کارشناسان فاوا در گفت و گو با «ایران» :
جریمه اپراتورها برای اختلال در «کلاب هاوس» کارساز نیست
سوسن صادقی
خبرنگار
شبکه اجتماعی «کلابهاوس» بیش از دو هفته است که از سوی اپراتورهای تلفن همراه و ثابت (همراه اول و ایرانسل و شرکت مخابرات ایران) دچار اختلال شده و ایجاد اختلال از سوی این شرکتها را سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) با بیان جزئیات تأیید کرد. با پیشنهاد وزارت ارتباطات، دولت تصویب کرد که اگر اپراتورها اختلال پیش آمده را پس از ابلاغ مصوبه تا ۲۴ ساعت رفع نکنند، روزانه۵۰ میلیارد تومان جریمه میشوند و در صورت ادامه ایجاد اختلال، پروانه آنها تعلیق خواهد شد. در پی این اتفاقات روزنامه ایران به سراغ کارشناسان فاوا رفت تا ببیند نگاه آنها درباره اقدام اپراتورها مبنی بر اختلال در این شبکه اجتماعی و نحوه برخورد دولت با اپراتورها چیست؟ آیا این نوع برخورد اهرم بازدارندهای خواهد بود؟
یک تصمیم معقول
علی توسلی قائم مقام کمیسیون اینترنت سازمان نصر کشور معتقد است از آنجایی که تخلف اپراتورها در ایجاد اختلال در شبکه اجتماعی کلاب هاوس با جزئیات از سوی رگولاتوری تأیید شده است، آنها طبق قانون مشمول جریمه میشوند.
توسلی گفت: در چنین شرایطی به نظر میرسد درخواست وزیر ارتباطات مبنی بر جریمه روزانه اپراتورها و تصویب این قانون در هیأت دولت، تصمیم معقولی باشد.
وی افزود: البته اپراتورها در ایجاد اختلال یک شبکه اجتماعی خودسرانه عمل نمیکنند و احتمالاً با هماهنگی نهادی غیرمسئول و غیررسمی دست به اختلال در این شبکه اجتماعی زدهاند.
توسلی با بیان اینکه مراکز متعدد تصمیمگیری رسمی و غیررسمی در کشور در حال فعالیت هستند، گفت: هنوز مجموعه قوانین لازم و جامعی در این حوزه وجود ندارد که اپراتور مجبور به اجرای چنین دستورات غیررسمی نشود بنابراین راهکار صحیح تدوین و اصلاح قواعد در ارائه سرویس است تا اپراتورها مجبور نباشند دستورات مراجع غیررسمی را اجرا کنند.
توسلی معتقد است، برای پیشگیری از چنین اقدامهایی در آینده، باید قوانین دقیقی تنظیم و تصویب شود تا گامی برای بلندمدت برداشته شود و کم هزینهتر هم باشد.
رفتاری خلاف موافقتنامه
رضا ایازی مشاور حقوقی سازمان نظام صنفی رایانهای تهران (نصر) نیز معتقد است که طبق موافقتنامه اپراتورها با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ایجاد اختلال در شبکه اجتماعی مانند کلاب هاوس از سوی اپراتورها، درست نیست و طبق این توافقنامه رگولاتوری حق دارد آنها را جریمه کند.
ایازی گفت: اپراتورها طبق موافقتنامه خود با رگولاتوری موظف هستند نسبت به محتوا بیطرف باشند که به آن اصطلاحاً «بی طرفی شبکه» گفته میشود. به عبارتی وقتی اپراتوری از دولت مجوز میگیرد تا شبکه دسترسی ایجاد کند باید نسبت به محتوایی که در شبکه جریان دارد، بیتفاوت باشد و نمیتواند نسبت به ارائه محتوا واکنشی نشان دهد، چون مشمول بیطرفی شبکه است مگر اینکه دستوری مبنی بر پالایش و فیلترینگ یک محتوای خاص از مراجع قضایی داشته باشد مانند آنچه در فیلترینگ شبکه اجتماعی تلگرام افتاد.
وی افزود: از سوی دیگر براساس ماده 736 قانون مجازات اسلامی هرکس به طور غیرمجاز دادههای دیگری را از سامانههای رایانهای یا مخابراتی یا حاملهای داده حذف یا تخریب یا مختل یا غیرقابل پردازش کند، به حبس از 6 ماه تا 2 سال یا جزای نقدی از 10 تا 40 میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. پس در اینجا هرگونه اخلال در دادههای حمل شده در سامانهها نظیر کلاب هاوس مشمول مجازات است که ظاهراً رگولاتور بر اساس همین منطق، در دادسرا اعلام جرم کرده است.
ایازی در ادامه گفت: پس تخلف اپراتور در ایجاد اخلال در شبکه کلاب هاوس که نه از سر منشور حقوق شهروندی، بلکه بر اساس متن موافقتنامه پروانه و قانون مجازات اسلامی، عمل اپراتورها در اخلال در کلاب هاوس جرم و تخلف است، چرا که اپراتوری که مجوز خود را از سازمان رگولاتوری گرفته، موظف است بر اساس موافقتنامه پروانه رفتار کند بنابراین ایجاد اختلال از سوی اپراتورها با نظارت سازمان رگولاتوری ثابت شده و در اینجا سازمان رگولاتوری میتواند براساس موافقتنامه نوشته شده، اپراتور را جریمه کند و براساس قانون مجازات، درخواست تعقیب مدیرعاملان اپراتورها را از دادستان بخواهند.
این مشاور حقوقی سازمان نصر تهران به رفتار وزارت ارتباطات هم انتقاد کرد و گفت: اگر منصفانه نگاه کنیم، وزارت ارتباطات باید اپراتورها را طبق موافقتنامهای که سازمان رگولاتوری با اپراتورها امضا کرده، جریمه کند نه خارج از آن. چرا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جریمهای که در پروانه توافق نشده را به روزانه 50 میلیارد تومان افزایش داده و آن را به تصویب هیأت وزیران رسانده، این در حالی است که طبق موافقتنامه اختلال در محتوا و زیرپاگذاشتن بند بیطرفی در شبکه این عدد نبوده و این خلاف منطق حقوقی قابل تشکیک است و اپراتورها میتوانند در این زمینه به مراجع قضایی مانند دیوان عدالت اداری شکایت کرده و این مصوبه جدید را ابطال کنند.
این مشاور حقوقی معتقد است اولاً باید اپراتورها نظامات موجود در کشور را رعایت کنند و اگر مصوبه یا دستوری از مراجع ذی صلاح مبنی بر اخلال یا مسدودسازی کلاب هاوس دارند ارائه کنند چون با این رویه وجود هرج و مرج در اکوسیستم در بلندمدت قابل پیشبینی است.
وی گفت: از سوی دیگر رگولاتوری نیز باید مقتدر باشد و به تصویب جریمههای کلان که موجب افزایش ریسک قابل ملاحظه در صنعت اپراتوری میشود، روی نیاورد چون این اقدامها باعث میشود سرمایهگذار داخلی و خارجی به علت ریسک پذیربودن برای ورود به این حوزه با تردید مواجه شود.
خودسرانه نبودن اختلال
داود زارعیان کارشناس ارتباطات اعتقاد دارد، این موضوع که اپراتوری، شبکه اجتماعی را خودسرانه فیلتر یا اختلالی در آن ایجاد کرده، پذیرفتنی نیست و آنها خودسر چنین کاری را مرتکب نمیشوند.
زارعیان گفت: در تأیید این ادعا باید بگویم که هر دو اپراتور تلفن همراه و مخابرات ایران در کشور متعلق به بخش خصوصی است و آنها از محل فروش ترافیک اینترنت درآمد کسب میکنند تا حقوق کارکنان خود، حق السهم دولت و هزینههای پروانه را بپردازند و در نهایت سرمایهگذاری کنند، بدین ترتیب تمام این هزینهها به فروش بستههای اینترنتی و مصرف کاربران بستگی دارد پس چگونه ممکن است که اپراتوری از حق فروش درآمد اینترنت خود بگذرد.
وی تأکید کرد: اپراتورها به طور قوی و صددرصد خودسرانه دست به چنین کاری و اختلالی در شبکه اجتماعی نمیزنند چون با اصول تجاری آنها منطبق نبوده و به مصلحت آنها نیست بنابراین باید در اینکه گفته میشود اپراتورها خود دست به این کار زدهاند، کمی تأمل کرد.
این کارشناس ارتباطات در تأیید این ادعا نیز گفت: وقتی شبکه اجتماعی تلگرام با بیش از 40 میلیون کاربر فیلتر شد در همان شب اول اپراتورها 40 درصد از ترافیک خود را از دست دادند و از درآمدزایی آنها کاسته شد بنابراین اپراتورها از فیلترشدن، استفاده از فیلترشکن، کم مصرف کردن اینترنت و... خوشحال نمیشوند و خودسر دست به چنین اقدامی نمیزنند.
زارعیان جریمه اپراتوری که درآمد از دست میدهد را به خاطر مسدودسازی یک شبکه اجتماعی منطقی ندانسته و آن را اشتباه محض خواند و گفت: اگر اپراتوری جرمی مرتکب شده، جریمه آن کار درستی است ولی در اینجا خودسرانه عمل نشده است. وی معتقد است: مسئول اجرایی امور در کشور دولت است و دولت باید تصمیم متناسب با اختلالی که در شبکههای ارتباطی بهوجود میآید را بگیرد و یکی از آرزوهای ما این است با کسانی که سالها در توسعه ارتباطات اختلال ایجاد کردند، مقابله شود ولی تاکنون چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.
این کارشناس ارتباطات جریمه را هم کارساز ندانست و گفت: اپراتورها هم این زیان را به گونهای دیگر جبران خواهند کرد و به سمت و سویی نخواهند رفت که متضرر شوند. وی افزود: قانونگذار مسیر را اشتباه میرود بنابراین باید بهصورت دقیق و شفاف علت را بررسی کنند که علت ها بیرونی است یا درونی و درباره منشأ آنها با مردم صادقانه صحبت کنند.
زارعیان تأکید کرد که باید تصمیمات در شورای عالی فضای مجازی که سران سه قوه، برخی وزرا و افراد برجسته حوزه آی تی در آن عضو هستند، گرفته و لازم الاجرا شوند و دارای ضمانت اجرایی هم باشند تا مشکلات حل شود. وی گفت: یکی از مشکلات این است که وقتی تصمیمی در شورای عالی فضای مجازی گرفته میشود، از ضمانت و پشتوانه اجرایی برخوردار نیست بنابراین اگر این اتفاق بیفتد جلوی تصمیمات هیجانی و آنی هم گرفته میشود.
350 هزار سیم کارت به دلیل ارسال پیامک های مزاحم مسدود شد
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکنون با استفاده از سامانه ۱۹۵ حدود ۳۴۷ هزار سیمکارت را که پیامک مزاحم ارسال میکردند مسدود کرده است.
به گزارش ایرنا، اینکه پیامکهای تبلیغاتی انبوه از چه زمانی مزاحمت خود را برای کاربران آغاز کردهاند، مشخص نیست، اما حدود چهار سال قبل برخورد با صاحبان سیمکارتهایی که پیامک انبوه ارسال میکردند توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور (رگولاتوری) آغاز شد.
تعداد سیمکارتهایی که توسط رگولاتوری مسدود شدهاند هر روز به شکل آنلاین در سامانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دسترس است. تازهترین آمار تا روز شنبه چهارم اردیبهشت حکایت از مسدودسازی ۳۴۷ هزار و ۸۵۶ سیمکارت دارد. مثلث همکاری که بین اپراتورها، مردم و سازمان تنظیم مقررات شکل گرفت باعث شد روند شناسایی و مسدودسازی سیم کارتهایی که اقدام به ارسال پیامک انبوه میکنند سریعتر دنبال شود، بهگونهای که اکنون سازمان رگولاتوری در تازهترین آمار خود اعلام کرده تاکنون حدود ۳۵۰ هزار سیم کارت به دلیل ارسال پیامک مزاحم مسدود شده است،البته رگولاتوری به مسدودسازی بسنده نکرده ، بلکه قوانین سختگیرانهای را برای احراز هویت زمان خرید سیمکارت و برخورد با افرادی که اقدام به ارسال پیامک میکنند در پیش گرفته است؛زمانی که شهروندان، شماره سیم کارت ارسال کننده پیامک تبلیغاتی مزاحم را در سامانه ۱۹۵ به ثبت برسانند یا آن را به سرشماره ۱۹۵ ارسال کنند، روند مسدودسازی آغاز میشود. به گفته سازمان تنظیم مقررات از زمانی که شماره به ثبت میرسد تا زمان مسدودسازی حداکثر ۲۴ساعت زمان نیاز است، غیراز موارد خاص که نیاز به بررسی بیشتر دارند.
چگونه پی دی اف را ویرایش کنیم
امروزه بسیاری از اسناد و متون درسی بهصورت پی دی اف در دسترس شما قرار دارد و گاه برای ویرایش و افزودن یا کم کردن جملاتی به متن این پی دی افها، دچار مشکلاتی جدی میشوید؛ درحالی که یک راهکار ساده برای حل این مشکل وجود دارد و آن هم استفاده از نرم افزارها و اپلیکیشنهایی است که برای همین منظور طراحی شدهاند. بهعنوان مثال Master PDF نرم افزاری ویژه و قدرتمند برای ویرایش و مدیریت فایلهای PDF و XPS است.
این نرم افزار قابلیت تبدیل فایلهای PDF به فرمتهای تصویری JPG, TIFF, PNG, or BMP را داراست پس بنابراین میتوانید فایلهای پی دی اف خود را بهصورت تصویر آرشیو کنید. همچنین این نرم افزار قابلیت تبدیل فایلهای XPS به PDF را نیز در اختیار شما قرار میدهد.
گفتنی است که این نرم افزار از حالت رمزنگاری 128 بیتی استفاده کرده و فایلهای شما را در حین انتقال به صحیحترین و سالمترین حالت ممکن تبدیل و ویرایش میکند.شما میتوانید مواردی از جمله متون دلخواه، باکس، فیلدهای ورود اطلاعات و ... را به فایلهای پی دی اف اضافه کنید.
همچنین برای کلیک یا کپی کردن و سایر مواردی که کاربران نیاز به انجام آن دارند نیز میتوانید با کمک این نرم افزار مدیریتی مناسب داشته باشید.
شما میتوانید به فایلهای پی دی اف مواردی مختلف از جمله لوگو، مهر و نوشته را اضافه کنید تا کپی رایت فایلهای اختصاصیتان رعایت شود.
همچنین قابلیتهای دیگری از جمله بستهبندی و ابزارهایی مانند بولد کردن و… نیز از ویژگیهای این نرم افزار محسوب میشود. از ویژگیهای Master PDF Editor میتوان به قابلیت مشاهده فایلهای XPS اشاره کرد. این نرم افزار همچنین قابلیت تقسیم و ادغام فایلهای پی دی اف و نیز اضافه کردن متون دلخواه به حاشیه و متن PDF و ایجاد بوکمارکهای PDF را دارد.اگر شما هم علاقه مندید این نرم افزار را در اختیار داشته باشید میتوانید آن را از وب سایت P30world.com بهصورت رایگان بارگذاری کنید.
یافتن وسایل گمشده با ردیاب های هوشمند
میترا جلیلی / همه ما گاه برای پیدا کردن وسایل گمشده خود به دردسر افتادهایم و فعالان حوزه فناوری تاکنون ردیابهای گوناگونی برای حل این مشکل طراحی کردهاند که از آنها میتوان به ردیابهایی مانند Tile و Pixie اشاره کرد. این ردیابها که سالهاست مورد استفاده کاربران هستند البته ضعفهایی هم دارند. بهعنوان مثال اگر شیء گمشده شما در فاصله و دامنه بلوتوثی قرار گرفته باشد میتوانید آن را پیدا کنید درغیر این صورت این ردیاب نمیتواند کمکی بهشما بکند. اما حالا سامسونگ ردیابی بهنام Galaxy SmartTag ارائه داده که نخستین ردیابی محسوب میشود که از تکنولوژی UWB بهره میگیرد و کارآیی بیشتری دارد.
این ردیاب نیز همچون ردیابهای دیگر کار میکند و برای فعال شدن، باید این وسیله کوچک را به اشیایی که نمیخواهید گم شود ازجمله دسته کلید، کیف پول، کوله پشتی، دوچرخه، لباس کودکان و... بچسبانید. به این ترتیب به محض اینکه احساس کردید فرزند شما یا یکی از وسایلتان گم شدهاند از تلفن هوشمند خود برای پیدا شدن آنها استفاده کنید.
در ردیابهای قبلی، گوشی کاربر ازطریق بلوتوث و همچنین اپلیکیشنهای تلفنهای هوشمند میتوانست وسیلهها را پیدا کند. بهعنوان مثال در صورتی که شیء مورد نظر در فاصله قابل تشخیص توسط بلوتوث قرار داشت، کاربر با فشردن یک دکمه در اپ میتوانست شیء را پیدا کند. با فشردن این اپ به محض نزدیک شدن به وسیله گمشده، صدای زنگ هشدار بالاتر میرود و کاربر میتواند با شناسایی دقیق محل وسیله، به سمت آن حرکت کند اما همه این موارد به این شرط است که وسیلهتان را در فاصلهای دورتر از دامنه بلوتوث گم نکرده باشید.
گفتنی است Galaxy SmartTag علاوه بر بلوتوث، از تکنولوژی UWB نیز بهره میگیرد که این فناوری از فرکانسهای بالاتری بهره میگیرد.
این بدان معناست که گوشی هوشمند میتواند جای اشیای گمشده مجهز به ردیاب را با دقت بیشتری پیدا کند. این ردیاب همچنین به یک حالت واقعیت افزوده (AR) مجهز است که میتواند کاربر را بهتر راهنمایی کند چراکه به محض نزدیکتر شدن به اشیای گمشده، جرقههایی روی صفحه نمایش نمایان میشود. این ردیاب که در ۱۶آوریل رونمایی شده، بهایی معادل ۳۹.۹۹ دلار دارد و برای استفاده از آن گوشی هوشمند شما باید Galaxy S21پلاس، S21 Ultra، Note20 Ultra و یا Galaxy Z Fold2 باشد.