شمخانی: شرارت در آب‌های بین‌المللی بدون پاسخ نمی‌ماند




گروه سیاسی/ دبیر شورای عالی امنیت ملی هشدار داد که شرارت در آب‌های بین‌المللی بدون پاسخ نمی‌ماند. این اظهارنظر دریابان علی شمخانی در واکنش به حمله به نفتکش ایرانی «سابیتی» صورت گرفت. این نفتکش بامداد جمعه، هنگام عبور از کریدور بین‌المللی در دریای سرخ، با دو موشک مورد اصابت قرار گرفت. هنوز منبع این حمله مشخص نیست، نه ایران کشور خاصی را متهم کرده است، نه کشور یا گروهی هم مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است، هرچند شمخانی گفت که با بررسی شواهد، سرنخ‌هایی از منشأ حمله به دست آمده است.
در این میان سخنگوی اداره مرزبانی عربستان سعودی هم با صدور بیانیه‌ای، تلویحاً از حمله موشکی به این نفتکش اظهار بی اطلاعی کرد و مدعی شد که «سابیتی» به دلیل آنچه آسیب دیدن دماغه خواند، درخواست کمک کرد اما پس از آن به تماس‌ها پاسخ نداد و به راه خود ادامه داد. دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به این حادثه تأکید کرد که راهزنی دریایی و شرارت در آبراه‌های بین‌المللی که با هدف ناامن‌سازی رفت و آمد شناورهای تجاری انجام می‌شود، بدون پاسخ نخواهد ماند. به گزارش ایرنا، شمخانی گفت: کمیته ویژه بررسی موضوع حمله به شناور سابیتی که در نزدیکی سواحل عربستان سعودی در دریای سرخ هدف دو موشک قرار گرفت تشکیل شده و گزارش آن بزودی برای اخذ تصمیم به مراجع مسئول ارائه می‌شود.
شمخانی اضافه کرد: با بررسی تصاویر ویدئویی موجود و شواهد اطلاعاتی جمع‌آوری شده، سرنخ‌های اصلی این ماجراجویی خطرناک به دست آمده است. دبیر شورای عالی امنیت ملی به اقدامات تخریبی دیگری که طی ماه‌های گذشته علیه نفتکش‌های ایرانی «هپینس و هلم» در دریای سرخ صورت پذیرفته اشاره و اظهار کرد: ناامن‌سازی آبراه‌های بین‌المللی، مخاطرات نگران کننده‌ای را برای اقتصاد جهانی به دنبال خواهد داشت و مسئولیت عواقب آن متوجه برنامه‌ریزان، مجریان و پشتیبانی کنندگان از این گونه اقدامات تحریک‌آمیز خواهد بود.  به هر روی، غیر از شمخانی و البته سخنگوی وزارت امور خارجه، حمله موشکی به «سابیتی» از سوی سایر نهادهای نظامی یا سیاسی واکنشی نشان داده نشد. سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه گفت که مطابق بررسی‌های شرکت ملی نفتکش، کشتی ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری این نفتکش از شرق دریای سرخ، دوبار و به فاصله حدود نیم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسیب دیده است. او اما نکته دیگری هم گفت، اینکه در چند ماه گذشته برخی اقدامات تخریبی دیگر نیز علیه نفتکش‌های ایران در دریای سرخ صورت پذیرفته که بررسی‌ها درباره عوامل دخیل در این اقدامات در حال انجام است. موسوی با ابراز نگرانی درخصوص آلودگی ایجاد شده در منطقه به دلیل نشت شدید نفت از مخازن آسیب دیده کشتی، اعلام کرد: مسئولیت‌های ناشی از این اقدام از جمله آلودگی شدید زیست محیطی ایجاد شده در منطقه برعهده عوامل این ماجراجویی خطرناک است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: بررسی جزئیات و عوامل این اقدام خطرناک ادامه داشته و پس از حصول نتیجه اعلام خواهد شد.
بیش از 24 ساعت پس از این حمله، عربستان سعودی سکوت خود را شکست. سخنگوی اداره مرزبانی دولت سعودی در اولین واکنش به حادثه نفتکش ایرانی در دریای سرخ، روز گذشته مدعی شد که قصد کمک‌رسانی به این نفتکش را داشته، اما نفتکش ایرانی جی پی اس خود را خاموش کرده و تماس‌ها را بی پاسخ گذاشته است.
به گزارش فارس، به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، در بیانیه صادر شده آمده است: «ساعت ۱۱:۴۷ روز جمعه (به وقت محلی) ایمیلی از ایستگاه ساحلی جده دریافت شد که حاوی پیام ناخدای نفتکش (سابیتی) که پرچم ایران را حمل می‌کرد، بود. در پیام ناخدای نفتکش آمده بود که دماغه نفتکش دچار شکستگی شده و مواد نفتی در حال نشت کردن به داخل دریاست.» این بیانیه افزود: «هنگامی که در حال تحلیل اطلاعات از سوی مراکز هماهنگی جهت امدادرسانی بودیم، مشخص شد که نفتکش به مسیر خود ادامه داده و از مسافت ۶۷ مایل دریایی ساحل جده دور شده است و همچنین جی. پی.اس خود را نیز خاموش کرده و به تماس‌ها پاسخگو نیست.»
مرزبانی دولت سعودی در ادامه مدعی شد: «در ساعت ۱۵:۵۰، بار دیگر مکان نفتکش به روزرسانی و مشخص شد که در مسافت ۷۹ مایل دریایی در جنوب غرب ساحل جده و در ۶۴ مایل دریایی نزدیک‌ترین ساحل قرار دارد و با سرعت ۹.۷ گره دریایی در درجه ۱۵۲ در حال حرکت است.» گزارش‌ها حاکی است این حملات هرچند خسارت‌هایی برای نفتکش داشت، اما مطابق آخرین گزارش‌ها «سابیتی» با سرعتی عادی در حال نزدیک شدن به خلیج فارس و ورود به بنادر ایران است.
اما اشاره شمخانی و موسوی، به این واقعیت که حملاتی از این دست و دردسرسازی برای نفتکش‌های ایرانی به ویژه در دریای سرخ، مسبوق به سابقه بوده است، امری قابل توجه است. به ویژه اینکه به دلیل تحریم‌های امریکا، ایران ناچار است برای صادرات نفت خود، تنها به نفتکش‌های خود تکیه کند. به نظر می‌رسد این حملات، ایجاد وقفه در صادرات نفت را هدف قرار داده است، تکه‌ای که قرار است پازل کلی تروریسم اقتصادی امریکا را تکمیل کند. هرچند این بار، هدف قراردادن این کشتی در محدوده 60 مایلی بندر جده، به نظر می‌رسد عاملان نیم نگاهی هم به تلاش‌های اخیر دیپلماتیک در راستای کاهش تنش‌ها میان ایران و عربستان داشته و بی میل نیستند که این اقدامات خنثی شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7180/2/524097/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها