نرم افزار چند رسانهای (مولتی مدیا)
صحیفه نور
مجموعه رهنمودهای حضرت امام خمینی (ره)
در 12 ساعت 9 میلیون کودک ایران واکسینه شدند
ریشه کن شدن بیماری فلج اطفال در ایران
ریشه کن کردن فلج اطفال یکی از مهمترین موفقیتهای بهداشت و درمان ایران در 100 سال گذشته محسوب میشود؛ بیماری ای که در بسیاری از کشورهای جهان سالانه جان کودکان بسیاری را میگیرد یا باعث فلج شدن آنها تا پایان زندگی شان میشود ولی در ایران حدود دو دهه است که ریشه کن شده است؛ موفقیتی که پشت آن یک نام وجود دارد «علیرضا مرندی».
همچنان که در تاریخ بهداشت و سلامت نام «سعید نمکی» وزیر بهداشت (با همه ضعفها و قوتها) بهعنوان فرمانده مقابله با ویروس کرونا ثبت خواهد شد؛ نام علیرضا مرندی هم که در دهه 60 به مدت 5 سال (25/5/1363 تا 7/6/1368) و در دهه 70 به مدت 4 سال (27/5/1372 تا 1/6/1376) مسئولیت مدیریت وزارت بهداشت ایران را برعهده داشته برای اجرای دو طرح «کنترل جمعیت» در دهه 60 با شعار فرزند کمتر زندگی بهتر و اجرای طرح ریشه کن کردن فلج اطفال در ایران در دهه 70 ماندگار خواهد شد.
اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال در ایران در سالهای ابتدایی دهه 70 شروع شد ولی ضربه کاری به این بیماری در سال 1374 و با اجرای طرح ملی واکسیناسیون (در دو مرحله فروردین و اردیبهشت) در کل کشور زده شد. اجرای همگانی واکسیناسیون فلج اطفال در ایران یکی از بزرگترین طرحهای بهداشتی در جهان محسوب میشود زیرا این برنامه در نصف روز برای 9 میلیون کودک زیر 5 سال در کل کشور به اجرا درآمد و پوشش واکسیناسیون این بیماری را از 20 درصد به بیش از 95 درصد رساند. بعد از واکسیناسیون همگانی فلج اطفال در ایران «کارول بلامی» مدیر اجرایی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل(یونیسف) در نامهای به آیتالله اکبرهاشمی رفسنجانی رئیسجمهوری وقت اجرای یک روزه برنامه واکسن ضد فلج کودکان را موفقیتی بزرگ و طرحی بینظیر خواند.
اما آنچه اجرای برنامه واکسیناسیون فلج اطفال را شدنی کرد، حضور 600هزار نیروی داوطلب و تشکیل 175 هزار تیم امدادی و استفاده از شبکه مویرگی خانههای بهداشت و سلامت در کل کشور بود. علیرضا مرندی در گفتوگوها و خاطرات خود درباره اجرای طرح ملی واکسیناسیون فلج اطفال گفته است:« در آن سالها بیماری فلج اطفال یک معضل بزرگ برای کشور ما به حساب میآمد و عامل اصلی تعدادی از مرگ و میرهای کودکان بود. در سالهای 1361، 1362 و 1363 من معاون بهداشت آقای هادی منافی بودم که تصمیم گرفتیم با توجه به اهمیت این موضوع و در برگیری آن در کشور برای سلامت کودکان و نسل آینده واکسیناسیون فلج اطفال را آغاز کنیم و به سرانجام برسانیم. در آن زمان مسئولان شهرک سرمسازی رازی برای ساخت واکسن دعوت شدند و این سرمسازی هم به میدان آمد و کمکهایی هم برای ساخت واکسن انجام شد. همچنین در ابتدا باید یک زنجیره سرد هم میساختیم، چرا که از زمانی که یک واکسن ساخته میشود باید در شرایط ویژهای در سردخانه نگهداری شود و در مرحله بعد باید با یخچال یا سردخانه متحرک به اقصی نقاط کشور فرستاده شود تا زمانی که طرح آغاز و عملیاتی شود. من سال 1372 که وزیر بهداشت شدم تصمیم گرفتیم طرح ریشه کنی فلج اطفال را به سرانجام برسانیم و طرح آن ،سال 1373 نهایی شد. در آن زمان از رهبر انقلاب اجازه گرفتیم از بسیج مستضعفین و سازمان بسیج استفاده کنیم، چون این افراد دوران جنگ را سپری کرده بودند و آمادگی برای فعالیتهای سازندگی داشتند و ما به محض اینکه اجازه ایشان را گرفتیم و دستورات لازم را صادر کردند، به بسیج اعلام کردیم که 600 هزار نفر برای این کار داوطلب شدند. البته این تعداد خارج از انتظار ما بود و سرانجام با کمک 450 هزار بسیجی و 180 هزار نفر از کارکنان وزارت بهداشت عملیات ریشه کنی فلج اطفال را آغاز کردیم. این نیروها 12 ساعت مشغول کار بودند و به در منازل مردم مراجعه کردیم. البته پیش از مراجعه یک بررسی و سرشماری انجام شده بود تا بهصورت دقیق بدانیم خانوارها کجا هستند. از 12 میلیون خانواری که به آنها مراجعه شد، بیش از 9 میلیون بچه زیر5 سال داشتند که همه آنها واکسن فلج اطفال را دریافت کردند.»
ساعت خوش متفاوتترین مجموعه طنز بعد از انقلاب بود که در سالهای 1373 و 1374 از شبکه دو سیما پخش شد. در واقع مدیران تلویزیون و بخصوص شبکه سه در دوره زمانه ای که تازه کانالهای ماهوارهای داشت طرفدار پیدا میکرد، به دنبال آن بودند که بازی جذب مخاطب را به شبکههای ماهوارهای واگذار نکنند و در این فضا مهران مدیری و گروهی از هنرمندان طنز کشور که آن سالها تازه کار و جوان بودند، گرد هم جمع شدند و واقعاً ساعتهای خوشی را برای مردم ایران رقم زدند. فقط کافی است به این اسامی توجه کنید تا به یاد بیاورید که هر کدام از این طنزپردازان حالا خودشان به چه هنرمندان نامی بدل شدهاند و مجموعههای مستقلی را تولید میکنند: «مهران مدیری، رضا شفیعیجم، ارژنگ امیرفضلی، رضا عطاران، حمید لولایی، حسین رفیعی، نصرالله رادش، داوود اسدی، سعید آقاخانی، یوسف صیادی، رامین ناصرنصیر، نادر سلیمانی، علیرضا مسعودی، مرحوم پوپک گلدره و...»
رضا عطاران بازیگر مشهور طنز کشور که ساعت خوش یکی از اولین کارهایش محسوب میشود، در گفتوگویی با کافه سینما گفته بود: «زمان «ساعت خوش» با بچهها مسابقه میگذاشتیم بریم بیرون ببینیم چه کسی رو بیشتر میشناسن. همیشه هم به رادش میباختم.»
پخش مجموعه «ساعت خوش» را باید سر فصل جدید برنامه طنز و یک سدشکن در این حوزه دانست که خیلی زود تماشاچیان بسیاری پیدا کرد و پنجشنبه شبها میلیونها ایرانی را جلوی تلویزیون میخکوب میکرد. برنامهای که همه جا بخصوص در رسانهها درباره آن حرف زده و مطالب بسیاری نوشته میشد و اتفاقاً شاید همین فضا هم بود که در نهایت باعث شد که طنزهایش تحمل نشود و پایان ساعت خوش فرا برسد.
مهران مدیری در یکی از گفتوگوهایش درباره دوران ممنوعالکاری خود و گروه «ساعت خوش» بعد از پخش این مجموعه گفت: «بعد از «ساعت خوش» من و همه بچهها حتی عوامل فنی ممنوعالکار شدیم، تاجایی که حتی من را به تئاتر شهر هم راه نمیدادند. آن موقع من قرار بود در فیلم سینمایی «ضیافت» مسعود کیمیایی بازی کنم، گریم شدم و مقابل دوربین هم رفتم اما از ارشاد آمدند و گفتند اصلاً چرا مدیری را سر کار راه دادید! من قرار بود در این فیلم نقشی که فریبرز عربنیا بازی کرد را بازی کنم.»
تهیه و تنظیم:حسن مجیدی
کشف شهر ۳۲۰۰ ساله در چهل کیلومتری جنوب تهران
یک شهر باستانی که ۳۲۰۰ سال پیش قومی متمدن را در خود جای داده بود، طی حفاریهای باستان شناسی از دل تپههایی واقع در چهل کیلومتری جنوب تهران سر در آورد.
کشف آثار معماری واشیای باستانی، کارشناسان میراث فرهنگی را با مردمانی با فرهنگ آشنا کرد که قرنها پیش از هخامنشیان بهصورت یکجانشین زندگی میکردند و دارای تشکیلات اولیه اجتماعی بودند.گروه باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی در سال 1368 به هنگام خاکبرداری محل فرودگاه امام خمینی(ره)، گورستان این قوم اسکان یافته بشری را به طور اتفاقی کشف کرده بودند تا سرانجام اخیراً موفق به کشف محل سکونت و آثار معماری ۳۲۰۰ ساله آنها شدند. در این شهر، آثاری ساخته شده از جنس سفال خاکستری پیدا شده که حاکی از تخصص بالای ساکنان این شهر باستانی میباشد.
قدیمیترین سفال پیدا شده در ایران مربوط به ۷۰۰۰ سال پیش است که در چند نقطه کشور به دست آمده اما برای نخستین بار است که در میان یک مردم شهرنشین سفال خاکستری آن هم با کیفیت برتر یافت میشود. تاکنون گمان میرفت که استفاده کنندگان از سفال خاکستری همه انسان های کوچ نشین و بیابانگرد بودهاند ولی این اولین باری است که باستان شناسان درمییابند انسانهای یکجانشین نیز از سفال خاکستری استفاده میکردند....
در خانههای این قوم باستانی خمرههای بزرگی به دست آمده که آنها را با گچ به دیوارهای خشتی میچسباندند و در این خمرهها غلات و میوه جاتی مثل انگور نگهداری میکردند. در این شهر کشف شده برای اولین بار قالبهای ذوب فلز پیدا کردهاند که نشان میدهد قوم ساکن در این شهر باستانی به ساخت ابزارهای فلزی آشنایی داشتند.
این مردم، قومی کشاورز و دامپرور بودند و از گاو آهن استفاده میکردند. در این منطقه انگور کشت میشد و وجود آب در ۱۰۰متری عمق این تپه نشان میدهد که این محل، گذشته پرباری داشته است.همچنین وجود سفال منحصر به فردی که خاکستری است و روی آنها نقش مهر با سفال پخته شده حک شده است، نشان از وجود قانون، نظام حقوقی و مدنی خاص دارد. دیگر آثار به دست آمده در این شهر عبارت است از چنگهای سنگی، تندیسها و پیکرههایی از گل پخته که روی آنها طرحهایی از حیوانات مختلف مثل گوزن، میمون و جغد حک شده است. در این شهر،خانهها شامل اتاقهای کوچکی است که یک راهرو باریک آنها را به هم وصل میکند و در کنار هر خانه یک کارگاه برای ساخت و تولید ادوات وجود داشت. به گفته باستان شناسان این قوم در ۳۲۰۰ سال پیش به دامپروری و کشاورزی اشتغال داشتند.
روزنامه ایران - دوشنبه 14 فروردین 1374
توسط سازمان یونسکو
مجموعه باستانی بیستون بهعنوان یک اثر جهانی به ثبت رسید
مجموعه باستانی بیستون در استان کرمانشاه از سوی سازمان یونسکو بهعنوان یک اثر جهانی به ثبت رسید. پیش از این مجموعههای باستانی تخت جمشید در شیراز، چغازنبیل در شوش و میدان امام در اصفهان در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده بود. مجموعه آثار بیستون در ۲۵ کیلومتری شهر کرمانشاه و در مسیر راه تاریخی بابل - خراسان و در کنار جاده آسفالته فعلی کرمانشاه قرار دارد. در این مجموعه آثاری از جمله نقوش و کتیبه مشهور داریوش، مجسمه هرکول، غار بیستون، صفه مادی، دیوار مادی، یازده کتیبه کوچک، نقش میتریدات دوم اشکانی، نقش گودرز دوم، فراتاش و بنای اشکانی وجود دارد. کتیبه بیستون که از نظر طول و شرح در جهان بینظیر است، به سه زبان فارسی باستان، عیلامی و بابلی نوشته شده و فقط بخش فارسی باستان آن 414 سطر دارد.
روزنامه ایران - دوشنبه 4 اردیبهشت 1374
میدان مرکزی میوه و تره بار تهران گشایش یافت
میدان مرکزی میوه و تره بار تهران روز پنجشنبه طی مراسمی با حضور آقای اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری در جنوب شهر تهران گشایش یافت. آقای هاشمی رفسنجانی در این مراسم گفت: «طرح انتقال میادین سنتی میوه و تره بار تهران به میدان مرکزی تأثیرات اجتماعی و اقتصادی بسیار زیادی دارد. میادین سنتی میوه و تره بار تهران تا دهم خرداد ماه سالجاری به میدان مرکزی منتقل خواهند شد.» رئیس جمهوری در سخنان خود اجرای این طرح را موجب کاهش آلودگی هوای تهران و صرفهجویی در سوخت و وقت مردم دانست و گفت: نزدیکی میدان مرکزی میوه و تره بار به فرودگاه و راهآهن و وجود بزرگراههای متعدد در این منطقه امر صادرات و انتقال میوه و تره بار به نقاط مختلف دنیا را آسانتر خواهد کرد.»میدان مرکزی میوه و تره بار تهران با اعتباری بالغ بر ۳۱۰ میلیارد ریال و با زیربنایی در حدود ۴۰۰ هزار متر مربع در زمینی به مساحت ۲۷۰ هکتار احداث شده است.
روزنامه ایران- شنبه 30 اردیبهشت 1374
صدای کمانچه استاد بهاری خاموش شد
استاد علی اصغر بهاری [متولد سال ۱۲۸۴در تهران] نوازنده برجسته کمانچه بعد از عمری تلاش در جهت اعتلای موسیقی اصیل ایرانی روز ۲۰ خرداد ۱۳۷۴ جهان فانی را وداع گفت.به گزارش انجمن موسیقی ایران، استاد بهاری سالیان بسیاری برای حفظ و اشاعه فرهنگ موسیقی ایران زمین تلاش کرد. او موسیقی ملی را به همراه استادان علی تجویدی، جلیل شهناز، مرتضی نی داود، رضا محجوبی، فرامرز پایور و خوانندگانی چون غلامحسین بنان، حسین قوامی و... در رادیو مطرح کرد و زیبایی و اصالت موسیقی ایرانی را از محاق فراموشی بیرون آورد.
روزنامه ایران- یکشنبه 21 خرداد 1374
اعطای نشان درجه یک فرهنگ و هنر به استاد محمود فرشچیان
نشان درجه یک فرهنگ و هنر از نشانهای تخصصی دولت جمهوری اسلامی ایران دیروز از سوی رئیس جمهوری به استاد محمود فرشچیان هنرمند و نگارگر برجسته معاصر اهدا شد.
آقای اکبر هاشمی رفسنجانی رئیسجمهوری و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی دیروز در مراسم اعطای نشان به استاد محمود فرشچیان که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونان، استادان و دست اندرکاران امور هنری برگزار شد، گفت: «احترام و تکریم هنرمند در نظام اسلامی مورد توجه و تأکید مسئولان کشور است و تجلیل از شخصیتهای هنری برای گسترش فرهنگ و تعالی هنر اسلامی ضرورت دارد. تقدیم نشان به استاد فرشچیان به خاطر توجه خاص و آمیختگی هنر ایشان به معنویات و ارزشهای اسلامی و تقدس است که انسان را تحت تأثیر قرار میدهد....»استاد فرشچیان پس از دریافت نشان، پنجاه عدد سکه بهار آزادی مربوط به نشان درجه یک فرهنگ و هنر را برای تقدیم به ساحت مقدس حضرت امام رضا(ع) به آستان قدس رضوی اهدا کرد.
درباره استاد محمود فرشچیان
استاد محمود فرشچیان نقاش و نگارگر پرآوازه کشور، روز ۴ بهمن سال ۱۳۰۸ در اصفهان به دنیا آمد و پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی و پایان دوره هنرستان هنرهای زیبای اصفهان به اروپا سفر کرد و در آنجا به مطالعه آثار نقاشان برجسته مغرب زمین پرداخت. وی پس از بازگشت به ایران در اداره کل هنرهای زیبای تهران آغاز به کار کرد و پس از مدتی به مدیریت «اداره هنرهای ملی» و استادی «دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران» منصوب شد.آثار استاد فرشچیان در ۳۷ نمایشگاه انفرادی و ۶۲ نمایشگاه گروهی در ایران، اروپا، آسیا و امریکا به نمایش گذاشته شده و مورد تحسین هنردوستان و هنرشناسان قرار گرفته است.
روزنامه ایران- دوشنبه 12تیر1374