اجرای آیین‌نامه‌ رده‌بندی سنی فیلم‌ها با حکم دادستانی متوقف شد

اعلام عجیب یک خبر عجیب




یگانه خدامی
خبرنگار
برنامه «هفت» این بار نه با نقدهای منتقدانش بلکه با اعلام یک خبر بحث‌برانگیز شد. جمعه شب سعید الهی که به عنوان کارشناس فرهنگ و رسانه همراه سعید مستغاثی، منتقد سینما، وضعیت محتوای آثار سینمایی و مدیریت رده‌بندی سنی فیلم‌ها را بررسی و آسیب‌شناسی می‌کرد، از ابطال دستورالعمل رده‌بندی سنی فیلم‌ها خبر داد و گفت: «من امروز شنیدم متأسفانه دستورالعمل رده‌بندی سنی رأی ابطال موقت از سوی دیوان عدالت اداری کشور دریافت کرده است. در آیین‌نامه رده‌بندی سنی مجازاتی که برای سینماداران در نظر گرفته شده، قابل اجرا نبوده و محتوای آن هم جای بحث داشت»؛ خبری که هم خودش عجیب بود هم نحوه اعلامش. مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی دیروز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر این خبر را تأیید کرد و گفت: «دادستانی کل کشور درخواست ابطال دستورالعمل رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی را به دیوان عدالت اداری داده است و دیوان هم دستور توقف اجرای آن را صادر کرده است». اما چرا دادستان کل کشور چنین حکمی صادر کرده است؟ نجفی در گفت‌و‌گو با «ایران» ماجرا را این‌طور توضیح می‌دهد: «دهم اردیبهشت ماه دستورالعملی برای این موضوع منتشر کردیم که دادستانی درخواست ابطال آن را داده است. اما مسأله اینجاست که رده‌بندی سنی یک فرآیند قانونی نیست که جلوی آن به صورت قانون گرفته شود. این دستورالعمل توصیه‌ای از سوی شورایی با حضور افراد مختلف شامل مشاوران، روانشناسان، منتقدان و... به خانواده‌هاست و اعمال محدودیت محسوب نمی‌شود» نجفی از آنچه در مقدمه دستورالعمل نظام درجه‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی آمده است برای توضیح این مسأله استفاده می‌کند. در این مقدمه آمده «نظام رده‌بندی سنی فیلم‌ها، معیار مناسبی برای خوب یا بد بودن محتوای آثار نبوده و صرفاً هدایتگر مخاطبان در تشخیص مطابقت آثار با موازین تربیتی و روحی روانی است و به همین منظور تبیین و ابلاغ می‌شود». نجفی درباره دلیل مخالفت دادستان کل کشور با این دستورالعمل می‌گوید: «احتمال می‌دهم دادستانی از دستورالعمل چنین برداشت کرده که اعمال قانونی انجام می‌گیرد و به همین دلیل درخواست ابطال آن را داده است. البته شهریورماه پیش‌نویس جدیدی منتشر شد که هنوز نهایی و ابلاغ نشده و مبنای عمل سازمان سینمایی هم همان است».
نحوه اعلام خبر و اینکه یکی از کارشناسان برنامه «هفت» خبر را اعلام کرد و به صورت رسمی منتشر نشد مسأله‌ای است که برای خیلی‌ها ابهام‌برانگیز بوده است. نجفی هم از این مسأله تعجب کرده و معتقد است سعید الهی باید بگوید چطور زودتر از سازمان سینمایی از این خبر اطلاع داشته و به این شکل هم آن را اعلام کرده است.
ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره فیلم فجر هم بلافاصله بعد از اعلام خبر در برنامه «هفت» در توئیترش و با نوشتن توییتی همین سؤال را تقریباً مطرح کرد. او نوشت: «کارشناس برنامه هفت روی آنتن برنامه زنده خبر می‌دهد که دیوان عدالت اداری با شکایت دادستان کل کشور حکم به توقف انجام رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی داده است!     پ ن: کارشناس از کجا خبردار شده است؟ آیا افرادی آدرس‌های غلط به آقای دادستان داده‌اند؟»
اما محسن قائمی‌نسب مدیر کل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره این حکم اینطور توضیح داده است: «با شکایت و درخواست ابطال دستورالعمل نظام درجه‌بندی گروه‌‌های سنی فیلم‌های سینمایی، این شکایت طبق قانون در صلاحیت هیأت عمومی دیوان مطرح شده بود و برای طی تشریفات قانونی به هیأت عمومی ارجاع شد اما با توجه به اینکه همزمان تقاضای دستور توقف اجرای دستورالعمل هم مطرح شده بود، پرونده برای تعیین تکلیف تقاضای دستور موقت به یکی از شعب دیوان ارجاع شد. قاضی شعبه با مطالعه و بررسی پرونده دستور موقت در این پرونده صادر کرده است و در حال حاضر این دستورالعمل غیرعملیاتی است.»به گفته او پرونده برای بررسی نهایی از شعبه به هیأت عمومی ارسال شده و در حال تبادل لایحه و طی تشریفات قانونی است و پس از طی مراحل قانونی رأی نهایی صادر خواهد شد اما طبق دستور موقت صادر شده توسط قاضی پخش فیلم‌های ساخته شده بر اساس این دستورالعمل متوقف می‌شود»!
واقعیت این است که نظام رده‌بندی سنی فیلم‌ها منتقدانی داشت. کسانی که مثل سعید مستغاثی که در همان برنامه «هفت» جمعه شب اعلام کرد: «من کاملاً با این رده‌بندی سنی مخالف هستم. ما بعضی چیز‌ها را فراموش کردیم؛ به نظرم یادمان رفته که چه سینمایی داشتیم قبل از انقلاب. در سال ۲۰۱۸، ۴۵ مورد تصویر آثار جنسی کودکان در گوگل پیدا شد. این‌ها همه نتیجه رده‌بندی سنی است. ما باید بر اساس فرهنگ خودمان کار کنیم.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7180/16/524090/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها