سپهر سعیدی مدیر مرکز پخش آثار موسیقی نشر رها در گفتوگو با «ایران» از اوضاع حال حاضر نشر موسیقی میگوید
توقف تولید گنجینههای ارزشمند موسیقی ایران
نداسیجانی
روزنامه نگار
بازار نشر همچنان در تلاطم و آشفتگی است و کورسوی امیدی نیست و دراین چند ماه اخیر حتی در بخش موسیقی دستگاهی و موسیقی اقوام هم، خبری ازانتشار آلبومی در این زمینه نبوده. تنها مجوزهایی است که از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر میشود ؛ مشخص نیست این محصولات چه زمانی به بار خواهد نشست و به دست مخاطبش برسد.
موسیقیهای اقوام و دستگاهی دیگر در سلیقه مردم نیست
سپهر سعیدی، مدیر مرکز پخش آثار موسیقی نشر رها دراین باره بیان داشت: «موسیقی دستگاهی و موسیقی مقامی و نواحی کشور ما برخاسته از ریشههای فرهنگی و هنری این سرزمین است و طی این سالها تلاش کردیم این آثار ارزشمند را دراختیار مردم قرار بدهیم اما متأسفانه بازار تولید چنین کارهایی تقریباً متوقف شده است و از قبل از شیوع کرونا این رکود آغاز شد و عملاً تولیدی در این حوزه اتفاق نیفتاد و جای تأسف است که تولید این نوع موسیقیها و گنجینههای ارزشمند و میراث ملی دیگر در سلیقه مردم نبوده و متوقف شده است و بهایی به آن نمیدهند، چرا که مخاطب توجهی به این نوع سبک و سیاقها ندارد و ازسوی مسئولان هم هیچ گونه حمایتی صورت نمیگیرد.
این درحالی است که موسیقی کلاسیک غربی در کشورهای مختلف بسیار مورد توجه بوده و برندهای بزرگ آن کشور، پشتیبان موسیقی و فرهنگ و هنرشان هستند تا در جایگاه خود باقی بماند و پیشرفت کند. اما متأسفانه در کشور ما این گونه نگاه نمیشود و اگر هم پیش از این تولیدی بود، صرفاً در بخش خصوصی بوده است.»
او افزود: «بنده به عنوان یک تولیدکننده، ناشر یا پخش کننده میتوانستم سالی دو آلبوم در فضای موسیقی ملی یا دستگاهی تولید کنم اما شرایط اقتصادی امروز این اجازه را نمیدهد و توزیع ما برای هرآلبوم از استادان این سرزمین به 50 نسخه فیزیکی رسیده است، بنابراین هیچ توجیه اقتصادی برای بنده تولید کننده نخواهد داشت و هر چقدر عِرق داشته و علاقهمند به فرهنگ این کشور باشم تا یک مسیری میتوانم ادامه بدهم. عدم تولید آثار موسیقایی به صورت آلبوم و یک مجموعه موجب میشود مخاطب کمتر سراغ کارهای ارزشمند برود، اگرچه در حال حاضر مخاطب موسیقی ترجیح میدهد موسیقیهای مردم پسند یا پاپ گوش بدهد تا موسیقی دستگاهی، همین امر چرخه تولید را در موسیقی پاپ فعال تر کرده و کنسرتهایشان هم برقرار است و از همه جهت حمایت میشوند اما متأسفانه در حوزه موسیقی دستگاهی و اقوام این اقبال کمتر شده و هر روز کمرنگ و کمرتگتر میشود. متأسفانه اکثر همکارانم که سالهای سال دراین حوزه فعال بودند و قدمت داشتند، اوضاع کاری و اقتصادی خوبی ندارند و به دنبال شغل دوم هستند. یکی از تولیدکنندگان موسیقی درجه یک این کشور شغلش را تغییر داده و این اتفاق ناگواری است.» این ناشر میگوید: «مخاطب ما از بستری موسیقی میشنود که بسیار جای سؤال دارد. نکته دیگر بحث کپی رایت است که نقش مهمی در حقوق مؤلف و مصنف و ناشر دارد و در ایران این موضوع، مسأله است. متأسفانه سازمان صدا و سیما به شناسنامه یک اثر هنری توجه ندارد و آن را به طور کامل معرفی نمیکند.»
شرایط جامعه و ناآرامی وتعطیلی بازار ناشران
سعیدی درباره گرایش مخاطبان و هنرمندان به تولید تک آهنگ بیان داشت: «باید بگویم این عرضه و تقاضا براساس نیاز جامعه است. وقتی آلبومی تولید میشود، یک خط فکری درست و اندیشمندانه در پشت سر آن قرار دارد تا در اختیار مخاطب قرار گیرد و قطعاً زمانبر هم خواهد بود ولی مخاطب امروز به دنبال سرعت عمل بالاست و برای دریافت یک محتوای شنیداری در نهایت به آن تک آهنگ بسنده کرده و منتظر انتشار آلبوم نمیماند. بنابراین، هنرمندان ما از جنس موسیقی مردم پسند، به تولید تک آهنگ بسنده میکنند تا آثارشان با سرعت بالاتری به دست مخاطب برسد و در کنسرتهایشان اجرا بشود. و در نهایت چرخ اقتصادی خود را در کنسرت به دست میآورد و هیچ نگاهی به تولید آهنگ ندارد. باید بگویم صرفاً تولید موسیقی در این حوزه مصرفی تعریف شده است و نیازی به یک اندیشه درست برای یک مجموعه 10قطعهای نیست. حتی بر این نظرند با این روش، مسیر دریافت مجوز از سوی ارشاد هم سریعتر طی میشود.»
به گفته مدیر انتشارات رها «در این مدت زمان بویژه ناآرام بودن فضای جامعه، تولید و عرضه بسیار پایین بوده است، درواقع باید بگویم در حد صفر.با توجه به اینکه ما یکی از بزرگترین تولیدکنندههایی هستیم که در این عرصه فعالیت میکنیم عملاً در این مدت شرایط اجتماعی موجب توقف تولید شده است.»
برای نخستین بار در تاریخ تئاتر ایران
میزبانی تماشاخانههای پایتخت از کودکان و نوجوانان با ۸ نمایش
گروه فرهنگی/ تماشاخانههای پایتخت در حالی بار دیگر تجربه روزهای گرم میزبانی از مخاطبان را آرام آرام آغاز کردهاند که برای نخستین بار در تاریخ تئاتر ایران، هشت نمایش مختص گروه سنی کودک و نوجوان به صحنه میرود. در ادامه مروری خواهیم داشت بر بخشی از این اجراها که تماشایشان میتواند برای رده سنی کودک و نوجوان جذاب باشد.
«شاهزاده خانم و کلاغهای تاجطلا» در تالار هنر
نمایش «شاهزاده خانم و کلاغهای تاجطلا» به نویسندگی و کارگردانی پویا ششپری تا ۲۵ آذر ساعت ۱۷:۳۰ در تالار هنر روی صحنه خواهد بود. در این نمایش سمیه بیگی، المیرا پارسا، سعید قرهداغلی، نسا جبینپور، هانیه رهگذر، مهدیه طاهری، نیما محمودی، مهتاب فرهپور، عرفان امینفر، عرفان قهرمانی، مهران ولیزاده و پویا ششپری به ایفای نقش پرداخته و عروسکگردانی میکنند. در خلاصه نمایش «شاهزاده خانم و کلاغهای تاج طلا» آمده است: شاهزاده خانمی به نام ویشا بعد از سالها متوجه میشود جادوگری برای اینکه صاحب تاج و تخت و مال و منال پادشاه شود برادرانش را جادو و تبدیل به کلاغ کرده است و حالا برای پیدا کردنشان تلاش میکند. او به بازارچه شهر رفته و با مردم همکلام میشود سپس نشانهای پیدا کرده، به سمت جنگل میرود و با حیوانات جنگل صحبت میکند و آنها، ویشا را به خانه پیرزن مهربان که مانند فرشته است، میرسانند و در پایان ویشا با کمک ابر و باد، برادرانش را پیدا کرده و آنها را به قصر بازمیگرداند.
«چوپان و چوب جادویی» و «لافکادیو»
نمایش «چوپان و چوب جادویی» به نویسندگی و کارگردانی محمدحسین داداشنیا ساعت ۱۷ در پردیس تئاتر شهرزاد با بازی محمدحسین داداشنیا، زهرا غلامی (شکیبا)، مریم اسکندری و ارمغان احمدی میزبان کودکان و نوجوانان است. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: چوپان بهوسیله چوب جادویی قصد دارد از برههایش در برابر گرگ بدجنس محافظت کند. «لافکادیو»؛ شیر مهربان به نویسندگی شل سیلوراستاین و کارگردانی احمد تیموری هم در فرهنگسرای نیاوران از ساعت ۱۷:۳۰ میزبان کودکان و نوجوانان است. احمد تیموری، علیرضا ذکایی، پویا یزدانجو و سپیده زینلی بازیگران «لافکادیو» هستند. موسیقی این نمایش ساخته محمد نجفی است. در خلاصه این نمایش آمده است: شیری به نام لافکادیو در بیشهای زندگی میکند و کارهای معمولی یک شیر را انجام میدهد، مثلاً جستوخیز میکند، میان علفها بازی میکند، دنبال خرگوشها میکند، تا اینکه یک روز تصادفاً تفنگ یک شکارچی را بدست میآورد و با تمرین تبدیل به تیراندازی ماهر میشود. در همین حین یک سیرکدار از او برای هنرنمایی در سیرکش دعوت میکند. لافکادیو کمکم هویت اصلیاش را فراموش میکند تا اینکه... .
حضور «خرمشیر» در پردیس گالری ملت
نمایش شاد و موزیکال «خرمشیر» به نویسندگی جواد ذوالفقاری و کارگردانی سیدمجتبی خمسه تا ۲ دی ساعت ۱۹:۰۰ در سالن آمفیتئاتر پردیس سینما گالری ملت روی صحنه است. در نمایش «خرمشیر» سیدمجتبی خمسه، سحر پورفرج، محسن بانور و سعید محمدیشاملو به ایفای نقش میپردازند.
فرهنگسرای ابنسینا با «دزدان کلاغی» و «رینارد روباهه»
نمایش کودک و موزیکال «دزدان کلاغی» به کارگردانی زینب اسدی تا ۲۴ آذر در روزهای سهشنبه تا جمعه ساعت ۱۶:۳۰ در سالن آمفیتئاتر فرهنگسرای ابنسینا روی صحنه خواهد بود. در خلاصه این نمایش آمده است: پیرمرد و پیرزن مهربانی (دوقلو) سالهای سال است که در مزرعه آفتابگردان زندگی میکنند و مترسکی در مزرعه دارند که از سالیان پیش آن را ساختهاند. روزی کلاغها به مزرعه حمله میکنند ولی یکی از آنها بالش زخمی میشود و نمیتواند فرار کند. مترسک به او کمک میکند و با هم دوستهای خوبی میشوند. این نمایش کودک توسط گروه «سوگند» به نویسندگی عباس قاصدزاده، با هنرنمایی کمیل پورقلی، عباس قاصدزاده، مونا کوشش، محسن افخمی، سوگند قاصدزاده، ریحانه حاجیآبادی و آهنگسازی مسعود فکور اجرا میشود. همچنین نمایش «رینارد روباهه» به نویسندگی آرتور فاکویز و کارگردانی احمد تیموری ساعت ۱۸:۳۰ در فرهنگسرای ابنسینا روی صحنه است. میترا شجاعی، ناصر احمدیفر، پارسا پولادوند و احمد تیموری بازیگران این نمایش کودک هستند. در خلاصه این نمایش آمده است: رینارد روباهی است که با شوخیهای افراطیاش همه حیوانات جنگل را به ستوه آورده است، از این رو دادگاهی برای رسیدگی به شکایتهای حیوانات تشکیل میشود و به او یک سال فرصت جبران داده میشود. این در حالی است که رینارد فکرهای دیگری در سر دارد.
درباره فیلم کمدی – درام «دوک» ساخته راجر میچل بریتانیایی
دنیای پرتضاد یک قهرمان مجهول
وصال روحانی/ فیلم «دوک» (The Tuke) از 20 آبان 1401 در اروپای غربی و از 4 آذرماه سالجاری در امریکای شمالی و مرکزی اکران عمومی خواهد داشت. اما واقعیت امر این است، این اثر سینمایی در سال 2020 تهیه و اواخر همان سال آماده نمایش شد، اما شیوع کرونا و بعضی مسائل موجب گردید در پخش آن تأخیری دوسال و نیمه به وجود آید. این تأخیر به حدی است که حتی کارگردان این فیلم بریتانیایی که راجر میچل نام دارد، در سپتامبر 2021 بدرود حیات گفت و به تبع آن، هرگز اکران عمومی فیلمش را به چشم ندید و «دوک» به واپسین فیلم در کارنامه هنری وی تبدیل شده است.
«دوک» که یک کمدی - درام و به روایتی کمدی سیاه تلقی میشود، پیرامون چگونگی به سرقت رفتن یک اثر نقاشی شاخص، موسوم به «پرتره دوک ولینگتون» درسال 1961 و تبعات آن است و بازیهای خوب هنرپیشههای توانایی همچون جیم برودبنت، هلن میرن و فیونا وایت هد بر ارزشهای آن افزوده است.
برای کمک به مستمندان
راجر میچل در ابتدای «دوک»، بینندگان را به دادگاهی که در منطقه اولد بیلی انگلیس قرار دارد منتقل میکند و در آنجا با کارگری تحصیلکرده و پیر و متکی به خود بهنام کمپتون بانتون (با بازی جیم برودیبنت) آشنا میسازد. بانتون به دادگاه آمده تا ادعا کند برخلاف تصورات و شواهد و ادعاهای موجود پرتره دوک ولینگتون را که «گویا» نقاش مشهور اسپانیایی کشیده، از گالری ملی شهر لندن بوده است. شش ماه بعد بانتون متن فیلمنامهای را که در زادگاهاش (یوکاسل اپون تاین) نوشته، برای مسئولان تلویزیون دولتی انگلیس میفرستد اما او بهسبب داشتن یک دستگاه تلویزیون بدون برگه خرید به 15 روز حبس محکوم میشود. او آنقدر توان مالی دارد که بتواند معادل مالی این حبس را بپردازد تا پشت میلههای زندان نرود اما براساس اعتقاداتش و در راه کمک به بازنشستگان که همواره حمایتگر آنها بوده، از پرداخت این مبلغ خودداری میکند و به حبس میرود.
تقاص تک نفره
اینها تنها مشکلات کمپتون بانتون و خاندان او نیست، بلکه مرگ ماریون دختر 18 ساله او در یک سانحه موتورسیکلترانی که اخیراً روی داده، خاطر وی را بشدت آزرده است و رفتن بر سر خاک او در معیت پسرش که جکی نام دارد، نیز او را آرام و شرایط روحی وی را مناسب نمیکند. دورتی همسرکمپتون (با بازی هلن میرن) نه تنها به کارخانهداری میپردازد، بلکه خدمتکار یکی از اعضای شورای شهر و پرستار بچه او نیز است و از این بابت همیشه رنجور و خسته نشان میدهد. جکی هم آرزوهای دور و درازی دارد و میخواهد در کار کشتیسازی به بالاترین درجات برسد و از این طریق زندگی بهتری را در نقطهای دیگر برای خود پی ریزد. کنی، پسر ارشد بانتون هم در شهر لیدز زندگی میکند و آنجا به کارهای ساختمانی اشتغال دارد ولی در لوای چنین شغلی مشغول برخی خلافکاریها هم است. خود پانتون نیز حتی پس از رهایی از زندان آرام و قرار ندارد و در حالی که به شغل رانندگی تاکسی مشغول است، اتحادیه تاکسیداران به سبب وراجی بیش از حد او برای مسافرانش و شکایات بیش از اندازه در این زمینه، پروانه کسب و کارش را باطل و او را بیکار میکند، در نهایت بانتون به جایی میرسد که با فرستادن دستنوشتهای به دولت لندن اعتراف میکند که نقاشی «گویا» را سرقت کرده بود و حاضر است آن را پس بدهد اما به این شرط که دولت وی را از سایر اتهامات وارده به او و پروندههایی که برای وی مفتوح شده، تبرئه و این موارد را مختومه اعلام کند. دادستان محلی بر او سخت نمیگیرد و میکوشد تا طول مدت حبس وی به حداقل برسد اما با افشا شدن هر چه بیشتر تخلفات جکی و لکنی، کار از کنترل همگان خارج میشود و بانتون بهگونهای تقاص هر چیزی را پس میدهد که او و خاندانش مرتکب شده یا حتی نشدهاند!
گافهای یک سناریو
فیلمنامهنویسان «دوک» به گونهای کمپتون بانتون را به تصویر کشیدهاند که انگار او یک چهره هنری است و به نظر میرسد که اگر وی یک کاراکتر حقیقی نبود و این کارها را واقعاً نکرده بود، باز هم استودیوهای انگلیسی و امریکایی چنین معجونی را خلق و تصویر میکردند تا از جذابیتهای وی بهره اقتصادی مورد نظر خویش را ببرند. این مرد همه چیز است هم راستگرا است و هم چپگرا و به تبع آن به مجموعهای از تضادها تبدیل شده است.بانتون به خاطر شغل همسرش (خدمتکاری در خانه یک مأمور دولت) او را آدمی دولتی مینامد و از هر اقلیت سرکوب شده در بریتانیا دفاع میکند، از مهاتما گاندی رهبر فقید هند دائماً به نقل قول میپردازد و بعضی شعارهای سیاسیاش با اینکه باید متعلق به دهههای 1960 تا 1980 باشد، از تبار شعارها و واژگانی معرفی دو دهههای 2010 و 2020 هستند و این را البته باید گاف ریچارد بین و کلایو کولمن دانست که سناریوی این فیلم را نوشتهاند.
هنرهای کهنهکاران هم کم تأثیر است
این همه تضاد و راههای درهم و برهم از بانتون موجود پیچیدهای ساخته است که بههیچروی نمیتوان تفسیر و تحلیلاش کرد و به نظر میآید او موضع سیاسی روشنی ندارد و ذاتاً معترض است و اگر پاک نهاد است، چرا دست به سرقت (تابلوی نقاشی) زده و به چه سبب این همه دیر به آن اعتراف میکند. فیلمسازان کوشیدهاند به او چهرهای رابین هود وار بخشند زیرا میگوید هر پول و پاداشی را که بابت پس دادن نقاشی شامل حالش شود، به ندارها خواهد بخشید اما «دوک» توضیح نمیدهد چرا دولت بریتانیا باید خود را موظف به دادن پاداش به سارقی بداند که اگر هم از اتهام دزدی تبرئه شود، مکان شیء سرقتی را میدانسته و مدتها آن را لاپوشانی کرده است. بخشی از اینها البته در زندگی واقعی کمپتون بانتون روی داده اما نوع تشریح و ترسیم آن در فیلم راجر میچل فقید، چنان در هم پیچیده و زیاد و مبهم و فاقد صراحت لهجه است که از این کاراکتر فقط چیزهای مجهول میبارد و نه مواردی که از او یک قهرمان مردمی بسازد. بازیهای کهنهکاران متخصصی مانند جیم برودبنت و هلن میرن البته به بانتون و آدمیهای دور و بر او واقعاً جان میبخشد اما این امتیاز مهم و بزرگ هم «دوک» را از ضعفها و پیچیدگیهایش مبرا نمیسازد و سؤالات فراوان درباره آن را پاسخ نمیدهد و دنیای سرشار از تقاص این مرد را توجیه و از آن کاملاً رفع ابهام نمیکند.
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
«جایزه سال میرزا» به بهروز افخمی اهدا شد
همزمان با اجلاسیه پایانی کنگره میرزا کوچکخان که روز پنجشنبه با حضور وزیر فرهنگ در تالار مرکزی رشت برگزار شد، «جایزه سال میرزا» به بهروز افخمی برای ساخت سریال میرزا کوچک خان که بیشترین نقش را در ماندگاری نهضت جنگل با بهرهگیری از ابزار هنر داشت، اهدا شد.
کنگره بینالمللی میرزا کوچکخان در ایستگاه پایانی خود شاهد اهدای جایزه سال میرزا بود که این جایزه به پاس تلاشهای بهروز افخمی در ساخت سریال میرزا کوچکخان که بیشترین نقش را در ماندگاری نهضت جنگل با بهرهگیری از ابزار هنر داشت، اهدا شد. محمد میرزمانی نیز بهواسطه ساخت آهنگ «میرزا» به عنوان تیتراژ سریال میرزا کوچک خان، جایزه چهره ماندگار و خدوم کنگره بینالمللی میرزا را از آن خود کرد. در ادامه این مراسم از کنگرانی به پاس ساخت تندیس میرزا که در خانه میرزا نصب میشود، تقدیر و تمبر یادبود میرزاکوچک خان رونمایی شد.
بازگشایی سالن تئاتر سردارجنگل رشت پس از ۱۷ سال تعطیلی
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جدیدترین نوشته خود در برنامه کاربردی «روبیکا» با اشاره به حضور در اجلاسیه پایانی کنگره بینالمللی میرزا کوچک خان در تالار مرکزی رشت نوشته است: «استان گیلان از استوانههای رفیع فرهنگ و هنر کشورمان است. در این برنامه ضمن سخنرانی در کنگره بینالمللی بزرگداشت میرزا کوچک خان، از بزرگترین کتابخانه عمومی شمال کشور که در آستانه افتتاح نهایی است و همچنین از تئاترشهر ۵۰ ساله شهر رشت که پس از ۱۷ سال تعطیلی، با همت دوستان ما بازسازی شد، بازدید کردم. برای تکریم از مصلح و مجاهد کمنظیر ایران، این دو مرکز فرهنگی نیز مزین به نام سردار جنگل است. برنامه راهبردی دولت مردمی، احیای نامآوران ایران برای معرفی به نسل جدید و آیندهسازان ایران سربلند و قوی است.»
«طناز» صاحب لوگو شد
بعد از پایان تولید فاز اول رئالیتی تاکشوی «طناز» لوگوی این پروژه گفتوگومحور با اجرای کمال تبریزی رونمایی شد.
«طناز» عنوان رئالیتی تاکشوی جدیدی است که با میزبانی کمال تبریزی، نویسنده و کارگردان باسابقه سینما و تلویزیون و در اولین تجربه او در کسوت مجری، گفتوگوهایی متفاوت و عمیق را با جمعی از چهرههای مطرح سینما و تلویزیون رقم میزند. این برنامه در فاز اول خود با نگاهی جدی و در عین حال سرگرمکننده به مقوله طنز، تصویربرداری شده است./ مهر
جشنواره تئاتر مقاومت از کربلا به مشهد رسید
هجدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت، پس از حضور در کربلا به استانهای یزد و فارس سفر کرد و اکنون برای برگزاری بخش صحنهای به جوار حرم امام رضا علیهسلام میرسد. بخش صحنهای هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت از دوازدهم تا پانزدهم آذرماه با حضور 14 گروه تئاتری در مشهد مقدس برگزار میشود. / ایلنا
«شراره» به تئاترشهر بازمیگردد
کارگردان نمایش «شراره» اعلام کرد که این نمایش از ۱۸ آذرماه دور دوم اجراهای خود را در سالن سایه مجموعه تئاترشهر آغاز میکند.
محمدمهدی خاتمی در این باره بیان داشت: «ما تا ۲۳ آبانماه نمایش «شراره» را اجرا کردیم ولی به دلیل شرایط و همچنین بحث ترمیم راهروهای مجموعه تئاترشهر اجرایمان متوقف شد و قرار است از ۱۸ آذرماه دور دوم اجراهای «شراره» را آغاز کنیم. او میگوید: متأسفانه شرایط برای اجرای تئاتر فراهم نیست و مخاطب با اطمینان خاطر نمیتواند در سالن حضور پیدا کند./ مهر
بیژن بنفشهخواه بازیگر جدید «نون خ»
سریال «نون خ» این روزها خودش را برای عید نوروز و ماه رمضان سال ۱۴۰۲ آماده میکند، نام بیژن بنفشهخواه هم به عنوان بازیگر جدید این سریال به گوش میرسد. چندی است سریال «نون خ» تولید فصل جدید خود را آغاز کرده و پیش میرود. نام بازیگران جدیدی هم در این سریال دیده میشود که در نوع خودش جالب است. تاکنون سه فصل از مجموعه «نون خ» به کارگردانی سعید آقاخانی برای شبکه اول ساخته شده است. «نون خ 1» نوروز 98 از شبکه یک سیما روی آنتن رفت. سری دوم این مجموعه طنز نیز سال 99 پخش شد و «نون خ 3» نوروز 1400 از شبکه اول روی آنتن رفت./ تسنیم
تشکیل کمیته رفع مشکلات هنرمندان در خانه هنرمندان ایران
شورای عالی خانه هنرمندان در جلسه آخر خود تصویب کرد که کمیته پیگیری وضعیت هنرمندان را در شرایط این روزها تشکیل دهد. طبق متن منتشرشده از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، اعضای شورای عالی خانه هنرمندان در این نشست ضمن تأیید و حمایت از بیانیههای خانههای سینما، تئاتر و موسیقی، کمیتهای را در همافزایی با کمیتههای پیگیری تشکیلشده در نهادهای مذکور، مأمور مذاکره با مراجع ذیربط و کمک به رفع مشکلات هنرمندان کرده است./ ایسنا
۷ مسترکلاس با فیلمسازان ایرانی و خارجی در جشنواره «سینما حقیقت»
جشنواره «سینماحقیقت» در شانزدهمین دوره خود قرار است مسترکلاسهای «انتقال تجربه» را به عنوان یکی از بخشهای ویژه همزمان با آغاز جشنواره در اختیار علاقهمندان قرار دهد. براساس پیگیریها و طبق برنامهریزی اولیه، در این دوره از جشنواره 7 مسترکلاس انتقال تجربه با حضور فیلمسازان ایرانی و بینالمللی به صورت حضوری و آنلاین برگزار خواهد شد.
این مسترکلاسها قرار است بهصورت حضوری در خانه جشنواره برگزار شود و شامل «مستندسازی تکنفره»، «طراحی ساختار در مستند بحران»، «نریشن در مستند»، «تکنیکهای مصاحبه در مستند» و «توسعه طرح مستند» است. در بخش بینالملل مسترکلاس «تولید مشترک در سینمای مستند» و مسترکلاس «اصول بنیادین هنر» برگزار خواهد شد. شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدیمقدم اواخر آذرماه ۱۴۰۱ در پردیس سینمایی ملت برگزار میشود./ ایسنا