ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
میلاد منشی پور در گفت و گو با «ایران»:
«تپسی» وارد فرابورس می شود
سوسن صادقی
خبرنگار
مدتها است که سخن از ورود استارتاپها به بورس است. استارتاپهایی که به اندازه، سایز و میزان رشد قابل قبول دست یافتهاند و بهنوعی حتی به سوددهی رسیدهاند و بهنظر میرسد میتوانند در بازار سرمایه ورود کرده و سهام خود را به مردم واگذار کنند؛ البته مدیران استارتاپ ها، همیشه نگرانی هایی بابت گفت وگو با مدیران بازار سرمایه برای ورود به بورس داشته اند ولی گویا این روزها وضعیت بگونهای رقم خورده که باب ورود استارتاپها به بورس فراهم است. یکی از استارتاپهایی که قرار است بزودی وارد فرابورس شود، تاکسی اینترنتی «تپسی» است. استارتاپی که بعد از چندسال فعالیت خود به این نتیجه رسیده که میتواند وارد فرابورس شده و مطمئن است که عرضه سهام آن با استقبال مردم روبهرو خواهد شد. با «میلاد منشی پور» بنیانگذار و مدیرعامل تاکسی اینترنتی «تپسی» درباره ورود آنها به فرابورس و البته در خصوص روزهای کرونایی که کسب و کارها بخصوص تاکسیهای اینترنتی آسیب دیدند به گفتوگو نشستهایم که میخوانید.
این روزها بحث بورس داغ است آیا شرایط ورود استارتاپها به بورس فراهم است چون پیش از این کارشناسان مدعی بودند که بورس آماده حضور استارتاپها نیست؟
فارغ از اینکه شرایط بورس اکنون برای ورود آماده است یا نه باید گفت استارتاپها، چارهای جز حضور در بورس ندارند و برای رشد بیشتر، یا باید سرمایهگذار جذب کنند یا وارد بورس شوند. وقتی شرکتهای اینترنت محور دنیا را نگاه میکنیم میبینیم که این شرکتها یا یک سرمایهگذار خارجی دارند که بخشی از سهام آنها را خریداری کرده یا وارد بورس شدهاند. همه استارتاپهای دنیا مانند اوبر، آمازون و... وقتی از یک سایزی بزرگتر شدند، حتماً وارد بورس شدهاند و گریزی جز طی کردن این مسیر نیست.
خوشبختانه ورود تپسی به بورس با زمانی مصادف شده که بورس، شرایط بسیار خوبی دارد چرا که در حال حاضر هم تعداد شرکتهایی که عرضهکننده سهام هستند، کم است و هم تقاضا بسیار بالاست ازسوی دیگر سرمایهگذاری در دیگر حوزهها مانند دلار، مسکن، سکه و... هم راکد است بنابراین بهنظر میرسد وضعیت کنونی هم برای ما و هم برای بازار سرمایه، موقعیت خوبی است.
کارشناسان مدعی هستند که حتی اگر استارتاپها آماده ورود به بورس هم باشند، باز هم ترس و نگرانی دارند و این ترس اجازه نمیدهد که به بورس ورود کنند. آیا این ترس در مجموعه شما «تپسی» وجود داشت و چطور بر آن غلبه کردید؟
بههر حال ترس و نگرانی در استارتاپها برای ورود به بورس وجود دارد و آن هم ناشی از نگاه بازار سرمایه به شرکتهای اینترنت محور است در شرکتهای اینترنت محور، رشد در کنار سوددهی بسیار مهم است از طرف دیگر، دارایی اصلی ما شبکه مشتریان (رانندهها و مسافران) است و این دارایی برای ما ایجاد ارزش میکند. با توجه به این موارد، ما در ابتدا فکر میکردیم بازار سرمایه هنوز به گفتمان با استارتاپها عادت ندارد ولی وقتی ما و چند شرکت اینترنت محور دیگر گفتمان خود را با بورس، وزارت اقتصاد و... شروع کردیم، متوجه شدیم که نگرانیهای ما نابجا بوده و بازار سرمایه و بورس طالب ورود استارتاپها هستند و این پذیرش در آنها وجود دارد از اینرو آمادگی خود را برای ورود به بورس اعلام کردیم. البته هنوز باید کارهایی را که برای ورود به بورس نیاز است ، تکمیل کنیم که در حال انجام آن هستیم.
آیا «تپسی» تنها استارتاپی است که در حال آماده شدن برای ورود به بورس است؟
خیر. تا آنجایی که میدانم ما تنها شرکت اینترنت محوری نیستیم که آماده ورود به بورس هستیم، بلکه دیجی کالا و کافه بازار هم آماده ورود به بورس هستند.
آیا فکر میکردید که روزی «تپسی» آماده ورود به بورس شود؟
در حقیقت ما از همان روز اولی که «تپسی» را راهاندازی کردیم به چنین روزی فکر میکردیم و جزو استراتژی ما بود. بههمین دلیل از همان ابتدا تلاش کردیم به موضوعاتی مانند شفافیت مالی، سیستمهای گزارش دهی، سوددهی، رشد و... را که برای ورود به بورس لازم است، توجه کنیم و خوشبختانه اکنون به نقطهای رسیدهایم که از نظر سایز و اندازه، میزان درآمد، فروش و... کاملاً آماده ورود به بورس هستیم.
پس اکنون «تپسی» به سوددهی رسیده که میخواهید وارد بورس شوید؟
بله، خوشبختانه شرکت ما به سوددهی رسیده است. البته باید بگویم که ما قصد ورود به فرابورس را داریم و معیار اصلی ورود به فرابورس، سودده بودن شرکت نیست، البته کار شرکتی که به سوددهی رسیده باشد، در بورس راحتتر است و اگر به سوددهی نیز نرسیده باشد مسیر سخت تری برای ورود به بورس پیش رو دارد، در دنیا نیز میزان ارزشگذاری استارتاپها لزوماً سودآوری نیست و همین که شرکتی امید به سوددهی داشته باشد، کفایت میکند.
آیا فکر میکنید مردم در حال حاضر آماده خرید سهام استارتاپها در بورس هستند؟
بله. ما فکر میکنیم مردم از خرید سهام استارتاپها در بورس استقبال کنند.
فکر میکنید «تپسی» چه زمانی وارد فرابورس شود و مردم برای خرید سهام آن اقدام کنند؟
دقیق نمیتوانم بگویم اما فکر میکنیم بتوانیم در تابستان وارد بورس شویم.
با شیوع کرونا بخشی از استارتاپها آسیب دیدند این بیماری چه تأثیری روی تاکسیهای اینترنتی مانند «تپسی» گذاشت؟
بهعلت شیوع کرونا و خانه ماندن مردم، تردد در شهرها کاهش یافت و بههمین دلیل، درآمد ما از اسفندماه روند نزولی داشت، چرا که علاوه بر تعطیلی برخی شرکتها، کارکنان بسیاری از شرکتها بهصورت دورکار یا پاره وقت فعالیت میکردند و مراکز تفریحی، خرید و... نیز تعطیل شدند. کاهش ترددهای شهری بهگونهای بود که در تعطیلات عید، 70 درصد سفرهای تپسی نسبت به تعطیلات عادی سال گذشته کاهش و روند نزولی تردد و درآمدزایی ما ادامه داشت. از انتهای فروردین که وضعیت تقریباً بهحالت عادی برگشت، دوباره با افزایش تردد مواجه شدیم اما همچنان میزان ترددهای شهری، 50درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.
در «تپسی» چطور بر بحران کرونا غلبه کردید چون بسیاری از کسب و کاریهای اینترنتی در این شرایط بشدت آسیب دیدند؟
شرایط سختی برای بسیاری از شرکتها رقم خورد که کماکان هم ادامه دارد. خب ما ابتدا سعی کردیم سلامت کارکنان خود را مدیریت کنیم و تا جایی که امکان داشت تلاش کردیم نگرانیهای پیش آمده را کاهش دهیم. چون بحران یک سمت قضیه است و نگرانیهای بهوجود آمده سمت دیگر قضیه، در سال جدید برخی از کارکنان شرکت را دورکار کردیم. برخی را به مرخصی فرستادیم و سپس تلاش کردیم نقدینگی خود را مدیریت کنیم. در این بحران دولت نقش مهمی دارد و میتواند با ارائه بستههای حمایتی به کمک اکوسیستم استارتاپی بیاید هرچند این اکوسیستم همواره مستقل بوده و بدون کمک دولت فعالیت کرده ولی در شرایط بحرانی مانند شرایط فعلی ایجاب میکند که دولت ورود کند. البته دولت بسته حمایتیای را از طریق سازمان فناوری اطلاعات و صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه داده است ولی ما هنوز نتوانستیم از آن استفاده کنیم چون شرایطی که از ما خواستهاند را هنوز نتوانستیم ارائه دهیم و درصدد هستیم که از این بسته استفاده کنیم.
رانندهها در استارتاپهای اینترنت محور نقش مهمی دارند و با شیوع کرونا آنها نیز آسیب دیدند چه اقدامهایی برای آنها انجام دادید؟
یکی از نگرانیهای اصلی ما در این مدت، رانندههایی بودهاند که بهصورت تمام وقت در سیستم حملونقل اینترنتی کار میکنند. چون آنها بیشتر تحت تأثیر این بیماری قرار داشتند و علاوه بر اینکه در معرض بیماری بودند، بهدلیل کاهش تردد از نظر درآمدی آسیب زیادی دیدند. از اینرو سعی کردیم در حد توان از آنها حمایت کنیم. به این منظور توافقنامهای را با بنیاد علوی امضا کردیم که در صورت عملیاتی شدن اتفاق خوبی خواهد بود و رانندگان تمام وقت ما میتوانند از یک تا 5 میلیون تومان وام دریافت کنند. البته وزارت رفاه برای حمایت از رانندههای ناوگان حملونقل عمومی بستههای حمایتی در نظر گرفته که ما هم با این وزارتخانه مذاکره کردهایم تا رانندگان ما نیز مشمول دریافت این بستهها شوند اما متأسفانه هنوز جوابی دریافت نکردهایم. بسیاری از رانندههای ما همان شرایط رانندگان ناوگان حملونقل عمومی را دارند و ما کماکان پیگیر هستیم تا آنها نیز این کمکها را دریافت کنند.
افزایش نرخ در روزهای کرونایی خبرساز شد آیا «تپسی» نیز افزایش نرخ داشت؟
خیر. اتفاقاً در این روزها، نرخهای تردد با تپسی کاهش یافته است. البته این اتفاق ارتباطی با تصمیم ما نداشته و طبق الگوریتمهای قیمتگذاری سفرهای تپسی صورت میگیرد. به این صورت که وقتی عرضه و تقاضا به هم میریزد و تقاضا کم میشود، نرخ هم کاهش مییابد و بههمین دلیل معدل نرخ در اسفند و فروردین ماه کاهش را نشان میدهد. البته باید بگویم تپسی سرویس جدیدی ارائه داده که افزایش نرخ داشته است.
این سرویس جدید چگونه سرویسی است؟
این سرویس جدید «سفر سپید» نام دارد. در این سرویس، با توجه به شیوع کرونا، برای محافظت از راننده و مسافر، رانندهها باید هزینه اضافهای را برای ایمن کردن محیط متقبل شوند به این ترتیب که با استفاده از یک حائل جداکننده، فضای سفیر یا همان راننده تپسی در خودرو از مسافر جدا میشود. علاوه بر این باید وسایل ضدعفونی و... تهیه کند و پیش از سوار شدن هر مسافر جدید، خودرو را ضد عفونی کند بههمین دلیل کمی نرخ این سفرها بالاتر است، چراکه خرید وسایل ضدعفونیکننده و ماسک خود هزینه بر است. از سوی دیگر سفیرانی که این سرویس را ارائه میدهند، بهصورت دورهای چکاپ و اگر مشکوک باشند برای آزمایش کرونا و انجام تستهای لازم به آزمایشگاه اعزام میشوند. سرویس جدید تپسی از نظر رعایت نکات بهداشتی، سفر امن تری است و به مردم توصیه میکنیم از سرویس جدید ما با عنوان «تپسی سفید» استفاده کنند.
«تپسی» سرویس جدید دیگری را نیز برای سرویس دهی به مشتریان خود راهاندازی کرده است؟
سرویس جدید دیگر ما که با شیوع کرونا راهاندازی کردیم «همیار» نام دارد. این سرویس از فروردین ماه راهاندازی شده و هدفش انجام خرید برای مشتریان ما است. افراد بیمار و سالمند که نباید تا مهار بیماری در شهر تردد کنند و برای خرید به مراکز شلوغ و غیرایمن بروند، میتوانند با کمک همیار تپسی خریدهای خود را انجام دهند. این دسته از مشتریان ما که مشتری سرویس 1630 یا تپسی تلفنی هستند میتوانند درخواست سفیر کنند و لیست خرید خود را به او بدهند تا خریدشان را انجام داده و به آنها تحویل دهد. این اقدام برای سفیران ما نیز خوب بود چون درآمد آنها که بهدلیل شرایط موجود کاهش یافته، بیشتر میشد و از سوی دیگر به کمک این سرویس، سلامت هر دو طرف بیشتر حفظ میشود. جدیدترین سرویس ما هم ، سرویس پیک تپسی است که برای ارسال و تحویل مرسولات استفاده می شود.
هماکنون شما در چه شهرهایی و با چه تعداد راننده فعال هستید؟
تپسی در شهرهای اصلی و مراکز 14 استان و شهرهای تابعه آن فعال است. طبق ثبتنامهای صورت گرفته از ابتدا تاکنون ما یک میلیون و 200 هزار راننده داریم. تهران اولین شهری بود که کار خود را در آن شروع کردیم و بعد در شهرهای بزرگ دیگر مانند مشهد، شیراز، اصفهان، البرز، یزد، اهواز، کرمان، ارومیه و نوار شمالی کشور فعال شدیم.
وضعیت رقابت تاکسیهای عادی با اینترنتی چگونه است این رقابت به کجا رسیده آیا وضعیت سفید شده است؟
بله اوضاع کاملاً تغییر کرده است و این رقابت دیگر وجود ندارد بخصوص که سال گذشته آیین نامه نظارتی شهرداری مصوب شد و به تأیید وزارت صمت هم رسید و به این ترتیب این رقابتها کلاً پایان یافت و حتی تاکسیرانی شهرها، تاکسیهای اینترنتی را همکار خود دیدند. تپسی پیشتاز امضای قرارداد با شهرداریها بود و حتی تلاش کردیم تا امکان فعالیت رسمی تاکسیهای زرد و سبز در تپسی را فراهم کنیم. به این ترتیب که کاربران تپسی میتوانند از طریق اپلیکیشن درخواست تاکسیهای زرد و سبز دهند و این تاکسیها در زمانهای غیر پیک، با تپسی درآمدزایی کنند.
تاکسیهای اینترنتی کماکان با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم میکنند؟
مشکلات که زیاد است. سال گذشته بعد از چالشهایی که برای تصویب آییننامه نظارتی داشتیم، بحث سهمیهبندی بنزین مطرح شد که منجر به بروز مشکلات زیادی در اوایل کار شد و رانندهها و بهدنبال آن شرکت ما آسیب زیادی دیدیم ولی مشکلات تا حدودی حل شده بود که شیوع بیماری کرونا نیز به آن اضافه شد و اوضاع بدتر شد.
دورنمای شما چیست؟
کسب و کار اصلی ما حملونقل است و در تپسی تلاش میکنیم تا سرویسهای جدیدی را ارائه دهیم تا علاوه بر سهولت سفرهای شهری، قیمتها را هم کاهش دهد. البته سعی میکنیم سرویسهای دیگری هم ارائه دهیم که بزودی آنها را اعلام و مشتریان خود را شگفت زده میکنیم.
کارت گرافیکی را با بهترین روش ممکن بخرید
میترا جلیلی- یکی از موضوعهای حیاتی برای گیمرها، استفاده از کارت گرافیکهای قوی در کامپیوترهاست تا بتوانند از بازی لذت بیشتری ببرند و در طول گیم با هیچ مشکلی مواجه نشوند. اگر شما هم از کسانی هستید که میخواهید کامپیوتر خود را عوض کنید یا تنهابه دنبال عوض کردن کارت گرافیکی خود هستید، باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید. در ابتدای امر باید بدانید که کدام برندها در این زمینه حرف نخست را میزنند. وقتی حرف از کارت گرافیک به میان میآید، دو کمپانی AMD و Nvidia یک سروگردن از بقیه بالاتر هستند هرچند گفته میشود در سال جاری برند اینتل نیز در حال پیوستن به جمع مدعیان تولید کارتهای گرافیک باکیفیت بالا است. اما برای بسیاری این سؤال پیش میآید که از بین این دو کمپانی پرطرفدار کدام یک برتری دارند. پاسخ به موارد متعددی بستگی دارد چون شما هنگام خرید کارت گرافیک باید به موارد مختلف ازجمله قدرت سی پی یو، اندازه و مدل مانیتور و بسیاری موارد دیگر توجه کنید.
بهعنوان مثال برخی مانیتورها میتوانند از فناوری FreeSync پشتیبانی کنند. ازآنجا که این فناوری اکنون در انحصار کمپانی AMD قرار دارد بنابراین کاربرانی که چنین مانیتورهایی در اختیار دارند بیشک باید سراغ کارت گرافیکی بروند که توسط این کمپانی تولید شده است تا بتوانند درنهایت، بهترین نتیجه را ببینند.
کمپانی Nvidia هم قابلیتها و تکنولوژیهایی منحصربفرد ارائه داده که کاربر باید به آنها توجه ویژه داشته باشد تا بتواند بهترین انتخاب را انجام دهد. یعنی اگر شما مانیتوری در اختیار دارید که از تکنولوژی G-Sync پشتیبانی میکند بنابراین بهتر است دور کارتهای گرافیک تولید شده توسط AMD را خط بکشید و سراغ محصولات کمپانی Nvidia بروید تا شاهد بیشترین هماهنگی بین مانیتور و کارت گرافیک کامپیوترتان باشید و از بازی لذت ببرید.
ازسوی دیگر همانطور که کامپیوترها نیاز به سیستم حافظه دارند، کارتهای گرافیک نیز باید سیستم حافظه خود با نام ویدئو رم(VRAM) را داشته باشند. هرچه این سیستم ظرفیت بیشتری داشته باشد، بهتر میتواند پردازش انجام دهد که این موضوع برای رزولوشن بازی اهمیت زیادی دارد و باید به آن توجه داشت. پس اندازه VRAM نباید کمتر از 4گیگابایت باشد. البته برخی گیمرها به فکر رزولوشن 4K هستند که این موضوع کار آنها را سختتر میکند و قطعاً باید هزینه بیشتری برای کارت گرافیک دلخواه خود بپردازند چرا که برای پشتیبانی از چنین رزولوشنی، کارت گرافیک شما حداقل باید حافظه 8 گیگابایتی داشته باشد. این گیمرها یک موضوع دیگر را هم باید مد نظر داشته باشند چرا که مطمئناً در کنسولهای آینده شاهد ظهور فناوری Ray-Ttracingخواهیم بود. این فناوری، گرافیک بازیها را بسیار بالا میبرد به گونهای که بازیها بسیار به واقعیت نزدیک میشوند. این گیمرها حتماً باید از کارتهای گرافیک RTX محصول کمپانی Nvidia خریداری کنند تا درآیندهای نزدیک دوباره مجبور به تعویض کل سیستم یا کارت گرافیک خود نشوند.
کسب و کارهای اینترنتی چگونه از بحران «کرونا» عبور کنند؟
سعید محمدی
رئیس هیأت مدیره گروه دیجیکالا
همهگیری جهانی کرونا، جوامع و کسبوکارها را در همه کشورها با چالشهای گوناگونی روبهرو کرده است. اوضاع فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، آمادگی قبلی دولتها در مواجهه با بحران و همچنین زیرساختها، شدت بحران را در هرکشوری تعیین میکند.
در کشور ما هم برخی کسبوکارها از کاهش درخواستها و آمار فروش خود خبر میدهند و در مقابل گروه دیگری از کسبوکارها نیز از افزایش میزان فروش و تقاضا برای خرید میگویند، هرچند که گاهی این افزایش برای آنها به معنای افزایش سود هم نبوده است.
کسبوکارها با توجه به زمینه و جنس فعالیتشان؛ مانند اینکه فقط متکی به بخش عملیات خود هستند یا متکی به نیروهای متخصص و… از شیوع ویروس کرونا به نحو متفاوتی تأثیر گرفتهاند. این تأثیر هم منفی بوده و هم مثبت. برای نمونه کسبوکارهای فعال آنلاین در حوزه گردشگری یا ثبت سفارش بلیت تئاتر و سینما بشدت از شیوع این ویروس آسیب دیدهاند و بهنظر نمیآید که در بازه کمتر از ۳ تا ۴ ماه بتوانند روی پای خود بایستند. در مقابل کسبوکارهایی که در بخش نیازمندیهای آنلاین یا پلتفرمهای ارائه اپلیکشن هستند بهنظر میرسد بدون کمترین تأثیر در حال فعالیت هستند. از سمت دیگر کسبوکارهای فعال در حوزه حملونقل نیز با تأثیرات نسبتاً منفی روبهرو شدهاند. در همین زمینه کسبوکارهای فعال در بخش تجارت الکترونیکی با افزایش تقاضا از سمت کاربران روبهرو بودهاند که این اتفاق هم به خاطر افزایش ثبت سفارش به معنای رونق برای آنهاست و هم از سوی دیگر میتواند بهخاطر محدودیت ظرفیت و ایجاد مشکل در سیستم پردازش کالا، عملیات و لجستیک با مشکل روبهرو شوند. مخصوصاً اینکه کسبوکارهای فعال در حوزه تجارت الکترونیکی بشدت وابسته به بخشهای عملیاتی خود هستند و افزایش ظرفیت در بخشهای عملیاتی هم به این صورت نیست که با اضافه کردن چند سرور یا زیرساختهای این چنینی مشکلشان حل شود چرا که این بخش نیاز به سرمایهگذاری بالا و طولانی مدت دارد. این اتفاقی است که در چند ماه گذشته از شیوع کرونا حداقل ما با آن مواجه بودیم. بازه تحویل سفارشها نیز طولانیتر شده و حتی بعضی از روزها امکان ثبت سفارش وجود ندارد. این افزایش تقاضا با خودش مجموعهای از بحرانها و پیچیدگیها حتی برای غولهای تجارت الکترونیک در جهان بههمراه آورده است. تأثیر این اتفاق با توجه به نحوه بیزنس مدل پلتفرم تجارت الکترونیکی، نحوه مدیریت بحران و بسته به میزان آمادگی کسبوکار میتواند متفاوت باشد. برای مثال کسبوکار اکادوOcado بزرگترین سوپرمارکت آنلاین انگلیس، در این شرایط دچار آنچنان بحران جدی میشود که چندین روز برای مدیریت بهتر کارها کسبوکار خود را تعطیل میکند. یا کسبوکاری مانند آمازون بهعنوان بزرگترین خرده فروشی آنلاین و همزمان بزرگترین شرکت تکنولوژی جهان دچار مشکلات عملیاتی میشود و بازههای ارسال به چندین هفته افزایش مییابد. شعبه آمازون در ایتالیا برای فائق آمدن بر مشکلات ایجاد شده بهدنبال شیوع کرونا، فقط سفارشهای ضروری را قبول میکند. واقعیت این است که مواجهه با بحران برای کسبوکارها فرمول خاصی ندارد اما به نظرم چند اصل کلی وجود دارد که در این مطلب به آن اشاره می کنم که رعایت آن برای هر کسب و کاری در این شرایط ضروری است.
مهمترین این اصول که باید به آن توجه شود این است که مدیران و تصمیمگیران خونسردی خود را حفظ کرده و توانایی دیدن صحنه بعد از بحران را داشته باشند. باید بتوانند در تصمیمگیریها (Sense of Urgency) سرعت عمل داشته باشند... برای شکلگیری راهحلهای خلاقانه فضا ایجاد کنند. افراد کلیدی سازمان را در تصمیمگیری مشارکت داده و کمیته راهبری که از ابعاد مختلف و از منظر تخصصهای مختلف به موضوع نگاه میکنند، تشکیل دهند. باید تصمیمگیران را مراقبت کنند تا غرق در اخبار بسیار زیاد و بعضاً متناقض نشوند. داشتن شفافیت با تمامی اعضای سازمان و سایر ذینفعان و انتقال صریح و صادقانه از پیامهای کلیدی است. شفافیت در اطلاعرسانی وضعیت و توجه بیشتر به موضوع ارتباطات داخلی و همزمان صحبت بیپرده، صادقانه و صریح حیاتی است. ضمن گفتن انتظارات به اعضای سازمان باید همهسناریوهای محتمل از خوشبینانهترین تا بدبینانهترین و مواجه بیتعارف با آنها را فهرست کرد و برای هر یک از سناریوها برنامه داشت. استفاده از فرصت بحران برای ایجاد فرصتهای جدید، حل ریشهای مسائل و استفاده از فرصت برای جراحیهای بزرگ، فراموش نکردن اصل تمرکز بر تجربه مشتری حتی در شرایط بحران از دیگر ضروریات است. و اینکه خلق همکاریهای جدید بین تیمی، توجه به لزوم حفظ انسجام در تیم و جلوگیری از شکلگیری تعارضات و مهمتر از همه اولویت دادن سرمایه انسانی شرکت نسبت به هر موضوعی حتی در شرایط سخت از مهمترین اصولی است که هر کسبوکاری با توجه به جنس کار خود باید در شرایط بحران در نظر داشته باشد.
اخبــــار
رئیس سازمان رگولاتوری:
سرعت اینترنت هنوز به قبل کرونا نرسیده است
بهگفته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) با شیوع کرونا و افزایش مصرف اینترنت در کشور، میانگین سرعت اینترنت موبایل که پیش از این حدود ۱۱ مگابیتبرثانیه بود، به پنج مگابیتبرثانیه رسید و اکنون با اقداماتی که انجام شده به حدود ۹مگابیتبرثانیه رسیده که هنوز هم بسرعت قبل نرسیده است.
بهگزارش ایسنا، حسین فلاح جوشقانی گفت: یک بخشی از این اقدامات، نیاز به تقویت شبکه داشت و بخشی هم بحث دسترسی از طریق رادیو و باندهای فرکانسی بود. برای این کار باید تعداد BTS هایمان را دو برابر میکردیم، اما در کوتاهمدت امکان ندارد که ظرفیت BTS را چند برابر کنیم چرا که همین الان هم در تهران برای BTS زدن مشکل داریم، چون هم مردم مخالف هستند هم دریافت مجوزهای لازم سخت است. اما در نهایت با اقداماتی که انجام شد از جمله اشتراکگذاری فرکانس توانستیم سرعت را بهبود دهیم و تا حدود قبل برسانیم.
فلاح جوشقانی با اشاره به افت کیفیت در حوزه اینترنت ثابت، اظهار کرد: بهدلیل افزایش ظرفیت و بخصوص برای اینکه بتوانیم بارشبکه موبایل را هم کم کنیم، ارائه بستههای رایگان هم باعث شد ترافیک بیشتر شود و افت کیفیت ایجاد شد. با اقداماتی از جمله افزایش ظرفیت انتقال در شبکه و کمک مخابرات در مراکز مختلف که تراکم ترافیکی بود، ظرفیتها افزایش یافت و اکنون حوزه فیکس هم به قبل ازشرایط قبلی رسیده است. زمانی میانگین سرعت هشت مگابیت برثانیه بود و الان به حدود هفت رسیده است. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین خاطرنشان کرد: چنین مواردی قطعاً در رتبه ما در بینالملل تأثیر داشته و رتبه ما را در دنیا پایین آورده است. با اقداماتی که انجام گرفته هم ممکن است به قبل از شرایط کرونا نرسیم اما به چیزی که بوده بیشتر نزدیک خواهد شد.
عملکرد اپراتورها در محاسبه حجم اینترنت رصد میشود
مدیرکل نظارت بر سرویسهای ارتباطی رگولاتوری از رصد و نظارت دورهای بر عملکرد اپراتورها در محاسبه حجم ترافیک بستههای اینترنت خبر داد و گفت: بستههای اینترنت باید به تأیید رگولاتوری برسد.
به گزارش مهر، محمد امامی در خصوص اظهار نارضایتی کاربران از اتمام زودهنگام بستههای اینترنت، گفت: رگولاتوری بررسی و نظارت دورهای بر حجم ترافیک مصرفی کاربران اپراتورهای ثابت و همراه را در دستور کار قرار داده است. به این معنی که حجمی که در بسته اینترنت به مشترک فروخته میشود، در بازههای مشخص بهصورت دورهای مورد بررسی و نظارت قرار میگیرد تا بستهها زودتر از موعد به اتمام نرسد و همان حجمی که به مشترک فروخته شده، توسط وی مصرف شود. وی با تأکید بر اینکه نظارت بر عملکرد اپراتورها در فروش بستههای اینترنت، از سوی رگولاتوری پیگیری میشود، ادامه داد: علاوه بر این نظارت کلی، اگر کاربری در این زمینه شکایتی داشته باشد نیز، این شکایت بهصورت موردی بررسی میشود. اما از آنجا که ممکن است موردی وجود داشته باشد اما کسی متوجه نشود، باید برنامه نظارتی در خصوص حجم بستهها بهصورت دورهای صورت گیرد.
امامی خاطرنشان کرد: در این مدل نظارتی، مشخص خواهد شد که آیا تمامی اپراتورهای ثابت و همراه که در کشور فعالیت میکنند عملکرد مناسبی نسبت به بستههای اینترنتی که به کاربر میفروشند دارند یا خیر و آیا بستهای که میفروشند همان حجمی است که فروختند یا کمتر است. این مقام مسئول در رگولاتوری افزود: بستهای که کاربر خریداری میکند باید حجمی معادل مصرف اینترنت بینالملل کاربر یا دو برابر مصرف داخلی یا تلفیقی از این دو بهصورت شناور باشد. به این معنی که زمانی که بستهای با ۴۰ گیگابایت مصرف منصفانه برای کاربر فعال میشود، کاربر میتواند ۴۰ گیگ اینترنت بینالملل مصرف کند یا معادل ۸۰ گیگ، مصرف داخلی داشته باشد. اما اگر قرار است تلفیقی از این دو باشد، باید بهصورت شناور به هر میزان مصرف اینترنت بینالملل، دو برابر مصرف داخلی داشته باشد.
امامی گفت: پس از اتمام مصرف منصفانه، در صورتی که هنوز بسته کاربر به اتمام نرسیده باشد، اپراتور باید سرعت پایه را برای کاربر برقرار کند و اگر سرویس را قطع کند، تخلف کرده و با آن برخورد میشود. وی در مورد ارائه برخی بستههای اینترنت با عنوان «نامحدود» توسط اپراتورها که دارای حجم مصرف و سرعت مشخص است، تأکید کرد: رگولاتوری با بستههای اینترنتی اغواکننده و دارای ابهام برخورد میکند؛ اگر در بسته اینترنتی، چارچوب مصوبه رگولاتوری رعایت نشده باشد تخلف است و اپراتور باید نسبت به آن پاسخگو باشد.
توافق دادستان نیویورک و «زوم» بر سر حریم شخصی
لتیتیا جیمز دادستان نیویورک اعلام کرد با مدیران نرمافزار ویدئو کنفرانس زوم بر سر نحوه حفاظت از حریم شخصی کاربران به توافق رسیده است.
بهگزارش فارس شرکت زوم و دادستان نیویورک به توافق رسیدهاند تا این شرکت تمهیدات دقیقتری برای حفاظت از حریم شخصی کاربران در نظر بگیرد. بر اساس این توافق زوم برنامهای را بهمدت ۹۰ روز به اجرا میگذارد تا ایمنی کاربران و حریم شخصی آنها بیشتر حفظ و نگرانیهای کاربران بابت حملات شخصی هکری برطرف شود.
به دنبال شیوع ویروس کرونا و دورکاری میلیونها کارمند، دانشجو و دانشآموز در سراسر جهان، نرم افزار ویدئو کنفرانس زوم به ابزاری محبوب برای برقراری ارتباط مبدل شده، اما نقصهای امنیتی آن حضور ناگهانی و سرزده افراد مزاحم در جلسات و انتشار مطالب نامناسب را ممکن کرده بود. زوم از دخالت دادستان نیویورک در این زمینه و پیگیریهای وی اظهار خرسندی کرده و اعلام کرده آمادگی دارد نگرانیهای موجود در مورد حملات هکری به خود را برطرف کند.
گفتنی است نرمافزار ویدئو کنفرانس زوم برای حل مشکلات یادشده در هفتههای اخیر چند بار به روزرسانی شده است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
«تپسی» وارد فرابورس می شود
-
کارت گرافیکی را با بهترین روش ممکن بخرید
-
کسب و کارهای اینترنتی چگونه از بحران «کرونا» عبور کنند؟
-
اخبــــار
-
توافق دادستان نیویورک و «زوم» بر سر حریم شخصی
اخبارایران آنلاین