ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
اخبـــــار
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشریح کرد
وضعیت ارائه خدمات درمانی به زائران اربعین
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه امکانات خوبی برای ارائه خدمت به زائران در مرز مهران مستقر شده است، گفت: در عین حال همه امکانات درمانی وجود دارد، سرم به اندازه کافی وجود دارد، دارو و پرسنل نیز به اندازه کافی فعال است.
به گزارش وبدا، دکتر بهرام عیناللهی در بازدید از محل استقرار نیروهای فوریتهای پزشکی در پایانه مرزی مهران، گفت: اکنون نزدیک به ۱۰ روز است که همکاران در اینجا مستقرند و امکانات خوبی را از نظر اتوبوس آمبولانس، بیمارستان صحرایی و... فراهم کردهاند. به طوری که نزدیک به پنج بیمارستان صحرایی در مرز مهران مستقر است که به صورت شبانهروزی کار میکنند.
وی افزود: با این حال با توجه به ازدحام مردم و گرمای هوا، نیروهای مستقر در مرز حداکثر کاری را که میتوانند انجام میدهند. در عین حال همه امکانات وجود دارد، سرم به اندازه کافی وجود دارد، دارو و پرسنل نیز به اندازه کافی هست.
وزیر بهداشت درباره گرمازدگی نیز به زائران توصیه کرد: بهتر است زائران در شبها و ساعات خنک تردد کنند، در مسیر به میزان زیاد آب بنوشند، اگر خسته شدند، سایهای پیدا کرده و در سایه استراحت کنند که این موارد تا حدودی از گرمازدگی جلوگیری میکند. با این حال اگر مشاهده کردند که حالشان بد است به مراکز اورژانس مستقر در مرز مراجعه کنند تا بررسی شوند. در عین حال پایگاههای بهداشتی هم هستند که بیماران را بررسی کرده و اقدامات لازم را برایشان انجام میدهند.
فرمانده کل انتظامی کشور خبر داد
آغاز موج بازگشت زائران حسینی
فرمانده کل انتظامی کشور گفت: امروز حدود ۱۰۰ هزار نفر از زائران به میهن اسلامی بازگشتند که حدود ۵۰ درصد این میزان مربوط به پایانه مرزی مهران است که امیدواریم زائرانی که به عتبات مشرف شدهاند هر چه زودتر به شهرهای عقبه خود بازگشته و تدابیری اتخاذ کنند که موجب ترافیک در محورهای مواصلاتی نشود.
به گزارش ایسنا، سردار حسین اشتری با بیان اینکه تا چند روز آینده حجم بازگشت زائران به پایانههای مرزی افزایش خواهد داشت، خاطرنشان کرد: بیش از دو میلیون و 200 هزار نفر از زائران حسینی از مرزهای کشور خارج شدهاند و تاکنون بیش از 500 هزار نفر از زوار به کشور بازگشتهاند.
وی زیرساختهای کشور عراق در خصوص خدماترسانی به زائران را کافی ندانست و گفت: البته مردم عراق پای کار بوده و پذیرای زائران ایرانی بودهاند؛ اما مشکلات طرف عراقی را باید رصد و به مسئولان اعلام و با توجه به ظرفیت آن طرف مرز، زائران ایرانی را اعزام کنیم.
اشتری همچنین اظهارکرد: در حال حاضر بیشترین ازدحام در مرزهای شلمچه و مهران است و احتمال بسته شدن کامل مرزها نیز وجود دارد؛ با رایزنیهایی که با کشور عراق انجام شده توانستیم تعداد زیادی را از مرز خارج کنیم، در شرایط فعلی مرزها گنجایش و ظرفیت پذیرش زائران جدید را ندارد.
وی با بیان اینکه تمامی نیروهای پلیس در مرزها در حال خدمترسانی به زائران عزیز هستند، ادامه داد: البته در تلاش هستیم زائرانی که در پایانههای مرزی هستند و امکان بازگشت برای آنها وجود ندارد، پذیرش شوند. در واقع حدود 40 درصد از زائران عزیزی که در شهرهای مرزی حضور داشتند، از مرز عبور کرده و به عتبات عالیات اعزام شدهاند.
وی با تأکید بر اینکه اجازه ورود به شهرهای مرزی فقط به اتوبوسها و خودروهای عمومی داده میشود، تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت پارکینگها تکمیل است به طوری که زمینهای کشاورزی نیز تبدیل به پارکینگ شده؛ پلیس خادم تمامی زائران است و از همه این عزیزان میخواهیم با صبر و همکاری با پلیس اجازه بدهند ترددها تسهیل شود تا شاهد اتفاقی در مرزها نباشیم.
مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر:
سرم مورد نیاز نظام سلامت تأمین شد
مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی با اشاره به تأمین سرم، از وجود منابع سرم مورد نیاز برای ماههای آینده خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی جمعیت هلال احمر، دکتر علیرضا عسکری، در خصوص وضعیت تأمین سرم موردنیاز در کشور گفت: سازمان تدارکات پزشکی بر اساس وظایف و مأموریتهای محوله از سوی جمعیت هلال احمر و مطابق با اهداف و رسالتهای ذاتی خود مبنی بر ارتقای شاخصههای سلامت بر اساس فراخوان اعلامی از سوی سازمان غذا و دارو، تمهیدات و اقدامات لازم را به منظور کاهش کمبودهای کشوری و برای تهیه و تأمین سرم به عمل آورده است.
وی افزود: با همکاری و صدور مجوز از سوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، بخشی از سرمهای مورد نیاز کشور از منابع معتبر و مورد تأیید سازمان غذا و دارو، تأمین و در کوتاهترین زمان ممکن وارد کشور شده است.
عسکری خاطرنشان کرد: تاکنون دو محموله سرم وارد کشور شده و ما بقی آن نیز طی روزهای آتی بارگیری شده و آماده حمل خواهد بود.
شهردار تهران خبر داد
ارائه خدمات به دستفروشان پایتخت
شهردار تهران بر اینکه باید بوستانهای شهر تهران به فضای رجوع شهروندان تبدیل شود، تأکید کرد.
به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در مراسم افتتاح بوستان ایرانیان منطقه ۱۹ گفت: کورههای آجرپزی که روزی تهدید قلمداد میشدند امروز به فرصت بزرگی برای منطقه ۱۹ تبدیل خواهند شد. پیش از انقلاب فضای سبز تهران ۴۲۰۰ هکتار بود و ۷۵ پارک به بهرهبرداری رسیده بود؛ این درحالی است که امروز فضای سبز تهران به ۵۹ هزار هکتار رسیده و ۱۵۰۰ هکتار نیز امسال به آن اضافه خواهد شد و به بیش از ۶۰ هزار هکتار میرسد.
زاکانی تأکید کرد: منطبق بر مجوزهای قانونی و سیاستهای شورای شهر تهران فرصتهای بینظیری در فضای سبز پیرامونی شهر تهران داریم که میتوانیم از آنها بهره بگیریم. به شکلی که وقتی صحبت از دستفروشان و ساماندهی و ارائه خدمت به آنها میکنیم، برخی میگویند نان آنها را میخواهید ببرید در صورتی که چنین نیست؛ بلکه ایجاد آسایش شهر و ارائه خدمات به دستفروشان را میخواهیم عملیاتی کنیم. در همین راستا ۵۶۰ غرفه در بازارچه در اختیار آنها قرار گرفت. ما نگاه تکبعدی به شهر نداریم و میخواهیم از همه ظرفیتها در جهت رفع نیازهای شهروندان بهره بگیریم.
وی ادامه داد: تهران در بعد درمان ظرفیت بالایی دارد ولی در بعد بهداشتی از نقاط کمبرخوردار قلمداد میشود، لذا باید از ظرفیتها برای ارتقای سلامت شهر تهران بهره بگیریم.
وضعیت ارائه خدمات درمانی به زائران اربعین
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه امکانات خوبی برای ارائه خدمت به زائران در مرز مهران مستقر شده است، گفت: در عین حال همه امکانات درمانی وجود دارد، سرم به اندازه کافی وجود دارد، دارو و پرسنل نیز به اندازه کافی فعال است.
به گزارش وبدا، دکتر بهرام عیناللهی در بازدید از محل استقرار نیروهای فوریتهای پزشکی در پایانه مرزی مهران، گفت: اکنون نزدیک به ۱۰ روز است که همکاران در اینجا مستقرند و امکانات خوبی را از نظر اتوبوس آمبولانس، بیمارستان صحرایی و... فراهم کردهاند. به طوری که نزدیک به پنج بیمارستان صحرایی در مرز مهران مستقر است که به صورت شبانهروزی کار میکنند.
وی افزود: با این حال با توجه به ازدحام مردم و گرمای هوا، نیروهای مستقر در مرز حداکثر کاری را که میتوانند انجام میدهند. در عین حال همه امکانات وجود دارد، سرم به اندازه کافی وجود دارد، دارو و پرسنل نیز به اندازه کافی هست.
وزیر بهداشت درباره گرمازدگی نیز به زائران توصیه کرد: بهتر است زائران در شبها و ساعات خنک تردد کنند، در مسیر به میزان زیاد آب بنوشند، اگر خسته شدند، سایهای پیدا کرده و در سایه استراحت کنند که این موارد تا حدودی از گرمازدگی جلوگیری میکند. با این حال اگر مشاهده کردند که حالشان بد است به مراکز اورژانس مستقر در مرز مراجعه کنند تا بررسی شوند. در عین حال پایگاههای بهداشتی هم هستند که بیماران را بررسی کرده و اقدامات لازم را برایشان انجام میدهند.
فرمانده کل انتظامی کشور خبر داد
آغاز موج بازگشت زائران حسینی
فرمانده کل انتظامی کشور گفت: امروز حدود ۱۰۰ هزار نفر از زائران به میهن اسلامی بازگشتند که حدود ۵۰ درصد این میزان مربوط به پایانه مرزی مهران است که امیدواریم زائرانی که به عتبات مشرف شدهاند هر چه زودتر به شهرهای عقبه خود بازگشته و تدابیری اتخاذ کنند که موجب ترافیک در محورهای مواصلاتی نشود.
به گزارش ایسنا، سردار حسین اشتری با بیان اینکه تا چند روز آینده حجم بازگشت زائران به پایانههای مرزی افزایش خواهد داشت، خاطرنشان کرد: بیش از دو میلیون و 200 هزار نفر از زائران حسینی از مرزهای کشور خارج شدهاند و تاکنون بیش از 500 هزار نفر از زوار به کشور بازگشتهاند.
وی زیرساختهای کشور عراق در خصوص خدماترسانی به زائران را کافی ندانست و گفت: البته مردم عراق پای کار بوده و پذیرای زائران ایرانی بودهاند؛ اما مشکلات طرف عراقی را باید رصد و به مسئولان اعلام و با توجه به ظرفیت آن طرف مرز، زائران ایرانی را اعزام کنیم.
اشتری همچنین اظهارکرد: در حال حاضر بیشترین ازدحام در مرزهای شلمچه و مهران است و احتمال بسته شدن کامل مرزها نیز وجود دارد؛ با رایزنیهایی که با کشور عراق انجام شده توانستیم تعداد زیادی را از مرز خارج کنیم، در شرایط فعلی مرزها گنجایش و ظرفیت پذیرش زائران جدید را ندارد.
وی با بیان اینکه تمامی نیروهای پلیس در مرزها در حال خدمترسانی به زائران عزیز هستند، ادامه داد: البته در تلاش هستیم زائرانی که در پایانههای مرزی هستند و امکان بازگشت برای آنها وجود ندارد، پذیرش شوند. در واقع حدود 40 درصد از زائران عزیزی که در شهرهای مرزی حضور داشتند، از مرز عبور کرده و به عتبات عالیات اعزام شدهاند.
وی با تأکید بر اینکه اجازه ورود به شهرهای مرزی فقط به اتوبوسها و خودروهای عمومی داده میشود، تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت پارکینگها تکمیل است به طوری که زمینهای کشاورزی نیز تبدیل به پارکینگ شده؛ پلیس خادم تمامی زائران است و از همه این عزیزان میخواهیم با صبر و همکاری با پلیس اجازه بدهند ترددها تسهیل شود تا شاهد اتفاقی در مرزها نباشیم.
مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر:
سرم مورد نیاز نظام سلامت تأمین شد
مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی با اشاره به تأمین سرم، از وجود منابع سرم مورد نیاز برای ماههای آینده خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی جمعیت هلال احمر، دکتر علیرضا عسکری، در خصوص وضعیت تأمین سرم موردنیاز در کشور گفت: سازمان تدارکات پزشکی بر اساس وظایف و مأموریتهای محوله از سوی جمعیت هلال احمر و مطابق با اهداف و رسالتهای ذاتی خود مبنی بر ارتقای شاخصههای سلامت بر اساس فراخوان اعلامی از سوی سازمان غذا و دارو، تمهیدات و اقدامات لازم را به منظور کاهش کمبودهای کشوری و برای تهیه و تأمین سرم به عمل آورده است.
وی افزود: با همکاری و صدور مجوز از سوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، بخشی از سرمهای مورد نیاز کشور از منابع معتبر و مورد تأیید سازمان غذا و دارو، تأمین و در کوتاهترین زمان ممکن وارد کشور شده است.
عسکری خاطرنشان کرد: تاکنون دو محموله سرم وارد کشور شده و ما بقی آن نیز طی روزهای آتی بارگیری شده و آماده حمل خواهد بود.
شهردار تهران خبر داد
ارائه خدمات به دستفروشان پایتخت
شهردار تهران بر اینکه باید بوستانهای شهر تهران به فضای رجوع شهروندان تبدیل شود، تأکید کرد.
به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در مراسم افتتاح بوستان ایرانیان منطقه ۱۹ گفت: کورههای آجرپزی که روزی تهدید قلمداد میشدند امروز به فرصت بزرگی برای منطقه ۱۹ تبدیل خواهند شد. پیش از انقلاب فضای سبز تهران ۴۲۰۰ هکتار بود و ۷۵ پارک به بهرهبرداری رسیده بود؛ این درحالی است که امروز فضای سبز تهران به ۵۹ هزار هکتار رسیده و ۱۵۰۰ هکتار نیز امسال به آن اضافه خواهد شد و به بیش از ۶۰ هزار هکتار میرسد.
زاکانی تأکید کرد: منطبق بر مجوزهای قانونی و سیاستهای شورای شهر تهران فرصتهای بینظیری در فضای سبز پیرامونی شهر تهران داریم که میتوانیم از آنها بهره بگیریم. به شکلی که وقتی صحبت از دستفروشان و ساماندهی و ارائه خدمت به آنها میکنیم، برخی میگویند نان آنها را میخواهید ببرید در صورتی که چنین نیست؛ بلکه ایجاد آسایش شهر و ارائه خدمات به دستفروشان را میخواهیم عملیاتی کنیم. در همین راستا ۵۶۰ غرفه در بازارچه در اختیار آنها قرار گرفت. ما نگاه تکبعدی به شهر نداریم و میخواهیم از همه ظرفیتها در جهت رفع نیازهای شهروندان بهره بگیریم.
وی ادامه داد: تهران در بعد درمان ظرفیت بالایی دارد ولی در بعد بهداشتی از نقاط کمبرخوردار قلمداد میشود، لذا باید از ظرفیتها برای ارتقای سلامت شهر تهران بهره بگیریم.
«ایران» از چالشهای جولان موتورسیکلتها در خیابانهای پایتخت و راه حل معضلات آن گزارش میدهد
وحشت تردد 3 میلیون موتورسیکلت در پایتخت
مهسا قوی قلب
خبرنگار
روابط عمومی راهنمایی و رانندگی تهران میگوید که روزانه 20 میلیون سفر در شهر تهران انجام میشود. در میان سفرهایی که با وسایل نقلیه مختلف در حال انجام است، بیشترین میزان تصادف، زورگیریها و سرقت با سلاح سرد، آلودگی هوا و آلودگی صوتی، محصول تردد موتورسیکلتها در شهر است. حالا تعداد بالای تخلفات موتورسواران در شهر، کار را به جایی رسانده که اتهامات مربوط به کسانی که با استفاده از این وسیله نقلیه به ارعاب و وحشت در شهر دامن میزنند، در جلسات دادگاه خارج از نوبت رسیدگی میشود. بر همین اساس روز گذشته دادگاه پرونده خفتگیری اتوبان نیایش که توسط متهمان موتورسوار انجام شده بود، برگزار شد. این اتهامها متوجه همه راکبان موتورسیکلت نیست که عده زیادی به اجبار از این وسیله برای تردد در شهر استفاده میکنند اما نمیتوان کتمان کرد که ذات این وسیله حمل و نقل که حتی تردد در پیادهروها را هم برای راکبانش آسان میکند و دور زدن قوانین راهنمایی و رانندگی از جمله عبور و مرور در خطوط ویژه اتوبوسرانی، کوچههای ورود ممنوع و... را مهیا میکند امکان سوءاستفاده را برای کسانی که دنبال «شر» میگردند راحت میکند. در کل پرداختن به پدیده ازدیاد معضلات ناشی از افزایش بیرویه موتورسیکلت بویژه در کلانشهرها این روزها به امری ضروری در مدیریت شهری بدل گشته است. فرهنگسازی در این حوزه در جهت کاهش آسیبهای اشاره شده میتواند گام مؤثری باشد برای کاهش آسیبهای اجتماعی. درست مثل استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودروی شخصی، یا استفاده از دوچرخه یا پیاده روی در مسیرهای کوتاه، تأکید بر قوانین استفاده از موتورسیکلت و کاهش شمار این وسیله نقلیه در شهر، میتواند آثار مشهودی در همه زمینهها از جمله کاهش تصادفات و زورگیریها و جرایم اینچنینی داشته باشد. شاید جایگزینی موتورسیکلتهای برقی و دوچرخهها به دلیل سرعت پایینی که دارند، یکی از راهحلها باشد.
سرهنگ علی همه خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه نباید در مسافتهای کوتاه از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنیم، به «ایران» میگوید: شهروندان می توانند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا ایفا کنند. نباید فراموش کنیم که در تهران روزانه 20 میلیون سفر درون شهری انجام میشود. در این ترددها حدود 1700 تصادف روی میدهد که ازاین تعداد 60 فقره جرحی و 170 تصادف خسارتی روی میدهد و هر دو روز 3 نفر فوتی داریم. اینها تصادفاتی است که منجر به تنظیم کروکی میشود که در محل سازش یا به بیمه مراجعه میکنند.
42 درصد تصادفات فوتی در تهران به موتورسیکلت ها بر می گردد
او با اشاره به اینکه شهروندان می توانند در کاهش آلودگی هوا نقش بسزایی ایفا کنند، توضیح میدهد: شهروندان چنانچه در سفرهای کوتاه که ضرورتی برای استفاده از خودرو و موتورسیکلت نیست، به صورت پیاده برای خرید مراجعه کنند، میتوانند در کاهش آلودگی هوا تا اندازه بسیار زیادی کمک کنند و اینها در حالی است که به روزهای سرد سال و آلودگی هوا هم نزدیک میشویم. حساب کنید اگر تعداد موتورسیکلتها و خودروها کاهش یابد به چه میزان از ترافیک کاسته و آلایندگیها در سطح شهر کم خواهد شد. این را نباید فراموش کنیم که از ابتدای سال 1401 تا کنون حدود 42 درصد از تصادفات فوتی به موتورسیکلت سواران درسطح شهر تهران بازمی گردد. علاوه بر اینکه، موتورسیکلت دارای آلایندگی بالاست بیشترین درصد آمار فوتی را هم به خود اختصاص داده است. به گفته همه خانی، پلیس راهور تهران بزرگ با اجرای طرحهای گوناگون در بحث ساماندهی موتورسیکلتها و آموزش آنها از جمله طرح موتوریار، به کاهش تلفات، سوانح و افزایش آگاهی و اطلاعات تلاش دارد به سمت نظم دهی و کاهش آسیبها در این حوزه برویم. یکی از مواردی که برای پلیس حائز اهمیت است، استفاده از تجهیزات استاندارد مانند کلاه کاسکت برای موتورسیکلتسواران است که این راکبین باید و حتماً قبل از روشن کردن موتورسیکلت کلاه کاسکت استاندارد خود را برسر بگذارند و سپس اقدام به تردد در سطح معابر کنند. به جهت نزدیک شدن به فصل پاییز و شرایط جوی، طبق ماده 169 آییننامه راهور، تردد موتورسیکلتها در روزهای بارانی و لغزندگی معابر ممنوع است، چرا که یکی از آسیبهایی که به موتورسواران در این شرایط میرسد، همین استفاده از موتورسیکلت در معابر لغزنده است.راکبین موتورسیکلت باید ضمن احترام به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی به توصیههای پلیس توجه و دقت بیشتری داشته باشند تا بتوانیم شاهد حداقل بی نظمی ها و سوانح در سطح معابر شهرمان باشیم.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه خاطر نشان کرد: نباید فراموش کرد که موتورسیکلتها نقش بسزایی در بحث آلودگی هوا دارند ،لذا اگر به سمت استفاده از موتورسیکلتهای برقی برویم و از آن طرف موتورسیکلتهای فرسوده از چرخه عبور و مرور خارج شوند، بستر مناسبی برای کاهش آلودگی هوا و تردد وسایل نقلیه با سوخت پاک فراهم خواهد شد.
طرح موتورسیکلت برقی اشتراکی، بزودی
مریم نادری، رئیس اداره توسعه سیستمهای موتوری پاک سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با بیان اینکه از عوامل مؤثر در آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور، موتورسیکلتها هستند، به «ایران» توضیح میدهد: طبق آخرین گزارشها، حدود 3 میلیون موتورسیکلت در شهر تهران در حال تردد هستند که با توجه به سهم آلایندگی این وسیله نقلیه و آلایندگی 8 برابری آن نسبت به سایر خودروهای یورو 4، میبایست به سمت تولید و استفاده از موتورسیکلتهای برقی با همکاری صنایع، نهادها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور برویم. بر همین اساس شهرداری فعالیتهایی در راستای جایگزینی موتورهای فرسوده و کاربراتوری و اسقاط آنها شروع کرده است، با وجود این مشکل اسقاط و هزینههای ناشی از جایگزینی موتورهای فرسوده و قیمت موتورهای انژکتوری جایگزین معضل جدیدی است که رفع آن کمکهای دولت را میطلبد.
شهروندان تهرانی روزانه 1000 تن آلودگی هوا ناشی از خودروها و موتور سیکلت تولید میکنند. میزان تولید و سهم منابع متحرک از انتشار آلودگی هوای تهران 36 درصد خودروهای شخصی، 21 درصد موتور سیکلتها و 13 درصد کامیونها هستند، 49 درصد از آلودگی صوتی تهران نیز ناشی از تردد موتورسیکلتهاست، چرا که آلودگی صوتی ناشی از موتورسیکلتها 83 تا 90 دسیبل است. نادری ضمن اشاره به قانون و راهکارهای کاهش این آمارها میگوید: در بند 2-2 ماده 2 (خودروهای در حال حرکت) تصویب نامه هیأت وزیران مورخ 24/10/1393 در خصوص الزام دستگاههای اجرایی برای مقابله مؤثر با آلودگی هوا آمده است که برنامه جایگزینی موتورسیکلتهای برقی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به هیأت وزیران به نحوی که ظرف مدتی معین تعداد موتور سیکلتهای بنزینی کاهش یابد، باید ارائه شود.
رئیس اداره توسعه سیستمهای موتوری پاک سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه اظهار میدارد: در این حوزه مصوبات و آییننامههای متعددی وجود دارد، با دقت در مفاد قوانین و مصوبات در مییابیم، شهرداری تهران وظیفه اقدام درخصوص جایگزینی موتورسیکلتهای بنزینی به برقی ندارد و در قوانین و مصوبات فوق الاشاره این مهم بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی گذاشته شده است. نکته قابل توجه این است که بر اساس گزارش های منتشره، تنها 200 دستگاه موتورسیکلت در سال 1399، مجوز معاینه فنی گرفتهاند و در جایی که حتی امکان فشار بر مالکان موتورسیکلت برای اخذ معاینه فنی عملیاتی نیست، تعویض موتورسیکلت آنها با موتور برقی با توجه به نبود زیرساخت لازم، عدم تأمین بودجه و عدم امکان پرداخت اقساط برای آنان، دور از دسترس به نظر میرسد. با این همه در جهت توسعه و حمایت از میکرو موبیلیتی در شهر تهران به عنوان حمل و نقلهای خرد، مقیاس با وسایل نقلیه کمتر از 500 کیلوگرم در شهر تهران مقرر است، بزودی طرح موتور سیکلت برقی اشتراکی در تعداد محدودی از مناطق شهر تهران به صورت آزمایشی شروع شود؛ در آیندهای نزدیک، با تأیید و جانمایی ایستگاههای استقرار موتور سیکلتهای برقی اخبار مربوط به این پروژه به شهروندان اعلام می شود.
خبرنگار
روابط عمومی راهنمایی و رانندگی تهران میگوید که روزانه 20 میلیون سفر در شهر تهران انجام میشود. در میان سفرهایی که با وسایل نقلیه مختلف در حال انجام است، بیشترین میزان تصادف، زورگیریها و سرقت با سلاح سرد، آلودگی هوا و آلودگی صوتی، محصول تردد موتورسیکلتها در شهر است. حالا تعداد بالای تخلفات موتورسواران در شهر، کار را به جایی رسانده که اتهامات مربوط به کسانی که با استفاده از این وسیله نقلیه به ارعاب و وحشت در شهر دامن میزنند، در جلسات دادگاه خارج از نوبت رسیدگی میشود. بر همین اساس روز گذشته دادگاه پرونده خفتگیری اتوبان نیایش که توسط متهمان موتورسوار انجام شده بود، برگزار شد. این اتهامها متوجه همه راکبان موتورسیکلت نیست که عده زیادی به اجبار از این وسیله برای تردد در شهر استفاده میکنند اما نمیتوان کتمان کرد که ذات این وسیله حمل و نقل که حتی تردد در پیادهروها را هم برای راکبانش آسان میکند و دور زدن قوانین راهنمایی و رانندگی از جمله عبور و مرور در خطوط ویژه اتوبوسرانی، کوچههای ورود ممنوع و... را مهیا میکند امکان سوءاستفاده را برای کسانی که دنبال «شر» میگردند راحت میکند. در کل پرداختن به پدیده ازدیاد معضلات ناشی از افزایش بیرویه موتورسیکلت بویژه در کلانشهرها این روزها به امری ضروری در مدیریت شهری بدل گشته است. فرهنگسازی در این حوزه در جهت کاهش آسیبهای اشاره شده میتواند گام مؤثری باشد برای کاهش آسیبهای اجتماعی. درست مثل استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودروی شخصی، یا استفاده از دوچرخه یا پیاده روی در مسیرهای کوتاه، تأکید بر قوانین استفاده از موتورسیکلت و کاهش شمار این وسیله نقلیه در شهر، میتواند آثار مشهودی در همه زمینهها از جمله کاهش تصادفات و زورگیریها و جرایم اینچنینی داشته باشد. شاید جایگزینی موتورسیکلتهای برقی و دوچرخهها به دلیل سرعت پایینی که دارند، یکی از راهحلها باشد.
سرهنگ علی همه خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه نباید در مسافتهای کوتاه از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنیم، به «ایران» میگوید: شهروندان می توانند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا ایفا کنند. نباید فراموش کنیم که در تهران روزانه 20 میلیون سفر درون شهری انجام میشود. در این ترددها حدود 1700 تصادف روی میدهد که ازاین تعداد 60 فقره جرحی و 170 تصادف خسارتی روی میدهد و هر دو روز 3 نفر فوتی داریم. اینها تصادفاتی است که منجر به تنظیم کروکی میشود که در محل سازش یا به بیمه مراجعه میکنند.
42 درصد تصادفات فوتی در تهران به موتورسیکلت ها بر می گردد
او با اشاره به اینکه شهروندان می توانند در کاهش آلودگی هوا نقش بسزایی ایفا کنند، توضیح میدهد: شهروندان چنانچه در سفرهای کوتاه که ضرورتی برای استفاده از خودرو و موتورسیکلت نیست، به صورت پیاده برای خرید مراجعه کنند، میتوانند در کاهش آلودگی هوا تا اندازه بسیار زیادی کمک کنند و اینها در حالی است که به روزهای سرد سال و آلودگی هوا هم نزدیک میشویم. حساب کنید اگر تعداد موتورسیکلتها و خودروها کاهش یابد به چه میزان از ترافیک کاسته و آلایندگیها در سطح شهر کم خواهد شد. این را نباید فراموش کنیم که از ابتدای سال 1401 تا کنون حدود 42 درصد از تصادفات فوتی به موتورسیکلت سواران درسطح شهر تهران بازمی گردد. علاوه بر اینکه، موتورسیکلت دارای آلایندگی بالاست بیشترین درصد آمار فوتی را هم به خود اختصاص داده است. به گفته همه خانی، پلیس راهور تهران بزرگ با اجرای طرحهای گوناگون در بحث ساماندهی موتورسیکلتها و آموزش آنها از جمله طرح موتوریار، به کاهش تلفات، سوانح و افزایش آگاهی و اطلاعات تلاش دارد به سمت نظم دهی و کاهش آسیبها در این حوزه برویم. یکی از مواردی که برای پلیس حائز اهمیت است، استفاده از تجهیزات استاندارد مانند کلاه کاسکت برای موتورسیکلتسواران است که این راکبین باید و حتماً قبل از روشن کردن موتورسیکلت کلاه کاسکت استاندارد خود را برسر بگذارند و سپس اقدام به تردد در سطح معابر کنند. به جهت نزدیک شدن به فصل پاییز و شرایط جوی، طبق ماده 169 آییننامه راهور، تردد موتورسیکلتها در روزهای بارانی و لغزندگی معابر ممنوع است، چرا که یکی از آسیبهایی که به موتورسواران در این شرایط میرسد، همین استفاده از موتورسیکلت در معابر لغزنده است.راکبین موتورسیکلت باید ضمن احترام به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی به توصیههای پلیس توجه و دقت بیشتری داشته باشند تا بتوانیم شاهد حداقل بی نظمی ها و سوانح در سطح معابر شهرمان باشیم.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه خاطر نشان کرد: نباید فراموش کرد که موتورسیکلتها نقش بسزایی در بحث آلودگی هوا دارند ،لذا اگر به سمت استفاده از موتورسیکلتهای برقی برویم و از آن طرف موتورسیکلتهای فرسوده از چرخه عبور و مرور خارج شوند، بستر مناسبی برای کاهش آلودگی هوا و تردد وسایل نقلیه با سوخت پاک فراهم خواهد شد.
طرح موتورسیکلت برقی اشتراکی، بزودی
مریم نادری، رئیس اداره توسعه سیستمهای موتوری پاک سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز با بیان اینکه از عوامل مؤثر در آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور، موتورسیکلتها هستند، به «ایران» توضیح میدهد: طبق آخرین گزارشها، حدود 3 میلیون موتورسیکلت در شهر تهران در حال تردد هستند که با توجه به سهم آلایندگی این وسیله نقلیه و آلایندگی 8 برابری آن نسبت به سایر خودروهای یورو 4، میبایست به سمت تولید و استفاده از موتورسیکلتهای برقی با همکاری صنایع، نهادها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور برویم. بر همین اساس شهرداری فعالیتهایی در راستای جایگزینی موتورهای فرسوده و کاربراتوری و اسقاط آنها شروع کرده است، با وجود این مشکل اسقاط و هزینههای ناشی از جایگزینی موتورهای فرسوده و قیمت موتورهای انژکتوری جایگزین معضل جدیدی است که رفع آن کمکهای دولت را میطلبد.
شهروندان تهرانی روزانه 1000 تن آلودگی هوا ناشی از خودروها و موتور سیکلت تولید میکنند. میزان تولید و سهم منابع متحرک از انتشار آلودگی هوای تهران 36 درصد خودروهای شخصی، 21 درصد موتور سیکلتها و 13 درصد کامیونها هستند، 49 درصد از آلودگی صوتی تهران نیز ناشی از تردد موتورسیکلتهاست، چرا که آلودگی صوتی ناشی از موتورسیکلتها 83 تا 90 دسیبل است. نادری ضمن اشاره به قانون و راهکارهای کاهش این آمارها میگوید: در بند 2-2 ماده 2 (خودروهای در حال حرکت) تصویب نامه هیأت وزیران مورخ 24/10/1393 در خصوص الزام دستگاههای اجرایی برای مقابله مؤثر با آلودگی هوا آمده است که برنامه جایگزینی موتورسیکلتهای برقی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به هیأت وزیران به نحوی که ظرف مدتی معین تعداد موتور سیکلتهای بنزینی کاهش یابد، باید ارائه شود.
رئیس اداره توسعه سیستمهای موتوری پاک سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه اظهار میدارد: در این حوزه مصوبات و آییننامههای متعددی وجود دارد، با دقت در مفاد قوانین و مصوبات در مییابیم، شهرداری تهران وظیفه اقدام درخصوص جایگزینی موتورسیکلتهای بنزینی به برقی ندارد و در قوانین و مصوبات فوق الاشاره این مهم بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی گذاشته شده است. نکته قابل توجه این است که بر اساس گزارش های منتشره، تنها 200 دستگاه موتورسیکلت در سال 1399، مجوز معاینه فنی گرفتهاند و در جایی که حتی امکان فشار بر مالکان موتورسیکلت برای اخذ معاینه فنی عملیاتی نیست، تعویض موتورسیکلت آنها با موتور برقی با توجه به نبود زیرساخت لازم، عدم تأمین بودجه و عدم امکان پرداخت اقساط برای آنان، دور از دسترس به نظر میرسد. با این همه در جهت توسعه و حمایت از میکرو موبیلیتی در شهر تهران به عنوان حمل و نقلهای خرد، مقیاس با وسایل نقلیه کمتر از 500 کیلوگرم در شهر تهران مقرر است، بزودی طرح موتور سیکلت برقی اشتراکی در تعداد محدودی از مناطق شهر تهران به صورت آزمایشی شروع شود؛ در آیندهای نزدیک، با تأیید و جانمایی ایستگاههای استقرار موتور سیکلتهای برقی اخبار مربوط به این پروژه به شهروندان اعلام می شود.
۱۹ فوتی و شناسایی ۳۴۴ بیمار جدید کرونا در کشور
شهرهای قرمز کرونایی در کشور صفر شد
براساس اعلام وزارت بهداشت، در طول ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، متأسفانه ۱۹ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری، به ۱۴۴ هزار و ۱۵۴ نفر رسید. این در حالی است که وزارت بهداشت آخرین رنگبندی کرونایی شهرهای کشور را اعلام کرد و طبق آن، رنگ قرمز مجدداً از نقشه کشور حذف شده است. بنابر آخرین وضعیت رنگبندی شهرهای کشور و طبق اعلام وزارت بهداشت، بیش از ۹۰ درصد شهرهای کشور در وضعیت زرد و آبی قرار گرفتهاند و افزایش سه برابری تعداد شهرهای با وضعیت آبی را شاهد هستیم.در مجموع در حال حاضر هیچ شهری در وضعیت قرمز نیست و ۳۵ شهر در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند. همچنین ۳۴۲ شهر در وضعیت زرد و ۷۱ شهر نیز در وضعیت آبی قرار گرفتهاند. همچنین از 18 تا 19 شهریورماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۴۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۰۴ نفر از آنها بستری شدند. ۵۸۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۶۵ میلیون و ۴۲ هزار و ۳۴۶ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۴۳۳ هزار و ۷۶۵ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۲۹ هزار و ۴۷۶ نفر نیز دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کردهاند و مجموع واکسنهای تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۵۸۷ دوز رسید.
گزارش «ایران» از روند هدایت تحصیلی نامتوازن و نمرهگرایی در سیستم آموزشی کشور
تحصیل ناموزون
اکرم رضایی ثانی
خبرنگار
با روند اجرای مصوبه کنکور 1402 و اهمیت سوابق تحصیلی گمانه زنیها برای استقبال از مدارس سمپاد که ذیل مدارس دولتی قرار میگیرند و مدارس غیردولتی جهت ورود آسانتر به دانشگاههای برتر کشور و همچنین کسب نمرات بالا و تأثیر قطعی آن در کنکور وجود دارد. البته که راه یافتن به مدارس سمپاد و حتی مدارس غیردولتی خاص، قواعد خاص خود را دارد و دانشآموزان پایه ششم باید از سد آزمون ورودی آن بگذرند، اما این نمره در دوران تحصیل است که زین پس میتواند نقش بسزایی در پذیرش داوطلبان در کنکور داشته باشد. نکته قابل توجه این است که چندین سال قبل، بهدلیل کاهش استرس کودکان، اهمیت پیدا کردن رسالت مدرسه که تربیت و پرورش در کنار آموزش و یادگیری است و انگ نخوردن به کودکان بابت نمرات و دوری از حافظه محوری، نمرهها از 6 پایه ابتدایی حذف و ارزشیابی کیفی و توصیفی به این امید که نمرهگرایی در مدرسه افت کند اولویت آموزش و پرورش شد. اما عدم تسری این سیاست به دورههای بعدی در حال حاضر یک دوپارگی را در سیستم آموزشی ایجاد کرده است. هدایت تحصیلی اولین فرایند نمره گرایی سیستم آموزشی بعد از دوره دبستان است. هدایت تحصیلی که قرار بود بیشتر رغبت دانشآموزان و استعداد آنها را برای ورود به رشتههای تجربی، ریاضی، انسانی، فنی و حرفهای و... و در نهایت انتخاب شغل بسنجد و به دوش بکشد، عملاً طی سالهای اخیر تنها ملاک خود را نمره گذاشته است. آزمونهای رغبت سنجش و نظر مشاوران مدارس تقریباً در هدایت تحصیلی نقشی ندارد و استعدادیابی نیز در هیچ بخشی از کارنامه تحصیلی دانشآموزان بهصورت جدی درج نمیشود که مبنا قرار بگیرد. این در حالی است که قرار بود طرح شهاب که شناسایی و هدایت استعدادهای دانشآموزان است به هدایت تحصیلی وصل شود. آنچه در عمل در حال رخ دادن است این است که دانشآموزانی که 6 سال ارزشیابی کیفی توصیفی شدهاند و خبری از نمره ندارند در متوسطه اول برای رسیدن به رشتههای پرطرفدار باید نمرات بالا بگیرند و حالا برای رسیدن به رشتههای مطلوب دانشگاهی نیز باید در متوسطه دوم هم دنبال 25 صدم نمره باشند. از اینها گذشته سالهاست مشکلات هدایت تحصیلی و نبود ظرفیت یا شکایتهای دانشآموزانی که پشت صف رشتههای مورد علاقهشان مهر برگشت به سمت هدایت اجباری میخورند، مطرح میشود و این مشکلات تا هفتهها پس از شروع سال تحصیلی نیز ادامه دارد.
دکتر عزت الله فولادی از کارشناسان عالی وزارت آموزش و پرورش که سوابق مختلفی از جمله معاون دفتر مطالعات و استانداردسازی منابع پرورشی، سرپرست دفتر مشاوره تربیتی، معاون دفتر امورمناطق کمتر توسعهیافته وعشایر کشور و همچنین مدیر کمیسیون راهبری تحول بنیادین شورای عالی آموزش وپرورش را در کارنامه خود دارد در گفتوگو با «ایران» بیان می کند: اگر بر اصطلاح هدایت دقیق شویم، موضوع عمیق و حساس است، شناخت و اطلاعات کافی برای هدایت یک فرد به سوی آیندهای دور مسؤلیت سترگی است. اصولاً هدایت خاستگاه دینی دارد و از سوی خداوند اعمال میشود(این واژه بار معنایی گسترده و مستقیمی دارد)، اما در راهنمایی و مشاوره بهعنوان دانشی یاورانه، مشاور با محدودیتهای انسانی خویش به مراجعان کمک میکند تا خود مسیر بهتری را برگزینند. از آنجا که بعضاً دانشآموختگان در جایگاه متناسب با رشته تحصیلی خود قرار نمیگیرند در فرایندهای شغلی، اجتماعی و مدیریتی کشور با چالش کارآمدی مواجه هستیم. به تعبیر دیگر آنها در جایگاههایی قرار میگیرند که به مبانی حرفهای مشاغل اشراف و توجه کافی ندارند و این فرایند خسارتهای مادی و معنوی را برای کشور به دنبال دارد؛ باید راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی بهویژه مشاوره مدرسه را جدی گرفت.
فولادی میگوید: در حال حاضر هدایت تحصیلی مبتنی بر نمره و محدودیتهاست که موجب اجبار میشود نه اینکه مشاور مشکلی داشته باشد. حرفه مشاوره مدرسه به دانشآموز یا هر فرد دیگری(مثلاً والدین) کمک میکند تا او با آگاهی و شناخت بیشتر تصمیم بگیرد. طبق نگاه شهید بهشتی انتخاب باید آگاهانه و آزادانه باشد البته این با محدودیتهای منابع ما تعارض پیدا میکند. از طرف دیگر باید وزارت آموزش و پرورش سیاستهای توزیع متوازن شاخهها و رشتهها را تهیه کند و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برساند ولی ما طی این سالها میبینیم که چنین کاری انجام نشده است.
مفهوم مشاوره در مقطع متوسطه اول کمرنگ شده است
فولادی در واکنش به ضرورت تغییر در روند هدایت تحصیلی با توجه به مصوبه کنکور 1402 بیان میکند: با توجه به سابقه اجرای چند دهه کنکور و آسیبهای آن، با کلیت مصوبه جدید کنکور موافق هستم اما نقدی هم به آن دارم؛ ما به صراحت تکلیف قانونی در نقشه جامع علمی کشور داریم؛ باید رشتههای تحصیلی هم در درون آموزش وپرورش و هم در دانشگاهها متناسبسازی شود. با توجه به آمار افت تحصیلی و تغییر رشته در دانشگاهها، چرا فقط به سنجش دانشجو برای کنکور پرداختیم؟ از منظر هدایت تحصیلی معتقدم که هدایت تحصیلی بهخوبی اتفاق نمیافتد، زیرا تلاش این است که داوطلبان صرفاً نمره قبولی برای یک رشته را کسب کنند و به آن رشته بروند، اینکه آیا به آن علاقه دارند و یا استعداد آن را دارند یا نه عموماً مطرح نمیشود در حالی که علاقه و استعداد میتواند مسیر تحصیلی و شغلی فرد را جذابتر و پایدارتر کند. آیا الان که تعداد قابل توجهی از رتبههای برتر کنکور به مدارس سمپاد تعلق دارد، مأموریت مدارس تیزهوشان انجام شده است؟ آیا آنهایی که رتبه برتر هستند تمام مهارتهایی را که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده، دارا هستند؟
فولادی ادامه میدهد: تا یکی دو سال پیش، بیش از 50 هزار میلیارد گردش مالی کنکور تخمین زده میشد ولی الان پیشبینی بنده این است که با توجه به هزینهها و توسعه مؤسسات کنکور از مدارس ابتدایی تا متوسطه و تا دورهها و رشتههای دانشگاهها(درگیرکردن برخی معلمان و استادان، انواع و اقسام کتابها، درسنامهها، کلاسها و شگردهای گوناگون) قلمروشان را به گستره نظام آموزشی کشور توسعه دادهاند و میتوان گفت، حدود دویست هزار میلیارد گردش مالی کنکور است! بنابراین، جمعیت قابل توجهی از کنکور و هر شکلی از آن ارتزاق میکنند و طبیعتاً تحول نظام آموزشی کشور در هر سطحی با تعارض منافع مواجه میشود.
وجود ضعفها به خاطر عدم توجه به برنامههای تحولی است
فولادی متخصص مشاوره توضیح داد: اگر ضعفی وجود دارد به این دلیل است که ما به اسناد قانونی و تحولی وفادار نیستیم. نقشه جامع علمی کشور برای تحقق اهداف چشماندازه ۲۰ ساله کشور تهیه و تصویب شده و در اینجا به صراحت تکالیفی هم بر دوش وزارت آموزش و پرورش و هم وزارت علوم و سایر وزارتخانهها گذاشته است که به آن عمل نشده است. به صراحت در نقشه جامع علمی کشور تکلیف درباره ارتقای نظام مشاوره و استعدادیابی و هدایت تحصیلی کشور وجود دارد و نوع نگاهها به اجراییسازی سند تحول بنیادین و اسناد تحولی متأسفانه، نگاه تک راهکاری است نه نگاه بنیادی و یکپارچه!
مدیر سابق کمیسیون راهبری تحول بنیادین خاطرنشان کرد: درباره انتقال هدایت تحصیلی به پایه نهم، معتقدم نوجوانان ما در این سن به بلوغ عاطفی، شناختی و رغبت برای انتخاب رشته تحصیلی به رشد لازم نرسیدهاند که بتوانند انتخاب کاملی انجام دهند این رویه باید اصلاح شود یا باید تلاش کرد راهنمایی و مشاوره به طور دقیق و فرایندی از دوره ابتدایی با استانداردهای علمی طرحریزی و اجرا شود. هر چند معتقدم وجود تعدد شاخهها و رشتههای تحصیلی در آموزش و پرورش با توجه به تغییرات گسترده اجتماعی- شغلی، کارکرد خود را از دست داده و باید طرحی نو درانداخت.
خبرنگار
با روند اجرای مصوبه کنکور 1402 و اهمیت سوابق تحصیلی گمانه زنیها برای استقبال از مدارس سمپاد که ذیل مدارس دولتی قرار میگیرند و مدارس غیردولتی جهت ورود آسانتر به دانشگاههای برتر کشور و همچنین کسب نمرات بالا و تأثیر قطعی آن در کنکور وجود دارد. البته که راه یافتن به مدارس سمپاد و حتی مدارس غیردولتی خاص، قواعد خاص خود را دارد و دانشآموزان پایه ششم باید از سد آزمون ورودی آن بگذرند، اما این نمره در دوران تحصیل است که زین پس میتواند نقش بسزایی در پذیرش داوطلبان در کنکور داشته باشد. نکته قابل توجه این است که چندین سال قبل، بهدلیل کاهش استرس کودکان، اهمیت پیدا کردن رسالت مدرسه که تربیت و پرورش در کنار آموزش و یادگیری است و انگ نخوردن به کودکان بابت نمرات و دوری از حافظه محوری، نمرهها از 6 پایه ابتدایی حذف و ارزشیابی کیفی و توصیفی به این امید که نمرهگرایی در مدرسه افت کند اولویت آموزش و پرورش شد. اما عدم تسری این سیاست به دورههای بعدی در حال حاضر یک دوپارگی را در سیستم آموزشی ایجاد کرده است. هدایت تحصیلی اولین فرایند نمره گرایی سیستم آموزشی بعد از دوره دبستان است. هدایت تحصیلی که قرار بود بیشتر رغبت دانشآموزان و استعداد آنها را برای ورود به رشتههای تجربی، ریاضی، انسانی، فنی و حرفهای و... و در نهایت انتخاب شغل بسنجد و به دوش بکشد، عملاً طی سالهای اخیر تنها ملاک خود را نمره گذاشته است. آزمونهای رغبت سنجش و نظر مشاوران مدارس تقریباً در هدایت تحصیلی نقشی ندارد و استعدادیابی نیز در هیچ بخشی از کارنامه تحصیلی دانشآموزان بهصورت جدی درج نمیشود که مبنا قرار بگیرد. این در حالی است که قرار بود طرح شهاب که شناسایی و هدایت استعدادهای دانشآموزان است به هدایت تحصیلی وصل شود. آنچه در عمل در حال رخ دادن است این است که دانشآموزانی که 6 سال ارزشیابی کیفی توصیفی شدهاند و خبری از نمره ندارند در متوسطه اول برای رسیدن به رشتههای پرطرفدار باید نمرات بالا بگیرند و حالا برای رسیدن به رشتههای مطلوب دانشگاهی نیز باید در متوسطه دوم هم دنبال 25 صدم نمره باشند. از اینها گذشته سالهاست مشکلات هدایت تحصیلی و نبود ظرفیت یا شکایتهای دانشآموزانی که پشت صف رشتههای مورد علاقهشان مهر برگشت به سمت هدایت اجباری میخورند، مطرح میشود و این مشکلات تا هفتهها پس از شروع سال تحصیلی نیز ادامه دارد.
دکتر عزت الله فولادی از کارشناسان عالی وزارت آموزش و پرورش که سوابق مختلفی از جمله معاون دفتر مطالعات و استانداردسازی منابع پرورشی، سرپرست دفتر مشاوره تربیتی، معاون دفتر امورمناطق کمتر توسعهیافته وعشایر کشور و همچنین مدیر کمیسیون راهبری تحول بنیادین شورای عالی آموزش وپرورش را در کارنامه خود دارد در گفتوگو با «ایران» بیان می کند: اگر بر اصطلاح هدایت دقیق شویم، موضوع عمیق و حساس است، شناخت و اطلاعات کافی برای هدایت یک فرد به سوی آیندهای دور مسؤلیت سترگی است. اصولاً هدایت خاستگاه دینی دارد و از سوی خداوند اعمال میشود(این واژه بار معنایی گسترده و مستقیمی دارد)، اما در راهنمایی و مشاوره بهعنوان دانشی یاورانه، مشاور با محدودیتهای انسانی خویش به مراجعان کمک میکند تا خود مسیر بهتری را برگزینند. از آنجا که بعضاً دانشآموختگان در جایگاه متناسب با رشته تحصیلی خود قرار نمیگیرند در فرایندهای شغلی، اجتماعی و مدیریتی کشور با چالش کارآمدی مواجه هستیم. به تعبیر دیگر آنها در جایگاههایی قرار میگیرند که به مبانی حرفهای مشاغل اشراف و توجه کافی ندارند و این فرایند خسارتهای مادی و معنوی را برای کشور به دنبال دارد؛ باید راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی بهویژه مشاوره مدرسه را جدی گرفت.
فولادی میگوید: در حال حاضر هدایت تحصیلی مبتنی بر نمره و محدودیتهاست که موجب اجبار میشود نه اینکه مشاور مشکلی داشته باشد. حرفه مشاوره مدرسه به دانشآموز یا هر فرد دیگری(مثلاً والدین) کمک میکند تا او با آگاهی و شناخت بیشتر تصمیم بگیرد. طبق نگاه شهید بهشتی انتخاب باید آگاهانه و آزادانه باشد البته این با محدودیتهای منابع ما تعارض پیدا میکند. از طرف دیگر باید وزارت آموزش و پرورش سیاستهای توزیع متوازن شاخهها و رشتهها را تهیه کند و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برساند ولی ما طی این سالها میبینیم که چنین کاری انجام نشده است.
مفهوم مشاوره در مقطع متوسطه اول کمرنگ شده است
فولادی در واکنش به ضرورت تغییر در روند هدایت تحصیلی با توجه به مصوبه کنکور 1402 بیان میکند: با توجه به سابقه اجرای چند دهه کنکور و آسیبهای آن، با کلیت مصوبه جدید کنکور موافق هستم اما نقدی هم به آن دارم؛ ما به صراحت تکلیف قانونی در نقشه جامع علمی کشور داریم؛ باید رشتههای تحصیلی هم در درون آموزش وپرورش و هم در دانشگاهها متناسبسازی شود. با توجه به آمار افت تحصیلی و تغییر رشته در دانشگاهها، چرا فقط به سنجش دانشجو برای کنکور پرداختیم؟ از منظر هدایت تحصیلی معتقدم که هدایت تحصیلی بهخوبی اتفاق نمیافتد، زیرا تلاش این است که داوطلبان صرفاً نمره قبولی برای یک رشته را کسب کنند و به آن رشته بروند، اینکه آیا به آن علاقه دارند و یا استعداد آن را دارند یا نه عموماً مطرح نمیشود در حالی که علاقه و استعداد میتواند مسیر تحصیلی و شغلی فرد را جذابتر و پایدارتر کند. آیا الان که تعداد قابل توجهی از رتبههای برتر کنکور به مدارس سمپاد تعلق دارد، مأموریت مدارس تیزهوشان انجام شده است؟ آیا آنهایی که رتبه برتر هستند تمام مهارتهایی را که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده، دارا هستند؟
فولادی ادامه میدهد: تا یکی دو سال پیش، بیش از 50 هزار میلیارد گردش مالی کنکور تخمین زده میشد ولی الان پیشبینی بنده این است که با توجه به هزینهها و توسعه مؤسسات کنکور از مدارس ابتدایی تا متوسطه و تا دورهها و رشتههای دانشگاهها(درگیرکردن برخی معلمان و استادان، انواع و اقسام کتابها، درسنامهها، کلاسها و شگردهای گوناگون) قلمروشان را به گستره نظام آموزشی کشور توسعه دادهاند و میتوان گفت، حدود دویست هزار میلیارد گردش مالی کنکور است! بنابراین، جمعیت قابل توجهی از کنکور و هر شکلی از آن ارتزاق میکنند و طبیعتاً تحول نظام آموزشی کشور در هر سطحی با تعارض منافع مواجه میشود.
وجود ضعفها به خاطر عدم توجه به برنامههای تحولی است
فولادی متخصص مشاوره توضیح داد: اگر ضعفی وجود دارد به این دلیل است که ما به اسناد قانونی و تحولی وفادار نیستیم. نقشه جامع علمی کشور برای تحقق اهداف چشماندازه ۲۰ ساله کشور تهیه و تصویب شده و در اینجا به صراحت تکالیفی هم بر دوش وزارت آموزش و پرورش و هم وزارت علوم و سایر وزارتخانهها گذاشته است که به آن عمل نشده است. به صراحت در نقشه جامع علمی کشور تکلیف درباره ارتقای نظام مشاوره و استعدادیابی و هدایت تحصیلی کشور وجود دارد و نوع نگاهها به اجراییسازی سند تحول بنیادین و اسناد تحولی متأسفانه، نگاه تک راهکاری است نه نگاه بنیادی و یکپارچه!
مدیر سابق کمیسیون راهبری تحول بنیادین خاطرنشان کرد: درباره انتقال هدایت تحصیلی به پایه نهم، معتقدم نوجوانان ما در این سن به بلوغ عاطفی، شناختی و رغبت برای انتخاب رشته تحصیلی به رشد لازم نرسیدهاند که بتوانند انتخاب کاملی انجام دهند این رویه باید اصلاح شود یا باید تلاش کرد راهنمایی و مشاوره به طور دقیق و فرایندی از دوره ابتدایی با استانداردهای علمی طرحریزی و اجرا شود. هر چند معتقدم وجود تعدد شاخهها و رشتههای تحصیلی در آموزش و پرورش با توجه به تغییرات گسترده اجتماعی- شغلی، کارکرد خود را از دست داده و باید طرحی نو درانداخت.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
اخبـــــار
-
وحشت تردد 3 میلیون موتورسیکلت در پایتخت
-
شهرهای قرمز کرونایی در کشور صفر شد
-
تحصیل ناموزون
اخبارایران آنلاین