شکر ارزان شددبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی از کاهش چهار هزار تومانی قیمت هر کیلوگرم شکر در عمده فروشی خبر داد و گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم شکر در سطح عمده فروشیها به ۱۸ هزارو ۲۰۰ تومان رسیده است.
قاسمعلی حسنی درخصوص وضعیت بازار شکر، افزود: پیش از این قیمت شکر در سطح عمده فروشیها ۲۲ هزار و ۲۰۰ تومان بود که اکنون به ۱۸ هزارو ۲۰۰ تومان رسیده است که حدود چهار هزار تومان کاهش نرخ را نشان میدهد.
دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی تصریح کرد: این کاهش نرخ در سطح عمده فروشیها مربوط به واردات محمولههای بزرگ شکر به کشور است که توسط بخش خصوصی انجام شده است و امیدواریم کاهش نرخ در این محصول تداوم پیدا کند.
اودرباره رکود در بازار شکر، اظهار داشت: اکنون بازار شکر با اندکی کاهش تقاضا روبهرو است، بنابراین واردکنندگان برای رقابت با یکدیگر اقدام به کاهش قیمت این محصول و عرضه فراوان آن در بازار کردهاند.
اواخر خرداماه نیز بر اساس ابلاغ جدید وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم به وزارت صنعت، معدن و تجارت و اصناف، قیمت هر کیلوگرم قند ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان و هر کیلوگرم شکر ۲۳ هزار و ۲۳۰ تومان برای مصرفکنندگان تعیین شده بود.
نارضایتی مردم از برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: مردم نسبت به کیفیت تولیدات داخلی اطلاعات ندارند و این موجب شده است به آن اعتماد نکنند، زیرا تولیدکننده روی جلب اعتماد کسبه و کسبه نیز روی جلب اعتماد مصرفکننده تلاش نکرده است. اگر این اعتماد بهصورت زنجیره وار ایجاد شود موفقیت حاصل خواهد شد و نیاز به تبلیغ ندارد.
اکبر پازوکی گفت: درست است که کسبه در زنجیره آخر لوازم خانگی قرار دارند اما آنها به نوعی میتوانند حامی تولید باشند، بنابراین نیاز است که تولیدکنندگان ارتباطات قویتر و بهتری با فروشندگان و کسبه بازار داشته باشند. این ارتباط میتواند با تخفیفها و امتیازات مثبتی باشد که به آنها ارائه میدهند. از طرف دیگر فروشندگان نیز میتوانند به مشتریان به جای معرفی کالای خارجی، کالای تولید داخل را معرفی و پیشنهاد دهند تا به جای خرید کالای تقلبی قاچاق و بدون ضمانتنامه، کالای ایرانی باکیفیت بخرند. او گفت: البته این نیازمند به اعتباری است که تولیدکننده باید به محصولات خود بدهد. برخی از تولیدکنندگان بهدلیل قدمت فروش و اعتباری که در بازار دارند میتوانند محصولات ایرانی را به آسانی به فروش برسانند، زیرا این قدمت و اعتبار آنها است که به کالا اعتبار میبخشد. متأسفانه در کشور اینگونه جا افتاده است که خدمات پس از فروش یا ضمانتنامه نداریم، اما زمانی که این ضمانت وجود داشته باشد که مصرفکننده پس از خرید در صورت بروز مشکل براحتی بتواند کالای خود را تعویض یا تغییر دهد، مشتری این اعتماد را به فروشنده یا حتی شرکت تولیدکننده خواهد داشت. پازوکی خاطرنشان کرد: مردم به بازار و کالای داخلی اعتماد دارند اما متأسفانه در چند سال اخیر این اعتماد مقداری سلب شده و این بهدلیل مشکلات و معضلاتی است که در چند سال اخیر گریبانگیر بازار لوازم خانگی است. بنابراین ما باید این اعتماد و اعتبار را به تولید داخل در ذهن مصرفکنندگان کالای داخلی ایجاد کنیم. مردم نسبت به کیفیت تولیدات داخلی اطلاعات ندارند و این موجب شده است که به آن اعتماد نکنند. دلیل آن این است که من تولیدکننده نیامدهام اعتماد کسبه را جلب کنم و کسبه نیز اعتماد مصرفکننده را جلب کند.
تسریع در استقرار سامانه مکانیزه مدیریت پروژه در ایمیدرو
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از نگاه ویژه ایمیدرو به مدیریت پروژه و لزوم تسریع در استقرار سامانه مکانیزه مدیریت پروژه در این سازمان و شرکتهای تابعه آن خبر داد. وجیهاله جعفری با اشاره به نقش مدیریت پروژه بویژه در سازمانهای دولتی، ابراز امیدواری کرد که با استقرار نظام مدیریت پروژه، شاهد اثرات شاخص آن از جمله شفافسازی، بهبود کیفیت کار، کاهش قیمت تمام شده و اجرای درست کارها باشیم.
تجارت ۴ میلیارد دلاری ایران با همسایگان خزر
مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: سال گذشته ارزش مبادلات تجاری ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر حدود ۳.۵ میلیارد دلار بود که با هدفگذاری انجام شده این میزان امسال به ۴ میلیارد دلار میرسد. رحمتاله خرمالی گفت: برای توسعه تجارت با کشورهای حاشیه دریای خزر برنامههایی به کمک دولت، وزارت صنعت و معدن و سازمان توسعه تجارت طراحی شده است. در بخش توسعه روابط تجاری میتوان به توسعه زیرساختهای تجاری گمرک و حمل و نقل اشاره کرد. او افزود: مبادله کالا بین ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر از طریق ریلی، زمینی و دریایی انجام میشود. برای توسعه روابط تجاری با کشور روسیه نیز ۱۶۰ کیلومتر مسیر ریلی از رشت به آستارا بعد از سفر نخستوزیر روسیه به ایران و تماس تلفنی رؤسای جمهور دو کشور رو به تکمیل است. مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت با اشاره به برنامههای ترویجی برای نفوذ تجارمان در بازارهای ۴ کشور همسایه خزر گفت: راه شناسایی بازار این کشورها برگزاری نمایشگاههای اختصاصی ایران است. از جمله این نمایشگاهها، نمایشگاه اختصاصی ایران در آلماتی قزاقستان ۱۰ تیر ماه برگزار میشود. خرمالی با اشاره به حمایت تجار و بازرگانان منطقه اوراسیا گفت: برای حمایت از صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۱ بستههای حمایتی برای تجار و بازرگانان در حوزه اوراسیا در دست تدوین و نهایی شدن است.
شرکتهای دانشبنیان در اولویت واگذاری زمین
علی رسولیان، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفت: شرکتهای دانشبنیان و صنایع پیشرفته در اولویت واگذاری زمین در شهرکهای صنعتی قرار دارند. او با اشاره به پس گرفته شدن ۷۷۰هکتار زمین در شهرکهای صنعتی در سال گذشته از افرادی که نتوانستهاند واحد صنعتی خود را راهاندازی کنند، اظهار داشت: این زمینها امسال دراختیار فعالان اقتصادی قرار میگیرد. همچنین از افرادی که در حال ساخت هستند، حتماً حمایت خواهیم کرد. رسولیان گفت: امسال نیز حدود ۵۰۰هکتار زمین در شهرکهای صنعتی آزادسازی میشود که برای واگذاریهای جدید، بویژه در جاهایی که تقاضامحور است و زمین کمتری وجود دارد، شرکتهای دانشبنیان در اولویت قرار دارند که بدون مزایده، زمین به آنها واگذار میشود. وی افزود: صنایع پیشرفته یا واحدهایی که در زنجیره تولید نقش مؤثری دارند در اولویت دوم قرار میگیرند و افرادی که پروانه تولید فعال و عملکرد قابلتوجهی دارند، اما واحد تولیدی شخصی ندارند و در کارگاه اجارهای کار میکنند، در اولویتهای بعدی واگذاری زمین در شهرکهای صنعتی قرار میگیرند.
«ایران» از تمهیدات تجاری دولت سیزدهم گزارش میدهد
صادرات 75 میلیارد دلاری با شناسایی 11 بازار صادراتی جدید
گروه اقتصادی/ یکی از اتفاقهای مهمی که طی دوماه اخیر رخ داده و البته شروع آن از نیمه دوم سال گذشته بوده، گشایش بازارهای جدید صادراتی است؛ بازارهایی که یا صادرکنندگان تاکنون به سمت آن نرفتهاند و یا بازارهایی که تعداد تجار ایرانی در آن به انگشتان یک دست هم نمیرسد.
سیاست وزارت صمت در دولت سیزدهم این بود که با وجود تحریمها و عدم همکاری برخی از کشورها، بازارهای جدیدی شناسایی شود تا در راستای آن ضمن افزایش صادرات، بتوان درآمدهای ارزی کشور را افزایش داد.
بر این اساس از سال گذشته شناسایی بازارها آغاز شد و اکنون میبینیم که هیأتهای تجاری از کشورهایی که تاکنون با آنها مبادله کالایی و تجارت نداشتیم وارد ایران شدند و تمایل خود را برای شروع همکاریها اعلام کردند؛ از طرفی کشورهایی که میزان تجارت ما با آنها بسیار کمرنگ بود که بعضاً در لیست صادرات غیرنفتی هم نمیآمد این روزها برای توسعه همکاری آمادگی خود را ابراز کردند.
با توجه به اینکه ایران در شرایط تحریمی به سر میبرد و برخی از کشورها تمایل دارند، همکاریها چراغ خاموش باشد، از اسم برخی از کشورها پرهیز میشود. بخشی از همکاریهای اقتصادی که قرار است آغاز شود مربوط به کشورهای آفریقایی است که در هیچ دورهای با آنها همکاری صورت نگرفته است. از طرفی قرار است پای فعالان اقتصادی و تجاری کشور به کشورهای جدید از امریکای لاتین هم باز شود. گفته میشود بعد از سفر مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا به ایران، خیلی از کشورهای امریکای لاتین تمایل خود را برای همکاری اقتصادی با ایران، ابراز کردند. در این میان کشور جدید دیگری هم در لیست تجارت کشور قرار گرفته و آن مغولستان است. این کشور آسیایی امیدوار است که تجارت ایران و کشورش بسرعت افزایش پیدا کند و تجار دو کشور صادرات و واردات را آغاز کنند.
روز سهشنبه علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت میزبان دامبینیام، سفیر مغولستان در تهران بود تا دو طرف در خصوص راهکارهای عملی توسعه تجارت میان کشورهای متبوع خود بحث و تبادل نظر کنند. در این دیدار دو طرف با اعلام آمادگی برای توسعه روابط تجاری بر فراهمسازی زیرساختها و لجستیک مورد نیاز جهت افزایش تجارت تأکید کردند.
همچنین پیمان پاک از علاقهمندی ایران به موضوع کشت فراسرزمینی گندم در مغولستان خبر داد که با استقبال سفیر مغولستان هم مواجه شد. خرید نهادههای دامی و کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از مغولستان هم مطرح شد که مورد موافقت سفیر این کشور قرار گرفت.همچنین مقرر شد طرف مغولستانی فهرست اقلام مورد نیاز خود را اعلام کند تا همکاریهای لازم در خصوص ارسال این اقلام به این کشور صورت پذیرد. در این میان ایران و مغولستان در زمینه تهاتر کالا هم به توافق رسیدند و مقرر شد در این زمینه دو کشور فهرستی از اقلام مورد نیازخود را تهیه و در اختیار طرف مقابل قرار دهند.
شناسایی حداقل 11 بازار جدید
هوشنگ عباسی از فعالان اقتصادی درباره گشایش بازارهای جدید صادراتی به «ایران» گفت: «کشوری میتواند در حوزه تجارت موفق عمل کند که بازار گستردهای داشته باشد، اگر تنها چند کشور محدود برای تجارت در نظر گرفته شود، با کوچکترین اتفاقی روند صادرات و واردات کشور کاهش پیدا میکند و ما نیز این را در زمان افزایش تحریمها در سال 97 تجربه کردیم، به یکباره دیدیم که خیلی از کشورها، برخی از همسایگان و بخصوص اروپاییها تمایلی به همکاری ندارند و ترجیح میدهند کالاهای مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر تأمین کنند.»
او ادامه داد: «اگر از چند سال پیش کشورهایی که ایران میتواند به آنها صادرات و یا حتی از آنها واردات داشته باشد، شناسایی میشد، اکنون کشورهای زیادی بودند که میتوانستیم جایگزین آنهایی کنیم که روابط خود را قطع کردند؛ از آنجا که ایران همواره مورد تحریم از سوی کشورهای متخاصم بوده، توصیه میکنم که گشایش بازارهای جدید ادامه پیدا کند تا هم ما از نیاز بازارهای جدید مطلع شویم و هم اینکه سایر کشورها بدانند که ایران چه ظرفیتهایی برای همکاری دارد.»
این عضو اتاق بازرگانی ایران با تأیید سیاست جدید سازمان توسعه تجارت برای ورود به بازارهای جدید، گفت: «خوشبختانه این سازمان در تلاش است تا تعداد کشورهایی که میتوان صادرات به آنها را داشت افزایش داد، از همین رو میتوان امیدوار بود که تا پایان سال حداقل 11 کشور جدید شناسایی شود.»
مشورت با ایرانیان مقیم خارج از کشور
او گفت: «تجار و فعالان اقتصادی از وضعیت تجاری خیلی از کشورها مطلع نیستند و به همین جهت صادرات را به کشورهایی دارند که تجار دیگر قبلاً به آن رفتهاند و در آزمون و خطا متوجه شدند که نیاز کشور هدف چیست؛ اما اگر بازارهای جدید و بکر شناسایی شود و سیاستگذاران نیاز کشورهای جدید را احصا کنند تعداد زیادی از فعالان اقتصادی و تجار علاقهمند به ورود به بازارهای جدید هستند.»
عباسی تأکید کرد: «از آنجا که ایران کشور تحریمی است و میخواهد صادرات 75 میلیارد دلاری را ثبت کند، ورود به بازارهای جدید میتواند بسیار اثربخش باشد؛ لذا توصیه میشود از ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز مشورتهایی گرفته شود تا بتوان بازارگشایی موفقی داشت.»
تجارت بیسابقه
در سهماهه امسال نزدیک به ۳۶ میلیون تن کالا به ارزش ۲۵.۵ میلیارد دلار بین ایران و سایر کشورها تبادل شد که نشان دهنده رشد ۱۹.۵ درصدی تجارت خارجی کشور در بهار امسال است. سهم صادرات ایران از این میزان تجارت، ۲۷.۷ میلیون تن کالا به ارزش ۱۳ میلیارد و ۶۹ میلیون دلار بوده که نسبت به بهار سال قبل با افزایش ۲۱ درصدی همراه بوده است. واردات ایران در این مدت نیز با هشت میلیون و ۱۵۴ هزار تن به ۱۲ میلیارد و ۴۶۴ میلیون دلار رسید که ۱۸ درصد نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است. با پیشتازی صادرات نسبت به واردات در فصل بهار امسال، تراز تجاری کشور مثبت ۶۰۵ میلیون دلار شد که این پیوستگی سه ماهه برای ایران بیسابقه بوده است. براین اساس در سه ماه نخست امسال کشورهای چین با چهار میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار، عراق با یک میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار، امارات با یک میلیارد و ۶۴۵ میلیون دلار و هند با ۴۲۴ میلیون دلار، پنج مقصد اول کالاهای صادراتی ایران بودند.
فعالسازی تهاتر با کشورهای جدید
حسین سرمدی، عضو اتاق بازرگانی ایران نیز درباره اینکه گشایش بازارهای جدید چگونه باید باشد به «ایران»، گفت: «طی سالهای گذشته، ایران با کشورهای ثابتی همکاری داشته و این یعنی بهصورت سنتی صادرات ایران پیگیری شده است، لذا با فعالیتهایی که اخیراً سازمان توسعه تجارت داشته میتوان امیدوار بود که بازارهای جدید به روی تجار باز شود.»
او افزود: «برخی از کالاهایی که ایران تولید میکند برای 10 کشور اول شریک تجاری ایران مناسب نیست چرا که آنها همین کالاها را دارند اما قطعاً کشورهایی هستند که به کالاهای تولیدی ایران نیاز دارند لذا با فعالسازی امر تهاتر که اتفاق بسیار مبارکی است میتوان در سایر بازارها نقش آفرین شد.»
سرمدی خاطرنشان کرد: «موضوع تهاتر کالا چند وقتی است که فعال شده لذا این امر یک فرصت برای فعالان اقتصادی و تجار است، میتوان کالا به این کشورها صادر و در مقابل کالاهای مورد نیاز کشور را وارد کرد، ما نباید بگوییم با کشوری که در تجارت دنیا خیلی فعال نیست، تجارت اشتباه است چرا که آنها کالاهایی دارند که بشدت صنعت و اقتصاد کشور به آنها نیاز دارد.»
چندی پیش نیز علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت گفته بود: دولت برای سال 1404 حداقل افزایش صادرات را 75 میلیارد دلار در نظر گرفته و در مدت گذشته به 48 میلیارد دلار رسیده که این عدد بیش از میزان مورد انتظار بود.
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت :
قیمت سیمان به 36 هزارتومان کاهش یافت
هر هفته یک میلیون و 400 هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه میشود
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت درخصوص قیمت و وضعیت عرضه سیمان گفت: روز گذشته یک میلیون و 250 هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه شد، اما تقاضا 850 هزار تن بود. همچنین قیمت هر کیسه سیمان 50 کیلویی از 43 هزار تومان به 36 هزار تومان کاهش یافت.
سیفالله امیری افزود: قیمت هر تن سیمان فله روز گذشته از 807 هزار تومان به 595 هزار تومان رسید. بنابراین قیمت سیمان به طور کامل کاهش پیدا کرد و با توجه به شرایط موجود برنامهریزی شده تا در هفتههای آینده سیمان در بورس کالا عرضه شود تا تولیدکنندگان محصولات سیمانی مشکلی پیدا نکنند.
تمرکز بر سامانه جامع تجارت
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به خرید سیمان در هفته گذشته از سوی برخی، توضیح داد: این افراد حاضر شدند با توجه به شرایط، معامله خود را باطل کرده و جریمه آن را به بورس کالا پرداخت کنند.
او تصریح کرد: شرایطی که برای سیمان پیش آمد، ناشی از کنترل نشدن تقاضا و همچنین شایعه قطع برق واحدهای سیمانی بود که سبب افزایش تقاضای کاذب شد، اما خوشبختانه با افزایش عرضه در بورس کالا و کنترل تقاضاها، شاهد کاهش چشمگیر قیمت سیمان بودیم. امیری تأکید کرد: کسانی که در هفتههای گذشته معدل شفافیت آنها برای یک ماهه بورس کالا، ۷۵ تا ۸۰ درصد باشد، میتوانند خرید کنند در غیر این صورت سامانه اجازه خرید از بورس کالا به آنها نمیدهد، همچنین برای فروشهای سه ماهه کسانی که شفافیت آنها 90 درصد باشد در هفتههای آینده فاکتورهایشان را ثبت کنند تا بتوانند از بورس کالا خرید کنند.
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت بیان کرد: از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان سیمان تقاضا داریم تمامی خرید و فروش خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند، همچنین آنهایی که کدنفت را نگرفتند نسبت به کدنفت اقدام و فاکتورهای خود را جایگذاری کنند، در غیر این صورت در هفتههای آینده با مشکل خرید سیمان در بورس کالا روبهرو خواهند شد.
او با اشاره به جلسات مشترک با وزیر صمت، عنوان کرد: در این جلسات دستورالعملهایی نوشته شد که با دستور وزیر صمت اکنون اجرا میشود و سبب کاهش قیمت سیمان و ثبات آن شد. در شرایط گذشته دلالان بازار را متشنج و بیثبات میکردند، اما اکنون شرایط تغییر کرده است.
تداوم عرضه در بورس کالا
امیری یادآور شد: با توجه به اینکه برق کارخانههای سیمان از ساعت 12 شب تا 8 صبح به طور کامل وصل است، تولید سیمان به اندازه کافی انجام میشود و میتواند در بورس کالا عرضه شود. حدود یک میلیون و 350 تا یک میلیون و 400 هزار تن میزان عرضه را به بورس کالا اعلام کردهایم تا به صورت هفتگی به فروش برسد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد
حمایت سازمان گسترش از پلتفرمهای نوآورانه صنایع
طرحهای کلان بهصورت کنسرسیومی با مشارکت دانش بنیان ها اجرا می شود
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلامکرد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از استقرار پلتفرمهای نوآورانه با هدف ارتقای قابلیت دانش فنی و توان رقابتپذیری تولید ملی حمایت میکند.
علی نبوی در نشست هم اندیشی با شرکتهای دانشبنیان و فناور، سازمانهای توسعهای را از ارکان اثرگذار در قانون جهش تولید دانشبنیان عنوان و تصریحکرد: براساس این قانون سازمانهای توسعهای همانند ایدرو مجازند در طرحهای فناورانه بهصورت مستقیم یا از طریق بازار سرمایه یا بهصورت غیر مستقیم از طریق عاملیت صندوقهای نوآوری و شکوفایی و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و در چهارچوب اصل ۴۴ قانون اساسی سرمایهگذاری کنند.
او دستیابی به نقش محوری در توسعه متوازن، نوسازی صنایع کشور، توسعه سرمایههای انسانی و سازمان در بنگاههای صنعتی، شتاب بخشی به توسعه صنایع پیشرفته و پیشران را از اهداف کلان ایدرو برشمرد و افزود: ایدرو میتواند با بهرهگیری از توان شرکتهای دانشبنیان و نوآور برای عملیاتی کردن این موارد اقدام کند.
ایجاد صندوق پژوهش و فناوری در ایدرو
معاون وزیر صمت، همچنین ایجاد صندوق پژوهش و فناوری خطرپذیر را از برنامههای در دست اقدام ایدرو عنوان کرد که میتواند مشوقها و انگیزههای لازم را برای تحقق ارتقای تولید دانشبنیان فراهم کند.
او با اشاره به ماهیت توسعهای ایدرو و اقداماتی که این سازمان تاکنون در حوزه صنایع پیشرفته انجام داده، گفت: وجود قوانین دست و پاگیر در خصوص سرمایهگذاری باعث شده سرمایهگذاری در این حوزه بسیار محدود باشد و این امر منجر به کندی توسعه صنعت دانشبنیان شود.
تسهیل در روند سرمایهگذاری در صنایع پیشرفته
معاون وزیر صمت با اشاره به تحولات سریع و رشد فزاینده فناوری در حوزه صنایع پیشرفته، تأکید کرد: سرمایهگذاری روی صنایع پیشرفته باید ساز وکاری بسیار چابک داشته باشد و بسرعت به مرحله اجرا برسد، اما روندهای تکلیفی در مسیر سرمایهگذاری ایدرو زمانبر است که امیدواریم با حمایت و توجه ویژه ارکان حاکمیت بتوانیم روند سرمایهگذاری در صنایع پیشرفته را تسهیل کنیم.
همچنین معاون صنایع پیشرفته ایدرو در این هم اندیشی با اشاره به اینکه این سازمان در دهه ۸۰ و ۹۰ تنها بازیگر عرصه دانشبنیان بود، گفت: اساس کار ایدرو تجاریسازی ایدهها و دستاوردهای علمی شرکتهای دانشبنیان است و در این خصوص بر دو محور فراهم کردن
زیرساخت تجاریسازی و بههمرسانی شرکتهای دانشبنیان و نیازهای فناورانه واحدهای تولیدی متمرکز شدهایم.
حمید بازارگان یکی از موارد مهم در اکوسیستم دانشبنیان را مقوله صادرات دانست وگفت: شرکتهای دانشبنیان عموماً متشکل از تیمهای فنی بوده و معمولاً در حوزه بازرگانی و صادرات خلأ دارند و ایدرو با توجه به اعتبار بالای بینالمللی، میتواند با نقشآفرینی و اطمینان بخشی به طرف خارجی به توسعه صادرات شرکتهای دانشبنیان کمک کند.
او استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در پروژههای کلان را اقدام دیگری دانست که با توجه به تجربه ایدرو در اجرای طرحهای کلان بهصورت کنسرسیومی، میتواند چنین نقشی را ایفا کند.