ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
آیا «بایدن» با غول های فناوری همکاری می کند؟
میثم لطفی
خبرنگار
«جو بایدن» ژانویه 2020 طی مصاحبهای با روزنامه نیویورک تایمز گفته بود در صورت برگزیده شدن بهعنوان رئیسجمهوری بعدی «ماده لایحه 230» را مبنی بر حمایت از شرکت های فناوری ابطال میکند. این پیام کوتاه بیان میکرد که او به ارتباط دوستانهای که اوباما با قطب فناوری امریکا یعنی «سیلیکون ولی» برقرار کرده بود تمایلی ندارد و از مدیران شرکتهای بزرگ فناوری بهعنوان خزندههای کوچکی یاد میکند که همه چیز را به نفع خود پیش میبرند. البته باید گفت که غولهای اینترنتی در بین 10 کمپانی برتری بودند که در جریان تبلیغات انتخاباتی بایدن از او حمایت کردند و در این میان خودیهای صنعت فناوری به کمپین وی پیوستند تا او برگزیده شود و هم اکنون «جو بایدن» با همه سیاستهای نه چندان خوشایند خود برای شرکتهای بزرگ فناوری بهعنوان چهل و ششمین رئیسجمهوری امریکا برگزیده شده است. «جیجی سون» که در دولت اوباما بهعنوان مشاور «تام ویلر» رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال امریکا فعالیت میکرد معتقد است که دسترسی عموم مردم به پهنای باند بالا، سیاستهای آب و هوایی و واکنش به همهگیری ویروس کرونا موجب شده است تا لیست اولویتهای بایدن تغییر کند و از اهمیت شرکتهای فناوری نزد او کاسته شود. او این هفته در مصاحبهای گفت: «بایدن مسائل مهم دیگری را پیش روی خود میبیند و تمرکز اولیه دولت وی روی فناوری نیست. او دسترسی هر امریکایی به باند پهن مقرون به صرفه را مهمتر از تنظیم قوانین ارتباطی میداند، زیرا این مسأله برای زندگی روزمره مردم لازم است و به همین خاطر در دولت او از جلسه اختصاصی با مدیران شرکتهای بزرگ فناوری خبری نخواهد بود.» با این توضیحات مقررات عرصه فناوری در دوران ریاست جمهوری بایدن چگونه خواهد بود؟ پاسخ این سؤال هنوز بهدرستی مشخص نیست، ولی نکتههای قابل ملاحظهای وجود دارد که باید به آنها توجه کرد.
ادامه دادخواست گوگل
وزارت دادگستری امریکا اکتبر گذشته دادخواست انحصارطلبانه را که مدتها برای تنظیم آن زمان گذاشته بود علیه شرکت گوگل مطرح کرد. در حالی که کارشناسان در مورد قدرت دعوی در مورد این پرونده قضایی اختلاف نظر دارند، ولی اخبار رسیده نشان میدهد که ازسرگیری پرونده مذکور در دولت بایدن ادامه خواهد داشت. در این میان برخی معتقدند که پیگیری دولت برای به نتیجه رساندن این پرونده با جدیت دنبال میشود و خصوصاً انتظار میرود که چندین ایالت از جمله نیویورک پروندههای قضایی بیشتری را در این زمینه مطرح کنند که ممکن است همکاری وزارت دفاع امریکا را هم بهدنبال داشته باشند. علاوه بر این، «شارلوت اسلایمن» مدیر مرکز سیاستهای رقابتی در سازمان حمایت از دانش عمومی امریکا اعلام کرده است که دولت بایدن «توانایی اصلاح این شکایت را دارد». او گفت: «نگرانیهای بیشتر برای ضعیف کردن گوگل و رقابتیتر شدن بازار همچنان ادامه دارد و این اتفاق میتواند شکایتهای گستردهتر را هم بهدنبال داشته باشد.» در همین حال «اندرو سالیوان» مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره «انجمن اینترنت امریکا» اظهار داشت که امیدوار است ریاست جمهوری بایدن به معنای «تلاشهای کمتر برای دخالت مستقیم در عملکرد اینترنت» باشد. او افزود: «این به معنای لغو مقررات ضدانحصاری نیست. بسیاری از دموکراتها دوست ندارند شرکتهای بزرگ فناوری متلاشی شوند. بنابراین ممکن است شاهد تغییرات بزرگ در سیاستهای تعیین شده در عرصه فناوری نباشیم.»
تمرکز مجدد بر «ماده لایحه 230»
بایدن استدلال کرده است که «ماده لایحه 230» در اصل «قانون شایستگی ارتباطات» را زیرپا میگذارد. این قانون در واقع شرکتهای اینترنتی را در قبال محتوایی که میزبانی میکنند مورد حمایت قرار میدهد. «جیجی سون» در این خصوص توضیح داده است که موضع واقعی بایدن در این زمینه ابعاد بیشتری را شامل میشود و در حالی که «ماده لایحه 230» همچنان محل بحث خواهد بود، نهادهای نظارتی احتمالاً اقدامات اجرایی پیشنهادی تحت نظر دولت ترامپ را کنار میگذارند.
او گفت: «من میتوانم اطمینان دهم که در جریان تصمیمگیری بایدن در این زمینه هیچ کس نمیتواند روی او تأثیر بگذارد و کمیسیون فدرال ارتباطات تنها مرکزی است که قوانین ارائه شده را تفسیر میکند.» در این زمینه فرآیند تصحیح قانون به عهده کنگره و تفسیر آن توسط دادگاه انجام میشود.
سون از سوی دیگر معتقد است که ریاست جمهوری بایدن بار دیگر بحث را به این شکل متمرکز میکند که، به جای اینکه گفتمان جمهوریخواهان متهم به سوگیری ضدمحافظه کارانه در شرکتهای رسانهای محکوم شود، گفتوگوها پیرامون چگونگی فعالیت شرکتهای بزرگ و قدرتمند فناوری دنبال میشود. این مسأله در یک سری توئیتهای «بیل روسو» معاون ارتباطات بایدن در کمپین تبلیغاتی او نیز منعکس شد و وی توضیح داد عدم توانایی فیسبوک و دیگر غولهای فناوری در مقابله با انتشار اطلاعات نادرست در اصل به منزله خرد کردن دموکراسی امریکا محسوب میشود و دولت بایدن با این رویه مقابله میکند.
این اولویتهای متفاوت
«الِک استَپ» مدیر فناوری «مؤسسه سیاستهای پیشرو» میگوید: اگر جمهوریخواهان سنا را در اختیار داشته باشند یا دموکراتها بتوانند اکثریت قریب به اتفاق را در اختیار بگیرند، «قوانین ضدانحصار در عرصه فناوری در لیست اولولیتهای دولت جدید امریکا رتبه پایینتری را در اختیار میگیرد» و در نتیجه دولت بایدن به طور ویژه حل بحران ناشی از همهگیری ویروس کرونا و بسته محرک اقتصادی را در اولویت اصلی خود قرار میدهد. نمایندگان دموکرات مجلس امریکا تابستان گذشته گزارش مربوط به اقدامات انحصاری اپل، آمازون، فیس بوک و گوگل را در 449 صفحه منتشر کردند. «شارلوت اسلایمن» مدیر سیاست رقابت در واشنگتن دیسی این اقدام را یک «معامله بزرگ» و نشانگر قانون آینده دولت جدید امریکا دانست. «ایوان گریر» معاون سیاست سازمان حمایت از حقوق مدنی «نبرد برای آینده» اظهار داشت که در حال حاضر نگرانی و اضطراب در مورد سوءاستفاده شرکتهای بزرگ فناوری عمومیت پیدا کرده است، ولی با این وجود سیاستهای بیشتری لازم است که بتوانیم این مشکل را ریشهکن کنیم و نگذاریم مردم به فناوری بدبین شوند. این مسأله نه تنها انحصار در عرصه فناوری را از بین میبرد، بلکه جلوی ضررهای مربوط به مدلهای تجاری سرمایهداری را هم میگیرد.
بازگشت دوباره فناوری
دولت اوباما رابطه بسیار نزدیکی با بزرگان دره سیلیکون برقرار کرده بود، ولی فعالیتهای انتخاباتی اخیر نشان داد که بایدن با این سیاستها چندان موافق نیست و با وجود کمکهای برخی غولهای فناوری برای برگزیده شدن بهعنوان رئیسجمهوری جدید، او هم اکنون تصمیم گرفته است همکاری با این شرکتها را از اولویت خود خارج کند.
بایدن در آوریل 2019 طی مراسمی که به میزبانی «دیوید کوهن» مدیر اجرایی مرکز کامکست برگزار شده بود پیشنهاد ریاست جمهوری خود را مطرح کرد و طی این گردهمایی کمکهای مالی فراوان هم برای حمایت از کمپین او جمعآوری شد. براساس دادههای «مرکز سیاستهای پاسخگو» که منابع مالی مبارزات انتخاباتی در ایالات متحده را ارزیابی میکند، در گردهمایی یاد شده بیش از 25 میلیون دلار کمک مالی از سوی شرکتهای اینترنتی جمعآوری شد. در این اتفاق تعداد زیادی از بزرگان فعال در دره سیلیکون به تیم او پیوستند که از جمله آنها میتوان به «سینتیا هوگان» مدیر سابق امور دولت در اپل اشاره کرد که یکی از چهار نفر اصلی کمیته انتخاب معاون ریاست جمهوری بود. اینکه این کمکهای سیاسی و حرکتهای فردی چگونه بر رویکرد دولت بایدن در مقابل شرکتهای بزرگ فناوری تأثیر میگذارد هنوز به طور دقیق مشخص نیست ولی براساس گمانه زنی کارشناسان و تحلیلگران، روابط میان سیاستمداران دولت جدید امریکا و دره سیلیکون چندان امیدوارکننده نخواهد بود. «پروژه درب چرخشی» یک سازمان غیرانتفاعی که تحرکات بین صنعت و دولت را ردیابی میکند بیان میدارد که پیشتر فقط از شرکت گوگل 55 نفر از کارمندان عالی رتبه به دولت اوباما پیوستند تا با او همکاری کنند و این اتفاق در حالی صورت گرفت که با خاتمه یافتن دولت اوباما، 197 نفر از مقامات سابق ایالات متحده پس از پایان کار در دولت به شرکت گوگل پیوستند و فعالیتهای خود را در غول اینترنتی جهان ادامه دادند. باید دید دولت بایدن با شرکتهای بزرگ فناوری چگونه همکاری میکند و تا چه اندازه به آنها نزدیک میشود.
چرا پیام رسانهای داخلی در جذب کاربران موفق نیستند؟
مهدی انجیدنی
مدیرعامل پیامرسان بومی گپ
این روزها تعطیلی پیامرسان بومی بیسفون خبرساز شده است و در خبرها بر این موضوع تأکید میشود که این پیامرسان بومی با وجود تمام حمایتها به تعطیلی کشیده شده است و قرار است نیمه اسفندماه سرورهای خود را خاموش کند. درباره پیامرسانهای بومی و مشکلات آنها باید به چندین نکته اشاره کرد.
نبود حمایت واقعی
درباره حمایت از پیامرسانهای بومی باید گفت که آنگونه حمایتها پرداخته اجرایی و عملیاتی نشد، چرا که بخشی از موضوعات حمایتی بیشتر طرح و لایحه بود و در حد حرف باقی ماند و تنها برخی از حمایتها عملیاتی شد. بهعنوان مثال، با اینکه شورای عالی فضای مجازی وظایف زیادی را برای سازمانها و نهادهای مختلف تعریف کرده بودند (مانند تبلیغ در صدا و سیما، ارائه خدمات دولت الکترونیک از سوی دستگاههای اجرایی، ارائه وام، پهنای باند و...) که فقط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جزو معدود بخشهایی بود که مصوبات شورای عالی فضای مجازی را اجرا کرد و آن هم پرداخت وام 5 میلیارد تومانی از بخش وجوه اداره شده به همراه ارائه پهنای باند و تجهیزات امانتی بود. بعد از آن صحبت از سری دوم از حمایتها از پیامرسانهای داخلی شد که آنها هم در حد حرف باقی ماند. موضوع اصلی این است که حمایتهایی که صورت نمیگیرد در بوق و کرنا میشود و این تأثیر منفی بر پیامرسانهای بومی دارد و مانع از جذب کاربران میشود.
درگیری سیاسی
متأسفانه باید گفت در کشور ما پیامرسانهای بومی مانند خیلی از موارد دیگر مانند مخابرات و... درگیر دعواهای سیاسی شده است و بحث فیلترینگ شبکههای اجتماعی خارجی هم کماکان داغ است و باید اذعان کرد که بحثهای فیلترینگ و دعواهای سیاسی لطمه زیادی به پیامرسانهای بومی وارد کرده است. عدهای فکر میکنند میتوانند با فیلترینگ شبکههای خارجی کاربران را به سمت پیامرسانهای بومی سرازیر کنند ولی این اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد و تنها باعث میشود کاربران از پیامرسانهای بومی دور شوند.
خلأ قانونی
مشکل پیامرسانهای بومی نه پول است و نه تجهیزات و نه وجود شبکههای اجتماعی خارجی، بلکه نبود قانون و برابری بین شبکههای اجتماعی داخلی و خارجی است. بهعنوان مثال وقتی ای اف سی فوتبال جام باشگاههای آسیا (پرسپولیس) را از ایسنتاگرام به گویندگی عادل فردوسیپور بهصورت زنده پخش کرد، همزمان هم پلتفرمهای داخلی به این کار اقدام کردند اما از سوی سازمان صداوسیما با آنها برخورد شد در حالی که این بهترین راه برای جذب کاربران به سمت پلتفرمهای پخش زنده داخلی بود و اما با قطع این برنامهها عملاً عرصه را به شبکههای اجتماعی خارجی دادند. فیلترینگ راه چاره نیست، نباید به پلتفرمهای داخلی فشار آورد باید به آنها آزادی عمل داد تا کاربران را به سمت پلتفرمهای داخلی سوق دهند. در حالی که شاهد هستیم از آنجا که دست مسئولان به پلتفرمهای خارجی نمیرسد روی پلتفرمهای داخلی فشار میآورند و آنها را محدود میکنند از اینرو داخلیها رشد نمیکنند. نمونه بد عمل کردن و محدودیت ایجاد کردن را میتوانیم در پیامرسان بومی بیسفون هم ببینیم. این پیامرسان اولین پیامرسان در جهان بود که کانال را راهاندازی کرد ولی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادها آنقدر با محدودیتها و اعلام دریافت مجوز و... کارشکنی کردند تا شبکه اجتماعی مانند تلگرام از آن استفاده کرد و جهانی شد در حالی که اگر محدودیت ایجاد نمیکردند برگ برندهای در دست بیسفون بود و توانسته بود چه بسا جهانی شود. باید نابرابری را از بین برد و زمینه رقابت را برای داخلی با آزادی عمل فراهم کرد.
مداخله گری در اکوسیستم
مداخله گری یکسری نهادهای حاکمیتی و دولتی در بازار هم به پلتفرمهایی مانند پیامرسانها لطمه زده است. یکدفعه و یکشبه یک نهاد حاکمیتی با سرمایه زیاد در اکوسیستمی ورود میکند و همین اقدامهای نسنجیده باعث میشود تا اعضای اکوسیستم آسیب ببینند. وقتی انحصار ایجاد میشود باعث میشود پویایی در اکوسیستم از بین برود و این را بارها در پیامرسانهای بومی و iptvها شاهد بودهایم. دنیا میداند بخش خصوصی نمیتواند با یک رقیب حاکمیتی دارای ثروت نامحدود رقابت کند از اینرو بهتر است به جای فیلترینگ قوانین شفافی تعریف و اجرا کنند تا بخش خصوصی بتواند در اکوسیستم به فعالیت خود ادامه دهد و دست انحصار کوتاه شود.
سیاست اشتباه
بارها درباره آسیب زایی فیلترینگ صحبت و تکرار شده که فیلترینگ چیز خوبی نیست. هیچ وقت انحصار باعث رشد نمیشود و باید رقابت باشد. پیامرسانهای بومی مانند گپ که یک پیامرسان خصوصی با رویکرد بینالمللی است، هیچ وقت نگاهش به فیلترینگ نبوده و مخالف این بحث است. اعتقاد داریم مردم باید حق انتخاب داشته باشند و از هر پیامرسان بومی و خارجی بخواهند استفاده کنند اما چیزی که در کشور وجود دارد و آسیب زاست، نبود قوانین برای خود مسئولان و دولتیها و حاکمیتیهاست. در تمام دنیا یک ارگان دولتی و نهاد و سازمان حاکمیتی که در حال رد و بدل کردن اسناد، نامهها و پیامها و... است بهدلیل مباحث امنیتی اجازه استفاده از پیامرسانهای خارجی را ندارد و قانونی برای برخورد هم نیست اما این اسناد روی پلتفرمهای خارجی رد و بدل میشود. تمام کشورهای دنیا روی این مسأله حساس هستند و مانع این میشوند این اتفاق شکل بگیرد اگر در کشور ما این گونه قوانین در لایه امنیت کلان دادههای ملی داشت، پیامرسانهای ایرانی بدون نیاز به فیلترینگ شبکههای خارجی میتوانستند کاربران و مشتری خوبی حداقل در بخش دولتی و حاکمیتی داشته باشند و وظایف واقعی خود را اجرا کنند. باید گفت در اکثر کشورهای منطقه ما مانند ترکیه، امارات، هند، پاکستان و... پیامرسانهای قوی و خوبی شکل گرفته که دقیقاً محور اصلی پیامرسانهای آنها ابتدا خدمات تجاری محلی یا دولت الکترونیک یا ارتباطات امن ملی و... بوده و بعد آهسته آهسته فراگیر شده به طوری که هم اکنون بیشتر مردم آن کشورها از پیامرسانهای بومی خود استفاده میکنند. پیامرسان بیب مسنجر ترکیه در کمتر از دوسال 100 میلیون کاربر داخلی و خارجی از کشورهای همسایه دارند. این نشان میدهد کشورها بدون فیلترینگ دیگر پیامرسانها برای راهاندازی یک پیامرسان بومی عزم خود را جزم کردهاند و موفق هم شدهاند این در حالی است که نه تنها در کشور ما به اشتباه بر طبل فیلترینگ میکوبند بلکه نهادهای حاکمیتی و دولتی در همه گیر شدن پیامرسانهای بومی در دستگاههای اجرایی نه تنها هیچ کمکی نمیکنند بلکه وقتی پیامرسانهای بومی برای ارائه خدمات رایگان مانند کارت سوخت و... اعلام آمادگی میکنند حاضر به همکاری نیستند بعد هم انتظار دارند مردم از پیامرسانهای بومی و داخلی استفاده کنند.
پیامرسان بومی خدمات پایه اقتصاد دیجیتال
پیامرسان ملی و بومی یک نیاز صددرصدی برای آینده یک کشور است همانطور که دیگر پلتفرمها مانند تلفن همراه، تلفن ثابت، اینترنت و... جزو جدانشدنی عصر ارتباطات شدهاند پیامرسانهای بومی و ملی نیز همین قابلیت را دارند و اگر هر کشوری سریعتر در این زمینه به استقلال برسد قدرتمندتر شده و میتواند سهمی از بازار دیگر کشورها را داشته باشد. کشورهایی مانند قبرس در تلاش هستند تا با راهاندازی پیامرسانهای ملی و بومی سهمی از بازار سایبری کشورهای اطراف خود را بهدست آورند.
نکته پایانی
امیدوارم این جبههگیریهایی که بین جناحهای سیاسی برای پیامرسانهای بومی بهوجود آمده است با کار کارشناسی از بین برود و فضای آزاد رقابت شکل بگیرد و به پیامرسانهای بومی بهعنوان اپراتورهای ارتباطی آینده و سرمایه ملی نگاه کنند. پیامرسانهای بومی سکوهایی برای گسترش اقتصاد دیجیتال هستند و اگر یک کشوری این زیرساختهای پایه را نداشته باشد در گسترش اقتصاد خود به مشکل برمیخورد. اکنون دیگر پیامرسان جنبه بینالمللی دارد و باید از آن استفاده کرد؛ ایجاد پیامرسانهای بومی در زیرساختهای ملی جزو ضرورتهای هر کشوری است همه کشورهای دنیا بشدت روی این موضوع تمرکز کردهاند بهطوری که هر روز شاهد اضافه شدن صدها پیامرسان در گوگل پلی هستیم و این حجم از ورود شبکههای اجتماعی نشان دهنده اهمیت آنها در اقتصاد جهان است. بنابراین بیاییم نه با فیلترینگ بلکه با تدوین و اجرای قوانین شفاف، جلوگیری از انحصار، الزام استفاده از پیامرسانهای بومی در دستگاههای اجرایی کشور، ایجاد فضای آزاد و رقابت برابر و... زمینه را برای رشد و توسعه پیامرسانهای بومی و جذب کاربران داخلی فراهم کنیم.
«یادگیری عمیق» با تراشه جدیدIBM
میترا جلیلی
خبرنگار
محققان مؤسسهIBM نخستین تراشه جدید شتاب دهنده هوش مصنوعی را طراحی کردهاند که میتواند علاوه بر ارتقای فناوری یادگیری عمیق(deep learning)، میزان مصرف انرژی را نیز تا حد زیادی کاهش دهد. این تراشه ۷نانومتری و چهار هستهای، میتواند مدلهای مختلف هوش مصنوعی را حمایت کند. به گفته محققان این مؤسسه، به موازات افزایش پیچیدگی مدلهای گوناگون هوش مصنوعی، سخت افزارها برای ادامه کار و پردازش دیتا و اطلاعات نیاز به انرژی زیادی دارند اما این شتاب دهندههای سختافزاری هوش مصنوعی بدون نیاز به مقادیر بالای انرژی، میتوانند در محیطهای ابری هیبریدی فعالیت کنند.
شتاب دهندههای هوش مصنوعی درواقع سخت افزارهایی محسوب میشوند که عملکرد الگوریتمها را افزایش میدهند و میتوانند عملکرد مدلهای مختلف هوش مصنوعی را سرعت بخشند. این تراشهها همچنین میتوانند در کامپیوترهای دیداری یا کامپیوترهایی که زبان را پردازش میکنند و نیاز به دادهها و اطلاعات بسیار زیادی دارند نیز بر نتیجه مطلوب کار تأثیر زیادی داشته باشند. محققان مؤسسه IBMدر جدیدترین تراشه شتاب دهنده هوش مصنوعی خود به موضوع مقابله با گرمایش کره زمین و کاهش میزان انتشار گازهای گلخانهای نیز توجهی ویژه داشتهاند و بههمین دلیل هم در محصول خود همه تلاششان را به کار گرفتهاند تا کمترین میزان کربن را در مراحل پردازش کار تولید کنند. محور و اصل چالش موجود در فناوری که بتازگی این محققان ارائه دادهاند، این است که درنهایت به یک فناوری دست یابند که به انرژی زیادی احتیاج نداشته باشد و حفاظت از محیط زیست را نیز در کانون توجه قرار دهد. یکی از راهکارهایی که محققان برای انجام این کار مورد استفاده قرار دادند، بهره گرفتن از تکنیکهایی خاص برای کاهش دقت در تراشههای شتاب دهنده است. آنها اعتقاد دارند که از این طریق میتوان آموزش یادگیری عمیق و ماشینی را تقویت کرد، در حالی که زمان و انرژی مورد نیاز برای آموزش یک مدل هوش مصنوعی بهطرز قابل توجهی کاهش یابد. ازآنجا که تراشه شتاب دهنده مجهز بهویژگی مدیریت برق یکپارچه است میتواند عملکرد خود را به حداکثر برساند، بهعنوان مثال سرعت در مراحل محاسبات با مصرف زیاد انرژی را کاهش دهد. تراشه جدید ارائه شده توسط محققان مؤسسه IBM درواقع برای آموزش با دقت کم بسیار بهینه شده است. این نخستین تراشه سیلیکونی است که از یک تکنیک با دقت بسیار کم بهنام قالب ترکیبی FP8 استفاده میکند و یک روش آموزش هشت بیتی است که توسط موسسه Big Blue ایجاد شده و عملاً دقت مدل را در برنامههای یادگیری عمیق مانند طبقهبندی تصویر یا تشخیص گفتار و جسم حفظ میکند. این تراشه همچنین از کاربرد بالایی برخوردار است و آزمایشات محققان مؤسسه IBM نشان میدهد که این تراشه برای استفاده در آموزش موفقیتی بیش از 80درصد کسب کرده که این رقم بسیار بیشتر از استفاده معمولی GPU است. درواقع هم سطح عملکرد هوش مصنوعی تراشههای آموزشی بالاتر میرود و هم میزان مصرف انرژی نسبت به نمونههای مشابه تا حد زیادی کاهش مییابد. محققان اکنون امیدوارند که این طرحها بتوانند برای حمایت از کاربردهای پیچیده هوش مصنوعی و بهصورت تجاری استفاده شوند که از آنها میتوان به مدلهای آموزش عمیق در مقیاس بزرگ در فضای ابری ازجمله خدمات گفتاری و متن هوش مصنوعی، تشخیص تقلب در معاملات مالی و... اشاره کرد. از این فناوری جدید IBM همچنین میتوان در وسایل نقلیه، دوربینهای امنیتی و تلفنهای همراه استفاده کرد تا انرژی کمتری مصرف شود.
خبرنگار
محققان مؤسسهIBM نخستین تراشه جدید شتاب دهنده هوش مصنوعی را طراحی کردهاند که میتواند علاوه بر ارتقای فناوری یادگیری عمیق(deep learning)، میزان مصرف انرژی را نیز تا حد زیادی کاهش دهد. این تراشه ۷نانومتری و چهار هستهای، میتواند مدلهای مختلف هوش مصنوعی را حمایت کند. به گفته محققان این مؤسسه، به موازات افزایش پیچیدگی مدلهای گوناگون هوش مصنوعی، سخت افزارها برای ادامه کار و پردازش دیتا و اطلاعات نیاز به انرژی زیادی دارند اما این شتاب دهندههای سختافزاری هوش مصنوعی بدون نیاز به مقادیر بالای انرژی، میتوانند در محیطهای ابری هیبریدی فعالیت کنند.
شتاب دهندههای هوش مصنوعی درواقع سخت افزارهایی محسوب میشوند که عملکرد الگوریتمها را افزایش میدهند و میتوانند عملکرد مدلهای مختلف هوش مصنوعی را سرعت بخشند. این تراشهها همچنین میتوانند در کامپیوترهای دیداری یا کامپیوترهایی که زبان را پردازش میکنند و نیاز به دادهها و اطلاعات بسیار زیادی دارند نیز بر نتیجه مطلوب کار تأثیر زیادی داشته باشند. محققان مؤسسه IBMدر جدیدترین تراشه شتاب دهنده هوش مصنوعی خود به موضوع مقابله با گرمایش کره زمین و کاهش میزان انتشار گازهای گلخانهای نیز توجهی ویژه داشتهاند و بههمین دلیل هم در محصول خود همه تلاششان را به کار گرفتهاند تا کمترین میزان کربن را در مراحل پردازش کار تولید کنند. محور و اصل چالش موجود در فناوری که بتازگی این محققان ارائه دادهاند، این است که درنهایت به یک فناوری دست یابند که به انرژی زیادی احتیاج نداشته باشد و حفاظت از محیط زیست را نیز در کانون توجه قرار دهد. یکی از راهکارهایی که محققان برای انجام این کار مورد استفاده قرار دادند، بهره گرفتن از تکنیکهایی خاص برای کاهش دقت در تراشههای شتاب دهنده است. آنها اعتقاد دارند که از این طریق میتوان آموزش یادگیری عمیق و ماشینی را تقویت کرد، در حالی که زمان و انرژی مورد نیاز برای آموزش یک مدل هوش مصنوعی بهطرز قابل توجهی کاهش یابد. ازآنجا که تراشه شتاب دهنده مجهز بهویژگی مدیریت برق یکپارچه است میتواند عملکرد خود را به حداکثر برساند، بهعنوان مثال سرعت در مراحل محاسبات با مصرف زیاد انرژی را کاهش دهد. تراشه جدید ارائه شده توسط محققان مؤسسه IBM درواقع برای آموزش با دقت کم بسیار بهینه شده است. این نخستین تراشه سیلیکونی است که از یک تکنیک با دقت بسیار کم بهنام قالب ترکیبی FP8 استفاده میکند و یک روش آموزش هشت بیتی است که توسط موسسه Big Blue ایجاد شده و عملاً دقت مدل را در برنامههای یادگیری عمیق مانند طبقهبندی تصویر یا تشخیص گفتار و جسم حفظ میکند. این تراشه همچنین از کاربرد بالایی برخوردار است و آزمایشات محققان مؤسسه IBM نشان میدهد که این تراشه برای استفاده در آموزش موفقیتی بیش از 80درصد کسب کرده که این رقم بسیار بیشتر از استفاده معمولی GPU است. درواقع هم سطح عملکرد هوش مصنوعی تراشههای آموزشی بالاتر میرود و هم میزان مصرف انرژی نسبت به نمونههای مشابه تا حد زیادی کاهش مییابد. محققان اکنون امیدوارند که این طرحها بتوانند برای حمایت از کاربردهای پیچیده هوش مصنوعی و بهصورت تجاری استفاده شوند که از آنها میتوان به مدلهای آموزش عمیق در مقیاس بزرگ در فضای ابری ازجمله خدمات گفتاری و متن هوش مصنوعی، تشخیص تقلب در معاملات مالی و... اشاره کرد. از این فناوری جدید IBM همچنین میتوان در وسایل نقلیه، دوربینهای امنیتی و تلفنهای همراه استفاده کرد تا انرژی کمتری مصرف شود.
