آغاز به کار نخستین دوسالانه صادق‌آیینه‌وند




عباس برومند اعلم
دبیر علمی جایزه
انجمن ایرانی تاریخ، کتابخانه دکتر صادق آیینه‌وند و گروه تاریخ دانشگاه تربیت مدرس قصد دارد به منظور پاسداشت خدمات این استاد فقید دوسالانه دکتر صادق آیینه‌وند را با موضوع رساله‌های دوره دکتری تاریخ برگزار کند.

مرحوم صادق آیینه‌وند مؤسس تاریخ اسلام در ایران هستند و تا قبل از زحمات ایشان رشته تاریخ داشتیم اما این رشته، تمرکزش بیشتر روی بحث تاریخ ایران بود اما این چهره ماندگار، مؤسس دوره تحصیلات تکمیلی تاریخ در ایران هستند و علاوه بر آن به‌نوعی پیشگام تاریخ تشیع و بردن تاریخ به فضای حوزوی؛ پس بحق باید به ایشان پدر تاریخ اسلامی گفته شود. در کلیت رشته تاریخ هم بعد از انقلاب، به‌عنوان یکی از استوانه‌های اصلی رشته تاریخ محسوب می‌شوند چه در بحث طراحی سرفصل‌ها و چه در بحث طراحی رشته‌ها و تأسیس انجمن‌های تخصصی و گروه‌های تاریخ، در تربیت اساتید تاریخ و مجله‌ها و ژورنال‌های تاریخ و در جا انداختن عنوان گروه تاریخ در سیستم برنامه‌ریزی وزارت علوم نقش بسیار مؤثری داشتند و در چهل سال اخیر هیچ کار مهم و جدی در علوم تاریخی چه به لحاظ نهادی و دانشگاهی و حوزوی نمی‌توانید پیدا کنید که رد پایی از مرحوم آیینه‌وند نباشد.
ایده اولیه این کار از طرف خانواده مرحوم آیینه‌وند به‌خصوص همسر ایشان مطرح شد و در ادامه توصیه برخی از اساتید و دوستان و همکاران آن مرحوم هم کار را به آنجا رساند که در نهایت با رایزنی‌ها، بررسی‌ها و مشورت‌های لازم به این نتیجه رسیدند که بهترین راه و جایی که بتوانند جایزه را در آن بستر طرح، تکمیل و تصویب کنند «انجمن ایرانی تاریخ» است. انجمن‌های علمی رشته‌های مختلف از نظر وزارت علوم بالاترین مراجع علمی هستند که می‌توانند چنین فعالیت‌های علمی را حمایت کنند. انجمن تاریخ هم از این قاعده مستثنی نیست و اعضای هیأت‌مدیره‌اش هم منتخب خود اهل تاریخ هستند. در نهایت طرح دوسالانه دکتر صادق آیینه‌وند در هیأت علمی این انجمن مطرح و سپس تأیید و تصویب شد و به‌برنامه‌ای که برای نخستین بار آن را برگزار خواهیم کرد تبدیل شد. حوزه تخصصی مرحوم آیینه‌وند تاریخ بود و طبیعی هم هست که هدف‌گذاری این دوسالانه هم در همین زمینه خواهد بود و با توجه به مشورت‌های انجام شده احساس شد که بهتر است نخستین دوره را به پژوهشگران جوان اختصاص بدهیم و بیشتر به سمت حمایت از این پژوهشگران برویم تا کارها و چهره‌های فاخر. پس بنابر این شد که تمرکز روی بهترین رساله‌های دکترای حوزه تاریخ باشد. از نظر ساختاری هم یک شورای علمی تشکیل شد از برجسته‌ترین اساتید تاریخ دانشگاه‌‌های سراسر کشور که در این حوزه مشروعیت دارند و اهل تاریخ آنها را تأیید می‌کنند و این اساتید بررسی آثار رسیده را به‌عهده خواهند داشت. آیین‌نامه‌ای هم نهایی شده که در این آیین‌نامه مراحل و نحوه داوری روشن شده تا ضریب اعتماد به آثار رسیده بالاتر برود.
در کنار کمیته‌ اجرایی، پیگیری‌های اجرایی هم وجود دارد که آن هم فعال است. میزبانی این دوسالانه و دبیرخانه هم در دانشگاه تربیت مدرس مستقر شده که سال‌ها خانه آقای دکتر محسوب می‌شده و خانواده کتابخانه استاد را وقف دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس کرده‌اند و همین کتابخانه در حال حاضر دبیرخانه این دوسالانه شده است که کارهای مربوط به همایش آنجا انجام می‌شود و البته گروه تاریخ این دانشگاه هم پشتیبان دوسالانه است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7180/16/524092/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها