تازه‌های نـــــشر




آیناز محمدی
خبرنگار

ذهن و زمان
«ذهن و زمان» عنوان کتابی است به قلم دکتر کرامت موللی که از سوی نشر نی منتشر شد.
کتاب مذکور در دو بخش تألیف و تدوین شده است. بخش نخست به‌ نام رابطه جسم و جان طی چهار فصل به موضوعاتی چون موجود زنده چیست؟ موضوع علم استعلامی، رابطه جسم و جان و پرسش از زمان می‌پردازد. بخش دوم به‌نام خواب و رؤیا در چهار فصل به مسائلی مانند فرآیند رؤیا، رؤیا و فیزیولوژی خواب، رؤیا حریم خصوصی برای نفس آدم، تصاویر در رؤیا رانش و روند معکوس آن در خواب می‌پردازد.
نویسنده در این کتاب با اتکا بر آخرین کشفیات علمی و دیرین‌ترین پرسش‌های فلسفی برآن است تا ما را عجالتاً از دنیای شتابزده دیجیتال که محور اصلی جوامع مصرفی امروز است، جدا کرده و به‌خود آورد.
نویسنده طی یادداشتی آورده است: کتاب حاضر حاصل بیش از سی سال کار بالینی و تحقیقی است ولی اعتراف می‌کنم که انگیزه اصلی آن به دوران نوجوانی‌ام بر می‌گردد یعنی به مطالعه کتاب «تعبیر رؤیا» فروید.

عشق خرکی
«عشق خرکی» رمانی به قلم کترین دان نویسنده، شاعر و منتقد امریکایی است که با برگردان نیما جمالی‌پور از سوی نشر مشکی منتشر شد.
نشریه تایمز در معرفی این رمان می‌نویسد: یکی از شگفت‌انگیزترین رمان‌های امریکایی دهه هشتاد است. یک فانتزی گروتسک وزنده، شبیه طبل حلبی گونترگراس، مانند هر اثر هنری بزرگ.
کترین دان که در سال 2016 چشم‌از جهان فرو بست، معروف‌ترین رمان خود، عشق خرکی، را در سال 1989 منتشر کرد که در فهرست نامزدهای نهایی جایزه ملی کتاب امریکا و جایزه برام استوکر قرار گرفت. رمانی که بیش از یک دهه وقت صرف نوشتن آن شد و سرانجام کارگردان معروف سینما تیم برتون امتیاز ساخت یک فیلم سینمایی را براساس این رمان خریداری کرد.
این رمان با یک دوجین شخصیت عجیب و غریب احساس همدردی و انزجار را همزمان در مخاطب بر می‌انگیزد و دنیایی خلق می‌کند که سراسر تخیلی و سرشار از طنز است و هرچه قصه پیش می‌رود، جذاب‌تر می‌شود.

نام دیگر دوزخ
«نام دیگر دوزخ» دفتری از سروده‌های شاپور جورکش، شاعر و منتقد شیرازی است که از سوی نشر سیب سرخ منتشر شد.
شاپور جورکش دو کتاب شعر هوش سبز و نام دیگر دوزخ را در طول چند دهه قلم زدن در حوزه شعر و شاعری و نقد ادبی منتشر کرد و یکی از مهم‌ترین کتاب‌های وی به‌نام «خفیه نگاری خشونت در سرزمین آدم کتی‌ها» که در سال 89 منتشر شد چهار روز پس از توزیع، جمع‌آوری و خمیر شد و دلیل آن هیچ وقت اعلام نشد.
جورکش در شعر به اندیشه و اجتماع توجه ویژه‌ای دارد و سعی می‌کند در مسیر راه‌های نکوهیده و ناهموار راهی تازه بجوید. شعرش شعر پیشنهاد دهنده است و شاعر از دنباله روی و نسخه‌برداری از آثار دیگران شدیداً می‌پرهیزد.
استفاده از اساطیر ایران و جهان، احیای واژگان فخیم فراموش شده لابه‌لای لغت‌نامه‌ها و تصویرسازی‌های بدیع از ویژگی‌های شعر جورکش است.

در امریکا
«در امریکا» نام رمانی از سوزان سانتاگ با ترجمه مریم حیدری است که از سوی نشر پرسش منتشر شد.
سوزان سانتاگ نویسنده، نظریه پرداز ادبی و فعال سیاسی یکی از مهم‌ترین آثارش «علیه تغییر» است که به چند ترجمه در ایران منتشر شد.
«در امریکا» از معدود رمان‌های این نویسنده است که براساس مهاجرت هلنا مودریفسکا، مشهور‌ترین بازیگر تئاتر در لهستان، به‌همراه همسرش، کنت کارول کلاپوفسکی، پسر پانزده‌ساله‌اش رودلف، هنریک شینگویچ روزنامه‌نگار و نویسنده کتاب کووادس و چند نفر از دوستانش به امریکا در سال 1876 و حضور موفق مدریفسکا روی صحنه‌های تئاتر امریکا با اسم هنری هلنا موجسکا و... نوشته شده است و پس از انتشار در محافل فرهنگی و هنری با اقبال فراوانی روبه‌رو شد و موضوع مهاجرت‌های اجباری را بار دیگر به مرکز ثقل توجه جهانیان تبدیل کرد.

اسطوره کاوی عشق در فرهنگ ایرانی
دوازدهمین کتاب از مجموعه «نظریه‌ها و نقدهای ادبی- هنری» انتشارات سخن به کتاب «اسطوره کاوی عشق در فرهنگ ایرانی» نوشته دکتر بهمن نامور مطلق اختصاص داده شد.
امروز عشق چون دوران گذشته واژه‌ای مقدس نیست، شاید این یکی از پیامدهای جهانی شدن باشد. ادب فارسی که یکی از غنی‌ترین ادبیات جهان در زمینه عشق و عاطفه شناخته می‌شود و اگر منظومه‌های عاشقانه و داستان‌های فارسی به طور جدی مورد مطالعه و توجه قرار گیرد می‌تواند تجربه جامعه ایرانی را به نسل امروز منتقل کند.
این کتاب به اسطوره‌های عشق در فرهنگ ایرانی هم دوران کهن و میانی، هم معاصر و بسیار معاصر (امروزه) می‌پردازد.
 آمیتیس، پانته‌آ، روشنک، گردیه، بهرام، خسرو، رابعه و بکتاش، شیخ صنعان و دختر ترسا، مولانا و شمس، شهریار، فروغ، شاملو و ایدا و... هر یک در فصل‌های این مجموعه‌ به‌طور مستقل و مجزا تحلیل و بررسی می‌شود.
سپس در مطالعه بینامتنی اسطوره‌ای معنای نهفته و رد پاهای مشترک آنها در کهن الگوها مورد توجه قرار می‌گیرد. هدف نویسنده پرداختن به مصائب ومسائل روز به کمک اسطوره‌های بومی بود تا نسل امروز و فردا از تجربیات روایی ادبیات فارسی درس بگیرد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7057/10/511117/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها