از سوی وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه «تی.آر.تی» ترکیه مطرح شد

پیشنهاد میانجیگری ایران بین آنکارا، دمشق و کردها




گروه سیاسی/محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با هدف متوقف شدن درگیری نظامی میان ترکیه و کردهای سوریه پیشنهاد میانجیگری میان طرفین منازعه را مطرح کرد.
وزیر خارجه ایران در مصاحبه با شبکه «تی.آر.تی» ترکیه درباره راهکار پایان دادن به بحران سوریه توضیح داد: «امروز چیزی که بدان نیاز داریم، گفت‌وگوهای درون‌سوری، برای تدوین قانون اساسی و انتخابات بعدی که امیدواریم در 2021 برگزار شود، است. زمانی که با وزیر خارجه ترکیه صحبت کردم، پیش از انتخابات قبلی بود، اکنون برای انتخابات بعدی آماده می‌شویم. به نظرم تشکیل کمیته بازنویسی قانون اساسی سوریه بسیار مهم و گام اول است که باید متعاقب آن اقدامات جدی از جمله تنش کمتر، انجام شود.»
وی با بیان اینکه ایران خواسته ترکیه برای امنیت در مرزهای جنوبی‌اش را می‌پذیرد، اظهار داشت: «اما اعتقاد نداریم که این امنیت را می‌توان از طریق تهاجم و یورش به سوریه کسب کرد. ما گزینه‌های بهتری داریم.
ما گزینه‌های بهتری به دوستان ترکیه‌ای خود پیشنهاد کردیم... مانند توافق آدانا. هم‌اکنون توافق آدانا بین ترکیه و سوریه وجود دارد. ما می‌توانیم کمک کنیم کُردهای سوری و دولت سوریه و ترکیه به یک تفاهم برسند مبنی بر اینکه نیروهای مسلح سوریه به همراه ترکیه از مرزها محافظت کنند. این روش بهتری برای کسب امنیت است.»  مجری تی.آر.تی از وزیر خارجه ایران پرسید:«ایران به دنبال چه چیزی در سوریه است» و ظریف نیز پاسخ داد: «شش سال پیش که وزیر خارجه شدم، با آقای احمد داوود اوغلو وزیر خارجه پیشین ترکیه در کنار رودخانه شرقی قدم زدم و به او یک طرح صلح چهار بندی پیشنهاد کردم؛ آتش‌بس فوری، گفت‌وگوهای درون-سوری، دولت فراگیر - که آن زمان خواستارش بودیم و انتخابات.»
ظریف با بیان اینکه ایران نظر ترکیه را درباره اینکه گروهک کُرد یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) شاخه‌ای از گروهک تروریستی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) است درک می‌کند، تصریح کرد: «اما ی.پ.گ نماینده تمام کردهای سوریه نیست. کردها و دولت سوریه می‌توانند با ترکیه به تفاهم برسند تا امنیت مرزها تأمین شود. باور ندارم که از طریق تهاجم به یک کشور دیگر، دوستان ترکیه‌ای ما بتوانند برای خودشان امنیت به ارمغان بیاورند و همچنین باور ندارم که افزایش خشونت بتواند راهکار سیاسی که ایران، ترکیه و روسیه در تلاش برای حصول آن در سوریه بودند، به دنبال داشته باشد.» رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش دیگری از این مصاحبه به طرح صلحی اشاره کرد که وی در ابتدای فعالیتش به عنوان وزیر امور خارجه به همتای ترک خود ارائه داده بود.
ظریف گفت: «من در طرحم خواهان آتش‌بس فوری، برقراری مذاکرات داخلی در سوریه و انتخابات شدم. حال نیز معتقدم به مذاکرات داخلی در سوریه و قانون اساسی در سوریه نیاز است. ما باید برای انتخابات آتی سوریه که در سال ۲۰۲۱ برگزار می‌شود، آماده شویم. از  نظر من در وهله اول تبیین قانون اساسی سوریه حائز اهمیت است.
ظریف همچنین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به انتشار بخشی از صحبت‌هایش با شبکه تی‌آرتی درباره مسأله سوریه و حمله اخیر ترکیه به شمال این کشور پرداخت. او تصریح کرد: «توافق آدانا میان ترکیه و سوریه همچنان معتبر است و می‌تواند بهترین راه برای دستیابی به امنیت باشد. ایران می‌تواند برای گردهم آمدن کردهای سوریه، دولت سوریه و ترکیه کمک کند تا ارتش سوریه به همراه ترکیه بتوانند از مرزهایشان محافظت کنند.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7180/2/524098/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها