ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
ظریف در نشست خبری با وزیر خارجه ترکیه:
فرصت همکاریهای ششجانبه در حوزه قفقاز فراهم است
منتظر حضور آقای اردوغان در تهران هستیم
گروه سیاسی / وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در پنجمین مقصد سفر منطقهای خود در استانبول با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه این کشور دیدار و در خصوص موضوعات دوجانبه، تحولات منطقه و مسائل بینالمللی گفتوگو و تبادل نظر کرد. همکاریها در حوزه ترانزیت، تجارت، انرژی و همچنین تلاش متقابل برای برطرف کردن مشکلات شرکتها و فعالان اقتصادی دو کشور از جمله محورهای اصلی این ملاقات ها بود. بحث منطقه قفقاز و ضرورت ایجاد زمینههای صلح پایدار در این منطقه از طریق همکاری از دیگر موضوعات مهمی بود که وزیر خارجه ایران در سفری که پیش از ترکیه به چهار کشور جمهوری آذربایجان، روسیه، ارمنستان و گرجستان داشت، مورد پیگیری قرار داد و برای افزایش زمینههای همکاری بویژه در حوزه ترانزیت و راههای مواصلاتی بعد از بحران قره باغ هم با همتای ترکیهای خود گفتوگو کرد. پیشنهاد مکانیسم ۳+۳ درباره قفقاز که پیشتر از سوی «الهام علیاف»، رئیسجمهوری آذربایجان مطرح شده بود توسط وزیر خارجه ایران در این دیدارهای منطقهای از جمله در ملاقات با همتای ترکیهایاش مورد بحث قرار گرفت، به گزارش ایرنا ظریف در نشست خبری مشترک با «چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه ضمن اشاره به روابط خوب تهران و آنکارا به فراهم شدن زمینه برای همکاریهای ششجانبه کشورهای حوزه قفقاز اشاره کرد و گفت:«امروز فرصتهای ویژهای برای همکاری داریم نه تنها در سوریه بلکه در منطقه قفقاز. الان فرصت برای ۶ کشور (ایران، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) فراهم است که بتوانیم در مسیر سازندگی و اتصالات زمینی، انرژی و ریلی با همدیگر کمک کنیم و امیدوارم این همکاریها به شکلی با وجود برخی ملاحظاتی که برخی کشورها دارند، شدنی باشد و نسبت به آینده بسیار خوشبین هستم. ظریف گفتوگو با همتای ترک خود درباره همکاریهای ترانزیتی، تجاری و همکاری در حوزه انرژی را سازنده توصیف و تأکید کرد که تلاش متقابل برای حل کردن مشکلات شرکتها و افراد دو کشور که مشغول سرمایهگذاری در کشور مقابل هستند، ادامه دارد. او همچنین افزود که منتظر آقای اردوغان در ایران هستیم و انشاءالله تاریخ را بزودی قطعی خواهیم کرد هم برای اجلاس عالی همکاریهای راهبردی و هم برای اجلاس سران روند آستانه.
چاووش اوغلو: آتشبس در قرهباغ باید پایدار باشد
وزیر خارجه ترکیه هم در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود، ضمن اشاره به پایان یافتن بحران قره باغ گفت:«آتشبس در قرهباغ باید پایدار باشد و باید به آن کمک کنیم. صلح و ثبات در جنوب قفقاز برای همگان، همه کشورها و تمام منطقه سودمند است ولی بیشتر از همه برای ارمنستان منفعت دارد. از ارمنستان انتظار داریم به این آتشبس پایبند باشد.» او به پیشنهاد همکاریهای ششجانبه در حوزه قفقاز اشاره کرد و افزود:«الهام علیاف، رئیسجمهوری آذربایجان مکانیسمی را پیشنهاد کردند که مورد موافقت رؤسای جمهور ترکیه و روسیه قرار گرفت... برادر عزیزم جواد ظریف پیش از سفر به ترکیه به جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان رفتند و درباره این مکانیسم ۳+۳ رایزنی کردند.» وزیر امور خارجه ترکیه همچنین بر اهمیت اجرای توافقهای دو کشور در حوزه حملونقل، تجارت و انرژی تأکید و با توجه به برگزاری هشتمین دور نشست کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی دو کشور که قرار است در آینده نزدیک در تهران برگزار شود، از افزایش همکاریها در دوره پیش رو خبر داد.
او همچنین تأکید کرد که امیدواریم تحریمهای کشور برادر، ایران برداشته شود و دولت جو بایدن به توافق هسته ای (برجام) بازگردد. چاووش اوغلو، با تاکید بر ضرورت رفع تحریم های علیه ایران و بازگشت امریکا به این توافق افزود: ترکیه برای حمایت از ایران در این زمینه آماده است. نشستهای راهبردی ایران - ترکیه، اجلاس سران آستانه، نشست ٣ جانبه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان، مسائل مربوط به سوریه و نشست اخیر قانون اساسی این کشور در ژنو، همکاریهای سهجانبه ایران، ترکیه و افغانستان، همکاریهای دوکشور در خصوص کرونا و واکسن، از جمله دیگر موضوعات و محورهای مورد گفتوگو و تبادل نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در این دیدار بود.
ظریف: به حساسیتهای گرجستان آگاهیم
وزیر امور خارجه پیش از سفر به ترکیه در چهارمین مقصد سفرش به منطقه در تفلیس، پایتخت گرجستان حضور یافته و با مقامات این کشور از جمله «گئورگی گاخاریا»، نخستوزیر گرجستان دیدار و گفتوگو کرده بود. وزیر خارجه ایران در بدو حضورش در تفلیس با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه این سفر بتواند بر مناسبات ایران و گرجستان تأثیر بگذارد، گفت: «در حوزه ترانزیت همکاریهای بسیار مثبت دو طرف وجود دارد. کریدور جنوب - غرب که ما هم با آذربایجان و هم با ارمنستان درباره آن صحبت کردیم به گرجستان و از گرجستان به دریای سیاه ختم میشود و هم برای ما و هم گرجستان و هم کشورهایی که در مسیر هستند، میتواند بسیار مفید باشد.» او همچنین افزود که ایران حساسیتهای دوستان در گرجستان را نسبت به برخی کشورهای منطقه بخوبی میداند و تلاش میکند از یک چارچوب منطقهای برای همکاری و کاهش تنشها و تشنجها استفاده کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در دیدار نخستوزیر گرجستان با اشاره به همکاریهای اقتصادی و تجاری بین دو کشور و علاقهمندی طرفهای تجاری در دو کشور برای استمرار و گسترش همکاریها و همچنین تولید محصولات مشترک در دو کشور، به پارهای از مشکلات در این حوزه و همچنین برخی محدودیتها در حوزههای بانکی، ترانزیت، حملونقل اشاره و خواستار پیگیری موضوع از سوی نخستوزیر گرجستان برای حل این مشکلات شد.
ظریف با قدردانی از دولت گرجستان در آزادسازی تعدادی از زندانیان ایرانی در ماههای گذشته بهمنظور گذراندن دوران محکومیت در کشورمان، خواستار رسیدگی به پرونده تعداد دیگری شدکه کماکان در حبس به سر میبرند.
نخستوزیر جمهوری گرجستان نیز در این دیدار با تأکید بر اهمیت روابط دو کشور و بویژه ظرفیتهای موجود در حوزههای تجاری و اقتصادی و همچنین متأثر شدن آن از کرونا، به پارهای از دلایل مشکلات موجود اشاره و در خصوص بررسی در زمینه محدودیتهای ایجاد شده اعلام آمادگی کرد.
ظریف پیش از این نیز با رئیس جمهوری گرجستان دیدارکرد و با همتای گرجی خود که به کرونا مبتلا شده تلفنی به رایزنی پرداخت.
چاووش اوغلو: آتشبس در قرهباغ باید پایدار باشد
وزیر خارجه ترکیه هم در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود، ضمن اشاره به پایان یافتن بحران قره باغ گفت:«آتشبس در قرهباغ باید پایدار باشد و باید به آن کمک کنیم. صلح و ثبات در جنوب قفقاز برای همگان، همه کشورها و تمام منطقه سودمند است ولی بیشتر از همه برای ارمنستان منفعت دارد. از ارمنستان انتظار داریم به این آتشبس پایبند باشد.» او به پیشنهاد همکاریهای ششجانبه در حوزه قفقاز اشاره کرد و افزود:«الهام علیاف، رئیسجمهوری آذربایجان مکانیسمی را پیشنهاد کردند که مورد موافقت رؤسای جمهور ترکیه و روسیه قرار گرفت... برادر عزیزم جواد ظریف پیش از سفر به ترکیه به جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان رفتند و درباره این مکانیسم ۳+۳ رایزنی کردند.» وزیر امور خارجه ترکیه همچنین بر اهمیت اجرای توافقهای دو کشور در حوزه حملونقل، تجارت و انرژی تأکید و با توجه به برگزاری هشتمین دور نشست کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی دو کشور که قرار است در آینده نزدیک در تهران برگزار شود، از افزایش همکاریها در دوره پیش رو خبر داد.
او همچنین تأکید کرد که امیدواریم تحریمهای کشور برادر، ایران برداشته شود و دولت جو بایدن به توافق هسته ای (برجام) بازگردد. چاووش اوغلو، با تاکید بر ضرورت رفع تحریم های علیه ایران و بازگشت امریکا به این توافق افزود: ترکیه برای حمایت از ایران در این زمینه آماده است. نشستهای راهبردی ایران - ترکیه، اجلاس سران آستانه، نشست ٣ جانبه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان، مسائل مربوط به سوریه و نشست اخیر قانون اساسی این کشور در ژنو، همکاریهای سهجانبه ایران، ترکیه و افغانستان، همکاریهای دوکشور در خصوص کرونا و واکسن، از جمله دیگر موضوعات و محورهای مورد گفتوگو و تبادل نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در این دیدار بود.
ظریف: به حساسیتهای گرجستان آگاهیم
وزیر امور خارجه پیش از سفر به ترکیه در چهارمین مقصد سفرش به منطقه در تفلیس، پایتخت گرجستان حضور یافته و با مقامات این کشور از جمله «گئورگی گاخاریا»، نخستوزیر گرجستان دیدار و گفتوگو کرده بود. وزیر خارجه ایران در بدو حضورش در تفلیس با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه این سفر بتواند بر مناسبات ایران و گرجستان تأثیر بگذارد، گفت: «در حوزه ترانزیت همکاریهای بسیار مثبت دو طرف وجود دارد. کریدور جنوب - غرب که ما هم با آذربایجان و هم با ارمنستان درباره آن صحبت کردیم به گرجستان و از گرجستان به دریای سیاه ختم میشود و هم برای ما و هم گرجستان و هم کشورهایی که در مسیر هستند، میتواند بسیار مفید باشد.» او همچنین افزود که ایران حساسیتهای دوستان در گرجستان را نسبت به برخی کشورهای منطقه بخوبی میداند و تلاش میکند از یک چارچوب منطقهای برای همکاری و کاهش تنشها و تشنجها استفاده کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در دیدار نخستوزیر گرجستان با اشاره به همکاریهای اقتصادی و تجاری بین دو کشور و علاقهمندی طرفهای تجاری در دو کشور برای استمرار و گسترش همکاریها و همچنین تولید محصولات مشترک در دو کشور، به پارهای از مشکلات در این حوزه و همچنین برخی محدودیتها در حوزههای بانکی، ترانزیت، حملونقل اشاره و خواستار پیگیری موضوع از سوی نخستوزیر گرجستان برای حل این مشکلات شد.
ظریف با قدردانی از دولت گرجستان در آزادسازی تعدادی از زندانیان ایرانی در ماههای گذشته بهمنظور گذراندن دوران محکومیت در کشورمان، خواستار رسیدگی به پرونده تعداد دیگری شدکه کماکان در حبس به سر میبرند.
نخستوزیر جمهوری گرجستان نیز در این دیدار با تأکید بر اهمیت روابط دو کشور و بویژه ظرفیتهای موجود در حوزههای تجاری و اقتصادی و همچنین متأثر شدن آن از کرونا، به پارهای از دلایل مشکلات موجود اشاره و در خصوص بررسی در زمینه محدودیتهای ایجاد شده اعلام آمادگی کرد.
ظریف پیش از این نیز با رئیس جمهوری گرجستان دیدارکرد و با همتای گرجی خود که به کرونا مبتلا شده تلفنی به رایزنی پرداخت.
نیات دولت بایدن در تعویق بازگشت به برجام
ادامه از صفحه اول
نه تنها این استدلال امریکا فاقد مبنای حقوقی و منطقی است بلکه به وضوح برای طرف ایرانی قابل قبول هم نیست. سؤال اینجاست که چرا دولت بایدن با وجود اعلام اشتیاق خود برای بازگشت به برجام، شرطی را به میان کشیده که میداند از طرف ایران مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت. برای این تصمیم چند دلیل عمده وجود دارد: اول آنکه دولت بایدن با وقوف نسبت به شدت مخالفتها و انتقادهای داخلی و همین طور از جانب اسرائیل و شماری از کشورهای عربی از برجام، میداند که بدون جلب رضایت آنها بازگشت به برجام میتواند دردسرساز باشد؛ انتقادهای داخلی را شدت ببخشد و شکافهای حزبی پیرامون سیاستهای مرتبط با ایران را تعمیق کند. به همین ترتیب، بی توجهی به نظرات متحدان امریکا در خاورمیانه، امریکا را به متحدی اتکاناپذیر تبدیل میکند و ممکن است بهانهای برای اقدامات سرخود چه در ماجراجوییهای اسرائیل و چه تلاشهای مخفیانه کشورهای عربی و در رأس آنها عربستان سعودی برای کسب توازن استراتژیک با ایران از راه به دست آوردن تسلیحات هستهای ایجاد کند. مشورت با کنگره و متحدان امریکا و جلب رضایت آنها به زمان نیاز دارد و شرط بلینکن که از طرف ایران رد خواهد شد به امریکا فرصت کافی برای این رایزنیها را میدهد. این فرجه زمانی همچنین فرصتی برای ارزیابی مجدد از وضعیت کلی تحریمها، میزان اثرگذاری آنها و انطباق آنها با سیاستهای دولت جدید است. با گذشت زمان و عادی شدن بحث پیرامون میراث دونالد ترامپ در سیاست خارجی، بتدریج به افراد بیشتری جرأت میدهد که از سودمندی تحریمهای اعمال شده بر ایران و استفاده از آنها به عنوان اهرم فشار به منظور گرفتن امتیازهای بیشتر از ایران دفاع کنند.
دوم؛ نشان دادن سرسختی، دولت دموکرات متشکل از مذاکره کنندگان پیشین امریکا در گفتوگوهای منتج به برجام را از اتهام ضعیف بودن در برابر ایران مبرا میکند. حملات اخیر به انتصاب رابرت مالی به مسئولیت میز ایران در وزارت امور خارجه امریکا از سوی تندروها، نمونهای از آسیب پذیری دولت بایدن بابت ملایمت در برابر ایران است. به علاوه، شاید دولت بایدن قصد دارد با در پیش گرفتن مواضع سختگیرانه به ایران ثابت کند که پس از شکست سیاست فشار حداکثری در موضع ضعف نیست و ایران نباید با این تلقی به فکر امتیازهایی مانند غرامت از امریکا باشد. به نظر میرسد این روشی برای اعتمادسازی میان دولت جدید با جمهوریخواهان و متحدان منطقهای امریکا تصور شده است.
سوم؛ همهگیری این برداشت که تحریمها اقتصاد ایران را تحت فشار بی سابقهای گذاشته، احتمالاً مقامات دولت بایدن را به این نتیجه رسانده که میتوانند حتی به طور موقت هم که شده از عامل فشار تحریم بر اقتصاد ایران برای وادار کردن تهران به مذاکرات تکمیلی برجام در موازات گفتوگوهای منطقهای و تسلیحاتی بهره بگیرند. از نگاه امریکا، تاکنون ایران هرگونه بازمذاکره برجام و موضوعات فراتر از آن را رد کرده است ولی شاید تعلیق برداشتن فشارها از ایران، بتدریج مواضع ایران را ملایمتر کند.
چهارم و در نهایت اینکه بنبست حاصل از شرط امریکا برای بازگشت به برجام ممکن است طرفین را به آنچه «توافق موقت» نامیده شده و بالقوه ترسیم کننده نقشه راه آینده توافقهای بعدی و نحوه بازگشت همه طرفها به تعهداتشان مطابق برجام و قطعنامه 2231 است، تشویق کند. توافقی که از دید امریکا شاید بدون فشار کافی، از سوی ایران مورد پذیرش قرار نگیرد. با به دست آمدن چنین توافقی، امریکا میتواند اطمینان پیدا کند که به جدول زمانی مورد نظر خود برای بازگشت به برجام رسمیت بخشیده است.
بر این اساس و به فرض محال که تصمیم میگرفتیم زودتر از امریکا به اجرای تعهدات خود بازگردیم، تغییر تعیین کنندهای در تلاش امریکا برای طول دادن فرآیند بازگشت به برجام ایجاد نمیکرد. این استراتژی مقدماتی برای دولت بایدن بدون مخاطره هم نیست. هرچقدر که دولت بایدن وقت بیشتری را برای بازگشت به برجام تلف کند، مخالفان آن فرصت بیشتری برای اطمینان از دشوارکردن و تخریب مسیر دیپلماسی میان ایران و امریکا پیدا خواهند کرد. از این گذشته، در اوایل ماه آینده ایران مطابق قانون مصوب مجلس ناگزیر به توقف اجرای پروتکل الحاقی است که آسیب چشمگیری به رژیم نظارت آژانس بینالمللی انرژی اتمی به فعالیتهای هستهای ایران میزند. در عین حال نباید ناگفته بماند که این قانون در راه استراتژی دولت بایدن چندان هم ناخوشایند نیست چون در آن صورت با افزایش نگرانی چین و روسیه از روند فعالیتهای هستهای ایران، ممکن است این دو کشور را بیش از گذشته در کنار امریکا و اروپا در اعمال فشار بر ایران قرار بدهد اما در هر حال به پیچیدگیهای راه حلهای دیپلماتیک اضافه میکند.
اگر بازگشت امریکا به توافق با فوریت انجام میگرفت در حالی که قاطبه جمهوریخواهان کنگره همچنان با آن مخالف باشند، میتوانست روند اجرای کامل برجام را مختل کند. در کنگرهای با اکثریت شکننده دموکراتها تصویب لوایح تحریمی جدید که از طرف جمهوریخواهان پیشنهاد شده باشد، دور از انتظار نیست. این همان اتفاقی است که در دولت باراک اوباما مکرراً رخ داده بود. با توجه به عمق شکافهای حزبی در امریکا بعید است که دولت بایدن حتی با وجود برخورداری از زمان کافی قادر به موفقیت در دستیابی به اتفاق نظر دوحزبی درباره برجام شود اما حداقل تا آن موقع همچنان توپ در زمین امریکا میماند. به همین ترتیب، امکان مجاب کردن اسرائیل به سودمندی بازگشت امریکا به برجام ناچیز است اما این آزمایش به دولت بایدن میفهماند که نهایتاً بدون جدا کردن راه امریکا از اسرائیل نمیتواند منافع مستقل کشورش را تأمین کند. طی این مدت و در حالی که تمرکز ما بر نقض قطعنامه 2231 از طرف امریکا و تداوم انزوای امریکا ادامه دارد، باید اولویت بالاتر و کوتاه مدت ما، اطمینان از عدم اجرای تحریمهای یکجانبه امریکا باشد. این کمترین نشانهای است که دولت جدید امریکا میتواند برای اثبات عدم تعقیب سیاست فشار حداکثری و اراده واقعی برای بازگشت به توافق در آینده نزدیک بروز دهد.
نه تنها این استدلال امریکا فاقد مبنای حقوقی و منطقی است بلکه به وضوح برای طرف ایرانی قابل قبول هم نیست. سؤال اینجاست که چرا دولت بایدن با وجود اعلام اشتیاق خود برای بازگشت به برجام، شرطی را به میان کشیده که میداند از طرف ایران مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت. برای این تصمیم چند دلیل عمده وجود دارد: اول آنکه دولت بایدن با وقوف نسبت به شدت مخالفتها و انتقادهای داخلی و همین طور از جانب اسرائیل و شماری از کشورهای عربی از برجام، میداند که بدون جلب رضایت آنها بازگشت به برجام میتواند دردسرساز باشد؛ انتقادهای داخلی را شدت ببخشد و شکافهای حزبی پیرامون سیاستهای مرتبط با ایران را تعمیق کند. به همین ترتیب، بی توجهی به نظرات متحدان امریکا در خاورمیانه، امریکا را به متحدی اتکاناپذیر تبدیل میکند و ممکن است بهانهای برای اقدامات سرخود چه در ماجراجوییهای اسرائیل و چه تلاشهای مخفیانه کشورهای عربی و در رأس آنها عربستان سعودی برای کسب توازن استراتژیک با ایران از راه به دست آوردن تسلیحات هستهای ایجاد کند. مشورت با کنگره و متحدان امریکا و جلب رضایت آنها به زمان نیاز دارد و شرط بلینکن که از طرف ایران رد خواهد شد به امریکا فرصت کافی برای این رایزنیها را میدهد. این فرجه زمانی همچنین فرصتی برای ارزیابی مجدد از وضعیت کلی تحریمها، میزان اثرگذاری آنها و انطباق آنها با سیاستهای دولت جدید است. با گذشت زمان و عادی شدن بحث پیرامون میراث دونالد ترامپ در سیاست خارجی، بتدریج به افراد بیشتری جرأت میدهد که از سودمندی تحریمهای اعمال شده بر ایران و استفاده از آنها به عنوان اهرم فشار به منظور گرفتن امتیازهای بیشتر از ایران دفاع کنند.
دوم؛ نشان دادن سرسختی، دولت دموکرات متشکل از مذاکره کنندگان پیشین امریکا در گفتوگوهای منتج به برجام را از اتهام ضعیف بودن در برابر ایران مبرا میکند. حملات اخیر به انتصاب رابرت مالی به مسئولیت میز ایران در وزارت امور خارجه امریکا از سوی تندروها، نمونهای از آسیب پذیری دولت بایدن بابت ملایمت در برابر ایران است. به علاوه، شاید دولت بایدن قصد دارد با در پیش گرفتن مواضع سختگیرانه به ایران ثابت کند که پس از شکست سیاست فشار حداکثری در موضع ضعف نیست و ایران نباید با این تلقی به فکر امتیازهایی مانند غرامت از امریکا باشد. به نظر میرسد این روشی برای اعتمادسازی میان دولت جدید با جمهوریخواهان و متحدان منطقهای امریکا تصور شده است.
سوم؛ همهگیری این برداشت که تحریمها اقتصاد ایران را تحت فشار بی سابقهای گذاشته، احتمالاً مقامات دولت بایدن را به این نتیجه رسانده که میتوانند حتی به طور موقت هم که شده از عامل فشار تحریم بر اقتصاد ایران برای وادار کردن تهران به مذاکرات تکمیلی برجام در موازات گفتوگوهای منطقهای و تسلیحاتی بهره بگیرند. از نگاه امریکا، تاکنون ایران هرگونه بازمذاکره برجام و موضوعات فراتر از آن را رد کرده است ولی شاید تعلیق برداشتن فشارها از ایران، بتدریج مواضع ایران را ملایمتر کند.
چهارم و در نهایت اینکه بنبست حاصل از شرط امریکا برای بازگشت به برجام ممکن است طرفین را به آنچه «توافق موقت» نامیده شده و بالقوه ترسیم کننده نقشه راه آینده توافقهای بعدی و نحوه بازگشت همه طرفها به تعهداتشان مطابق برجام و قطعنامه 2231 است، تشویق کند. توافقی که از دید امریکا شاید بدون فشار کافی، از سوی ایران مورد پذیرش قرار نگیرد. با به دست آمدن چنین توافقی، امریکا میتواند اطمینان پیدا کند که به جدول زمانی مورد نظر خود برای بازگشت به برجام رسمیت بخشیده است.
بر این اساس و به فرض محال که تصمیم میگرفتیم زودتر از امریکا به اجرای تعهدات خود بازگردیم، تغییر تعیین کنندهای در تلاش امریکا برای طول دادن فرآیند بازگشت به برجام ایجاد نمیکرد. این استراتژی مقدماتی برای دولت بایدن بدون مخاطره هم نیست. هرچقدر که دولت بایدن وقت بیشتری را برای بازگشت به برجام تلف کند، مخالفان آن فرصت بیشتری برای اطمینان از دشوارکردن و تخریب مسیر دیپلماسی میان ایران و امریکا پیدا خواهند کرد. از این گذشته، در اوایل ماه آینده ایران مطابق قانون مصوب مجلس ناگزیر به توقف اجرای پروتکل الحاقی است که آسیب چشمگیری به رژیم نظارت آژانس بینالمللی انرژی اتمی به فعالیتهای هستهای ایران میزند. در عین حال نباید ناگفته بماند که این قانون در راه استراتژی دولت بایدن چندان هم ناخوشایند نیست چون در آن صورت با افزایش نگرانی چین و روسیه از روند فعالیتهای هستهای ایران، ممکن است این دو کشور را بیش از گذشته در کنار امریکا و اروپا در اعمال فشار بر ایران قرار بدهد اما در هر حال به پیچیدگیهای راه حلهای دیپلماتیک اضافه میکند.
اگر بازگشت امریکا به توافق با فوریت انجام میگرفت در حالی که قاطبه جمهوریخواهان کنگره همچنان با آن مخالف باشند، میتوانست روند اجرای کامل برجام را مختل کند. در کنگرهای با اکثریت شکننده دموکراتها تصویب لوایح تحریمی جدید که از طرف جمهوریخواهان پیشنهاد شده باشد، دور از انتظار نیست. این همان اتفاقی است که در دولت باراک اوباما مکرراً رخ داده بود. با توجه به عمق شکافهای حزبی در امریکا بعید است که دولت بایدن حتی با وجود برخورداری از زمان کافی قادر به موفقیت در دستیابی به اتفاق نظر دوحزبی درباره برجام شود اما حداقل تا آن موقع همچنان توپ در زمین امریکا میماند. به همین ترتیب، امکان مجاب کردن اسرائیل به سودمندی بازگشت امریکا به برجام ناچیز است اما این آزمایش به دولت بایدن میفهماند که نهایتاً بدون جدا کردن راه امریکا از اسرائیل نمیتواند منافع مستقل کشورش را تأمین کند. طی این مدت و در حالی که تمرکز ما بر نقض قطعنامه 2231 از طرف امریکا و تداوم انزوای امریکا ادامه دارد، باید اولویت بالاتر و کوتاه مدت ما، اطمینان از عدم اجرای تحریمهای یکجانبه امریکا باشد. این کمترین نشانهای است که دولت جدید امریکا میتواند برای اثبات عدم تعقیب سیاست فشار حداکثری و اراده واقعی برای بازگشت به توافق در آینده نزدیک بروز دهد.
مجادله بر سر بازگشت
ادامه از صفحه اول
الان هم وظیفه امریکاست که به برجام برگردد و تعهداتش را اجرا کند. به محض اینکه امریکا تعهداتش را اجرا کند و ما هم نفع اجرای این تعهدات را ببینیم، تعهدات خود را به صورت کامل اجرا میکنیم و این در بالاترین سطح جمهوری اسلامی توسط رهبری اعلام شده است.» وزیر خارجه تصریح کرد: «منطق آن است کسی که خارج شده برگردد ما که در داخل توافق هستیم اقدامات لازم را آن زمان انجام دهیم.»
از سوی دیگر مجید تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد هم در یادداشتی در روزنامه «نیویورک تایمز» به امریکا هشدار داده که «پنجره فرصت در حال بسته شدن است. اگر دولت جدید به تعهدات خود عمل نکند و تحریمها را در زمان کوتاهی لغو نکند، احتمال تعامل در توافق هستهای را از بین میبرد. اما لغو کامل و صادقانه تحریمها، فضای جدیدی ایجاد خواهد کرد که به کاهش تنشها در منطقه و فراتر از آن کمک میکند.» کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمانهای بینالمللی در وین هم درباره تغییر روند همکاری ایران با آژانس هشدار داده و با اشاره به قانون جدید مجلس گفته است: «قانون جدید مجلس شورای اسلامی، همچنین فرصت دیگری را برای حفظ همکاری کاملاً بی سابقه و چشمگیر با آژانس بینالمللی انرژی اتمی از طریق برداشتن تحریمها فراهم کرده است؛ امیدواریم فرصتها از دست نروند، چرا که همکاری فوقالعاده کنونی به همکاری عادی بازمیگردد.»
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری هم در گفتوگو با ایرنا در پاسخ به اظهارات وزیر خارجه امریکا که از ایران خواسته بود با بازگشت به برجام، گام نخست را بر دارد، گفت: «همان طور که رئیس جمهوری هم چندین بار بیان کردند وقتی آنها به تعهدات خود برگشتند ما هم به آن عمل میکنیم.»
واعظی افزود: «از برجام خارج نشدیم که بخواهیم به آن برگردیم و زمانی به تعهدات برجامی خود عمل میکنیم که مطمئن شویم که اروپا و امریکا به تعهدات خود عمل میکنند. همانطور که در گذشته روی حرف خود ایستادهایم این بار هم موضع ما تغییر نمیکند.»
همچنین حسامالدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری هم در واکنش به تحولات جاری میان ایران و امریکا این گونه واکنش نشان داد که اگر این روش جواب میداد؛ ترامپ خود در حسرت یک تلفن از تهران، کاخ سفید را ترک نمیکرد.
آلمان: بزودی با امریکا درباره ایران گفتوگو میکنیم
این در حالی است که «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان بعد از رایزنی اخیر رئیس جمهوری امریکا و «آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان خبر داد که کشورهای اروپایی بزودی با دولت جدید امریکا درباره ایران گفتوگو خواهند کرد. «ماس» در گفتوگو با رویترز تصریح کرد بایدن اشاره کرده از بازگشت ایالات متحده به توافق هستهای با ایران استقبال میکند و قدرتهای اروپایی بزودی گفتوگو با واشنگتن در این خصوص را آغاز میکنند. رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان با بیان اینکه انتظار دارد برلین، پاریس و لندن خیلی سریع وارد گفتوگو با امریکا شوند، تأکید کرد: «ایران باید تعهداتش را رعایت کند و به اقدامات فعلیاش در نقض توافق پایان دهد.»
«پیتر اسناتو»، سخنگوی نماینده عالی سیاست خارجه اتحادیه اروپا هم گفته که این بلوک همواره خواستار همکاری با امریکا بر سر پرونده هستهای ایران بوده است.به گزارش ایلنا، وی افزوده که نیاز به یافتن راهی برای بازگشت واشنگتن به برجام و پیشبرد این توافق از سوی تهران و وفاداری به آن نیازمند تلاشهای دیپلماتیک فراوان بوده و زمان چندانی نیز برای این کار باقی نمانده است.این سخنگو افزود که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا همچنان به تلاشها برای بازگشت واشنگتن به برجام و التزام تهران به این توافق ادامه خواهد داد.
دیگه چه خبر؟
اجرای حکم یک داعشی در خوزستان
خبر اول اینکه، دادگستری استان خوزستان از اجرای حکم اعدام یک «قاتل وابسته به داعش» خبر داد. به گزارش ایسنا، روابط عمومی دادگستری خوزستان اعلام کرد: علی مطیری، تروریست عضو گروهک داعش، در 17 اردیبهشت سال 97 در یک اقدام تروریستی به پایگاه بسیج منطقه شیبان استان خوزستان حمله کرد و در نتیجه آن، دو بسیجی فعال در پایگاه مزبور با نامهای «بشیر حمیدی» و «حسن کارون بهمنشیر» را به شهادت رساند. مطیری در جریان رسیدگی به پرونده ضمن اعتراف به قتل دو بسیجی، انگیزه جنایت ارتکابی خود را مسائل اعتقادی اعلام کرده و اظهار داشته شیعیان کافرند و جهاد علیه آنها واجب. دادگاه کیفری یک اهواز پس از برگزاری جلسات رسیدگی متعدد در نهایت در تاریخ 17 بهمن 97 حکم علی مطیری را به قصاص و به اعدام با چوبه دار محکوم کرد. وکیل متهم از حکم صادر شده تقاضای فرجام خواهی میکند و پرونده به شعبه 33 دیوان عالی کشور ارجاع میشود. قضات پس از بررسی محتویات پرونده در تاریخ 23 تیر 98 حکم صادره در مورد علی مطیری را تأیید میکنند.
نظر گوترش درباره برجام
خبر دیگر اینکه، دبیرکل سازمان ملل از ایران و امریکا خواست تا از بنبست فعلی بر سر توافق هستهای خارج شوند اما اعلام کرد که انتظار نتیجه سریع ندارد. به گزارش ایسنا آنتونیو گوترش، روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری در پاسخ به احتمال میانجیگری میان ایران و امریکا اعلام کرد: «کارهای زیادی باید انجام شود» اما «انتظار راه حل سریع ندارم». گوترش ادامه داد: من باور دارم که همگی یعنی تمام کسانی که وارد برجام شدهاند و دیگر طرفین باید با یکدیگر برای کاهش تردیدها بهمنظور مواجهه با دشواریها و موانع همکاری کنند. وی بدون اشاره به احتمال میانجیگری گفت که این مسأله دارد «در جهت رسیدن به راهحلی حرکت میکند که در آن ما توافقی خواهیم داشت که برای صلح و ثبات در خلیج (فارس) و جهان ضروری است.» دبیرکل سازمان ملل با ابزار تأسف نسبت به «زیر سؤال رفتن توافق هستهای» بیان کرد: برجام یک پیروزی بزرگ دیپلماتیک و عنصری ضروری برای صلح و ثبات در خلیج(فارس) بود. وی ادامه داد: واضح است که دشواریها و موانعی وجود دارد. مسائل پیچیدهتر شدهاند چرا که امریکا توافق را ترک و اقدامات بیشتری اتخاذ کرد. در این زمان ایران نیز گامهایی برای توسعه تواناییهای هستهای خود برداشته است.
منش مجلس اصولگرایی نیست
شنیدیم که، عضو جامعه روحانیت مبارز کشور، نمایندگان مجلس یازدهم را بیتوجه به شرایط موجود کشور دانست و گفت: دو سوم این نمایندگان نسبت به مسئولیت تقنینی و نظارتی خود بیتجربه هستند و حاضر نیستند بپذیرند در شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا قرار داریم. به گزارش جماران، سیدرضا اکرمی افزود: متأسفانه این نمایندگان هتک حرمت و بیاحترامی را برگزیدهاند و مصوباتی را ارائه میکنند که دولت نمیتواند آن را اجرا کند. این امر سبب دعوا میشود. بهگفته وی، روش و منش نمایندگان مجلس یازدهم نشانی از اصولگرایی ندارد. همزمان رئیس کمیته انتخابات خانه احزاب هم درباره عملکرد مجلس یازدهم گفت: متأسفانه بعضی از کارهای مجلس تبدیل به شعارهای توخالی شده است که واقعاً زیبنده مجلس انقلابی نیست. امیرمیثم نیکفر به ایرنا گفت: از جمله دادن کارتهای زرد بیاساس به وزرا یا شکایت از وزیر سابقی که مسئولیت ندارد. این فعال اصولگرا یادآور شد: وزیر سابق راه و شهرسازی سه بار (در مجالس نهم و دهم) استیضاح شد و رأی اعتماد گرفت و همان زمان مخالفان استیضاح عباس آخوندی برخی اصولگرایان بودند.
فریدون عباسی: قیمت آب و برق باید واقعی شود
دست آخر اینکه، رئیس کمیسیون انرژی مجلس دلایل کمبود گاز را عدم صرفهجویی ازسوی مردم و نبود مدیریت منسجم در حوزه انرژی دانست و گفت: راه مقابله با آلودگی ناشی از سوختن مازوت حذف این سوخت نیست بلکه باید مسأله فیلترینگ در نیروگاهها جدی گرفته شود. به گزارش خانه ملت، فریدون عباسی گفت: با وجود افزایش تولید گاز نسبت به سال گذشته، بهدلیل افزایش مصرف در دوران شیوع کرونا و سرد شدن هوا، با کمبود گاز رو به رو شده و گاز نیروگاهها و صنایع قطع شدند تا گاز خانگی برقرار بماند. در این شرایط نیروگاهها مجبور به سوزاندن مازوت و گازوئیل هستند. عباسی با بیان اینکه راه مقابله با آلودگی ناشی از سوختن مازوت حذف این سوخت نیست، توضیح داد: با توجه به اینکه گوگرد موجود در سوخت مازوت بالاست باید مسأله فیلترینگ در نیروگاهها و کارخانههایی -که مازوت میسوزاند- جدی گرفته شود تا از دودکش آنها دودی بیرون نیاید. رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه درصورت تخصیص تمام درآمد حاصل از قبضهای آب و برق به وزارت نیرو، باز هم بودجه کافی برای بازسازی و گسترش شبکه آبرسانی و برقرسانی بسیار اندک است، گفت: بههمین دلیل معتقدم باید قیمت حاملهای انرژی از جمله آب و برق واقعی شود، در واقع باید هزینه تمام شده آن از مصرفکننده دریافت شود تا بتوان آن را در حوزه ایجاد زیرساختها سرمایهگذاری کرد.
خبر اول اینکه، دادگستری استان خوزستان از اجرای حکم اعدام یک «قاتل وابسته به داعش» خبر داد. به گزارش ایسنا، روابط عمومی دادگستری خوزستان اعلام کرد: علی مطیری، تروریست عضو گروهک داعش، در 17 اردیبهشت سال 97 در یک اقدام تروریستی به پایگاه بسیج منطقه شیبان استان خوزستان حمله کرد و در نتیجه آن، دو بسیجی فعال در پایگاه مزبور با نامهای «بشیر حمیدی» و «حسن کارون بهمنشیر» را به شهادت رساند. مطیری در جریان رسیدگی به پرونده ضمن اعتراف به قتل دو بسیجی، انگیزه جنایت ارتکابی خود را مسائل اعتقادی اعلام کرده و اظهار داشته شیعیان کافرند و جهاد علیه آنها واجب. دادگاه کیفری یک اهواز پس از برگزاری جلسات رسیدگی متعدد در نهایت در تاریخ 17 بهمن 97 حکم علی مطیری را به قصاص و به اعدام با چوبه دار محکوم کرد. وکیل متهم از حکم صادر شده تقاضای فرجام خواهی میکند و پرونده به شعبه 33 دیوان عالی کشور ارجاع میشود. قضات پس از بررسی محتویات پرونده در تاریخ 23 تیر 98 حکم صادره در مورد علی مطیری را تأیید میکنند.
نظر گوترش درباره برجام
خبر دیگر اینکه، دبیرکل سازمان ملل از ایران و امریکا خواست تا از بنبست فعلی بر سر توافق هستهای خارج شوند اما اعلام کرد که انتظار نتیجه سریع ندارد. به گزارش ایسنا آنتونیو گوترش، روز پنجشنبه در کنفرانسی خبری در پاسخ به احتمال میانجیگری میان ایران و امریکا اعلام کرد: «کارهای زیادی باید انجام شود» اما «انتظار راه حل سریع ندارم». گوترش ادامه داد: من باور دارم که همگی یعنی تمام کسانی که وارد برجام شدهاند و دیگر طرفین باید با یکدیگر برای کاهش تردیدها بهمنظور مواجهه با دشواریها و موانع همکاری کنند. وی بدون اشاره به احتمال میانجیگری گفت که این مسأله دارد «در جهت رسیدن به راهحلی حرکت میکند که در آن ما توافقی خواهیم داشت که برای صلح و ثبات در خلیج (فارس) و جهان ضروری است.» دبیرکل سازمان ملل با ابزار تأسف نسبت به «زیر سؤال رفتن توافق هستهای» بیان کرد: برجام یک پیروزی بزرگ دیپلماتیک و عنصری ضروری برای صلح و ثبات در خلیج(فارس) بود. وی ادامه داد: واضح است که دشواریها و موانعی وجود دارد. مسائل پیچیدهتر شدهاند چرا که امریکا توافق را ترک و اقدامات بیشتری اتخاذ کرد. در این زمان ایران نیز گامهایی برای توسعه تواناییهای هستهای خود برداشته است.
منش مجلس اصولگرایی نیست
شنیدیم که، عضو جامعه روحانیت مبارز کشور، نمایندگان مجلس یازدهم را بیتوجه به شرایط موجود کشور دانست و گفت: دو سوم این نمایندگان نسبت به مسئولیت تقنینی و نظارتی خود بیتجربه هستند و حاضر نیستند بپذیرند در شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا قرار داریم. به گزارش جماران، سیدرضا اکرمی افزود: متأسفانه این نمایندگان هتک حرمت و بیاحترامی را برگزیدهاند و مصوباتی را ارائه میکنند که دولت نمیتواند آن را اجرا کند. این امر سبب دعوا میشود. بهگفته وی، روش و منش نمایندگان مجلس یازدهم نشانی از اصولگرایی ندارد. همزمان رئیس کمیته انتخابات خانه احزاب هم درباره عملکرد مجلس یازدهم گفت: متأسفانه بعضی از کارهای مجلس تبدیل به شعارهای توخالی شده است که واقعاً زیبنده مجلس انقلابی نیست. امیرمیثم نیکفر به ایرنا گفت: از جمله دادن کارتهای زرد بیاساس به وزرا یا شکایت از وزیر سابقی که مسئولیت ندارد. این فعال اصولگرا یادآور شد: وزیر سابق راه و شهرسازی سه بار (در مجالس نهم و دهم) استیضاح شد و رأی اعتماد گرفت و همان زمان مخالفان استیضاح عباس آخوندی برخی اصولگرایان بودند.
فریدون عباسی: قیمت آب و برق باید واقعی شود
دست آخر اینکه، رئیس کمیسیون انرژی مجلس دلایل کمبود گاز را عدم صرفهجویی ازسوی مردم و نبود مدیریت منسجم در حوزه انرژی دانست و گفت: راه مقابله با آلودگی ناشی از سوختن مازوت حذف این سوخت نیست بلکه باید مسأله فیلترینگ در نیروگاهها جدی گرفته شود. به گزارش خانه ملت، فریدون عباسی گفت: با وجود افزایش تولید گاز نسبت به سال گذشته، بهدلیل افزایش مصرف در دوران شیوع کرونا و سرد شدن هوا، با کمبود گاز رو به رو شده و گاز نیروگاهها و صنایع قطع شدند تا گاز خانگی برقرار بماند. در این شرایط نیروگاهها مجبور به سوزاندن مازوت و گازوئیل هستند. عباسی با بیان اینکه راه مقابله با آلودگی ناشی از سوختن مازوت حذف این سوخت نیست، توضیح داد: با توجه به اینکه گوگرد موجود در سوخت مازوت بالاست باید مسأله فیلترینگ در نیروگاهها و کارخانههایی -که مازوت میسوزاند- جدی گرفته شود تا از دودکش آنها دودی بیرون نیاید. رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه درصورت تخصیص تمام درآمد حاصل از قبضهای آب و برق به وزارت نیرو، باز هم بودجه کافی برای بازسازی و گسترش شبکه آبرسانی و برقرسانی بسیار اندک است، گفت: بههمین دلیل معتقدم باید قیمت حاملهای انرژی از جمله آب و برق واقعی شود، در واقع باید هزینه تمام شده آن از مصرفکننده دریافت شود تا بتوان آن را در حوزه ایجاد زیرساختها سرمایهگذاری کرد.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
فرصت همکاریهای ششجانبه در حوزه قفقاز فراهم است
-
نیات دولت بایدن در تعویق بازگشت به برجام
-
مجادله بر سر بازگشت
-
دیگه چه خبر؟
اخبارایران آنلاین