اما و اگر گازرسانی به شهرک گلخانه‌ای «خرمدشت» تاکستان






پریسا عظیمی/ شیما جهانبخش
خبرنگار
در شرایطی که سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین علت طولانی شدن اجرای طرح شهرک گلخانه‌ای «نودهک» در خرمدشت تاکستان را وجود مشکلات گازرسانی می‌داند، اما شرکت گاز این استان دلیل گازرسانی نشدن این شهرک را محسوب نشدن آن به‌عنوان شهرک صنعتی، اعلام می‌کند.
طرح یک هزار هکتاری این شهرک گلخانه‌ای در سفر دکتر روحانی به استان قزوین کلنگ زنی شد و تاکنون به علت وجود مشکلات گازرسانی صرفاً زیرساخت 71 هکتار از این شهرک عملیاتی شده است.
 «فاطمه خمسه»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به اینکه از این 71 هکتار 51 قطعه گلخانه زون‌بندی شده و 9 واحد گلخانه نیز تاکنون با 50 درصد پیشرفت واگذار شده، می‌گوید: همچنین مشکل اصلی ناتمام ماندن طرح شهرک گلخانه‌ای نبود اعتبارات لازم برای انتقال گاز تا جلوی این واحدهای کشاورزی است؛ متأسفانه هیچ مصوبه‌ای برای انتقال لوله از سوی شرکت گاز وجود ندارد و طرح یک هزار هکتاری شهرک گلخانه‌ای بلاتکلیف مانده است.
مصوبه سفر رئیس جمهوری
«محمدرضا حسینی»، مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز احداث شهرک‌های گلخانه‌ای را یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی دانسته و می‌گوید: در همین راستا طرح یک هزار هکتاری شهرک گلخانه‌ای در منطقه «خرمدشت» تاکستان در سال 96 در سفر دکتر روحانی رئیس جمهوری به استان کلنگ زنی شد، اما با وجود پیگیری‌های لازم همکاری نکردن شرکت گاز استان سبب کند شدن روند این طرح شده است.  حسینی با اشاره به اینکه تأمین گاز یکی از الزامات شهرک‌های گلخانه‌ای است، ادامه می‌دهد: به علت برخی اختلاف نظرها تاکنون شرکت گاز اقدام به گازرسانی به این شهرک نکرده و بارها اعلام کرده که تنها گازرسانی به شهرک‌های صنعتی از الزامات قانونی این شرکت بوده و شهرک‌های گلخانه جزو آن به حساب نمی‌آیند.
هیچ مصوبه‌ای برای انتقال لوله وجود ندارد
مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین می‌افزاید: به موجب قانون، شرکت گاز موظف است گاز‌رسانی خارج از شهرک را انجام دهد و لوله گاز را تا جلو شهرک برساند، اما تاکنون این موضوع محقق نشده است. شرکت گاز اعلام کرده که هیچ مصوبه‌ای برای انتقال لوله گاز وجود ندارد و این طرح جزو اولویت‌های این شرکت نیست. با توجه به اینکه تولید اقتصادی این شهرک به گازرسانی وابسته بوده، ضروری است مسئولان استان در این حوزه اقدامات لازم را انجام دهند.
ایجاد اشتغال با توسعه شهرک گلخانه‌ای
حسینی خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه این طرح از یک سو در هر هکتار برای 10 نفر ایجاد اشتغال کرده و موجب صرفه‌جویی 85 درصدی منابع آب می‌شود و از سوی دیگر سبب کشت یکپارچه و هماهنگ در استان شده و از خرد شدن مجدد اراضی جلوگیری می‌کند، باید این مشکل در اسرع وقت حل شود.
قانون گازرسانی مشمول شهرک گلخانه‌ای نمی‌شود
درهمین حال، «مجید اسماعیلی»، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز با اشاره به اینکه توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای مهم‌ترین سیاست جهادکشاورزی این استان است، اظهار می‌دارد: با وجود آنکه استان قزوین تنها یک درصد از مساحت کشور را دارد، اما توانسته حدود 5 درصد محصولات کشاورزی کشور را تأمین کند. در حال حاضر 115 واحد گلخانه‌ای در استان وجود دارد که 86 واحد آن فعال و محصولات گلخانه‌ای تولید می‌کند. همچنین ۷۸.۶ هکتار از اراضی کشاورزی استان به‌صورت انفرادی درخواست احداث گلخانه ثبت شده است. وی می‌گوید: شرکت گاز اعلام کرده که قانون گازرسانی برای شهرک‌های صنعتی مشمول شهرک گلخانه‌ای نمی‌شود و این شهرک یک هزار هکتاری جزو شهرک‌های صنعتی محسوب نمی‌شود. البته پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام شده و امیدواریم این مشکل بزودی برطرف شود. اسماعیلی با اشاره به اینکه کشت گلخانه‌ای سبب سود اقتصادی قابل توجه برای کشاورزان شده، می‌افزاید: توت فرنگی، خیار، گوجه، فلفل، گل‌های شاخه بریده، رز، انواع نشای سبزی و صیفی و گل‌های زینتی و گلدانی و... از تولیدات این واحدهای گلخانه‌ای است که سبب ایجاد درآمد مناسب برای صاحبان این مراکز شده است. در حال حاضر بیش از 46 نفر متقاضی احداث گلخانه در سامانه کارا ثبت‌نام کرده‌اند تا پس از مصوبه نهایی از اداره ‌کل کار و رفاه اجتماعی اقدامات بعدی را انجام دهند. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح می‌کند: با توجه به محدودیت‌هایی که در حوزه آب و خاک در استان با آنها رو‌به‌رو هستیم، به نظر می‌رسد کشت گلخانه‌ای بتواند جایگزین مناسبی برای کشت‌های فعلی باشد؛ از این‌رو ضروری است تمام دستگاه‌های متولی بخصوص شرکت گاز همکاری لازم را در این زمینه انجام دهند تا شاهد رشد گلخانه‌ها در استان قزوین باشیم.
شرکت گاز آماده همکاری است
با این حال، «سیامک محمدصالحی»، رئیس امور مهندسی و اجرای طرح‌های شرکت گاز استان قزوین هم با یادآوری اینکه ما قصد همکاری نکردن با شهرک‌های گلخانه‌ای استان را نداریم، تأکید می‌کند: طبق مکاتباتی که با شرکت گاز ملی ایران در این زمینه داشتیم مقرر شد تا شرکت گاز استان گازرسانی به شهرک‌های گلخانه‌ای را از خطوط انتقال تا جلو در شهرک‌ها انجام دهد، اما گازرسانی در داخل شهرک‌ها به عهده سازمان متولی یا جهاد کشاورزی است. وی خاطرنشان می‌کند: طبق مصوبات، شهرک‌های گلخانه‌ای جزو شهرک‌های صنعتی محسوب نمی‌شوند و این یک مصوبه است، براین اساس شرکت گاز طبق مصوبات، موظف به گازرسانی به شهرک‌های صنعتی است نه شهرک‌های گلخانه‌ای، البته در این زمینه اگر هر دستگاه متولی یا جهاد کشاورزی از ما کمک بخواهد حتماً پیمانکارهای باصلاحیت برای گازرسانی به داخل شهرک‌ها را معرفی خواهیم کرد ضمن اینکه هزینه آن با دستگاه متولی است و شرکت گاز وظیفه‌ای برای پرداخت هزینه‌ها ندارد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7057/14/511195/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها