توقف پروژههای سینمایی و ادامه تولید در شبکه نمایش خانگی در وضعیت قرمز کرونا
تعهد با تهیهکنندگان است
نرگس عاشوری
خبرنگار
«نگهبان شب» فیلم تازه رضا میرکریمی، «تفریق» مانی حقیقی، «شهرک» علی حضرتی، «کوزوو» میثم هاشمیطبا و... برخی از آثار سینمایی هستند که خبر توقف تولیدشان در هفته گذشته منتشر شد. 21 فروردین ماه سازمان سینمایی در اطلاعیهای اعلام کرد در شهرهایی که وضعیت آنها از سوی ستاد ملی کرونا قرمز اعلام شده تهیهکنندگان پروژههای سینمایی و نمایش خانگی ملزم به توقف فیلمبرداری و رعایت کامل شرایط تولید در وضعیت قرمز کرونا هستند. در ادامه خانه سینما هم از اهالی سینما درخواست کرد با پایبندی بر اصول لازم بهداشتی، برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا با دیگر اقشار جامعه ایران همراهی کنند. باوجود اطلاعیه سازمان سینمایی و خانه سینما و رسانهای شدن خبر توقف چند پروژه سینمایی، شنیدهها حکایت از آن دارد که تولید برخی آثار نمایشی بویژه سریالهای شبکه نمایش خانگی ادامه دارد و برخی از اعضای تیم تولید این سریالها دچار کرونا شدهاند. این در حالی است که در هفته گذشته بارها با رسانهای شدن خبر ابتلای بازیگران و اهالی سینما زنگ خطر کووید19 به صدا درآمد. کیانوش عیاری، باران کوثری و سعید روستایی از جمله اهالی سینما هستند که خبر ابتلایشان به کرونا منتشر شد. اگرچه سعید روستایی که این بیماری را پشت سر گذاشته و بهبود یافته معلوم نیست هنگام فعالیت سینمایی درگیر این بیماری شده یا خیر اما باران کوثری در زمان فیلمبرداری سریال «ملکه گدایان» کرونا گرفت و این روزها مراحل درمان را در بیمارستان پشت سر میگذارد. کیانوش عیاری هم در مرحله مونتاژ سریالش «87 متر» درگیر این بیماری شده و در بیمارستان بستری است. آن طور که شبنم عرفینژاد دستیار این فیلمساز به مهر خبر داده، یکی از دستیاران تیم تدوین سریال هم همزمان مبتلا شده است. با وجود اخبارنگرانکننده از این دست اما طبق اخبار در بعضی پروژهها_که عموماً سریال شبکه نمایش خانگی یا تلویزیونی هستند_ همچنان رعایت پروتکلهای بهداشتی بیشتر به عهده خود افراد گذاشته شده و تستگیری هم انجام نمیشود. ابتلاء سه نفر از عوامل سریال ماه رمضانی «یاور» و انتشار تصویری نگرانکننده از پشت صحنه سریال تلویزیونی «بچه مهندس 4» و تجمع بدون ماسک عوامل در یک محیط کوچک و سربسته نمونهای از تولیدات پرشمار صداوسیما و شبکه نمایش خانگی است که نگرانیها نسبت به سلامتی عوامل را افزایش داده است. اگرچه برخی معتقدند وقتی مردم را به خانهنشینی تشویق میکنیم باید خوراک فرهنگیشان هم تأمین شود اما نبود شرایط مطمئن در زمان تولید و عدم نظارت بالادستی _نه از سوی خانه سینما و نه سازمان سینمایی- بر اجرای دستورالعملهای بهداشتی باعث گلایه اهالی سینما شده است.
این پناهگاه امن است؟
اسفندماه سال 98 کارگروه کرونای خانه سینما بهعنوان نخستین کارگروه سینمایی در مواجهه با کرونا با حضور چند صنف سینمایی آغاز به کار کرد. این کارگروه با رصد پروژههای در حال تولید به گروههای بیاعتنا به مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا هشدار داد و درباره نیروهای انسانی مبتلا به کرونا در این پروژهها بهصورت شفاف اطلاعرسانی کرد. همچنین با کمک گرفتن از مشاوران حقوقی در بیانیههایی تلاش کرد فعالان سینمایی را نسبت به حقوق قانونیشان در شرایط بحرانی آگاه کند. اطلاعرسانی شفاف و مداوم این کارگروه زنگ خطر جدی برای پروژههای متخلف بود اما اوایل اردیبهشت ماه سال 99 با بیانیه شبانه خانه سینما، این کارگروه منحل شد و کارگروه دیگری در سازمان سینمایی تشکیل شد. نحوه عملکرد کارگروه خانه سینما این توقع و انتظار را ایجاد کرد که کارگروه تشکیل شده در سازمان سینمایی هم در اطلاعرسانی همین رویه را در پیش داشته باشد در حالی که آن طور که
سعید رجبی فروتن میگوید وظیفه این کارگروه همانطور که از عنوان آن برمیآید بررسی آسیبهای کرونا در سینماست. او که بعد از تکیه زدن بر مسند مدیریت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی جایگزین مهدی طباطبایینژاد در این کارگروه شده میگوید: «ستاد کرونای سازمان سینمایی بیشتر به بررسی ابعاد اقتصادی کرونا در سینما میپردازد و جهت جبران ضرر و زیان سینماداران و تهیهکنندگانی که فیلم روی پرده اکران دارند، تدبیر و تصمیمگیری میکند. در این مدت به یاد ندارم به ابعادی از این قبیل پرداخته باشیم چون خیالمان راحت است که همه تکالیف بر عهده تهیهکننده است.»
او در ادامه به «ایران» میگوید: «وظیفه ما اطلاعرسانی آن هم به نقل از ستاد ملی مقابله با کرونا و ابلاغ مراتب به تهیهکنندگان است. ضمانت اجرایی تعهداتی است که هنگام صدور پروانه ساخت از تهیهکننده اخذ شده است. به موجب مقررات، در صورت بروز هرگونه اتفاقی برای هر کدام از عوامل در حین تولید فیلم و سریال چه تلویزیونی و چه غیرتلویزیونی تهیهکنندگان پاسخگوی تمام پیامدهای حقوقی و غیرحقوقی هستند.»
فروتن در پاسخ به این سؤال که آیا رصدی از سوی سازمان سینمایی روی پروژههای متخلف وجود ندارد، توضیح میدهد: «سازوکار ما این نیست که بالای سر پروژهها برویم و نبض آنها را به دست بگیریم. ممکن است تهیهکنندهای اعلام کند لوکیشناش در بیابان و فضای باز است یا اصلاً در مناطق آبی و زرد و نارنجی است و تعداد پرسوناژ کم است و... راستی آزمایی این ادعاها مستلزم رصدکردن روزانه آنهاست که ما نه سازوکارش را داریم و نه نیروی انسانی انجام این کار را.»
معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در ادامه تأکید میکند: «پیشبینی میکنیم بسیاری از پروژههای سینمایی در پیش تولید متوقف شدهاند. سریالهای نمایش خانگی بهدلیل آنکه عموماً همزمان در حال تولید و پخش هستند بهدلیل تعهداتی که در قبال مخاطب و سرمایهگذاران و سفارش دهندگان دارند، با رعایت پروتکلهای بهداشتی و شرایط ویژه تولیدشان ادامه دارد.»
اول شکایت بعد حمایت نظارتی
اگرچه آن طور که سعید رجبی فروتن میگوید تعهد امنیت و سلامت با تهیهکننده است اما سؤال اینجاست که اگر تهیهکنندهای متعهد نباشد نباید سیستمی نظارتی بر پروژهها وجود داشته باشد؟ در پاسخ به این گلایهها، _علیرضا نجفزاده نایب رئیس هیأت مدیره خانه سینما در گفتوگو با ایسنا_ هم از اعضای صنوف سینمایی که مشغول کار در پروژهها هستند درخواست کرده که اگر برای حفظ سلامتی خود احساس عدم امنیت دارند به رؤسای صنوف اطلاع دهند تا پیگیری
صورت گیرد.
سید جمال ساداتیان، عضو هیأت مدیره اتحادیه صنف تهیهکنندگان سینمای ایران در گفتوگو با «ایران» تأکید میکند که مسئولیت تام یک فیلم از تأمین سرمایه تا امنیت بر عهده تهیهکننده است و به همین خاطر حتی در شرایط عادی هم عوامل و هم تجهیزات بیمه حوادث میشوند. او درباره موقعیتهای بحران همچون شیوع کرونا میگوید: «فارغ از هرگونه تعهد انسانی و اخلاقی، همه تهیهکنندهها به خاطر به سرانجام رسیدن پروژههایشان ملزم به رعایت نکات بهداشتی هستند. اگر گروه تولید درگیر بیماری شود تولید متوقف میشود و در نهایت تبعات این اهمال گریبان تهیهکننده را میگیرد. تا جایی که من اطلاع دارم آثاری که امکانش فراهم بود، تعطیل شدند و بقیه آثار که مجبور به فعالیت هستند نکات بهداشتی را رعایت میکنند. در پروژههای بزرگ تیم یک پزشک حضور دارد و سلامت عوامل بهطور مرتب چک میشود.» ساداتیان در عین حال تأکید میکند: «مسئول حمایت از اعضای صنف، خانه سینماست. اگر پروژهای از خط قرمزها عدول کند خانه سینما وظیفه دارد به این امر رسیدگی کند اما باید شکایتی وجود داشته باشد که خانه سینما پیگیری کند. اگر تخلفی صورت گرفته اول باید به خانه سینما گزارش شود.» این تهیهکننده سینما در پایان با اظهار مخالفت نسبت به تصمیم توقف تولید بخصوص در حوزه شبکه نمایش خانگی میگوید: «به دو دلیل موافق تعطیلی نیستم؛ اول شرایط معیشتی اهالی سینماست که هیچکدام بیمه جامعی ندارند و برای امرار معاش باید کارکنند. نکته بعدی تدارک سرگرمی مناسب برای مردمی است که مدام آنها را به خانه ماندن تشویق میکنیم. در یک سال و نیم گذشته پلتفرمها منبع خوبی بودند. برای ادامه مسیر به خوراک فرهنگی نیاز دارند. با عرضه محصولات تکراری این جایگاه از دست میرود.»
وزیر ارشاد در آیین نخستین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر عنوان کرد
فرهنگ و هنر مرکزی برای زایش ایدههای تازه
گروه فرهنگی/ آیین نخستین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، صالحی با تأکید بر اینکه در شاخصههای شهر خلاق، متغیرهایی مطرح است که در تکتک آنها فرهنگ و هنر جایگاهی اساسی و مهم دارد از این گفت که نمیتوان به حریم شهرهای خلاق نزدیک شد مگر وقتیکه فرهنگ و هنر در شهر، جایگاه متعالیتری یابد. در این دوره از میان 143 شهری که به مرحله نیمهنهایی راهیافته بودند، 60 شهر انتخاب شدند.
فرهنگ و هنر کانون اقتصاد خلاق است
در این مراسم که عصر روز گذشته به شکل مجازی برگزار شد سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در دهههای اخیر شاهد توجه مضاعف به موضوع شهر و شهرنشینی بودهایم، گفت: «امروزه مسأله شهرنشینی تبدیل به یک مسأله گسترده اجتماعی و انسانی شده آنچنان که از زاویههای مختلف مسأله شهر خلاق ابداع و عرضهشده است. با نقدی که به شهر و شهرنشینی در سده اخیر وجود داشته، شهر بهجای یک مفهوم انسانی یک مفهوم کالبدی دارد و فضا بیش از انسان در شهر اهمیت پیداکرده است. در شاخصههای شهر خلاق متغیرهایی مطرح است که در تکتک آنها جایگاه فرهنگ و هنر جایگاه مهمی است.»
وزیر ارشاد با اشاره به برخی تعریفهایی که درباره شهرهای خلاق صادق است، گفت: «اگر به شهری میاندیشیم که مغز بر آن حکومت میکند، طبیعتاً فرهنگ و هنر جایگاه خاصی در چنین شهری دارد. مشخصه دیگر، شهری با ایده نو است. فرهنگ و هنر مرکزی برای زایش ایدههای تازه است. شهر خلاق شهر با هویت است، شهری که ریشه درگذشته و معنا در حال دارد. ترکیب این دو هویت را میآفریند، هویت به معنای آن است که از گذشته منقطع نیست و ضلع دیگر هویت این است که بتواند به حال هممعنا ببخشد و صرفاً در گذشته زیست نکند. طبیعتاً فرهنگ و هنر بازهم یکی از مقومات این هویتیابی و هویتزایی است.»
صالحی تأکید کرد: «فرهنگ و هنر نقش اساسی در اعتبار یک شهر و فضای منطقهای ملی و جهانی آن دارد. شهر خلاق شهر داناییمحور و تجربهآموز است. شهر خلاق شهری است که صنایع و اقتصاد خلاق در آن نقش اساسی در ارزش افزوده، تولید ناخالص داخلی و... دارد و فرهنگ و هنر کانون اقتصاد خلاق است. اگر متغیرهایی را برای شهر خلاق میشناسیم، بیتردید فرهنگ و هنر در تمامی این مؤلفهها نقش اساسی داشته و دارد.»
به گفته وزیر ارشاد، با توجه به موارد ذکر شده است که طرح شبکه شهرهای خلاق در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح میشود. او با اشاره به انگیزهها و هدفگذاری اجرای این طرح گفت: «نخست اینکه، انگیزه تداوم را در شهرها تقویت کنیم. انگیزههای تداوم در شهرهایی که سابقهای داشتهاند اما دچار انقطاع نسلها شدند و یا درخطر آن قرار گرفتند؛ اینکه مسیر شهرهای خلاق فرهنگ و هنر انگیزه تداوم را در این شهرها تقویت کند. نکته دیگر آنکه مزیتهای رقابتی را شناسایی و تقویت کنیم. مزیتهای رقابتی هم در چرخش اقتصاد و هم در تعالی فرهنگ نقش اساسی دارند.»
وزیر ارشاد ادامه داد: «با شناخت این مزیتها فرصتهای جدیدی کشف میشوند و این فرصتها بستری برای تولید اتفاقات تازه میشوند که نمونه بارز آن موضوع گردشگری است. اگر بتوانیم مزیتهای رقابتی شهرهای خود را بازنمایی کنیم، فرصتهای جدیدی برای اقتصاد فرهنگ و هنر پدید میآید.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه هدف دیگر از اجرای این طرح جایگاه بهتر بخشیدن به عنصر فرهنگ و هنر در مدیریت شهری است گفت: «اما هدفگذاری پایانی نیز این بود که بتوانیم یک نشاط شهری ایجاد کینم. شهرهایی که بهعنوان شهرهای خلاق فرهنگ و هنر شناخته میشوند، فرصتی برای حضور مردم در محور آن قطب مزیتی پدید میآید. این هدفهای مشابه مسیر شهرهای خلاق فرهنگ و هنر را پیش آورد.»
شناخت ظرفیتهای هنری
ابراهیم حیدری، دبیر اجرایی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر نیز ضمن ارائه گزارشی درباره این رویداد گفت: «شبکه شهرهای خلاق عنوان طرحی است که در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر و باهدف شناسایی ظرفیتهای هنری و فرهنگی کشور و فعال کردن هستهها و خوشههای هنری در شهرهای مختلف ایران و با تأکید بر تقویت ظرفیت مردمی فرهنگ و هنر در سطح ملی با استفاده از ظرفیتهای بومی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طراحی و اجرا شد. در اجرای این طرح محوریت با معاونت امور هنری و توأم با مشارکت معاونتهای مختلف وزارتخانه و نهادهایی مانند سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایعدستی و یونسکو و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است.»
محمدحسن خوشنویس، دبیر علمی شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر نیز از دیگر سخنرانان این مراسم بود. او از اقدامهای انجامشده تاکنون بهعنوان تلاشهای مقدماتی در زمینه شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر یادکرد و گفت: «امید که این تلاش با تغییر دولت هم ادامه پیدا کند و متوقف نشود چرا که هدف نهایی این طرح توانمندی اقتصادی حوزههای فرهنگ و هنر در سراسر کشور بوده است.»
مهدی جمالینژاد، رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور هم گفت: «باید نگاه مان به مدیریت شهری متفاوت باشد. برای تحقق این تفاوت ضرورت دارد از ظرفیتهای فرهنگی کمک گرفت و به تحقق شهرهای خلاق کمک کرد. مبتنی بر تحقق حداکثری شهرهای خلاق هست که میتوان به نگاه متفاوت در مدیریت شهری دستیافت و رضایتمندی عمومی را ارتقا داد. باید از این ظرفیتها استفاده حداکثری کرد تا هم اقتصاد هنر تقویت شود هم اینکه مدیریت شهری مبتنی بر نگاه متفاوت و توأم با خلاقیت باشد.»
سید محمدمجتبی حسینی؛ معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در سخنانی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب برای تحقق تمدن نوین ایران اسلامی، از فرهنگ بهعنوان حلقه واصله همه حوزهها برای تحقق منویات بیانیه گام دوم انقلاب یادکرد و گفت: «مزایای تاریخی و فرهنگی و شهرهای مختلف ایران در کنار نیروی جوان خلاق از ظرفیتهای مهم برای تحقق تمدن نوین ایران و اسلامی است.»
او در پایان تأکید کرد: «طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر میگوید ایران فقط تهران نیست و جایجای ایران ظرفیتهای متنوع و گستردهای در حوزههای مختلف هنر و فرهنگ دارد. این طرح در توسعه گردشگری و تقویت اقتصاد مقاومتی مؤثر خواهد بود و ارزشآفرین است.»
هنرمند ایلامی تئاتر از روزهای سخت کرونایی میگوید
ما برای آینده میجنگیم
محسن بوالحسنی
خبرنگار
اینروزها سالنهای تئاتر در سراسر ایران بهدلیل وضعیت نامناسب و خطرناک شیوع ویروس کرونا دوباره تعطیل شدهاند و همه هنرمندان این حوزه چشم به روزهای بهتری دارند و آیندهای که به آن دل خوش کردهاند.
در این بین هنرمندان شهرستانی معقتدند نسبت به آن توجه کمتری صورت میگیرد و کمتر دیده میشوند که این روزها را با چه مشکلات و مشقتهایی سپری میکنند.
یکی از این استانها که همیشه در تئاتر هنرمندانش خوش درخشیدهاند استان ایلام است و پدرام رسولیخواه یکی از کارگردانهای تئاتر در این استان. رسولیخواه که در طول چندین سال فعالیت کارهای بسیاری روی صحنه برده و جوایزی را هم کسب کرده در گفتوگو با «ایران» درباره شرایط این روزهای تئاتر در این استان میگوید: «بیش از یکسال است که من و بسیاری از همکارانم تقریباً هیچ کاری از پیش نبردهایم و راستش هر وقت هم خواستیم دور هم جمع شویم و متنی پیش رویمان بگذاریم و به قول معروف استارت بزنیم مشکلی پیش آمد.» او درباره تعطیلیها و تأثیرش بر روند فعالیتهای گروه «خرداد» که او سرپرست آن است هم میگوید: «در این یکسال اخیر همه اعضای گروه من خانهنشین بودند و ارتباطمان بیشتر در قالب تلفن بود و رد و بدل کردن آرزوهایمان برای بعد از کرونا و اینکه چطور کار کنیم و روی چه متنهایی. استان ما، استان ثروتمندی نیست و برای امرار معاش نمیشود به تئاتر دل خوش کرد اگرچه ما تمام هم و غممان تئاتر است و وقتی کار دیگری هم انجام میدهیم تمام حواسمان با تئاتر است. قبلاً این دلخوشی وجود داشت که کار وسیلهای بود برای آنکه بتوانیم تئاتر را در دل و روی صحنه این شهر سرپا نگه داریم اما حالا به نظر میرسد همان دلخوشی کوچک هم از بین رفته است. متأسفانه آنقدری که به تهران بها داده میشود و اخبارش منعکس میشود هیچ خبر و نشانی تقریباً از شهرهای کوچک و آنچه بر سرشان در مدت این یکسال آمده وجود ندارد یا اگر نخواهیم بدبینانه نگاه کنیم، کمتر خبری میخوانیم. گروه من یک گروه هشت نفری حرفهای هستند که هر کدام از بازیگرانم جوایز متعددی در تئاتر دریافت کردهاند و بسیاربسیار بازیگران خوبی هستند و من بهعنوان کارگردان وقتی میبینم در چه شرایطی به سر میبرم واقعاً نمیتوانم از آنها بخواهم که کار تئاتر انجام بدهند.» این کارگردان ایلامی درباره استفاده از فضاهای مجازی و پلتفرمهای اینترنتی هم میگوید: «ما در جشنوارههایی که بود شرکت کردیم. البته یک بار هم اجرای اینترنتی را تست کردیم و با هم در اینستاگرام یک نمایشنامهخوانی کار کردیم اما خب ما که سلبریتی نیستیم تا فالوئرهای زیادی داشته باشیم و نفرات زیادی کارمان را ببینند. بالاخره یک طرف داستان مخاطب است و یک هنرمند از مخاطبش نیرو و انرژی میگیرد؛ حالا چه در صحنه و چه در هر فضای دیگری.»
رسولیخواه که تئاتر را در ژانر طنز و بیشتر به شکلی بومی ارائه میدهد درباره دورنمای فعالیت گروه خرداد میگوید: «حوزهای که من کار میکنم بیشتر بر پایه طنز تعریف میشود و مخاطبی عام دارد و این روزها هم مدام به متنی فکر میکنم که قرار است اولین متن اجرایی توسط ما روی صحنه باشد. به این فکر میکنم برای مردمی که بیش از یکسال است که با مصیبت و سختی کرونا زندگی کردهاند و ترس و این سختیها را در فکر و ذکرشان داشتهاند چه متنی را باید اجرا کرد که کمی تسلی بخش باشد و دقایقی آنها را بخنداند. بهعقیده من بعد از این مرحله سخت، وقت اجرای تئاترهای فلسفی و به قول معروف روشنفکری و ابزورد نیست. باید به این نکته توجه کرد که مردم یک کشور از یک جنگ تمام عیار بیرون آمدهاند و به کمی خنده و تغییر روحیه نیاز دارند. این مسألهایست که ذهن من را درگیر خود کرده و از آن با دوستانم حرف میزنم و نقطه نظر آنها را میپرسم. ما برای آینده میجنگیم و جز امیدواری کاری از دستمان برنمیآید.»
عبدالهادی فقهیزاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آغاز بهکار اولین نمایشگاه مجازی قرآن کریم از روز ۱۱ اردیبهشتماه از حضور بیش از یکهزار مؤسسه و مرکز قرآن و نیز ناشران فعال در این حوزه در این دوره نمایشگاه خبر داد./ایسنا
جشنواره فیلم زمین به دبیری فرهاد توحیدی از ۲۵ تا ۳۱ اردیبهشت ماه با نمایش بهترین آثار در زمینه توسعه پایدار و حفاظت از منابع و با همکاری هنرمندان، کارشناسان و فعالان شاخص و برگزیده کشور و... برگزار میشود./ایسنا
دبیرخانه دومین دوره جایزه ملی «کتاب سال جوانان ایران» فراخوان این دوره را منتشر کرد. علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به سایت جایزه کتاب سال جوانان به نشانی ketabjavanan.ir مراجعه کنند یا با شماره تلفن 88948820 تماس بگیرند./روابط عمومی جایزه
سید احمد حلی آوازخوان پیشکسوت موسیقی ایرانی بهدلیل ابتلا به ویروس کرونا، بامداد ۵ اردیبهشت ماه درگذشت؛ این هنرمند موسیقی ردیف دستگاهی ایران متولد ۱۳۳۱ شهر کاشان بود و آواز را نزد محمد قراملکی و استاد حجازی فراگرفت. او با دایر کردن کلاسهای آواز در کاشان، سهم قابل توجهی در آموزش آواز در کاشان داشت. محمد معتمدی، چنگیز حبیبیان و علی اصغر اسماعیلی از هنرمندان موسیقی ایران از شاگردان زنده یاد حلی بودند./مهر
آیین تکریم و معارفه مدیرسابق و سرپرست جدید واحد روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی روز گذشته در سالن زندهیاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. در این آیین، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با اهدای لوح سپاس و هدایایی از خدمات پنج ساله محمدرسول صادقی قدردانی و در ادامه حکم انتصاب «میلاد شکرخواه» را به او اعطا کرد. گفتنی است با حکم دکتر حجتالله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکوی ایران، محمدرسول صادقی بهعنوان معاون فرهنگی این کمیسیون منصوب شد./ روابط عمومی.
فراخوان بیستمین دوره جشنواره نمایشهای آیینی و سنتی به دبیری داوود فتحعلیبیگی و برای برگزاری در مهر و آبان سالجاری منتشر شد.امکان مطالعه فراخوان و همچنین ثبتنام از طریق مراجعه به سایت ایران تئاتر فراهم است؛ ثبتنام از یازدهم اردیبهشت ماه آغاز میشود./روابط عمومی جشنواره
بابک افروز ضمن اشاره به مشارکت شرکت ملی پست در نمایشگاه مجازی قرآن، از آمادگی این شرکت برای همکاری با مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برای برگزاری دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران در هر زمان خبر داد./ایبنا
«مارتین اسکورسیزی» کارگردان پرآوازه امریکایی که ۳۳ سال پیش با فیلم جنجالی «آخرین وسوسه مسیح» خشم بنیادگرایان مسیحی را برانگیخت، حالا در یک سریال جدید به خاستگاه دین مسیحیت میپردازد./ایرنا
انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر، فراخوان بیستمین مسابقه مطبوعاتی سالانه خود را منتشر کرد. علاقهمندان بهمنظور کسب اطلاع بیشتر میتوانند در روزها و ساعات اداری با شماره تلفن 09373805390 تماس بگیرند./ایسنا
دوره آنلاین «مبانی تجزیه و تحلیل موسیقی ایرانی و بررسی امکانات یک مدل» به همت مدرسه «بیدار» برگزار میشود./ایلنا
در آستانه یکسالگی آلبوم «میزدوتایی» کاری از آنسامبل سیریا، از سوی «بیب تونز»، سایت فروش آلبومهای موسیقی بهعنوان دومین آلبوم سال انتخاب شد./ایلنا
مینی سریال «نفس بکش زمین» با موضوع فداکاریهای محیطبانان برای حفظ محیطزیست روی آنتن شبکه یک سیما میرود./ایسنا