اخـــــــــبار
سال آینده از سوی پژوهشگاه ارتباطات و به کمک بخش خصوصی
۱۰ محصول استراتژیک حوزه مخابرات تولید میشود
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سال دیگر با کمک بخش خصوصی ۱۰ محصول استراتژیک حوزه مخابرات را در داخل کشور طراحی و تولید خواهیم کرد.
به گزارش ایرنا، وحید یزدانیان در مراسم آنلاینی که روز گذشته به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس پژوهشگاه برگزار شد، از طرحی برای تولید ۱۰ محصول استراتژیک کشور در حوزه فناوری و مخابرات خبر داد.
وی با بیان اینکه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ۵۰ سال قبل در چنین روزهایی قدیمیترین مرکز تحقیقی پژوهشی فناوری اطلاعات با همکاری ایران و ژاپن راهاندازی شد، خاطرنشان کرد: طی۵۰ سالی که از حیات این پژوهشگاه گذشته است، این مرکز دستاوردهای بزرگی برای کشور داشته و توانستهایم میزان قابل توجهی محصول تولید کنیم؛ در سالهای ۶۶-۶۷ مطالعات سوئیچ آغاز و بواسطه آن مراکز تلفنی بومی ساخته شد. هدف از این مطالعات دسترسی مناطق کمتر برخوردار به ارتباطات بود که انجام شود و این روند همچنان ادامه دارد،پس از آن هم تلفنهای بیسیم وارد میدان شد و به همین ترتیب توسعه ارتباطات آغاز شد.
یزدانیان تأکید کرد: شرکتهای فعال در حوزه مخابرات، از ظرفیت آزمایشگاهی پژوهشگاه فناوری اطلاعات استفاده کرده و امروز به بدنه تولیدکنندگان مخابراتی کشور تبدیل شدهاند. اکنون سه پژوهشکده ارتباطات، فناوری اطلاعات و امنیت و همچنین مرکز هوش مصنوعی به پژوهشگاه فناوری اطلاعات اضافه شدهاند، علاوه بر این مرکز مطالعات راهبردی فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال نیز ذیل پژوهشگاه تأسیس شده است.
او درباره دستاوردهای اخیر پژوهشگاه گفت: نوسازی پژوهشگاه ارتباطات یکی از دستاوردهای مهمی است که باید آن را به دست بیاوریم. اکنون بیش از ۱۲۰ عضو هیأت علمی و ۲۰۰ پژوهشگر در این پژوهشگاه فعال هستند.
یزدانیان تأکید کرد: پژوهشگاه در حوزه شبکه ملی اطلاعات وقت و انرژی زیادی گذاشته است؛ یکی از مکانهایی که مطالعات گستردهای را در این زمینه انجام داده، پژوهشگاه ارتباطات است و مستندات متعددی تهیه شده و در دسترس مراجع ذیصلاح قرار گرفته است.
وی افزود: بخش دیگری از کار که در یک سال و نیم اخیر در پژوهشگاه انجام شده، تهیه گزارشهای رصدی است ،چرا که وزارت ارتباطات این مطالبه را داشت که از روند تحولات ارتباطات در جهان مطلع شود و موضوع های مبتلابه بخش برای آنها تهیه، تدوین و ارسال شود.اکنون ۱۶ عنوان گزارش رصدی وزین تهیه شده و در اختیار وزارت ارتباطات قرار گرفته است.
یزدانیان ادامه داد: بررسی تأثیر شیوع کرونا، مدلهای جدید رگولاتوری، راههای مقابله با قاچاق و سرقت گوشی همراه، احصای طیفهای فرکانسی مورد نیاز در نسل پنجم ارتباطات تعدادی از عناوین گزارشهای رصدی است که توسط پژوهشگاه تدوین و برای دستگاهها ارسال شده است.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات تأکید کرد: با شرکت ارتباطات زیرساخت نیز تفاهمنامههای زیادی به امضا رساندیم و نخستین پایلوت نسل پنجم ارتباطات در پژوهشگاه راهاندازی و بهرهبرداری شد. در زمینه خودروهای خودران و هوشمند نیز تفاهمات گستردهای داشتیم و پروژههای تحقیقاتی در حوزه خودروهای هوشمند و ماهواره را استارت زدیم.
یزدانیان خاطرنشان کرد: طی سالهای مختلف بر اساس نیازهای بخش و تحریمهایی که علیه ایران وجود داشت، ما موضوع تحریمی را بررسی و تجهیزاتی که کشور نیاز داشت احصا کردیم تا برای برآورده کردن آن نیازها قدمهای لازم را برداریم.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات افزود: حالا که بحث محرمانگی از بین رفته است، باید بگویم که توانستهایم تجهیزات مالتی پلکس (Multiplexing- تکنیکی که به وسیله آن جریانهای مختلف آنالوگ و دیجیتال انتقالی میتوانند به طور همزمان روی یک لینک مشترک پردازش شوند) را در کشور تولید کنیم. این تجهیزات برای افزایش ظرفیت انتقال کشور مورد نیاز بود و تحریم آن ضربه سختی به شبکه زیرساختی ما وارد میکرد. به همین دلیل مطالعات در این زمینه انجام و محصولات با همکاری بخش خصوصی ساخته شد.
وی تصریح کرد: نمونه آزمایشگاهی با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت و شرکت مخابرات بهینهسازی و به تولید محصولی منجر شد که این محصول اکنون در کشور مورد استفاده قرار میگیرد.
یزدانیان تصریح کرد: در نظر داریم سال بعد، ۱۰ محصول استراتژیک کشور را با سرمایهگذاری مناسب تولید کنیم، این پیشنهاد را هم با سندیکای مخابرات در میان گذاشتهایم. مدل اقتصادی تهاتر پهنای باند را نیز ارائه کردهایم و در آینده اجرایی خواهد شد.
مسدود سازی 340 هزار سیم کارت به دلیل ارسال پیامک مزاحم
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) ۳۴۰ هزار و ۹۱۵ سیم کارت را بهدلیل ارسال پیامکهای تبلیغاتی مزاحم مسدود کرد.
به گزارش مهر، مطابق با آمار سازمان رگولاتوری بیش از ۳۴۰ هزار و ۹۱۵ سیم کارت در راستای اجرای سیاست قطع خطوط موبایلی که مبادرت به ارسال پیامکهای تبلیغاتی میکنند، مسدود شده است. این آمار مربوط به پایان بهمن ماه ۹۹ است و طی ۱۱ ماه گذشته حدود ۱۰۰ هزار سیم کارت بهدلیل ارسال پیامکهای مزاحم تبلیغاتی از سوی رگولاتوری قطع شده است.
این در حالی است که تا پایان سال ۹۸ سازمان رگولاتوری شمار قطع سیم کارت مزاحم پیامکی را حدود ۲۴۶ هزار سیم کارت اعلام کرده بود. برخورد با موضوع تبلیغات پیامکی از حدود ۲ سال گذشته در قالب مسدودسازی سیم کارتهای شخصی که پیامکهای مزاحم تبلیغاتی ارسال میکنند، دنبال میشود و تا پایان سال ۹۸ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حدود ۲۴۶ هزار سیم کارت را به این دلیل مسدود کرد.
کاربرانی که از دریافت پیامکهای تبلیغاتی که با شمارههای شخصی برای آنها ارسال میشوند ناراضی هستند، میتوانند از طریق سامانه دستوری «ستاره ۸۰۰ مربع» شمارههایی که این پیامکها را ارسال کردهاند به رگولاتوری اعلام کنند.
به همین دلیل رگولاتوری از مشترکانی که این پیامکها را دریافت میکنند خواسته که از طریق کد دستوری، مشخصات این سیمکارتهای مزاحم را گزارش دهند.
مشترکان موبایل همچنین میتوانند با شمارهگیری کد دستوری ستاره هشتصد مربع (#۸۰۰*) نسبت به درخواست قطع سرویس پیامکهای انبوه تبلیغاتی خود اقدام کنند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
آیا «بایدن» با غول های فناوری همکاری می کند؟
-
چرا پیام رسانهای داخلی در جذب کاربران موفق نیستند؟
-
«یادگیری عمیق» با تراشه جدیدIBM
-
اخـــــــــبار
اخبارایران آنلاین