سپهر سعیدی مدیر مرکز پخش آثار موسیقی نشر رها در گفت‌وگو با «ایران» از اوضاع حال حاضر نشر موسیقی می‌گوید  

توقف تولید گنجینه‌های ارزشمند موسیقی ایران


نداسیجانی
روزنامه نگار

بازار نشر همچنان در تلاطم و آشفتگی است و کورسوی امیدی نیست و دراین چند ماه اخیر حتی در بخش موسیقی دستگاهی و موسیقی اقوام هم، خبری ازانتشار آلبومی در این زمینه نبوده. تنها مجوزهایی است که از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود ؛ مشخص نیست این محصولات چه زمانی به بار خواهد نشست و به دست مخاطبش برسد.
 موسیقی‌های اقوام و دستگاهی دیگر در سلیقه مردم نیست
سپهر سعیدی، مدیر مرکز پخش آثار موسیقی نشر رها دراین باره بیان داشت: «موسیقی دستگاهی و موسیقی مقامی و نواحی کشور ما برخاسته از ریشه‌های فرهنگی و هنری این سرزمین است و طی این سال‌ها  تلاش کردیم این آثار ارزشمند را دراختیار مردم قرار بدهیم اما متأسفانه بازار تولید چنین کارهایی تقریباً متوقف شده است و از قبل از شیوع کرونا  این رکود آغاز شد و عملاً تولیدی در این حوزه اتفاق نیفتاد و جای تأسف است که  تولید این نوع موسیقی‌ها و گنجینه‌های ارزشمند و میراث ملی دیگر در سلیقه مردم نبوده و متوقف شده است و بهایی به آن نمی‌دهند، چرا که مخاطب توجهی به این نوع سبک و سیاق‌ها ندارد و ازسوی مسئولان هم هیچ گونه حمایتی صورت نمی‌گیرد. 
این درحالی است که موسیقی کلاسیک غربی در کشورهای مختلف بسیار مورد توجه بوده و برند‌های بزرگ آن کشور، پشتیبان موسیقی و فرهنگ و هنرشان هستند تا در جایگاه  خود باقی بماند و پیشرفت کند. اما متأسفانه در کشور ما این گونه نگاه نمی‌شود و اگر هم پیش از این تولیدی بود، صرفاً در بخش خصوصی بوده است.»
او افزود: «بنده به عنوان یک تولیدکننده، ناشر یا پخش کننده می‌توانستم سالی دو آلبوم در فضای موسیقی ملی یا دستگاهی تولید کنم اما شرایط  اقتصادی امروز این اجازه را نمی‌دهد و توزیع ما برای هرآلبوم از استادان این سرزمین به 50 نسخه فیزیکی رسیده است، بنابراین هیچ توجیه اقتصادی برای بنده تولید کننده نخواهد داشت و هر چقدر عِرق داشته و علاقه‌مند به فرهنگ این کشور باشم تا یک مسیری می‌توانم ادامه بدهم. عدم تولید آثار موسیقایی به صورت آلبوم و یک مجموعه موجب می‌شود مخاطب کمتر سراغ کارهای ارزشمند برود، اگرچه در حال حاضر مخاطب موسیقی ترجیح می‌دهد موسیقی‌های مردم پسند یا پاپ گوش بدهد تا موسیقی دستگاهی، همین امر چرخه تولید را در موسیقی پاپ فعال تر کرده و کنسرت‌هایشان هم برقرار است  و از همه جهت حمایت می‌شوند اما متأسفانه در حوزه موسیقی دستگاهی و اقوام این اقبال کمتر شده و هر روز کمرنگ‌ و کمرتگ‌تر می‌شود. متأسفانه اکثر همکارانم که سال‌های سال دراین حوزه فعال بودند و قدمت داشتند، اوضاع کاری و اقتصادی خوبی ندارند و به دنبال شغل دوم هستند. یکی از تولیدکنندگان موسیقی درجه یک این کشور شغلش را تغییر داده و این اتفاق ناگواری است.» این ناشر می‌گوید: «مخاطب ما از بستری موسیقی می‌شنود که بسیار جای سؤال دارد. نکته دیگر بحث کپی رایت است که نقش مهمی در حقوق مؤلف و مصنف و ناشر دارد و در ایران این موضوع، مسأله است. متأسفانه سازمان صدا و سیما به شناسنامه یک اثر هنری توجه ندارد و آن را به طور کامل معرفی نمی‌کند.»
 شرایط جامعه و ناآرامی وتعطیلی بازار ناشران
سعیدی درباره گرایش مخاطبان و هنرمندان به تولید تک آهنگ  بیان داشت: «باید بگویم  این عرضه و تقاضا براساس نیاز جامعه است. وقتی آلبومی تولید می‌شود، یک خط فکری درست و اندیشمندانه در پشت سر آن قرار دارد تا در اختیار مخاطب قرار گیرد و قطعاً زمانبر هم خواهد بود ولی مخاطب امروز به دنبال سرعت عمل بالاست و برای دریافت یک محتوای شنیداری در نهایت به آن تک آهنگ بسنده کرده و منتظر انتشار آلبوم نمی‌ماند. بنابراین، هنرمندان ما از جنس موسیقی مردم پسند، به تولید تک آهنگ بسنده می‌کنند تا آثارشان با سرعت بالاتری  به دست مخاطب برسد و در کنسرت‌هایشان اجرا بشود. و در نهایت چرخ اقتصادی خود  را در کنسرت به دست می‌آورد و هیچ نگاهی به تولید آهنگ ندارد. باید بگویم صرفاً تولید موسیقی در این حوزه مصرفی تعریف شده است و نیازی به یک اندیشه درست برای یک مجموعه 10‌قطعه‌ای نیست. حتی بر این نظرند با این روش، مسیر دریافت مجوز از سوی ارشاد هم سریع‌تر طی می‌شود.»
به گفته مدیر انتشارات رها «در این مدت زمان بویژه ناآرام بودن فضای جامعه، تولید و عرضه  بسیار پایین بوده است، درواقع باید بگویم در حد صفر.با توجه به اینکه ما یکی از بزرگترین تولیدکننده‌هایی هستیم که در این عرصه فعالیت می‌کنیم عملاً در این مدت شرایط اجتماعی موجب توقف تولید شده است.»

​​​​​​​

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8068/23/635434/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها