گزارش «ایران» از سفر وزیر فرهنگ به استان کرمان
هدف دولت، محرومیتزدایی فرهنگی و ایجاد عدالت فرهنگی
فرهنگی/ شهرستان بم و جیرفت در شرق استان کرمان، چهارشنبه هشتم دیماه میزبان محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودند. در این سفر، وزیر فرهنگ در دیدار با اهالی فرهنگ و هنر و رسانه بم و شورای اداری جیرفت، به موضوعات مهمی نظیر محرومیتزدایی از عرصه فرهنگ در منطقه و توجه برنامه هفتم توسعه به مسائل فرهنگی مناطق محروم پرداخت و از تجهیز و ساخت مجتمعهای فرهنگی نیمه تمام شرق استان کرمان و آموزش رایگان هنری 100 هزار نفر خبر داد.
اسماعیلی ابتدا با حضور در جمع اهالی فرهنگ و هنر و رسانه در بم، ضمن گرامیداشت سالروز حماسه نهم دیماه گفت: «نهم دیماه یادآور بصیرت مردمی است که همواره مقابل کسانی که به دنبال ایجاد شکاف و دوقطبیسازی جامعه ایرانی هستند، ایستادگی میکنند و با قدرت، شهامت و شجاعت پای آرمانهای امام راحل، انقلاب اسلامی و شهدای گرانقدر ایستادهاند.»
او همچنین با اشاره به تشییع باشکوه شهدای گمنام که همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در سراسر کشور برگزار شد، یادآوری کرد: «جلوه بزرگی که در استقبال باشکوه مردم ایران از تشییع پیکر شهدای گمنام در شهرها و روستاهای سراسر کشور رقم خورد، در شرایط کنونی، حماسهای تاریخی از سوی ملت ایران به شمار میرود که بار دیگر نشان داد که چطور مردم با بصیرت ایران ۶۰ سال پای نهضت اسلامی خود ایستادهاند و هر بار با حضور باشکوه خود انقلاب اسلامی را بیمه میکنند.»
آموزش رایگان هنری ۱۰۰هزار نفری در قرارگاه محرومیتزدایی
او قسمت دوم صحبتهای خود را به مسأله محرومیتزدایی فرهنگی از شرق استان کرمان اختصاص داد و با ابراز امیدواری درباره حل بخشی از مشکلات اهالی فرهنگ، هنر و رسانه این مناطق گفت: «تجهیز و ساخت مجتمعهای فرهنگی نیمهتمام شرق استان کرمان با تخصیص اعتبارات از سفرهای استانی دنبال خواهد شد. همچنین آموزش رایگان هنری حدود ۱۰۰ هزار نفر در قالب قرارگاه محرومیتزدایی از فرهنگ و هنر در مناطق کم برخوردار آغاز شده و امیدواریم هر چه سریعتر این طرح بزرگ که در راستای تحقق اهداف عدالت فرهنگی دولت مردمی انجام میشود در مناطق شرق استان کرمان نیز آغاز به کار کند.»
اسماعیلی پس از دیدار با سیدمحمود اسلامی معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت فرهنگ و سیدمجید پوراحمدی رئیس صندوق اعتباری هنر، از محمد جزینی جانباز و شاعر بمی و نیز قاسم صدیق، یار دیرین دوران تبعید مقام معظم رهبری در ایرانشهر تجلیل به عمل آمد.
ایران از روزهای سخت عبور میکند
وزیر ارشاد با حضور در جمع شورای اداری شهرستان جیرفت ابتدای صحبتهای خود را به اهمیت فرهنگ اختصاص داد و گفت: «حوزه فرهنگ، حوزهای عام است که در دولت انقلابی آن را همعرض اقتصاد و سیاست و امنیت نمیدانیم بلکه فرهنگ را پیشزمینه تحقق پیشرفت تمامی حوزهها قلمداد میکنیم که در عرض هیچ حوزهای نیست بلکه در کنار همه حوزهها وجود دارد و حوزه فرهنگ به نوعی پیششرط برای هرگونه فعالیتی به شمار میرود که بر همین اساس برای نخستین بار در دولت جمهوری اسلامی، پیوست فرهنگی برای تمامی طرحهای مورد بررسی هیأت دولت الزامی شده است.»
اسماعیلی با بیان اینکه دوره بسیار خوبی را در حوزه فرهنگ کشور در حال تجربه و گذر هستیم، درباره توطئههای دشمنان ایران تذکر داد: «دشمن تمام تلاش خود را برای جلوگیری از موفقیتهای نظام اسلامی به کار گرفته است و تلاش میکند با تحریف و دروغ، نظام اسلامی را ناکارآمد جلوه دهد اما مردم بزرگ ایران، مردمان روزهای سخت، دشوار و حساس هستند، دشمن در دوران دفاع مقدس روزهای به مراتب سختتری را برای ملت ایران رقم زد و جنگ همهجانبهای را بر این مردم تحمیل کرد اما مردم بزرگ ایران با افتخار از مرزهای ایمانی و جغرافیایی سرزمین خود دفاع کردند.»
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: «امروز جمهوری اسلامی به برکت جهاد مجاهدانی چون شهید سپهبد قاسم سلیمانی در اوج قدرت منطقهای به سر میبرد که دشمن از این قدرتنمایی ناخشنود است و بر همین اساس در حوزه فرهنگ نیز به دنبال شکاف و دوقطبیسازی جامعه است و جنگ گسترده را علیه ملت ایران به راه انداخته است اما مردم بابصیرت به رهبری مقام معظم رهبری این مسیر پرتلاطم را با سربلندی و موفقیت پشت سر خواهند گذاشت و دولت مردمی در جهاد شبانه روزی خود برای پیشرفت و اعتلای کشور تلاش خواهد کرد.»
ساخت پلاتو، نیاز استان کرمان
در این مراسم، محمدمهدی فداکار استاندار کرمان هم از پیشبینی هزینه تکمیل مجموعه فرهنگی شهرستان قلعه گنج در اعتبارات سفر رئیس جمهور خبر داد و ضمن وعده ساخت ساختمان ارشاد در جنوب پس از ۱۰ سال تصریح کرد: «هزینه برگزاری فعالیتهای فرهنگی در جنوب بسیار کم است و با دریافت کمترین اعتبارات میتوان فعالیتهای گستردهای داشت.»
منصور شکراللهی، نماینده پنج شهرستان جنوب کرمان هم افزود: «کمبود منابع مالی، کمبود زیرساختهای فرهنگی و نبود وحدت رویه در امور فرهنگی برخی از این کمبودها و ضعفهاست. ساخت پلاتو با توجه به استعدادهای منطقه و توجه به امنیت شغلی هنرمندان از خواستههای فرهنگی منطقه است.»وزیر فرهنگ همچنین در بازگشت از سفر کرمان طی یادداشتی در کانال روبیکایی خود نوشت: «در آستانه شهادت حاج قاسم عزیز پس از دیدار با اهالی فرهنگ و هنر بم در میان مردم عزیز جیرفت و در دوازدهمین یادمان ولایت حاضر شدم. حضور پرشکوه مردم ولایتمدار این شهر در این یادمان پس از ۴۴ سال از میزبانی رهبر عزیزمان در تبعید دوران ستمشاهی نشانگر پیوند عمیق امت و امام است.»
برش
آغوش نظام روی شورآفرینی در راستای منافع مردم، باز است
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره جشنواره فیلم فجر، در گفتوگو با خانه ملت، گفت: «اکنون فعالیتهای حوزه فرهنگی همگی درحال انجام است؛ در برخی حوزهها این فضا به دلیل مسائل حاشیهای تحت الشعاع قرار گرفته بود که در هفتههای اخیر در حال برطرف شدن است.»
اسماعیلی تصریح کرد: «ما در وزارت فرهنگ، خودمان را خادم همه اهالی فرهنگ و هنر میدانیم. آغوش ما در وزارت فرهنگ و ارشاد به روی هر فردی که میخواهد طبق قانون و در چهارچوب قانون برای منافع مردم، ایجاد شور و نشاط در جامعه، فعالیت کند باز است. مجموعه نظام و دولت برای پشتیبانی از فعالیتهای فرهنگ و هنری آماده است.»
او درباره برگزاری کنسرتها نیز گفت: «ما اعلام کردیم که برنامههای مربوط به جشنوارههای فرهنگی و برنامههای هنری مانند کنسرتها طبق روال سابق درحال انجام است؛ برخی حاشیههای بیرونی به این موضوع لطمه میزند و عدهای با کارهای سیاسی اقتصاد اهالی فرهنگ و هنر را به گروگان گرفتند که آن را حل میکنیم.»
علیرضا کرمی به «ایران» از تجربه کارگردانی «بازمانده» و عواقب عدم رقابت ورزشی با رژیم صهیونیستی گفته است
تصمیم با ورزشکار است و فراموشی با مسئولان
فرهنگی/ پس از حضور مستند «بازمانده» با موضوع «رقابت ورزشی با رژیم صهیونیستی در میادین بینالمللی» در شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت، با حضور سعید مولایی یکی از سوژههای اصلی مستند در خاک سرزمینهای اشغالی فلسطین و دیدار با برخی سیاستمداران این رژیم و حتی اهدای مدال به رئیس فدراسیون رژیم صهیونیستی بار دیگر اهمیت و ضرورت ساخت چنین مستندهایی در کانون توجه قرار گرفت. علیرضا کرمی در این مستند به ورزشکاران ایرانی چون محمد بریمانلو (جودوکار)، سعید مولایی (جودوکار) و علیرضا کریمی (کشتیگیر) که در مسابقات با حریفهایی از رژیم صهیونیستی مواجه شدهاند پرداخته است. درباره این موضوع، پیشتر دو مستند _یکی توسط شبکههای معاند و یکی عملیات المپیک در داخل کشور_ ساخته شده اما این مستند رویکرد و زاویه نگاه متفاوتی دارد. همزمانی وقایع ذکر شده بهانهای شد تا در گفتوگویی با علیرضا کرمی، کارگردان و پژوهشگر این اثر به بررسی موضوع مستند و نوع روایت آن بپردازیم.
هر بار در مواجهه با وقایع مشابه این سؤال در ذهن برخی افراد شکل میگیرد که چرا وقتی کشورهای عربی در میدانهای ورزشی با رژیم صهیونیستی مسابقه میدهند اصطلاحاً ما کاسه داغتر از آش شویم و منافع خودمان را با بازی نکردن با رژیم صهیونیستی در خطر بیندازیم و محروم شویم؟
کشورهای دیگر بر تصمیمات فردی استوارند یعنی ورزشکار تصمیم میگیرد بازی کند یا نکند. برخی از کشورهای اسلامی که ارتباطات سیاسی ندارند و اصلاً به رژیم صهیونیستی راه ورود نمیدهند. در کشور ما دستور قانونی چه در مجلس و چه در فدراسیون برای این منظور تصویب نشده است. اما انگار یک قانونی نانوشته است که ما وارد میدان مسابقه شویم و آن را ترک کنیم.
اگر همانطور که با تیمهای ورزشی امریکا و انگلیس مسابقه میدهیم رویکردمان این باشد که در بازی ببریم و قدرت و اقتدار خودمان را روی تشک نشان بدهیم چطور؟
ما قطعاً رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمیشناسیم و این یک بحث مهم است؛ ممکن است یک نفر نظرش این باشد که برویم بازی کنیم و با قدرت ببریم. به شخصه اعتقادم این است که نباید با رژیمی که سر و تهش معلوم نیست و به کودککشی شهره است بازی کنیم. آنهایی که میگویند بازی کنیم و ببریم، احتمالاً در نظر نمیگیرند که همین بازی کردن به فرایند عادیسازی رسمیت این رژیم کمک میکند و فضای ارتباطی با خیلی از کشورهای عربی هم به همین شکل شروع شد. در امارات و عربستان به همین شکل به رسمیت شناختند و روابطشان عادی شده است. در مقابل این نظریه که همچون رقابت با امریکا و انگلیس تلاش کنیم که برنده میدان باشیم باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که این کشورها با وجود تمام مسائل و مشکلات از جانب کشورمان به رسمیت شناخته میشود.
رژیم صهیونیستی برای پذیرفته شدن در مجامع بینالمللی ورزشی هزینه و تلاش زیادی میکند حتی همکاریهایی با نهادهای بینالمللی در جهت محرومیتها دارد که در مستند هم به آن اشاره شده است.
ایـــن رژیـــــم تمـــــرکـــزش را روی کمهزینهترین رشتههای ورزشی که انفرادی هم هستند مثل جودو، کشتی و وزنهبرداری گذاشته است. علاوه بر این اقدامات کارهای دیگری هم میکند مثلاً به یک تیم باشگاهی آسیایی یک بازیکن میدهد و تنها درخواستش همراهی این بازیکن در مسابقات است. یعنی همین که اسمش در فهرست بازیکنان یک تیم که قرار است با یکی از تیمهای عربی یا باشگاه ایران بازی کند، کافی است که گرچه پس از آن بحث مشکلات ویزا پیش میآید.
در راستای مباحث مطرح شده، در این مستند مقایسه ظریفی بین جودو و کشتی وجود دارد. چه شد که کشتی ما به اندازه جودو آسیب ندید؟
بحثی که درباره روابط دیپلماسی داخل فیلم آمده نکته مهمی است. در زمان ترامپ مسابقات کشتی در امریکا برگزار میشد و به رسول خادم و تیم کشتی ویزای امریکا نمیدادند. بهخاطر ارتباطاتی که رسول خادم داشت ورزشکارهای امریکایی با زدن توئیت، ترامپ را مجبور کردند که به ورزشکاران ما ویزا بدهد. در جایی از فیلم یک مربی با داد از علیرضا کریمی میخواهد ببازد، «باید ببازی» را چون مسأله شخصی جلوه دادند بزرگ نشد؛ حاکمیتی و حکومتی نکردند که بخواهد فدراسیون یا کشور ضربه بخورد. این صحیح است.
برداشت شما از این تصمیمها چیست؟
ما میگوییم اگر هدفتان برد است باید بیایید روی تشک و بعد از حضور ورزشکار رژیم صهیونیستی بگویید من او را نمیشناسم و بازی را ترک کنید. این اقدام باعث ایجاد فضای رسانهای میشود. اگر ما پرچمدار مبارزه با رژیم صهیونیستی هستیم باید حرکت و عملکردمان تأثیرگذار باشد و از موضع ضعف نباشد. اگر میخواهیم تعلیق نشویم باید این اتفاق فردی شود یعنی ورزشکار بگوید من بازی نکردم. ورزشکارهای حوزه جودو و کشتی از لایههای ضعیف جامعه هستند. با جایزههایی که در مسابقات میگیرند زندگیشان میچرخد. دوره قهرمانی آنها 8 تا 10 سال است. باید مشکل معیشتی آنها بر طرف شود. ما الان جودوکاری داریم که در یک سال چهار بار به رژیم صهیونیستی خورده است و در دور بعد هم با مسابقاتش به ورزشکار این رژیم خورده است. این درحالی است که نه مردم عادی و نه مدیر و مسئول مربوطه اسمش را به یاد دارند. دوران ورزش او تمام و نابود شده و الان راننده اسنپ است. در دوره مدیریتی آرش میراسماعیلی هم بود. در مستند «بازمانده» ما اسمی از او نمیآوریم چون موضوعش به فیلم ما نمیخورد. سیستم باید این آدم را نگهداری و حمایت مالی کند. راهحل درست همین است که موضوع از حاکمیتی بودن در بیاید و شخصی شود اما در عین حال از ورزشکار حمایت جدی شود. اگر ورزشکار روی تشک برود و بگوید من این رژیم را به رسمیت نمیشناسم و انصراف دهد، در این صورت تحریمها به فدراسیون برنمیگردد. ورزشکار الجزایری میگوید من طرف مقابل را به رسمیت نمیشناسم و بازی نمیکنم؛ ده سال محروم میشود و از ورزش کنار میرود اما در کشورش حمایتش میکنند. ما هم باید ورزشکار را حمایت مالی کنیم تا با اطمینان بگوید من بازی نمیکنم.
آنطور که در مستندتان روایت میکنید به نظر میرسد شما مسئولان را مقصر اصلی ماجرا میدانید و در عین حال در قبال برخی ورزشکاران مظلومنمایی هم میکنید از جمله کسی مثل مولایی که از هیچ کاری علیه وطنش فروگذار نبوده و اظهاراتش درباره رژیم صهیونیستی موجود است. این رویکردتان بیطرفانه است؟ خیلی در همراهی با ورزشکاران نیست؟
من که رفاقتی با سعید مولایی ندارم. کار من کار ورزشی است و ضعف هم ضعف مدیریتی است. یکی از کارشناسان مستند، رودکی است؛ کسی که خودش ورزشی و قهرمان جهان است. فرزند شهید است و پدرش را رژیم صهیونیستی شهید کرده است. او اینطور میگوید. نخیر، مظلومنمایی نبود، بلکه واقعیت بود. ما نتوانستیم این آدم را حفظ کنیم. مسلماً مولایی اشتباه کرده و ما هم منکر خطا و اشتباه او نیستیم. در فیلم هم به اشتباه بودن رفتارش اذعان داریم اما ما که نمیتوانیم مسیر روایی فیلم را تغییر بدهیم برای اینکه بگوییم که مثلاً غلط کرده رفته سرزمینهای اشغالی یا اشتباه کرده بازی کرده است.
گویا مستندتان را به یک جمع تقدیم کردهاید. راجع به این تصمیم برایمان توضیح دهید.
بله من این مستند را به جمعی از ورزشکاران تقدیم کردم که حاضر به رقابت با حریفی از رژیم صهیونیستی نشدند. تعداد این دست ورزشکارها خیلی زیاد است و خیلیهاشان گمنام هستند. مثلاً علیرضا خجستهای خیلی گمنام است. در نوجوانان و جوانان این اتفاق به وفور یافت میشود بحث این است که چرا به چشممان نمیآید دلیلش این است که اقدام ورزشکار جهانی و بینالمللی نمیشود. اگر در یک رویداد مهم المپیکی این اتفاق میافتاد شاید خیلیها در سطح جهان خبردار میشدند اما حتی ما خودمان آماری نداریم که چند ورزشکارمان به رژیم صهیونیستی خورده است. این موضوع را من در پژوهشهایم فهمیدم که در این زمینه آماری وجود ندارد.
داور میهمان جشنواره تئاتر منطقهای فجر در کرمانشاه:
تئاتر منطقهای کیفیت تئاتر فجر را افزایش میدهد
گروه فرهنگی: احمد جولایی، داور جشنواره تئاتر منطقهای فجر یک، رقابت گروههای نمایشی در این رویداد هنری را باعث شکلگیری رفاقتهای هنری میداند که در جهت ارتقا و اعتلای هنر والای تئاتر مؤثر است. این استاد دانشگاه با تأکید بر اهمیت و تاثیرگذاری تئاتر استانها بر شاکله هنرهای نمایشی کشور تأکید کرد که روشن ماندن چراغ تئاتر حتی در تهران نیز به حضور و فعالیت هنرمندان استانها و شهرستانها وابسته است. به گزارش «ایران» این مدرس تئاتر در حال حاضر به عنوان داور میهمان جشنواره تئاتر منطقهای یک (کرمانشاه) به داوری آثار شرکت کننده در این رویداد هنری مشغول است. درباره اهمیت برگزاری جشنواره تئاتر منطقهای فجر میگوید: «روشنایی تئاتر آن هم در استانها و شهرستانهایی که با تهران فاصله دارند، باعث خوشحالی است و اگر این روشنایی به واسطه برپایی جشنوارهها و رویدادهای هنری باشد، قطعاً بااهمیتتر خواهد بود.» او همچنین بر این نکته تأکید دارد که «از نکات مهم برگزاری جشنواره تئاتر منطقهای پشتیبانی و حمایت از آثار، فراهم کردن تجهیزات، سرویسدهی به هنرمندان و مدعوین و از همه مهمتر دقت در انتخاب محل اجرای آثار است و البته باید به این نکته توجه داشت که جشنواره بهترین فرصت برای تجهیز و رفع نواقص و مشکلات سالنهای میزبان آثار هنری به شمار میآید.» داور جشنواره تئاتر منطقهای کرمانشاه استقبال هنرمندان از این رویداد هنری را باعث خوشحالی میداند و معتقد است « تئاتر بستری برای دوستی و آشتی است و روشن ماندن چراغ تئاتر حتی در تهران نیز به حضور و فعالیت هنرمندان استانها و شهرستانها وابسته است. احیای مجدد جشنواره تئاتر منطقهای فجر باعث کیفیت و جدیت در آثار شرکت کننده و متقاضی برای حضور در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر خواهد شد.» این مدرس و پژوهشگر تئاتر باور دارد که «هنرمندان استانها و شهرستانها جشنواره تئاتر منطقهای را جدیتر از جشنواره تئاتر استانی میدانند چراکه آخرین مرحله رقابت برای ورود به جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به شمار میآید. آنها برای بهتر شدن کیفیت آثارشان در رقابت با سایر استانها تلاش بیشتری میکنند. قطعاً، رقابت گروههای نمایشی در جشنواره منجر به رفاقتهای هنری خواهد شد که در جهت ارتقا و اعتلای هنر والای تئاتر مؤثر است.» گفتنی است بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر مناطق کشور در اولین گام اجرایی خود به دبیری علی صفدری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، از هفتم تا دهم دی 1401 با حضور 17 گروه نمایشی از استانهای شمالغرب، غرب و جنوبغرب در استان کرمانشاه در حال برگزاری است.
انتخاب نامزدهای جایزه هنری سرود «روایت سرباز»
با جمعبندی آرای هیأت مشاور و انتخاب، برگزیدگان رویداد سرود «روایت سرباز» انتخاب شدند. پس از بررسی ۵۵ اثر مرتبط با حاج قاسم سلیمانی از ۳۴ گروه سرود سراسر کشور، گروههای برگزیده برای شرکت در مراسم پایانی انتخاب شدند.به گفته محمدهادی خاکی دبیر رویداد سرود «روایت سرباز»، این ۵۵ اثر دریافتی توسط هیأت انتخاب شامل استاد حسن ریاحی، هادی آرزم و سیدمحمد میرزمانی، از اساتید پیشکسوت موسیقی مورد ارزیابی قرار گرفتند که در نهایت هفت اثر منتخب برای دریافت دومین جایزه هنری بنیاد رودکی به دبیرخانه رویداد معرفی شدند.گفتنی است که این گروهها یکشنبه آینده ۱۱ دیماه در رویداد سرود «روایت سرباز» در تالار وحدت آثار خود را اجرا میکنند. دومین جایزه هنری بنیاد رودکی به مناسبت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی به موضوع سرود اختصاص یافته است./ایسنا
توضیحاتی درباره برپایی جشنواره «عمار»
حمید صالحی دبیر اجرایی سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» ضمن اشاره به تأخیر در برگزاری این رویداد، به ارائه توضیحاتی درباره شرایط برگزاری دوره سیزدهم پرداخته است.به گفته صالحی تولد جشنواره «عمار» از حماسه ۹ دی و حواشی مرتبط با اتفاقات سال ۸۸ بود و بر همین مبنا هم از سال ۸۹ برگزاری این جشنواره کلید خورد. امسال هم در آستانه برگزاری سیزدهمین دوره از این رویداد به گونهای برنامهریزی شده تا آیینهای مرتبط با افتتاحیه و اختتامیه در روزهایی باشد که جمعیت بیشتری امکان حضور داشته باشند، از همین بابت نیز مطابق برنامهای که در چند سال اخیر و به بهانه همزمانی با شهادت سردار سلیمانی در نظر گرفته شده، امسال هم تقویم برگزاری کمی تغییر کرده که بزودی دربارهاش اطلاعرسانی میشود. صالحی در تشریح بیشتر برگزاری این جشنواره گفته است: «میخواهیم برنامهریزیای داشته باشیم تا جشنواره «عمار» را از تهران به شهرستانها ببریم و امکان دارد امسال افتتاحیهای برای جشنواره در شهر تهران نداشته باشیم. در تلاش هستیم تا امسال برنامه «پخش زنده اینترنتی» جشنواره را داشته باشیم تا در کنار همراهی رسانه ملی، بتوانیم پوشش گستردهتری هم از جشنواره سیزدهم داشته باشیم.»/مهر
ثبت رکورد برای نمایش «علاءالدین»
همزمان با جشن سههزارمین اجرای «علاءالدین» در برادوی؛ نام این اثر در فهرست آثاری با طولانیترین مدت اجرا ثبت شد.
نمــــــایــــش مـــــوزیــکـــــال «علاءالدین» مـــحصـــــــول کمپانی دیزنی کـــــه بـــرگرفته از انیمیشنی به همین نام و محصول ۱۹۹۲ است، سههزارمین اجرای خود را در سالن نمایش نیو آمستردام در برادوی جشن گرفت و همین مسأله کافی بود تا نام این نمایش در فهرست ۲۰ نمایشی که در برادوی به صحنه رفتهاند و طولانیترین اجرا را به نام خود ثبت کردهاند قرار گیرد.
ترانههای نمایش «علاءالدین» نوشته آلن منکن، هوارد آشمن و تیم رایس است. کیسی نیکولا کارگردان و طراح حرکت به عنوان کارگردان نمایش «علاءالدین»؛ به تازگی دو نمایش «بعضیها داغش را دوست دارند» و «کتاب مورمون» را در برادوی به صحنه برده است. در میان فهرست نام برده شده نمایش موزیکال «شیرشاه» در رتبه سوم و «دیو و دلبر» در رتبه دهم آن لیست قرار دارند./ایرنا
معرفی کتابهای نشر«یازهرا»
درباره سردار سلیمانی
نشســــت معـــرفـــی کتــــابهـــای نشـــــر «یازهرا» درباره سردار سلیمانی، امروز (شنبه -۱۰ دیماه ۱۴۰۱) با حضور علی اکبری مزدآبادی در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار میشود. این نشست بهصورت زنده از تلویزیون اینترنتی کتاب به نشانی ketab.tv و همچنین آپارات خانه کتاب و ادبیات ایران به نشانی aparat.com/khaneketab/live پخش میشود.علاقهمندان به حضور در نشست «معرفی کتابهای نشر یا زهرا درباره سردار سلیمانی»، میتوانند ساعت ۱۴ امروز به سرای کتاب واقع در خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان فلسطین و شهید برادران مظفر جنوبی، پلاک ۱۰۸۰، طبقه منهای یک مراجعه کنند./ روابط عمومی