نوید محمد زاده پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد تئاتر :
جایزه تئاتر فجر از جایزه ونیز برایم مهمتر است
مریم شهبازی
سیوهشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در حال و هوایی متفاوت از دیگر رویدادهای فرهنگی- هنری که نام این ایام بهعنوان آنها گره خورده به کار خود پایان داد؛ از سخنرانی حسین فاطمی و احساساتی شدن او و صحبتهای همراه بغض و اشک کریم اکبری مبارکه از پیشکسوتان تجلیل شده این دوره گرفته تا گلایه اسماعیل خلج به مجری برنامه که چرا از برگزیدگان خواسته شده پشت میکروفن نروند! البته از صحبتهای نویدمحمدزاده بعد از دریافت نخستین جایزه تئاتری زندگی هنریاش هم نمیتوان صرف نظر کرد.
تجلیل از چهار پیشکسوت تئاتر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سخنرانان این مراسم بود که سخنانی به اختصار درباره اهمیت برپایی این رویداد هنری گفت؛ او ضمن قدردانی از جوانانی که پای در راه پیشکسوتان گذاشتهاند تأکید کرد:«با راهی که جوانان در پیش گرفتهاند چشماندازی ارزشمند از هنر ایران را رقم خواهند زد. با تکیه بر همین مسأله میتوان در انتظار اتفاقات خوبی بود که در هنرهای نمایشی در حال وقوع است.» سیدعباس صالحی با اشاره به اینکه چشم اهالی فرهنگ به حوزه تئاتر و کارهای جوانان فعال این عرصه است از همه برگزارکنندگان جشنوار تئاتر فجر قدردانی کرد و طی سخنانی خطاب به داوران این دوره گفت که آنان فرصتی فراهم کردهاند تا خانواده این حوزه از تئاتر بگویند، از اینکه هر یک از این افراد در صدد رقم زدن آینده با عزت پیش روی سرزمینمان هستند.
اما این دوره جشنواره همچون روال سالهای گذشته از حسین عاطفی، کریم اکبریمبارکه، آندرانیک خچومیان و مهدی لزیری، چهار هنرمند پیشکسوت هم تجلیل کرد، حسین عاطفی نخستین سخنران این جمع چهار نفره بود که ضمن اشاره به سالها دوری از صحنه تئاتر گفت:«ایستادن من روی صحنه، آن هم بعد از سالها دوری برای جشن تئاتر است، تئاتری که از صلح و عشق میگوید و زندگی بهتری را میطلبد.» بخش دیگری از سخنان این هنرمند تئاتری که سابقه بیش از نیم قرن فعالیت هنری در سابقه کاری او ثبت شده درباره بیزاری تئاتر از دروغ و فریب بود. وی تأکید کرد:«تئاتر از تک جنسیتی، تک صدایی و تبعیض بیزار است. طی سالهای کاریام از فرصت بازی و همراهی دو کارگردان شریف برخوردار شدم که برای من تجربه دو دوره تاریخی اثر بخش به شمار میآمد. با محاکمه ژاندارک در کنار رکنالدین خسروی و گالیله زنده یاد حمید سمندریان تئاتر را دوباره معنی کردم.» بعد از عاطفی که جشن تئاتر را متعلق به همه هنرمندان دانست و از جای خالی برخی اظهار تأسف کرد نوبت به کریم اکبری مبارکه از دیگر هنرمندان پیشکسوت تئاتر کشورمان رسید، هر چند که پشت میکروفن احساساتی شد و توان چندانی برای سخنرانی پیدا نکرد. او با وجود بیش از نیم قرن کار هنری این تجلیل را یکی از مهمترین شبهای زندگی اش خواند و گفت:«اجازه میخواهم این هدیه ارزشمند را با تمامی هنرمندان فراموش شده کشورم شریک شوم.» در حالی که همه حاضران به احترامش ایستادند و اکبری مبارکه را یکصدا تشویق کردند خود را مدیون هنرمندانی همچون سمندریان، کوثری، گلشیری و پرورش دانست و تأکید کرد اگر آنان نبودند هرگز چنین تقدیری رخ نمیداد. مهدی لزیری از دیگر هنرمندان تجلیل شده این شب هم در سخنانی تصریح کرد: «امشب همه خاندان تئاتر کنار هم هستند، ما از آغاز خاکمان را با آردبیز ریختند و با روح ملکوتی اندود کردند و کوزهای ساختند که این کوزه آب گوارا، صاف و پاک را میطلبد اگر کوزه ترک بردارد، نه آب میماند نه آبرو. باید همواره باهم باشیم.»
آندرانیک خچومیان از مترجمان آثار نمایشی آخرین هنرمند تجلیلی این دوره بود، او ضمن اشاره به اینکه طی روزهای برگزاری جشنواره شاهد حضور و فعالیت پرشور جوانان بوده گفت:«طی سالهای اخیر جوانان بسیاری به حوزه تئاتر قدم گذاشتهاند، جوانانی که بیاغراق عاشق این هنر هستند. از مسئولان میخواهم امکانات لازم را در اختیار آنها بگذارند چون آنها هستند که فردا را میسازند.»
اعلام اسامی برگزیدگان بخشهای مختلف جشنواره با حضور برخی هنرمندان همراه بود، اسماعیل خلج که برای اهدای جوایز به روی صحنه حاضر شده بود در واکنش به گفتههای مجری برنامه مبنی بر اینکه فرصت کم است و برگزیدگان پشت میکروفن نروند، گفت:«در همه جشنوارههای دنیا رسم بر این است که اختتامیه متعلق به برندههاست، متعلق به جوانهایی است که زحمت کشیدهاند و حق دارند خوشحالیشان را پشت میکروفن به همه نشان دهند. عیبی ندارد ساعت مراسم را طولانیتر کنید اما جوانها بتوانند خوشحالیشان را نشان دهند.»
خوشحالی نوید محمدزاده از اولین جایزه تئاتریاش
اما سخنرانی نوید محمدزاده که برای بازی در نمایش «بیگانه در خانه» موفق به دریافت اولین جایزه تئاتریاش شده بود هم از بخشهای جالب این مراسم بود؛ او گفت: «نزدیک به ۳۰ جایزه سینمایی دارم اما من بچه تئاترم! بعد از ۱۷ سال کار، اولین جایزه تئاتریام را در جشنواره تئاتر فجر گرفتم و این مهمترین جایزهای است که گرفتهام. برایم حتی از جایزه جشنواره ونیز مهمتر است.»
این بازیگر سینما و تئاتر به بیان خاطرهای از سالها پیش و دورانی که برای رساندن خود به کلاسهای تئاتر و دانشگاهی باید هر صبح زود از کرج خود را به تهران میرسانده گفت:«هر وقت جایزه سینمایی گرفتم، میگفتم پسر تئاتر ایران هستم، ممنون که تأیید کردید.»
از گفتههای دیگر برگزیدگان این جشنواره میتوان به ناراحتی هنرمندان حاضر از جای خالی دیگر اهالی این عرصه همچون آتیلا پسیانی، محمد حسن معجونی، صابر ابر و... اشاره کرد؛ البته همه سخنرانی به ابراز ناراحتیهای اینچنینی ختم نشد، برخی دیگر هم با اشاره به شرایط ناامیدی حاکم بر نوجوانان و جوانان تأکید کردند که این سرزمین متعلق به همه ماست و باید آن را ساخت.
بـــــرش
فهرست کامل برگزیدگان بخش اجرای صحنهای جشنواره تئاتر فجر
در بخش تئاتر صحنهای مجتبی رستمیفر جایزه طراحی حرکت برای نمایش «همه فرزندان مکبث»، ایمان نخلستانی برای نمایش «همه فرزندان مکبث» جایزه طراحی نور، جایزه طراحی صدا و ارائههای صوتی به علیرضا اکبریان برای نمایش «بیگانه در خانه»، جایزه طراحی گریم به فاطیما حزباوی برای نمایش «همه فرزندان مکبث»، جایزه موسیقی به بهفر کلیدی برای نمایش «همه فرزندان مکبث» اهدا شد. در بخش جوایز صحنهای هم رومینا مؤمنی از تهران برای بازی در نمایش «بیگانه در خانه» جایزه بازیگری زن، امیر جدیدی از تهران برای نمایش «شاه ماهی» هم جایزه بازیگری مرد را به خود اختصاص دادند. علاوه بر این نوید محمدزاده هم موفق به دریافت جایزه ویژه هیأت داوران در بخش بازیگری مرد برای بازی در نمایش «بیگانه در خانه» شد. جایزه ویژه هیأت داوران هم به گروه نمایش «ژنتیک» به کارگردانی مهسا غفوریان از مشهد اهدا شد. آخرین تجلیل این جشنواره هم اهدای جایزه بزرگ به گروه نمایشی «بیگانه در خانه» به کارگردانی سیدمحمد مساوات بود.
در نود و دومین مراسم اهدای جوایز اسکار چه گذشت
یک شب تاریخساز
وصال روحانی
صبح روز دوشنبه در مراسم اهدای نود و دومین دوره جوایز اسکار که در «دالبی تیاتر» شهر لسآنجلس برگزار شد، «پارازیت» (انگل) ساخته خبرساز بونگ جون هو از کرهجنوبی با فتح جایزه اسکار برترین فیلم سال نخستین فیلم غیرانگلیسی زبان در تمامی تاریخ شد که این جایزه را تصاحب کرده است. «پارازیت» که اوایل خردادماه امسال در جشنواره معتبر کن فرانسه هم اول شده بود، با فتح چهار مجسمه طلایی در این روز پرجایزهترین فیلم در «اسکار 2020» شناخته شد. این در حالی شکل گرفت که «ژوکر» با 11 کاندیدایی فقط دو اسکار را صاحب شد و «1917» ساخته سم مندس با 10 نامزدی به سه مجسمه طلایی قناعت کرد و «روزی روزگاری در هالیوود» هم که دستپخت کوئنتین تارانتینو است، از 10 کاندیداییاش در شاخههای مختلف فقط در دو قسمت پیشتاز شد و از همه بدتر وضع «ایرلندی» مارتین اسکورسیزی بود که 10 نامزدی کسب کرده بود اما در مراسم دوشنبه دستش بهکلی خالی ماند.
واکین فینیکس: با عشق به سوی انسانیت بروید
اگر بونگ جونهو و فیلمش بهرغم تمامی تحسینهای یکسال اخیر پیروزی بسیار دور از انتظاری را در اصلیترین شاخه اسکار تجربه کرد، پیشتازی واکین فینیکس در قسمت برترین بازیگر مرد نقش اول چیزی بود که از قبل هم محرز بهنظر میرسید. فینیکس که بهخاطر ایفای نقش در «ژوکر» تادفیلیپس اسکار را برای اولینبار در عمرش صید کرد، باز یکی از نطقهای فلسفی و البته عدالتطلبانهاش را تکرار کرد و در بخشی از اظهاراتش گفت: «خواسته من از این جهان آشفته این است که دیگر هیچکس حتی فراتر از انصاف و عدالت را برای خود طلب نکند و در پی سلطهگری نباشد.»
بونگ جونهو؛ با دیدن فیلمهای اسکورسیزی کارگردان شدم
بونگ جونهو فیلمساز کرهای که با فتح مهمترین جایزه میان مجسمههای طلایی
24 گانهای که صبح دوشنبه در لسآنجلس توزیع شد، اوج تواضعاش را زمانی نشان داد که گفت هنر فیلمسازی را با نگاه کردن مکرر فیلمهای پرشمار اسکورسیزی آموخته و او، استاد واقعی تمامی زندگیاش بوده است. بونگ جونهو افزود: «هرگز تصور نمیکردیم فرجام نهایی کارمان چیزی باشد که میبینیم. این از شیرینترین لحظات تاریخ سینما است زیرا راه کشورهای بهظاهر درجه چندم را به سوی هرم هنر سینما میگشاید.»
رنه زلوگر؛ جایزه من نشانگر صلاحیتهای فراموش شده جودیگارلند است
اگر واکین فینیکس از همان بدو نمایش «ژوکر» به فاتح قریب به یقین اسکار بهترین بازیگر مرد تبدیل شده بود، رنه زلوگر دیگر هنرپیشه میانسال امریکایی نیز به آرامی و از اوایل پاییز امسال به شانس اول فتح اسکار برترین بازیگر زن سال مبدل شده بود. زلوگر که در سال 2003 اسکار بهترین بازیگر زن مکمل را نیز بهخاطر ایفای نقش در «کوهستان سرد» اپیک وسترن آنتونی مینگلا به دست آورده بود، دوشنبه پس از حضور در «سن» اسکار 2020 برای دریافت جایزه تازهاش خطاب به حاضران در این آیین گفت: «از اینکه این تجربه یگانه را برای من رقم زدید، تشکر میکنم و همین طور از چهار زن شایسته دیگری که کاندیدای این بخش بودند».
راجر دیکینز: این یک رؤیا در دل واقعیت است
یکی از برندگان اسکار 2020 راجر دیکینز استاد مسلم و کهنهکار هنر فیلمبرداری بود که به خاطر تصویربرداری شگفتانگیزش در «1917» اپیک جهانی اول سم مندس مجسمه طلایی بهترین فیلمبرداری را برای دومین بار به دست آورد. او که بزرگانی چون رابرت ریچاردسون تصویربردار «روزی روزگاری در هالیوود» و رودریگو ریتو فیلمبرداری «ایرلندی» را در راه و تصاحب اسکار امسال ناکام گذاشت خطاب به حاضران گفت: «همه ما مدیون سم مندس هستیم که رؤیاییترین قصه را در دل واقعیترین رویداد جای داد و خط کار تمامی اعضای گروه تولید را تعیین کرد».
برد پیت: جایزه من متعلق به تارانتینو و دیکاپریو است
برخی معتقدند اسکار اهدا شده به براد پیت در مراسم امسال بیش از آنکه نشانه صلاحیت وی در این فیلم خاص بوده باشد، نوعی پاسداشت حضور وی در فیلمهای متعدد پرفروش در 30 سال اخیر بوده و کارگزاران هالیوود خواستهاند میلیاردها دلار پول بهدست آمده براساس حضور موفق پیت در فیلمهای متعدد را با دادن این اسکار به او جبران کنند. حقیقت امر هرچه باشد، براد پیت که یک ماه و اندی پیش گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد نقش دوم را نیز برده بود، پس از دریافت اولین اسکار عمرش گفت: «از آکادمی بسیار متشکرم که حضور مرا ارج گذاشت اما من این جایزه را متعلق به تمامی اعضای گروه تولید این فیلم و بخصوص کوئنتین تارانتینو و دیکاپریو میدانم زیرا این مجموعه تلاشهای ما است که این تجسم و تصویر ویژه سینمایی را خلق کرده و این داستان هالیوود است که در قالب قصه سلاخی شدن شارون تیت (همسر سابق رومن پولانسکی کارگردان لهستانی) به تمامی جهانیان اعلام هشدار میکند. این هشدار که اگر مراقب رؤیاهایتان نباشید و زیادهروی یا سهلانگاری کنید، هنر سینما نیز حرکت آخرین و عامل فاجعه خواهد بود.»
بابک ندرخانی، مسئول ناشران الکترونیک (دیجیتال) سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از ثبتنام ناشران الکترونیک برای حضور در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران خبر داد، این ثبتنام که از دوشنبه آغاز شده تنها تا امروز(چهارشنبه) از طریق سایت www.tibf.ir امکان پذیر خواهد بود.
مراسم پایانی جشنواره «یک داستان یک نمایشنامه» شامگاه دوشنبه با معرفی نفرات اول تا پنجم برگزار شد.
نشست هفتگی شهر کتاب در روز سهشنبه ۲۹ بهمن ساعت ۱۶:۳۰ به نقد و بررسی کتاب «بنیاد حق طبیعی» اختصاص دارد که با حضور آرش اباذری، شروین مقیمی و سیدمسعود حسینی در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار میشود.
۱۳ اثر برای حضور در بخش مسابقه دومین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه کیش پذیرفته شدند.
جایزه بینالمللی برای داستان عربی ۲۰۲۰ با انتشار فهرست فینالیستهای این دوره، اسامی ۶ نامزد راهیافته به بخش نهایی این دوره خود را اعلام کرد.
کتاب «دانته آلیگیری» نوشته مارک موسا با ترجمه مهدی سحابی توسط نشر مرکز منتشر و راهی بازار نشر شد.
صبح امروز چهارصدونهمین نمایشگاه کتاب استانی و دوازدهمین نمایشگاه کتاب استان یزد در محل دائمی نمایشگاههای این شهر افتتاح میشود.
نمایش «جان گابریل بورکمن» نوشته «هنریک ایبسن» با ترجمهای از ناصر ایرانی و کارگردانی سیدرحیم موسوی در تئاتر شهر سمنان به روی صحنه رفت.
بازنمایش آثار هفتمین دوره ۱۰ روز با عکاسان ایران از ۲۶ بهمن در موزه هنرهای صنعتی کرمان برگزار میشود.
در ادامه سلسله نشستهای نقد و بررسی موسیقی فیلم در فرهنگسرای نیاوران، نصرالله داوودی منتقد موسیقی در ۲۴ بهمن ماه به بررسی آثار موسیقی فیلم تام نیومن میپردازد.
فیلم سینمایی «نرگس مست» فیلمی درباره بزرگان موسیقی و هنر به نویسندگی و کارگردانی «جلالالدین دری» از امروز (۲۳ بهمن)، در سرگروه فرهنگ روی پرده میرود.
متن کامل شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی با ترجمه پییر لوکوک استاد ایران شناس بلژیکی و استاد دانشگاه سوربن از سوی انتشارات بللتر در فرانسه منتشر شد.
محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از افزایش ریالی و عددی بن کارتهای خرید کتاب در سیوسومین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران خبر داد. البته رقم دقیق این بن کارتها هنوز مشخص نیست و قرار است هفته آینده اعلام شود.
در آستانه برگزاری یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی، رادیو انتخابات راهاندازی میشود.