نگرانی بازارها از مذاکرات تجاری چین و امریکا




ریحانه یاسینی
خبرنگار
شاخص «ترس و طمع» روی خط نارنجی قرار گرفته و عدد 44 را نشان می‌دهد، به این معنا که سرمایه‌گذاران در جهان احساس ترس می‌کنند و تمایلی برای سرمایه‌گذاری ندارند. شبکه خبری  سی‌ان‌ان، این شاخص را هر روز بررسی می‌کند. هرچه عقربه به سمت سبز و عدد 100 نزدیک‌تر باشد، یعنی اوضاع بازارها و اقتصاد جهان بهتر است و هرچه عقربه به سمت قرمز و عدد صفر بچرخد، یعنی اوضاع بی‌ثبات است و سرمایه‌گذاران می‌ترسند که در بازارهای سهام، قدم از قدم بردارند. رفتار بازار به همین ترتیب روشن و شفاف وضعیت اقتصاد روز را بازنمایی می‌کند. در چند روز اخیر، بازارها تحت تأثیر جنگ تجاری دو قدرت بزرگ جهان قرار گرفته‌اند. هفته گذشته، تحلیلگران بین‌المللی نسبت به توافق تجاری میان امریکا و چین خوشبین بودند اما در دو روز اخیر، ورق برگشت و امریکا تهدید به وضع تعرفه‌های جدیدی کرد.
بر اساس گزارش بلومبرگ، در نهایت بعد از دو روز مذاکره کار به اینجا رسید:«دولت ترامپ به چین اعلام کرده است که برای رسیدن به توافق نهایی یک ماه وقت دارد، در غیر این صورت با تعرفه‌های امریکا روی تمام کالاهایش روبه‌رو خواهد شد. البته هر دو طرف برای جلوگیری از شکست عمومی مذاکرات تلاش کردند.»
چین به افزایش تعرفه‌ها واکنش نشان می‌دهد
«چین و امریکا به توافق رسیده‌اند که مذاکرات بیشتری در پکن داشته باشند. رئیس جمهوری دونالد ترامپ نیز به دستیار تجاری خود دستور داده است که روند وضع تعرفه‌های جدید روی تمام کالاهای چینی را آغاز کند.» رویترز چنین درباره نتیجه نهایی مذاکرات دو روز اخیر می‌نویسد.
 بامداد روز جمعه واشنگتن تعرفه ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات محصولات چینی را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش داد. به همین خاطر شکست توافق تجاری بر سر زبان‌ها افتاد اما در ادامه مذاکرات کار به جایی رسید که لیوهه معاون نخست‌وزیر چین در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی فوئنیکس - نزدیک به دولت چین- گفت: «مذاکرات شکست نخورده‌اند. برعکس، من فکر می‌کنم عقبگرد‌های جزئی در طول مذاکرات برای دو طرف طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. با نگاه به آینده ما همچنان به شکل محتاطانه‌ای خوش بین هستیم.چین بشدت با اقدام اخیر امریکا مخالف است و به‌عنوان یک ملت، به این مسأله واکنش نشان خواهد داد.»
واکنش بازارها به مذاکرات اخیر چیست؟
جنگ تجاری میان دو قدرت بزرگ اقتصادی در یک سال اخیر اوضاع بازارهای جهان را آشفته کرده است. در طول این مدت، تمام برآوردها از اقتصاد جهانی و پیش‌بینی اوضاع آینده تحت تأثیر این جنگی قرار گرفته است که دونالد ترامپ با وضع تعرفه روی کالاهای چینی و روی واردات برخی کالاها مانند آلومینیوم از تمام کشورها به امریکا وضع کرده است.
صندوق بین‌المللی پول در آخرین به روزرسانی گزارش خود از پیش‌بینی اقتصاد جهان در سال 2019 می‌نویسد:«پس از دو سال متوالی رشد اقتصاد جهان، در نیمه دوم سال 2018 اوضاع تغییر کرد؛ به خاطر تنش‌های تجاری و افزایش تعرفه بین چین و امریکا، کاهش اطمینان و ثبات تجاری، تنگ شدن شرایط مالی و سیاست‌های ناپایدار و بی‌ثبات در بسیاری ازاقتصادها. در سال 2019 رشد اقتصاد جهان به 3.3 درصد می‌رسد که ضعیف‌ترین میزان رشد از زمان بحران مالی 2009 تاکنون است.»
در دو روز اخیر نیز بازارها واکنش منفی داشتند. بر اساس گزارش رویترز، ارزش دلار در آخرین روز از معاملات هفتگی در برابر بسیاری از ارزهای مهم کاهش یافت. هر یورو با ۰.۱۲ درصد افزایش به ۱.۱۲ دلار رسید. پوند نیز در برابر دلار تا ۱.۲۹ دلار رسید.  بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه‌داری امریکا نیز به ۲.۴۷ درصد کاهش یافت. یوان چین تنها ارز مهمی بود که در برابر دلار کاهشی بود؛ به‌گونه‌ای که هر دلار به ۶.۸۲ یوان افزایش یافت.
شاخص‌های مهم بورس‌های امریکایی که در آخرین روز کاری هفته کاهش یافته بودند، بعد از آنکه ترامپ مذاکرات را «سازنده» توصیف کرد، اندکی بهبود یافتند. بورس‌های اروپایی هم به این جنگ تعرفه‌ای بی‌تفاوت بودند و شاخص «استوکس ۶۰۰» که در بردارنده نماد ۶۰۰ شرکت بزرگ اروپایی است با
۰.۴ درصد افزایش به کار خود خاتمه داد. اما بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، این جنگ تجاری «دردسر بازار جهانی» است.  در اروپا، آلمان بشدت در معرض خطر است. چرا که تولید صنعتی آن وابستگی زیادی به تقاضای چین دارد. خودروسازان این کشور در امریکا فعالیت می‌کنند و تجارت بزرگی هم داخل چین دارند. جنگ تجاری شرکت‌های بزرگ امریکایی را هم تحت تأثیر قرار داده است. سی‌ان‌ان در این باره می‌نویسد:«اپل هشدار داده که جنگ تجاری باعث کاهش تقاضای آیفون در چین شده است.
بوئینگ نیز هنوز برای مشکلات ایمنی هواپیمای مکس 737 تحت فشار است و اگر چین هم از خرید هواپیماهای آن خودداری کند، به دردسر بزرگی خواهد افتاد. هارلی دیویدسون - شرکت بزرگ تولید موتورسیکلت امریکایی- نیز اعلام کرده است که تعرفه‌ها در امریکا، چین و اروپا امسال برای شرکتش 120 میلیون دلار هزینه دارد.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7057/5/511136/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها