از ابتدای اسفند ماه و جهت مقابله با کرونا
«هفته های خرید اینترنتی» در کشور آغاز می شود
سوسن صادقی
خبرنگار
اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی در راستای حمایت از کسبوکارهای فعال در زمینه ارائه خدمات و فروش آنلاین و مقابله با کرونا، «هفتههای خرید اینترنتی» را از ابتدای اسفندماه در کشور آغاز میکند. جزئیات این طرح را از رضا الفت نسب عضو هیأت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی و همچنین نظر فعالان را درباره راهاندازی این رویداد جویا شدیم.
هر هفته یک استان
رضا الفت نسب عضو هیأت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی معتقد است برای کنترل بیماری کرونا و بهدنبال آن ترویج خرید اینترنتی رویداد «هفتههای خرید اینترنتی» را در اتحادیه کسب و کارهای مجازی راهاندازی کردیم و طبق این طرح قرار است هر هفته در چند استان هفتههای خرید اینترنتی برگزار شود.
الفت نسب گفت: باتوجه به ادامه روند شیوع کرونا در کشور، یکی از محلهایی که مردم با تجمع خود میتوانند ویروس را منتقل کنند، محلهای خرید است. بنابراین بهترین راه خرید از راه دور و از طریق اینترنتی است تا بتوانند بیشتر از این بیماری در امان باشند پس کسب و کارهایی که عضو اتحادیه کسب و کارهای مجازی هستند، در صورت تمایل و علاقهمندی میتوانند در این رویداد شرکت کرده و خدمات خود را اعم از کالا یا هر محصول دیگری در معرض فروش قرار دهند.وی با بیان اینکه کسب و کارها و پلتفرمهای آنلاینی که در این رویداد حضور مییابند باید تسهیلات ویژه و تخفیف مناسب در اختیار کاربران استان خود قرار دهند، گفت: این رویداد از اول اسفندماه با برگزاری در استانهای کرمان، گلستان، یزد و سمنان آغاز میشود.
الفت نسب با اشاره به اینکه این رویداد را در 31 استان برگزار میکنیم و طبق پیشبینی ما تا آبان ماه سال 1400 ادامه مییابد، افزود: در همین راستا در این طرح بهدنبال این هستیم تا به اصناف آفلاین و فیزیکی هم کمک کنیم تا آنها نیز بتوانند از روند فروش عقب نمانده و با پیوستن به پلتفرمهای فروشگاههای آنلاین اجناس خود را بهصورت اینترنتی به فروش برسانند از اینرو پلتفرمهای آنلاین نیز دعوت کردیم تا با کاهش دستمزد و ارائه تخفیف زمینه حضور فروشگاههای آفلاین را در پلتفرمهای آنلاین فراهم کنند تا بتوانند اجناس خود را در این رویداد در استانها با تخفیف به مردم ارائه دهند.
عضو هیأت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی معتقد است برای برگزاری خوب این رویداد باید نهادهای دیگر نیز بخصوص در زمینه اطلاعرسانی به ما کمک کنند تا این طرح که به نفع مردم و کسب و کارها است، به خوبی اجرایی شود.وی گفت: تصور ما این است هم تعداد کسب و کارهای آفلاین ما که در فضای آنلاین شعب خود را راه اندازی کردهاند، افزایش چشمگیری یابد، هم مردم استان با خرید اینترنتی انس بیشتری بگیرند و بتوانند استفاده کنند و کمتر بیرون روند.
الفت نسب افزود: اگر شکایت و تخلفی هم در این رویداد باشد، اتحادیه پیگیری کرده و ناظر است از اینرو کسب و کارها و پلتفرمها برای ثبتنام میتوانند به سایت ecfestival.ir مراجعه کنند.
خروج تمرکز خرید اینترنتی از تهران
عادل طالبی رئیس انجمن فروشگاههای اینترنتی شهر تهران اعتقاد دارد طرح هفتههای خرید اینترنتی طرح خوبی به نظر میرسد ولی باید اجرا شود تا بتوانیم نقاط ضعف و قوت آن را پیدا کرده و با برطرف کردن ضعفهای آن و برجسته کردن نقاط قوتش این کار را کماکان در کشور ادامه دهیم.
طالبی گفت: باید این موضوع را قبول کنیم که کل جامعه ما هنوز با خریدهای اینترنتی انس نگرفتهاند هرچند شیوع بیماری کرونا بحث خریدهای اینترنتی را نسبت به قبل سه برابر افزایش داد به طوری که بخش آفلاین و فیزیکی هم با توجه به شرایط پیش آمده به بازار آنلاین کشور رو آورد. به عبارتی کرونا کمک کرد تا مشتری و تأمین کننده هر دو در صحنه بیایند بنابراین نه تنها مشتری زیاد شد، بلکه تأمین کنندهها هم زیاد شدند و به افزایش خرید اینترنتی کمک کرد.
این فعال کسب و کار مجازی معتقد است، راهاندازی چنین رویدادهایی و اطلاعرسانی درباره آنها باعث میشود مردم بیشتر با بحث خریدهای اینترنتی آشنا بشوند بخصوص که قرار است تخفیفهایی هم از سوی کسب و کارها در نظر گرفته شود به هر حال تخفیف آغاز تغییر رفتار مصرف کننده است و میتواند در این حوزه مؤثر واقع شود.
وی در ادامه گفت: اطلاعرسانی این رویداد هم به کسانی که تاکنون خرید اینترنتی نداشتهاند کمک میکند تا این گزینه از خرید را انتخاب و خرید اینترنتی را آزمایش کنند و هم به آنهایی که پیش از این تجربه تلخی از خرید اینترنتی داشتند امکان می دهد تا بتوانند دوباره آن را امتحان و خرید کنند.
طالبی اعتقاد دارد یکی از نکات خوب این طرح این است که قرار است در استانها هم اجرایی شود و تنها به تهران متمرکز نشده و این خود مزیت خوبی است تا مردم دیگر استانها نیز به خرید اینترنتی تشویق شوند.
طرحی به نفع تمام بازیگران
امیرحسن موسوی مدیر روابط عمومی گروه دیجی کالا نیز معتقد است طرح هفتههای خرید اینترنتی اقدام بسیار خوبی است چون این طرح همزمان به هر سه بازیگران آن یعنی مشتریان، کسب و کارهای آنلاین و پلتفرمها کمک میکند.
موسوی گفت: معمولاً کسب و کارها در شهرها و بخصوص مکانهای دورافتاده با ظرفیت پلتفرمهای آنلاین (Market Place) آشنا نیستند و این طرح چون هر هفته قرار است در چند استان برگزار شود، میتواند به آنها در پیوستن به این پلتفرمها کمک کند تا بتوانند محصولات و کالاهای باکیفیت خود را به مشتریانی به وسعت سراسر کشور بفروشند.
وی با بیان اینکه برگزاری این طرح برای پلتفرمهای آنلاین محلی، فرصت خوبی است تا با شرکت در این رویداد جایگاه خود را به کسب و کارهای استان خود نشان دهند، افزود: با این طرح کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا هم میتوانند با حضور در این طرح وضعیت خود را بهبود بخشند.
موسوی با اشاره به این که اجرای چنین طرحی به ارتقای فرهنگ خرید اینترنتی در شهرستانها هم کمک میکند، گفت: خرید اینترنتی از پلتفرمها بیشتر در تهران انجام میشود به طوری که 50 درصد خرید از دیجی کالا از تهران و 50 درصد بقیه از 30 استان دیگر است و این تناسب خوبی نیست و نشان میدهد که شهرها و استانهای دیگر هنوز با فرهنگ خرید اینترنتی آشنا نشدهاند.
وی با بیان اینکه در این طرح باید کسب و کار و پلتفرمها پیشنهادهای ویژهای مانند کدهای تخفیفی، ارسال رایگان و... برای مشتریان خود داشته باشند، افزود: این پیشنهاد باعث میشود مردم استانها را به خرید اینترنتی ترغیب کرد، چرا که هنوز سهم خرده فروشی آنلاین در کشور با اینکه ضریب نفوذ اینترنت به 100 درصد رسیده اما برخلاف دیگر کشورها (چین 45 درصد، ترکیه 7 درصد و...) تنها 2 درصد است و ما هنوز در بخش خرده فروشی آنلاین موفق نبودهایم از اینرو این گونه طرحها باعث میشود نفوذ خرید اینترنتی در استانها و شهرها افزایش یابد.
مدیر روابط عمومی دیجی کالا اعتقاد دارد برای اینکه بحث خریدهای اینترنتی بخصوص بهدلیل شیوع کرونا و ماندن مردم در خانه افزایش یابد، باید مسئولان آن استانها اعم از استانداریها، فرمانداریها، شهرداریها، بانکها و... حتی اپراتورها به کمک بیایند تا بتوان با تبلیغ و فراهم کردن شرایط و اطلاعرسانی مناسب، مردم استانها و شهرها را با این رویداد آشنا کرد تا مردم به خریدهای اینترنتی ترغیب شوند.
داود مشتاقی مدیر بازاریابی یکی از فروشگاههای آنلاین (شاپ دات آی آر) نیز راهاندازی هفتههای خرید اینترنتی در استانها را اقدام خوب و مثبتی ارزیابی کرد. وی معتقد است با این اقدام فرهنگ خرید اینترنتی در استانها و شهرهای کوچک را نیز ارتقا میدهیم.
مشتاقی گفت: اگر تبلیغات این طرح در استانها با همکاری نهادها و سازمانها به درستی صورت بگیرد، مردم به موضوع خرید اینترنتی حساس میشوند و اعتماد مردم به خریدهای اینترنتی بالا میرود و از آن استقبال خواهند کرد و در آینده خرید اینترنتی به یکی از گزینههای آنها برای خرید تبدیل خواهد شد.
وی افزود: هنوز مردم با خریدهای اینترنتی انس نگرفتهاند ولی این طرح میتواند باعث شود مردم به خریدهای اینترنتی هم روی بیاورند و بخصوص در شرایط کنونی کرونا و پیشگیری از مبتلا شدن به این بیماری کمتر از خانه خارج شوند.این فعال کسب و کاری اعتقاد دارد که کسب و کارهای مجازی با دو مشکل مهم لجستیک کالا و زنجیره تأمین کالا روبهرو هستند و باید این مشکلات آنها نیز رفع شود.
مشتاقی گفت: حال که این طرح راهاندازی شده است باید مسئولان مربوطه برای ارسال کالا هم فکر کنند. زنجیره تأمین کالا نیز مهم است و اکنون کسب و کارهای مجازی هم با تأمین کالا و تولید مواجه هستند.
با حضور وزیر ارتباطات
استفاده عمومی از نسل پنجم تلفن همراه میسر شد
با حضور محمدجواد آذریجهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در ششمین نمایشگاه اینترنت اشیا و نخستین جشنواره اینترنت اشیا، امکان استفاده عموم از نسل پنجم تلفن همراه بهصورت آنلاین در پارک آب و آتش کلید خورد.
بهگزارش «ایران»، محمد جواد آذری جهرمی روز گذشته با حضور در ششمین نمایشگاه اینترنت اشیا و نخستین جشنواره اینترنت اشیا، نسل پنجم تلفن همراه(5G) را بهصورت رسمی افتتاح کرد.وزیر ارتباطات در این افتتاح با اشاره به راهاندازی سه سایت نسل پنجم برای مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، گفت: این نخستین سایت نسل پنجم برای استفاده عموم مردم است.
وی به رونمایی از کاربردهای نسل پنجم تلفن همراه در نمایشگاه اینترنت اشیا، اشاره کرد و افزود: شرکتهای فعال در این حوزه در حال همافزایی هستند که بتوانند زیست بوم این حوزه را برای استفاده حداکثری در اقتصاد دیجیتال فعال کنند.
وزیر ارتباطات از راهاندازی نسل پنجم در جزیره کیش در اول اسفند ماه خبر داد و افزود: ایرانسل در دو هفته نخست اسفند نیز در شیراز نسل پنجم تلفن همراه را راهاندازی میکند.
گفتنی است وزیر ارتباطات در حاشیه این نمایشگاه در پاسخ به سؤال ایسنا، درباره احتمال کاهش قیمت اینترنت با افزایش رشد ترافیک، با بیان اینکه ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه زیرساخت را کاهش دادیم، اظهار کرد: در رابطه با اینکه تعرفه نهایی مشترکان چه تغییری میکند، بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال آینده تأثیرش را میبینیم، اما گام اول که کاهش ۳۰ درصدی تعرفه زیرساخت بوده، انجام شده است.
وی با اشاره به عدم محاسبه تعرفه نیمبها برای تعرفه داخلی توسط اپراتورها و اعتراض ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) نسبت به این موضوع بیان کرد: نیازی به گزارش ساترا نیست و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات بررسی میکند و اصلاً ساترا یک سازمان قانونی نیست.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره روند تبدیل ADSL به VDSL و وعده واگذاری پنج میلیون پورت تا پایان سال بیان کرد: مخابرات ایران این فرآیند را متوقف کرده و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات این موضوع را پیگیری میکند، مصوبهای را برای طرح در کمیسیون تنظیم میکنند که بابت عدم اجرای مصوبه بیتاستریم، جرایم سنگینی برای مخابرات داشته باشد.
مشارکت بیش از هزار مهندس در حمله هکری به امریکا
بررسیهای مایکروسافت نشان میدهد بیش از هزار مهندس در طراحی حمله هکری به شرکت سولارویندز که موجب سرقت اطلاعات از دهها مؤسسه دولتی و خصوصی امریکایی شد، مشارکت داشتهاند.
بهگزارش مهر، براد اسمیت رئیس شرکت مایکروسافت حمله به سولارویندز را بزرگترین و پیچیدهترین حمله هکری جهان تا به امروز توصیف کرد و افزود: حمله یادشده که به مدت یک ماه به طور جدی ادامه یافت، موجب دسترسی غیرمجاز به دادههای ذخیره شده در برخی وزارتخانههای دولتی امریکا و شرکتهای بازرگانی و تجاری و فناوری اطلاعات این کشور شد.
حمله یاد شده اولین بار در دسامبر سال گذشته توسط مایکروسافت و فایرآی شناسایی شد و ممکن است حدود ۱۸ هزار سازمان به علت این حمله دچار مشکل شده باشند. بدافزاری که به علت سوءاستفاده از نرم افزار مدیریت شبکه اوریون شرکت سولارویندز در شبکههای رایانهای نهادهای مختلف دولتی و خصوصی امریکا جاسازی شد، سان برست یا سولوریگیت نام دارد و بیم آن میرود که دامنه فعالیتهای تخریبی آن هنوز بهطور کامل شناسایی نشده باشد.
«آمازون» مرکز فرماندهی در خانه های هوشمند میشود
میترا جلیلی- آمازون، این غول دنیای فناوری که با شیوع کرونا رکوردهای تازهای در فروش آنلاین تجربه کرد در زمینههای دیگر نیز خوش درخشیده و ازآنجا که در ساخت و تجهیز خانههای هوشمند نیز دستی دارد قرار است وارد فاز جدیدی در این حوزه شود. ظاهراً قرار است اسپیکر و بلندگوهای Echo آمازون که تاکنون طرفداران پروپاقرصی داشتهاند وارد مرحله جدیدی شوند و با مرکز فرماندهی هوشمند اکو(center Echo command)بهعنوان مغز و مرکز فرماندهی خانههای هوشمند فعالیت داشته باشند.
البته هنوز کمپانی آمازون بهطور مشخص درباره این پروژه توضیحی ارائه نداده اما شایعاتی که منتشر شده نشان میدهد آمازون قابلیت وسایل خانگی Echo smart home خود را به سطح بالاتری میرساند. اگر این شایعات درست باشند در واقع بلندگوها و اسپیکرهای سنتی رومیزی فعلی آمازون به یک صفحه نمایش لمسی Echo device تبدیل میشوند که به دیوار اتصال خواهند داشت.
این بزرگترین وسیله لمسی الکسا مربوط به آمازون خواهد بود و میتواند همه وسایل متصل به اینترنت در خانه را زیر سلطه و فرماندهی خود داشته باشد. برخی از محققان این پروژه که نخواستند نامشان فاش شود به بلومبرگ گفتهاند Echo device در واقع یکی از پروژههای بخش سختافزاری شاخه Lab126 کمپانی آمازون است.
هرچند جزئیات زیادی از این طرح هنوز منتشر نشده ولی بهگفته این افراد، این مجموعه شامل یک صفحه نمایش لمسی بزرگ و دستیار صوتی الکسا آمازون است. دارندگان این مرکز هوشمند در خانه برنامههای خود را از قبل به این مرکز هوشمند ارائه میدهند و در حافظه سیستم باقی میماند.
به این ترتیب هرگاه نیازی به مرور برنامههای روزمره یا هفتگی خود داشته باشند میتوانند از این مرکز بخواهند تا برایشان یادآوری کند.
همچنین کاربران میتوانند از این مرکز هوشمند خواستار پخش موسیقی یا کنترل وسایل هوشمند خانه همچون لامپها و چراغهای خانه، قفل در، باز یا بسته کردن در و پنجره و... شوند. این مرکز فرماندهی همچنین به یک دوربین و میکروفون متصل است و میتوان از آن به بهترین شکل ممکن برای ویدیوکنفرانس استفاده کرد.
گفته میشود که تاکنون Lab126 صفحه نمایش 10 و 13 اینچی را مورد آزمایش قرار داده که صفحه 13 اینچی بزرگترین Echo deviceآمازون با یک صفحه نمایش محسوب میشود. البته پیش از این Echo Show آمازون در اندازه 10 اینچ تولید شده بود اما ازآنجا که این مرکز فرماندهی باید به دیوار متصل شود منابع آگاه میگویند که بسیار باریکتر ازEcho Show خواهد بود. مشتریان میتوانند مرکز فرماندهی اکو را بین 200 تا 250 دلار خریداری کنند و با توجه به پیشرفتهای آمازون در این زمینه انتظار میرود که تا پایان سال 2021 شاهد ورود آن به بازار باشیم هرچند برخی منابع معتقدند ممکن است این موضوع به سال 2022 و پیش از شروع فصل تعطیلات موکول شود.
گفتنی است وسایل هوشمند دیواری وسایل تازهای نیستند و پیش از این هم Nest Mini گوگل را داشتهایم اما به هرحال این هم یک پروژه بلندپروازانه دیگر از آمازون است و باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی خواهد افتاد.
معاون وزیر ارتباطات:
کاربران از سرعت اینترنت ثابت رضایت ندارند
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) گفت: با توجه به گستردگی خدمات پهن باند ثابت، کاربران از سرعت آن رضایت کافی ندارند.
به گزارش ایرنا، «حسین فلاح جوشقانی» در سومین رویداد هفته ایران دیجیتال، در پنلی با حضور شرکتهای خدمات دهنده اینترنت ثابت حاضر شد و به مشکلاتی که اینترنت ثابت در کشور دارد اشاره کرد.
وی درباره وضعیت اینترنت ثابت و میزان رضایت کاربران از این زیرساخت ارتباطی گفت: ما در حوزه ارتباطات و پهن باند ثابت مشکلات زیادی داریم و توسعه یافته نیستیم. این مسأله نیز بر کسی پوشیده نیست.
معاون وزیر ارتباطات افزود: ما در این حوزه مشکلات زیادی داریم که یکی از آنها عدم سرمایهگذاری در این بخش است که اصولاً قابل انجام نیست. این کار جزئیات پیچیده اجرایی دارد زیرا مجموعهای مانند شرکت مخابرات ایران که صاحب این تجهیزات باشد انحصار ایجاد میکند.
فلاح اضافه کرد: کاربران فضای مجازی با توجه به گستردگی خدمان پهن باند از سرعت آن ناراضی هستند اما توسعه آن و جلب رضایت مردم غیر ممکن نیست و باید تعامل بیشتری با شرکت مخابرات داشته باشیم.
او تشریح کرد: در توسعه اینترنت نسل پنجم بحث صرفاً بر سر اینترنت تلفن همراه نیست. 5G زیست بومی است که اصل و اساس آن بحث همگرایی پهن باند ثابت و موبایل است که دستیابی به این اصل نیاز به زیرساخت مناسب فیبر دارد.
فلاح ادامه داد: زمانی که از باند پهن صحبت می کنیم صرفاً یک تکنولوژی نیست، یک طرز فکر است. این باند پهن اصل مهم در کل کشور است. مطالبه امروز مردم باند پهن است که اکنون در حاکمیت نیز وجود دارد.
وی افزود: این که میگویند سرمایهگذاری در این حوزه ممکن نیست، اشتباه است و اکنون شاتل با سرمایهگذاری کلان در این حوزه وارد میدان شده است.
فلاح تشریح کرد: عمده مشترکان از تعرفه تلفن همراه شکایت دارند بنابراین باید در این حوزه سیاستگذاری درستی انجام شود. بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی هزینه اینترنت در سبد مردم نباید بیشتر از ۲ درصد باشد و ما باید به این هدف برسیم.
ما اینترنت زیرساختی که اپراتورها دریافت میکنند را ۲۵ درصد ارزان کردیم تا آنها بتوانند در حوزههای مختلف سرمایهگذاری کنند. در خصوص تلفن ثابت باید بگویم که آنها سه سال است که از بالا نرفتن تعرفه در رسانهها گلایه میکنند اما تازه سه هفته است که این گلایه را رسماً به ما اعلام کردهاند.
وی تأکید کرد: ما باید تفکرمان را در حوزه اینترنت درست کنیم زیرا اینترنت نسل پنجم نیاز به سرمایهگذاری کلان دارد.