معاون سیاسی وزیر کشور جزئیات اجرایی انتخابات 1400 را اعلام کرد
تضعیف نهاد ریاست جمهوری عامل کاهش مشارکت است
برگزاری کاملاً الکترونیک انتخابات ریاست جمهوری منتفی است / مصوبه مجلس درباره انتخابات احتمالاً به 1400 نمیرسد
گروه سیاسی/ وزارت کشور سال پرکاری را پیشرو دارد. برگزاری همزمان دو انتخابات سراسری ریاست جمهوری و شوراها به همراه انتخابات میاندورهای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در بعضی حوزههای انتخابیه آن هم در شرایطی که همهگیری ویروس کرونا شرایط خاصی را بر شیوه اجرایی انتخابات تحمیل کرده، وظیفهای است که برعهده ستاد انتخابات وزارت کشور قرار دارد. با این حال به نظر میرسد وزارت کشور دغدغهای فراتر از مختصات اجرایی انتخابات دارد زیرا تحقق مشارکت سیاسی حداکثری خواستهای است که در دو سال اخیر با اما و اگرهای متعددی مواجه شده است. معاون سیاسی وزیر کشور روز گذشته در اینباره با اشاره به اینکه براساس نظرسنجیهای انتخاباتی صورت گرفته شرایط کشور از حیث تمایل مردم به مشارکت سیاسی نسبت به چهار سال قبل پایینتر است، یکی از دلایل این وضعیت را تضعیف نهادهای انتخابی کشور دانست. به گزارش «ایران»، جمال عرف در نشست خبری دیروز خود پس از اشاره به دو عامل فشار اقتصادی سنگین بر مردم بر اثر تحریمهای ظالمانه و شیوع کرونا، به انتقاد ازهجمههای اخیر علیه دولت و تأثیر مخرب آن بر نهاد ریاست جمهوری به عنوان یکی از نهادهای انتخابی حاکمیت پرداخت. عرف با بیان اینکه ما هر گونه نقد و انتقاد را میپذیریم و از آن استقبال میکنیم، اما انتقاد با تخریب و تخطئه فرق میکند و این تخریبها بیش از آنکه رئیس جمهوری مستقر را مورد هجمه قرار دهد نهاد ریاست جمهوری را زیر سؤال میبرد، گفت: «در زمینه انتخابات مجلس یکی از دلایلی که شاهد میزان مشارکت پایین بودیم، این بود که ما نهاد مجلس شورای اسلامی را تضعیف کردیم و مردم میگفتند وقتی مجلس کاری انجام نمیدهد چرا باید رأی بدهیم. خدای ناکرده نهاد ریاست جمهوری را تضعیف نکنیم و اگر تضعیف کردیم انتظار نداشته باشیم که مردم پرشور در انتخابات حضور داشته باشند».
رئیس ستاد انتخابات کشور در رابطه با اظهارات وزیر کشور مبنی بر فضای سرد انتخاباتی در سال ۱۴۰۰ با بیان اینکه در ایجاد فضای سرد انتخابات علاوه بر عوامل اجرایی، عوامل سیاسی هم دخالت دارند، تأکید کرد: ما ۱۲۰ حزب مجوزدار در کشور داریم و باید اجازه دهیم این احزاب قانونی یا به صورت ائتلاف یا قانونی وارد انتخابات شوند. حدود ۱۲ جبهه داریم که در آنها حدود ۱۲۰ حزب وجود دارد و اینها اگر ورود کنند و فضا را عمومی کنند در نهایت مردم تعیین میکنند که کدام گروه و حزب یا گرایش را انتخاب کنند. عرف سپس درباره احتمال اجرایی شدن مصوبه مجلس یازدهم درباره اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در انتخابات پیش رو با اشاره به ایراداتی که هیأت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به این مصوبه وارد دانسته گفت: وزیر کشور در جلسه مجمع شرکت کردند، ایراداتی گرفته شده و به مجلس ارسال شد که آن را اصلاح کنند و دوباره به شورای نگهبان ارسال شود که بهنظر میرسد این مصوبه نیز به انتخابات 1400 نرسد اما هر وقت برسد ما به آن عمل خواهیم کرد.
تمهیدات ویژه انتخابات 1400
رئیس ستاد انتخابات کشور در ادامه به بیان تمهیدات پیشبینی شده برای انتخابات با توجه به شرایط کرونا پرداخت. براساس اظهارات او در حالی که وزارت کشور امکان ثبتنام غیرحضوری نامزدها را به عنوان یکی از تمهیدات کرونایی پیشبینی کرده است، برگزاری کاملاً الکترونیک انتخابات ریاست جمهوری در این دوره نیز منتفی است. عرف در اینباره توضیح داد: در آخرین مذاکرات که با شورای نگهبان داشتیم به این جمعبندی نرسیدهایم که در انتخاباتی که زیر نظر شورای محترم نگهبان برگزار میشود، صندوق الکترونیک باشد اما با هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها به توافق رسیدیم.
معاون سیاسی وزارت کشور همچنین در تبیین جزئیات مربوط به فرآیندهای اجرایی انتخابات پیشرو اعلام کرد: هشتم فروردین ۱۴۰۰ نامنویسی انتخابات میاندورهای مجلس شورای اسلامی و خبرگان انجام میشود و فرآیند اجرایی انتخابات ریاستجمهوری ۲۱ اردیبهشت آغاز خواهد شد و امیدوارم بتوانیم انتخاباتی در شأن ملت بزرگ ایران برگزار کنیم.
عرف با بیان اینکه ۱۹ اسفند تقویم انتخابات شوراهای اسلامی شکل میگیرد و نامنویسیها با تشکیل هیأتهای اجرایی آغاز میشود از افراد متقاضی خواست برای ثبتنام از حالا مراحل و مقدمات لازم ثبتنامشان را انجام دهند و کار را برای دقیقه ۹۰ نگذارند.
رئیس ستاد انتخابات سپس با اذعان به اینکه مهمترین موضوع در بحث انتخابات ۱۴۰۰، تبلیغات است، گفت: با توجه به پروتکلهایی که وزارت بهداشت تدوین خواهد کرد، تلاش میکنیم کمتر تجمعات را داشته باشیم و تبلیغات را به سمت رسانه و همچنین گروههای فضای مجازی سوق دهیم و از این ظرفیت نهایت بهره را ببریم. او در ادامه درباره پیشبینیهای انجام شده برای روز انتخابات افزود: روز انتخابات با چارچوبهایی که دنیا تجربه کرده و رعایت همه پروتکلهای بهداشتی از جمله فاصله اجتماعی و تکثر، شعب انتخابات را برگزار میکنیم و مشکلی در این زمینه نداریم. به گفته عرف، انتخابات 1400 متفاوت از سالهای گذشته زودتر از ساعت ۸ صبح آغاز میشود و تلاش خواهد شد فضای ایمن برای مردم ایجاد شود تا دغدغه بیماری نداشته باشند و از حق خود استفاده کنند.
مشاور امنیت ملی امریکا:
رسیدگی به برجام، از اولویتهای اولیه دولت امریکاست
مقامهای دیپلماتیک امریکا با اعلام اولویت بخشیدن به بررسی پرونده برجام رایزنیها پیرامون این توافق را با متحدان اروپایی خود آغاز کردهاند. «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی جدید امریکا در جدیدترین موضعگیری خود یکی از اولویتهای اولیه کشورش را رسیدگی به بحران هستهای رو به رشد ایران اعلام کرده است. «سالیوان» که در یک برنامه آنلاین با حمایت مالی «مؤسسه صلح امریکا» حضور داشت گفته است: «اگر ما بتوانیم به دیپلماسیای برگردیم که برنامه هستهای ایران را مهار میکند، این میتواند مبنایی برای تلاشهای جهانی با مشارکت شریکان و متحدان منطقهای و اروپایی برای پرداختن به سایر تهدیدهای مهم ایجاد کند.»
همزمان وزارت خارجه امریکا هم در بیانیهای درباره انتصاب «راب مالی» بهعنوان نماینده ویژه واشنگتن در امور ایران، ابراز امیدواری کرد که وی یک بار دیگر بتواند محدودیتهای پیشین برنامه هستهای ایران را بازگرداند.
وزارت خارجه امریکا همچنین مواضع اخیر «آنتونی بلینکن»، وزیر امورخارجه این کشور را تکرار و اعلام کرده که اگر ایران به پایبندی کامل به تعهدات خود در برجام بازگردد، امریکا نیز اقدام مشابه را انجام خواهد داد و سپس از آن بهعنوان چارچوبی برای ساختن توافقی طولانیتر و قدرتمندتر استفاده خواهد کرد که طی آن به دیگر زمینههای نگرانی پرداخته خواهد شد. بر این اساس برای حل مسأله برجام تیمی از کارشناسان به رهبری «مالی» بهعنوان نماینده ویژه امریکا در امور ایران که در مذاکرات قبلی درباره محدودیتهای برنامه هستهای ایران مشارکت داشته، تشکیل خواهد شد؛ با آغاز این تلاشها برای رسیدگی به موضوع برجام، نماینده ویژه امریکا در امور ایران 3 روز پیش با مقامهایی از کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس درباره دیدگاهشان درباره این توافق گفتوگو کرده است. از سویی دیگر جان سالیوان سفیر امریکا در روسیه نیز گفت که واشنگتن در حال بررسی مسأله بازگشت به توافق هسته ای(برجام) است و گفتوگوهای جدی و قابل توجهی دراین باره با روسیه انجام داده است.
افزایش تحرکات دیپلماتیک میان ایران و امریکا برای حل موضوع برجام در حالی است که به گزارش ایسنا شماری از کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان که از متحدان امریکا به شمار میآیند خواستار حضور در مذاکرات احتمالی برجام شدهاند؛ در جدیدترین موضعگیری پیرامون این مسأله، «فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه عربستان با بیان اینکه امنیت منطقه برای کشورهای اروپایی و دولت جو بایدن حائز اهمیت است، اعلام کرد که ریاض در رابطه با فعالیتهای ایران و برنامه هستهای آن با دولت جدید امریکا گفتوگو خواهد کرد. یک روز پیش از این موضعگیری هم امانوئل مکرون، رئیسجمهوری فرانسه گفته بود که عربستان سعودی باید بخشی از مذاکرات بر سر توافق با ایران باشد. وی با طرح این ادعا که زمان باقی مانده برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هستهای بسیار کوتاه است، مدعی شد که باید از اشتباه توافق هستهای ۲۰۱۵ که در آن قدرتهای منطقهای از توافق با تهران خارج بودند، خودداری شود.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه اما در واکنش به این موضع مکرون، یادآور شد که برجام قابل مذاکره مجدد نبوده و امریکا از این توافق خارج شده و اروپا در حفظ آن ناتوان بوده است و اگر تمایلی به احیا و حفظ برجام وجود دارد راه حل آن ساده است، امریکا به برجام بازگردد و تمامی تحریم های برجامی و غیر برجامی که در دوره رئیس جمهور پیشین آن کشور وضع شده اند را رفع نماید.او افزود: اگر مقامات فرانسوی نگران فروش تسلیحاتی هنگفت خود به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هستند، بهتر است در سیاست های خود تجدیدنظر کنند.
از امروز و با شروع دهه فجر آغاز میشود
۴۲ هزار برنامه برای گرامیداشت سالگرد انقلاب
نصرتالله لطفی قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور با اعلام برنامههای ویژه یومالله ۱۲ بهمن، گفت: در راستای برنامهریزی بزرگداشت ایامالله دهه فجر انقلاب اسلامی، با تشکیل ۲۴ کارگروه تخصصی متشکل از تشکلهای مردم نهاد، ارگانها و نهادهای انقلابی، برنامهریزیهای فراگیری انجام شده است تا بزرگداشت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را با بیش از ۴۲ هزار عنوان برنامه و مراسم سلامت محور با رعایت دقیق شیوه نامههای بهداشتی و پرهیز از هر نوع فراخوان عمومی و تجمع، آیینها و ویژه برنامههایی خواهیم داشت که طلیعه این رخداد مهم، گرامیداشت سالروز بازگشت پرخیر و برکت امام راحل عظیم الشأن به میهن اسلامی پس از ۱۵ سال تبعید و هدایتگر جریان انقلاب، به میهن اسلامی خواهد بود.
بهگزارش روابط عمومی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، لطفی با اشاره به سالگرد ورود تاریخی بنیانگذار انقلاب به میهن اسلامی گفت: از جمله برنامههای ۱۲ بهمن ماه امسال، رژه موتوری، گلباران مسیر حرکت امام از فرودگاه مهرآباد تا بهشت زهرا(سلامالله علیها)، برگزاری مراسم ویژه در جوار مضجع شریف امام بزرگوار در آستان مقدس آن عزیز سفر کرده و آیین ویژهای در بهشت زهرا (سلامالله علیها) در محل جلوس و سخنرانی تاریخی و فراموش نشدنی رهبر کبیر انقلاب اسلامی و شستوشوی ضریح مطهر امام راحل با گلاب ناب کاشان، به صدا درآمدن ناقوس کلیساها و بوق کشتیها و قطارها، پخش قرآن از مأذنههای مساجد، میباشد.
او اضافه کرد: برنامه دیگری که در روز ۱۲ بهمن برگزار میشود، آیین ویژه گلباران بیت شریف امام خمینی(قدسالله نفس الزکیه) در خاستگاه انقلاب اسلامی، شهر مقدس قم است که بیت انقلاب نام گرفته است. بیت شریف و تاریخی که نطق امام علیه دستگاه ستمشاهی، هدایت انقلاب، دستگیری و تبعید رهبر انقلاب اسلامی توسط رژیم مزدور و دست نشانده شیطان بزرگ امریکا از همین محل صورت گرفته است. همچنین ویژه برنامه دیگری در زادگاه بنیانگذار مقدس نظام اسلامی در شهر خمین و گلباران بیت را خواهیم داشت.
این مقام مسئول گفت: از جمله برنامههای فراگیر دیگر در روز ۱۲ بهمن ماه، نواخته شدن زنگ انقلاب در تمامی واحدهای آموزشی است، که به ۲ شیوه نمادین، با حضور مقامات و مسئولان ملی و استانی از جمله وزیر محترم آموزش و پرورش، استانداران محترم و ائمه جمعه محترم در تعدادی از واحدهای آموزشی و طرح شاد با قریب به ۱۵ میلیون مخاطب دانشآموز خواهد بود.
انتقادات محجوب از تصمیمات بودجهای مجلس
به نام فقرا به کام ثروتمندان
دبیر کل خانه کارگر، برخی تصمیمات بودجهای در کمیسیون تلفیق مجلس را به ضرر فقرا و به نفع ثروتمندان دانست.
بر اساس تغییرات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس، رقم یارانه در سال آینده به 91 هزار تومان میرسد. کمیسیون تلفیق همچنین ارز 4200 تومانی که برای تأمین کالاهای اساسی اختصاص یافته را حذف کرده و نرخ ارز در بودجه را 17500 تومان محاسبه کرده است. به گزارش ایلنا، علیرضا محجوب درباره افزایش نرخ یارانه نقدی گفت: در زمان قانون هدفمندی یارانهها هم گفته بودم که مخالف پرداخت نقدی هرگونه کمکی هستم که در ازای آن کاری انجام نمیشود. در واقع نباید با تعاریف مبهم برای کمک به سفره مردم یارانه نقدی پرداخت کنیم بدون اینکه بدانیم چهکسی کار میکند یا نمیکند. وی ادامه داد: معتقدم با این اقدام آنچه در عمل اتفاق افتاده و خواهد افتاد، پرداخت یارانه سنگین به ثروتمندان است و عملاً آنها از کیسه مردم برداشت میکنند. به گفته این نماینده ادوار مجلس، تورم هدیه به ثروتمندان است. پس افزایش یارانه نقدی چون در ازای آن کاری نشده به نام فقرا و به کام ثروتمندان خواهد بود. محجوب ادامه داد: اینگونه تصمیمها در واقع بر کسری بودجه میافزاید. از سوی دیگر اتفاقاتی در کنار آن روی خواهد داد یعنی حجم پول، نقدینگی و پایه پولی افزایش مییابد و حتی سرعت گردش پول را تحت تأثیر قرار میدهد و چون در ازای آن تولیدی ایجاد نشده بار فزاینده تورمی ایجاد خواهد شد. وی تصریح کرد: باید توجه داشت که وقتی پول فعال به پول منفعل تبدیل میشود در خدمت نامولدها و سوداگران قرار میگیرد. بنابراین لطفاً بهنام فقرا و به کام ثروتمندان تصمیم نگیرید. محجوب با هشدار نسبت به عواقب ارز 17500 تومانی بودجه (تصمیم کمیسیون تلفیق) اظهار داشت: ارز 4200 تومانی با وجود رانت، در سبد کالایی حداقل به 7 یا 8 هزار تومان میرسید، حالا میخواهید نرخ آن را به 17500 تومان برسانید. وی ادامه داد: به هیچ وجه اعتقاد ندارم که دستکاری ارز 4200 تومانی از نظر سیاسی به نفع کشور باشد و ضمن اینکه تأثیرات ملی و بینالمللی دارد یعنی ملاک سنجش در اعلام تولید ناخالص داخلی در سازمانهای جهانی مانند بانک جهانی و صندوق بینالمللی پول تغییر و جزو کشورهای فقیر محسوب میشود. باید به واضعان این پیشنهاد عواقب سیاسی و اقتصادی و اجتماعی آن هشدار داده شود تا در صورت اجرا پاسخگوی ملت باشند.
لایحه بودجه سهشنبه به صحن میرسد
بررسی لایحه بودجه 1400 از سهشنبه این هفته در صحن علنی مجلس آغاز میشود. محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در نشست خبری دیروز خود، گفت که هر طرح و لایحهای دو مسیر پیش روی خود دارد و بودجه با اینکه احکام اختصاصی در آییننامه داخلی مجلس دارد از این جهت با طرحها و لوایح دیگر تفاوتی ندارد یا در کلیات به تصویب میرسد یا نه. وی ادامه داد: در صورت تصویب کلیات وارد بررسی جزئیات خواهیم شد که روال آییننامه مشخص است و مثل سابق در صحن بررسی میشود اما احتمال دیگر رد کلیات است که در این صورت برخلاف سایر طرحها و لوایح به دولت برمیگردد و دولت دو هفته فرصت دارد بازنگری کند که در صورت بازنگری لایحه به جای کمیسیونها مستقیماً در صحن مورد رسیدگی قرار میگیرد اگر کلیات در صحن تصویب و تأیید شد به کمیسیون تلفیق میرود و کمیسیون تلفیق جزئیات را بررسی میکند و بعد در صحن مطرح خواهد شد و جزئیات مورد بررسی قرار میگیرد. وی ادامه داد: اگر در همان مرحله هم مجلس با کلیات موافقت نکرد فرصتی باقی نیست و راهکار این است که بودجه بهصورت سه دوازدهم تصویب شود. فرهنگی در خصوص تغییراتی هم که از سوی کمیسیون تلفیق روی بودجه سال آینده انجام شده هم اضافه کرد: با توجه به تلاشهای زیادی که اعضای کمیسیون تلفیق بودجه انجام دادند، برخی رانتها را حذف کردند برخی مسائلی را که میتوانست موجب نگرانی شود برایش تدبیر کردند بحث دارو، نهادههای دامی و مواد مهم خوراکی را حفظ کردند و با محدودیتهای مشخص در اختیار دستگاههای مرتبط ذیربط و عوامل آن قرار میدهند و در مراحل دیگر لازم بود این رانت را حذف کنند که این کار را انجام دادند و منابع آن را در اختیار مردم گذاشتند. او ادامه داد: البته یک راهکاری که کمیسیون تلفیق اراده داشت این بود که این تبدیل به کالا شود و در اختیار مردم قرار گیرد، ولی با توجه به ابهامات موجود زمینه فراهم شد که بخشی در تلفیق و بخشی موکول به صحن شود تا نهایی شود، اما قدر مشترک آن این است که بهصورت کالا و بهصورت نقدی در اختیار مردم قرار میگیرد.
مردم تکیهگاه مستحکم انقلاب
رسول منتجبنیا
دبیرکل حزب جمهوریت
انقلاب اسلامی مردم ایران آغاز 43 سالگی خود را در حالی به جشن مینشیند که از همان روزهای ابتدایی، دشمنان این انقلاب و ملت شمارش معکوس برای شکست آن را کلید زده و پایانش را نوید میدادند. این دوگانه اکنون در صحنه جهانی معنایی نمیدهد جز تنومندتر شدن پیکره و عمیقتر شدن ریشههای این تحول بزرگ. تحولی که نه تنها علیرغم تلاشهای بسیار متوقف نشد بلکه آثار و تبعات آن اکنون فراتر از مرزهای ایران هم قابل مشاهده است.
در تمام عمر 43 ساله انقلاب اسلامی ایران میتوان با قاطعیت تمام به استمرار یک اصل بنیادین اشاره کرد؛ اینکه در طول این سالها ما هیچ توفیقی به دست نیاوردیم مگر با اعتماد و تکیه به آحاد ملت و هیچ ضربهای نخوردیم مگر آنکه در پس آن اهمال و غفلت از نقش اثربخش ملت دیده شود. مثال پیروزیها و توفیقات این انقلاب، خصوصاً در یک دهه اول استقرار آن بر پایه اعتماد و اتکا به مردم تاکنون بارها و بارها روایت شده اما این مسأله آنقدر حیاتی و اساسی است که به نظر نمیرسد تکرار این روایتها، کار زایدی باشد. خصوصاً اینکه متأسفانه در سالهای اخیر شاهد ضعفهایی عمده از این نظر در کشور هستیم.
هیچ عقل سلیمی در این موضوع شک ندارد که پشت سر گذاشتن بحرانهایی نظیر ترورهای پر تعداد، دسیسههای دشمنان خارجی برای سرنگونی نظام، 8 سال جنگ تحمیلی، مشکلات عدیده اقتصادی در داخل و نظایر متعدد این مسائل در دهه اول انقلاب و نمونههای دیگری در دهههای بعدی جز با رجوع مستقیم به مردم و مشارکت عمومی ملت امکانپذیر نبود. در طرف مقابل هم باید به مسائلی مانند مفاسد و سوء مدیریتهای بعدی، نارضایتی بابت برخی تصمیمات و آثار آنها و مسائلی از این دست اشاره کرد که ریشه همه آنها در کاستن از نقش مردم و افکار عمومی در فرآیند تصمیمگیریهاست. واضح است که اگر مسأله «شفافیت» و اولویت دادن به «منافع عمومی» در رأس مشغلههای نظام حکمرانی ما بود، امروز بخش زیادی از مفاسد موجود را شاهد نبودیم. یا به همین ترتیب اگر داوری مردم در قبال عملکرد مسئولان در چارچوب یک نظام انتخاباتی حداکثری انجام میگرفت و شایستهسالاری واقعی در کشور حاکم میشد، بسیاری از سوء مدیریتها اساساً امکان ظهور و بروز پیدا نمیکردند.
امروز پس از 42 سال انباشت تجربه به طور قطع نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار قویتر از دهه اول انقلاب است. توانمندیهای فنی و تکنولوژیک ما در زمینههای مختلف و خصوصاً نظامی به هیچ عنوان با آن دوران قابل قیاس نیست. به همین نسبت نفوذ و قدرت ما در منطقه نیز دچار تحولی بسیار بزرگ شده است. با این توصیف، وقتی این کشور در شرایط نسبتاً متزلزل پس از انقلاب توانست با تمام کاستیها و مشکلات آن روز، یک دهه بحران کامل را با موفقیت پشت سر بگذارد و از طولانیترین و البته ناعادلانهترین و نامتوازنترین جنگ کلاسیک قرن به سلامت بگذرد، اکنون نباید در قبال تهدیدات مشابه نگرانی چندانی داشته باشد. ما از این لحاظ در شرایط حاضر در یک وضعیت استوار و مسلط قرار داریم و روز به روز مستحکمتر میشویم.
نکته اما این است که بپذیریم نقاط آسیبپذیر ما هم اکنون در حوزه سرمایه اجتماعی و روابط حاکمیت-ملت فعال هستند. نقاطی که حملات رسانهای و تبلیغاتی دشمنان نیز به دنبال تقویت و تحریک دوچندان آنها میباشند. ما امروز در آستانه 43 سالگی انقلاب اسلامی نیاز داریم تا دست به بازخوانی و بازسازی جدی در حوزه اعتماد عمومی بزنیم. چرا که باید به یک توازن منطقی بین قدرت سخت و نرم خود برسیم. جایی که به نظر میرسد در بخش قدرت سخت دارای مزیتهای بسیاری هستیم و متأسفانه دلخوشی به این مزیتها قدری ما را از پرداختن به بخش قدرت نرم خودمان در داخل از منظر سرمایه اجتماعی غافل کرده است.
شکی نیست که این انقلاب نه تنها پا برجا خواهد ماند که همواره بر ابعاد قدرت خویش خواهد افزود اما افزایش کیفیت این پابرجایی و حیات مستمر در گرو بازسازی رابطه دولت-ملت است. رابطهای که در تمام این چهل و اندی سال گذشته، نجاتبخش ما در برابر هر طوفانی بوده است.
تشکیل جبهه انتخاباتی اصولگرا
جبهه تحولخواهان انقلابی بهعنوان ائتلافی جدید و با حضور سه حزب اصولگرا تشکیل شد. دبیران کل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی روز گذشته با برگزاری یک نشست خبری در خبرگزاری فارس تشکیل این جبهه را اعلام کردند.
به گزارش فارس، مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با بیان اینکه ایده شکلگیری جبهه تحولخواهان انقلابی از سال 84 مطرح بوده، گفت: در این جبهه نوآوری و نواندیشی در روش وجود دارد و در عمل انقلابی آن هم تحولخواهی وجود خواهد داشت.
او در ادامه با بیان اینکه مجموعه انقلاب اسلامی با توجه به اهمیتی که برای مشارکت مردمی قائل است نیاز دید که یک سازماندهی صورت گیرد و جبهه تحولخواهان انقلاب در این راستا شکل گرفت، تأکید کرد: این جبهه قرار نیست مدلی جدای مدل شورای ائتلاف نیروهای انقلاب داشته باشد و بنا داریم در کنار هم برای مشارکت بیشتر و انتخاب اصلح تلاش کنیم.
ابوطالبی: مذاکرات ۱+۵ می تواند دوجانبه شود
مشاور رئیس جمهوری با بیان اینکه برجام حاصل شرایط اضطراری بود، از فرارسیدن زمان تغییرات اساسی خبر داد و گفت که مذاکرات ۱+۵ می تواند به مذاکره دوجانبه تبدیل شود. حمید ابوطالبی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «برجام حاصل شرایط اضطراری بود و نه تنها ایران بلکه امریکا هم آمادگی رسیدن به توافقی قطعی و جامع و تصویب آن در کنگره را نداشت، لذا طرفین به برنامه جامع اقدام مشترک رسیدند. برنامهای وابسته به شرایط داخلی دو کشور و حاصل تمایل ایران و امریکا در برابر کارشکنی برخی کشورهای ۱+۵ در مذاکره.»
او در ادامه نوشت: «اینک نیز همان، برخی دنبال خودمختاری استراتژیک خود هستند و امریکا هم باز نشان داده تمایل رسیدن به تفاهمی جامع با ایران را دارد لذا زمان تغییرات اساسی و حرکت از ۱+۵ به دوجانبه فرا رسیده است این میتواند به مذاکره دوجانبه، گام برداشتن مرحلهای دو کشور و حل جامع و دوجانبه مشکلات تبدیل شود.»