خروج انصارالله یمن از سه بندر اصلی حدیده




ندا آکیش
خبرنگار
 در حالی که ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان سعودی پس از 4 سال و یک ماه، همچنان بر سر مردم بی گناه یمن بمب می‌ریزد و نیروهای دولت مستعفی یمن هم به پشتوانه عربستان و امارات مدام توافق آتش بس و عقب نشینی استکهلم را نقض می‌کنند، نیروهای مردمی انصارالله یمن برای حفظ جان شهروندان یمنی، نشان دادن حسن نیت خود به جهان و پیشقدم شدن برای پایان جنگ 4 ساله اعلام کردند، به‌صورت یکجانبه از سه بندر مهم استان حدیده عقب نشینی می‌کنند. این عقب نشینی از صبح دیروز شنبه آغاز شد و تا روز سه‌شنبه ادامه دارد.
به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، سازمان ملل متحد جمعه شب اعلام کرد، نیروهای مردمی انصارالله یمن موافقت کرده‌اند به‌صورت یکجانبه از سه بندر اصلی حدیده عقب نشینی کنند تا راه برای آغاز مذاکرات سیاسی در این کشور جنگ زده فراهم شود و جنگ 4 ساله پایان یابد. بنا بر گزارش سازمان ملل از دیروز شنبه این عقب نشینی آغاز شده و نیروهای انصارالله یمن در حال خروج از سه بندر حدیده، رأس عیسی و صلیف هستند تا راه برای اجرایی شدن توافق صلحی که در دسامبر گذشته در سوئد حاصل شد اما اجرای آن به بن‌بست خورد، هموار شود. محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلابی یمن هم روز جمعه درباره این عقب نشینی گفت، با وجود تخلفاتی که مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی در حدیده انجام می‌دهند، جنبش انصارالله یمن برای در امان نگه داشتن شهروندان از آثار و نتایج تجاوزات متجاوزان، همچنان به توافقنامه استکهلم پایبند است. انصارالله یمن در حالی اعلام کرده به‌صورت یکجانبه از بنادر حدیده خارج می‌شود که طرف دیگر درگیری یعنی نیروهای دولت مستعفی یمن که تحت حمایت عربستان سعودی و امارات هستند، تاکنون به هیچ یک از تعهدات خود در قبال توافق استکهلم عمل نکرده‌اند و نه به آتش بس‌ها پایبند بوده‌اند و نه از مناطق حاشیه‌ای استان حدیده و جنوب یمن عقب نشینی کرده‌اند.
در حالی که انصارالله برای در امان ماندن جان مردم یمن در تلاش است، منابع آگاه اعلام کردند که در اثر حملات هوایی و زمینی ائتلاف متجاوز عربی تحت امر عربستان به شهر قعطب واقع در استان ضالع یمن بیش از 20 شهروند یمنی کشته و مجروح شدند. در استان الحدیده نیز یک کودک در اثر حملات توپخانه‌ای ائتلاف متجاوز عربی در خیابان زاید در جنوب شهر الحدیده کشته و یک نفر دیگر نیز مجروح شد.
استقبال سازمان ملل از حسن نیت انصارالله
ژنرال «مایکل لولسگرارد»، رئیس گروه ناظران و بازرسان سازمان ملل متحد روز جمعه با استقبال از تصمیم نیروهای انصارالله برای عقب نشینی از حدیده گفت، بازرسان سازمان ملل بر خروج نیروهای انصارالله از این سه بندر نظارت خواهند کرد. وی افزود، این نخستین گام عملی است که تاکنون در راستای توافق استکهلم برداشته شده و می‌توان از آن به‌عنوان یک اتفاق اساسی و چشمگیر برای پایان دادن به جنگی که ده‌ها هزار نفر را به کام مرگ کشیده و یمن را دچار قحطی کرده، یاد کرد. حدود 6 ماه پیش در 13 دسامبر 2018 توافق استکهلم با میانجیگری سازمان ملل بین دو طرف درگیر در یمن امضا شد اما اجرای مفاد آن به خاطر کارشکنی‌های دولت مستعفی یمن و اقدامات تحریک‌آمیز ائتلاف متجاوز تحت رهبری ریاض بارها و بارها ناکام ماند. به موجب توافق استکهلم، هم انصارالله و هم نیروهای دولت مستعفی یمن باید مواضع خود در حدیده و حومه حدیده را تحویل سازمان ملل می‌دادند و عقب نشینی می‌کردند اما دولت مستعفی تا همین امروز هم به کارشکنی‌هایش ادامه داده وبا وجود اینکه انصارالله روز جمعه اعلام کرد به طور یکجانبه از بنادر حدیده عقب نشینی می‌کند، دولت مستعفی همچنان به کارشکنی‌هایش ادامه می‌دهد و حاضر به عقب نشینی نیست. به موجب توافق استکهلم، سازمان ملل همچنین بارها از نیروهای دولت مستعفی یمن خواسته است، سیلوهایی را که تحت سیطره آنهاست، باز کنند تا نیروهای سازمان ملل بتوانند برای مقابله با گرسنگی گسترده در مناطق مختلف ساحل غربی یمن وارد این سیلوها شوند اما این نیروها از سپتامبر گذشته به سازمان ملل اجازه ورود به این سیلوها را نداده‌اند.
حالا پس از خروج نیروهای انصارالله از بنادر اصلی حدیده؛ سازمان ملل متحد کنترل این بنادر را به دست می‌گیرد و بر ورود محموله‌ها به این بنادر کنترل خواهد داشت اما معلوم نیست، سازمان ملل بتواند دولت مستعفی یمن را وادار به واگذاری سیلوهای غلات به این سازمان بکند. بر همین اساس، برخی منابع خبری از جمله خبرنگار الجزیره همچنان به اوضاع یمن بدبین هستند و می‌گویند، «هنوز خیلی زود است» که بتوان گفت گام بزرگ انصارالله در واگذاری بنادر به سازمان ملل یک عبور واقعی از بحران یمن است. این خروج یکجانبه ممکن است با اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای دولت مستعفی یمن دستخوش تغییر شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7057/13/511156/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها