزی معطوف و منطبق با نیازهای آموزشهای تلفیقی (مجازی و حضوری) تبدیل شود. آزمایشگاهها و کارگاهها برای تمرین مهارتهای عملی به صورت تجمیعی در یک نیمروز به دانشآموزان خدمت دهند. رایانههای مدرسه با پشتیبانی خدمات اینترنت و شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات، محلی برای تعاملات دانشآموزان و ورود آنها به فضای مجازی قرار گیرد. در آیندهای نزدیک باید ما معلمان با گذراندن دورههای فشرده و اثربخش، شایستگی لازم را برای تولید محتوای چندرسانهای، آشنایی و بهرهبرداری از بانکهای اطلاعاتی و منابع مفید دیجیتالی، روشهای فعال یاددهی - یادگیری و تکنیکهای ارزشیابی در آموزشهای مجازی و تلفیقی و سایر موضوعات مشابه را به دست آوریم.
در آیندهای نزدیک باید والدین با گذراندن آموزشهای لازم نقش جدید خود را در همراهی و شراکت در فرآیند یاددهی - یادگیری دانشآموزان بیاموزند و به آن باور داشته باشند.
در آیندهای نزدیک باید وزارت ارتباطات، اپراتورهای تأمین کننده اینترنت، کسب و کارهای اینترنتی و سایر مؤسسات و شرکتهایی که برنده مطلق دوران جدید و گسترش فضای مجازی بودند با احساس مسئولیت اجتماعی خود و البته حمایتهای قانونی، تجهیزات و منابع لازم را برای مدیریت در عرصههای فوق در اختیار آموزش و پرورش کشورمان قرار دهند.
باور کنیم آینده نزدیک بسیار نزدیک است و غفلت از مقتضیات آموزش و پرورش در دوران پساکرونا، نهتنها عدالت آموزشی را بشدت در معرض تهدید قرار خواهد داد بلکه مسیر تعلیم و تربیت نسل آینده را از مدیریت خارج کرده و به سمت و سویی خطرناک جهت خواهد داد.