ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«ایران» از آمارهای حوزه جمعیت و رشد صعودی ازدواج در کشور بعد از 15 سال گزارش میدهد
دروغ بزرگ بحران طلاق در ایران
مهسا قوی قلب
خبرنگار
نرخ ازدواج و روند صعودی یا نزولی شدن آن همواره از بحثهایی است که مورد واکاوی کارشناسان و متخصصان این حوزه قرار میگیرد، چرا که رشد جمعیت و فرزندآوری رابطه مستقیم با این مقوله دارد. حالا به گفته رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده پس از سالها شاهد صعودی شدن نرخ ازدواج در کشور هستیم، این در حالی است که پیش از تصویب قانون حمایت از خانواده، سیر ازدواج در کشور نزولی بود اما این روند بعد از 15 سال صعودی شده است. برای جلوگیری از پدیده سالمند شدن جمعیت کشور، ازدواج تنها رکنی است که میتواند مؤثر باشد؛ برنامهریزی و تصویب یا اصلاح قوانین همچنین طرحهای تشویقی در این حوزه میتوانند کارآمد باشند، چرا که به طور طبیعی و ذاتی هر جوانی میل به تشکیل زندگی مشترک و فرزندآوری دارد، اما در بیشتر مواقع انواع موانع بر سر راه ایشان سبب تأخیر در تصمیمگیری میشوند.
دکتر حسین میرزایی، مردمشناس و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی در ایران و همزمان با جنگ تحمیلی، کشور با نوعی انفجار جمعیت همراه شد، به «ایران» توضیح میدهد: در دهه هفتاد، دولت سازندگی که از پروژه توسعه اقتصادی و رفاهی دفاع میکرد، با ترویج نوعی فردگرایی، تشویق به تحصیل و اشتغال زنان در بیرون از منزل، با سیاست کنترل جمعیت و با شعارهایی نظیر «دو بچه کافی است» و «فرزند کمتر، زندگی بهتر»، توانست سرعت رشد جمعیت را کاهش دهد. البته با وجود تمام فشارها و ممانعتها، ظهور پدیدهای به نام ماهواره بر بام خانهها و ترویج سبک زندگی جدید غربی که الزاماً با تغییر در شکل خانواده ممکن بود، نیز بیتأثیر نبود، اما در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود، در محافل سیاسی و اجتماعی آرام آرام صدای «خطر پیری جمعیت» شنیده میشد و در نهایت به تغییر سیاستهای کلی نظام در حوزه جمعیت ختم شد. در این سیاستها به موضوعات مختلفی همچون تأکید بر رفع موانع ازدواج و کاهش سن ازدواج، حمایت از زوجهای جوان، در نظر گرفتن تسهیلات ویژه برای مادران در دوران بارداری و شیردهی، پوشش هزینههای زایمان و درمان ناباروری و نازایی، «نهادینهسازی سبک زندگی اسلامی-ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی» و... پرداخته شد.
او در ادامه اضافه میکند: با وجود همه موانع از جمله مشکلات مالی کشور، بالاخره سیاستهایی که به آنها اشاره شد، در سال 1399 بهصورت مشروط تصویب شد. بدین ترتیب، از زمان طرح مسأله بحران کاهش جمعیت تا تصویب سیاستها چیزی بیش از یک دهه زمان لازم صرف شد. متأسفانه در دهههای گذشته، بهدلیل نبود سیاستهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مؤثر در حوزه ازدواج و فرزندآوری، در کنار مشکلات اقتصادی و فرهنگی، فضا برای حضور اندیشههای رادیکال غربی با ظاهری فریبا فراهم شد تا با استفاده از تبلیغات و سرمایهگذاری روی نسل نوجوان و جوان، به اشکال مختلف و با دلایل به ظاهر انسانمدارانه از نوع غربی آن، حوزه خانواده تهدید شود؛ از تقدسزدایی نقش مادری، تشویق به طلاق، قبحزدایی از سقط جنین و ترویج زندگی بیتعهد گرفته تا تقبیح ازدواج و فرزندآوری.
میرزایی، راهکارهای خروج از این بحران را برخورداری از یک نگاه جامع فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در کشور نام میبرد و بیان میکند: به نظر من، قبل از هر چیزی امر فرهنگ در این مسأله باید پررنگ دیده شود. همه تصمیمسازان و متولیان امور فرهنگی باید ارزشگذاری و اولویتدهی ازدواج و فرزندآوری و به تبع آن ایجاد آرامش در خانواده را در دستورکار قرار دهند. تلاش برای تغییر اندیشه «ازدواجهراسی» و «مسئولیتگریزی» در جامعه اساسی به نظر میرسد. این باور باید در جامعه به وجود بیاید که ازدواج و فرزندآوری، به واقع، با همه مشقتهای آن، میتواند بسیاری از خلأها را پر کند. آمار بالای طلاق میتواند خانوادهها را اصلاً به مرحله فرزندآوری نرساند. بالا رفتن سن ازدواج نیز با کاهش تعداد موالید همراه خواهد بود و ازدواجهای دیرهنگام، زمانهای مناسب برای فرزندآوری را از از بین خواهد برد. اجرای سیاستهای کلان برای ترویج ازدواج آسان، بهنگام و پایدار، در کنار آموزشهای مهارتی، کارهای پژوهشی، تنویر اذهان عمومی و تشویق بموقع در کنار حمایتهای والدین و حمایتهای اقتصادی، از تهیه مسکن گرفته تا مشوقهای خرد و کلان، حمایت بیمهها از مشکلات نازایی، مقابله فرهنگی با پدیده رواج یافته سقط جنین، تسهیلات برای مادران شاغل و نمونههایی از این قبیل میتواند در اصلاح پروژه اجتماعی ازدواج و فرزندآوری بموقع نقشی اساسی داشته باشد.
این جامعهشناس با ابراز امیدواری ادامه میدهد: خوشبختانه بعد از پانزده سال که سیر ازدواج نزولی بود، براساس مصوبات مجلس و قانون حمایت از خانواده و جوانی برای اولین بار سیر ازدواجها صعودی شده و نرخ باروری نیز بعد از پنج سال روند رو به رشد را تجربه کرده است. به عبارت دیگر، اجرای این طرح در سال اول، یک روند مثبت را ثبت کرده و میتوان امیدوار بود که در سالهای آتی نیز سیری مطلوب را داشته باشد. این اتفاق خوشایند، نویدبخش این است که با باور به ضرورت اجرای یک طرح فرهنگی، با سیاستگذاری درست و برنامهریزی دقیق امکان رسیدن به نتیجه دلخواه دور از دسترس نیست. هرچند به نظر میرسد که میتوان در طول زمان طرح را بهبود بخشید و همگام با تغییرات اقتصادی و اجتماعی، این پروژه را بهروزرسانی کرد.
عوامل مؤثر در افزایش نرخ ازدواج و فرزندآوری
مهدی متقیفر مدیرکل دفتر کل دفتر برنامهریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه دو عامل مهم مسبب افزایشی شدن نرخ ازدواج در سالهای اخیر شده است، به «ایران» میگوید: دو سال پیاپی یعنی در سالهای 1399 و 1400 بهدلیل شیوع ویروس کرونا و از بین رفتن تشریفات و میهمانیها، جوانان ترغیب شدند که بدون برگزاری مراسم عروسی، زندگی مشترک خود را آغاز کنند، بیشک کرونا آسیبی بود که عزیزان زیادی را از ما گرفت اما مزایایی هم با خود به همراه داشت، از جمله اینکه سبب شد هزینههای هنگفتی که مسبب تأخیر در ازدواج جوانان بودند، حذف شود و آن افراد توانستند مبالغی را که صرف هزینههای اضافی میشد، در مسیر تهیه پول پیش خانه یا تهیه لوازم زندگی استفاده کنند.
به گفته او، عامل دیگر که اهمیت بالایی هم دارد، تغییر نگاه جوانان به سبک زندگی است. تغییر نگاهها به سبک زندگی و تشکیل خانواده از حذف خریدهای اضافه و توقعات بیجای طرفین گرفته تا برگزاری مراسم گوناگون در بالا رفتن آمار ازدواج مؤثر بود. اگر همه نگاهها به سمتی برود که مراسم ازدواج بهصورت ساده و مختصر با حضور اقوام نزدیک برگزار شود و از بزرگ کردن عروسی و دعوت کردن کلیه اقوام و فامیل دور اجتناب شود، شاهد افزایشیتر شدن نرخ ازدواج هم خواهیم بود. چه بسا بسیاری از عهده هزینه مراسم عروسی آنچنانی برنیامده و زیر بار قرض کمر خم میکنند. خیلیها به همین دلایل اقتصادی، کلاً از ازدواج کردن صرف نظر میکنند.
متقیفر با تأکید بر اینکه در سایر کشورها هم وسایل ضروری زندگی خریداری میشود و از خرجهای اضافه و گرفتن میهمانیهای آنچنانی جلوگیری میشود، میافزاید: بهعنوان مثال در کشور مالزی لوازم ضروری زندگی در ابتدا تهیه و به مرور زمان لوازم اضافه خریداری میشود. خریدن ظرفشویی یا مایکروفر و تُستر یا کریستال و امثال آنها جزو ضروریات نیست. در حال حاضر تهیه وسایل ضروری مانند یخچال، گاز، لباسشویی، ظروف و بقیه ملزومات حدود 80 میلیون تومان میشود اما با اضافه شدن غیرضروریها، این رقم به 300 میلیون تومان هم میرسد. برای آغاز یک زندگی به دور از استرس، زیر بار قرض رفتن اشتباه است؛ به مرور زمان در طول زندگی میتوان سایر لوازم غیرضروری را هم خریداری کرد. البته وجود تورم را نمیتوان نادیده گرفت چه بسا همین تورم اجازه تصمیمگیری در خصوص ازدواج را به جوانان نمیدهد اما مطمئناً علت تامه نیست و میتوان با کم کردن هزینههای اضافی از این مانع عبور کرد.
دروغ بزرگ بحران طلاق در ایران
مدتی است که در رسانهها موضوع جنجالی افزایش آمار طلاق مورد توجه قرار گرفته است، تا جایی که بهعنوان یک بحران از آن یاد میشود اما در بیان دلایل افزایش طلاق صرفاً به نوعی خاص از محاسبه میزان طلاق استناد میشود که از نظر علمی مورد سؤال است و برخی کارشناسان معتقدند اساساً آمارهای طلاق در ایران برخلاف تصور عموم زیاد نیست. همچنین برخی از رسانهها مدعی شدند آمارهای طلاق در ایران در دهه هشتادیها به 15 سال رسیده که برای این امر نیز تاکنون سندی ارائه نشده است.
در این زمینه دکتر علیرضا لاور، کارشناس مسائل خانواده معتقد است: یک اشتباه مرسوم و متداولی که در بیان آمارها چه از نظر کارشناسان و چه از نظر مسئولین اتفاق میافتد، بیان نسبت ازدواج به طلاق است که از هر چند ازدواج چه تعدادی از آنها به طلاق میرسد. این یک اشتباه فوقالعاده پررنگ است که طی این سالها به کرات توسط مسئولین مطرح میشود. وقتی ازدواجهای رخ داده در یک سال را تقسیم بر تعداد طلاقهای ثبت شده در آن سال میکنیم چون مخرج این آمارمخرج یکسانی نیست، این نسبت، نسبت صحیح و واقعی متناسب با آن تحلیل نخواهد بود؛ یعنی شما ازدواجهایی را ثبت میکنید که فرضاً در سال 1401رقم خورده است ولی طلاقهای ثبت شده در این سال، طلاقهایی نیست که از همین ازدواجها رخ داده باشد و طلاقهایی هستند که محصول ازدواجهای سالها و دهههای قبل است. ما برای تحلیل دقیق و درست باید طلاقهایی را که محصول ازدواجهای منتج به همان سال است، استخراج کنیم که امکان این اتفاق هم وجود دارد و وقتی این مسأله و این تحلیل آماری به این شکل اتفاق میافتد، با این مسأله مواجه میشویم که با اینکه امروزه در حوزه طلاق با بیشترین آمار رشد آن مواجه هستیم، اما هنوز هم تا به الان در بیشترین حالت ممکن و در بدترین شرایط و فاجعهبارترین آمارها، از هر 10 ازدواج به صورت میانگین 8.5 نهایتاً 0.9 ازدواج یعنی زیر یک ازدواج در بدترین شرایط و حتی من میگویم در بدترین شرایط فوقالعاده بدبینانه از هر 10 ازدواج، یک ازدواج به شکست و فروپاشی خانواده منتهی میشود.
او در ادامه می افزاید: آخرین آمار یعنی 6 ماهه اول سال 1401، (تا پایان شهریور 1401) نشاندهنده آن نیست که میانگین سن طلاق به سمت 15 سال نیل پیدا کرده باشد. نکته قابل توجه این است که متأسفانه در مورد رشد طلاق وضعیت خوبی نداریم؛ یعنی طلاقهای ما رو به رشد است. مورد دیگر این است که وزارت کشور دو سال پیش گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه رشد طلاق متوقف شده است و ما حتی 0.5 درصد کاهش هم نداشتیم، اما کاهش نیم درصدی رشد طلاق و حتی متوقف شدن آن، ناظر به کاهش تعداد ازدواجها است. با این همه، نرخ رشد طلاق را کتمان نمیکنیم و متأسفانه این آسیبی است که باید به آن بپردازیم ولی آن سیاهنمایی که بگوییم از هر سه ازدواج یک طلاق اتفاق میافتد واقعاً آمار غیرعلمی و غیرکارشناسانهای است که قابلیت این را داریم با مسئول و کارشناسی که به آن استناد میکند، بحث علمی و آماری داشته باشیم.
خبرنگار
نرخ ازدواج و روند صعودی یا نزولی شدن آن همواره از بحثهایی است که مورد واکاوی کارشناسان و متخصصان این حوزه قرار میگیرد، چرا که رشد جمعیت و فرزندآوری رابطه مستقیم با این مقوله دارد. حالا به گفته رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده پس از سالها شاهد صعودی شدن نرخ ازدواج در کشور هستیم، این در حالی است که پیش از تصویب قانون حمایت از خانواده، سیر ازدواج در کشور نزولی بود اما این روند بعد از 15 سال صعودی شده است. برای جلوگیری از پدیده سالمند شدن جمعیت کشور، ازدواج تنها رکنی است که میتواند مؤثر باشد؛ برنامهریزی و تصویب یا اصلاح قوانین همچنین طرحهای تشویقی در این حوزه میتوانند کارآمد باشند، چرا که به طور طبیعی و ذاتی هر جوانی میل به تشکیل زندگی مشترک و فرزندآوری دارد، اما در بیشتر مواقع انواع موانع بر سر راه ایشان سبب تأخیر در تصمیمگیری میشوند.
دکتر حسین میرزایی، مردمشناس و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی در ایران و همزمان با جنگ تحمیلی، کشور با نوعی انفجار جمعیت همراه شد، به «ایران» توضیح میدهد: در دهه هفتاد، دولت سازندگی که از پروژه توسعه اقتصادی و رفاهی دفاع میکرد، با ترویج نوعی فردگرایی، تشویق به تحصیل و اشتغال زنان در بیرون از منزل، با سیاست کنترل جمعیت و با شعارهایی نظیر «دو بچه کافی است» و «فرزند کمتر، زندگی بهتر»، توانست سرعت رشد جمعیت را کاهش دهد. البته با وجود تمام فشارها و ممانعتها، ظهور پدیدهای به نام ماهواره بر بام خانهها و ترویج سبک زندگی جدید غربی که الزاماً با تغییر در شکل خانواده ممکن بود، نیز بیتأثیر نبود، اما در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود، در محافل سیاسی و اجتماعی آرام آرام صدای «خطر پیری جمعیت» شنیده میشد و در نهایت به تغییر سیاستهای کلی نظام در حوزه جمعیت ختم شد. در این سیاستها به موضوعات مختلفی همچون تأکید بر رفع موانع ازدواج و کاهش سن ازدواج، حمایت از زوجهای جوان، در نظر گرفتن تسهیلات ویژه برای مادران در دوران بارداری و شیردهی، پوشش هزینههای زایمان و درمان ناباروری و نازایی، «نهادینهسازی سبک زندگی اسلامی-ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی» و... پرداخته شد.
او در ادامه اضافه میکند: با وجود همه موانع از جمله مشکلات مالی کشور، بالاخره سیاستهایی که به آنها اشاره شد، در سال 1399 بهصورت مشروط تصویب شد. بدین ترتیب، از زمان طرح مسأله بحران کاهش جمعیت تا تصویب سیاستها چیزی بیش از یک دهه زمان لازم صرف شد. متأسفانه در دهههای گذشته، بهدلیل نبود سیاستهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مؤثر در حوزه ازدواج و فرزندآوری، در کنار مشکلات اقتصادی و فرهنگی، فضا برای حضور اندیشههای رادیکال غربی با ظاهری فریبا فراهم شد تا با استفاده از تبلیغات و سرمایهگذاری روی نسل نوجوان و جوان، به اشکال مختلف و با دلایل به ظاهر انسانمدارانه از نوع غربی آن، حوزه خانواده تهدید شود؛ از تقدسزدایی نقش مادری، تشویق به طلاق، قبحزدایی از سقط جنین و ترویج زندگی بیتعهد گرفته تا تقبیح ازدواج و فرزندآوری.
میرزایی، راهکارهای خروج از این بحران را برخورداری از یک نگاه جامع فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در کشور نام میبرد و بیان میکند: به نظر من، قبل از هر چیزی امر فرهنگ در این مسأله باید پررنگ دیده شود. همه تصمیمسازان و متولیان امور فرهنگی باید ارزشگذاری و اولویتدهی ازدواج و فرزندآوری و به تبع آن ایجاد آرامش در خانواده را در دستورکار قرار دهند. تلاش برای تغییر اندیشه «ازدواجهراسی» و «مسئولیتگریزی» در جامعه اساسی به نظر میرسد. این باور باید در جامعه به وجود بیاید که ازدواج و فرزندآوری، به واقع، با همه مشقتهای آن، میتواند بسیاری از خلأها را پر کند. آمار بالای طلاق میتواند خانوادهها را اصلاً به مرحله فرزندآوری نرساند. بالا رفتن سن ازدواج نیز با کاهش تعداد موالید همراه خواهد بود و ازدواجهای دیرهنگام، زمانهای مناسب برای فرزندآوری را از از بین خواهد برد. اجرای سیاستهای کلان برای ترویج ازدواج آسان، بهنگام و پایدار، در کنار آموزشهای مهارتی، کارهای پژوهشی، تنویر اذهان عمومی و تشویق بموقع در کنار حمایتهای والدین و حمایتهای اقتصادی، از تهیه مسکن گرفته تا مشوقهای خرد و کلان، حمایت بیمهها از مشکلات نازایی، مقابله فرهنگی با پدیده رواج یافته سقط جنین، تسهیلات برای مادران شاغل و نمونههایی از این قبیل میتواند در اصلاح پروژه اجتماعی ازدواج و فرزندآوری بموقع نقشی اساسی داشته باشد.
این جامعهشناس با ابراز امیدواری ادامه میدهد: خوشبختانه بعد از پانزده سال که سیر ازدواج نزولی بود، براساس مصوبات مجلس و قانون حمایت از خانواده و جوانی برای اولین بار سیر ازدواجها صعودی شده و نرخ باروری نیز بعد از پنج سال روند رو به رشد را تجربه کرده است. به عبارت دیگر، اجرای این طرح در سال اول، یک روند مثبت را ثبت کرده و میتوان امیدوار بود که در سالهای آتی نیز سیری مطلوب را داشته باشد. این اتفاق خوشایند، نویدبخش این است که با باور به ضرورت اجرای یک طرح فرهنگی، با سیاستگذاری درست و برنامهریزی دقیق امکان رسیدن به نتیجه دلخواه دور از دسترس نیست. هرچند به نظر میرسد که میتوان در طول زمان طرح را بهبود بخشید و همگام با تغییرات اقتصادی و اجتماعی، این پروژه را بهروزرسانی کرد.
عوامل مؤثر در افزایش نرخ ازدواج و فرزندآوری
مهدی متقیفر مدیرکل دفتر کل دفتر برنامهریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه دو عامل مهم مسبب افزایشی شدن نرخ ازدواج در سالهای اخیر شده است، به «ایران» میگوید: دو سال پیاپی یعنی در سالهای 1399 و 1400 بهدلیل شیوع ویروس کرونا و از بین رفتن تشریفات و میهمانیها، جوانان ترغیب شدند که بدون برگزاری مراسم عروسی، زندگی مشترک خود را آغاز کنند، بیشک کرونا آسیبی بود که عزیزان زیادی را از ما گرفت اما مزایایی هم با خود به همراه داشت، از جمله اینکه سبب شد هزینههای هنگفتی که مسبب تأخیر در ازدواج جوانان بودند، حذف شود و آن افراد توانستند مبالغی را که صرف هزینههای اضافی میشد، در مسیر تهیه پول پیش خانه یا تهیه لوازم زندگی استفاده کنند.
به گفته او، عامل دیگر که اهمیت بالایی هم دارد، تغییر نگاه جوانان به سبک زندگی است. تغییر نگاهها به سبک زندگی و تشکیل خانواده از حذف خریدهای اضافه و توقعات بیجای طرفین گرفته تا برگزاری مراسم گوناگون در بالا رفتن آمار ازدواج مؤثر بود. اگر همه نگاهها به سمتی برود که مراسم ازدواج بهصورت ساده و مختصر با حضور اقوام نزدیک برگزار شود و از بزرگ کردن عروسی و دعوت کردن کلیه اقوام و فامیل دور اجتناب شود، شاهد افزایشیتر شدن نرخ ازدواج هم خواهیم بود. چه بسا بسیاری از عهده هزینه مراسم عروسی آنچنانی برنیامده و زیر بار قرض کمر خم میکنند. خیلیها به همین دلایل اقتصادی، کلاً از ازدواج کردن صرف نظر میکنند.
متقیفر با تأکید بر اینکه در سایر کشورها هم وسایل ضروری زندگی خریداری میشود و از خرجهای اضافه و گرفتن میهمانیهای آنچنانی جلوگیری میشود، میافزاید: بهعنوان مثال در کشور مالزی لوازم ضروری زندگی در ابتدا تهیه و به مرور زمان لوازم اضافه خریداری میشود. خریدن ظرفشویی یا مایکروفر و تُستر یا کریستال و امثال آنها جزو ضروریات نیست. در حال حاضر تهیه وسایل ضروری مانند یخچال، گاز، لباسشویی، ظروف و بقیه ملزومات حدود 80 میلیون تومان میشود اما با اضافه شدن غیرضروریها، این رقم به 300 میلیون تومان هم میرسد. برای آغاز یک زندگی به دور از استرس، زیر بار قرض رفتن اشتباه است؛ به مرور زمان در طول زندگی میتوان سایر لوازم غیرضروری را هم خریداری کرد. البته وجود تورم را نمیتوان نادیده گرفت چه بسا همین تورم اجازه تصمیمگیری در خصوص ازدواج را به جوانان نمیدهد اما مطمئناً علت تامه نیست و میتوان با کم کردن هزینههای اضافی از این مانع عبور کرد.
دروغ بزرگ بحران طلاق در ایران
مدتی است که در رسانهها موضوع جنجالی افزایش آمار طلاق مورد توجه قرار گرفته است، تا جایی که بهعنوان یک بحران از آن یاد میشود اما در بیان دلایل افزایش طلاق صرفاً به نوعی خاص از محاسبه میزان طلاق استناد میشود که از نظر علمی مورد سؤال است و برخی کارشناسان معتقدند اساساً آمارهای طلاق در ایران برخلاف تصور عموم زیاد نیست. همچنین برخی از رسانهها مدعی شدند آمارهای طلاق در ایران در دهه هشتادیها به 15 سال رسیده که برای این امر نیز تاکنون سندی ارائه نشده است.
در این زمینه دکتر علیرضا لاور، کارشناس مسائل خانواده معتقد است: یک اشتباه مرسوم و متداولی که در بیان آمارها چه از نظر کارشناسان و چه از نظر مسئولین اتفاق میافتد، بیان نسبت ازدواج به طلاق است که از هر چند ازدواج چه تعدادی از آنها به طلاق میرسد. این یک اشتباه فوقالعاده پررنگ است که طی این سالها به کرات توسط مسئولین مطرح میشود. وقتی ازدواجهای رخ داده در یک سال را تقسیم بر تعداد طلاقهای ثبت شده در آن سال میکنیم چون مخرج این آمارمخرج یکسانی نیست، این نسبت، نسبت صحیح و واقعی متناسب با آن تحلیل نخواهد بود؛ یعنی شما ازدواجهایی را ثبت میکنید که فرضاً در سال 1401رقم خورده است ولی طلاقهای ثبت شده در این سال، طلاقهایی نیست که از همین ازدواجها رخ داده باشد و طلاقهایی هستند که محصول ازدواجهای سالها و دهههای قبل است. ما برای تحلیل دقیق و درست باید طلاقهایی را که محصول ازدواجهای منتج به همان سال است، استخراج کنیم که امکان این اتفاق هم وجود دارد و وقتی این مسأله و این تحلیل آماری به این شکل اتفاق میافتد، با این مسأله مواجه میشویم که با اینکه امروزه در حوزه طلاق با بیشترین آمار رشد آن مواجه هستیم، اما هنوز هم تا به الان در بیشترین حالت ممکن و در بدترین شرایط و فاجعهبارترین آمارها، از هر 10 ازدواج به صورت میانگین 8.5 نهایتاً 0.9 ازدواج یعنی زیر یک ازدواج در بدترین شرایط و حتی من میگویم در بدترین شرایط فوقالعاده بدبینانه از هر 10 ازدواج، یک ازدواج به شکست و فروپاشی خانواده منتهی میشود.
او در ادامه می افزاید: آخرین آمار یعنی 6 ماهه اول سال 1401، (تا پایان شهریور 1401) نشاندهنده آن نیست که میانگین سن طلاق به سمت 15 سال نیل پیدا کرده باشد. نکته قابل توجه این است که متأسفانه در مورد رشد طلاق وضعیت خوبی نداریم؛ یعنی طلاقهای ما رو به رشد است. مورد دیگر این است که وزارت کشور دو سال پیش گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه رشد طلاق متوقف شده است و ما حتی 0.5 درصد کاهش هم نداشتیم، اما کاهش نیم درصدی رشد طلاق و حتی متوقف شدن آن، ناظر به کاهش تعداد ازدواجها است. با این همه، نرخ رشد طلاق را کتمان نمیکنیم و متأسفانه این آسیبی است که باید به آن بپردازیم ولی آن سیاهنمایی که بگوییم از هر سه ازدواج یک طلاق اتفاق میافتد واقعاً آمار غیرعلمی و غیرکارشناسانهای است که قابلیت این را داریم با مسئول و کارشناسی که به آن استناد میکند، بحث علمی و آماری داشته باشیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد
ذخیره ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ذخیره حدود ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور گفت: با توجه به شیوع سویههای جدید اُمیکرون، اکنون کادر درمان در حالت آمادهباش هستند و مرزها بخوبی کنترل میشود.
بهرام عیناللهی در حاشیه برگزاری هفتمین فن بازار ملی سلامت در مرکز همایشهای رازی افزود: به مردم توصیه می کنیم در فضاهای بسته از جمله هواپیما، اتوبوس، مترو و قطار حتماً ماسک بزنند، سویههای جدید کرونا شناسایی شده و بسرعت در حال انتشار هستند.
وی اظهار داشت: اکنون مرزها بخوبی کنترل شده و مسافران وارد شده به کشور رصد دقیقتری میشوند.
عیناللهی ادامه داد: ایران یکی از موفقیتترین کشورها در زمینه کنترل کرونا با همکاری مردم، رعایت دستورالعملهای بهداشتی و انجام واکسیناسیون بوده، سه ماه است که آمار جانباختگان کرونایی زیر ۱۰ نفر بوده، اما در کشورهایی مثل ژاپن، امریکا، آلمان و ایتالیا شرایط خوب نیست.
معاون وزیر بهداشت: پیک جدید کرونا در کشور آغاز شد
معاون بهداشت وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه سه سویه جدید کرونا به نامهای BQ۱ و XBB و BA۲ در بیماران اخیر مشاهده شده است، گفت: پیک جدید کرونا در کشور آغاز شده است.
به گزارش ایسنا، دکتر حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: همکاران ما در وزارت بهداشت از چهارشنبه شب دو سویه جدید دیگر در بین بیماران مشکوک به کووید۱۹ تشخیص دادند بنابراین تعداد سویههای جدید کرونا در کشور به سه سویه BQ۱ و XBB و BA۲ افزایش یافته است.
وی افزود: وقتی ما سرعت غلبه سویه BA۵ را در اروپا رصد میکنیم میبینیم که با شیوع سویه BQ۱ سرعت انتقال این بیماری افزایش یافته است و کشورهایی همچون فرانسه و آلمان بهسرعت درگیر شدند. فرشیدی با تأکید بر اینکه قدرت انتقال XBB پنج برابر بیشتر از دلتا است، گفت: باید به سرعت، مرزها رصد شده و بیماران مشکوک شناسایی شوند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشدار داد که از زمان آخرین تزریق واکسن عمومی کرونا زمان زیادی گذشته و جمعیت قابل توجهی از مردم کشورمان نیز دوز سوم و چهارم کرونا را تزریق کردهاند و پیشبینی میشود ظرف یک الی یک و نیم ماه آینده دچار پیک جدید کرونا خواهیم شد و به اوج خود میرسد.
فرشیدی در عین حال تأکید کرد که از امروز پیک جدید کرونا در کشور آغاز شده است و ما از همه بیمارستانها و کادر درمان خواستهایم که آمادهباش باشند چرا که طی ۴ تا ۶ هفته آینده پیک به اوج خود میرسد.
وی خاطرنشان کرد: علائم سویههای جدید کرونا بویژه در سویه XBB از حالت کلاسیک تب و سرفه به سمت علائمی همچون درگیریهای گوارشی، خستگی و سردرد تغییر کرده است.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: میزان بستری در سویههای جدید کرونا به همان مقداری است که در سویه اُمیکرون وجود داشت اما هرچه تعداد بیماران بیشتر باشد درصد بستری نیز افزایش مییابد.
برای تزریق واکسن به کجا باید مراجعه کرد؟
رئیس اداره بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت درباره تزریق دوز یادآور واکسن کرونا با توجه به مشاهده مواردی از سویههای جدید این بیماری و هشدار آغاز موج هشتم آن، گفت: به افراد بالای ۱۸ سال دارای بیماری زمینهای و افرادی که بالای ۶۰ سال هستند توصیه میشود که اگر شش ماه از تزریق دوز قبلی واکسن آنها گذشته است برای تزریق واکسن یادآور اقدام کنند.
دکتر محسن زهرایی درباره تزریق دوز یادآور واکسن کرونا، گفت: به افراد بالای ۱۸ سال دارای بیماری زمینهای و افرادی که بالای ۶۰ سال هستند توصیه میشود که اگر شش ماه از تزریق دوز قبلی واکسن آنها گذشته است برای تزریق واکسن یادآور اقدام کنند. در خصوص تزریق واکسن یادآور در گروه سنی پایینتر هنوز توصیه جدیدی وجود ندارد اما والدین دقت کنند که اگر تاکنون هیچ واکسنی به فرزند زیر ۱۸ سال خود تزریق نکردهاند، هرچه سریعتر باید برای تزریق واکسن اقدام کنند.
وی افزود: افراد بالای ۱۸ سال باید سه دوز واکسن تزریق کرده باشند، اگر افرادی هستند که هنوز هیچ دوز یادآوری را تزریق نکردهاند، تأکید داریم که برای تزریق واکسن اقدام کنند. وی با تأکید بر اینکه نوع واکسنی که اکنون به عنوان دوز یادآور تزریق میشود اهمیت خاصی ندارد، اظهار کرد: در حال حاضر انواع واکسنهای ایرانی در اختیار است و تعداد محدودی هم واکسن سینوفارم وجود دارد.
او در پاسخ به این سؤال که افراد برای تزریق واکسن باید به کدام مراکز مراجعه کنند، توضیح داد: طبق روال قبل مردم میتوانند به مراکز شبکه بهداشتی که اقدام به تزریق واکسن میکردند، مراجعه کنند. با مراجعه به سایت دانشگاههای علوم پزشکی هر شهر، اطلاعات تکمیلی برای مراکز واکسیناسیون وجود دارد که میتوانند بر اساس آن اقدام کنند یا با مراکز بهداشتی شهرستان خود که برای دریافت سایر خدمات هم به آنجا مراجعه میکنند، در تماس باشند تا از آخرین اطلاعات پیرامون محل تزریق واکسن کرونا آگاه شوند.
بنابر اعلام وزارت بهداشت تا روز یکشنبه ۱۱ دیماه ۶۵ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۴۸۰ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۶۳ هزار و ۲۷۶ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۶۲۱ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۳۷۷ دوز رسیده است.
بهرام عیناللهی در حاشیه برگزاری هفتمین فن بازار ملی سلامت در مرکز همایشهای رازی افزود: به مردم توصیه می کنیم در فضاهای بسته از جمله هواپیما، اتوبوس، مترو و قطار حتماً ماسک بزنند، سویههای جدید کرونا شناسایی شده و بسرعت در حال انتشار هستند.
وی اظهار داشت: اکنون مرزها بخوبی کنترل شده و مسافران وارد شده به کشور رصد دقیقتری میشوند.
عیناللهی ادامه داد: ایران یکی از موفقیتترین کشورها در زمینه کنترل کرونا با همکاری مردم، رعایت دستورالعملهای بهداشتی و انجام واکسیناسیون بوده، سه ماه است که آمار جانباختگان کرونایی زیر ۱۰ نفر بوده، اما در کشورهایی مثل ژاپن، امریکا، آلمان و ایتالیا شرایط خوب نیست.
معاون وزیر بهداشت: پیک جدید کرونا در کشور آغاز شد
معاون بهداشت وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه سه سویه جدید کرونا به نامهای BQ۱ و XBB و BA۲ در بیماران اخیر مشاهده شده است، گفت: پیک جدید کرونا در کشور آغاز شده است.
به گزارش ایسنا، دکتر حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: همکاران ما در وزارت بهداشت از چهارشنبه شب دو سویه جدید دیگر در بین بیماران مشکوک به کووید۱۹ تشخیص دادند بنابراین تعداد سویههای جدید کرونا در کشور به سه سویه BQ۱ و XBB و BA۲ افزایش یافته است.
وی افزود: وقتی ما سرعت غلبه سویه BA۵ را در اروپا رصد میکنیم میبینیم که با شیوع سویه BQ۱ سرعت انتقال این بیماری افزایش یافته است و کشورهایی همچون فرانسه و آلمان بهسرعت درگیر شدند. فرشیدی با تأکید بر اینکه قدرت انتقال XBB پنج برابر بیشتر از دلتا است، گفت: باید به سرعت، مرزها رصد شده و بیماران مشکوک شناسایی شوند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشدار داد که از زمان آخرین تزریق واکسن عمومی کرونا زمان زیادی گذشته و جمعیت قابل توجهی از مردم کشورمان نیز دوز سوم و چهارم کرونا را تزریق کردهاند و پیشبینی میشود ظرف یک الی یک و نیم ماه آینده دچار پیک جدید کرونا خواهیم شد و به اوج خود میرسد.
فرشیدی در عین حال تأکید کرد که از امروز پیک جدید کرونا در کشور آغاز شده است و ما از همه بیمارستانها و کادر درمان خواستهایم که آمادهباش باشند چرا که طی ۴ تا ۶ هفته آینده پیک به اوج خود میرسد.
وی خاطرنشان کرد: علائم سویههای جدید کرونا بویژه در سویه XBB از حالت کلاسیک تب و سرفه به سمت علائمی همچون درگیریهای گوارشی، خستگی و سردرد تغییر کرده است.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: میزان بستری در سویههای جدید کرونا به همان مقداری است که در سویه اُمیکرون وجود داشت اما هرچه تعداد بیماران بیشتر باشد درصد بستری نیز افزایش مییابد.
برای تزریق واکسن به کجا باید مراجعه کرد؟
رئیس اداره بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت درباره تزریق دوز یادآور واکسن کرونا با توجه به مشاهده مواردی از سویههای جدید این بیماری و هشدار آغاز موج هشتم آن، گفت: به افراد بالای ۱۸ سال دارای بیماری زمینهای و افرادی که بالای ۶۰ سال هستند توصیه میشود که اگر شش ماه از تزریق دوز قبلی واکسن آنها گذشته است برای تزریق واکسن یادآور اقدام کنند.
دکتر محسن زهرایی درباره تزریق دوز یادآور واکسن کرونا، گفت: به افراد بالای ۱۸ سال دارای بیماری زمینهای و افرادی که بالای ۶۰ سال هستند توصیه میشود که اگر شش ماه از تزریق دوز قبلی واکسن آنها گذشته است برای تزریق واکسن یادآور اقدام کنند. در خصوص تزریق واکسن یادآور در گروه سنی پایینتر هنوز توصیه جدیدی وجود ندارد اما والدین دقت کنند که اگر تاکنون هیچ واکسنی به فرزند زیر ۱۸ سال خود تزریق نکردهاند، هرچه سریعتر باید برای تزریق واکسن اقدام کنند.
وی افزود: افراد بالای ۱۸ سال باید سه دوز واکسن تزریق کرده باشند، اگر افرادی هستند که هنوز هیچ دوز یادآوری را تزریق نکردهاند، تأکید داریم که برای تزریق واکسن اقدام کنند. وی با تأکید بر اینکه نوع واکسنی که اکنون به عنوان دوز یادآور تزریق میشود اهمیت خاصی ندارد، اظهار کرد: در حال حاضر انواع واکسنهای ایرانی در اختیار است و تعداد محدودی هم واکسن سینوفارم وجود دارد.
او در پاسخ به این سؤال که افراد برای تزریق واکسن باید به کدام مراکز مراجعه کنند، توضیح داد: طبق روال قبل مردم میتوانند به مراکز شبکه بهداشتی که اقدام به تزریق واکسن میکردند، مراجعه کنند. با مراجعه به سایت دانشگاههای علوم پزشکی هر شهر، اطلاعات تکمیلی برای مراکز واکسیناسیون وجود دارد که میتوانند بر اساس آن اقدام کنند یا با مراکز بهداشتی شهرستان خود که برای دریافت سایر خدمات هم به آنجا مراجعه میکنند، در تماس باشند تا از آخرین اطلاعات پیرامون محل تزریق واکسن کرونا آگاه شوند.
بنابر اعلام وزارت بهداشت تا روز یکشنبه ۱۱ دیماه ۶۵ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۴۸۰ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۶۳ هزار و ۲۷۶ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۶۲۱ نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۳۷۷ دوز رسیده است.
اخبـــــار
آخرین وضعیت طرح «دارویار» در تأمین اجتماعی
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی از پرداخت ۴۳۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز غیردولتی و خصوصی طرف قرارداد این سازمان در روزهای اخیر خبر داد.
به گزارش ایسنا، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی از پرداخت ۵۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز دولتی و دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان در ماه گذشته و پرداخت ۴۳۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز غیردولتی و خصوصی طرف قرارداد این سازمان در روزهای اخیر خبر داده است.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی افزود: تلاش میکنیم پرداختیهای بعدی را نیز با تأمین منابع انجام دهیم و امیدواریم پرداخت مطالبات را به نقطه سربهسر برسانیم. البته با پرداختهای اخیر و پرداختهای ماه گذشته، بخش اعظم مطالبات تسویه شده و امیدواریم با مساعدت سازمان برنامه و بودجه در مورد پرداخت تعهدات مربوط به طرح دارویار، به نقطه سربهسر برسیم و تسویه کامل را در آینده نزدیک انجام دهیم.
لزوم تقویت بودجه هلال احمر
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تقویت بودجه هلال احمر برای مقابله با اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی تأکید کرد.
به گزارش «ایران» حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین فلاحی نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات لازم برای مواجهه ارگانهای عضو مدیریت بحران با پدیده تغییرات اقلیمی گفت: لایحه بودجه توسط دولت تدوین می شود، در این شرایط که در حال تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ هستیم، باید تلاشهایی صورت بگیرد که با توجه به مواجهه کشور با تغییرات اقلیمی و وقوع حوادث متعدد، بودجه هلال احمر برای پاسخ به سوانح ناشی از این تغییرات ازجمله سیل، تقویت شود.
وی در ادامه بیان کرد: مجلس و مشخصاً کمیسیون برنامه و بودجه باید منابع جدیدی را برای دولت شناسایی کند تا بتوان به این وسیله بودجه هلال احمر را که در خط مقدم مقابله با تغییرات اقلیمی است تقویت کنیم.
این عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: به عنوان مثال از عوارض، رفع معافیتهای مالیاتی، عوارض بر دخانیات یا عوارض آزاد راهی که در کشور وجود دارد می توان بودجه های جدیدی را برای هلال احمر در نظر گرفت. وقتی این منابع شناسایی شود، می توان محل مصرف آن را در هلال احمر تعیین کرد.
نامه اعضای شورای شهر به سران قوا
در مورد وضعیت «بحرانی» آلودگی هوای تهران
عضو شورای شهر تهران از نگارش نامهای با امضای همه اعضای شورا خطاب به سران سه قوه در مورد وضعیت آلودگی هوای تهران خبر داد و گفت: این روزها وضعیت آلودگی هوای تهران بحرانیتر شده است.
علی اصغر قائمی با بیان اینکه در شرایط سخت آلودگی هوا قرار داریم و نامهای با امضای اعضا، خطاب به رؤسای قوای سهگانه کشور نوشته شده است، گفت: در این نامه آوردهایم که شهروندان تهران در سالجاری تنها دو روز هوای پاک تنفس کردند و این در حالی است که تعداد روزهای ناسالم به بیش از ۱۳۰ روز رسیده است و بنا به گفته مسئولان سالانه ۲۶ هزار نفر در کشور به علت عوارض ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند.
وی با بیان اینکه این روزها وضعیت آلودگی هوای تهران بحرانیتر شده است، گفت: تولید ۶۰ درصد از ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون توسط منابع متحرک همچون خودرو و موتورسیکلت است و تجارب موفق سایر کشورها نشان میدهد که غلبه بر این مشکل غیرقابل دسترس نیست و میتوان با هماهنگی دستگاهها نسبت به بهبود اوضاع اقدام کرد. به گونهای که توسعه مترو و حملونقل پاک، اسقاط خودروهای فرسوده و جایگزینی موتورهای برقی میتواند نقش مؤثری در کاهش هوا داشته باشد.
این عضو شورای شهر تهران افزود: همچنین در این نامه به مسأله عدم اهتمام ۲۶ دستگاه تأکید و اعلام کردیم که اگر همه دستگاهها هماهنگ نباشند امیدی به بهبود وضعیت هوا نیست و همچنین چند پیشنهاد دادیم که یکی از آنها کمک به اسقاط واقعی خودروها است. وی در مورد ادامه پیشنهادات گفت: توسعه زیرساخت ناوگان حملونقل عمومی با تزریق یکهزار واگن مترو و ۴۰۰۰ اتوبوس به تهران، کمک به تسهیل ورود خودرو و موتورهای برقی، برخورد قاطع با خاطیان و ترک فعل دستگاههای متولی از درخواستهای ما در این نامه بود.
میانگین معدل امتحانات نهایی دوازدهمیها ۱۲/۰۳ است
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه میانگین معدل امتحانات نهایی تمام دانشآموزان پایه دوازدهم در سال تحصیلی گذشته، ۱۲.۰۳ بود، گفت: در رشتههای ریاضی و علوم تجربی مقداری رشد و در رشتههای گروه معارف و علوم انسانی کمی کاهش داشتیم؛ اما روی هم رفته میتوان گفت که خرداد ماه امسال یک رشد جزئی در معدل دانشآموزان داشتهایم.
محسن زارعی در گفتگو با ایسنا، درباره سطح علمی دانشآموزان دبیرستانی با توجه به نتایج حاصل از امتحانات نهایی خردادماه سال جاری (نتایج پایانی سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰) اظهار کرد: تحلیل درس به درس امتحانات نهایی از آبان ماه با همکاری دبیرخانه دروس و گروههای آموزشی در حال انجام بوده است.
وی افزود: به عنوان مثال تا آبان ماه تحلیل امتحان درس فیزیک در رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی انجام شد. زارعی ادامه داد: میانگین معدل امتحانات نهایی تمام دانشآموزان پایه دوازدهم در سال تحصیلی گذشته، ۱۲.۰۳ بود. در ریاضی و علوم تجربی مقداری رشد و در گروه معارف و علوم انسانی کمی کاهش داشتیم اما روی هم رفته میتوان گفت که خردادماه امسال یک رشد جزئی در معدل دانشآموزان داشتیم.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی از پرداخت ۴۳۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز غیردولتی و خصوصی طرف قرارداد این سازمان در روزهای اخیر خبر داد.
به گزارش ایسنا، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی از پرداخت ۵۲۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز دولتی و دانشگاهی طرف قرارداد این سازمان در ماه گذشته و پرداخت ۴۳۰۰ میلیارد تومان از مطالبات مراکز غیردولتی و خصوصی طرف قرارداد این سازمان در روزهای اخیر خبر داده است.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی افزود: تلاش میکنیم پرداختیهای بعدی را نیز با تأمین منابع انجام دهیم و امیدواریم پرداخت مطالبات را به نقطه سربهسر برسانیم. البته با پرداختهای اخیر و پرداختهای ماه گذشته، بخش اعظم مطالبات تسویه شده و امیدواریم با مساعدت سازمان برنامه و بودجه در مورد پرداخت تعهدات مربوط به طرح دارویار، به نقطه سربهسر برسیم و تسویه کامل را در آینده نزدیک انجام دهیم.
لزوم تقویت بودجه هلال احمر
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تقویت بودجه هلال احمر برای مقابله با اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی تأکید کرد.
به گزارش «ایران» حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین فلاحی نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات لازم برای مواجهه ارگانهای عضو مدیریت بحران با پدیده تغییرات اقلیمی گفت: لایحه بودجه توسط دولت تدوین می شود، در این شرایط که در حال تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ هستیم، باید تلاشهایی صورت بگیرد که با توجه به مواجهه کشور با تغییرات اقلیمی و وقوع حوادث متعدد، بودجه هلال احمر برای پاسخ به سوانح ناشی از این تغییرات ازجمله سیل، تقویت شود.
وی در ادامه بیان کرد: مجلس و مشخصاً کمیسیون برنامه و بودجه باید منابع جدیدی را برای دولت شناسایی کند تا بتوان به این وسیله بودجه هلال احمر را که در خط مقدم مقابله با تغییرات اقلیمی است تقویت کنیم.
این عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: به عنوان مثال از عوارض، رفع معافیتهای مالیاتی، عوارض بر دخانیات یا عوارض آزاد راهی که در کشور وجود دارد می توان بودجه های جدیدی را برای هلال احمر در نظر گرفت. وقتی این منابع شناسایی شود، می توان محل مصرف آن را در هلال احمر تعیین کرد.
نامه اعضای شورای شهر به سران قوا
در مورد وضعیت «بحرانی» آلودگی هوای تهران
عضو شورای شهر تهران از نگارش نامهای با امضای همه اعضای شورا خطاب به سران سه قوه در مورد وضعیت آلودگی هوای تهران خبر داد و گفت: این روزها وضعیت آلودگی هوای تهران بحرانیتر شده است.
علی اصغر قائمی با بیان اینکه در شرایط سخت آلودگی هوا قرار داریم و نامهای با امضای اعضا، خطاب به رؤسای قوای سهگانه کشور نوشته شده است، گفت: در این نامه آوردهایم که شهروندان تهران در سالجاری تنها دو روز هوای پاک تنفس کردند و این در حالی است که تعداد روزهای ناسالم به بیش از ۱۳۰ روز رسیده است و بنا به گفته مسئولان سالانه ۲۶ هزار نفر در کشور به علت عوارض ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند.
وی با بیان اینکه این روزها وضعیت آلودگی هوای تهران بحرانیتر شده است، گفت: تولید ۶۰ درصد از ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون توسط منابع متحرک همچون خودرو و موتورسیکلت است و تجارب موفق سایر کشورها نشان میدهد که غلبه بر این مشکل غیرقابل دسترس نیست و میتوان با هماهنگی دستگاهها نسبت به بهبود اوضاع اقدام کرد. به گونهای که توسعه مترو و حملونقل پاک، اسقاط خودروهای فرسوده و جایگزینی موتورهای برقی میتواند نقش مؤثری در کاهش هوا داشته باشد.
این عضو شورای شهر تهران افزود: همچنین در این نامه به مسأله عدم اهتمام ۲۶ دستگاه تأکید و اعلام کردیم که اگر همه دستگاهها هماهنگ نباشند امیدی به بهبود وضعیت هوا نیست و همچنین چند پیشنهاد دادیم که یکی از آنها کمک به اسقاط واقعی خودروها است. وی در مورد ادامه پیشنهادات گفت: توسعه زیرساخت ناوگان حملونقل عمومی با تزریق یکهزار واگن مترو و ۴۰۰۰ اتوبوس به تهران، کمک به تسهیل ورود خودرو و موتورهای برقی، برخورد قاطع با خاطیان و ترک فعل دستگاههای متولی از درخواستهای ما در این نامه بود.
میانگین معدل امتحانات نهایی دوازدهمیها ۱۲/۰۳ است
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه میانگین معدل امتحانات نهایی تمام دانشآموزان پایه دوازدهم در سال تحصیلی گذشته، ۱۲.۰۳ بود، گفت: در رشتههای ریاضی و علوم تجربی مقداری رشد و در رشتههای گروه معارف و علوم انسانی کمی کاهش داشتیم؛ اما روی هم رفته میتوان گفت که خرداد ماه امسال یک رشد جزئی در معدل دانشآموزان داشتهایم.
محسن زارعی در گفتگو با ایسنا، درباره سطح علمی دانشآموزان دبیرستانی با توجه به نتایج حاصل از امتحانات نهایی خردادماه سال جاری (نتایج پایانی سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰) اظهار کرد: تحلیل درس به درس امتحانات نهایی از آبان ماه با همکاری دبیرخانه دروس و گروههای آموزشی در حال انجام بوده است.
وی افزود: به عنوان مثال تا آبان ماه تحلیل امتحان درس فیزیک در رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی انجام شد. زارعی ادامه داد: میانگین معدل امتحانات نهایی تمام دانشآموزان پایه دوازدهم در سال تحصیلی گذشته، ۱۲.۰۳ بود. در ریاضی و علوم تجربی مقداری رشد و در گروه معارف و علوم انسانی کمی کاهش داشتیم اما روی هم رفته میتوان گفت که خردادماه امسال یک رشد جزئی در معدل دانشآموزان داشتیم.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
دروغ بزرگ بحران طلاق در ایران
-
ذخیره ۵۰ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور
-
اخبـــــار
اخبارایران آنلاین