ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
با ابهت فرماندهای مثل خانم حدیدچی
مرجان قمری: بازی کردن نقش شخصیتهای معاصر کمی سخت است و برای من هم نگرانیهایی وجود داشت چون خاطراتی از خانم مرضیه حدیدچیدباغ وجود دارد و ممکن است که ناخودآگاه، مخاطبان دست به مقایسه بزنند برای همین سعی کردیم شخصیت مرضیه را به سمت فرمانده بودن ببریم، اول به این دلیل که مخاطب به عنوان فرمانده ایشان را بپذیرد چون اینکه ما تا به حال در ایران فرمانده زن نداشتیم کار را برایمان سخت میکرد. آقای شیخ طادی دائم به من گوشزد میکرد که در ابهت یک فرمانده باشم نه سرباز و فکر میکنم خانواده ایشان تا اینجا، کار را پسندیدهاند چون تا به حال نظر بدی نشنیدهام. خوب است که زنان ما شخصیتهایی مانند خانم حدیدچی را الگو قرار دهند، چون یکسری الگوهایی در شبکههای اجتماعی و شبکههای ماهوارهای ارائه میشود که با فرهنگ، مذهب، اجتماع و در کل هیچ چیز ما سنخیتی ندارد و باعث میشود جوانان ما در تعیین هدف و الگوی زندگی دچار سردرگمی شوند.
بخشی از صحبتهای این بازیگر در گفتوگو با خبرآنلاین درباره بازی در نقش مرضیه حدیدچیدباغ در فیلم «آتش در گلستان»
بخشی از صحبتهای این بازیگر در گفتوگو با خبرآنلاین درباره بازی در نقش مرضیه حدیدچیدباغ در فیلم «آتش در گلستان»
رئیسجمهور در آیین اختتامیه سی و نهمین دوره جایزه کتاب سال:
کتاب از جلوههای مهم جهاد تبیین است
دربخش تاریخ «رضانام تا رضاخان: زندگینامه رضاشاه پهلوی» تألیف هدایتالله بهبودی کتاب برگزیده سال شد
گروه فرهنگی: رئیس جمهور در آیین اختتامیه سی و نهمین دوره جایزه کتاب سال، جهاد تبیین را آن نوع نگارش و پژوهشی خواند که دشمن را مقابل خود ببیند و تأکید کرد: «نویسندگان باید با کسانی که روایت جمهوری اسلامی و مجاهدانش را مکتوم میخواهند، مقابله کنند.» به گفته رئیسجمهور در امتداد مسأله عدالت در بیان، باید به سراغ نگارشی رفت که دشمنان اسلام و ایران آن را نمیپسندند؛ نگارشی که در بیان حقیقت چهره دشمن باشد، همان چیزی است که دشمن به آن حساسیت نشان میدهد.
جایزه کتاب سال، محملی برای کشف استعدادهای برتر
صبح روز گذشته به میزبانی تالار وحدت، آیین اختتامیه سی و نهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و نهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال با حضور آیتالله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهور، «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «حجتالاسلام والمسلمین حمید پارسانیا» دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و «محمدعلی زلفی گل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، «احمدعلی حیدری» دبیر علمی بیست و نهمین جایزه جهانی کتاب سال، «علیرضا مختارپور» رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و همچنین جمعی از اهالی کتاب و متولیان فرهنگی کشور برگزار شد.در این برنامه که با حضور رئیسجمهور برگزار شد، آیتالله رئیسی گفت: «رویداد کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بجز ایجاد ارتباطات علمی، فرهنگی و اجتماعی میتواند محملی برای کشف استعدادهای برتر و درنتیجه میدان دادن به آنها نیز باشد تا هرچه بیشتر شاهد رشد فرهیختگان در کشور باشیم.»وی ادامه داد: «به رغم پیشرفتهایی که در فضای سایبر و دیجیتال صورت گرفته، کتاب همچنان جایگاه خودش را حفظ کرده است و این فضا در اصل بدل به محلی شده برای انتقال مضمون کتابها تا مخاطبان، بیشتر با منابع آشنایی پیدا کنند. بنابراین کتاب بهعنوان پل ارتباطی بین تمدنها و فرهنگها است و بهترین راه برای شناخت شخصیتها.»رئیس جمهور تصریح کرد: «کتاب و کتابخوانی نقش مهمی در تحلیل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دارد و نقش آن در شناخت نظریات علمی مهم است. هم امام راحل و هم رهبر معظم انقلاب با تشویق محققان و حضور در نمایشگاههای کتاب و سیره عملیشان در کتابخوانی باعث دلگرمی اهالی قلم شدهاند.»آیتالله رئیسی در ادامه با تأکید بر ایجاد و ابداع مفهوم «جهاد تبیین» توسط مقام معظم رهبری، ادامه داد: «یکی از جلوههای مهم موضوع جهاد تبیین، کتاب است. کتاب نقش مهمی در روشنگری برای نسلها نسبت به رویدادها دارد. آزادی بیان همواره در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مورد تأکید بوده است، اما در کنار آن عدالت در بیان نیز اهمیت ویژهای دارد.»
رئیسجمهور تأکید کرد: «در آیه شریفه «ن وَالْقَلَمِ وَ مَا یسْطُرُونَ» باید دقت کرد که هر مسطوری مورد قسم خداوند متعال نیست. آن مسطوری مورد قسم است که بیان نجات انسان و بیان معارف الهی باشد. هر بیانی قطعاً مورد قسم حضرت حق تبارک و تعالی نیست. بیانی که عدالت، معنویت و اخلاق را در جامعه احیا کند مهم است و باید به آن پرداخته شود. اگر بیانی زمینههای بیاخلاقی را در جامعه فراهم کرد، مورد قسم نیست. بیان باید از دریچه دانش باشد.»
آیتالله رئیسی ادامه داد: «در روزگار مدرن حق مالکیت فکری موضوع مهمی در علم حقوق است. حقالتألیف و حقالترجمه باید محفوظ باشد، اما فراموش نکنیم که کسی که کتاب را میخواند نیز حقی دارد که متأسفانه از این حق کمتر صحبت میشود. نباید حق کودکان، نوجوانان و همه جامعه کتابخوان کشور را زیرپا گذاشت و این حق با سخن محققانه اعمال میشود.»رئیسجمهور ادامه داد: «سخن باید محققانه و بر اساس مبنا باشد. آنچه رهبر معظم انقلاب درباره کرسیهای نظریهپردازی و آزاداندیشی فرمودند باعث افتخار ما در دانشگاهها است. مباحث علمی در دانشگاهها باید روز به روز توسعه پیدا کند، اما اگر قصد تسری دادن این مباحث به جامعه وجود دارد، باید محققانه صورت گیرد. در میان مردم باید با زبان مردمی صحبت کرد. پیامبران نیز با زبان مردم صحبت میکردند. شیوه امام و رهبری هم همین گونه بوده است. رهبر معظم انقلاب که از جمله شخصیتهای علمی مطرح هستند، مسائل پیچیده را به زبانی ساده بیان میکنند.»
روشنفکران حقیقی همیشه در حال رصد جامعه هستند
آیتالله رئیسی گفت: «مسأله عدالت در بیان، همواره مورد تأکید اندیشمندان و همچنین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده و هست. امیدوارم این مسأله در چنین آیینها و نشستهایی مورد توجه و ترویج قرار بگیرد. همچنین امیدوارم کتابها و آثاری که در این محفلها معرفی میشود، باعث رونق کتابخوانی در کشور شود. یکی از راههای پاس داشتن کتاب و فرهیختگان، برگزاری آیینهایی مثل کتاب سال است.»
رئیس دولت سیزدهم گفت: «در امتداد مسأله عدالت در بیان، باید به سراغ نگارشی رفت که دشمنان اسلام و ایران آن را نمیپسندند. نگارشی که در بیان حقیقت چهره دشمن باشد، همان چیزی است که دشمن به آن حساسیت نشان میدهد. همین نگارش در حوزه جهاد تبیین قرار میگیرد. همه ما در جریان هستیم که امروزه عدهای میخواهند پلشتیهای دوره قاجار و پهلوی را تطهیر کنند و بر بسیاری از حقایقی که توسط نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مجاهدان ایران ایجاد شده، سرپوش بگذارند. اینجا وظیفه محققان بسیار سنگین است و باید مدام بنویسند تا حقایق، هم به آحاد جامعه و هم جهانیان منتقل شود.»آیتالله رئیسی همچنین با اشاره به این نکته که هر نگارشی جهاد تلقی نمیشود، گفت: «آن نگارشی جهاد است که دشمن را جلوی خود ببیند. نگارشی جهاد است که مقابل آن جریانی باشد که میخواهد عمل مجاهدان دفاع مقدس، مجاهدتهای مدافعان حرم، مجاهدتهای برادر شهید سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی، مکتوم بماند. صاحبان قلم و بیان باید در بیان این مجاهدتها جهاد کنند و پیشتاز این عرصه باشند.»رئیسجمهور در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: «روشنفکر حقیقی کسی است که بیش و پیش از همه جامعه را ببیند و احساس خطر کند و به جامعه هشدار دهد. روشنفکران حقیقی همیشه در حال رصد جامعه هستند و در جایگاه دیدهبانی به آحاد جامعه و هموطنانشان هشدار میدهند. دولتها، جمعیتهای مردمی و سازمانهای مردم نهاد باید از جوانان فرهیخته و نویسندگانی که مضامین عالی را به جامعه منتقل میکنند، حمایت کرده و در جهت ترویج اندیشههای نیک بکوشند.»
جایزه کتاب سال، محملی برای کشف استعدادهای برتر
صبح روز گذشته به میزبانی تالار وحدت، آیین اختتامیه سی و نهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و نهمین دوره جایزه جهانی کتاب سال با حضور آیتالله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهور، «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «حجتالاسلام والمسلمین حمید پارسانیا» دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و «محمدعلی زلفی گل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، «احمدعلی حیدری» دبیر علمی بیست و نهمین جایزه جهانی کتاب سال، «علیرضا مختارپور» رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و همچنین جمعی از اهالی کتاب و متولیان فرهنگی کشور برگزار شد.در این برنامه که با حضور رئیسجمهور برگزار شد، آیتالله رئیسی گفت: «رویداد کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بجز ایجاد ارتباطات علمی، فرهنگی و اجتماعی میتواند محملی برای کشف استعدادهای برتر و درنتیجه میدان دادن به آنها نیز باشد تا هرچه بیشتر شاهد رشد فرهیختگان در کشور باشیم.»وی ادامه داد: «به رغم پیشرفتهایی که در فضای سایبر و دیجیتال صورت گرفته، کتاب همچنان جایگاه خودش را حفظ کرده است و این فضا در اصل بدل به محلی شده برای انتقال مضمون کتابها تا مخاطبان، بیشتر با منابع آشنایی پیدا کنند. بنابراین کتاب بهعنوان پل ارتباطی بین تمدنها و فرهنگها است و بهترین راه برای شناخت شخصیتها.»رئیس جمهور تصریح کرد: «کتاب و کتابخوانی نقش مهمی در تحلیل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دارد و نقش آن در شناخت نظریات علمی مهم است. هم امام راحل و هم رهبر معظم انقلاب با تشویق محققان و حضور در نمایشگاههای کتاب و سیره عملیشان در کتابخوانی باعث دلگرمی اهالی قلم شدهاند.»آیتالله رئیسی در ادامه با تأکید بر ایجاد و ابداع مفهوم «جهاد تبیین» توسط مقام معظم رهبری، ادامه داد: «یکی از جلوههای مهم موضوع جهاد تبیین، کتاب است. کتاب نقش مهمی در روشنگری برای نسلها نسبت به رویدادها دارد. آزادی بیان همواره در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مورد تأکید بوده است، اما در کنار آن عدالت در بیان نیز اهمیت ویژهای دارد.»
رئیسجمهور تأکید کرد: «در آیه شریفه «ن وَالْقَلَمِ وَ مَا یسْطُرُونَ» باید دقت کرد که هر مسطوری مورد قسم خداوند متعال نیست. آن مسطوری مورد قسم است که بیان نجات انسان و بیان معارف الهی باشد. هر بیانی قطعاً مورد قسم حضرت حق تبارک و تعالی نیست. بیانی که عدالت، معنویت و اخلاق را در جامعه احیا کند مهم است و باید به آن پرداخته شود. اگر بیانی زمینههای بیاخلاقی را در جامعه فراهم کرد، مورد قسم نیست. بیان باید از دریچه دانش باشد.»
آیتالله رئیسی ادامه داد: «در روزگار مدرن حق مالکیت فکری موضوع مهمی در علم حقوق است. حقالتألیف و حقالترجمه باید محفوظ باشد، اما فراموش نکنیم که کسی که کتاب را میخواند نیز حقی دارد که متأسفانه از این حق کمتر صحبت میشود. نباید حق کودکان، نوجوانان و همه جامعه کتابخوان کشور را زیرپا گذاشت و این حق با سخن محققانه اعمال میشود.»رئیسجمهور ادامه داد: «سخن باید محققانه و بر اساس مبنا باشد. آنچه رهبر معظم انقلاب درباره کرسیهای نظریهپردازی و آزاداندیشی فرمودند باعث افتخار ما در دانشگاهها است. مباحث علمی در دانشگاهها باید روز به روز توسعه پیدا کند، اما اگر قصد تسری دادن این مباحث به جامعه وجود دارد، باید محققانه صورت گیرد. در میان مردم باید با زبان مردمی صحبت کرد. پیامبران نیز با زبان مردم صحبت میکردند. شیوه امام و رهبری هم همین گونه بوده است. رهبر معظم انقلاب که از جمله شخصیتهای علمی مطرح هستند، مسائل پیچیده را به زبانی ساده بیان میکنند.»
روشنفکران حقیقی همیشه در حال رصد جامعه هستند
آیتالله رئیسی گفت: «مسأله عدالت در بیان، همواره مورد تأکید اندیشمندان و همچنین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده و هست. امیدوارم این مسأله در چنین آیینها و نشستهایی مورد توجه و ترویج قرار بگیرد. همچنین امیدوارم کتابها و آثاری که در این محفلها معرفی میشود، باعث رونق کتابخوانی در کشور شود. یکی از راههای پاس داشتن کتاب و فرهیختگان، برگزاری آیینهایی مثل کتاب سال است.»
رئیس دولت سیزدهم گفت: «در امتداد مسأله عدالت در بیان، باید به سراغ نگارشی رفت که دشمنان اسلام و ایران آن را نمیپسندند. نگارشی که در بیان حقیقت چهره دشمن باشد، همان چیزی است که دشمن به آن حساسیت نشان میدهد. همین نگارش در حوزه جهاد تبیین قرار میگیرد. همه ما در جریان هستیم که امروزه عدهای میخواهند پلشتیهای دوره قاجار و پهلوی را تطهیر کنند و بر بسیاری از حقایقی که توسط نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مجاهدان ایران ایجاد شده، سرپوش بگذارند. اینجا وظیفه محققان بسیار سنگین است و باید مدام بنویسند تا حقایق، هم به آحاد جامعه و هم جهانیان منتقل شود.»آیتالله رئیسی همچنین با اشاره به این نکته که هر نگارشی جهاد تلقی نمیشود، گفت: «آن نگارشی جهاد است که دشمن را جلوی خود ببیند. نگارشی جهاد است که مقابل آن جریانی باشد که میخواهد عمل مجاهدان دفاع مقدس، مجاهدتهای مدافعان حرم، مجاهدتهای برادر شهید سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی، مکتوم بماند. صاحبان قلم و بیان باید در بیان این مجاهدتها جهاد کنند و پیشتاز این عرصه باشند.»رئیسجمهور در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: «روشنفکر حقیقی کسی است که بیش و پیش از همه جامعه را ببیند و احساس خطر کند و به جامعه هشدار دهد. روشنفکران حقیقی همیشه در حال رصد جامعه هستند و در جایگاه دیدهبانی به آحاد جامعه و هموطنانشان هشدار میدهند. دولتها، جمعیتهای مردمی و سازمانهای مردم نهاد باید از جوانان فرهیخته و نویسندگانی که مضامین عالی را به جامعه منتقل میکنند، حمایت کرده و در جهت ترویج اندیشههای نیک بکوشند.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه سی و نهمین دوره جایزه کتاب سال:
خودکفایی در تولید کاغذ از اولویت های دولت است
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از جمله سخنرانان این مراسم بود. وی با تأکید بر این که خودکفایی در صنعت نشر و تولید کاغذ اولویت دولت است از فعالیتهای متنوع در حوزه نشر و کتاب برای آینده خبر داد و گفت: «دولت مردمی از ابتدا تلاش کرد تا پابهپای اقتصاد به فرهنگ و هنر هم توجه جدی شود از این رو از ابتدای دولت در این حوزه شاهد ارتقا و تلاش چشمگیری هستیم.»عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برای حوزه کتاب، فعالیتهای متنوعی مدنظر قرار گرفته است، تلاش برای خودکفایی در صنعت نشر و تولید کاغذ را از اولویتهای این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی عنوان کرد و گفت: «تلاش این است تا پایان سال ۱۴۰۱ تا ۸۰ درصد به خودکفایی در حوزه کاغذ برسیم .
تلاش میکنیم همه کارهایی را که برای تولید ارزان کتاب و حوزه نشر لازم باشد مدنظر قرار داده و با جدیت دنبال کنیم.»عضو کابینه دولت مردمی اظهار داشت: «با وجود شیوع کرونا، کار بزرگی که دولت مردمی انجام داد، تلاش برای تعطیل نشدن برنامههای فرهنگی بود. در این مدت، دو دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزار شد که در دوره دوم یکمیلیون و ۳۳۱ هزار نسخه کتاب فروخته شد و این کتابها بهصورت رایگان به ۲ هزار و ۹۷۵ روستا و یک هزار و ۲۶۵ شهر ارسال شدند که اتفاقی کمنظیر بوده است.»وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد:«با تمهیدی که در ستاد ملی مبارزه با کرونا دیده شده، انشاءالله نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در سال ۱۴۰۱ بهصورت حضوری برگزار خواهد شد.
در این چندماهه که از فعالیت دولت مردمی میگذرد، شاهد برگزاری جایزه ادبی جلال آل احمد و جشنواره شعر فجر بودیم و این سومین رویداد مهم فرهنگی بود که با دقت و جدیت فراوان و داوریهای علمی انجام شد.»
مسیر علم از کتابت میگذرد
در بخش دیگری از این مراسم، «حجتالاسلام حمید پارسانیا»، دبیر علمی سی و نهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی نیز گفت: «ورود علم در عرصه فرهنگ و تمدن و حفظ و انباشت آن از مسیر کتابت میگذرد و از این طریق هویت بینالاذهانی پیدا میکند. این دو جایزه یکی از آنها به حوزه جمهوری اسلامی و دیگری به تلاشهای محققان در حوزه بینالمللی اختصاص دارد و پاسداشت حریم فرهنگ ایرانی اسلامی در درون و خارج از مرزهاست.»
تلاش میکنیم همه کارهایی را که برای تولید ارزان کتاب و حوزه نشر لازم باشد مدنظر قرار داده و با جدیت دنبال کنیم.»عضو کابینه دولت مردمی اظهار داشت: «با وجود شیوع کرونا، کار بزرگی که دولت مردمی انجام داد، تلاش برای تعطیل نشدن برنامههای فرهنگی بود. در این مدت، دو دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزار شد که در دوره دوم یکمیلیون و ۳۳۱ هزار نسخه کتاب فروخته شد و این کتابها بهصورت رایگان به ۲ هزار و ۹۷۵ روستا و یک هزار و ۲۶۵ شهر ارسال شدند که اتفاقی کمنظیر بوده است.»وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد:«با تمهیدی که در ستاد ملی مبارزه با کرونا دیده شده، انشاءالله نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در سال ۱۴۰۱ بهصورت حضوری برگزار خواهد شد.
در این چندماهه که از فعالیت دولت مردمی میگذرد، شاهد برگزاری جایزه ادبی جلال آل احمد و جشنواره شعر فجر بودیم و این سومین رویداد مهم فرهنگی بود که با دقت و جدیت فراوان و داوریهای علمی انجام شد.»
مسیر علم از کتابت میگذرد
در بخش دیگری از این مراسم، «حجتالاسلام حمید پارسانیا»، دبیر علمی سی و نهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی نیز گفت: «ورود علم در عرصه فرهنگ و تمدن و حفظ و انباشت آن از مسیر کتابت میگذرد و از این طریق هویت بینالاذهانی پیدا میکند. این دو جایزه یکی از آنها به حوزه جمهوری اسلامی و دیگری به تلاشهای محققان در حوزه بینالمللی اختصاص دارد و پاسداشت حریم فرهنگ ایرانی اسلامی در درون و خارج از مرزهاست.»
برگزیدگان سیونهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
در بخش فلسفه و روانشناسی دو کتاب زیر بهصورت مشترک در بخش ترجمه انتخاب شدند، «پرسش وجود: برگردان و شرح درآمدِ «وجود و زمان»» مارتین هایدگر، ترجمه و تحقیق سیدمحمدرضا حسینیبهشتی و زینب انصارینجفآبادی از نشر علمی و «جستاری در خصوص فاهمه بشری» تألیف جان لاک، ترجمه کاوه لاجوردی، نشر مرکز.»در بخش دین «ادب فِنای مقربان: شرح زیارت جامعه کبیره» تألیف عبدالله جوادیآملی، تحقیق و تنظیم: محمد صفایی، مجید حیدریفر، احسان ابراهیمی، قنبرعلی صمدی، سعید بندعلی، نشر اسرا. در بخش فقه و اصول «موسوعه الفقه الاسلامی المقارن» تألیف گروه مؤلفان، زیرنظر سیدمحمود هاشمی شاهرودی، نشر «مؤسسه دایرة معارف الفقه الاسلامی طبقاً لمذهب اهل البیت» در بخش تصحیح «موسوعه ابنفهد الحلی، تحقیق و تألیف گروه محققان، زیرنظر مجمع الامام الحسین العلمی لتحقیق تراث اهل البیت» (علیهمالسلام)، نشر عطار. در بخش علوم خالص دو کتاب زیر بهصورت مشترک انتخاب شدند، «منتهی الإدراک فی تقاسیم الأفلاک: نخستین رساله جامع در هیأت بطلمیوسی»، تألیف ابومحمد عبدالجبار خَرَقی، تصحیح، ترجمه و پژوهش حنیف قلندری، زیرنظر حسین معصومیهمدانی، نشر مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب و کتاب «طبائع الحَیوان» تألیف شرفالزمان طاهر المروزی، تصحیح یوسف الهادی، نشر مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب. در بخش علوم کاربردی، دو کتاب زیر بهصورت مشترک انتخاب شدند؛ «مبانی اِرگونومی و مهندسی عوامل انسانی» تألیف گروه مؤلفان، ویراستاران علمی: علیرضا چوبینه و هادی دانشمندی، نشر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز. «از سلول تا سرطان، تألیف ارسلان جلیلی و عباس حاجیفتحعلی» نشر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی.در بخش ادبیات دو کتاب زیر بهصورت مشترک انتخاب شدند؛ «عید در تبعید: مجموعه شعر، سروده علیرضا رجبعلیزاده کاشانی» سوره مهر.«آنیماه، سروده عالیه مهرابی» نشر سوره مهر. در بخش پژوهش ادبی کتابهای«آذربایجان و شاهنامه: تحقیقی درباره جایگاه آذربایجان، ترکان و زبان ترکی در شاهنامه و پایگاه هزارساله شاهنامه در آذربایجان» تألیف سجاد آیدنلو، انتشارات دکتر محمود افشار؛ با همکاری سخن و کتاب «تلفظ در شعر کهن فارسی: بهرهگیری از شعر در شناخت تلفظهای دیرین» تألیف وحید عیدگاه طرقبهای، انتشارات دکتر محمود افشار؛ با همکاری سخن.در بخش متون قدیم «احسن القصص: قصه حضرت یوسف(ع)، از مترجمی ناشناخته از اواخر سده پنجم یا اوایل سده ششم» تصحیح علی نویدی ملاطی، انتشارات دکتر محمود افشار؛ با همکاری سخن. در بخش تاریخ و جغرافیا نیز دو کتاب زیر بهصورت مشترک انتخاب شدند؛ کتابهای «داغ دلربا: روایتی از تشییع پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی در ایران» تألیف میثم امیری، ویرایش محمدمهدی عقابی، نشرخط مقدم و«رضانام تا رضاخان: زندگینامه رضاشاه پهلوی» تألیف هدایتالله بهبودی، نشر مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی. در بخش کودک و نوجوان کتاب «زیست ایران» تألیف اردوان زرندیان، نشر شرکت انتشارات فنی ایران و کتابهای نردبان.جایزه ویژه به پاس تلاش خستگیناپذیر در شناسایی، تصحیح و تحقیق و استوارسازی میراث علمی گرانقدر مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سیدمحمد محقق داماد (قدسسره) هم به حضرت آیتالله رضا استادی (رئیس شورای سیاستگذاری و مشرف بر آثار «همایش آموزگار فقاهت»).افزون بر این هیأت علمی جایزه کتاب سال، جایزه ویژه خویش را به پاس تألیف، تصحیح و ترجمه آثار ارزشمند و کاربردی در حوزه فلسفه، ادبیات، تاریخ علم، ریاضیات و علوم انسانی، سعی بلیغ و کوشش بسیار در توسعه، ارتقا و پیشرفت فلسفه و تاریخ علم در کشور، ایجاد گفتوگو میان سنت علمی مسلمانان و علم در دوره معاصر، حضور فعال در عرصههای بینالمللی برای معرفی تاریخ علم ایران و اسلام، راهاندازی پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران بههمراه تنی چند از استادان دیگر و تربیت شاگردان برجسته و توانمند در حوزه تاریخ و فلسفه علم را به دکتر حسین معصومی همدانی اهدا کرد.
آثار برگزیده بیست ونهمین جایزه جهانی کتاب سال نیز به این شرح اعلام شدند:
«آینه ایرانی، بازتاب امپراطوری صفوی در فرانسه اوایل دوره مدرن» سوسن مخبری، انتشارات دانشگاه آکسفورد. «صد و یک قصه از خاورمیانه و تأثیر آن بر سنت شفاهی غرب» اولریش مارزلف، انتشارات دانشگاه ایالتی وین. «جهات کعبه: خوانشهایی از خانه باستانی اسلا» سایمون اُمیرا، انتشارات دانشگاه ادینبرا. «بهارستان جامی؛ شن یی مینگ» انتشارات شانگوو یشین گوآن. «شاعر و شعر ایران معاصر» شاکر صبور (عبدالصبور خان)، انتشارات شوبها.
قصه مهاجرت، رنج مهاجران
محدثه واعظیپور
روزنامهنگار
جنگ در اوکراین و مخابره تصاویر قربانیان جنگ، دوباره توجه ما و جامعه جهانی را به جنگ و پیامدهایش جلب کرده است. در سالی که طالبان در افغانستان و عربستانسعودی در یمن، زنان و کودکان را کشته یا آواره و خانهها و شهرها را نابود و ویران کردهاند، جنگ، خشونت و آوارگی بیش از هر زمان دیگری به ما نزدیک بوده است. تماشای تصویر زنان، مردان و کودکانی که از آتش درگیریها در شهرهای اوکراین میگریزند تا در اروپا پناه گیرند غمبار و دردناک است.نمایش «بچه» به کارگردانی افسانه ماهیان که در ایرانشهر اجرا میشود، اشارهای به همین موضوع دارد. نمایش، روایت تلاش سه زن برای حفظ یک نوزاد است. زنی از افغانستان، دیگری از لیبی و زنی از کردستان عراق. نویسنده، مواجهه پناهجویان با مأمور کمپ را نقطهای برای بیان درد و رنجهایی قرار میدهد که در این سالها، زنان جنگزده با آن روبهرو بودهاند؛ زنانی که با خشونت با آنها رفتار شده و روح و جانشان زخمی است. از این منظر «بچه» اثری محترم و شریف است، اما متن آن کشدار و شعاری است، بویژه در آغاز نمایش و دیالوگهایی که بین مینا (فاطمه معتمدآریا) و مأمور (مهران نائل) رد و بدل میشود. آهسته آهسته قصه پیش میرود و کارگردان، جهان تیره زنانی را که به آنها تجاوز شده یا برای رسیدن به نقطهای امن، تلخیهای بسیاری را پشتسر گذاشتهاند، ترسیم میکند. موضوع آنقدر تکاندهنده است که روایت بخشهایی از آن از زبان شخصیتها، تماشاگر را تحتتأثیر قرار میدهد. حسی که پس از تماشای «نامههای عاشقانه از خاورمیانه» (کیومرث مرادی) تجربه کرده بودیم.ستاره «بچه» فاطمه معتمدآریا است که سه نقش بازی میکند و قابل پیشبینی است که تماشاگرش را تحتتأثیر این حضور قرار بدهد. طبیعی است بازیگری با قدرت او، در قالب سه زن رنج کشیده و زخم خورده، سه زن که یکی قدرتمند و مستقل (زن کرد ایزدی)، دیگری زبان بسته و تنها (زن افغان) و آن دیگری عاصی و پرخاشگر (زن لیبیایی) است، باورپذیر باشد و بداند که چگونه این سه زن را زندگی کند. «بچه» نمایشِ امروز است و درست در زمانی روی صحنه رفته که نمیتوان رنج و درد زنان افغان، کودکان یمنی و آوارگان اوکراینی را نادیده گرفت. اگرچه تفاوت رسانههای غربی در پوشش آنچه جنگ در اروپا به وجود میآورد با آنچه جنگ در خاورمیانه و کشورهای اسلامی رقم زده متفاوت است؛ اما «بچه» صدای همین جماعت خاموش یا انسانهای بیپناه تنها است. «بچه» از مهاجرت، رؤیا نمیسازد، از غرب، کعبه آمال نشان نمیدهد و نوزاد زیبایی را که چشمهایی مثل الماس دارد به زنی ایرانی میسپارد. به زنی که آینده و فردا را بسازد، زنی دور از وطن، که میخواهد صدای زنان همه جهان باشد؛ همه زنانی که به جای مادری، عاشقی و زندگی کردن در آتش جنگافروزان سوختند و بسیاری از آنها فراموش شدند. صدای کودکان بیشماری که در انتهای نمایش، کفشهایشان از زیر شنهای ساحل پیدا میشود. «بچه» ادای دین به همه قربانیان جنگ است؛ خواهران و برادران ما در همه جهان. همه آنانی که دیروز، امروز و فردا، سرنوشتشان با آتش جنگ، گره خورده است.
روزنامهنگار
جنگ در اوکراین و مخابره تصاویر قربانیان جنگ، دوباره توجه ما و جامعه جهانی را به جنگ و پیامدهایش جلب کرده است. در سالی که طالبان در افغانستان و عربستانسعودی در یمن، زنان و کودکان را کشته یا آواره و خانهها و شهرها را نابود و ویران کردهاند، جنگ، خشونت و آوارگی بیش از هر زمان دیگری به ما نزدیک بوده است. تماشای تصویر زنان، مردان و کودکانی که از آتش درگیریها در شهرهای اوکراین میگریزند تا در اروپا پناه گیرند غمبار و دردناک است.نمایش «بچه» به کارگردانی افسانه ماهیان که در ایرانشهر اجرا میشود، اشارهای به همین موضوع دارد. نمایش، روایت تلاش سه زن برای حفظ یک نوزاد است. زنی از افغانستان، دیگری از لیبی و زنی از کردستان عراق. نویسنده، مواجهه پناهجویان با مأمور کمپ را نقطهای برای بیان درد و رنجهایی قرار میدهد که در این سالها، زنان جنگزده با آن روبهرو بودهاند؛ زنانی که با خشونت با آنها رفتار شده و روح و جانشان زخمی است. از این منظر «بچه» اثری محترم و شریف است، اما متن آن کشدار و شعاری است، بویژه در آغاز نمایش و دیالوگهایی که بین مینا (فاطمه معتمدآریا) و مأمور (مهران نائل) رد و بدل میشود. آهسته آهسته قصه پیش میرود و کارگردان، جهان تیره زنانی را که به آنها تجاوز شده یا برای رسیدن به نقطهای امن، تلخیهای بسیاری را پشتسر گذاشتهاند، ترسیم میکند. موضوع آنقدر تکاندهنده است که روایت بخشهایی از آن از زبان شخصیتها، تماشاگر را تحتتأثیر قرار میدهد. حسی که پس از تماشای «نامههای عاشقانه از خاورمیانه» (کیومرث مرادی) تجربه کرده بودیم.ستاره «بچه» فاطمه معتمدآریا است که سه نقش بازی میکند و قابل پیشبینی است که تماشاگرش را تحتتأثیر این حضور قرار بدهد. طبیعی است بازیگری با قدرت او، در قالب سه زن رنج کشیده و زخم خورده، سه زن که یکی قدرتمند و مستقل (زن کرد ایزدی)، دیگری زبان بسته و تنها (زن افغان) و آن دیگری عاصی و پرخاشگر (زن لیبیایی) است، باورپذیر باشد و بداند که چگونه این سه زن را زندگی کند. «بچه» نمایشِ امروز است و درست در زمانی روی صحنه رفته که نمیتوان رنج و درد زنان افغان، کودکان یمنی و آوارگان اوکراینی را نادیده گرفت. اگرچه تفاوت رسانههای غربی در پوشش آنچه جنگ در اروپا به وجود میآورد با آنچه جنگ در خاورمیانه و کشورهای اسلامی رقم زده متفاوت است؛ اما «بچه» صدای همین جماعت خاموش یا انسانهای بیپناه تنها است. «بچه» از مهاجرت، رؤیا نمیسازد، از غرب، کعبه آمال نشان نمیدهد و نوزاد زیبایی را که چشمهایی مثل الماس دارد به زنی ایرانی میسپارد. به زنی که آینده و فردا را بسازد، زنی دور از وطن، که میخواهد صدای زنان همه جهان باشد؛ همه زنانی که به جای مادری، عاشقی و زندگی کردن در آتش جنگافروزان سوختند و بسیاری از آنها فراموش شدند. صدای کودکان بیشماری که در انتهای نمایش، کفشهایشان از زیر شنهای ساحل پیدا میشود. «بچه» ادای دین به همه قربانیان جنگ است؛ خواهران و برادران ما در همه جهان. همه آنانی که دیروز، امروز و فردا، سرنوشتشان با آتش جنگ، گره خورده است.
بینش و موسیقی
میرعلیرضا میرعلی نقی
پژوهشگر تاریخ موسیقی ایران
اکثریت آثار قلمی و لسانی شادروان زنده یاد دکتر سید تقی بینش
(۱۳۰۰/۱۱/۶-۱۳۷۴/۱۲/۲۱) فرزند حاجی میرزا علیرضا رکن التولیه و طلعت الملوک دفتری متولد مشهد از شاگردان استاد علی اکبر خان شهنازی و سلیمان روحافزا بود که طی سالهای نه مربوط به موسیقی، بلکه مربوط به علایق ویژه فرهنگیانی است که تربیت علمی و ادبی قدیمی داشتند مثل مباحثی چون فقه الغه، متن شناسی، جغرافیای تاریخی مشهد و حاشیهنویسی.ایرج افشار از زحمات او درباره کتابی چون «نتیجه الدوله» یاد میکند. اهمیت این مقالات به هیچ وجه کمتر از مقالات او درباره موسیقی و موسیقیدانها نیست و شاید بیشتر هم باشد. خوشبختانه به همت رضا مهدوی مجموعه مفصلی از کتابها و مقالات و سخنرانیها و غیره در جلد اول این کتاب گردآوری شده و اینجانب توفیق ویرایش را عهده دار بودهام. بینش از سالها قبل علاقه به تصحیح و چاپ متون موسیقی ایران داشت، ولی مشغلههای متعدد اداری و نبود مشوق و امکان برای چاپ مانع این مهم شده بود. در آن دوران، گذشته از حاج مهدی قلی هدایت (مخبرالسلطنه)، رَجُل نامی سیاسی و موسیقی شناس قدیمی، کسی به متون کهن علاقهای نداشت. همچنین رابطه موسیقیدانان ایرانی با هر گونه متن قدیم و جدید عملاً قطع بود. آنان جز به مهارت عملی هر چه بیشتر در نوازندگی و خوانندگی و مجلس آرایی و تدریس و احیاناً در جستوجوی ملودیهای زیباتر به چیز دیگری فکر نمیکردند. یکی دو تن موسیقیدان فرهیخته برای خود تورقات و تصفحاتی میکردند ولی میدان این عمل محدود بود...حسینعلی ملاح، ابوالحسن صبا و روحالله خالقی از زمره علاقهمندان بودند. امتیاز پیشکسوتی تصحیح متون کهن در آن سالها اختصاص به تقی بینش داشت. رضا مهدوی در ابتدای دهه ۷۰ در مسئولیت دفتر پژوهشهای کاربردی موسیقی حوزه هنری این توفیق را یافته بود که از استاد بینش در کنسرتهای پژوهشی و آموزشی و مشاوره در طراحی برنامهها و سخنرانیها و حتی در دانشگاه سوره هم بهره ببرد... با وجود عنوان پیشکسوتی کتاب شناسی و نسخهشناسی موسیقی ایران بهنام دانشمند فقید استاد محمد تقی دانش پژوه، اما از تقی بینش به عنوان پدر نسخهشناسی موسیقی ایران یاد کردند... گفتنی است که تقدیر اصلی از استاد بینش را در زمان حیاتش استاد دکتر داریوش صفوت مدیر گروه موسیقی دانشگاه تهران به عمل آورد در دعوت برای تدریس متون کهن موسیقی.اعتبار و زحمات شادروان تقی بینش در زمینه نسخ خطی موسیقی قدیم، «اقدم و اصح» قرار دادن آنها، تصحیح و تنقیح و حتی تفسیر آنها و توجه و دلسوزی او به این نسخههای فراموش شده از حافظه تاریخ معاصر موسیقی ایران محو نخواهد شد و حق او بر موسیقی ایران کوچک نیست.۲۱ اسفند ۱۳۷۴ تقی بینش دارفانی را وداع گفت و در ۲۴ اسفند در صحن نو (آزادی) مشهد مقدس دفن شد.
کتاب: بینش و موسیقی
گردآوری و تدوین: رضامهدوی
ناشر: سوره مهر
پژوهشگر تاریخ موسیقی ایران
اکثریت آثار قلمی و لسانی شادروان زنده یاد دکتر سید تقی بینش
(۱۳۰۰/۱۱/۶-۱۳۷۴/۱۲/۲۱) فرزند حاجی میرزا علیرضا رکن التولیه و طلعت الملوک دفتری متولد مشهد از شاگردان استاد علی اکبر خان شهنازی و سلیمان روحافزا بود که طی سالهای نه مربوط به موسیقی، بلکه مربوط به علایق ویژه فرهنگیانی است که تربیت علمی و ادبی قدیمی داشتند مثل مباحثی چون فقه الغه، متن شناسی، جغرافیای تاریخی مشهد و حاشیهنویسی.ایرج افشار از زحمات او درباره کتابی چون «نتیجه الدوله» یاد میکند. اهمیت این مقالات به هیچ وجه کمتر از مقالات او درباره موسیقی و موسیقیدانها نیست و شاید بیشتر هم باشد. خوشبختانه به همت رضا مهدوی مجموعه مفصلی از کتابها و مقالات و سخنرانیها و غیره در جلد اول این کتاب گردآوری شده و اینجانب توفیق ویرایش را عهده دار بودهام. بینش از سالها قبل علاقه به تصحیح و چاپ متون موسیقی ایران داشت، ولی مشغلههای متعدد اداری و نبود مشوق و امکان برای چاپ مانع این مهم شده بود. در آن دوران، گذشته از حاج مهدی قلی هدایت (مخبرالسلطنه)، رَجُل نامی سیاسی و موسیقی شناس قدیمی، کسی به متون کهن علاقهای نداشت. همچنین رابطه موسیقیدانان ایرانی با هر گونه متن قدیم و جدید عملاً قطع بود. آنان جز به مهارت عملی هر چه بیشتر در نوازندگی و خوانندگی و مجلس آرایی و تدریس و احیاناً در جستوجوی ملودیهای زیباتر به چیز دیگری فکر نمیکردند. یکی دو تن موسیقیدان فرهیخته برای خود تورقات و تصفحاتی میکردند ولی میدان این عمل محدود بود...حسینعلی ملاح، ابوالحسن صبا و روحالله خالقی از زمره علاقهمندان بودند. امتیاز پیشکسوتی تصحیح متون کهن در آن سالها اختصاص به تقی بینش داشت. رضا مهدوی در ابتدای دهه ۷۰ در مسئولیت دفتر پژوهشهای کاربردی موسیقی حوزه هنری این توفیق را یافته بود که از استاد بینش در کنسرتهای پژوهشی و آموزشی و مشاوره در طراحی برنامهها و سخنرانیها و حتی در دانشگاه سوره هم بهره ببرد... با وجود عنوان پیشکسوتی کتاب شناسی و نسخهشناسی موسیقی ایران بهنام دانشمند فقید استاد محمد تقی دانش پژوه، اما از تقی بینش به عنوان پدر نسخهشناسی موسیقی ایران یاد کردند... گفتنی است که تقدیر اصلی از استاد بینش را در زمان حیاتش استاد دکتر داریوش صفوت مدیر گروه موسیقی دانشگاه تهران به عمل آورد در دعوت برای تدریس متون کهن موسیقی.اعتبار و زحمات شادروان تقی بینش در زمینه نسخ خطی موسیقی قدیم، «اقدم و اصح» قرار دادن آنها، تصحیح و تنقیح و حتی تفسیر آنها و توجه و دلسوزی او به این نسخههای فراموش شده از حافظه تاریخ معاصر موسیقی ایران محو نخواهد شد و حق او بر موسیقی ایران کوچک نیست.۲۱ اسفند ۱۳۷۴ تقی بینش دارفانی را وداع گفت و در ۲۴ اسفند در صحن نو (آزادی) مشهد مقدس دفن شد.
کتاب: بینش و موسیقی
گردآوری و تدوین: رضامهدوی
ناشر: سوره مهر
عکس نوشت
حجت الاسلام علی شاملو، مدیر مؤسسه فرهنگی کتابرسان مشهد، براثر سانحه رانندگی درگذشت. او در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان درس خوانده و از دانشگاه امیرکبیر در رشته مهندسی پلیمر فارغ التحصیل شده بود. او مؤسس مجموعه فرهنگی کتابرسان بود. این مجموعه با شعار «توزیع جهادی کتابهای شاخص مبتنی بر نذر فرهنگی؛ تا ۳۰ درصد تخفیف؛ با ارسال کم هزینه کشوری» و با هدف گسترش فرهنگ مطالعه در سرتاسر کشور از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده است. مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی «ایران» درگذشت این فعال جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را تسلیت می گوید.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
با ابهت فرماندهای مثل خانم حدیدچی
-
کتاب از جلوههای مهم جهاد تبیین است
-
خودکفایی در تولید کاغذ از اولویت های دولت است
-
برگزیدگان سیونهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
-
قصه مهاجرت، رنج مهاجران
-
بینش و موسیقی
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین