ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
طرح سیاسی جدید مجلس؛ به نام شهید سلیمانی به کام دلواپسان
هرگونه مذاکره دو یا چند جانبه با امریکا جرم میشود
گروه سیاسی/ هفته گذشته و در آستانه سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی طرح اقدام متقابل ایران در برابر ترور شهید قاسم سلیمانی در صحن علنی مجلس اعلام وصول و جزئیات آن هم دیروز منتشر شد. در مقدمه این طرح 16 مادهای که در راستای مقابله با تروریسم اقتصادی امریکا، پیگیری سیاست خارجی عزتمندانه و اجرای اقدام سخت با اخراج امریکا تهیه شده آمده است: اقدام خصمانه امریکا در ترور شهید سلیمانی و پذیرش رسمی مسئولیت آن تنها یکی از مصادیق اعمال تروریستی امریکا است که در منطقه در حال اجراست و جز با خروج کامل آن از منطقه در همه زمینههای اقتصادی، نظامی، سیاسی و فرهنگی متوقف نخواهد شد. آنچه از این طرح بر میآید، این است که طرح یاد شده در ادامه طرح ضد برجامی و اقدامی برای ممانعت از هر گونه مذاکره دو یا چند جانبه با حضور امریکایی هاست. به گزارش ایسنا، در ادامه این طرح عنوان شده که راهبرد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اخراج امریکا از منطقه که صراحتاً توسط رهبر معظم انقلاب بیان شده است (۳۱ /۴/ ۱۳۹۹) بهعنوان انتقام مناسب با این اقدام تروریستی اجرا خواهد شد. موارد ذیل در راستای
۱- اجرای انتقام سخت با اخراج امریکا از منطقه و اقدامات متقابل در جهت تضعیف امریکا،
۲- مقابله با اقدامات رژیم غاصب صهیونیستی و پیگیری اهداف آن شهید بزرگوار در عرصه مبارزات ایشان.
۳- مقابله با تروریسم اقتصادی امریکا علیه ملت ایران و
۴- پیگیری سیاست خارجی عزتمندانه پیشنهاد میگردد. در ماده یک بخش اول این طرح که به «اخراج امریکا از منطقه» تأکید شده که از زمان تصویب این قانون تمام دستگاههای دولتی و نیروهای مسلح مکلف به ایجاد ترتیبات ذیل جهت اخراج تمامی نیروهای نظامی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش تروریستی امریکا- سنتکام- میباشند:
۱- جمهوری اسلامی ایران با هر کشوری که تروریست های فوق را مجبور به خروج نماید در صورت درخواست دولت میزبان و حصول توافق بر سر هزینهها آمادگی همکاری دفاعی حداقل به مدت ۵ سال در محدوده قوانین خود خواهد بود. وزیر امور خارجه موظف است این تعهد را رسماً به گزارش دولت های میزبان برساند.
۲- جمهوری اسلامی ایران مسئولیت اقدامات نظامی- اطلاعاتی امریکا در کل منطقه غرب آسیا علیه امنیت و منافع سرزمینی و فراسرزمینی جمهوری اسلامی ایران را برعهده کشورهای میزبان نیروهای نظامی امریکا نیز دانسته و همکاری با امریکا را به مثابه مشارکت در عمل تروریستی مورد شناسایی قرار میدهد. این بند از ماده یک این طرح وزارت امور خارجه را مکلف میکند که با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در برابر اقدامات تروریستی نیروهای امریکایی که منافع جمهوری اسلامی ایران را به مخاطره میاندازند اقدامات مقتضی علیه کشورهای میزبان بهعنوان مشارکت در عمل تروریستی امریکایی نیز صورت دهند. در صورت اقدام نظامی تروریستهای امریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران از خاک آن کشور، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با رعایت سلسله مراتب مجاز به پاسخ متناسب به کشور میزبان نیز میباشند.
در بند 3 این ماده عنوان شده: در صورت اقدام نظامی تروریستهای امریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران نیروهای مسلح با رعایت سلسله مراتب موظف به پاسخ نظامی در همان سطح یا بالاتر به امریکا علاوه بر دفاع میباشند که این پاسخ میتواند در کشور مبدأ اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران رخ دهد. همچنین در بند 4 آن ذکر شده که نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مجاز است در راستای مبارزه با تروریسم از محل منابع خود نسبت به پرداخت جوایز به افراد یا گروههایی که در برخورد با عوامل دخیل در ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی یا اخراج امریکا از منطقه نقش دارند اقدام نماید.
در تبصره این ماده هم تأکید شده ۱ درصد از درآمد حاصل از صادرات بخش دولتی به عراق پس از وصول به این امر اختصاص مییابد. همچنین ۳۰ درصد از ارزش کل کالا بهعنوان عوارض گمرکی به کالاهای وارداتی یا برند وابسته به کشور ایالات متحده امریکا اضافه شده و در جهت فعالیتهای مردمی بینالمللی به نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تخصیص مییابد. در بند 6 این ماده ذکر شده که هرگونه مشارکت مؤثر (تعریف شده در بند ۴ ماده ۲ قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی امریکا در منطقه) اتباع ایرانی با دولت ایالات متحده امریکا ممنوع بوده و افراد متخلف از این امر مشمول مجازات ذیل عناوین جاسوسی میباشند. در بند هفتم هم عنوان شده: هر ارگان، شرکت خصوصی یا دولتی که به استناد تحریمهای امریکا از ارائه خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی تحریمی خودداری کند متخلف شناخته میشود. بند هشتم این ماده هم میگوید: هرگونه واردات کالا و خدمات از مبدأ امریکا ممنوع است به جز مواردی که به تشخیص دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی استناد گردد. در ماده 2 هم آمده: هر گونه مذاکره بر سر توان تسلیحاتی جمهوری اسلامی، نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه و مسائل محور مقاومت ممنوع بوده و مسئول مربوطه محکوم به انفصال مادام العمر از مناصب و خدمات دولتی است. هر گونه توافق با شرط مذاکره بر امور یاد شده، باطل است. در صورت هر گونه مذاکره درباره امور یاد شده از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور خارجه موظف است عاملان را ظرف یک هفته به قوه قضائیه معرفی نماید.
در ماده 3 این طرح آمده: مادامی که دولت امریکا نسبت به خروج از برجام رسماً عذرخواهی نکرده و ترور سردار قاسم سلیمانی توسط این کشور رسماً محکوم نشده است؛ هرگونه مذاکره دو یا چند جانبه با حضور امریکا ممنوع بوده و عامل محکوم به انفصال مادامالعمر از مناصب و خدمات دولتی و عمومی میگردد. ماده 4 این طرح هم میگوید: نیروهای مسلح با رعایت سلسله مراتب موظفند در برابر هر گونه ترور اتباع جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر مجازات عوامل ترور، پاسخ متناسب و بازدارنده نیز انجام دهند.
در ماده 11 هم تأکید شده: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران موظف است در چارچوب منافع ملی و در جهت مقابله با تحریمها و زیر ساختهای حقوقی و سیاسی لازم جهت گسترش تعاملات اقتصادی با کشورهای مختلف خصوصاً کشورهای چین، روسیه، سوریه، عراق و ونزوئلا را فراهم نماید؛ از جمله به وسیله شناسایی و تسهیل موانع گوناگون حقوقی و کنسولی وپشتیبانیهای مضاعف و ویژه از تجار توسط رایزنان اقتصادی سفارتخانههای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای فوق مبتنی بر همین قانون وزارت امور خارجه موظف است پیشنویس این توافقهای را تا ۲ ماه آینده به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه نماید و هر سه ماه یک بار گزارشی از میزان پیشرفت این توافقها و تحقق اهداف تجاری فوق را به این کمیسیون ارائه نماید.
۱- اجرای انتقام سخت با اخراج امریکا از منطقه و اقدامات متقابل در جهت تضعیف امریکا،
۲- مقابله با اقدامات رژیم غاصب صهیونیستی و پیگیری اهداف آن شهید بزرگوار در عرصه مبارزات ایشان.
۳- مقابله با تروریسم اقتصادی امریکا علیه ملت ایران و
۴- پیگیری سیاست خارجی عزتمندانه پیشنهاد میگردد. در ماده یک بخش اول این طرح که به «اخراج امریکا از منطقه» تأکید شده که از زمان تصویب این قانون تمام دستگاههای دولتی و نیروهای مسلح مکلف به ایجاد ترتیبات ذیل جهت اخراج تمامی نیروهای نظامی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش تروریستی امریکا- سنتکام- میباشند:
۱- جمهوری اسلامی ایران با هر کشوری که تروریست های فوق را مجبور به خروج نماید در صورت درخواست دولت میزبان و حصول توافق بر سر هزینهها آمادگی همکاری دفاعی حداقل به مدت ۵ سال در محدوده قوانین خود خواهد بود. وزیر امور خارجه موظف است این تعهد را رسماً به گزارش دولت های میزبان برساند.
۲- جمهوری اسلامی ایران مسئولیت اقدامات نظامی- اطلاعاتی امریکا در کل منطقه غرب آسیا علیه امنیت و منافع سرزمینی و فراسرزمینی جمهوری اسلامی ایران را برعهده کشورهای میزبان نیروهای نظامی امریکا نیز دانسته و همکاری با امریکا را به مثابه مشارکت در عمل تروریستی مورد شناسایی قرار میدهد. این بند از ماده یک این طرح وزارت امور خارجه را مکلف میکند که با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در برابر اقدامات تروریستی نیروهای امریکایی که منافع جمهوری اسلامی ایران را به مخاطره میاندازند اقدامات مقتضی علیه کشورهای میزبان بهعنوان مشارکت در عمل تروریستی امریکایی نیز صورت دهند. در صورت اقدام نظامی تروریستهای امریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران از خاک آن کشور، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با رعایت سلسله مراتب مجاز به پاسخ متناسب به کشور میزبان نیز میباشند.
در بند 3 این ماده عنوان شده: در صورت اقدام نظامی تروریستهای امریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران نیروهای مسلح با رعایت سلسله مراتب موظف به پاسخ نظامی در همان سطح یا بالاتر به امریکا علاوه بر دفاع میباشند که این پاسخ میتواند در کشور مبدأ اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران رخ دهد. همچنین در بند 4 آن ذکر شده که نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مجاز است در راستای مبارزه با تروریسم از محل منابع خود نسبت به پرداخت جوایز به افراد یا گروههایی که در برخورد با عوامل دخیل در ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی یا اخراج امریکا از منطقه نقش دارند اقدام نماید.
در تبصره این ماده هم تأکید شده ۱ درصد از درآمد حاصل از صادرات بخش دولتی به عراق پس از وصول به این امر اختصاص مییابد. همچنین ۳۰ درصد از ارزش کل کالا بهعنوان عوارض گمرکی به کالاهای وارداتی یا برند وابسته به کشور ایالات متحده امریکا اضافه شده و در جهت فعالیتهای مردمی بینالمللی به نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تخصیص مییابد. در بند 6 این ماده ذکر شده که هرگونه مشارکت مؤثر (تعریف شده در بند ۴ ماده ۲ قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی امریکا در منطقه) اتباع ایرانی با دولت ایالات متحده امریکا ممنوع بوده و افراد متخلف از این امر مشمول مجازات ذیل عناوین جاسوسی میباشند. در بند هفتم هم عنوان شده: هر ارگان، شرکت خصوصی یا دولتی که به استناد تحریمهای امریکا از ارائه خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی تحریمی خودداری کند متخلف شناخته میشود. بند هشتم این ماده هم میگوید: هرگونه واردات کالا و خدمات از مبدأ امریکا ممنوع است به جز مواردی که به تشخیص دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی استناد گردد. در ماده 2 هم آمده: هر گونه مذاکره بر سر توان تسلیحاتی جمهوری اسلامی، نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه و مسائل محور مقاومت ممنوع بوده و مسئول مربوطه محکوم به انفصال مادام العمر از مناصب و خدمات دولتی است. هر گونه توافق با شرط مذاکره بر امور یاد شده، باطل است. در صورت هر گونه مذاکره درباره امور یاد شده از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور خارجه موظف است عاملان را ظرف یک هفته به قوه قضائیه معرفی نماید.
در ماده 3 این طرح آمده: مادامی که دولت امریکا نسبت به خروج از برجام رسماً عذرخواهی نکرده و ترور سردار قاسم سلیمانی توسط این کشور رسماً محکوم نشده است؛ هرگونه مذاکره دو یا چند جانبه با حضور امریکا ممنوع بوده و عامل محکوم به انفصال مادامالعمر از مناصب و خدمات دولتی و عمومی میگردد. ماده 4 این طرح هم میگوید: نیروهای مسلح با رعایت سلسله مراتب موظفند در برابر هر گونه ترور اتباع جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر مجازات عوامل ترور، پاسخ متناسب و بازدارنده نیز انجام دهند.
در ماده 11 هم تأکید شده: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران موظف است در چارچوب منافع ملی و در جهت مقابله با تحریمها و زیر ساختهای حقوقی و سیاسی لازم جهت گسترش تعاملات اقتصادی با کشورهای مختلف خصوصاً کشورهای چین، روسیه، سوریه، عراق و ونزوئلا را فراهم نماید؛ از جمله به وسیله شناسایی و تسهیل موانع گوناگون حقوقی و کنسولی وپشتیبانیهای مضاعف و ویژه از تجار توسط رایزنان اقتصادی سفارتخانههای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای فوق مبتنی بر همین قانون وزارت امور خارجه موظف است پیشنویس این توافقهای را تا ۲ ماه آینده به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه نماید و هر سه ماه یک بار گزارشی از میزان پیشرفت این توافقها و تحقق اهداف تجاری فوق را به این کمیسیون ارائه نماید.
ادامه انتقادات به تغییرات قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس
طرح مجلس مغایر قانون اساسی است
گروه سیاسی/ در حالی که مجلسیها کماکان روی طرح خود برای تغییر سازوکارهای انتخابات ریاست جمهوری تأکید دارند، بخش زیادی از ناظران خارج از مجلس همچنان مشغول انتقاد از این طرح هستند و آن را مضر به حال «جمهوریت» نظام میدانند؛ طرحی که مسئولان مجلس میگویند تلاش دارند تا آن را به انتخابات سال آینده برسانند.
دیروز محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس به «ایسنا» گفت که «شرایط دیده شده در این طرح جهت ثبتنام داوطلبان، انتخابات را به سمت نظام مند شدن، منطقی شدن و قابل دفاع شدن میبرد. میتوان گفت این طرح هم به نفع داوطلبان واقعی میباشد و هم برای بخشهای نظارتی بر روند انتخابات نظیر شورای نگهبان مفید است.» اما معاون سابق قوانین مجلس نظر دیگری دارد. حسین میرمحمد صادقی در گفتوگویی با «خبرآنلاین» گفته است: «نمایندگان برای بررسی اصلاحیه قانون انتخابات اسیر جو تبلیغاتی شدند اما اینکه انگیزههای سیاسی هم وجود داشته باشد را نمیتوان قضاوت کرد.» میر محمد صادقی همچنین تأکید کرده است: «این روش ممکن است در کوتاه مدت بتواند نظراتی را به سوی مجلس جلب کند و افرادی را راضی کند اما قطعاً در درازمدت یک نکته منفی برای مجلس است که نمونههای آن هم قبلاً دیده شده.» او با بیان اینکه «قوانین مجلس بهتر است لایحه محور باشد تا طرح محور»، گفته است: « به نظر من اینکه مسائل را کیلویی ذکر کنند اشکال جدی دارد، من زمانی که در مجلس بودم این را احساس میکردم، همین مسأله که یکهو پانزده نماینده طرحی را امضا میکنند که بیشتر هم ممکن است تحت تأثیر جوهای ژورنالیستی باشند و کار جدی روی آن طرح نمیشود و وقت مجلس و هزینه صرف آن میشود و نهایتاً همین که کنار گذاشته میشود از نظر من نکته مثبتی است، چون بالاخره مجلس هر زمانی که بفهمد این طرح درست نیست، خوب است.» او درباره مصوبه انتخاباتی نمایندگان توضیح داده است: «به نظر من مجموعاً مواردی از این قانونی که تصویب شده با قانون اساسی مغایرت داشت و مواردی از آن هم به مصلحت نبود و شتابزده تأیید شده بود. اگر مجلس این را کنار گذاشته به نظر من اصل کنار گذاشتن آن کار درستی بود اما بهتر این بود که از همان اول دقت کافی میشد.»
همزمان رئیس کمیته انتخابات خانه احزاب ایران نیز در گفتوگو با «ایرنا»، ایجاد محدودیت برای ثبتنام نخبگان در انتخابات ریاستجمهوری را خلاف قانون اساسی دانست و با بیان اینکه نامنویسی همه افراد نشانه تقویت دموکراسی است، خواستار وسیع شدن دایره انتخاب مردم شد. امیر میثم نیکفر طرح رجل سیاسی در اصلاح قانون انتخابات را نکتهای انحرافی دانست و عنوان کرد: پرداختن به مصداقهای رجل سیاسی نه تنها کمکی به پیشرفت دموکراسی نمیکند بلکه باعث ایجاد جنجالهای بیمورد در این زمینه میشود. او همچنین از مجلس بابت عدم مشورت درباره این قانون با احزاب سیاسی، گلایه کرده است. دیروز همچنین دو حقوقدان نیز در همین رابطه انتقاداتی مطرح کردند. علی دشتی، وکیل دادگستری به «ایلنا» گفته که «طبق قانون اساسی و سیاستهای کلی انتخابات، مجلس شورای اسلامی صلاحیت تعیین شرایط کاندیداتوری ندارد و این موضوع مغایر اصل ۱۱۵ قانون اساسی و بند ۵-۱۰ سیاستهای کلی نظام در انتخابات است.» کامبیز نوروزی نیز در گفتوگو با «ایسنا» گفت: «اصلاحات قانون انتخابات ریاست جمهوری که تاکنون به تصویب رسیده ، ناقض حق انتخاب شدن و انتخاب کردن است.» این حقوقدان با بیان اینکه اصلاحات به تصویب رسیده از حیث اتکا به آرای عمومی مردم مغایرت بنیادین با قانون اساسی دارد، گفت: «در واقع این اصلاحات عملاً آرای مردم را بیاثر کرده است و با شرایط متعددی که برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری در نظر گرفتند عملاً گروههای پرشماری از آحاد ملت امکان نامزدی ندارند.» وی افزود: « به این ترتیب حق انتخاب شدن را عملاً از بین بردند و حق انتخاب کردن ملت نیز به حق انتخاب شدن وابسته است یعنی آرای ملت زمانی اثرگذار است و معنا پیدا میکند که بتوانند قدرت انتخاب داشته باشند وقتی چنین شرایطی برای کاندیداتوری پیشبینی کردند خیلی از افراد امکان کاندیداتوری ندارند پس مردم هم دیگر قدرت انتخاب ندارند.»
نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان:
شهید سلیمانی از همه فواید تقریب آگاه بود
نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حاج قاسم با اقدامات و سخنان خود همواره مردم را به وحدت دعوت میکرد گفت: یکی از اهداف محوری شهید سلیمانی دعوت به وحدت و تقریب مذاهب بود. به گزارش ایرنا، مولوی نذیر احمد سلامی در گردهمایی تقریب مذاهب شیعه و سنی با اشاره به اینکه ابعاد وجودی شهید حاج قاسم سلیمانی را نمیتوان در یک جلسه بیان کرد افزود: شهید سلیمانی از همه فواید تقریب آگاه بود و دشمنان با حیله و حربههای مختلف به دنبال این بودند که مسلمانان به وحدت نرسند. رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب سیستان و بلوچستان به اتفاقات قرن دهم هجری قمری و اقدامات دشمنان برای کاهش قدرت اسلام اشاره و تصریح کرد: هر شخصی که وجدان داشته و از توطئه دشمن با خبر باشد بهطور قطع همگان را به وحدت دعوت میکند. نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شهید حاج قاسم سلیمانی مردم را دعوت به وحدت کرد زیرا از توطئههای دشمنان آگاه بود گفت: یکی از اهداف محوری حاج قاسم سلیمانی دعوت به وحدت و تقریب بود زیرا از ظرفیت و توانمندیهای جهان اسلام به خوبی آگاه بود.
رایزنی انتخاباتی شورای نگهبان با وزارت کشور
عباسعلی کدخدایی گفت: شورای نگهبان در تلاش است سلامت انتخابات و سلامت مردم را مدنظر قرار بدهد و با وزارت کشور مشغول رایزنیهایی هستیم تا تدابیری از جمله افزایش صندوقهای رأی و افزایش صندوقهای سیار را داشته باشیم. به گزارش ایسنا، سخنگوی شورای نگهبان در جمع خبرنگاران ایلام گفت: انتخابات آینده به دلیل بحث ویروس منحوسی که شیوع پیدا کرده نگرانیهایی را ایجاد کرده است و شورای نگهبان در تلاش است سلامت انتخابات و سلامت مردم را مدنظر قرار بدهد. کدخدایی ادامه داد: با وزارت کشور مشغول رایزنیهایی هستیم که امیدواریم تدابیری از جمله افزایش صندوقهای رأی و افزایش صندوقهای سیار را داشته باشیم. وی با بیان اینکه چنانچه دوستان وزارت کشور پیشنهاداتی داشته باشند و اگر لازم باشد اقداماتی دیگری هم صورت خواهد پذیرفت، گفت: ممکن است از لحاظ قانونی، مواردی نیاز به اصلاح قانون داشته باشد که در این فرصت، این اصلاحات باید انجام شود تا ما بتوانیم در یک شرایط کاملاً بهداشتی و با رعایت پروتکلهای بهداشتی انتخابات آینده را برگزار کنیم و شاهد حضور پرشور مردم در انتخابات باشیم. کدخدایی با توجه به بحث الکترونیکی شدن انتخابات خاطرنشان کرد: بسیاری از بخشهای انتخابات، الکترونیکی شده است که فقط بخش أخذ رأی به دلیل اینکه زیرساختها هنوز آماده نشده باقی مانده است در صورت رفع مشکلات امنیتی و آماده شدن زیرساختها، شورای نگهبان مانعی برای الکترونیکی شدن کامل انتخابات نمیبیند.
اخبـــــار
یادداشت رهبر معظم انقلاب برای کتاب زندگینامه خودنوشت شهید سلیمانی
حضرت آیتالله خامنه ای درباره کتاب زندگینامه خودنوشت حاج قاسم سلیمانی و پیش از مطالعه آن یادداشتی مرقوم کردند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، متن یادداشت حضرت آیتالله خامنهای بدین شرح است:
بسمهتعالی
هر چیزی که یاد شهید عزیز ما را برجسته کند، چشمنواز و دلنواز است. یاد او را اگرچه خداوند در اوج برجستگی قرار داد و بدین گونه پاداش دنیایی اخلاص و عمل صالح او را بدو هدیه کرد ولی ما هم هرکدام وظیفه ای داریم. کتاب حاضر را هنوز نخواندهام اما ظاهراً می تواند گامی در این راه باشد.
رزقناالله ما رزقه من فضله
سیّدعلی خامنهای
7/۱۰/99
کتاب زندگینامه خودنوشت شهید قاسم سلیمانی با عنوان «از چیزی نمی ترسیدم» که مزین به یادداشت رهبر انقلاب اسلامی است، دیروز رونمایی شد. این کتاب شامل دست نوشتههای شخصی شهید سلیمانی از دوران کودکی و زندگی در روستای قنات ملک کرمان تا میانه مبارزات انقلابی در سال ۵۷ است. کتاب «از چیزی نمی ترسیدم» در دو بخش نوشتار و دستنوشت، ۱۳۶ صفحه دارد.
رونمایی از کتاب «چهل روز پس از حاج قاسم»
همچنین دیروز در مراسمی از کتاب «چهل روز پس از حاج قاسم؛ روایت سرداری که سرباز شد» به قلم اسماعیل رمضانی با حضور نویسنده کتاب، کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر و علی ربیعی سخنگوی دولت و دستیار اجتماعی رئیس جمهوری رونمایی شد. ربیعی در این مراسم گفت: سلیمانی میتواند یک قهرمان ذهنی برای نسلهای ما باشد. نمادسازی را رد نمیکنم اما میترسم در به یادآوری آدمها در مناسک گیر کنیم.
رسالت ما این است که نگذاریم محتوای شهید قاسم سلیمانی فراموش شود. نمونههای زیادی مانند شهید قاسم سلیمانی در نسلها گفته میشود. در آثار هالیوود فیلمهای مختلفی همراه با خشونت ساخته میشود و ناجیهای دروغین درست میکنند که ما خودمان آنها را در واقعیت داریم. نمادهای استراتژیک وجود دارد که نسلها با آنها میتوانند آرامش خاطر پیدا کنند.وی اضافه کرد: هر کتاب و نوشته بخشی از نوع دوم ماندگاری قهرمانان جامعه ما است. ما حتماً باید منشها را به جامعه معرفی کنیم و این کار با کتاب بهتر ماندگار میشوند.
فیلمها دیده میشوند اما از یادها میروند اما کتابها در کتابخانهها میمانند. قبول ندارم که جامعه ایران کتابخوان نیست.سخنگوی دولت اشاره کرد: این کار وقایعنگاری پس از واقعه است و جامعه فراموش نمیکند. در آن چهل روز پس از واقعه حرفهای ناب، بکر و اولیهای زده میشود که بدون تفاسیر ثانویه است. ما بیش از این نیاز داریم در این زمینه کتاب بنویسیم.
این کتاب بدون پیشداوری مطالب را تحلیل کرده است. این روزنامهنگاری تحلیلی و تاریخی کار ارزشمندی است و من فکر میکنم نباید در این نقطه بمانیم.
پیام فرمانده سپاه به سردار قاآنی
سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی از فرماندهی عالی و شجاعانه سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه قدردانی و تأکید کرد: انشاءالله رزمندگان بدون مرز سپاه تحت فرماندهی آن برادر نورانی، تاریخ استکبار را فاتحانه به پایان خود نزدیک خواهند کرد.
به گزارش فارس، در این پیام که همزمان با سالگرد شهادت شهید سلیمانی و انتصاب سردار قاآنی به فرماندهی سپاه قدس صادر شده، آمده: خداوند حکیم را در سالگرد انتصاب آن فرمانده بیبدیل و باتقوا به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی مولی و مقتدایمان حضرت امام خامنهای (مد ظله العالی) شاکریم که طهارت روح، قلب سلیم، اخلاص و قدرت تفکر و فرماندهی عالی و شجاعانه شما سپاه قدس را در تراز جدیدی از جهاد عظیم علیه نظام سلطه و اذنابشان قرار داد.
شرط شمخانی برای بازگشت امریکا به برجام
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در صفحه توئیتر نوشت: جنگ ادراکی امریکا برای بزرگنمایی موضوعی بیارزش چون بازگشت این کشور به برجام، فرجامی نخواهد داشت. لغو کامل و قطعی کلیه تحریمها، تنها گزینه واشنگتن برای بازگشت از راهبرد شکست خورده فشار حداکثری ترامپ است.
تشکیل فراکسیون جدید در بهارستان
«فراکسیون دیپلماسی اقتصادی محور مقاومت و همسایگان» همزمان با سالگرد شهادت سردار سلیمانی در مجلس یازدهم تشکیل شد و اعضای هیأت رئیسه آن انتخاب شدند.
به گزارش تسنیم، بر این اساس، مهدی عسگری نماینده مردم کرج رئیس فراکسیون و لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین به عنوان نایب رئیس انتخاب شد. همچنین مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان و مهدی شریفیان نماینده مردم تهران نیز به ترتیب دبیران اول و دوم شدند و روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران سخنگوی فراکسیون دیپلماسی اقتصادی محور مقاومت و همسایگان شد.
متهم شماره یک در تداوم آلودگی هوا!
ادامه از صفحه اول
اما متأسفانه نهتنها چنین نشده، بلکه مطابق گزارش اخیر شهردار تهران در سال ۹۹ تا دهم دیماه تعداد روزهای پاک فقط ۱۵ روز بوده است؛ یعنی ۱۰ روز کمتر از پارسال و ۱۳ روز کمتر از سال ۱۳۹۷. تأملبرانگیزتر آنکه تعداد روزهای ناسالم و خطرناک تا ۱۴ دیماه ۱۳۹۹ به ۸۵ روز رسیده، درحالی که سال گذشته این رقم، ۶۱ روز و دو سال پیش، فقط ۵۹ روز بوده است! چگونه چنین اتفاقی رقم خورده است؟ به نظر میرسد ۳ مؤلفه مهم در این شرایط مؤثر بودهاند: نخست آنکه مصرف مازوت در مراکز صنعتی و نیروگاهی بشدت افزایش یافته است که سبب شده میزان ترکیبات گوگردی و ذرات معلق بسیار خطرناک کوچکتر از ۲.۵ میکرون در هوای تهران، اراک، کرج، اصفهان، مشهد، قم، قزوین و دیگر شهرهای بزرگ کشور افزایش یابد. دوم آنکه به دلیل ناتوانی ناوگان حمل و نقل عمومی، فاصلهگذاری فیزیکی در متروها و اتوبوسهای واحد عملاً اجرا نمیشود و بسیاری از شهروندان ترجیح دادند علیرغم میل باطنی برای مصونماندن از خطر ابتلا به کرونا از خودروهای شخصی خود استفاده کنند؛ عاملی که سبب شد در سال جاری همچنان با معضلی به نام ترافیک و هدررفت وقت شهروندان روبهرو باشیم. دست آخر آنکه به نظر میرسد به دلیل تحریمها، کیفیت تولید گازوئیل و بنزین کاهش یافته - موضوعی که دستکم در مورد گازوئیل مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست هم هست - که سبب افزایش بار آلایندگی را فراهم کرده است.
چه باید کرد؟
در کوتاهمدت دولت بهتر است گاز مورد نیاز نیروگاهها و مراکز صنعتی را فراهم کرده و اجازه مصرف مازوت، بویژه در شرایط وارونگی هوا- اینورژن- را ندهد و شهرهایی را که شاخص آلودگی آنها از ۱۵۰ میگذرد تعطیل اعلام کند. در میانمدت باید به تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی، افزایش خطوط مترو و تعداد واگنها، نوسازی اتوبوسها و مینیبوسها و اضافهکردن ونها اقدام کرده و در تغییر مبلمان شهری از خودرومحوری به بوممحوری- اکومحوری- شتاب بخشد. خوشبختانه سازمان شهرداریها در وزارت کشور بخشنامه خوبی در اوایل امسال خطاب به همه شهرداریهای سراسر کشور صادر کرد مبنی برآنکه مسیرهای ویژه کرونایی را برای تردد دوچرخهسواران در دستور کار قرار دهند، اما فقط معدودی از شهرداران در تهران، یزد، شیراز، مشهد، قزوین و اصفهان این بخشنامه را عملاً جدی گرفتند. و سرانجام در درازمدت باید به سمت تغییر ماهیت استحصال انرژی و برق مطابق مفاد برنامههای پنجساله حرکت کرد و به جای نیروگاههای حرارتی و برقآبی از انرژی خورشیدی، بادی و زمینگرمایی برق تولید کنیم. یادمان باشد: رسانه ملی کشور هم با تولید و پخش کلیپهای جذاب و کوتاه میتواند به شهروندان آگاهی دهد که با کاهش دمای منازل و استفاده از تنپوشهای گرمتر، کاهش تولید زباله و تفکیک زباله در مبدأ- فرآیند سوزاندن و دفن زباله در کلانشهرها خود در شمار مؤلفههای افزایشدهنده آلایندگی هواست - استفاده از دوچرخه در شرایطی که شاخص آلودگی کمتر از ۱۵۰ است و نیز توقف عملیات ساختمانی و بخصوص تخریب خانههای کلنگی و گودبرداری در کاهش بار آلایندگی شهر خود، مؤثرتر و مسئولیتپذیرتر رفتار کنند.
اما متأسفانه نهتنها چنین نشده، بلکه مطابق گزارش اخیر شهردار تهران در سال ۹۹ تا دهم دیماه تعداد روزهای پاک فقط ۱۵ روز بوده است؛ یعنی ۱۰ روز کمتر از پارسال و ۱۳ روز کمتر از سال ۱۳۹۷. تأملبرانگیزتر آنکه تعداد روزهای ناسالم و خطرناک تا ۱۴ دیماه ۱۳۹۹ به ۸۵ روز رسیده، درحالی که سال گذشته این رقم، ۶۱ روز و دو سال پیش، فقط ۵۹ روز بوده است! چگونه چنین اتفاقی رقم خورده است؟ به نظر میرسد ۳ مؤلفه مهم در این شرایط مؤثر بودهاند: نخست آنکه مصرف مازوت در مراکز صنعتی و نیروگاهی بشدت افزایش یافته است که سبب شده میزان ترکیبات گوگردی و ذرات معلق بسیار خطرناک کوچکتر از ۲.۵ میکرون در هوای تهران، اراک، کرج، اصفهان، مشهد، قم، قزوین و دیگر شهرهای بزرگ کشور افزایش یابد. دوم آنکه به دلیل ناتوانی ناوگان حمل و نقل عمومی، فاصلهگذاری فیزیکی در متروها و اتوبوسهای واحد عملاً اجرا نمیشود و بسیاری از شهروندان ترجیح دادند علیرغم میل باطنی برای مصونماندن از خطر ابتلا به کرونا از خودروهای شخصی خود استفاده کنند؛ عاملی که سبب شد در سال جاری همچنان با معضلی به نام ترافیک و هدررفت وقت شهروندان روبهرو باشیم. دست آخر آنکه به نظر میرسد به دلیل تحریمها، کیفیت تولید گازوئیل و بنزین کاهش یافته - موضوعی که دستکم در مورد گازوئیل مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست هم هست - که سبب افزایش بار آلایندگی را فراهم کرده است.
چه باید کرد؟
در کوتاهمدت دولت بهتر است گاز مورد نیاز نیروگاهها و مراکز صنعتی را فراهم کرده و اجازه مصرف مازوت، بویژه در شرایط وارونگی هوا- اینورژن- را ندهد و شهرهایی را که شاخص آلودگی آنها از ۱۵۰ میگذرد تعطیل اعلام کند. در میانمدت باید به تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی، افزایش خطوط مترو و تعداد واگنها، نوسازی اتوبوسها و مینیبوسها و اضافهکردن ونها اقدام کرده و در تغییر مبلمان شهری از خودرومحوری به بوممحوری- اکومحوری- شتاب بخشد. خوشبختانه سازمان شهرداریها در وزارت کشور بخشنامه خوبی در اوایل امسال خطاب به همه شهرداریهای سراسر کشور صادر کرد مبنی برآنکه مسیرهای ویژه کرونایی را برای تردد دوچرخهسواران در دستور کار قرار دهند، اما فقط معدودی از شهرداران در تهران، یزد، شیراز، مشهد، قزوین و اصفهان این بخشنامه را عملاً جدی گرفتند. و سرانجام در درازمدت باید به سمت تغییر ماهیت استحصال انرژی و برق مطابق مفاد برنامههای پنجساله حرکت کرد و به جای نیروگاههای حرارتی و برقآبی از انرژی خورشیدی، بادی و زمینگرمایی برق تولید کنیم. یادمان باشد: رسانه ملی کشور هم با تولید و پخش کلیپهای جذاب و کوتاه میتواند به شهروندان آگاهی دهد که با کاهش دمای منازل و استفاده از تنپوشهای گرمتر، کاهش تولید زباله و تفکیک زباله در مبدأ- فرآیند سوزاندن و دفن زباله در کلانشهرها خود در شمار مؤلفههای افزایشدهنده آلایندگی هواست - استفاده از دوچرخه در شرایطی که شاخص آلودگی کمتر از ۱۵۰ است و نیز توقف عملیات ساختمانی و بخصوص تخریب خانههای کلنگی و گودبرداری در کاهش بار آلایندگی شهر خود، مؤثرتر و مسئولیتپذیرتر رفتار کنند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
هرگونه مذاکره دو یا چند جانبه با امریکا جرم میشود
-
طرح مجلس مغایر قانون اساسی است
-
شهید سلیمانی از همه فواید تقریب آگاه بود
-
رایزنی انتخاباتی شورای نگهبان با وزارت کشور
-
اخبـــــار
-
متهم شماره یک در تداوم آلودگی هوا!
اخبارایران آنلاین