بازگشت کشتی عربستانی از فرانسه با دستان خالی


فروغ احمدی
خبرنگار
کشتی عربستانی که قرار بود محموله‌ای از سلاح در شمال فرانسه بارگیری کند با اعتراضات گروه‌های حقوق بشری روبه‌رو شد و نتوانست موفق به بارگیری شود.
گزارش‌ها حاکی است، این کشتی روز چهارشنبه در 30 کیلومتری بندر لوآور لنگر انداخت تا محموله سلاحی را به مقصد عربستان بار بزند. اما در نهایت به‌دلیل فشارها بدون بارگیری سلاح این بندر را ترک کرد و اکنون در بندر سانتاندر در شمال اسپانیا در حال حرکت است و ممکن است از اسپانیا سلاح به مقصد عربستان حمل کند. به همین دلیل سازمان‌های حقوق بشری حرکت این کشتی را زیر نظر گرفته‌اند.
به‌دنبال جنگ متجاوزانه عربستان سعودی در یمن، گروه‎های حقوق بشری دست به کار شدند تا معاملات کشورهای اروپایی با عربستان به منظور خرید و فروش تسلیحات متوقف شود. آنها اعتقاد دارند اسلحه‎هایی که عربستان ازکشورهای دیگر می‎خرد مستقیم به یمن فرستاده می‎شود و علیه مردم بی‎دفاع مورد استفاده قرار می‎گیرد. در همین راستا عبد السلام کلیش، بنیانگذار و هماهنگ‌کننده انجمن اروپایی همبستگی با یمن در این باره گفت: سازمان‌های حقوقی دولت فرانسه را تحت فشار قرار دادند و با تلاش این گروه‎ها کشتی عربستان که می‎خواست تسلیحات بارگیری کند، نتوانست در بندر لوآور پهلوگیری کند و دست خالی این کشور را ترک کرد و راهی اسپانیا شد. این تسلیحات در جنایات جنگی آل سعود در یمن و دیگر کشورها به کار گرفته می‎شوند و تمام تلاش‎ گروه‎های حقوق بشری این است که جان غیرنظامیان محترم‎تر شمرده شوند. او در ادامه با اشاره به نظر مردم کشورهای اروپایی گفت: افکار عمومی فرانسه خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت یاب در پارلمان هستند. اگرچه این درخواست کاملاً قانونی به شمار می‌رود اما دولت فرانسه تا امروز با این درخواست مخالفت کرده و می‌گوید، هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر استفاده از سلاح‌های مذکور علیه غیرنظامیان وجود ندارد. در صورتی که هیچ لزومی ندارد کشوری که در جنگ نیست و از تسلیحات استفاده نمی‎کند، هزینه بسیار سنگینی را برای آن در نظر بگیرد و مدام به فکر خرید اسلحه باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7057/13/511158/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها