اخــبار



آیت الله مکارم شیرازی:
حل مشکلات فضای مجازی تنها در حیطه وظایف وزارت ارتباطات نیست

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه باید امکانات لازم برای تسهیل دسترسی و ورود به فضای مجازی ملی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط فراهم شود، تأکید کرد: فضای مجازی قابل حذف نیست و ابزاری است که می‌توان از آن استفاده‌های مثبت فراوان کرد اما در عین حال جنبه‌های منفی آن نیز زیاد است. به گزارش «ایران» آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار با معاون فضای مجازی وزیر ارتباطات، با بیان اینکه فضای مجازی قابل حذف نیست، گفت: فضای مجازی ابزاری است که می‌توان از آن استفاده‌های مثبت فراوان کرد اما در عین حال جنبه‌های منفی آن نیز زیاد است. او تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر آثار منفی فضای مجازی بر آثار مثبت آن غلبه دارد؛ این مسأله تحلیل نیست بلکه مبتنی بر آمار موثقی است که مسئولان ذی‌ربط ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد چه جرایم و کلاهبرداری‌ها و مفاسد اخلاقی و سوءاستفاده‌های اقتصادی در این فضا صورت می‌گیرد. این مرجع تقلید  خاطرنشان کرد: ما به لحاظ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و اخلاقی در این عرصه دچار خسارت شده‌ایم و اگر بی‌تفاوت باشیم، باز هم امکان تکرار دارد. وی تأکید کرد: نباید چشم روی هم بگذاریم، باید مضار و منافع را ببینیم و بعد تصمیم بگیریم. وی ادامه داد: در خبرها آمده بود که روسیه برای خودش یک فضای مجازی ملی درست کرده؛ اگر دیگران می‌توانند این کار را بکنند، چرا ما نتوانیم؟ آیت‌الله مکارم شیرازی با تأکید بر تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، یادآور شد: باید امکانات لازم برای تسهیل دسترسی و ورود به فضای مجازی ملی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط فراهم شود. او تأکید کرد: حل مشکل فضای مجازی تنها در حیطه مسئولیت و وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست. باید نهادها و سازمان‌های دیگر هم همکاری کنند تا این مسأله به سامان برسد.

کاربران مراقب تلگرام های جعلی باشند

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای(ماهر) از کشف ۳۰۰ نمونه از یک اپلیکیشن مخرب در فروشگاه‌های اندرویدی خبر داد که با دانلود خودکار روی دستگاه کاربر، قربانی می‌گیرد. به‌گزارش «ایران»، مرکز ماهر در اطلاعیه‌ای از شناسایی بدافزارهای RTR خبر داد و هویت توسعه دهنده این بدافزارها را فاش کرد. بدافزارهای ‫RTR دسته‌ای از بدافزارها هستند که توسط توسعه‌دهنده متخلفی با نام مستعار RTR منتشر شده‌اند. براساس بررسی‌های انجام شده از سوی مرکز ماهر، تاکنون بیش از ۳۰۰ نمونه از بدافزارهای RTR شناسایی شده است. برخی از این بدافزارها در فروشگاه‌های اندرویدی کافه بازار، مایکت، گوگل پلی و ایران اپس منتشر شده‌اند و برخی دیگر از طریق تبلیغات تلگرامی و دانلود خودکار توسط دیگر برنامه‌ها روی دستگاه قربانیان قرار گرفته‌اند. به‌طور کلی بدافزارهای RTR را می‌توان در ۵ شاخه مختلف دسته‌بندی کرد:
 ۱. بدافزارهای مخفی شونده که از نام‌های مستهجن برای جذب مخاطب استفاده می‌کنند. ۲. نسخه‌های جعلی و غیررسمی تلگرام که از آنها برای فروش عضو، ارسال تبلیغات در گروه‌ها و … استفاده می‌کنند.۳. برنامه‌های کاربردی که اغلب با استفاده از سرویس‌های ارسال هشدار، عملیات مخرب مختلفی روی دستگاه قربانی انجام می‌دهند. ۴. بدافزارهای ارزش‌افزوده، که برای چندین شرکت مختلف ارزش‌افزوده، بدافزارهای واسطی را منتشر کرده و از این طریق به عضوگیری برای این سرویس‌ها پرداخته‌اند. ۵. برنامه‌هایی همنام با برنامه‌های محبوب و معروف خارجی مانند برخی پیام‌رسان‌ها.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7057/11/511119/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها