دیـــگه چه خبر



واکنش فرزند آیت‌الله موسوی اردبیلی به ادعای دریافت ارز دولتی

 خبر اول اینکه،اخیراً از سوی بعضی رسانه‌ها عنوان شد که مؤسسه خیریه مکتب امیرالمؤمنین (ع) که قریب 50 سال پیش توسط مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی تأسیس شده است، سال گذشته بیش از 6.6 میلیون دلار و 2.2 میلیون یورو ارز دولتی دریافت کرده است. در این باره میرسعید موسوی اردبیلی، مدیرعامل مؤسسه خیریه مکتب امیرالمؤمنین (ع) به جماران گفت: مؤسسه خیریه مکتب امیرالمؤمنین (ع) نزدیک 10 سال است که نه کارت بازرگانی، نه مجوز واردات و نه اجازه ثبت سفارش دارد. بنابراین اصلاً نمی‌تواند ارز برای واردات بگیرد. فرزند مرحوم موسوی اردبیلی ادامه داد: اگر به جدولی که بانک مرکزی منتشر کرده است مراجعه کنید، مشاهده می‌کنید که برای همه شرکت‌ها و اشخاص حقوقی کد ملی ثبت شده است. اما مؤسسه خیریه مکتب امیرالمؤمنین (ع) تنها جایی بود که برای آن کد ملی و شماره شناسه درج نشده است. این نشان می‌دهد موضوع غیرعادی است. میرسعید موسوی اردبیلی گفت: ما درخصوص ادعای مطرح شده اعتراض کرده‌ایم. بانک مرکزی هم به صورت شفاهی اشتباه خود را پذیرفته است. اما این اشتباه را هنوز رسماً اعلام نکرده‌اند که این مسأله یا به خاطر لجاجت است یا کند پیش رفتن امور اداری. با این حال به ما قول داده شده است که این موضوع را اصلاح کنند.

طرح ضد جنگی سناتورها برای مهار تندروها

خبر دیگر اینکه،تعدادی از سناتورهای امریکایی به رهبری «تام یودال» و «کریس مورفی» طرحی را برای ارائه به سنا آماده کرده‌اند که در صورت تصویب آن، دولت ترامپ اجازه نخواهد داشت بدون مجوز کنگره با ایران وارد جنگ شود. به گزارش جماران، سناتور تام یودال طی پیامی در حساب رسمی خود در توئیتر دلایلش برای ارائه این طرح ضدجنگ را چنین توضیح داد: «شکست‌های دیپلماتیک ترامپ، ما را به مسیری هدایت می‌کند که به جنگ با ایران ختم خواهد شد. همان شیوه‌ای که برای عراق استفاده شد، اکنون قرار است در مورد ایران اجرا شود. ما باید این مصوبه دوحزبی را به تصویب برسانیم تا از  بروز یک جنگ نافرجام دیگر در خاورمیانه جلوگیری کنیم.» از سویی دیگر، پنتاگون در پی درخواست فرماندهی مرکزی ارتش امریکا که در اثر ادعای دولت ترامپ مبنی بر تجهیز نیروهای نیابتی درعراق و سوریه از سوی ایران برای حمله به نیروهای امریکایی مطرح شده است، آتشبار ضد موشکی و ناو جدید به خلیج فارس اعزام می‌کند. به گزارش ایسنا به نقل از نیویورک تایمز، مقامات پنتاگون [وزارت دفاع امریکا] روز جمعه اظهار کردند که این وزارتخانه امریکا یک آتشبار ضد موشکی پاتریوت را برای پشتیبانی دفاع در برابر آنچه تهدیدهای ایران خوانده شده است به خاورمیانه اعزام می‌کند که بخشی از آرایش نظامی دقیق برای جلوگیری از آنچه «حمله نیروهای ایرانی یا نیروهای نیابتی آنها» عنوان شده، می باشد. پنتاگون همچنین در چند روز گذشته، بمب‌افکن‌های B-52 را به قرارگاه هوایی العدید در قطر فرستاد و ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را از کانال سوئز به سمت خلیج فارس راهی کرد.

ترامپ شماره تماس داد

شنیدیم که،سی ان ان در تارنمای خود نوشت: یک منبع دیپلماتیک گفت که کاخ سفید پس از پیشنهاد دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا به مقام‌های ایرانی برای تماس با وی، شماره تلفنی را به سوئیس داده که در اختیار تهران بگذارد. به گزارش ایرنا، این منبع دیپلماتیک در عین حال گفت: احتمالاً سوئیس این شماره را در اختیار ایران قرار نمی‌دهد، مگر آنکه مقام‌های ایرانی به صورت مشخص درخواست دریافت این شماره را داشته باشند؛ اما ظاهراً خیلی بعید است که ایرانی‌ها این کار را بکنند. این شبکه خبری همچنین به نقل از منابع آگاه از موضوع تبادل زندانیان گزارش داد که مقام‌های ایرانی درخواست امریکا برای آزادی «محمدباقر نمازی» زندانی ایرانی-امریکایی را رد کرده‌اند. به نوشته سی ان ان، رابرت اوبراین نماینده ویژه امریکا در امور گروگان‌ها اوایل اردیبهشت ماه در نامه‌ای به ایران، خواستار آزادی نمازی به عنوان پیش شرط برای شروع مذاکرات تبادل زندانیان شده بود. این نامه مدت کوتاهی پس از پیشنهاد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای تبادل زندانیان امریکایی در ایران با ایرانیانی که در امریکا به بهانه‌هایی از جمله نقض تحریم‌ها زندانی هستند، ارسال شده است. منابع آگاه به سی ان ان گفتند که طرف ایرانی این پیشنهاد را با این استدلال که هیچ پیش شرطی برای مذاکرات نباید تعیین شود، رد کرده است.

بازداشت تعدادی از کارگران معترض نیشکر هفت تپه

دست آخر اینکه، منابع کارگری از بازداشت شماری از کارگران معترض مجتمع نیشکر هفت‌تپه خبر می‌دهند. شماری از کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه در تماس با خبرنگار ایلنا می‌گویند: به دنبال اجتماع روز پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه کارگران هفت تپه، تعدادی از همکاران آنها توسط عوامل انتظامی احضار و بازداشت شده‌اند. از قرار معلوم این اتفاق در پایان روز پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه افتاده است که در آن گروهی از کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه بابت مطالبات صنفی خود و نارضایتی از عملکرد شورای اسلامی کار کارخانه تجمع کرده بودند. از علت بازداشت این کارگران اطلاع دقیقی در دست نیست، اما در رابطه با بازداشت کارگران، روابط عمومی مجتمع نیشکر هفته تپه گفت: از جانب کارفرما هیچ شکایتی علیه کارگران مطرح نشده، اما برخی نهاد‌ها دستور این بازداشت را به دلایل امنیتی صادر کرده‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7057/3/511199/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها