
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

افزایش هزینه تحریم کنندگان با توسعه خطوط ترانزیت ریلی
فعال بودن مسیرهای ترانزیتی ریلی ایران بویژه برای کشورهای همسایه و محصور مانند آسیای میانه، امکان دور زدن تحریمها را برای ایران فراهم میکند
گروه اقتصادی /بین حمل ونقل ریلی و جادهای در کشور توازن و تناسبی وجود ندارد. همچنین از کل بار جابهجا شده با روش زمینی 92 درصد حمل و نقل کالا در کشور در جادهها و توسط کامیونها انجام میشود و 8 درصد نیز از طریق ریل صورت میگیرد. متوسط مسافت طی شده توسط یک کامیون در کشور، در سال 1400 برابر 502 کیلومتر بوده است. این به معنای آن است که در حمل ونقل جادهای، حمل بار در فواصل طولانیتر از 300 کیلومتر اتفاق میافتد؛ در حالی که برای رفع موانع در مسافتهای بالاتر از 300 کیلومتر باید حمل بار از طریق ریل صورت بگیرد. برای رقابتی شدن حمل ونقل ریلی و جادهای به مجموعه اقداماتی نیاز است که هم ضعفهای زیرساختی در بخش حمل ریلی برطرف شود و هم برخی مزیتهای یکطرفه که در حال حاضر به نفع حمل جادهای است، تغییر کند و موازنهای بین دو شق حمل ونقل ایجاد شود. گزارش مرکز پژوهشهای اتاق بازرگانی نشان میدهد برخی از مهمترین این اقدامات شامل دوخطه کردن خطوط راهآهن، توسعه زیرساختها و ناوگان ریلی، توسعه شبکه مویرگی با کمک مراکز عمده بار در کشور، توسعه فرهنگ استفاده از ناوگان ریلی، خارج شدن توسعه و احداث راهآهن از فشارهای سیاسی و خواستههای منطقهای، ایجاد موازنه بین هزینههای نگهداری و بهرهبرداری در دو بخش جادهای و ریلی، افزایش قیمت سوخت و اصلاح قانون رفع موانع تولید است.
ناکافی بودن زیرساختهای شبکه ریلی کشور
یکی از دلایل مهم کاهش سهم حمل ریلی از ترانزیت کشور توسعه نیافتگی خطوط ریلی است. خطوط ریلی در دست بهرهبرداری کشور برابر 13 هزار و 954 کیلومتر، خطوط ریلی در دست مطالعه برابر 6 هزار و 312 کیلومتر و خطوط ریلی در دست اجرا برابر 3 هزار و 267 کیلومتر است. بر اساس اسناد بالادستی و طبق مطالعات طرح جامع حمل ونقل کشور، نیاز به توسعه شبکه ریلی به مراتب بیش از نیاز به توسعه شبکه جاده است و مزایای حمل و نقل ریلی نیز موجب شده در اسناد بالادستی متعددی بر اولویت حمل ونقل ریلی تصریح و تأکید شود. با این حال در طول دهههای گذشته توسعه جادهها با شتابی باورنکردنی و چند برابر توسعه ریلی صورت پذیرفته است. بر اساس اطلاعات موجود در طول 4 دهه گذشته خطوط ریلی 2.5 برابر شده در حالی که طول آزادراهها طی همین مدت نزدیک به 20 برابر و طول بزرگراهها نیز 36.8 برابر شده است. همچنین طول راههای اصلی نیز 6.7 برابر و راههای روستایی نیز بیش از 5 برابر شده است. بنابراین در سالها و دهههای گذشته نتایج سیاستها و اقدامات اجرایی، توسعه نامتوازن زیرساختهای جادهای در برابر ریلی بوده است. برای تغییر این وضعیت و افزایش سهم حمل ونقل ریلی در کشور و به منظور تکمیل زیرساختهای شبکه ریلی سرمایهگذاری دولت با مشارکت بخش خصوصی در خطوط فرعی، دوخطه کردن خطوط، اولویتبندی پروژههای ریلی، افزایش و تکمیل ناوگان ریلی، رفع گلوگاهها در تخلیه و بارگیری و ایجاد و توسعه شرکتهای خصوصی ریلی، ضروری به نظر میرسد.
نقش توسعه حملونقل بر رشد ترانزیت
افزایش ترانزیت بار از آن جهت مهم است که علاوه بر نیروی کاری که بهصورت مستقیم در بنادر، راهآهن، حمل ونقل جادهای و دیگر بخشهای مرتبط مشغول به کار هستند،بلکه باعث فعال شدن صنایع و خدمات مرتبط مثل صنعت ریلی، بیمه، بانکداری و مانند آن میشود و فرصتهای جدید شغلی در کشور ایجاد میکند. بهعنوان مثال بررسی امکان ایجاد شغل در صنعت ریلی به ازای تولید اجزای مختلف ناوگان ریلی نشان میدهد با افزایش 10 میلیون تن به حجم بار ترانزیتی راهآهن با فرض ضرورت تأمین ناوگان مورد نیاز از داخل کشور بیش از 60 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد شد. درصورتی که مسیرهای ترانزیتی ایران فعال باشد، کشورهای درگیر در مسیر در برابر تحریمهای کشورهای ثالث مانند امریکا مقاومت میکنند و این، هزینه تحریم را برای کشوری مانند امریکا افزایش میدهد. از طرف دیگر فعال بودن مسیرهای ترانزیتی ایران بویژه برای کشورهای همسایه و محصور مانند آسیای میانه، امکان دور زدن تحریمها را برای ایران فراهم میکند زیرا تحریم ایران خسارت زدن به تعداد زیادی از کشورهای دیگر بود و این، هزینه تحریم را برای کشوری مانند امریکا افزایش میدهد.
عقب ماندن ریل از جاده
ریل زیرساختهای کافی را برای رقابت با حمل جادهای ندارد. وقتی حمل ریلی 10 تا 15 روز طول میکشد، هزینههای حمل افزایش و در نتیجه هزینه صاحب بار و هزینه تولید افزایش مییابد به همین دلیل ریل قدرت رقابتی خود را از دست میدهد. بخش زیادی از مشکلات مربوط به خود ناوگان ریلی است. واگنها شرایط و استانداردهای تردد را در سطح بینالمللی ندارند. باید شبکه ریلی توسعه پیدا کند و واگنها نوسازی شوند. همچنین عدم اتمام حمل در شکل ریلی باعث میشود ریل نتواند با حمل ونقل جادهای رقابت کند؛ بنابراین اشکال اصلی در خدمات ریل است. در واقع مشکل از آنجا ناشی میشود که بهدلیل توسعه نیافتن زیرساختها جاده و ریل به هم پیوسته نیستند.
همچنین ناوگان ریلی به طور کامل در دسترس نیست،بدین صورت که یکی از مشکلات عمده راهآهن ایران عدم توسعه کافی و پوشش ندادن به بخش قابل توجهی از مراکز عمده باری و مسافری به شبکه ریلی است. به این ترتیب بخش مهمی از مسافران و بارهای انبوه، دسترسی مناسبی به شبکه حمل ونقل ریلی ندارند. نسبت خطوط فرعی تجاری به خطوط اصلی در ایران تنها برابر 9 درصد است. درحالی که طول خطوط فرعی تجار باید به حداقل 35 درصد خطوط اصلی برسد تا شرایط اولیه مویرگی خطوط بارگیری و تخلیه برای جذب بارهای عمده محلی صاحبان بارها فراهم شود. الزام بنگاههای بزرگ تولیدی به اتصال به شبکه سراسری ریلی با هزینه خود یا کمک دولت نیز میتواند یکی از راههای گسترش شبکه مویرگی حمل ونقل باشد.
تعداد واگنهای باری در پایان سال 1400 برابر 28 هزار و 2 دستگاه و 1.9 میلیون تن کالاهای عمدتاً غیرنفتی توسط ریل حمل شده است. حمل و نقل ریلی نسبت به حمل ونقل جادهای از مزیت بیشتری در ترانزیت برخوردار است. توسعه خطوط ریلی و توجه ویژه به این مدل حمل و نقل در کشور با توجه به موقعیت ویژه ژئوپلیتیکی که ایران دارد، از اهمیت دوچندانی برخوردار است. ایران در مرز شمتیغ به کشور افغانستان، در مرزهای اینچه برون، لطف آباد و سرخس به راهآهن ترکمنستان، در بندر امیرآباد به کشورهای حوزه دریای خزر، در مرز جلفا به راهآهن جمهوری آذربایجان، در مرز رازی به راهآهن ترکیه و در بنادر عباس، امام خمینی و چابهار به خلیج فارس متصل است و پل ارتباطی شمال-جنوب و شرق-غرب محسوب میشود. از دیگر امتیازات ایران برخورداری از بندر اقیانوسی و استراتژیک چابهار، قرار گرفتن در مسیر چهارراه ریلی دنیا و دسترسی به بازار بزرگ کشورهای آسیای میانه است که توان کشور را در جابهجایی کالاها توسط راهآهن، بالا برده است. با توجه به قرار گرفتن چهار بندر مهم در جنوب، همچنین مرزهای شمالی کشور میتوان چهار مسیر را برای کریدورهای شمالی - جنوبی در نظر گرفت که عبارتند از محور چابهار، سرخس، محور بندرعباس، اینچه برون، امیرآباد، انزلی، آستارا، حور بندر بوشهر جلفا، رازی و محور بندر امام خمینی ، شلمچه و خسروی. مسیر دیگر برای ترانزیت از مسیر ایران راهآهن شرق - غرب است. موقعیت جغرافیایی کشور و قرار گرفتن در محل اتصال آسیا و اروپا باعث شده تا بارهایی که به موازات مسیرهای دریایی از شرق به غرب آسیا در حال عبور هستند، قابلیت عبور از ایران را داشته باشند. علاوه بر این تبادل قابل توجه بار بین همسایگان شرقی و غربی کشور بویژه ترانزیت سوخت ضرورت تدارک زیرساختهای ترانزیتی بار را در مسیرهای شرقی - غربی به وضوح نشان میدهد. مهمترین مسیر ترانزیتی کشور در جهت شرق به غرب مرزهای سرخس و بازرگان است که ترانزیت بار ترکیه به کشورهای حوزه CIS از طریق آن صورت میگیرد. علاوه بر این، شاخه جنوبی شبکه ریلی آسیا که کشورهای جنوب شرق آسیا را به اروپا متصل میکند از مرزهای جنوب شرقی کشور وارد ایران شده و از مرزهای شمال غربی خارج میشود.
مسیر کریدور شمال - جنوب نسبت به مسیر دریایی که تا شمال اروپا امتداد دارد، کوتاهتر است. بر اساس گزارش سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای استفاده از این مسیر برای تجار و بازرگانان علاوه بر اینکه موجب کاهش 40 درصدی زمان حمل میشود، 30 درصد کاهش هزینه حمل را نیز به همراه خواهد داشت.
ناکافی بودن زیرساختهای شبکه ریلی کشور
یکی از دلایل مهم کاهش سهم حمل ریلی از ترانزیت کشور توسعه نیافتگی خطوط ریلی است. خطوط ریلی در دست بهرهبرداری کشور برابر 13 هزار و 954 کیلومتر، خطوط ریلی در دست مطالعه برابر 6 هزار و 312 کیلومتر و خطوط ریلی در دست اجرا برابر 3 هزار و 267 کیلومتر است. بر اساس اسناد بالادستی و طبق مطالعات طرح جامع حمل ونقل کشور، نیاز به توسعه شبکه ریلی به مراتب بیش از نیاز به توسعه شبکه جاده است و مزایای حمل و نقل ریلی نیز موجب شده در اسناد بالادستی متعددی بر اولویت حمل ونقل ریلی تصریح و تأکید شود. با این حال در طول دهههای گذشته توسعه جادهها با شتابی باورنکردنی و چند برابر توسعه ریلی صورت پذیرفته است. بر اساس اطلاعات موجود در طول 4 دهه گذشته خطوط ریلی 2.5 برابر شده در حالی که طول آزادراهها طی همین مدت نزدیک به 20 برابر و طول بزرگراهها نیز 36.8 برابر شده است. همچنین طول راههای اصلی نیز 6.7 برابر و راههای روستایی نیز بیش از 5 برابر شده است. بنابراین در سالها و دهههای گذشته نتایج سیاستها و اقدامات اجرایی، توسعه نامتوازن زیرساختهای جادهای در برابر ریلی بوده است. برای تغییر این وضعیت و افزایش سهم حمل ونقل ریلی در کشور و به منظور تکمیل زیرساختهای شبکه ریلی سرمایهگذاری دولت با مشارکت بخش خصوصی در خطوط فرعی، دوخطه کردن خطوط، اولویتبندی پروژههای ریلی، افزایش و تکمیل ناوگان ریلی، رفع گلوگاهها در تخلیه و بارگیری و ایجاد و توسعه شرکتهای خصوصی ریلی، ضروری به نظر میرسد.
نقش توسعه حملونقل بر رشد ترانزیت
افزایش ترانزیت بار از آن جهت مهم است که علاوه بر نیروی کاری که بهصورت مستقیم در بنادر، راهآهن، حمل ونقل جادهای و دیگر بخشهای مرتبط مشغول به کار هستند،بلکه باعث فعال شدن صنایع و خدمات مرتبط مثل صنعت ریلی، بیمه، بانکداری و مانند آن میشود و فرصتهای جدید شغلی در کشور ایجاد میکند. بهعنوان مثال بررسی امکان ایجاد شغل در صنعت ریلی به ازای تولید اجزای مختلف ناوگان ریلی نشان میدهد با افزایش 10 میلیون تن به حجم بار ترانزیتی راهآهن با فرض ضرورت تأمین ناوگان مورد نیاز از داخل کشور بیش از 60 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد شد. درصورتی که مسیرهای ترانزیتی ایران فعال باشد، کشورهای درگیر در مسیر در برابر تحریمهای کشورهای ثالث مانند امریکا مقاومت میکنند و این، هزینه تحریم را برای کشوری مانند امریکا افزایش میدهد. از طرف دیگر فعال بودن مسیرهای ترانزیتی ایران بویژه برای کشورهای همسایه و محصور مانند آسیای میانه، امکان دور زدن تحریمها را برای ایران فراهم میکند زیرا تحریم ایران خسارت زدن به تعداد زیادی از کشورهای دیگر بود و این، هزینه تحریم را برای کشوری مانند امریکا افزایش میدهد.
عقب ماندن ریل از جاده
ریل زیرساختهای کافی را برای رقابت با حمل جادهای ندارد. وقتی حمل ریلی 10 تا 15 روز طول میکشد، هزینههای حمل افزایش و در نتیجه هزینه صاحب بار و هزینه تولید افزایش مییابد به همین دلیل ریل قدرت رقابتی خود را از دست میدهد. بخش زیادی از مشکلات مربوط به خود ناوگان ریلی است. واگنها شرایط و استانداردهای تردد را در سطح بینالمللی ندارند. باید شبکه ریلی توسعه پیدا کند و واگنها نوسازی شوند. همچنین عدم اتمام حمل در شکل ریلی باعث میشود ریل نتواند با حمل ونقل جادهای رقابت کند؛ بنابراین اشکال اصلی در خدمات ریل است. در واقع مشکل از آنجا ناشی میشود که بهدلیل توسعه نیافتن زیرساختها جاده و ریل به هم پیوسته نیستند.
همچنین ناوگان ریلی به طور کامل در دسترس نیست،بدین صورت که یکی از مشکلات عمده راهآهن ایران عدم توسعه کافی و پوشش ندادن به بخش قابل توجهی از مراکز عمده باری و مسافری به شبکه ریلی است. به این ترتیب بخش مهمی از مسافران و بارهای انبوه، دسترسی مناسبی به شبکه حمل ونقل ریلی ندارند. نسبت خطوط فرعی تجاری به خطوط اصلی در ایران تنها برابر 9 درصد است. درحالی که طول خطوط فرعی تجار باید به حداقل 35 درصد خطوط اصلی برسد تا شرایط اولیه مویرگی خطوط بارگیری و تخلیه برای جذب بارهای عمده محلی صاحبان بارها فراهم شود. الزام بنگاههای بزرگ تولیدی به اتصال به شبکه سراسری ریلی با هزینه خود یا کمک دولت نیز میتواند یکی از راههای گسترش شبکه مویرگی حمل ونقل باشد.
تعداد واگنهای باری در پایان سال 1400 برابر 28 هزار و 2 دستگاه و 1.9 میلیون تن کالاهای عمدتاً غیرنفتی توسط ریل حمل شده است. حمل و نقل ریلی نسبت به حمل ونقل جادهای از مزیت بیشتری در ترانزیت برخوردار است. توسعه خطوط ریلی و توجه ویژه به این مدل حمل و نقل در کشور با توجه به موقعیت ویژه ژئوپلیتیکی که ایران دارد، از اهمیت دوچندانی برخوردار است. ایران در مرز شمتیغ به کشور افغانستان، در مرزهای اینچه برون، لطف آباد و سرخس به راهآهن ترکمنستان، در بندر امیرآباد به کشورهای حوزه دریای خزر، در مرز جلفا به راهآهن جمهوری آذربایجان، در مرز رازی به راهآهن ترکیه و در بنادر عباس، امام خمینی و چابهار به خلیج فارس متصل است و پل ارتباطی شمال-جنوب و شرق-غرب محسوب میشود. از دیگر امتیازات ایران برخورداری از بندر اقیانوسی و استراتژیک چابهار، قرار گرفتن در مسیر چهارراه ریلی دنیا و دسترسی به بازار بزرگ کشورهای آسیای میانه است که توان کشور را در جابهجایی کالاها توسط راهآهن، بالا برده است. با توجه به قرار گرفتن چهار بندر مهم در جنوب، همچنین مرزهای شمالی کشور میتوان چهار مسیر را برای کریدورهای شمالی - جنوبی در نظر گرفت که عبارتند از محور چابهار، سرخس، محور بندرعباس، اینچه برون، امیرآباد، انزلی، آستارا، حور بندر بوشهر جلفا، رازی و محور بندر امام خمینی ، شلمچه و خسروی. مسیر دیگر برای ترانزیت از مسیر ایران راهآهن شرق - غرب است. موقعیت جغرافیایی کشور و قرار گرفتن در محل اتصال آسیا و اروپا باعث شده تا بارهایی که به موازات مسیرهای دریایی از شرق به غرب آسیا در حال عبور هستند، قابلیت عبور از ایران را داشته باشند. علاوه بر این تبادل قابل توجه بار بین همسایگان شرقی و غربی کشور بویژه ترانزیت سوخت ضرورت تدارک زیرساختهای ترانزیتی بار را در مسیرهای شرقی - غربی به وضوح نشان میدهد. مهمترین مسیر ترانزیتی کشور در جهت شرق به غرب مرزهای سرخس و بازرگان است که ترانزیت بار ترکیه به کشورهای حوزه CIS از طریق آن صورت میگیرد. علاوه بر این، شاخه جنوبی شبکه ریلی آسیا که کشورهای جنوب شرق آسیا را به اروپا متصل میکند از مرزهای جنوب شرقی کشور وارد ایران شده و از مرزهای شمال غربی خارج میشود.
مسیر کریدور شمال - جنوب نسبت به مسیر دریایی که تا شمال اروپا امتداد دارد، کوتاهتر است. بر اساس گزارش سازمان راهداری و حمل ونقل جادهای استفاده از این مسیر برای تجار و بازرگانان علاوه بر اینکه موجب کاهش 40 درصدی زمان حمل میشود، 30 درصد کاهش هزینه حمل را نیز به همراه خواهد داشت.

واگذاری ۵۰۰ هزار واحد مسکونی به دهکهای پایین تا سال آینده
وزیر راه وشهرسازی گفت: ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن برای دهکهای پایین جامعه در دست اجراست و حداکثر تا سال آینده به آنها واگذار خواهد شد. رستم قاسمی با اشاره به جلسه معاونان مسکن وزارت راه و شهرسازی با معاون اول رئیس جمهور، درباره گامهای برداشته شده در وزارت راه و شهرسازی برای تأمین مسکن اقشار کمبرخوردار گفت: نحوه تأمین مسکن برای دهکهای پایین جامعه مثل اعضای بهزیستی، کمیته امداد و... مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد سهم وام آنها از محل صندوق ملی مسکن پرداخت شود.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای این افراد در دست اجراست و حداکثر ظرف یک سال آینده به مردم واگذار میشود.
قاسمی اظهار کرد: در این جلسه پیشنهاداتی برای کمک دولت به پرداخت وام دهکهای اول تا سوم ارائه خواهد شد.
وی افزود: همچنین به منظور تأمین مسکن کارکنان دولت، وزارت راه و شهرسازی با همه وزارتخانهها توافقنامهای امضا کرد تا با زمین خود وزارتخانهها یا با تأمین زمین از سوی وزارت راه و شهرسازی برای همه کارکنان خود به احداث مسکن اقدام کنند.
این عضو کابینه سیزدهم خاطرنشان کرد: طبق تأکید معاون اول رئیس جمهور، وزارتخانهها موظف شدهاند برنامه ساخت واحدهای مسکونی برای کارمندان خود را تا روزهای آینده ارائه دهند. به گفته وزیر راه و شهرسازی، ساخت مسکن برای کارمندان نیز در قالب طرح نهضت ملی مسکن است.
قاسمی با بیان اینکه شرایط ثبتنام در طرح نهضت ملی مسکن متفاوت شده، افزود: در شرایط جدید، همه افراد از جمله کارکنان و کسانی که پیش از این حدود ۲۰ سال پیش وام دریافت کرده بودند یا مسکن دارند هم میتوانند در این طرح ثبتنام کنند.
نوسازی بافتهای فرسوده
وزیر راه و شهرسازی همچنین در نشست شورای مسکن تأکید کرد: مدیران کل راه و شهرسازی اهتمام بیشتری به نوسازی بافتهای فرسوده داشته باشند. وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه اولویت واگذاری زمین به خود مردم است تا مردم خودشان بسازند ، گفت: مردم خودشان تدریجی خانه را میسازند، باید کاری کنیم تا مردم از مستأجری نجات پیدا کنند.
قاسمی تصریح کرد: در استانهایی که زمین وجود دارد، زمین بهصورت تک واحدی و ویلایی به مردم ارائه و قرارداد یکساله بسته شود. در این زمینه هرجایی هم که زمین کم است اجازه ساخت دو طبقه و سه طبقه داده شود تا مردم بهصورت گروهی خانه هایشان را بسازند.
قاسمی با اشاره به اینکه اولویت اول در طرح نهضت ملی مسکن واگذاری ویلایی تک واحدی به مردم در استانهایی است که زمین لازم وجود دارد، درخصوص اهمیت سرعت ساخت مسکن در کشور به مدیران راه و شهرسازی استانها گفت: مدیران راه و شهرسازی هر روز به پروژههای ساخت مسکن سرکشی کنند.
قاسمی تصریح کرد: بنیاد مسکن با آنکه هزاران پروژه در دست دارد عملکرد و پیشرفت خوبی دارد.
وی افزود: مسئول کار در ساخت مسکن در استان مدیرکل راه و شهرسازی هر استان است. اولویت اول واگذاری زمین به خود مردم است، مورد بعدی خود مالکانی است که زمین دارند و تسهیلات ساخت مسکن از طریق طرح نهضت ملی مسکن در اختیارشان قرار داده میشود.
وی با اعلام اینکه دست مدیران کل راه و شهرسازی در هر نوع اقدام عملیاتی در طرح نهضت ملی مسکن و قرارداد با انبوه سازان باز است، بیان کرد: با انبوه سازان زمین تهاتر کنید.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عملکرد بانک مسکن افزود: گزارشی مبنی برعدم همکاری بانک مسکن در طرح نهضت ملی مسکن تاکنون اعلام نشده است.
عضو کابینه دولت سیزدهم وضعیت تعدادی از استانها را در حوزه تأمین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، نامطلوب خواند و به مدیران کل راه و شهرسازی آنها مهلت داد تا نسبت به تعیین تکلیف زمینها برای ساخت واحدهای مسکونی اقدام کنند.
وی افزود: ما نباید از برنامه زمانبندی طرح نهضت ملی مسکن عدول کنیم و تمامی اختیارات لازم را هم به استانداران بهعنوان رؤسای شورای عالی مسکن دادهایم و کوتاهی و تأخیر در این زمینه پذیرفتنی نیست.
قاسمی بر ظرفیت بالای بافتهای فرسوده در تولید مسکن که بهطور متوسط از نوسازی هر واحد فرسوده ۳ واحد جدید نیز تولید میشود، تأکید کرد.
وزیر راه و شهرسازی به مدیران راه و شهرسازی دستور داد با جدیت بیشتری به این موضوع بپردازند و بستههای تشویقی مناسبی برای سازندگان تعریف کنند و بهصورت هفتگی ضمن بازدید از محلات هدف ، روند نوسازی مسکن را پیگیری کنند و بهعنوان یک اولویت جدی مدنظر قرار دهند. عضو کابینه دولت سیزدهم تأکید کرد: چنانچه بستههای تشویقی مناسب برای این کار تعریف شود نیاز چندانی به تسهیلات بانکی هم نخواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای این افراد در دست اجراست و حداکثر ظرف یک سال آینده به مردم واگذار میشود.
قاسمی اظهار کرد: در این جلسه پیشنهاداتی برای کمک دولت به پرداخت وام دهکهای اول تا سوم ارائه خواهد شد.
وی افزود: همچنین به منظور تأمین مسکن کارکنان دولت، وزارت راه و شهرسازی با همه وزارتخانهها توافقنامهای امضا کرد تا با زمین خود وزارتخانهها یا با تأمین زمین از سوی وزارت راه و شهرسازی برای همه کارکنان خود به احداث مسکن اقدام کنند.
این عضو کابینه سیزدهم خاطرنشان کرد: طبق تأکید معاون اول رئیس جمهور، وزارتخانهها موظف شدهاند برنامه ساخت واحدهای مسکونی برای کارمندان خود را تا روزهای آینده ارائه دهند. به گفته وزیر راه و شهرسازی، ساخت مسکن برای کارمندان نیز در قالب طرح نهضت ملی مسکن است.
قاسمی با بیان اینکه شرایط ثبتنام در طرح نهضت ملی مسکن متفاوت شده، افزود: در شرایط جدید، همه افراد از جمله کارکنان و کسانی که پیش از این حدود ۲۰ سال پیش وام دریافت کرده بودند یا مسکن دارند هم میتوانند در این طرح ثبتنام کنند.
نوسازی بافتهای فرسوده
وزیر راه و شهرسازی همچنین در نشست شورای مسکن تأکید کرد: مدیران کل راه و شهرسازی اهتمام بیشتری به نوسازی بافتهای فرسوده داشته باشند. وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه اولویت واگذاری زمین به خود مردم است تا مردم خودشان بسازند ، گفت: مردم خودشان تدریجی خانه را میسازند، باید کاری کنیم تا مردم از مستأجری نجات پیدا کنند.
قاسمی تصریح کرد: در استانهایی که زمین وجود دارد، زمین بهصورت تک واحدی و ویلایی به مردم ارائه و قرارداد یکساله بسته شود. در این زمینه هرجایی هم که زمین کم است اجازه ساخت دو طبقه و سه طبقه داده شود تا مردم بهصورت گروهی خانه هایشان را بسازند.
قاسمی با اشاره به اینکه اولویت اول در طرح نهضت ملی مسکن واگذاری ویلایی تک واحدی به مردم در استانهایی است که زمین لازم وجود دارد، درخصوص اهمیت سرعت ساخت مسکن در کشور به مدیران راه و شهرسازی استانها گفت: مدیران راه و شهرسازی هر روز به پروژههای ساخت مسکن سرکشی کنند.
قاسمی تصریح کرد: بنیاد مسکن با آنکه هزاران پروژه در دست دارد عملکرد و پیشرفت خوبی دارد.
وی افزود: مسئول کار در ساخت مسکن در استان مدیرکل راه و شهرسازی هر استان است. اولویت اول واگذاری زمین به خود مردم است، مورد بعدی خود مالکانی است که زمین دارند و تسهیلات ساخت مسکن از طریق طرح نهضت ملی مسکن در اختیارشان قرار داده میشود.
وی با اعلام اینکه دست مدیران کل راه و شهرسازی در هر نوع اقدام عملیاتی در طرح نهضت ملی مسکن و قرارداد با انبوه سازان باز است، بیان کرد: با انبوه سازان زمین تهاتر کنید.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عملکرد بانک مسکن افزود: گزارشی مبنی برعدم همکاری بانک مسکن در طرح نهضت ملی مسکن تاکنون اعلام نشده است.
عضو کابینه دولت سیزدهم وضعیت تعدادی از استانها را در حوزه تأمین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، نامطلوب خواند و به مدیران کل راه و شهرسازی آنها مهلت داد تا نسبت به تعیین تکلیف زمینها برای ساخت واحدهای مسکونی اقدام کنند.
وی افزود: ما نباید از برنامه زمانبندی طرح نهضت ملی مسکن عدول کنیم و تمامی اختیارات لازم را هم به استانداران بهعنوان رؤسای شورای عالی مسکن دادهایم و کوتاهی و تأخیر در این زمینه پذیرفتنی نیست.
قاسمی بر ظرفیت بالای بافتهای فرسوده در تولید مسکن که بهطور متوسط از نوسازی هر واحد فرسوده ۳ واحد جدید نیز تولید میشود، تأکید کرد.
وزیر راه و شهرسازی به مدیران راه و شهرسازی دستور داد با جدیت بیشتری به این موضوع بپردازند و بستههای تشویقی مناسبی برای سازندگان تعریف کنند و بهصورت هفتگی ضمن بازدید از محلات هدف ، روند نوسازی مسکن را پیگیری کنند و بهعنوان یک اولویت جدی مدنظر قرار دهند. عضو کابینه دولت سیزدهم تأکید کرد: چنانچه بستههای تشویقی مناسب برای این کار تعریف شود نیاز چندانی به تسهیلات بانکی هم نخواهد بود.

میزان زمینهای تأمینشده برای نهضت ملی مسکن
بنا براعلام شورای عالی شهرسازی و معماری، در سال گذشته (۱۴۰۰) به میزان ۳۵۱۱ هکتار و در سال جاری (۱۴۰۱) نیز تا کنون به میزان ۷۸۰۷ هکتار برای طرح نهضت ملی مسکن، تأمین زمین انجام شده و تخصیص زمین همچنان در حال اقدام است.
معاونت شهرسازی و معماری اعلام کرد: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بررسی و تصویب در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر را تصمیمگیری میکند و فرایند تغییر کاربری و الحاق اراضی دولتی در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر بر اساس مکاتبه وزیر راه و شهرسازی و به منظور تسهیل تأمین زمین، به عهده استانداران قرار داده شده است.
معاونت شهرسازی و معماری تأکید کرد: تأمین زمین مورد نیاز نهضت ملی مسکن در سه قالب احداث شهر جدید و شهرک، بازنگری طرحهای جامع شهری و توسعه سکونتگاههای شهری موجود در قالب الحاق به محدوده انجام میگیرد که سال گذشته (۱۴۰۰) به میزان ۳۵۱۱ هکتار تخصیص زمین صورت گرفت. همچنین در سال جاری (۱۴۰۱) نیز تأمین زمین به میزان ۷۸۰۷ هکتار در سه قالب فوقالذکر انجام شده و همچنان در حال اقدام است.
همچنین سازکار تأمین زمین مرتبط با نهضت ملی مسکن در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر با مصوبه شورای برنامهریزی و توسعه استان و شورای عالی و در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر طبق مصوبه شورای عالی مسکن فقط با مصوبه شورای برنامهریزی استان انجام میگیرد.
معاونت شهرسازی و معماری با اشاره به نکات قابل توجه در فرایند تصویب و توجه ویژه به ملاحظات فنی و کارشناسی تصریح کرد: عدم الحاق در عرصهها و حریم منابع آبی، مسیلها، اراضی زراعی و کشاورزی، عدم توسعه شهری و الحاق اراضی در بستر و حریم گسل، پرهیز از توسعه به سمت مراکز صنعتی و رعایت عوامل زیست محیطی و ممنوعیت توسعه مسکونی و الحاق به محدودههای تاریخی و باستانی از جمله این موارد است.
همچنین پایین بودن هزینههای آمادهسازی و تأمین زیرساختهای خدماتی، رعایت شیب مناسب در اراضی الحاقی، عدم توسعه اراضی در پهنه فرونشست، پرهیز از توسعه محدوده شهری به سمت مراکز حساس و خطرزای واقع در حریم شهرها و رعایت اصول پدافند غیرعامل و تأمین سرانههای خدماتی در مقیاس محله تا شهر بنا بر مساحت اراضی از موارد دیگر مورد توجه در ملاحظات فنی و کارشناسی بوده است.
معاونت شهرسازی و معماری اعلام کرد: شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بررسی و تصویب در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر را تصمیمگیری میکند و فرایند تغییر کاربری و الحاق اراضی دولتی در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر بر اساس مکاتبه وزیر راه و شهرسازی و به منظور تسهیل تأمین زمین، به عهده استانداران قرار داده شده است.
معاونت شهرسازی و معماری تأکید کرد: تأمین زمین مورد نیاز نهضت ملی مسکن در سه قالب احداث شهر جدید و شهرک، بازنگری طرحهای جامع شهری و توسعه سکونتگاههای شهری موجود در قالب الحاق به محدوده انجام میگیرد که سال گذشته (۱۴۰۰) به میزان ۳۵۱۱ هکتار تخصیص زمین صورت گرفت. همچنین در سال جاری (۱۴۰۱) نیز تأمین زمین به میزان ۷۸۰۷ هکتار در سه قالب فوقالذکر انجام شده و همچنان در حال اقدام است.
همچنین سازکار تأمین زمین مرتبط با نهضت ملی مسکن در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر با مصوبه شورای برنامهریزی و توسعه استان و شورای عالی و در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر طبق مصوبه شورای عالی مسکن فقط با مصوبه شورای برنامهریزی استان انجام میگیرد.
معاونت شهرسازی و معماری با اشاره به نکات قابل توجه در فرایند تصویب و توجه ویژه به ملاحظات فنی و کارشناسی تصریح کرد: عدم الحاق در عرصهها و حریم منابع آبی، مسیلها، اراضی زراعی و کشاورزی، عدم توسعه شهری و الحاق اراضی در بستر و حریم گسل، پرهیز از توسعه به سمت مراکز صنعتی و رعایت عوامل زیست محیطی و ممنوعیت توسعه مسکونی و الحاق به محدودههای تاریخی و باستانی از جمله این موارد است.
همچنین پایین بودن هزینههای آمادهسازی و تأمین زیرساختهای خدماتی، رعایت شیب مناسب در اراضی الحاقی، عدم توسعه اراضی در پهنه فرونشست، پرهیز از توسعه محدوده شهری به سمت مراکز حساس و خطرزای واقع در حریم شهرها و رعایت اصول پدافند غیرعامل و تأمین سرانههای خدماتی در مقیاس محله تا شهر بنا بر مساحت اراضی از موارد دیگر مورد توجه در ملاحظات فنی و کارشناسی بوده است.

اخبار
اتصال سامانه بلیت فروشی اتوبوس به سامانه سماح
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: با اتصال سامانه بلیت فروشی اتوبوس اربعین به سامانه سماح، ۵۰ درصد از ظرفیت شرکتها، اینترنتی فروخته میشود. وی افزود: سامانه بلیت فروشی اتوبوسهای ویژه مرزهای عراق برای زائران اربعین از امروز به سامانه سماح متصل شده و با سهمیه ۵۰ درصدی بلیت اتوبوسهای اربعین، اینترنتی عرضه میشود. رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای ضمن عذرخواهی از زائران اربعین برای کمبود بلیت اینترنتی اتوبوس در این روزها از زائران خواست برای برگشت خود به سامانه ۲۰۰۰۱۴۱ مراجعه و مرز ورودی خود را به این سامانه پیامک کنند تا برای بازگشت آنها بهتر برنامهریزی شود.
قطار تهران- کربلا تا آخر سال فعال است
مدیرعامل شرکت راهآهن، ضمن اعلام تداوم حرکت قطار تهران- کربلا تا پایان سال، گفت: تا پایان شهریورماه ۱۱۱ کیلومتر خط ریلی در استانهای خوزستان، یزد و لرستان افتتاح میشود. میعاد صالحی اظهار کرد: در مسیرهای ریلی در اربعین، سفرها را ۱۰۰ درصد افزایش دادهایم. قطار تهران- کربلا را برای کل سال در نظر گرفتهایم که این خط فعلاً سه ماه بهصورت آزمایشی راهاندازی شده است. به گفته صالحی، ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار در سال به بخش حملونقل ریلی اختصاص نیافته و این بخش را با مشکلات زیادی روبهرو کرده است. وی معتقد است که امسال گامهای خوبی در ترانزیت ریلی برداشته شده و در حوزه صادرات رکورد ثبت ترانزیت به ثبت رسیده است. معاون وزیر راه اضافه کرد: در حوزه تأمین ناوگان، رکورد سالهای گذشته زده شد و تولید لکوموتیو را با سرمایهگذاری بخش خصوصی داشتهایم، به طوری که بخش خصوصی ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در این زمینه سرمایهگذاری کرده است. مدیرعامل راهآهن گفت: ۱۳۶۶ واگن نو، ۳۳ لکوموتیو و ۶۴ واگن مسافری بازسازی شد و ۴ واگن خود کشش هم در این بخش تأمین شده است. وی با اشاره به افزایش بهرهوری در ۴ماهه اول امسال ادامه داد: در این مدت ۹ میلیون و ۶۰۰ مسافر را جابهجا کردهایم که یک رکورد در بخش جابهجایی است، همچنین نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد رشد جابهجایی و ۲۲ درصد کاهش تأخیرها را داشتهایم. در مجموع حمل باری و مسافری طی ۴ماهه ابتدای امسال نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد کرده است.
صالحی از افتتاح بزرگترین بندر خشک ریلی در ۷۰۰ هکتار زمین خبر داد و گفت: این مرکز دارای ۱۸ خط ریلی است و بهعنوان یک مرکز لجستیک مهم به شمار میرود،همچنین حوزه بهسازی و بازسازی خطوط، رشد ۲۰۰ درصدی داشته و ۳ هزار میلیارد تومان برای اعتبار آن نیاز است. از طرفی ۱۱۱ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان، یزد و لرستان آماده بهرهبرداری است.
افزایش مجوز پروازهای اربعین به ۶۴۸ پرواز
مسئول عملیات اربعین شرکت فرودگاهها از افزایش پروازهای اربعین و جابهجایی زائران حسینی خبر داد. غلامرضا رستمیان افزود: تا ۱۳ شهریور ماه ۶۴۸ پرواز (۳۲۴ پرواز رفت و ۳۲۴ پرواز برگشت) مجوز گرفتهاند. به گفته رستمیان این پروازها از فرودگاههای ارومیه، اصفهان، ایلام، بوشهر، تبریز، ساری، شیراز، کرمان، کرمانشاه، گرگان، رشت، لار، لامرد، مشهد، مهرآباد و یزد انجام میشود.
انجام هزار پرواز اربعین به شرط پذیرش فرودگاههای عراق
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از آمادگی شرکتهای هواپیمایی ایران برای انجام دادن هزار پرواز در اربعین امسال به شرط پذیرش فرودگاههای عراق خبر داد. محمد محمدی بخش در خصوص آمادگی شرکتهای هواپیمایی برای سفرهای اربعین گفت: ۱۵ شرکت هواپیمایی برای پروازهای اربعین آمادگی دارند و در بازه زمانی ۱۵ تا پایان شهریور این پروازها انجام میشود. محمدی بخش اظهار داشت: پیش از این ۱۲۰ پرواز هفتگی بهصورت منظم در مسیر عتبات داشتیم که اکنون این رقم به ۱۵۵ پرواز در هفته رسید. هزار پرواز از طرف ایران اعلام شده است و مسافران از ۲۰ فرودگاه کشور اعزام میشوند، اما مقصد در عراق فقط ۲ فرودگاه بغداد و نجف است. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره نرخ بلیتهای اربعین گفت: امسال شرایط متفاوتی داشتیم و نرخ مصوب بلیت پرواز اربعین، ۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده که از این قیمت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای فرودگاه عراق است و با رایزنیهای صورت گرفته با ایرلاینها نرخ مصوب ۶ میلیون تومانی توافق شد. محمدی بخش با بیان اینکه ۱۰ هزار بلیت عرضه شده و به مردم فروخته شده است، گفت: ۱۵۵ پرواز از ابتدای دهه محرم تا کنون داشتهایم و این پروازها بتدریج افزایش مییابد و به علت اینکه این درخواستها زیاد بوده است همه تقاضاها را نمیتوانیم پوشش دهیم، تنها کاری که میتوانیم انجام دهیم ظرفیت را دو برابر کردهایم و تا اکنون نیز هیچ تخلفی صورت نگرفته و نظارتها به طور مداوم صورت گرفته است. آقای محمدی بخش همچنین درباره فروش دلاری بلیت هواپیما گفت: چیزی به اسم فروش بلیت دلاری نداریم و واسطههای فروش بلیت و اتباع کشورها در این موضوع نقش داشتند و سه ایرلاین و چند دفتر مسافرتی نیز تاکنون برای فروش بلیت بهصورت دلاری به دستگاه قضایی معرفی شدهاند.
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: با اتصال سامانه بلیت فروشی اتوبوس اربعین به سامانه سماح، ۵۰ درصد از ظرفیت شرکتها، اینترنتی فروخته میشود. وی افزود: سامانه بلیت فروشی اتوبوسهای ویژه مرزهای عراق برای زائران اربعین از امروز به سامانه سماح متصل شده و با سهمیه ۵۰ درصدی بلیت اتوبوسهای اربعین، اینترنتی عرضه میشود. رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای ضمن عذرخواهی از زائران اربعین برای کمبود بلیت اینترنتی اتوبوس در این روزها از زائران خواست برای برگشت خود به سامانه ۲۰۰۰۱۴۱ مراجعه و مرز ورودی خود را به این سامانه پیامک کنند تا برای بازگشت آنها بهتر برنامهریزی شود.
قطار تهران- کربلا تا آخر سال فعال است
مدیرعامل شرکت راهآهن، ضمن اعلام تداوم حرکت قطار تهران- کربلا تا پایان سال، گفت: تا پایان شهریورماه ۱۱۱ کیلومتر خط ریلی در استانهای خوزستان، یزد و لرستان افتتاح میشود. میعاد صالحی اظهار کرد: در مسیرهای ریلی در اربعین، سفرها را ۱۰۰ درصد افزایش دادهایم. قطار تهران- کربلا را برای کل سال در نظر گرفتهایم که این خط فعلاً سه ماه بهصورت آزمایشی راهاندازی شده است. به گفته صالحی، ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار در سال به بخش حملونقل ریلی اختصاص نیافته و این بخش را با مشکلات زیادی روبهرو کرده است. وی معتقد است که امسال گامهای خوبی در ترانزیت ریلی برداشته شده و در حوزه صادرات رکورد ثبت ترانزیت به ثبت رسیده است. معاون وزیر راه اضافه کرد: در حوزه تأمین ناوگان، رکورد سالهای گذشته زده شد و تولید لکوموتیو را با سرمایهگذاری بخش خصوصی داشتهایم، به طوری که بخش خصوصی ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در این زمینه سرمایهگذاری کرده است. مدیرعامل راهآهن گفت: ۱۳۶۶ واگن نو، ۳۳ لکوموتیو و ۶۴ واگن مسافری بازسازی شد و ۴ واگن خود کشش هم در این بخش تأمین شده است. وی با اشاره به افزایش بهرهوری در ۴ماهه اول امسال ادامه داد: در این مدت ۹ میلیون و ۶۰۰ مسافر را جابهجا کردهایم که یک رکورد در بخش جابهجایی است، همچنین نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد رشد جابهجایی و ۲۲ درصد کاهش تأخیرها را داشتهایم. در مجموع حمل باری و مسافری طی ۴ماهه ابتدای امسال نسبت به سال گذشته ۵ درصد رشد کرده است.
صالحی از افتتاح بزرگترین بندر خشک ریلی در ۷۰۰ هکتار زمین خبر داد و گفت: این مرکز دارای ۱۸ خط ریلی است و بهعنوان یک مرکز لجستیک مهم به شمار میرود،همچنین حوزه بهسازی و بازسازی خطوط، رشد ۲۰۰ درصدی داشته و ۳ هزار میلیارد تومان برای اعتبار آن نیاز است. از طرفی ۱۱۱ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان، یزد و لرستان آماده بهرهبرداری است.
افزایش مجوز پروازهای اربعین به ۶۴۸ پرواز
مسئول عملیات اربعین شرکت فرودگاهها از افزایش پروازهای اربعین و جابهجایی زائران حسینی خبر داد. غلامرضا رستمیان افزود: تا ۱۳ شهریور ماه ۶۴۸ پرواز (۳۲۴ پرواز رفت و ۳۲۴ پرواز برگشت) مجوز گرفتهاند. به گفته رستمیان این پروازها از فرودگاههای ارومیه، اصفهان، ایلام، بوشهر، تبریز، ساری، شیراز، کرمان، کرمانشاه، گرگان، رشت، لار، لامرد، مشهد، مهرآباد و یزد انجام میشود.
انجام هزار پرواز اربعین به شرط پذیرش فرودگاههای عراق
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از آمادگی شرکتهای هواپیمایی ایران برای انجام دادن هزار پرواز در اربعین امسال به شرط پذیرش فرودگاههای عراق خبر داد. محمد محمدی بخش در خصوص آمادگی شرکتهای هواپیمایی برای سفرهای اربعین گفت: ۱۵ شرکت هواپیمایی برای پروازهای اربعین آمادگی دارند و در بازه زمانی ۱۵ تا پایان شهریور این پروازها انجام میشود. محمدی بخش اظهار داشت: پیش از این ۱۲۰ پرواز هفتگی بهصورت منظم در مسیر عتبات داشتیم که اکنون این رقم به ۱۵۵ پرواز در هفته رسید. هزار پرواز از طرف ایران اعلام شده است و مسافران از ۲۰ فرودگاه کشور اعزام میشوند، اما مقصد در عراق فقط ۲ فرودگاه بغداد و نجف است. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره نرخ بلیتهای اربعین گفت: امسال شرایط متفاوتی داشتیم و نرخ مصوب بلیت پرواز اربعین، ۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده که از این قیمت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای فرودگاه عراق است و با رایزنیهای صورت گرفته با ایرلاینها نرخ مصوب ۶ میلیون تومانی توافق شد. محمدی بخش با بیان اینکه ۱۰ هزار بلیت عرضه شده و به مردم فروخته شده است، گفت: ۱۵۵ پرواز از ابتدای دهه محرم تا کنون داشتهایم و این پروازها بتدریج افزایش مییابد و به علت اینکه این درخواستها زیاد بوده است همه تقاضاها را نمیتوانیم پوشش دهیم، تنها کاری که میتوانیم انجام دهیم ظرفیت را دو برابر کردهایم و تا اکنون نیز هیچ تخلفی صورت نگرفته و نظارتها به طور مداوم صورت گرفته است. آقای محمدی بخش همچنین درباره فروش دلاری بلیت هواپیما گفت: چیزی به اسم فروش بلیت دلاری نداریم و واسطههای فروش بلیت و اتباع کشورها در این موضوع نقش داشتند و سه ایرلاین و چند دفتر مسافرتی نیز تاکنون برای فروش بلیت بهصورت دلاری به دستگاه قضایی معرفی شدهاند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
افزایش هزینه تحریم کنندگان با توسعه خطوط ترانزیت ریلی
-
واگذاری ۵۰۰ هزار واحد مسکونی به دهکهای پایین تا سال آینده
-
میزان زمینهای تأمینشده برای نهضت ملی مسکن
-
اخبار

اخبارایران آنلاین